Osumasäännöistä

Palautetta ryhmille ja järjestäjille. Jälkipelit, tulokset ja valokuvat.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Aldaron
SH07 vastuupäällinen

Re: Liukuvista pistoista, lappeista yms.

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 06.07.2010 20:26

qMp kirjoitti:
Aldaron kirjoitti:Säännöt on tietysti monen asian kompromissi, mutta jokainen yksityiskohta joka huomioi näkökulmani saa minut ja kaltaiseni viihtymään paremmin sotahuudossa. Erityisesti keihään liu'uttelu ja kärjensyrjällä sahaaminen pilaa omaa iloani melkoisesti - jos (ja kun) teen itse niin, toivon ettei osumia laskettaisi.
Sahaaminen ja liu'uttelu ärsyttävää, joo. Mutta mitäs sanot historiallis-realistisesti vaikka siitä, kun keihäs osuu juuri ja juuri panssaroimattomaan kylkeen ja repii sen auki? Tulipas näin esimerkkinä mieleen. Ei välttämättä boffatessa tuu semmosena osumana, joka törmää ensin suoraan keihään kärjellä tasaisesti, liukuen sen jälkeen sivuun, vaan vain hiukan töytäisevästi, enemmänkin raapaisuna.
Jos keihäänkärki osuu jonkun kehoon liikkuessaan eteenpäin niin tottakai se on osuma. Sellainen tekisi vamman. Erilaisten vammojen luokittelu sotahuudon kaltaisessa mähinässä on mahdotonta, ja on järkevä kompromissi että jokainen vamma katsotaan samanarvoiseksi.

Tarkennetaan vielä että tarkoitin keihään liu'uttelulla tilannetta jossa keihään kärki liukuu vaikkapa maata, kilpeä yms. pitkin kohteeseensa kärki edellä ja sahaamisella tilannetta jossa keihään kärki (siis etupinta) ei missään vaiheessa osu.
E.Hirvelä kirjoitti:
samalla siihen että iskut ovat historiallisesti järkeviä - historiallisen taistelun elämisestä
Boffaus ei tule ikinä olemaan historiallisesti järkevää, historian elävöittämistä tai historiallisuutta mallintavaa miekkailun osalta. Tämä ei vain ole mahdollista. Jalkapallolla on lähes mahdotonta pelata jääkiekkoa, se ei vain toimi.
Silti suuri osa kävijöistä pukeutuu historiallisesti ja käyttää aseita ja panssareita joilla on historiallinen esikuva. Historiallisuus on tottakai yksi arvo, ja kenties vähemmän tärkeä, mutta et kai tosissasi tarkoita että historiallisuudesta pitäisi päästä täydellisesti eroon? Se on kuitenkin tapahtuman koon, viitekehyksen, kilpailuhenkisyyden ym. ym. ohella yksi niistä asioista joista osallistujat ihan oikeutetusti saavat kiksejä.
Lopuksi vielä se mitä yritän sanoa: On turha vedota historiallisuuteen koska se ei toimi.
Tiedän. Mikään ideaali ei ikinä toimi loppuun asti vietynä.

Enkä tarkoittanut vedota historiallisuuteen, tarkoitin valottaa sitä minkälaisena itse pidän boffauksesta ja pidän sitä mielekkäänä. Suuri osa kävijöistä varmaan pitää pamppuhipasta, minä en. Voidaan siis joko ajatella että sohu on minulle väärä tapahtuma - tai sitten voidaan ajatella että näkökulmani ei ole liian kaukana etteikö sitä voisi huomioida sotahuudossa.

Eikä sitäpaitsi tulkinnanvaraisuus ole minusta asia joka pitäisi tyystin kitkeä säännöistä - lähes kaikki monimutkaisemmat säännöt sisältävät tulkinnanvaraisuutta. Ei ole maailmanloppu jos jokin osuma jää huomaamatta eikä ole mikään loppu sekään jos taistelijoilla on vähän eri käsitys kunnon liikkeestä ja vaikkapa erimielisyys siitä pitäisikö jokin kyseenalainen huitaisu laskea vai ei.

