Sivu 1/1

Sotahuudon 2008 skenaariot

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 22:05
Kirjoittaja Kantti
Yleisiä huomioita skenaarioista:

Selvänä linjanmuutoksena aikaisempiin vuosiin skenaarioalueet, kenttää lukuunottamatta) ovat pienentyneet tuntuvasti. Sotahuutoon on kuitenkin tultu tappelemaan, ei juoksemaan pitkin maita ja mantuja toivoen ehkä näkevänsä silmäyksen vihollisesta. Myöskään puolen tunnin haahuilu metsässä ennen 2,5 minuuttia kestävää kohtaamista vihollisen kanssa ei ole mielekästä. Tämä ei tarkoita kevyiden unohtamista, sillä kenttä on edellisvuosia tuntuvasti isompi ja muu maasto suorastaan kutkuttavan monipuolista. On vain ehkä syytä asettaa aatoksensa oikeaan mittakaavaan: Napoleon saattoi lähettää marsalkka Muratin koukkaamaan ja toivoi, että kohtaa tämän kahden päivän kuluttua Austerlitzissä; Sotahuudon mittakaavassa koukkaamiseen riittää viisi metriä. Järjestäjien taitopuolen vastaava pitää tätä suorastaan pedagogisena elementtinä tuskastuneena viime vuosien vastaukseen "koukatkaa!" -huutoon, joka on yleensä tarkoittanut yksikön häviämistä 50 metrin päähän ja sieltä sitten takaisin, kun on jo liian myöhäistä. Näin ollen kaikissa skenaarioissa on mahdollisuus päästä taistelukosketukseen osapuilleen viidessä minuutissa, vaikka toinen osapuoli kykkisi alueensa peränurkassa. Tarkoitus ei tällä ole sorsia kevytaseisia, vaan tähdentää, että sotahuutokontekstissa kevyt ei tarkoita vastustajaa tuntitolkulla etsivää tiedustelijaa, vaan liikkuvaa, monipuolista omilla vahvuuksillaan pelaavaa soturia. Tässäkin liikkuva tarkoittaa raskasta nopeammin manööveroivaa ja paremmin oman paikkansa hakevaa, ei Paavo Nurmea Munchenin olympialaisissa.

Osassa skenaarioista tullaan esittelemään ryhmäkohtainen respawn. Tällä on oma merkityksensä tasapainottavana tekijänä, kun skenaarioihin halutaan enemmän epäsymmetrisyyttä kuin armeijajaoilla saadaan aikaan. Esimerkkinä esimerkiksi kukkulan valtaus, jossa hyökkäävällä osapuolelle on enemmän respawneja käytettävissään kuin puolustajalla. Käytännössä jokaiselle ryhmälle annetaan sen jäsenmäärään perustuva määrä respawneja, joita ryhmä itse saa käyttää vapaasti, vaikka sitten niin, että yksi ainoa soturi kuluttaa ryhmän kaikki respawnit. Tästä seuraavalla sosiaalisella kontrollilla pyritään ehkäisemään respwanaamisen muuten helposti aiheuttamaa "waagh!!!" -syöksyilyä varmaan kuolemaan. Sanalla sanoen muuten, kukaan ei tänä vuonna hyppää kenenkään kimppuun, ei edes siltatyönnössä.

Skenaariosta annettava tieto on myös alustavaa, eli varaamme oikeuden muutoksiin. Yleisesti pyritään siihen, että jokainen (ainakin asymmetrinen) skenaario otetaan pikauusintana rooleja vaihtaen. Lisäksi kaikki tehdään aikataulujen ehdoilla, eli nyt esitellyistä skenaarioista valitaan mahdollisten aikataulumuutosten mukaan sopivimmat. Toki aikatauluista pidetään kiinni kiinteiden pisteiden (kuten ruokailut, lopetus) osalta, mutta yksittäisten taistelujen kestoa ja niiden jälkeen seuraavaan taisteluun ryhmittymiseen kuluvaa aikaa on liki mahdotonta arvioida aina oikein. Älkää ottako tätä siis Jumalan sanana, vaikka se Viikkotiedotteessa seisookin. Vain tähdellä merkityt skenaariot mitellään varmasti.

