Lipun kaappaus
Lähetetty: Torstai, 28.09.2006 19:52
Tulipa mieleeni tarttua tällaiseenkin aiheeseen. Jotta boffokansa ei puutuisi iänikuisiin kenttätaisteluihin tai läpirynnimisiin olisi hyvä kehitellä lisää skenaariotyyppejä. Näitä kulloisetkin järjestäjät voivat sitten mieltymystensä/mahdollisuuksien mukaan sijoittaa vanhojen sekaan.
Käynnistetäänpä ideamylly seuraavalla hahmotelmalla:
Lipun kaappaus
Tehtävä:
Kummallakin osapuolella on oma koko armeijan yhteinen suurbanneri (kuten tänä vuonna Teutoneiden sekä P-L:n suurbannerit). Armeijoiden tehtävänä on kaapata vihollisen suurbanneri ja tuoda se oman suurbannerin luokse. Lisähaastetta voisi tuoda se, että molempia suurbannereita pitäisi vielä pitää hallussa tietyn aikaa ja/tai kuljettaa molemmat suurbannerit tiettyyn paikkaan taistelualuetta. Tämä mahdollistaisi sen, että taistelu ei lopu heti ensimmäisen isomman kärhämän jälkeen vaan vihollisen hajalle lyödyt sekä toisaalla olleet yksiköt voivat vielä yrittää vastaiskua.
Vihollisen suurbannerin kaappaus jo itsessään osoittaa onnistuvan osapuolen ylivertaisuuden taistelussa, mutta toimii myös kovana iskuna vihollisen taistelumoraalille. Suurbannerin menetyksen voisi jollain tapaa rinnastaa kunnioitetun kenraalin kuolemaan vihollisen käsissä.
Taistelualue:
Alueen tulisi olla mielellään varsin laaja, jotta näkö- tai kuuloyhteyttä ei olisi heti skenaarion alussa. Tämä suosii joukkojen osittaista hajauttamista tiedustelijoiksi, hämääjiksi ja pääjoukoksi, jolla siis suurbanneri on. Jonkinlainen kukkuloiden/tiheämpien metsäalueiden täplittämä harvahko metsä voisi olla soveliain. Taistelualueen muoto olisi hyvä olla mahdollisimman neliömäinen, tämä skenaario pitkässä kapeassa rännissä olisi käytännössä vain yksi uusi kenttä-/kohtaamistaistelu lisää. Liian suuri alue tosin tekee taistelusta pikemminkin väkivaltaista kuurupiiloa. Kuten kaikessa muussakin, tasapaino pitää löytää.
Rajoitukset:
Suurbanneria vartioimassa pitää olla koko taistelun ajan vähintään pari ryhmää, mielellään melko raskasta väkeä, jotta suurbanneri ei vipeltäisi ympäri taistelualuetta hirveällä vauhdilla. Pari ryhmää on yhtäältä varteenotettava vastus, mutta toisaalta myös tarvittaessa kykenevä liikkumaan joustavasti ja yllätyksellisesti. Mikäli järjestäjät katsovat tarpeelliseksi voisi suurbannerin mukana liikkua yksi tuomari. Tuomari valvoo, ettei suurbanneria piiloteta taikka hylätä ilman suojaa ja rokottaa pisteissä mikäli tällaisia rikkeitä havaitaan.
Ongelmat toteutuksessa:
Suurin ongelma lienee soveliaan taistelualueen löytäminen. Alue ei saa olla liian ryteikköistä, jolloin vähänkin raskaampi väki on käytännössä liikuntakyvytöntä. Liian avara maasto puolestaan tekee tiedustelusta ja hämäyksistä lähes turhia ja muuttaa taistelun luonnetta lähemmäs kenttätaistelua. Myös pelialueen rajat tulisi olla kaikille selvät, mikä on oma haasteensa.
Mitä tällä skenaariotyypillä haen:
Ajattelin tämän skenaariotyypin olevan eräänlainen arkunkannon ja kohtaamistaistelun ristisiitos. Tarkoitus olisi, että osapuolet joutuvat panostamaan tiedusteluun normaalia kohtaamistaistelua enemmän. Kun vihollisen sijainti ja paikallinen koostumus sekä ryhmitys eivät ole heti tiedossa, tulee myös taktiikka enemmän esiin.