Se sensijaan vituttaa jos kuulee jatkuvasti luentoja siitä miten keihästä voi sotahuutosäännöillä käyttää nuijana ja se pitää laskea.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 06.07.2010 20:37

Minusta pienet pettymykset osumien ottamattomuudesta ovat paljon pienempi paha, kuin lasermiekkailusta koituva kokoaikainen ketutus.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Eglardion
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Tiistai, 06.07.2010 20:52

Mahdin kanssa samoilla linjoilla. Ihmiset jotka eivät ota hipaisuja eivät minua haittaa. Pyrkikää lyömään kunnon iskuja, ei sellaisia joiden on tarkoitus hipaista sormia.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 06.07.2010 20:55

Ongelma tuleekin vastaan siinä, kun on tulkinnanvaraa ja joku päättää sitten tulkita urakalla enemmän kuin keskiarvo. Lyöt päähän kerran tai kahdesti, kunnon iskuja mielestäsi ja sitä ei vain oteta, kun hipoivat myös kilven reunaa tjsp.... Pitäisikö silloin ladata aivotäräys?
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Nightingale
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Tiistai, 06.07.2010 21:01

Mahti: comp
Viimeksi muokannut Nightingale, Tiistai, 06.07.2010 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Aldaron
SH07 vastuupäällinen

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 06.07.2010 21:15

Kantti kirjoitti:Ongelma tuleekin vastaan siinä, kun on tulkinnanvaraa ja joku päättää sitten tulkita urakalla enemmän kuin keskiarvo. Lyöt päähän kerran tai kahdesti, kunnon iskuja mielestäsi ja sitä ei vain oteta, kun hipoivat myös kilven reunaa tjsp.... Pitäisikö silloin ladata aivotäräys?
Kukaan ei ole kai väittänyt että kilpeä hipova muuten hyvä osuma ei olisi tyydyttävä.

Minusta suoraan ylhäältä tuleva lyönti joka työntää kilpeäni alas ja osuu päähän on hyvä ja tyydyttävä osuma jonka laskeminen ei harmita tippaakaan, tai ainakin harmitus kohdistuu omaan heikkoon kilpikäteen (tosin rajansa tässäkin - jos joku lyö oikein olan takaa jollakin todella massiivisella ja tuntuu ettei ole mitään mahdollisuuksia pitää kilpeä lyönnin tiellä, sitten kyllä harmittaa taas).

Tässä skenaariossa suurin epäselvyys on minusta se että ylhäältä tuleva lyönti joka kääntää kilpeä johtaa usein siihen että ainakin oma kilpi osuu itseä päähän. Silloin on aikamoista tuntoaistin venytystä yrittää päätellä osuiko myös miekka.. Kyllä tässä siis tulee joka tapauksessa ongelma vastaan ellei luoteta yht'ollenkaan ihmisten omiin arvioihin ja hyväksytä sitä että välillä tapahtuu väärä tulkinta.

Summa summarum, toivon että ensi sotahuutoon mennessä on olemassa yksiselitteinen sääntö joka ehkä sisältää tulkinnanvaraa tai sitten ei ja se on selitetty auki ihan sotahuudon sivuilla. Sohussa kuulemani mukaan luulen että mennään kohti valomiekkailua, mutta saapa nähdä.
E.Hirvelä
Herttua

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Tiistai, 06.07.2010 22:04

Aldaron kirjoitti:
E.Hirvelä kirjoitti:
samalla siihen että iskut ovat historiallisesti järkeviä - historiallisen taistelun elämisestä
Boffaus ei tule ikinä olemaan historiallisesti järkevää, historian elävöittämistä tai historiallisuutta mallintavaa miekkailun osalta. Tämä ei vain ole mahdollista. Jalkapallolla on lähes mahdotonta pelata jääkiekkoa, se ei vain toimi.
Silti suuri osa kävijöistä pukeutuu historiallisesti ja käyttää aseita ja panssareita joilla on historiallinen esikuva. Historiallisuus on tottakai yksi arvo, ja kenties vähemmän tärkeä, mutta et kai tosissasi tarkoita että historiallisuudesta pitäisi päästä täydellisesti eroon? Se on kuitenkin tapahtuman koon, viitekehyksen, kilpailuhenkisyyden ym. ym. ohella yksi niistä asioista joista osallistujat ihan oikeutetusti saavat kiksejä.
Minä käytän asetakkia tai tapardia koska eikös se lue säännöissä? En tarkoita, että historiallisuudesta täytyy päästä eroon, mutta se ei toimi boffauksen sääntöjen kannalta. Sotahuudossa on kivaa jos on sulttaanin ottomaani kisa ja jos joku jaksaa propata historiallisesti, mutta säännöissä en näe sille oikein mitään järkeä. Ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa mitään, niin on hyvä pitää joku raja aseiden laillisuuksissa ja helpoiten se tapahtuu historiallisuuteen nojaamalla. Tämä on minusta hyvä.

