"Pieni osasto on tehnyt läpimurron linjojen läpi ja pyrkii nyt aiheuttamaan suurimman mahdollisen vahingon tuhoamalla vastustajan komentajan. Tällä on kuintenkin melko vahvat suojajoukot jotka pyrkivät puhdistamaan alueen vihollisista"
Puolustajalla olisi määritelty joukkojen komentaja (kenraali) kiinteässä paikassa ja se olisi helposti tunnistettava (värikäs komentoteltta, yms). Tällä olisi pieni henkivartiokaarti jonka koko olisi rajoitettu vaikka 7 henkeen. Puolustajan tehtävänä olisi tuhota riittävä määrä hyökkääjistä (vaikka yli 75%)
Hyökkääjän joukojen tehtävänä olisi tuhota tappaa vihollisen kenraali, mielellään mahdollisimman pienin tappioin. hyökkääjän joukot voisivat olla hiukan kevyempiä ja vähäisempiä kuin puolustajan. Tietenkin mukana olisi myös raskasta, muttei niin paljon kuin puolustajalla.
Puolustajan joukkojen kasaaminen pelkästään kenraalin suojaamiseksi estetään sillä, että tavoitteena on tuhota mahdollisimman paljon hyökkääjiä. Eli puolustaja joutuu organisoimaan alueen puhdistamista taistelupartioin, eikä vain istumaan leirinuotioilla.
Tavoitteet eivät ole suoraan toisensa poissulkevia. Mutta tilanteita pitäisi silti syntyä, ja tunnelman voisi luulla nousevan korkealla. Ja kenraalin olisi oikeasti tarkoitus toimia ylimpänä komentajana jota muut tottelevat. Keneltä tahansa joka tulee toimimaan kenraalina edellytetään kyllä aika paljon eläytymistä ja pelihenkeä, koska hänen on kuitenkin mahdollista "munchkata" käskyaseman avulla.
Lisäherkkuna voisi tietenkin sanoa vain ettei kenraali saa komentaa muita joukkoja "cämppäämään" itsensä lähellä ellei viholliskontakteja ole, koska ei halua pelkurin mainetta. Silloin tietenkin hyökkääjällä olisi realistinen mahdollisuus likvidoida tämä jos onnistuu pääsemään leiriin asti huomaamatta.
Hyökkääjällä olisi tietenkin oma ongelmansa toiminnan organisoinnissa, kun pitäisi pystyä liikkeessä ollessa sekä löytämään kenraali että hyökkäämään tämän kimppuun törmäilemättä liikaa puolustajan partioihin. Tietenkin onnistuessaan hyökkääjän käytössä olisi kaiken maailman harhautukset, ylläköt, hiippailut, armeijan jakaminen sun muut kuviot. Onnistuessaan

Pelialueen pitäisi olla hyvin rajattu ettei niiden yli vahingossa joutuisi. Lisäksi sen pitäisi olla oikean kokoinen, ei liian iso ettei taistelua synny eikä liian pieni ettei liikkumavaraa ole. Mahdollisimman vaihteleva ja suojainen maasto olisi kanssa plussaa.
Peliaikaa skenaarioon tarvittaisiin minun arvion mukaan 1-2 tuntia. Sen verran että hyökkääjän taktisiin vaihtoehtoihin kuuluu muutakin kuin kamikaze-rynnäkkö, ja puolustajalla on aikaa puhdistaa metsää.
Huoh, aika pitkä teksti tuli