Kenttätaisteluista:

Kentällä taistellaan enemmän kuin aikaisempina vuosina. Koska kukaan ei halua käyttää muutenkin lyhyempää sunnuntaita edestakaisin kävelemiseen, taistellaan todennäköisesti (force majeure aina varauksena) koko sunnuntai leirin vieressä olevalla kentällä. Toki myös lauantaina huuto potkaistaan käyntiin kentällä ennen siirtymistä maastoon.

Kenttä on karkeasti L -kirjaimen muotoinen ja sen mitat ovat 230x60m (toinen sakara) ja 170x80m (toinen sakara). Kokonaisala on näinollen n. 200 aaria, joka on karkeasti neljä kertaa enemmän kuin aikaisempina vuosina. Pohjaltaan se on peltoa, eli ei tasaista jalkapallokenttää. Tämä kannattaa muistaa erityisesti jalkinevalintaa tehtäessä, eikä nyt ihan tuulispäänä kannata juostakaan jalkoihin katsomatta.

Erilaisia kentällä taisteltavia skenaarioita on useita. Tavallisen *avoimen kentän kohtaamistaistelun* lisäksi kentällä mitellään *siltatyönnössä* (useilla silloilla) sekä mm. siten, että armeijat lähtevät liikkeelle L:n eri sakaroista näkemättä toisiaan (välissä metsä näköesteenä). Näitä höystetään tarpeen mukaan erilaisilla lisätavoitteilla, jotka voivat olla vastustajan johtoryhmän surmaaminen, tietyn kentän alueen hallinta ajan loppuessa yms. Kentällä tullaan mittelemään voimia myös uudenlaisessa *RISK-, eli kohteenhallintaskenaariossa*, jossa tavoitteena on hallita mahdollisimman pitkään useita kentällä olevia pisteitä. Käytössä on respawn ja voittaja on osapuoli, joka määrätyn ajan loppuessa on pitänyt yhteensä pisimpään pisteitä hallussa. Tärkeimpiä uudistuksia on se, että koko skenaarion tapahtumat voi nähdä kerralla. Tämä tuo taktikointia lisäävän mausteen ja pitää yllä kiivasta taistelutempoa. Lisäksi pisteitä tullaan sijoittelemaan taisteluun provosoivasti, mm. siten, että kaksi pistettä on niin lähellä toisiaan, että niitä hallitsevat ovat käytännössä taistelukosketuksessa keskenään. Kykkimistä ei tänä vuonna siis tultane valitun linjan mukaisesti näkemään.

Kentällä on myös mahdollisesti muita lisämausteita, mutta tietoa niistä ei julkaista vielä.


Maastotaistelut:

Maastoon siirrytään lauantaina päiväruuan jälkeen ja siellä mitellään voimia hamaan iltaan asti syöden päivällinen maastossa. Tämä on erittäin tärkeää tiedostaa, kun valitsette, mitä jätätte leiriin ja mitä kannatte mukananne maastoon. Vesiastia ja aseet ovat pakollisia, muun kasaatte sitten niiden lisäksi.

Maastoon siirrytään mahdollisesti saattoskenaariona, ellei kahtena, mutta tämä ei ole vielä varmaa, sillä se vie aina enemmän aikaa kuin pelkkä pikamarssi. Koko kilometrin matkaa ei missään nimessä saateta skenaariona.

Maastossa otellaan perinteisiä kohtaaminen metsässä skenaarioita, mutta todellisen namupalan tarjoaa paikalla oleva metsittymässä olevien hiekkakuoppien täyttämä maasto. Siellä kyetään järjestämään kohtaamistaisteluita ja lyhyitä (n. 300m) saattoja yms. maastossa, jossa hyvin lyhyellä matkalla on jyrkkiäkin korkeuseroja, metsää, tasaista ja useita eri etenemisvaihtoehtoja eri tasoissa.

Varsinaisen tämän vuoden erikoisuuden tarjoavat kuitenkin hiekkakuopilla miteltävät *Hornankattila* ja *Rinnetaistelu*, jotka lienevät erityisesti jousiampujille huimaa herkkua. Nämä molemmat mitellään varmasti niin, että kukin armeija saa olla sekä hyökkääjänä että puolustajana.