Ilmeisesti myös moni luuli, että minua ottaa päähän kun ihmiset eivät ota ihan kaikkia osumia. Kyllä minä tiedän, että jokaista ei voi ottaa ja se on täysin ymmärrettävää. Yritän vain sanoa, että niitä on helpompi ottaa jos otetaan linjaus kaikki tai ei mitään.
Minusta pienet pettymykset osumien ottamattomuudesta ovat paljon pienempi paha, kuin lasermiekkailusta koituva kokoaikainen ketutus
Minua ei ainakaan ketuta kuolla hipsuun, onhan se tottakai hieman rassaavaa, mutta osuma mikä osuma. Enemmän minua haittaa se, että tulkintaa on niin monenlaista. Sitäpaitsi, lyöjälle jää parempi mieli.

Tähän nyt voisi sanoa vaikka yhden jutun:

Jos joku osuma jää huomaamatta niin sehän ei varmaankaan ole maailmanloppu.
No älä. :D Kuitenkin jos lähdetään tällä mielellä sotahuutoon, niin varmasti otetaan osumat huonommin kuin yleensä.
Quadruple silver clubin jäsen.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 06.07.2010 22:24

Minä en ainakaan saa kovin suurta mielihyvää, jos saan hipsun kaverin varpaasen ja voitan sillä tavalla. Selkeät, kunnon liikkeestö tulevat, jämäkät ja perille menevät iskut ovat minulle aina olleet sekä ottavalla, että antavalla puolella se asia, joka tekee taistelun ratkeamisesta mielekästä. Totta kai vaatii enemmän vaivaa saada se "oikea" tapa ottaa osumia kaikille selväksi, mutta toisaalta onnistuessaan on lopputulos makoisa, kun mättö on muutakin, kuin haltiamiekkailua. Jo nyt sotahuudossa kilpiryminässä ensimmäisten miesten henki lähtee todella vauhdikkaaksi, en todellakaan kaipaa, että näiden peliaikaa lyhennettäisiin entisestään.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
E.Hirvelä
Herttua

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Tiistai, 06.07.2010 22:32

Tottakai en minäkään hipsusta kengän kärkeen saa mitään kiksejä, mutta jos lyön sillä "kunnon liikkeellä" mutta ainostaan kärki hipaisee niin minusta se on osuma. Kunnon liike ja miekan lyännin lujuus ovat eriasia.

Oma näkemykseni vain on eri kuin sinun ja kunnioitan näkemystäsi asiasta. :)
Aldaron
SH07 vastuupäällinen

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 06.07.2010 22:40

E.Hirvelä kirjoitti:Minä käytän asetakkia tai tapardia koska eikös se lue säännöissä?
Ei muuten lue :D! Siellä lukee että pitää olla yhtenevä varustus, jotta ryhmän jäsenen voi tunnistaa ryhmän jäseneksi (näin aiempina vuosina, tän vuoden sivuilta en tuota sääntökohtaa löydä ollenkaan).
Ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa mitään, niin on hyvä pitää joku raja aseiden laillisuuksissa ja helpoiten se tapahtuu historiallisuuteen nojaamalla. Tämä on minusta hyvä.
Miksi se on sinusta hyvä? Mutku minusta semmoinen kaksipäinen Darth Maul -valomiekka on siisti, miksen saisi käyttää semmoista? Tai oikeastaan, voisin tehdä sellaisen ison L:n muotoisen riiputtimen jolla voisi koskettaa porukkaa kätevästi kilpien yli :). Onhan hilparitkin sallittuja, pitäisi vaan tehdä niin kevyt ja pitkäteräinen hilpari että sitä jaksaisi vedellä eestaas vihollisen kilpirivin takana :twisted: .

No, taidanpa joka tapauksessa tehdä ensi vuodeksi kengänpäälliset nakkitakkitekniikalla ettei tarvitse kuolla varvasosumaan ensi vuoden vikassa skenussa ennen kuin pääsee taistelukosketukseen (ei siinä mitään, se oli ihan rehti osuma sillä kertaa ja vitutti lähinnä koska missasin skenun).
Yritän vain sanoa, että niitä on helpompi ottaa jos otetaan linjaus kaikki tai ei mitään.
On varmasti hieman helpompi, ja minun näkökulmastani paljon vähemmän kivaa.

