Legoinsinööri kirjoitti:Ohutta köyttä saa varmasti ainakin metritavarana rautakaupoista ja olen myös löytänyt hyvin varustetuista Tarjoustaloista (sekatavarakaupoista?) Clas Ohlssonista en ainakaan muista että olisi myyty pätkinä.
Kiitos. Hyvä jos löytyy metritavarana, pelkäsin jo että pitää ostaa joku kymmenien metrien kerä pahimmillaankin alle kahden metrin takia
Legoinsinööri kirjoitti:Putkeen narun saa varmaan hyvin kiinni poraamalla reiän läpi putkesta ja laittamalla narun siitä solmujen ja vaikka liiman kera. Palloon kiinnittäessä voisi olla kiinnostavaa kokeilla onnistuisko narun ujuttaminen pienemmästä aukosta sisään ja liiman tiputtaminen perään jos se muodostaisi "tulpan" sinne pehmusteen sisälle.
Eli juuri ja juuri narun mentävä reikä joka lävistää putken yläpäästä. Ja sitten naru siitä läpi ja solmitaan niin että solmu tulee siihen kohtaan missä miekassa olisi pistokärki. Liimalla sitten solmu varmemmaksi ja kunnon pehmustus tähän "nuijaan", vaikka tappavaksi osaksi sitä ei lasketakaan, kyllä sillä kuitenkin tulee osumia.
Kuulostaa toimivalta ja paremmalta kuin putken läpi vetäminen, kiitos
Tosta päästä, eli kapea viilto vaahtomuovikönttiin(alapäästä noin keskikohtaan asti) ja sinne pohjalle liimaa, jonka jälkeen tungetaan naru sinne ja lisää liimaa perään. Kuivuttua vahvistetaan teipillä. Varmaan riippuu vähän narusta, mutta käykö erikeepperi tähän hommaan edes jotenkuten?
Tämäkin kuulostaa hyvin mahdolliselta, ehkä vielä suurempi kiitos sillä en olisi itse keksinyt. Naru/köysi tuskin tuntuu kovana läpi lyönneissä kun välissä on 5-10 senttiä vaahtomuovia.?
Legoinsinööri kirjoitti:Mua kyllä vieläkin kiinnostaa mitä mieltä porukka on siitä minkä pituisia nuo "ketjut" saa olla näissä aseissa jotta ne on järkevän ja turvallisen pituisia. Ketjuun varmaan kannattaa jokatapauksessa laittaa lyhyin välein pehmustepätkiä ettei pelkkä naru nirhaa ketään.
Pistän siis varmaan noin viiden sentin mittaisia (jesarilla kiinnitettyjä) climasnap rinkuloita koko narun matkalle ja näille väliä sen muutama senttiä tai senverran että "makkaranaru" käyttäytyy ketjumaisesti eikä vain "taivu". Kuitenkin niin että ketjuosumassa tulisi kosketus aina vain climasnapistä, eli vaikka kaulaan osuessa se ei mitenkään voisi nirhata ihoa pahasti köyden tapaan.
Mikä muuten fabassa oli ketjun maksimipituus? Itse en ole vielä päättänyt kuinka pitkän ketjun teen. Lyhyempi ketju on kuristusmielessä turvallisempi(joskin asiallisesti pehmustettu ketju saa olla jo huomattavasti pidempi kuin mitä edes harkitsisin että tämä vaara olisi olemassa) eikä sotkeudu niin helposti aseisiin/käsiin.
Pidempi taas vaikeuttaa iskun torjumista huomattavasti ja kiertää paremmin kilpien yli. Haittana taas sotkeutuminen ja hitaampi lyömätahti. Itse ajattelin käyttää ketjukuulaa lähinnä kilven kanssa, joten kovin pitkät ketjut on aika poissuljettu sillä ei ole varaa menettää asettaan sotkeutumiseen ja hidas lyömätahti on myös ongelma varsinkin jos panssaripisteitä on paljon.
Falcata kirjoitti:Tein joskus kokeilumielessä varstan ja parin testin perusteella kämmenen mittainen naru lyömäosan ja varren välessä tuntui aika optimaaliselta. Tuon pituinen joustaa juuri mukavasti kilven tai torjunnan yli, mutta ei kierry bofferiaseen (tai ihmiskäden) ympärille. Näin ollen sitä on myös vaikea torjua niin että naruun lyömällä varstan saisi "vangittua" siihen miekan ympärille.
Kämmenen mitta kuulostaa kyllä jo aika lyhyeltä, vaikka runsaasti etuja pidempään ketjuun onkin. Itse ajattelin tehdä aluksi vähän pidemmän koska tosiaan sitä voi aina lyhentää ja tehdä uuden vaahtomuovipään, mutta toisinpäin ei oikeen skulaa. Eli ainakaan alle 20 senttistä ketjua ei ensiversiossa tule olemaan.
Päästä ajattelin tehdä jonkun verran pitkulaisen, tyyliin 2x 10x10 sentin kuutio pyöristettynä, typistän sitten pituuden viiteentoista jos on tarvetta. Muutenkin ajattelin tehdä kerralla kunnollisen välineen(yksi kammottava patukka ja lähinnä surkuhupaisa "tornikilpi" on ihan tarpeeksi mörköinä menneisyydessä), sekä jättää vähän pienennysvaraa, eli päätä, ketjua sekä vartta(naks pois pommelpäästä) voi lyhentää jos valmis ei tunnu hyvältä tai ei täytä vaikka ens vuoden sohukriteereitä.