Sivu 1/1

Hevoselementti ja kuningas

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 20:02
Kirjoittaja Susikukko
Ehdotus ratsuväen kuvaamisesta sotahutoon.

Molemmilla armeijoilla olisi esim. kolme tai kaksi hevoselementtiä käytettävänä per päivä. Hevoselementti antaisi kerrallaan yhdelle ryhmälle mahdollisuuden aloittaa skenaario sivustasta tai jopa selustasta. Kuvaten nopeasti koukannutta ratsuväkeä.

Tai niin, että tapahtuman järjestäjien mukaan tietyissä skenaariossa olisi molemmilla tai vain toisella armeijalla hevoselementti.

Kuningas voisi olla tapahtumien järjestäjien "seremoniamestari". Kuningas kulkisi aina armeijansa mukana ja kertoisi seuraavan scenaarion tai taistelun aiheen tai tehtävän. Tämä voisi tuoda enemmän tunnelmaa jos löytyisi kaksi mukaansatempaisevaa tyyppiä' kuninkaaksi tai kuningattareksi. Pelinjohto voisi sitten tarvittaessa ohjata skenaariota haluttuun suuntaan taisteluiden ja tapahtumien kanssa. Taktiset ratkaisut ja päätökset pelaajat tekevät tietysti itse, jotta pisteiden keruu on tasapuolista.

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 20:50
Kirjoittaja Gnomus
En ottaisi tuollaista käyttöön niin yleisellä tasolla että olisi tietty määrä temppuja käytössä ja niitä saisi käyttää vapaasti missä tahansa skenaariossa. Yksittäisessä skenaariossa tuota toki voi käyttää joko määrättynä tai sitten kysyä että haluaako puoli jonkin ryhmän toiseen aloituspaikkaan kuin pääjoukon luokse.

Eikä tuollaiseen taktiseen kuvioon tarvitse mitään "hevostelua". Se voi olla myös ihan jalkaväen koukkaus tai skenaarioon rakennettu tilanne missä toisen puolen joukot ovat erillään toisistaan (hyvään tai pahaan).

Toivottavaa olisi että kummankin puolen skenaariomestari olisi henkilö joka kykenee lisäämään lihaa luiden ympärille skenaariokuvauksiin ja luomaan tunnelmaa. Ainakin teutonipuolella oli mukava kuulla juttua kuinka pitää mennä rankaisemaan niitä kirottuja puolalaisia ja polttaa niiden kylä (eli murtautua sotalipun kanssa läpi). Mahdollisuuksien mukaan valmiita tarinapohjia voi luoda ennakkoon kummankin puolen voiton varalta ja sitten esittää se joka sopii aiemman skenaarion tulokseen.

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 21:43
Kirjoittaja Wizzyli
Vähän aiheesta poiketen, mutta silti sinnepäin, puhe kun nyt kääntyi näihin temppuihin ja syvennyksiin. Olen tosin tainnut vääntääkin tästä aiemminkin, mutta otanpa taas puheeksi.

Mietin sellaista että mitäpä jos palkkasotureille ei annettaisikaan voittopisteitä skenaarioista, vaan palkkasoturijoukot 'ostettaisiin' ennen skenaariota pisteillä, joita kummallakin armeijalla on käytössään tietty määrä ennen skenaarion alkua. Armeijat voisivat käyttää saamiaan palkkasoturien ostoon käytettäviä pisteitä joko saadakseen kalliilla laatua, tai halvalla massaa.

Palkkasoturiryhmän lopullinen hinta määräytyisi siis sen mukaan, että minkä verran sotajoukot suostuvat heistä maksamaan. Taitavasta ja arvostetusta ryhmästä maksettaisiin tietysti enemmän kuin jostain random-joukosta. Kullekin ansion mukaan.

Tämä suuntaisi palkkasotureiden toiminnan siihen, että palkkasoturille ei olisi väliä voittaako vai häviääkö skenaarion, koska pisteet on jaettu jo skenaarion alussa.

Täysin perseilyksi meno ei kuitenkaan saisi mennä, koska jos joukko ei toimi saamansa pistesumman mukaiseksi, seuraavassa skenaariossa perseilijälaumaa ei välttämättä haluakaan kumpikaan puoli jolloin ryhmä jää pistejaossa ilman, tai ainakin vähemmälle kuin paremmin menestyneet kollegansa.

Pisteiden jaolla voisi myös säätää palkkasoturien asemoitumista tiimien kesken, toiselle puolelle voi antaa enemmän rahaa kuin toiselle.