Parannusehdotuksia, uusia ideoita ynnä muuta saa ja suorastaan pitää esittää. Mitä enemmän uusia skenaariotyyppejä saamme mietittyä, sitä vähemmällä työllä järjestäjät selviävät kehitellessään taisteluohjelmaa. Vaikka vanhat taistelumuodot jaksavatkin viehättää, olisi silti hienoa päästä taistelemaan uudenlaisilla kuvioilla.
Käynnistetäänpä ideamylly seuraavalla hahmotelmalla:
Lipun kaappaus
Tehtävä:
Kummallakin osapuolella on oma koko armeijan yhteinen suurbanneri (kuten tänä vuonna Teutoneiden sekä P-L:n suurbannerit). Armeijoiden tehtävänä on kaapata vihollisen suurbanneri ja tuoda se oman suurbannerin luokse. Lisähaastetta voisi tuoda se, että molempia suurbannereita pitäisi vielä pitää hallussa tietyn aikaa ja/tai kuljettaa molemmat suurbannerit tiettyyn paikkaan taistelualuetta. Tämä mahdollistaisi sen, että taistelu ei lopu heti ensimmäisen isomman kärhämän jälkeen vaan vihollisen hajalle lyödyt sekä toisaalla olleet yksiköt voivat vielä yrittää vastaiskua.
Vihollisen suurbannerin kaappaus jo itsessään osoittaa onnistuvan osapuolen ylivertaisuuden taistelussa, mutta toimii myös kovana iskuna vihollisen taistelumoraalille. Suurbannerin menetyksen voisi jollain tapaa rinnastaa kunnioitetun kenraalin kuolemaan vihollisen käsissä.
Taistelualue:
Alueen tulisi olla mielellään varsin laaja, jotta näkö- tai kuuloyhteyttä ei olisi heti skenaarion alussa. Tämä suosii joukkojen osittaista hajauttamista tiedustelijoiksi, hämääjiksi ja pääjoukoksi, jolla siis suurbanneri on. Jonkinlainen kukkuloiden/tiheämpien metsäalueiden täplittämä harvahko metsä voisi olla soveliain. Taistelualueen muoto olisi hyvä olla mahdollisimman neliömäinen, tämä skenaario pitkässä kapeassa rännissä olisi käytännössä vain yksi uusi kenttä-/kohtaamistaistelu lisää. Liian suuri alue tosin tekee taistelusta pikemminkin väkivaltaista kuurupiiloa. Kuten kaikessa muussakin, tasapaino pitää löytää.
Rajoitukset:
Suurbanneria vartioimassa pitää olla koko taistelun ajan vähintään pari ryhmää, mielellään melko raskasta väkeä, jotta suurbanneri ei vipeltäisi ympäri taistelualuetta hirveällä vauhdilla. Pari ryhmää on yhtäältä varteenotettava vastus, mutta toisaalta myös tarvittaessa kykenevä liikkumaan joustavasti ja yllätyksellisesti. Mikäli järjestäjät katsovat tarpeelliseksi voisi suurbannerin mukana liikkua yksi tuomari. Tuomari valvoo, ettei suurbanneria piiloteta taikka hylätä ilman suojaa ja rokottaa pisteissä mikäli tällaisia rikkeitä havaitaan.
Ongelmat toteutuksessa:
Suurin ongelma lienee soveliaan taistelualueen löytäminen. Alue ei saa olla liian ryteikköistä, jolloin vähänkin raskaampi väki on käytännössä liikuntakyvytöntä. Liian avara maasto puolestaan tekee tiedustelusta ja hämäyksistä lähes turhia ja muuttaa taistelun luonnetta lähemmäs kenttätaistelua. Myös pelialueen rajat tulisi olla kaikille selvät, mikä on oma haasteensa.
Mitä tällä skenaariotyypillä haen:
Ajattelin tämän skenaariotyypin olevan eräänlainen arkunkannon ja kohtaamistaistelun ristisiitos. Tarkoitus olisi, että osapuolet joutuvat panostamaan tiedusteluun normaalia kohtaamistaistelua enemmän. Kun vihollisen sijainti ja paikallinen koostumus sekä ryhmitys eivät ole heti tiedossa, tulee myös taktiikka enemmän esiin.
Parannusehdotuksia, uusia ideoita ynnä muuta saa ja suorastaan pitää esittää. Mitä enemmän uusia skenaariotyyppejä saamme mietittyä, sitä vähemmällä työllä järjestäjät selviävät kehitellessään taisteluohjelmaa. Vaikka vanhat taistelumuodot jaksavatkin viehättää, olisi silti hienoa päästä taistelemaan uudenlaisilla kuvioilla.