Hornankattila on skenaario, jossa toinen armeija aloittaa hiekkakuopassa. Tarina kertoo, että he ovat paenneet sinne piiloon hävityn taistelun jäljiltä, mutta mitä ilmeisimmin takaa-ajajat ovat nähneet heidän leiritulensa ja saavuttaneet heidät. Aamunkoitteessa on huomattu, että koko aiemmin erinomaisen piilomontun reunat ovat täynnä vihollisia ja ainoa kunnollinen tie ulos myös vihollisen hallussa. Pois olisi kuitenkin päästävä aikarajan sisään. Pisteitä jaetaan poispäässeiden sotureiden ja lippujen määrän mukaan. Maastosta on hyvä tietää, että mistään pikkumontusta ei ole kysymys, vaan sen halkaisija on n. 60 metriä. Se on myös täynnä erilaista maastoestettä, korkeudenvaihteluita, polkuja niille sekä pusikkoja. Jyrkkien rinteiden lisäksi pois voi yrittää n. 10 metriä leveästä aukosta montun kyljessä.

Rinnetaistelu on tämänvuotinen variaatio kukkulanvaltauksesta. Kukkulan sijaan vallattavana on n. 70 metrinen puolikaari hiekkamontun rinnettä. Rinne on täysin avoin, mutta kohtuullisen (silti kiivettävän) jyrkkä ja ennen huippua on muutamia tasanteita, joiden hallinnasta käytäneen kiivaita taisteluita ennen varsinaisen voiton ratkeamista. Näkymä tulee varmasti olemaan kertakaikkisen upea. Skenaario on lauantain viimeinen ja siinä rutistetaan taatusti mehut pois huutajista. Käytössä tulee olemaan respawn, jossa hyökkääjillä on näitä henkiinheräämisiä käytössään puolustajaa enemmän.

Tässä herkkua sitä odottaneille. =o)

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 22:12
Kirjoittaja Haltia
Loistavaa! Oikein mainio uusi juttu on se, että valtavan pitkiä siirtymisiä ja haahuiluja ei ole. Soturi pystyy näkemään miehen mittansa nopeammin ja paremmin, kun ei kävelläkkään puolta tuntia vaan taistellaan se puolituntia. ;)

Lisäksi se, että taistellaan enemmän kentällä, tuo hyvää koulutusta ja kokeiluja enemmän taktisoinnin kuin häröilyn puolelta. Vaikka kuolen varmasti aina kentällä, niin Hurraa hurraa ja hurraa!

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 22:20
Kirjoittaja AnttiT
Hm. Toivottavasti tuo muutos taistelullisempaan suuntaan ei aivan poista sitä sotahuudon yhtä parhaista puolta, nimittäin jännittynyttä odotusta miettiessä missä vihollinen on ja missä taistelu alkaa. Ei se alun muutaman minuutin jännittynyt kävely ole koskaan haitannut, enemmän se odottelu kuolleena..

Muuten hyviltä kuulostavat nuo uudet skenaariot.

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 22:22
Kirjoittaja viikinkisoturi
Tosi hienoa! Etenkin tuo Hornankattilaskenu kiinostaa.
Tämä lisäsi Odottamisen tuskaa :lol:
voi kun se olisi jo huomenna...

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 22:23
Kirjoittaja Kantti
AnttiT kirjoitti:Ei se alun muutaman minuutin jännittynyt kävely ole koskaan haitannut, enemmän se odottelu kuolleena..
Mukava, mutta hieman muistojen kultaama tunne. Pahimmillaan 2005 odoteltiin tunti vastustajan ilmaantumista, jota ei koskaan tapahtunut. Samaten 2006 käveltiin pahimmillaan ikuisuus ennen varsinaista taistelukontaktia. 2007 en tiedä, en ollut paikalla. Se muutama minuutti toteutuu tänäkin vuonna. Mutta sitä pidempää siihen ei kannata käyttääkään.

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 01:39
Kirjoittaja Pahistonttu
Rinnetaistelun inspiraatioksi katsokaa elokuvan "Yhdeksäs komppanja" rinteessä kiipeily osuus. :twisted:

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 12:33
Kirjoittaja saloneju
Hohoo! Nannaa! Odottelen siltatyöntöä, hornankattilaa ja rinnettä innolla!

