Kuten aikasemmin yritin tähdentää (ehkä en tehnyt sitä tarpeeksi), kyseessä on enemmänkin varsiaseiden ja torrakoiden väliset tasapainoerot, kuin kilpi&miekka vs. keihäs. Käytännössä siis lyhyempien varsiaseiden ja 2h-miekkojen, joiden pituus on rajattu käyttäjän mukaan, teho heikkenee merkittävästi, mikäli keihäsmiestenkin lähitaistelupotentiaali kasvaa ennestään. Eli toisinsanoen lyömiseen käytettävillä varsiaseilla ei tee juuri mitään keihäillä varustetussa rivissä, mikä ei ole sinäänsä suuri muutos, mutta jos 1on1&rynnäkkötilanteissakin tehoa ei riitä keihäsmiehiä vastaan, niin olipa paska reissu.
20mm pvc tai lasikuitu, paksuudessa ole mitään eroa, mikä on olennaista tässä keskustelussa.

Itse olen viisi vuotta vetänyt hilparilla jokaisessa Sotahuudossa, voin kertoa, ettei siltä rivistä niiden poimiminen ole herkkua, jos ei ole omaa keihästä tukena. 1on1 taidoistani voidaan vääntää erikseen, mutta sen verran monta tilannetta olen kohdannut, että voin kertoa sillä olevan aika hitosti väliä, onko keihäsmiehellä miekka vai ei.