Olisi muuten vielä helpompi jos ei olisi osumakohtia eikä panssaripisteitä. Voisi olla hiparit jotka voisi vaikka toteuttaa silleen että kaikkien pitää jatkuvasti hokea hiparilukemaansa - tällöin olisi tosi helppoa ja kaikille selvää otettiinko osuma ja paljonko pitää vielä lyödä.
Minua ei ainakaan ketuta kuolla hipsuun, onhan se tottakai hieman rassaavaa, mutta osuma mikä osuma. Enemmän minua haittaa se, että tulkintaa on niin monenlaista. Sitäpaitsi, lyöjälle jää parempi mieli.
Ei hipsussa ole mitään vikaa jos se tulee kunnon liikkeestä ;). Ja sinänsä, olet varmaan oikeassa siinä että bofferiskene ei oikeasti ole niin iso että löytyisi 500 samoihin tulkintoihin tyytyväistä harrastajaa.
Nightingale
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Tiistai, 06.07.2010 22:48

Mahti kirjoitti:Minä en ainakaan saa kovin suurta mielihyvää, jos saan hipsun kaverin varpaasen ja voitan sillä tavalla. Selkeät, kunnon liikkeestö tulevat, jämäkät ja perille menevät iskut ovat minulle aina olleet sekä ottavalla, että antavalla puolella se asia, joka tekee taistelun ratkeamisesta mielekästä. Totta kai vaatii enemmän vaivaa saada se "oikea" tapa ottaa osumia kaikille selväksi, mutta toisaalta onnistuessaan on lopputulos makoisa, kun mättö on muutakin, kuin haltiamiekkailua. Jo nyt sotahuudossa kilpiryminässä ensimmäisten miesten henki lähtee todella vauhdikkaaksi, en todellakaan kaipaa, että näiden peliaikaa lyhennettäisiin entisestään.

Comp comp comp comp! <3 <3 <3 <3 <3
DiabolusIgnis
Sotalordi

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 06.07.2010 22:48

Tässä oli typerä idea, eli tämä viesti on nyttemmin turha.

Miks mää vaivaudun ajattelemaan, ei siitä tule mitään x)
Viimeksi muokannut DiabolusIgnis, Tiistai, 06.07.2010 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
E.Hirvelä
Herttua

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Tiistai, 06.07.2010 22:53

^^Haha. :P Pakko myöntää, että aiheutti aikomaista repeilyä tässä päässä viestisi, oli se sitten vitsailua tai ei.
Ei muuten lue ! Siellä lukee että pitää olla yhtenevä varustus, jotta ryhmän jäsenen voi tunnistaa ryhmän jäseneksi (näin aiempina vuosina, tän vuoden sivuilta en tuota sääntökohtaa löydä ollenkaan).
No sitten muistin väärin. Mutta väitätkö että minua ei teilattaisi jos toisin ryhmän huomiliivit päällä tappelemaan? Jos herrasmiehetkin meinattin lynkata silinterien tähden? :D
Voitko tosissaan sanoa, että sinä ja muut sotahuutajat hyväksyisivät sen?

Ja aseissa on hyvä olla joku raja ja miksi historiallisuus on hyvä raja? Koska siitä pystyy tarkistamaan kunkin aseen sallittavuuden.
Siitä näkee aika tarkasti mikä ase on hyväksyttävä ja mikä ei. Tietenkin poikkeukset erikseen.
Pelkällä mutu tuntumalla tulee pelkkiä pelle larppi aseita. (jottei kukaan suutu pelle larppi komennosta pistän hymiön :D )

Itseäni ei häiritse se, että ihmiset eivät ota kenkä osumia, niitä on todella vaikea huomata. Joten se nyt menee tässä vähän ohi.
On varmasti hieman helpompi, ja minun näkökulmastani paljon vähemmän kivaa.

Olisi muuten vielä helpompi jos ei olisi osumakohtia eikä panssaripisteitä. Voisi olla hiparit jotka voisi vaikka toteuttaa silleen että kaikkien pitää jatkuvasti hokea hiparilukemaansa - tällöin olisi tosi helppoa ja kaikille selvää otettiinko osuma ja paljonko pitää vielä lyödä.

Voitaisiin myös tehdä silleen, että sotahuutoa ei järjestetä? Tuon kommenttiisi jätän täysin omaan varjoonsa.