Pisteittä jääneet ryhmät jakaisivat järjestäjät mielivaltaisesti parhaaksi katsomallaan tavalla. Nämä ryhmät olisivat potentiaalisesti vaarallisia, sillä pisteettöminä niille ei ole väliä taistelun lopputuloksella, eikä varmaan ainakaan lipunmenetysmiinuksia tee mieli ottaa.. Toisaalta, skarppaaminen voisi tuoda enemmän pisteitä seuraavasta skenaariosta.

Yksi keino lisätä pisteitä palkkasoturina olisi kerätä yleistä glooriaa sekä vihollisen lippuja. Voittopisteet olisivat siis ainoa pisteluokka joka jaettaisiin "palkkana"...

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 22:13
Kirjoittaja C453Y
Palkkasoturien palkkaaminen pisteillä on mielestäni hyvä idea, tosin en usko, että se mitenkään "perseilyksi" menisi, koska minusta ainakin on paljon tylsempää olla tällaisessa tilaisuudessa jos ei sitten olekkaan kunnolla mukana.

Kuningas idea on myös ihan hyvä, vaikka eihän sen mikään kuningas tarvitse olla, kuinka usein kuninkaat todellisuudessa rihuivat armeijoidensa mukana?

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 22:42
Kirjoittaja Gnomus
Idea saattaisi toimia tasaisissa kenttämätöissä, mutta en tiedä kuinka hyvin palkkaaminen sujuu jos skenaarion alkuasetelma ei olekaan tasainen osapuolten suhteen.

Yksi mielenkiintoinen, mutta tuskin toimiva, vaihtoehto olisi laittaa sitten kaikki osallistujien valittavaksi niin että osapuolet "ostavat" skenaariotyypit ja joukkojaot. En kuitenkaan usko että tuosta saisi tarpeeksi hyvää systeemiä niin että homma olisi tasapuolinen ja skenaarioiden vaihtelu tarpeeksi mielenkiintoinen.

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 22:42
Kirjoittaja Beatific
Palkkisideassa ideaa, skenaariomestareissa myös, hevostelusta en osaa sanoa.

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 22:46
Kirjoittaja Raakku
Palkkausajatus kuulostaa sinäänsä hyvältä, mutta sitä täytyisi kehittää.

Tuossa Wizzylin ehdottamassa muodossaan se suosii isoja ryhmiä reilusti, jos kaksi taoto ja varustetasoltaan vastaavaa, mutta erikokoista ryhmää asetetaan vastakkain, tottakai isommasta maksetaan enemmän. Seurauksena pienempi ryhmä saa kokoajan vähemmän pisteitä.

Pitäisi olla jonkinlainen "peliraha", jolla palkkikset ostettaisiin, rahat sitten muutettaisiin pisteiksi eri suhteilla, ryhmän koosta riippuen.

Lähetetty: Maanantai, 04.06.2007 23:07
Kirjoittaja C453Y
Palkkausajatus kuulostaa sinäänsä hyvältä, mutta sitä täytyisi kehittää.
Edellisessä skenaariossa hankittuja pistetä käytetään palkkiksien ostoon?

Lähetetty: Tiistai, 05.06.2007 00:40
Kirjoittaja Pahistonttu
Tuolloinhan voittanut puoli vahvistuisi ja hävinnyt puoli heikkenisi, joka loisi todennäköisesti varsin pian epätasapainoisen tilanteen osapuolten välille.

Lähetetty: Tiistai, 05.06.2007 15:31
Kirjoittaja Wizzyli
Tämä ostosysteemi kieltämättä suosii isoja hyvin varustettuja ryhmiä.

Tietysti mikäli jolloin tulee joukkuejakoon sellainen systeemi että esim. 10 ja alle hengen ryhmät menevät automaattisesti palkkasotureille, ei palkkisjoukkojen kokoerot ole enää niin suuria jolloin sekin ongelma ratkeaisi.

Lähetetty: Tiistai, 05.06.2007 18:14
Kirjoittaja Amileontti
Mielestäni palkkisten osto -systeemi on mielenkiintoinen ja tekisi pelistä paljon taktisemman, mikäli se toteutettaisiin tasapuolisesti.

Ja eihän ne palkkasoturit oikeasti ole mitään palkkiksia, jos heille ei makseta. :roll:

Lähetetty: Tiistai, 05.06.2007 19:31
Kirjoittaja saloneju
Joo, voisi olla ihan piristävää, jos palkkikset toimisivat pelimekaanisesti vähän eri tavalla suhteessa varsinaisiin joukkueisiin. Se vieläpä toisi jotain hohtoa palkkiksina olemiseen.

Onko palkkisryhmien koon ylärajaa muuten mitenkään rajoitettu? Mun mielestä se voisi olla jatkoon ajatellen ihan asiallinen toimenpide. Vai hoituuko ongelma ylisuurista palkkiksiksi haluavista ryhmistä ihan sillä, että järjestäjät osaavat jakaa puolet fiksusti?

Lähetetty: Sunnuntai, 10.06.2007 15:08
Kirjoittaja Haiden
Tuo maksimi raja palkkasotureille olisi hyvä 10 ihmisen kohdalla, että ei tapahdu tätä isoin ryhmä ekana huudetaan, vaan että ryhmät ovat melkein samankokoisia.

Kuningas/Armeijan päälikkö on hyvä idea, että tulee lihaa luiden ympärille.

Lähetetty: Sunnuntai, 10.06.2007 15:30
Kirjoittaja BlueSkie
Mielestäni palkkisryhmien kokoa ei tarvitsisi välttämättä rajoittaa kovinkaan tiukasti, tosin armeijoiden pääjoukkojen tulisi kuitenkin olla se, mihin suurin osa isoista ryhmistä sijoitetaan. Tasoitus onnistuisi esim. niin, että isomman/isompia ryhmän/ryhmiä huutanut osapuoli saisi kokonaisuudessaan vähemmän palkkiksia. Kun isoimmat palkkisryhmät/riittävän suuri osa palkkasotureista on huudettu katsotaan tarvitseeko jommankumman osapuolen huuto-oikeuksia rajata, jotta tasaisuus säilytettäisiin.

Lähetetty: Maanantai, 11.06.2007 16:18
Kirjoittaja Haltia
Minulla on hevonen, mutten toisi sitä irveelläkään tälläiseen tapahtumaan. Valokuvat on kivoja, mutta niitähän voi sit jälkikäteen propata et ne olis sotahuudosta.
Siinä on niin paljon riskitekijöitä, etten kyllä alkaisi hevosia raahaamaan paikalle...

Lähetetty: Maanantai, 11.06.2007 22:35
Kirjoittaja Raakku
Heh, ei kukaan nyt oikeita ratsuja ole tuomassa, kannattaa lukea ketju läpi. :)

Lähetetty: Tiistai, 12.06.2007 22:26
Kirjoittaja Haltia
Joo, eh... Hevoselementtejä. Joo. :oops:

Lähetetty: Tiistai, 12.06.2007 23:04
Kirjoittaja Puranen
Ei tunnu olevan palkkisten ryhmäkoolla maksimia, me ollaan nääs palkkiksia ja meitä on melkein 30.
Kyllä mulle kelpaisi, että meidät ostaisi se puoli joka meidät oikeasti haluaa, eikä vain pelinjohdon tasapainottamiseksi loikkailtaisi. Noiden palkkispisteiden saanti voisi omalla tavallaan olla kääntäen verrannolinen menestykseen. Eli jos jollain puolella menee huonosti, he turvautuvat mitä todennäköisemmin enemmän ja enemmän palkkiksiin. Tai siis, näin olettaisin irl asioiden menneen. Toisaalta empä minä sitä tiedä. Kunhan heitin tälläisen idean.
Riskipuolena toki olisi se, että toinen puoli pelaisi tarkoituksella huonosti, jotta saisi seuraavaan ("tärkeämpään"?) skenaarioon haluamansa palkkikset. Mutta uskoisin, että tämä nyt on lähinnä teoriassa mahdollinen. Ei kukaan lähde tarkoituksella häviämään.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.06.2007 03:04
Kirjoittaja Pahistonttu
Ei mutta voittoisankin taistelun saa näyttämään tasaiselta ellei peräti tappiolliseltakin katsojalle. Vähän vetäytymistä, pelokkaita huutoja sekä "murtuva" ryhmä aivan tuomareiden silmien edessä. Ja pikkuhiljaa eliminoidaan etenevä ja "voittoisa" vastustaja... Se on sitä taktiikkaa :wink:

Lähetetty: Keskiviikko, 13.06.2007 14:27
Kirjoittaja Mesikämmen
Jos vastapuoli kävelee tietä myöten yhtä hitaasti kuin Teutonit viime vuonna, ei siihen mitään valmiiksi aseteltuja koukkausryhmiä tarvitse... Heh.

No jos kuitenkin niin olisi, niin ne ryhmät voisivat olla vaikka vahvistuksia matkalla omaa armeijaa auttamaan. Ehkä jopa jokin aika voisi olla, jonka jälkeen vahvistukset vasta saavat liikkua kentän laidalta.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.06.2007 14:48
Kirjoittaja Ascen
Näkisin noiden palkkisten ostamisen ongelmaksi ensinnäkin sen, että se siirtää pelin painon rehelliseltä pieksemiseltä pisteennypläys-taktiikkapeliksi osittain. Toisekseen näiden palkkisten pisteytyksestä pitäisi sitten päättää jollain tavalla armeijan johtajan - jota ainakaan viime vuonna ei PL:llä ollut kun olimme kiertävällä johdolla toimiva semidemokratia.