Säännöt

Vaatetuksesta
Verierässä on pukupakko. Minimaalinen kansainvaellus-/merovingiajan tyylinen asu vaaditaan; tunika+housut, viitta on myös hyvä lisä. Kansainvaellusajan vaatteista on enemmän tekstiä toisessa ketjussa, merovingiajalla perusvaatteiden mallit alkavat lähentyä myöhempiä viikinkiajan tyylejä joista verkosta löytyy n+1 artikkelia ja ohjetta. Vaatteet eivät ole loppuunsa vaikeita hankkia, 25-40e jos osaa työntää kangasta omaan, kaverin tai äidin ompelukoneeseen (vaatteita saa tietysti ostettuakin, mutta saa varautua maksamaan enemmän). Halvemmallakin voi tietysti päästä; ohjenuora on että asustus päällisin puolin on historiallisen näköistä. Materiaaleissa voi siis käyttää puuvillaa, pitää mekon alla hikeä siirtävää kerrastoa tms pientä vilunkipeliä harrastaa. Farkuissa tai kahisevissa toppatakeissa kentälle ei kuitenkaan ole asiaa. Poikkeuksena kengät saavat olla modernit (koska ovat turvallisuustekijä, ynnä kalliita/vaikeita tehdä), mutta eivät räikeät. Maiharit sopii myös peittää sitomalla kangasta nyörillä päälle. Kledjujen kanssa saa luonnollisesti myös hifistellä niin paljon kuin haluaa (haluan ehdottomasti nähdä Juliuksen ninjakarvakengät ;)).
Asesäännöt
Jos toisin ei mainita, aseiden vähimmäispehmusteissa sekä materiaaleissa seurataan vallitsevaa käytäntöä, ts. Sotahuuto 2009 sääntöjä.
-Keihäistä, heittokirveistä ja kilvistä tulee kuvalliset esimerkit/rakennekaaviot tähän piakkoin.
Keihäät
Maks 220cm, minimi 160. Keihäässä on pistokärki, muttei viltävää terää. Keihään saa heittää, aina yläkautta, jos varsi on kevyesti pehmustettu, takapää tulpattu ja pehmustettu siltä varalta että keihäs kimpoaa perä edellä silmille. Heitettynä keihäs läpäisee panssarin ja jos heitetty keihäs torjutaan kilvellä, kilpi pitää pudottaa pois. Kerran heitettyä keihästä (tai pudotettua kilpeä) ei saa poimia uudestaan käyttöön. (Heittokeihään kärki voi vaurioitua osumassa/oltuaan mahdollisesti taistelijoiden jaloissa; lisäksi tyypillinen ajan heittokeihäs vääntyi kärjestään juuri tämän estämiseksi). Tämä on luonnollisesti epärealistinen abstraktio, mutta selkeää pelissä, mikä on pääasia. Bambu sallitaan varsimateriaalina, mutta sen tulee olla väh 30 mm paksua ja muuten turvallista laatua. Eli sorttia joka ei sälöydy vaarallisesti. Bambuvarret käydään erityisellä huolella läpi tarkastuksessa. Varsien teippaamisesta katsellaan vielä kokemuksia kentältä sen verran kun keväällä nyt ehtii tapahtumaan, minimissään jesarikerros vaadittaneen varressa.
Käsikirveet
Kirves on yksiteräinen, eikä siinä ole pisto-osia. Terä ei ole kovin leveä, mutta sen verta sopii olla että pehmustevaatimukset täyttyvät. Vartta on suotavaa pehmustaa jonkun matkaa terän alta ohilyöntien varalle. Kirveen enimmäispituus on 100cm (olkoonkin että huskarlit ovat objektiivisesti pirun päheitä...).
Heittokirveet
Kevytrakenteinen kirves, jota ei saa käyttää lyömiseen. Pituus 35-50cm. Heitettyä kirvestä saa käyttää uudestaan, ts. heittää takaisin. Käytetään putkimateriaalina joko parikertaista puutarhaletkua tai vastaavaa. Käytettävä putki ei saa kokomatkaltaan olla jäykkää tai raskasta, painoa voi sitten viritellä leijailun estämiseksi esim. rautalangalla kunhan painotukset suojataan asianmukaisesti. Terä voi olla reilunkin kokoinen, mutta heittokirveen kaikki osat katsotaan vahingoittaviksi. Aseet merkitään erilleen lyöntikirveistä punaisella nauhalla tai väriteipillä varteen.