Mutta musta nyt tuntuu, että yritit vähän trollata. :P

Ps. Minua ei muuten ikinä ole osunut boffatessa varpaaseen koska boffaan kengät jalassa. Joten jos meinaat pistää nakkitakit suojelemaan jalkaa niin hanki mielummin kengät. Suojelevat meinaan oikeastikkin jalkaa.
Aldaron
SH07 vastuupäällinen

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 06.07.2010 23:11

E.Hirvelä kirjoitti:^^Haha. :P Pakko myöntää, että aiheutti aikomaista repeilyä tässä päässä viestisi, oli se sitten vitsailua tai ei.
Oli se vitsailua ;).
No sitten muistin väärin. Mutta väitätkö että minua ei teilattaisi jos toisin ryhmän huomiliivit päällä tappelemaan?
Hahaa, enpä tiedä! Ei sinua ainakaan sääntöjen perusteella voitaisi tuomita! Lähinnä terveen järjen ja kirjoittamattomien sääntöjen joita on tähänkin asti käytetty melko hyvällä menestyksellä :).
Ja aseissa on hyvä olla joku raja ja miksi historiallisuus on hyvä raja? Koska siitä pystyy tarkistamaan kunkin aseen sallittavuuden.
Siitä näkee aika tarkasti mikä ase on hyväksyttävä ja mikä ei. Tietenkin poikkeukset erikseen.
Joo, ja minusta se on hyvä raja nimenomaan siksi että taistelusta halutaan historiallisen taistelun kaltaista ;).
Itseäni ei häiritse se, että ihmiset eivät ota kenkä osumia, niitä on todella vaikea huomata. Joten se nyt menee tässä vähän ohi.
Kenkäosumat oli tänä vuonna niitä minkä ottaminen mua eniten harmitti. Mutta mukava tietää ettet tule lynkkaamaan jos joskus jätän jonkin kyseenalaisen kengänhipomisen ottamatta :).

Voitaisiin myös tehdä silleen, että sotahuutoa ei järjestetä? Tuon kommenttiisi jätän täysin omaan varjoonsa.
Minusta se oli aika hauska kommentti!

Siihen kyllä kätkeytyy sinänsä totuuden siemen että tää sohu pisti taas miettimään olisiko sittenkin *hauskempaa* että jokainen kestää 2-5 osumaa panssarista riippuen täyskuntoisena kuin se että saa armollisesti pomppia yhdellä jalalla ja pitää kilpikätensä.
Ps. Minua ei muuten ikinä ole osunut boffatessa varpaaseen koska boffaan kengät jalassa. Joten jos meinaat pistää nakkitakit suojelemaan jalkaa niin hanki mielummin kengät. Suojelevat meinaan oikeastikkin jalkaa.
On mulla aina ollut kengät jalassa mutta muistaakseni on olemassa varsinaisiin sääntöihin kirjoittamaton linjaus että kengistä ei ikuna saa panssaripistettä vaikka olisi kuinka paksua nahkaa ja terästä.
E.Hirvelä
Herttua

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Tiistai, 06.07.2010 23:17

Minusta se oli aika hauska kommentti!
No joo oli se, unohtui vain pistää se kirottu hymiö. :)

Enkä tule lynkkaamaan sinua, joten älä huolehdi.

Juu ja tottakai ymmärrän, että jotkut tykkäävät enemmän historiallisesta hifistelystä ja jotkut urheiluboffaamisesta. Jokainen tyylillään. Se on ihan ok minulle. Sohuun on kuitenkin tärkeä saada universaalit säännöt. Kunhan esitän asiani liian kärkkäästi. :P
Aldaron
SH07 vastuupäällinen

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 06.07.2010 23:25

E.Hirvelä kirjoitti:No joo oli se, unohtui vain pistää se kirottu hymiö. :)
Oon niin vanha että minusta huumoria voi olla myös ilman hymiöitä :).
Qoshovius
Herttua

Viesti Kirjoittaja Qoshovius » Tiistai, 06.07.2010 23:48

Eglardion kirjoitti:Mahdin kanssa samoilla linjoilla. Ihmiset jotka eivät ota hipaisuja eivät minua haittaa. Pyrkikää lyömään kunnon iskuja, ei sellaisia joiden on tarkoitus hipaista sormia.
En usko että kukaan tarkoituksella pyrkii lyömään hipsuja. Toisinaan vain käy niin että vastustaja esimerkiksi väistää juuri sen verran, että ainoastaan miekan pistokärki osuu vastustajaan. Tämä on mielestäni ihan validi isku, se olisi sitä myös oikeallakin miekalla?
Kuva