Ryhmäkohtaiset respawnit? Jumankauta. 15 lönniä samassa skenaariossa. :twisted: :roll:

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 15:38
Kirjoittaja Zaibe
15!!?

Meidän tehokkuudella sehän tarkottaa jo...umm... AINAKIN KOLMEA KUOLLUTTA VIHOLLISTA!

Peljätkäätten!

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 16:24
Kirjoittaja Kantti
Pistetään pienenä selvennyksenä, kun sitä on kyselty tarkemmin, että Hornankattilan monttu on todellakin monipuolinen. Tätä siinä määrin, ettei sen toiselta laidalta näe kunnolla toiselle kuin paikoin. Kyseessä ei siis ole puhdas lohilammikossa onkiminen jousimiehille.

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 16:51
Kirjoittaja Beatific
Hyvältä kuulostaa.

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 19:23
Kirjoittaja Peltokorppi
Toivottavastiei ole mettäkentätkään liikaa pienentyneet ainakaan leveys suunnassa kun tilaa tulee kuitenkin olla vaikka kiertämään niitä muita kiertoporukoita.

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 20:14
Kirjoittaja AnttiT
Jeps. Jos metsätaistelualueet pienenevät siinä määrin että on jatkuva näköyhteys niin mikä ne enää erottaa kenttätappeluista?

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 21:36
Kirjoittaja Falcata
Ööö... Puut ja nyrjähtäneet nilkat?

Ei vaines, erittäin hyvältä kuulostaa. :) Hornankattilaa odotellessa... Kunhan sitä tilaa oikeasti on siihen flankkijan flankkijan flankkimiseen niin ei haittaa skenaarioalueen pienentyminen.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 01:53
Kirjoittaja JP666
Nam NAm NAm.... Taisin saada erektion :roll:

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 05:09
Kirjoittaja Haltia
JP666 kirjoitti:Nam NAm NAm.... Taisin saada erektion :roll:
Yök... :shock:

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 09:52
Kirjoittaja Misumasu
Haltia kirjoitti:
JP666 kirjoitti:Nam NAm NAm.... Taisin saada erektion :roll:
Yök... :shock:
:lol: Trust me, you'll get used to it..

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 13:59
Kirjoittaja Sefraim
Pitää väsätä siis enemmän nuolia...hornankattila vaikuttaa niitä syövältä skenuidealta...mutta hyvältä.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 18:22
Kirjoittaja Falcata
Joo, hornankattilaa silmällä pitäen on tosi sääli että possut on samalla puolella. ;)

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 23:18
Kirjoittaja Kakure
Kattilassa paistuvat possut kuitenkin :)

Toivon että skenaarioiden koko ei olisi nyt "mahdottoman" pieni. On kuitenkin todella mukavaa tietää, vaikka kuolee niin skenuja on riittävästi. Lisääkö tämä banzaihuutoja ja hurjia ninjasyöksyjä? Ehkä.

Kuitenkin aluiden koon pienentäminen on hyvä ratkaisu. Arkkuskenaario oli juurikin sitä kun 1h vaelletaan metsässä ja taistellaan jämäryhmiä vastaan, kunnes päätetään kokeilla kunnon kontaktia johon sitten tippuukin minuutissa ja loppu onkin istumista. Tässä tapauksessa torvi pelasti.

Hyviä parannuksia ja rohkeita kokeiluja luvassa skenaariopuolelta.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 23:25
Kirjoittaja Hiisi
Luultavasti joukkoon mahtuu myös muutama epic fail. En valita, sillä kokeilemallahan tämä tapahtuma paranee.

Lähetetty: Sunnuntai, 15.06.2008 23:55
Kirjoittaja viikinkisoturi
On myös ihmisiä, jotka tykkäävät hitaampitempoisesta mätöstä, kuten minä. Mutta myönnän, että onhan se pepasta odottaa 2h kuolema jälkeen skenun loppua :? . Silloin on syytä treenata taistelutaitoja.
Mutta suurimmaltaosin kannatan "sopivasti" pienempiä taistelu- alueita.

Lähetetty: Lauantai, 21.06.2008 14:37
Kirjoittaja Falcata
Kansa vaatii viikkotiedotetta!

(Sry, en löytänyt parempaa topikkia :roll: )