Miekat
Miekat ovat kaksiteräisiä, kahvan ja terän enimmäismitta yhteensä on 100 cm. Kuppikahvoja ei sallita. http://www.vikingsword.com/virtmus.html
http://www.myarmoury.com/review_alb_mig.html
Väkipuukko Yksiteräinen ase, joka on kokonaismitaltaan enintään 50 cm pitkä. Väkipuukossa ei myöskään saa olla kuppikahvaa eikä jäykästä materiaalista tehtyä väistintä.
Jouset& Nuolet
Nuolet lävistävät panssarin. IDV- nuolet sallitaan. Järjestäjistä olisi mielenkiintoista kokeilla paunasenttejä jousten kanssa, mutta tässä on pari komplikaatiota liittyen käytännön asioihin. Kts. työvoimaketju (tulossa).
Nuijat
Kokonaismitta maksimissaan 80 cm. Aseessa oltava tunnistettava lyömäosa jonka pituus 15-20cm. Nuijalla ei voi pistää.
Kilvet
Voivat olla pyöreitä tai ovaalinmuotoisia. Suurin halkaisija on maksimissaan 1 metrin, pienin 60. Kilven täytyy olla keskikahvainen tai otteen muuten välittömästi irrotettavista (kts. keihäs). Kilven tulee olla hyvin pehmustettu ja kilpi pitää peittää vähintään kankaalla (myös sisäpuolelta, jos rakenne on räikeä) ulkonäkösyistä. Useampaa kilpeä voi kantaa mukanaan, mutta ainoastaan kädessä pidetty suojaa iskuilta. Ts. jos saat kirveeniskun tai nuolen selkään jossa roikkuu kilpi, otat osumaa kuin sitä ei olisi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ld_946.jpg
Panssarisäännöt
Panssarointi suojaa kaikilta muilta osumilta, paitsi nuolia ja heittokeihäitä vastaan, niissä paikoissa joissa sitä on. Panssaria voi olla enintään neljäsosalla joukkueen jäsenistä. Kypärä on tästä poikkeus.
Rengaspanssari
Panssari on tehty 1:4 europunoksella, 8mm sisähalkaisijalla 1,6 mm lankaa, 10mm sisähalkaisijalla 2 mm, tai tiheämmällä lanka/halkaisija-suhteella. Selvästi epärealistisen harvat verkkopaidat sun muut avainlenksutopit hyllytetään armotta. Rengaspanssareissa käytetään galvanoimatonta lankaa. Rengaspanssareissa tulee olla hihat (ei välttämättä täyspitkiä, mutta säädylliset).
Toppapanssari
Toppaus on tehty riittäväksi suojaamaan oikeilta iskuilta ja kangaskerros on noin 10-15 mm. Esim. Tikattu kaftaani on aivan mahdollinen toppapanssari.
Käsien – ja jalkojen panssarointi
Käsivarret ja sääret on mahdollista suojata 1+ mm metallisuikaleilla tai 3+ mm yhtenäisellä kovetetulla nahalla. Sormia ei ole mahdollista panssaroida peliteknisen osumasuojan merkityksessä (rautahansikkaita ei tiedetä käytetyn), mutta hillittyjen nahkahansikkaiden tai rukkasten käyttö on fiksua kipeiltä kolahduksilta suojautumiseksi.
Kypärät
Epähistorialliset kypärämallit on kielletty. (Kts. Linkki keskusteluun)
Yllä mainitsemattomat
Jos sinulla on kaapissa hauenleuka-lamellaari, niinikypärä tai komea, ajatuksen kanssa tehty nahkapanssari, niin ota asia esille (mieluiten kuvien kanssa), ihmetellään sitten.

Taistelusäännöt
Kontakti ja kalibraatio
Eritoten tässä, mutta luonnollisesti myös kaikessa muussakin toiminnassa, peräänkuulutetaan osallistujilta tervettä järkeä ja hyvää urheilijatapaa. Taistelut käydään usein vaikeassa maastossa jossa kaatuminen voi sattua oikeasti, eli kilvellä tai keihään varrella (yms) kaatamista ei sallita. Osumien tulee olla selviä pistoja, iskuja tai viiltoja; hipsuja olemattomalla voimalla ja aseen ei-vahingoittavalla osalla tehtyjä kosketuksia ei katsota osumiksi, esim. keihään varrella tai 'terällä'. Osumien laskeminen on niiden ottajan vastuulla.
