Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä
Lähetetty: Perjantai, 01.04.2016 09:27
Hyvät sotahuutajat! Pitkään yksi Sotahuudon eniten mainostetuista ja kiinnostusta herättäneistä puolista on ollut sen tarjoama mahdollisuus päästä kokemaan taistelukentän tunnelmaa turvallisesti. Nykyään kuitenkin boffaukseen suhtaudutaan kevyemmin ja urheilullisemmin kuin ennen.
Kuten vanhimmat teistä muistavat, vanhoina hyvinä aikoina ryhmät panostivat paljon sekä taustatarinoihinsa että eläytymiseen ja tunnelmointiin skenaarioissa, jopa suoritustehosta tinkien. Tästä seurasi runsain mitoin unohtumattomia elämyksiä kaikille. Kuka voisi unohtaa, kun 2005 Wanainmaan soturi alkoi tauolla selittää ryhmänsä polttamasta kylästä? 2006 Maahinkaiset heittivät hyvää saksalaista terästä olevia boffereita kentälle pakanoiden iloksi. Eikä kukaan ole ylittänyt Savon urhojen legendaarista “Napoliiiiiii!”-rynnäkköä 180 astetta toiseen suuntaan!
Näistä syistä Sotahuuto 2016:ssa otetaan käyttöön useita uusia keinoja luoda tunnelmasta hilparilla leikattavan paksua.
Muutoksia tälle vuodelle
Ensinnäkin, kuten varhaisissa Sotahuudoissa oli tapana, jokaisen ilmoittautuvan ryhmän tulee kirjoittaa itselleen taustatarina ja syy olla paikalla Skotlannissa 1200-1300-lukujen vaihteessa. Hyvä pituus on vähintään 500 mutta enintään 1000 merkkiä. Paras tarina palkitaan!
Toiseksi, jokainen osallistuja kirjoittaa itselleen lyhyen hahmon, josta käy ilmi jotain hänen historiastaan, luonteenlaadustaan ja syystään lähteä sotaan. Minimimitta on 100 merkkiä, ja vähemmän kirjallisesti kiinnostuneet voivat kirjoittaa yksinkertaisesti ranskalaisilla viivoilla. Myös luovin hahmo palkitaan.
Kolmanneksi, jotta taisteluilla olisi oikeasti väliä hahmojen kannalta, skenaarioita järjestetään vain kaksi kumpanakin päivänä, eli yhteensä neljä koko viikonlopun aikana. Kukin skenaario kestää joitakin tunteja, ja ne ovat moniosaisia ja -vaiheisia. Loppuaika rakennetaan ingame-ihmissuhteita, jotta asesisaruksen kuoloon voi eläytyä riittävän tunteikkaasti. Perinteistä poiketen tällä kertaa jokainen hahmo on kuolevainen, eikä henkiinherätyksiä tunneta: jos kuolet ja haluat jatkaa taistelua seuraavassa skenaariossa, tarvitset uuden hahmon. Kuolemiseen taipuvaisten boffaajien kannattaakin kirjoittaa nippu hahmoja etukäteen. Uusi hahmo voi olla esimerkiksi kuolleen hahmon sukulainen, joka on lähtenyt kostamaan.
Neljänneksi, haemme autenttisuutta muutamalla uudella keinolla. Kannustamme oikeiden kielien käyttöön: jokaisesta johtajapalaverista, joka tapahtuu kokonaan englanniksi (sopivin aksentein, tietty), kaikki osallistuneet ryhmät saavat ekstrapisteitä. Gaelin käytöstä saa tuplapisteet. Illan leirielämä on Sotahuudossa perinteisesti ollut hyvin nykyaikaista offgametusta, joten tänä vuonna autenttisissa teltoissa tai taivasalla yöpyvät saavat majoittua keskusleiriin, kun taas epäautenttisten telttojen omistajat, asuntovaunuilijat ja muut vastaavat majoittuvat 700 metrin päässä alueelta. Yksi skenaarioista myös käydään myöhään illalla, joten panssareistaan ei kannata kokonaan kuoriutua illan tullen.
