Aseen Valinta
- Grislan
- Paroni
- Harold
- Kreivi
- Viesti:
- Automaattinen
- Komentaja
No on tämä kanssa.. Miekasta vai miekan terästä? Itse olen miekan terästä kiinni ottamista vastaan ihan herrasmiesmeiningin takia, mutta se että ei muka saa viedä kaverilta miekkaa jos se pitää pommelia tarjolla niin että miekan saisi siitä nypättyä irti ihan vaivatta?
Herrasmies taistelukentällä on jotain fiktiota mutta silti mahdollisesti tällaisissa tapahtumissa ihan paikallaan turvallisuussyistä. Voin vaan sanoa että ei ole mitenkään tavatonta meidän treeneissä että joku menettää aseensa tarjotessaan vahingossa väistintä tai pommelia käden ulottuville. Eikä liiemmin sormia ole mennyt, ainakaan tietääkseni.
Mitä miekasta tarttumiseen tulee, samanhan voi hoitaa ihan hyvin työntämällä kädestä sivuun siihen silti tarttumatta, joten aika turhaan täällä nutistaan jostain epäherrasmiesmäisestä käytöksestä.
Ja näissä on aina riskinä että otan itse siitä miekasta naamaani aika pahasti jos en onnistu tempussani.
Herrasmies taistelukentällä on jotain fiktiota mutta silti mahdollisesti tällaisissa tapahtumissa ihan paikallaan turvallisuussyistä. Voin vaan sanoa että ei ole mitenkään tavatonta meidän treeneissä että joku menettää aseensa tarjotessaan vahingossa väistintä tai pommelia käden ulottuville. Eikä liiemmin sormia ole mennyt, ainakaan tietääkseni.
Mitä miekasta tarttumiseen tulee, samanhan voi hoitaa ihan hyvin työntämällä kädestä sivuun siihen silti tarttumatta, joten aika turhaan täällä nutistaan jostain epäherrasmiesmäisestä käytöksestä.
Ja näissä on aina riskinä että otan itse siitä miekasta naamaani aika pahasti jos en onnistu tempussani.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
- Abelius
- Ritari
- Viesti:
Siis käsittääksenihän kyse ei ole siitä, ettei pommelista tai kahvasta saisi ottaa kiinni, vaan siitä että joku ovelasti taktikoimalla tarraa terästä kiinni kätensä menetyksen uhalla. Pommelista tai kahvasti kiinniottaminen oli muistaakseni viime sotahuudossa jopa sallittua toimintaa.
Nämä mentaliteetit, että sodassa on kaikki sallittua ja herrasmiehiä taistelukentällä ei ole, ovat vähän löysä peruste. Mehän loppujen lopuksi taistelemme toisiamme vastaan täysin urheilumielessä, (toivottavasti) ilman vakavampia tappohaluja, tiettyjen sääntöjen pohjalta. Säännöistä puolestaan ei voi joustaa jo tapahtuman turvallisuuteen liittyvän luonteen takia.
Nämä mentaliteetit, että sodassa on kaikki sallittua ja herrasmiehiä taistelukentällä ei ole, ovat vähän löysä peruste. Mehän loppujen lopuksi taistelemme toisiamme vastaan täysin urheilumielessä, (toivottavasti) ilman vakavampia tappohaluja, tiettyjen sääntöjen pohjalta. Säännöistä puolestaan ei voi joustaa jo tapahtuman turvallisuuteen liittyvän luonteen takia.
Hulluja nuo roomalaiset.
- JonTzu
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
Näinhän se meni. Aseista sai ottaa kiinni, mutta miehestä ei.Abelius kirjoitti:Siis käsittääksenihän kyse ei ole siitä, ettei pommelista tai kahvasta saisi ottaa kiinni, vaan siitä että joku ovelasti taktikoimalla tarraa terästä kiinni kätensä menetyksen uhalla. Pommelista tai kahvasti kiinniottaminen oli muistaakseni viime sotahuudossa jopa sallittua toimintaa.
Hyvin sanottu!Abelius kirjoitti:Nämä mentaliteetit, että sodassa on kaikki sallittua ja herrasmiehiä taistelukentällä ei ole, ovat vähän löysä peruste. Mehän loppujen lopuksi taistelemme toisiamme vastaan täysin urheilumielessä, (toivottavasti) ilman vakavampia tappohaluja, tiettyjen sääntöjen pohjalta. Säännöistä puolestaan ei voi joustaa jo tapahtuman turvallisuuteen liittyvän luonteen takia.