Nightingale
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Tiistai, 06.07.2010 23:57

Qoshovius kirjoitti:
Eglardion kirjoitti:Mahdin kanssa samoilla linjoilla. Ihmiset jotka eivät ota hipaisuja eivät minua haittaa. Pyrkikää lyömään kunnon iskuja, ei sellaisia joiden on tarkoitus hipaista sormia.
En usko että kukaan tarkoituksella pyrkii lyömään hipsuja. Toisinaan vain käy niin että vastustaja esimerkiksi väistää juuri sen verran, että ainoastaan miekan pistokärki osuu vastustajaan. Tämä on mielestäni ihan validi isku, se olisi sitä myös oikeallakin miekalla?
Joskus, mutta varsin harvoin.

-Vesa
Qoshovius
Herttua

Viesti Kirjoittaja Qoshovius » Keskiviikko, 07.07.2010 00:00

Nightingale kirjoitti:
Qoshovius kirjoitti:

-Vesa
Itsellä varsin useinkin, varsinkin kun käytössä on "normaalia" sohumiekkaa lyhyempiä astaloita. Välillä tulee arvioitua etäisyys väärin jolloin käy samoin.

Tai oikeastaan, en ole ihan varma, mihin pointtiin tuo vastaus oli. :P
Kuva

PattiJalka
Marsalkka

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Keskiviikko, 07.07.2010 00:15

Nightingale kirjoitti:
Qoshovius kirjoitti:

-Vesa
Monesti noussut esiin se tosiasia, että pieni raapaisu bofferista voisi tarkoittaa vallan ilkeätä haavaa teräksellä.

Ja aiheeseen liittyen, Hirvelän mainitsema "kaikki tai ei mitään" on mun mielestä paras ratkaisu osumien ottamiseen. Ei jää tulkinnanvaraa, ja se on tärkeintä. Ihmisiä on kuitenkin niin erilaisia, kuten esimerkiksi Spartalaisten ja keskisuomalaisen boffokulttuurin eroissa ollaan selvästi huomattu, toivottavasti nämä erot saadaan nollattua ensi Sohuun mennessä. Itse äänestän lasermiekkailua.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
lettijeesus69
Soturi

Viesti Kirjoittaja lettijeesus69 » Keskiviikko, 07.07.2010 00:37

Joensuu kirjoitti:
Nightingale kirjoitti: -Vastustaja suuttuu, raivoaa ja käy fyysisesti päälle kun taistelussa on tullut joku erimielisyys.
Tällaista oli käynyt enemmänkin kuin Vesan mainitsema kannon hakkaaminen.

Juri kertoi että joku oli ruvennut painimaan ja lyömään ja repimään kypärää päästä. Susikukko taas oli kolmen miehen kanssa hakannut yhtä ja kun oli sanonut että "etköhän sä nyt kuollut jo", oli tyyppi alkanut takoa bofferilla kypärään ja huutamaan että "Ite et ikinä ota osumia!"

...
Tätä lukiessani tuli aika tyhjä olo... Hei oikeesti mitä pelleilyä oikeesti tänä vuonna on oikein tapahtunu?? Toisessa ketjussa (SH:n hengestä ja tapakulttuurista) Juhania kompaten kävi mielessä, että tällaista harrastavat henkilöt ovat väärässä paikassa!

Boffaus on herrasmiesten hommaa. Tälläinen herkkänahkaisuus pois!

Palatakseni osumakeskusteluun: Itse ainakin treeneissä käydessäni kaikki osumat lasketaan, oli ne sitten kunnon iskuja tai hipsuja. Tätä linjaa olen pitänyt (ainakin yrittänyt) Sotahuudossa väärinkäsitysten välttämiseksi. Kuitenkin tähän pitäisi saada tarkat säännöt iskujen ottamisesta. On loppujen lopuksi vaikea sanoa, mikä isku on kova ja mikä ei sillä osalla on esim. kamppailulajeista tuntumaa ja muutenkin osa ihmisistä tuntee paremmin vaikkapa käden puristuksen (lue: joillain ihmisillä on korkeampi kipukynnys?).
Ourboros
Paroni