Tämän vuoden Sotahuudossa painopisteenä on siis keskiaikainen leirielämä, sen ihmissuhteet ja sodan vääjäämätön kauhu. Tervetuloa!
Kuten vanhimmat teistä muistavat, vanhoina hyvinä aikoina ryhmät panostivat paljon sekä taustatarinoihinsa että eläytymiseen ja tunnelmointiin skenaarioissa, jopa suoritustehosta tinkien. Tästä seurasi runsain mitoin unohtumattomia elämyksiä kaikille. Kuka voisi unohtaa, kun 2005 Wanainmaan soturi alkoi tauolla selittää ryhmänsä polttamasta kylästä? 2006 Maahinkaiset heittivät hyvää saksalaista terästä olevia boffereita kentälle pakanoiden iloksi. Eikä kukaan ole ylittänyt Savon urhojen legendaarista “Napoliiiiiii!”-rynnäkköä 180 astetta toiseen suuntaan!
Näistä syistä Sotahuuto 2016:ssa otetaan käyttöön useita uusia keinoja luoda tunnelmasta hilparilla leikattavan paksua.
Muutoksia tälle vuodelle
Ensinnäkin, kuten varhaisissa Sotahuudoissa oli tapana, jokaisen ilmoittautuvan ryhmän tulee kirjoittaa itselleen taustatarina ja syy olla paikalla Skotlannissa 1200-1300-lukujen vaihteessa. Hyvä pituus on vähintään 500 mutta enintään 1000 merkkiä. Paras tarina palkitaan!
Toiseksi, jokainen osallistuja kirjoittaa itselleen lyhyen hahmon, josta käy ilmi jotain hänen historiastaan, luonteenlaadustaan ja syystään lähteä sotaan. Minimimitta on 100 merkkiä, ja vähemmän kirjallisesti kiinnostuneet voivat kirjoittaa yksinkertaisesti ranskalaisilla viivoilla. Myös luovin hahmo palkitaan.
Kolmanneksi, jotta taisteluilla olisi oikeasti väliä hahmojen kannalta, skenaarioita järjestetään vain kaksi kumpanakin päivänä, eli yhteensä neljä koko viikonlopun aikana. Kukin skenaario kestää joitakin tunteja, ja ne ovat moniosaisia ja -vaiheisia. Loppuaika rakennetaan ingame-ihmissuhteita, jotta asesisaruksen kuoloon voi eläytyä riittävän tunteikkaasti. Perinteistä poiketen tällä kertaa jokainen hahmo on kuolevainen, eikä henkiinherätyksiä tunneta: jos kuolet ja haluat jatkaa taistelua seuraavassa skenaariossa, tarvitset uuden hahmon. Kuolemiseen taipuvaisten boffaajien kannattaakin kirjoittaa nippu hahmoja etukäteen. Uusi hahmo voi olla esimerkiksi kuolleen hahmon sukulainen, joka on lähtenyt kostamaan.
Neljänneksi, haemme autenttisuutta muutamalla uudella keinolla. Kannustamme oikeiden kielien käyttöön: jokaisesta johtajapalaverista, joka tapahtuu kokonaan englanniksi (sopivin aksentein, tietty), kaikki osallistuneet ryhmät saavat ekstrapisteitä. Gaelin käytöstä saa tuplapisteet. Illan leirielämä on Sotahuudossa perinteisesti ollut hyvin nykyaikaista offgametusta, joten tänä vuonna autenttisissa teltoissa tai taivasalla yöpyvät saavat majoittua keskusleiriin, kun taas epäautenttisten telttojen omistajat, asuntovaunuilijat ja muut vastaavat majoittuvat 700 metrin päässä alueelta. Yksi skenaarioista myös käydään myöhään illalla, joten panssareistaan ei kannata kokonaan kuoriutua illan tullen.
Tämän vuoden Sotahuudossa painopisteenä on siis keskiaikainen leirielämä, sen ihmissuhteet ja sodan vääjäämätön kauhu. Tervetuloa!