Lisäksi perusteluista muistuttaisin, kuten jo aiemmin todettiin, että sormia alkaa tippua sillä hetkellä kun teristä ryhdytään ottamaan kiinni.
Vielä lisäksi on mahdotonta sanoa koska terästä saa otettua kiinni turvallisesti ja koska ei, joten ihan jo typerän kinastelun välttämiseksi se on syytä unohtaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
- Attila
- Soturi
Pitkän miekan kanssa tässä varmaan lähdetään. Tiedä sitten tuleeko toiseen käteen kilpi vaiko loput ensimmäisen miekan kahvasta. Kahta miekkaa en vain osaa käyttää.
Minä taisin eilen osua sitten siihen kolmeen kymmenykseen verrattaen usein, eikä ollut edes kilpeä häiritsemässä. *tuik*Harold kirjoitti:Kaksi pitkää miekkaa - of korse. 2 miekkaa voittaa kilpi-miekan 7-3 .
Pohjoisen valon klaanin taktinen heittopussi
"Simia meus ardet."
"Simia meus ardet."
- RasWiz
- Kersantti
Omas porukas ei olla otettu mistää aseista kiinni mut aattelin kyl ehottaa nuijii ja keihäisii tota kiinni ottamista. Mut toi miekan terästä ottaminen vaikka se ois pysähtyny nii kuulostaa mun mielest tyhmältä. Oikeella aseel vois just lähtee nakit lentoo tai sitte toiselt menee ranne tai siinä vois vaikka potkasta naamaa jos taipuu. Toivon että miekan terästä ei oteta kiinni
- Automaattinen
- Komentaja
Kuten jo olen useasti kirjoitellessani maininnut, olen ehdottomasti turvallisuuden kannalla, enkä siksi aio tehdä yhtäkään sääntöjen tahi turvallisuuden vastaista kikkaa tahi temppua sotahuudossa. Ainakaan tarkoituksella. Ja tiedän että kyseessä on huvia. Jos vielä varustat itsesi jonkinasteisella huumorin ja huulenheiton tajulla ehkä ymmärrät että olen kaikissa näissä vieteissäni ns. "vetänyt roolia". Tottakai jokainen tapahtumassa oleva järkevä tyyppi katsoo ettei aiheuta turhia tuskia tai vaaroja kenellekään.Abelius kirjoitti:Nämä mentaliteetit, että sodassa on kaikki sallittua ja herrasmiehiä taistelukentällä ei ole, ovat vähän löysä peruste. Mehän loppujen lopuksi taistelemme toisiamme vastaan täysin urheilumielessä, (toivottavasti) ilman vakavampia tappohaluja, tiettyjen sääntöjen pohjalta. Säännöistä puolestaan ei voi joustaa jo tapahtuman turvallisuuteen liittyvän luonteen takia.
Silti voin sanoa että se mies joka sotahuudossa ei lyö selkäpäin itseään kohti olevaa vastustajaa selkään (vaikkakin toivottavasti hiljaisemmin ja vaikka pyllylle..) on oltava tyhmä tai hyvin pian kuollut. Kaikki nämä kuuluu käyttää hyväkseen. Samoin kuin pommelista tai keihään varresta viedyt aseet jos ne helposti lähtevät.
Ja tätä tarkoitan sanoessani että herrasmies on jotain syötävää, eikä jotain mikä taistelukentällä löytyy.
- Abelius
- Ritari
- Viesti:
Noh, noh. Tarkoitukseni ei ollut olla millään lailla hyökkäävä tai muutenkaan epämiellyttävä, kunhan kirjoitin hieman sinulle kohdistettuna ylipäätään Sotahuudon kaltaisten tapahtumien perusajatuksista. Satuin vain lukemaan tuon yksittäisen viestisi joten roolin veto oli minulle, kieltämättä hiukan skeptiselle ihmiselle, vähän vaikeaa ymmärtää. Aina ei sitä hymiötä sitä paitsi jaksa laittaa joka viestin perään tiukkapipoisuuden leiman välttämäseksi.
Hulluja nuo roomalaiset.
