Jos keihäänkärki osuu jonkun kehoon liikkuessaan eteenpäin niin tottakai se on osuma. Sellainen tekisi vamman. Erilaisten vammojen luokittelu sotahuudon kaltaisessa mähinässä on mahdotonta, ja on järkevä kompromissi että jokainen vamma katsotaan samanarvoiseksi.qMp kirjoitti:Sahaaminen ja liu'uttelu ärsyttävää, joo. Mutta mitäs sanot historiallis-realistisesti vaikka siitä, kun keihäs osuu juuri ja juuri panssaroimattomaan kylkeen ja repii sen auki? Tulipas näin esimerkkinä mieleen. Ei välttämättä boffatessa tuu semmosena osumana, joka törmää ensin suoraan keihään kärjellä tasaisesti, liukuen sen jälkeen sivuun, vaan vain hiukan töytäisevästi, enemmänkin raapaisuna.Aldaron kirjoitti:Säännöt on tietysti monen asian kompromissi, mutta jokainen yksityiskohta joka huomioi näkökulmani saa minut ja kaltaiseni viihtymään paremmin sotahuudossa. Erityisesti keihään liu'uttelu ja kärjensyrjällä sahaaminen pilaa omaa iloani melkoisesti - jos (ja kun) teen itse niin, toivon ettei osumia laskettaisi.
Tarkennetaan vielä että tarkoitin keihään liu'uttelulla tilannetta jossa keihään kärki liukuu vaikkapa maata, kilpeä yms. pitkin kohteeseensa kärki edellä ja sahaamisella tilannetta jossa keihään kärki (siis etupinta) ei missään vaiheessa osu.
Silti suuri osa kävijöistä pukeutuu historiallisesti ja käyttää aseita ja panssareita joilla on historiallinen esikuva. Historiallisuus on tottakai yksi arvo, ja kenties vähemmän tärkeä, mutta et kai tosissasi tarkoita että historiallisuudesta pitäisi päästä täydellisesti eroon? Se on kuitenkin tapahtuman koon, viitekehyksen, kilpailuhenkisyyden ym. ym. ohella yksi niistä asioista joista osallistujat ihan oikeutetusti saavat kiksejä.E.Hirvelä kirjoitti:Boffaus ei tule ikinä olemaan historiallisesti järkevää, historian elävöittämistä tai historiallisuutta mallintavaa miekkailun osalta. Tämä ei vain ole mahdollista. Jalkapallolla on lähes mahdotonta pelata jääkiekkoa, se ei vain toimi.samalla siihen että iskut ovat historiallisesti järkeviä - historiallisen taistelun elämisestä
Tiedän. Mikään ideaali ei ikinä toimi loppuun asti vietynä.Lopuksi vielä se mitä yritän sanoa: On turha vedota historiallisuuteen koska se ei toimi.
Enkä tarkoittanut vedota historiallisuuteen, tarkoitin valottaa sitä minkälaisena itse pidän boffauksesta ja pidän sitä mielekkäänä. Suuri osa kävijöistä varmaan pitää pamppuhipasta, minä en. Voidaan siis joko ajatella että sohu on minulle väärä tapahtuma - tai sitten voidaan ajatella että näkökulmani ei ole liian kaukana etteikö sitä voisi huomioida sotahuudossa.
Eikä sitäpaitsi tulkinnanvaraisuus ole minusta asia joka pitäisi tyystin kitkeä säännöistä - lähes kaikki monimutkaisemmat säännöt sisältävät tulkinnanvaraisuutta. Ei ole maailmanloppu jos jokin osuma jää huomaamatta eikä ole mikään loppu sekään jos taistelijoilla on vähän eri käsitys kunnon liikkeestä ja vaikkapa erimielisyys siitä pitäisikö jokin kyseenalainen huitaisu laskea vai ei.
Se sensijaan vituttaa jos kuulee jatkuvasti luentoja siitä miten keihästä voi sotahuutosäännöillä käyttää nuijana ja se pitää laskea.