Viesti Kirjoittaja Ourboros » Keskiviikko, 07.07.2010 00:42

Itse olen ihan ensimmäisestä sohusta asti ollut kilpirivissä, ja sitä ennen Faraviassa. Alusta pitäen olen ollut myös panssaroitu. Omasta mielestäni osumien ottamattomuus on ollut vain harvoin ongelma, ja tälöinkin lähinnä oman puolen keihäsmiehet tms. ovat siitä valittaneet. Heille olen aina sanonut että osumia ei aina yksinkertaisesti tunne tai huomaa, varsikin jos tähtää jalkoihin. Sääntökehityksessä comppaan täysin Vesaa ja niitä jotka kannattavat kunnon liikkestä tulleita hyviä iskuja ( en tarkoita siis aivotärähdystä aiheuttavaa mätkäystä). Hyvät iskut ja hipsut erottaa erittäin hyvin ja ainakaan minä en lähde koskaan "nillittämään" jos joku ei ota osumaa jonka kuvittelin antaneeni.

Itse pidän ns. "wrap"-iskuista, jotka tulevat kiertäen kaksiteräisen miekan lyhyellä kärjellä vastustajan takaraivoon tai selkään ja tiedän että minun on vaikea arvioida osuvatko ne vai ei. samoin on laita kaikkien kilpien yli tai läpi tulevien iskujen. Itse monesti tuen kilpimuurissa kilpeäni miekalla ja monesti saan miekkaan osumia jotka voivat ulospäin tuntua hyviltä osumilta näin kuitenkaan olematta.

PK seudun treeneissä olemme treenanneet säännöillä joissa vain hyvät iskut otetaan, ja emme ole huomanneet tässä mitään ongelmia turvallisuuden kanssa. Parhaimmillaan talvella meillä oli yli 40 taistelijaa liikuntasalissa ja tunnelmat lähentelivät sotahuudon kilpimuureja.

Jos sotahuudon sääntökehitys siirtyy lasermiekkailuun, pelkään että lajista menetetään se osa harrastajista jotka nauttivat kilpimuurin rytinästä. Lisäksi mielestäni lasermiekkailu johtaa kyräilyyn ja huuteluun kentällä. Jos kuitenkin määrittelemme että iskujen tulee olla kunnon liikkestä tulleita hyviä iskuja jotka selkeästi tuntee tai huomaa iskuiksi, ja jotka ovat loppupeleissä iskun ottaneen tulkinannan varassa, poistuu lajista turha kyräily.

Myönnän että aina on niitä yksilöitä jota eivät jostain syystä laske hyviäkään iskuja otetuiksi ja olen muutamiin näihin törmännyt, mutta onneksi nämä yksilöt ovat kuitenkin harvinaisia. Spartaa vastaan otelleena useaan otteeseen, erityisesti treeneissä, voin sanoa että Spartan hengessä ei ole mitään valittamista. Olen monesti treeneissä kuvitellut lyöneeni hyvän iskun mutta myöhemmin kilpeä tarkastellessa huomannut että se "kerpeles" pysäyttääkin iskuja paremmin kuin kuvittelin.

Tiedän että kevyitä harmittaa se että joskus raskaat panssarimöröt eivät tunne iskuja joita panssaroimaton tuntisi, mutta en itse tunne yhtäkään mörköä joka nämä iskut jättäisi tarkoituksella laskematta. Se tosiasia että panssaroidut eivät välttämättä tunne kaikkia iskuja, ei oikeuta mielestäni sitä että meidän pitäisi siirtyä "huutomiekkailuun" jossa lyöjä määrittelee osumat.

Kommenteissa lasermiekkailun kannattajien osalta on noussut pelko siitä mitä aloittelija ystävällisyydelle käys jos panssarimöröt eivät huomaa 15 v tytön iskuja, ja jos kannustetaan lyömään olantakaa niin että kolisee. En usko että saamme bofferoinnista SCA hvy wombat tyyppistä ryminää tai pahimmillaan edes Slaavilaista buhurttia. Hyvä isku on aikaisemipia kirjoittajia lainaten isku jonka tuntee ja jossa pehmuste selkeästi antaa periksi (ei siis välttämättä tarvitse sitä 6000 N voimaa). Itse en esim. laske iskuja saappaisiini jotka vain koskettavat saappaan kärkeä, koska mielestäni isku ei tullut perille asti. Kuitenkaan tähän menessä kukaan ei ole valittanut minulle siitä että en ottaisi osumia. (lukuunottamatta SH 09 kaveria joka löi puunrunkoa joka oli allekirjoittaneen ja kilven välissä)