- Harold
- Kreivi
- Viesti:
Ei miekan terästä kiinni. Jos on niin tohelo että pommeli tai väistin on käden ulottuvilla niin vastustaja pitäköön miekan. Sitäpaitsi se tohelo on jo vainaa jos se tulee miekka väärinpäin kimppuun...
Viimeksi muokannut Harold, Maanantai, 17.04.2006 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Automaattinen
- Komentaja
En minä sitä niin hyökkäävänä pitänyt, älä hätäile. Se vaan että otetaan liian tosissaan jotain mitä on tarkoitettu suhteelisen selvästi ylilyöväksi kommentiksi sodasta noin yleisesti.Abelius kirjoitti:Noh, noh. Tarkoitukseni ei ollut olla millään lailla hyökkäävä tai muutenkaan epämiellyttävä, kunhan kirjoitin hieman sinulle kohdistettuna ylipäätään Sotahuudon kaltaisten tapahtumien perusajatuksista. Satuin vain lukemaan tuon yksittäisen viestisi joten roolin veto oli minulle, kieltämättä hiukan skeptiselle ihmiselle, vähän vaikeaa ymmärtää. Aina ei sitä hymiötä sitä paitsi jaksa laittaa joka viestin perään tiukkapipoisuuden leiman välttämäseksi.
Tämä tapahtuma, sekä muut sen kaltaiset ovat varmasti kaikkien mielestä puhtaasti hauskanpitoa varten. En ainakaan tunne ainoatakaan joka ei tätä sellaisena pitäisi.
Enkä kyllä halua tutustuakaan. Ainakaan Sotahuudossa
- SaunaChum
- Kersantti
Täytyy myöntää että tätä olen harrastanut muutamissa harjoituksissa, ja kyllä se on toiminut todella loistavasti. Yleensä kun taistelen yhden bastardin kanssa, joten käden menetys ei monestikaan hirveästi vaivaa. Ja kyllähän se missä tilanteessa tahansa tuntuu paremmalta menettää käsi kuin henkiAbelius kirjoitti:Siis käsittääksenihän kyse ei ole siitä, ettei pommelista tai kahvasta saisi ottaa kiinni, vaan siitä että joku ovelasti taktikoimalla tarraa terästä kiinni kätensä menetyksen uhalla.
- Automaattinen
- Komentaja
-
- Kapteeni
Noniin, heitin katanan tapahtuman ajaksi sivuun, sillä otan korkeintaan skenaarioiden ulkopuolella duelia kaverin kanssa.
Itse skenaarioissa aion käyttää kirvestä. Tiedän että se on "huono" bofferina, mutta nyt onkin kysymys asenteesta. VERRTA VERIJUMALALLE!
Itse skenaarioissa aion käyttää kirvestä. Tiedän että se on "huono" bofferina, mutta nyt onkin kysymys asenteesta. VERRTA VERIJUMALALLE!
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
- Nipsu
- Herttua
joko haistan hammeristin tai sitten kysymyksessä on vain sattuma...FreakyM kirjoitti: VERRTA VERIJUMALALLE!
Itse mukaan lähtee (jos jaksaa tehdä) parit miekat ja ehk. kilpi.
Viimeksi muokannut Nipsu, Tiistai, 04.04.2006 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Smells like... Victory!
Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
-
- Kapteeni
- Nipsu
- Herttua
- Minardil
- Herttua
- Archibald
- Marsalkka
- JonTzu
Hetkinen. Sehän on erittäin tehokas ja miehekäs sota-ase. Mitenkäs sellainen possuporukan imagoon sopii?Minardil kirjoitti:Myös George Silver suosittelee sotakentälle hilparia, joten sehän se on mukana jousen lisäksi. Epäreiluus on suuri hyve. Psykologisen sodankäynnin taas hoitaa kiltti, tai pikemminkin se mitä sen alla on.
Mutta asialinjalle: Hilpari on pirullinen peli. Olen käyttänyt jonkun verran boffohilparia ja se on myös kova peli rikkoutumaan. Kannattaa ihan tehdä siitä lyhyt keihäs todella tukevalla kirveenterällä niin se kestää parhaiten käyttöä. Kannattaa myös harkita tavallista tukevamman pvc-putken käyttöä sillä tuollainen parimetrinen ase taittuu jo todella helposti. Parempi tehdä kerralla kunnolla kuin korjata kerta toisensa jälkeen.