Haavoittuminen
Taistelijoilla on kolme osuma-aluetta: Raajat, torso ja pää. Taistelija kestää yhteensä kaksi osumaa raajoihin (ei väliä mihin), mutta vain yhden osuman päähän tai torsoon. Saatuaan osuman joko päähän, torsoon tai kaksi raajoihin, taistelija on haavoittunut.
Haavoittunut menee matalaksi, esim. polvilleen, ei voi taistella eikä liikkua muuten kuin pois vielä jatkuvan taistelun välittömästä tallaantumisvaarasta. Hän voi suojata itseään kilvellä kuolemiselta mikäli omaa sellaisen (ei kuitenkaan sitä keihäskaveria takana). Panssari suojaa haavoittunutta normaalisti.
Haavoittunut voi parantaa itseään (kts. lisää alempana).
Toisen henkilön avustamana haavoittunut voi liikkua kävelyvauhtia. Avustamisen ei tarvitse olla suoranaista kantamista, mutta auttajan tulee kulkea haavoittuneen mukana koko matka. (Tässä, kuten muuallakin haavoittumisen ympärillä, saa mehustella eläytymisellä minkä jaksaa :) ) Mikäli henkilö näin saatetaan takaisin aloitusalueelle tai erikseen skenaariossa määrättyyn paikkaan, hänet katsotaan eloon jääneeksi taistelun jälkeisessä pisteytyksessä.
Vastapuolen haavoittunut on mahdollista vangita.
Jos soturi on haavoittuneena kentällä skenaarion lopussa, hänet lasketaan kuolleeksi mitä tulee pisteisiin.
Vangitseminen
Jos vastapuolen taistelija tulee haavoittuneen viereen ja ilmoittaa tämän olevan vanki, haavoittuneen täytyy nousta ja kävellä normaaliin, ei-vitkastelevaan tahtiin minne vangitsija tätä komentaa. Varsinaista retuuttamista ei tarvita (eläytymiselle paikka tietysti tässäkin), mutta vangitsijan täytyy pysyä vangin mukana jotta tämä katsotaan vangiksi.
Skenaariokohtaisesti on määritelty etukäteen joku merkitty alue taistelualueella minne vangit kerätään.
Vangittu ei voi parantaa itseään.
Vangitseminen voidaan tehdä vain jos välitöntä taistelukontaktia ei ole. Jos tällainen syntyy vankien kuljetuksen aikana, ts. vangitsijat osallistuvat taisteluun, vangit palaavat haavoittuneen tilaan ja menevät matalaksi. Jos löytyy nauhoja, he voivat tällöin parantaa itseään/toisia.
Parantaminen
Haavoittuneen parantaminen tapahtuu sitomalla haavan hoitamista merkitsevä kangasnauha haavoittuneen ruumiinosan ympärille. Kangasnauhoja jaetaan joukkueelle ennen jokaisen taistelun alkua, joukkue jakaa ne keskenään miten mielii. Näillä on mahdollista palauttaa haavoittunut taistelukykyiseksi; nauha kumoaa yhden osuman. Mikäli nauha irtoaa, osuma palautuu takaisin. Jo parannettua aluetta on mahdollista parantaa uudelleen.
Kuollut
Pelaaja on kuollut silloin, kun hän saa haavoittuneena osuman mihin osuma-alueeseen vaan. Kuolleet poistuvat aseitaan terästä pitäen aloitusalueelleen termospullolle. (Huom. panssarointi suojaa haavoittunuttakin.)
-muutos tässä perustuu muutokseen skenaariosäännöissä
Peruspisteytys
Pisteitä saa lähes kaikissa skenaarioissa seuraavan taulukon mukaisesti:
1 piste surmatusta vihollissoturista (tämä piste tulee liitoissa molemmille osapuolille)
3 pistettä vangitusta vihollissoturista (nämä pisteet tulevat aina kaappauksen suorittaneelle suvulle)
4 pistettä panssaroidusta* soturista
1 piste heittokirveellä aseistautuneesta soturista
1 piste miekalla aseistautuneesta soturista
2 pistettä jousella varustautuneesta soturista
*Taistelija lasketaan panssaroiduksi, kun hänellä yllään mitä tahansa haarniskaa, pois lukien kypärä.
Lisäksi kussakin taistelussa on läjä tapauskohtaisia pistesampoja ja kertoimia tms peruspisteytykseen. Niistä enemmän kun saamme skenaariot julkaisukuntoon.