Niin kauan kuin ihmiset boffaavat, tulevat osumat ja kalibraatio olemaan ikuinen ongelma. Jopa rämäläiset ovat ihmisiä ja useilla heistä on jopa ihmisäiti. Ongelmaa voidaan kuitenkin pienentää niin, että voimme elää asian kanssa onnellisesti. Osumien ottamattomuus kasvaa aina samaan tahtiin kun panssari ja väkimäärä nousee, sekä tila pienenee ja väen kirjo kasvaa. Tämä johtuu inhimillisistä syistä, taito & tieto tasosta ja tilastoharhasta. Minusta sohussa on ehkä aina suurin ongelma osumien kanssa verraten treeneihin, mutta ehkä vain määrällisesti ei prosentuaalisesti? Eli ”huijaajien” määrä ei ole prosenteissa vakio, vaan riippuu tapahtumasta. En ole varma, mutta siltä tuntuu? Tämä on oma arvioni, joka perustuu 7 vuoden kokemukseen. En kaipaa tähän kommentteja tiedän, että jotkut ovat erimieltä. Tämä on pohjustusta sääntömuutos ehdotukselleni.
Vinkkejä ikuisiin ongelmiin: Mieti osuitko oikeasti? Itse mietin tätä usein ja pyrin lyömään sitten taitavammin seuraavaksi. Et tarvitse hirveästi voimaa, jos lyöt teknisesti oikein ja selvästi. Lyö panssarimiestä KAKSI KERTAA kovaa (mutta ei liian kova!) samaan paikkaan ja panssaroimatonta sopivasti tilanteen mukaan (siis ei liian lujaa!). Jos joku selvästi huijaa kysy häneltä matsin jälkeen kohteliaasti ja jos et kehtaa, niin kerro asiasta eteenpäin. Kesken matsin osumista huomauttelua voi tietysti tehdä, varsinkin treeneissä, mutta tässä on oltava maltillinen ja 100 varma että osui. Sotahuudossahan ”huutelua” ei suositella? Ennen kuin syytät tabardia kantavaa soturia huijaamisesta, mieti onko hän sama soturi vai samannäköinen soturi? Varsinkin ennen sohua, mutta muutenkin kouluta omaa väkeäsi tulevan sohun sääntöihin. En kaipaa tähän kommentteja tiedän, että jotkut ovat erimieltä. Tämä on pohjustusta sääntömuutos ehdotukselleni ja vinkkejä jotka auttavat minua asiassa.
Mahdollinen ratkaisu ikuisiin ongelmiin: Vaikuttamissääntö pysyy samana, mutta raajoja tai muita kehon osia ei enää eritellä. Kahdesta osumasta minne tahansa kuolee, oli osuma sitten hipaisu tai kova. Herrasmies voi ottaa yhden kovan ”kuolettavan” osuman kuolemaksi, mutta tätä ei voi keneltäkään vaatia, koska lyöjä ei tunne miten osuma osui. Eläytymistä ja realismia kaipaava voi näytellä raajansa irtoamista, jos siltä tuntuu. Muutenkin voisi korostaa eläytymistä kuolemissa ja pilkettä silmä kulmassa

Tämä ehdotus voi tuntua todella radikaalilta muutokselta ja panssarimiehiä suosivaksi. Tuntuu varmasti myös aluksi siltä, että tuossahan on kauheasti tulkinnan varaa. EI OLE, kaksi minkälaista osumaa tahansa tappaa. Ei tarvitse miettiä mikä oli hipaisu ja mikä kova. Missä raaja alkaa? Mikä on kroppaa? Meille kaikille aktiiveille tämä on selvää, mutta niille 300:lle muulle ei! Yksinkertainen on kaunista. Niin kuin kaikessa muussakin niin pelaajille pitää kuuluttaa vastuuta ja herrasmiesmäisyyttä. Jotkut myös haluavat tarkemmat hipaisut, jotkut vain kovat osumat, jotkut lisää panssarietua ja jotkut rajaajat pois. Mielestäni nyt kaikki neljä suurinta toivetta toteutuu tasapuolisesti, mutta peli pysyy yksinkertaisena. Itse olen hipasuja vastaan, mutta tiedän ettei se sääntö poistu koskaan sohusta tai boffauksesta, enkä sitä haekaan. Tarkoitus on kokeilla yhdessä sohussa, jotain mikä voisi poistaa osumien laskemattomuutta, parantaa selkeyttä ja lisätä peli-iloa. Tähän hetkinen 7 vuoden kehitys ei ole ongelmaa poistanut, eikä myöskään treenaamisen huima kasvu koko Suomessa? Back Stap säännön poistaminen aikoinaan aiheutti suurta pelkoa ja huolta, mutta mitään mullistavaa tai turvallisuutta vaarantavaa ei kuitenkaan tapahtunut?
Rämä on testannut tätä järjestelmää ”ulkopuolisilla” yritystapahtumissa ja sotaväessä kamppailuharrastajien kanssa, erittäin hyvillä kokemuksilla. Itse näen, että tämä sääntö ”rauhoittaisi” treenejä, lisäisi selkeyttä & yksinkertaisuutta ja LISÄISI PELI-ILOA! Kokeiluissa ei ole tullut liian kovia osumia, ”huijausta” tai epäselvyyksiä. Sääntöhän ei poista panssari ongelmaa, huijausta tai liian kovia lyöntejä. Tosin ei poista nykyiset säännötkään eikä hipaisujen laskemisen käskeminen. Panssari ongelma on mielestäni hyväksyttävä inhimillisyyden takia. Panssarimies on myös hitaampi kuin panssaroimaton ja väsyy respaskenuissa nopeammin. Huijaamista ja liian kovia iskuja ei poista mikään sääntö. Molempia voidaan vähentää tiedottamalla, kouluttamalla, valvonnalla ja järkevällä testattuihin faktoihin perustuvilla sääntökehityksillä. En tiedä toimisiko tämä ehdottamani sääntö enkä tuskin saa koskaan tietääkään, koska mitään uutta ja kovin mullistavaa ei haluta kokeilla sotahuudossa, eikä oikein muuallakaan? En kaipaa tähänkään kommentteja tämä oli ilmainen provosointi huomion hakemiseksi.
Älä vastaa tai kommentoi tähän viestiin nyt vaan vasta seuraavana päivänä lukemisen jälkeen. Eräs sanoin kerran hyvin: 10 idioottia ehtii kommentoida, ennen kuin yksi viisas ehtii vastata. Muista, että sohussa on 600 ihmistä, joista osa on boffaamassa ensi kertaa ja suuri osa boffaamassa lähes ainutta kertaa vuodesta, kukaan heistä ei oikein tunne sääntöjä, eikä kulttuureita. En myöskään kaipaa kommentteja hipasuista, kalibraatiosta, kovista osumista, tietyistä ryhmistä, omasta pelistäni tai tietyn seudun ongelmista. Näihin asioihin on jo monia omia ketjuja ja mielipiteitä. Kaipaan siis mietittyjä kommentteja kokeilun jälkeen ehdottamani sääntömuutoksen hiomiseen tai mahdolliseen vaikutukseen. Esittäkää arvioita sotahuudon ja sekatapahtumien näkökulmista, eikä lyttääviä näkemyksiä, jotka perustuvat oman treenipiirin toimintaan, ilman kokeilua?
Kokeilkaa ja miettikää ensi, kommentoikaa sitten!
Kokeillaan lisätä peli-iloa yksinkertaisella säännöllä ja pidetään pilke silmäkulmassa

http://www.youtube.com/watch?v=HNNBKntpAgM