Viimeksi muokannut JonTzu, Keskiviikko, 05.04.2006 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kersantti
- Minardil
- Herttua
Siteeraapas minulle nyt kaikki kohdat joissa herra Tzu kertoo hyvistä tavoista hilparinkäyttöön niin katsotaan. Art of warissa ei tainnut aseenkäytöstä olla hittojakaan. Sen sijaan Miyamoto Musashin Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys-kirja on oivallinen kapistus jos haluaa miekkailun taktiikasta lukea. Pirullisen monimutkainen opus.Archibald kirjoitti:Mitään Silveriä lueta/tueta. Kaikki menee Sun Tzun mukaan!
Ja jos joku tietää hyvän uuden tai vanhan oppaan pitkiä aseita varten niin saa ehdottaa. Ainakin Chivalry Bookshelfistä läheltä liippaa vain quarterstaff-kirja.
Kysy tuota uudestaan kuullessasi hurjan sotahuudon "Skruiiiik!" Meillä on kauneimmat naiset ja komeimmat karjut, eikä koskaan ole tehty mitään kilttiä miehekkäämpää.JonTzu kirjoitti: Hetkinen. Sehän on erittäin tehokas ja miehekäs sota-ase. Mitenkäs sellainen possuporukan imagoon sopii?
Hilpari on kyllä oikeasti ihana ase. Tänäänkin treeneissä vein helposti kolmea vastusta yhtä aikaa vaikka mokomat respawnasivat jatkuvasti, kahdella pitkämiekat ja yhdellä kilpi & ase. Epäreilut aseet, rakastan teitä! Kestävyys on kyllä dilemma, mutta uskoisin että tämänhetkinen rakenne kestää aivan riittävästi. Rikkinäinen hilpari ei ole kenestäkään kiva.
Harhamainparvi since 2019.
Your Tapio "Tapio" Tapio is free. See him running in the distance.
Your Tapio "Tapio" Tapio is free. See him running in the distance.
- JonTzu
Esimerkiksi wanhoista lähteistä: Hans Talhofferin tappeluskirjassa vuodelta 1467 on varsiaseosio. Kirjasta on otettu painos vast'ikään ja sitä saa Amazonilta huokeaan hintaan:Minardil kirjoitti:Ja jos joku tietää hyvän uuden tai vanhan oppaan pitkiä aseita varten niin saa ehdottaa. Ainakin Chivalry Bookshelfistä läheltä liippaa vain quarterstaff-kirja.
http://www.amazon.com/gp/product/185367 ... oding=UTF8
Uusista kirjoista Terry Brownin kirjassa English Martial Arts on tekniikoita Quarterstaffille ja Billille:
http://www.amazon.com/gp/product/189828 ... e&n=283155
Näistä suosittelisin aloittelijalle Brownin kirjaa, mutta pidemmälle ehtineelle luonnollisestikin alkuperäislähteenä arvokkaampaa Talhofferin teosta. Se on kuitenkin sekavampi ja huonommin asiat esittävä kuin Brownin kirja.
-
- Kapteeni
Musashin teos on tarkassa syynissä, ja sieltä löytyykin hyvin mielenkiintoista ja varmasti käytännössäkin hyödyllistä tekstiä. Jätkä tiesi mistä kirjoitti.
Kannattaa hankkia, itse sain kappaleeni hintaan 3,90€ suomalaisesta, oli alennuksessa.
Kannattaa hankkia, itse sain kappaleeni hintaan 3,90€ suomalaisesta, oli alennuksessa.
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
- vesmurmel
- Paroni
Hmm, taktista hahaa... ei vainiskaa
Mie varmaa ota miu towershieldin ja jonku pajukorre mukkaa mikä kätee käy ja on pehmustettu niin mikäs siin.
Se on hiukka niin ja näin, minkäs asee ottais enemmä miekan kannal oon muttas katsellaa sitte minkä otan ku toi sotahuuto lähenee. Eiköhä sielt jottai tuu otettuu, tuolt kodi pimeäst ja pölysest nurkast
Mie varmaa ota miu towershieldin ja jonku pajukorre mukkaa mikä kätee käy ja on pehmustettu niin mikäs siin.
Se on hiukka niin ja näin, minkäs asee ottais enemmä miekan kannal oon muttas katsellaa sitte minkä otan ku toi sotahuuto lähenee. Eiköhä sielt jottai tuu otettuu, tuolt kodi pimeäst ja pölysest nurkast
Hmm...