Yhteenvetona kannatan että säännöissä selkeästi kerrotaan minkälaiset osumat lasketaan mahdollisimman selkeästi, ja mielestäni osumien tulisi olla ns. hyviä osumia.
Carpe diem, tempus fugit
Nightingale
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Keskiviikko, 07.07.2010 00:52

Qoshovius kirjoitti:
Nightingale kirjoitti:
Qoshovius kirjoitti: En usko että kukaan tarkoituksella pyrkii lyömään hipsuja. Toisinaan vain käy niin että vastustaja esimerkiksi väistää juuri sen verran, että ainoastaan miekan pistokärki osuu vastustajaan. Tämä on mielestäni ihan validi isku, se olisi sitä myös oikeallakin miekalla?

-Vesa
Itsellä varsin useinkin, varsinkin kun käytössä on "normaalia" sohumiekkaa lyhyempiä astaloita. Välillä tulee arvioitua etäisyys väärin jolloin käy samoin.

Tai oikeastaan, en ole ihan varma, mihin pointtiin tuo vastaus oli. :P
Anteeksi epäselvyys, tarkoitin siis että suurin osa kyseenalaisista osumista on sellaisia jotka eivät tekisi yhtään mitään ja näiden laskemisesta on enemmän harmia lajille kuin siitä että muutaman mahdollisesti pätevää sivallusta jäisi laskematta. Tappelemaanhan sitä on tultu ja mitä kauemmin mähinä kestää niin sitä hauskempaa kaikilla on.

-Vesa
PattiJalka
Marsalkka

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Keskiviikko, 07.07.2010 01:06

Ourboros kirjoitti:ns. hyviä osumia
Siinä se ongelma piileekin. Ihmiset osaavat käsittää tuollaiset säännöt niin monilla eri tavoilla. Kuten on jo tullut selväksi, itselleni se tarkoittaa kaikkia osumia jotka tunnen, mutta joku taas kuvittelee että osuma on hyvä vasta kun alkaa tulla mustelmia.

Tästä syystä "kaikki tai ei mitään" linjaus on paras. Joko niin että kaikki hipsutkin otetaan, tai sitten jotain aivan päinvastaista jota on vaikeaa määritellä, mutta voitaisiin puhua jossain määrin SCA-kalibraatiosta toisena vaihtoehtona. Tätä tosiaan on jo ehdotettu, ja monesti ollaan todettu että se ei toimi alkuunkaan muunmuassa lajin lähestyttävyyden, vapaan/olemattoman panssaroinnin takia.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Nightingale
Kreivi

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Keskiviikko, 07.07.2010 01:15

PattiJalka kirjoitti:
Ourboros kirjoitti:ns. hyviä osumia
Siinä se ongelma piileekin. Ihmiset osaavat käsittää tuollaiset säännöt niin monilla eri tavoilla. Kuten on jo tullut selväksi, itselleni se tarkoittaa kaikkia osumia jotka tunnen, mutta joku taas kuvittelee että osuma on hyvä vasta kun alkaa tulla mustelmia.

Tästä syystä "kaikki tai ei mitään" linjaus on paras. Joko niin että kaikki hipsutkin otetaan, tai sitten jotain aivan päinvastaista jota on vaikeaa määritellä, mutta voitaisiin puhua jossain määrin SCA-kalibraatiosta toisena vaihtoehtona. Tätä tosiaan on jo ehdotettu, ja monesti ollaan todettu että se ei toimi alkuunkaan muunmuassa lajin lähestyttävyyden, vapaan/olemattoman panssaroinnin takia.
Itseasiassa väittäisin että asiasta on puhuttu, mutta näin ei olla todettu. Fantasy Battlessa osumakalibraatio oli käytössä ja tämä ainoastaan toimi vahvistamaan ihmisten käsitystä siitä että vastaanottaja laskee ne osumat. En kuullut fabassa kertaakaan huutelua osumista, mutta tämän vuoden sohussa olin ymmälläni siitä kuinka paljon sitä oli.

Jos jollakin on faban systeemistä huonoja kokemuksia niin niitä voisi tuoda esiin. Pidän nimittäin sitä kokeilua varsin onnistuneen, mikä tuntui olevan tapahtuman jälkeen vallitseva mielipide.

-Vesa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”