Sivu 1/1

Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä

Lähetetty: Perjantai, 01.04.2016 09:27
Kirjoittaja Minardil
Hyvät sotahuutajat! Pitkään yksi Sotahuudon eniten mainostetuista ja kiinnostusta herättäneistä puolista on ollut sen tarjoama mahdollisuus päästä kokemaan taistelukentän tunnelmaa turvallisesti. Nykyään kuitenkin boffaukseen suhtaudutaan kevyemmin ja urheilullisemmin kuin ennen.

Kuten vanhimmat teistä muistavat, vanhoina hyvinä aikoina ryhmät panostivat paljon sekä taustatarinoihinsa että eläytymiseen ja tunnelmointiin skenaarioissa, jopa suoritustehosta tinkien. Tästä seurasi runsain mitoin unohtumattomia elämyksiä kaikille. Kuka voisi unohtaa, kun 2005 Wanainmaan soturi alkoi tauolla selittää ryhmänsä polttamasta kylästä? 2006 Maahinkaiset heittivät hyvää saksalaista terästä olevia boffereita kentälle pakanoiden iloksi. Eikä kukaan ole ylittänyt Savon urhojen legendaarista “Napoliiiiiii!”-rynnäkköä 180 astetta toiseen suuntaan!

Näistä syistä Sotahuuto 2016:ssa otetaan käyttöön useita uusia keinoja luoda tunnelmasta hilparilla leikattavan paksua.

Muutoksia tälle vuodelle

Ensinnäkin, kuten varhaisissa Sotahuudoissa oli tapana, jokaisen ilmoittautuvan ryhmän tulee kirjoittaa itselleen taustatarina ja syy olla paikalla Skotlannissa 1200-1300-lukujen vaihteessa. Hyvä pituus on vähintään 500 mutta enintään 1000 merkkiä. Paras tarina palkitaan!

Toiseksi, jokainen osallistuja kirjoittaa itselleen lyhyen hahmon, josta käy ilmi jotain hänen historiastaan, luonteenlaadustaan ja syystään lähteä sotaan. Minimimitta on 100 merkkiä, ja vähemmän kirjallisesti kiinnostuneet voivat kirjoittaa yksinkertaisesti ranskalaisilla viivoilla. Myös luovin hahmo palkitaan.

Kolmanneksi, jotta taisteluilla olisi oikeasti väliä hahmojen kannalta, skenaarioita järjestetään vain kaksi kumpanakin päivänä, eli yhteensä neljä koko viikonlopun aikana. Kukin skenaario kestää joitakin tunteja, ja ne ovat moniosaisia ja -vaiheisia. Loppuaika rakennetaan ingame-ihmissuhteita, jotta asesisaruksen kuoloon voi eläytyä riittävän tunteikkaasti. Perinteistä poiketen tällä kertaa jokainen hahmo on kuolevainen, eikä henkiinherätyksiä tunneta: jos kuolet ja haluat jatkaa taistelua seuraavassa skenaariossa, tarvitset uuden hahmon. Kuolemiseen taipuvaisten boffaajien kannattaakin kirjoittaa nippu hahmoja etukäteen. Uusi hahmo voi olla esimerkiksi kuolleen hahmon sukulainen, joka on lähtenyt kostamaan.

Neljänneksi, haemme autenttisuutta muutamalla uudella keinolla. Kannustamme oikeiden kielien käyttöön: jokaisesta johtajapalaverista, joka tapahtuu kokonaan englanniksi (sopivin aksentein, tietty), kaikki osallistuneet ryhmät saavat ekstrapisteitä. Gaelin käytöstä saa tuplapisteet. Illan leirielämä on Sotahuudossa perinteisesti ollut hyvin nykyaikaista offgametusta, joten tänä vuonna autenttisissa teltoissa tai taivasalla yöpyvät saavat majoittua keskusleiriin, kun taas epäautenttisten telttojen omistajat, asuntovaunuilijat ja muut vastaavat majoittuvat 700 metrin päässä alueelta. Yksi skenaarioista myös käydään myöhään illalla, joten panssareistaan ei kannata kokonaan kuoriutua illan tullen.

Tämän vuoden Sotahuudossa painopisteenä on siis keskiaikainen leirielämä, sen ihmissuhteet ja sodan vääjäämätön kauhu. Tervetuloa!

Re: Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä

Lähetetty: Perjantai, 01.04.2016 14:30
Kirjoittaja Haloska
Tämä eläytyminen kuulostaa kyllä ihan hauskalta ja tuo varmastikin hyvää sävyä melskeeseen, mutta onko siitä pakko tehdä virallista? Oman hahmon kehittelyn ja keksimisen voisi jättää vain yhteen veijariin. Tämä hahmojen "pakkokeksiminen" vie innon ja mielenkiinnon touhusta äkkiä.

Ymmärrän pointin autenttisuudesta, mutta vaikuttaa turhalta hifistelyltä ja on siten äkkiä perseestä (pahoittelen kieltäni).

Re: Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä

Lähetetty: Perjantai, 01.04.2016 15:43
Kirjoittaja Hecruota
Omasta mielestäni tässä voitaisiin mennä vieläkin pidemmälle. Vievätköhän nuo neljä skenaariota kuitenkin aivan liikaa aikaa itse asialta, eli leireilyltä ja eläytymiseltä? Olisko kuitenkin parempi, että taisteluita olisi yksi tai kaksi? Tällöin ne toimisivat vielä paremmin "kehyksenä" itse historianelävöittämiselle. Yksi taisteluskenaario, vaikkapa vasta sunnuntaina poistaisi myös tarpeen useamman hahmon kirjoittamiselle, mikä mahdollistaisi sen, että jokainen osallistuja panostaisi sitäkin enemmän siihen omaan taustatarinaansa!

Ehdottaisin myös, että yhteisruokailun kautta pyrittäisiin mallentamaan muutenkin aikakaudelle sopivaa sotilasleirielämää. Kaikilla olisi varmasti hauskempaa, jos hieman lääkäröidyn ruoan ansiosta leirissä ja sen ympärillä vallitsisivat oikeat, aikakaudelle ominaiset tuoksut.

Re: Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä

Lähetetty: Perjantai, 01.04.2016 20:51
Kirjoittaja olho
Saako hahmo olla fantasiahahmo? Itsellä olisi hyvin kirjoitettu D&D-kääpiö jostain vuodelta 2005 jemmassa jossain. Olisi kuva ja kaikki. Vaihtaisin vaan paikkojen nimet.

Re: Sotahuuto 2016: tunnelma, teema ja uusi hahmojärjestelmä

Lähetetty: Sunnuntai, 03.04.2016 20:41
Kirjoittaja Oxpaha
Voihan vitsit, ehdin jo innostua tästä :mrgreen: