Sivu 1/4

Ihan "normaalit" pöytäropet

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 13:03
Kirjoittaja Adramelech
Täältä löytyy varmasti monia kokeneita roolipelaajia. Parhaimmillaan jopa monia eri ropeja kokeilleita. Kertokaa siis kokemuksianne toimivista systeemeistä ja/tai mitä pelaatte mieluiten.

Itsehän kaveriporukalla D&D:tä jyystämme tämän tästä. Systeemi kyllä kusee mitä tulee realismin tavoitteluun, mutta viihdyttävää kuitenkin. Muina sääntöjärjestelminä voisi mainita Call of Cthulhu d20, Cyberpunk, Legend of Five Rings, ISIS(jota ei varmasti moni tunne) ja Fallout PNP.

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 14:51
Kirjoittaja Azor
Pelaamme nyt GURPS:n pohjalta luodulla omalla systeemillä Yövartio- larpsarjan maailmaa 500 vuotta ennen larpin tapahtumia.
http://users.evtek.fi/~mikkoniv/zelo_500.jpg

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 15:37
Kirjoittaja N.Hirvelä
Hyllystä löytyy monia kymmeniä pelejä joita on tullut kokeiltua, mutta pisimpään kestäneitä on ollu D&D ja Ultima Thulen kampanjat.
Eniten kyllä pidän Cyberpunkista, se maailma on hieno. :) (vaikka enemmän pidän kyllä shadowrunin sääntöjärjestelmästä).

KERP oli kuitenkin se peli millä aloitin, mielenkiintonen ja ihan mukava, maailmankin kun tunsi hyvin niin sillä pystyi alottamaan helposti. :)

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 20:02
Kirjoittaja Falcata
On kyllä tullut pelattua kaikenlaista ja kaikenlaisilla sääntösysteemeillä, mutta eniten varmaan pelannut Praedoria tai ainakin Praedorin säännöillä. Punkki on kans ihan jees. Omat viritelmät toimii hyvin jos vain toimivat hyvin :wink:

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 21:55
Kirjoittaja Pahistonttu
Lähinnä Ultima Thule ja Twilight 2000, aikaisemmin myös paljon Praedoria ja muinaisina aikoina vanhaa D&D:tä.

Lähetetty: Keskiviikko, 11.07.2007 23:47
Kirjoittaja Haltia
Olen vanha ikäloppu korppi joka rakastaa D&D:tä. Tosin, nyt olen alkanut ihastumaan pahemman päiväisesti myös Innomineen ja DeadLandsiin... :twisted:

Lähetetty: Sunnuntai, 22.07.2007 17:38
Kirjoittaja Unis
Ei GURPSia mainittu, johan nyt.

Lähetetty: Torstai, 26.07.2007 16:08
Kirjoittaja JP666
No kyllä se on toi D&D

Lähetetty: Perjantai, 27.07.2007 16:37
Kirjoittaja gjeger
Kaikkea tullut pelattua...

Lähetetty: Tiistai, 31.07.2007 23:31
Kirjoittaja Tyrisalthan
Rune Questia on tullut pelattua jo vuosia. Nyt kiinnostus on siirtynyt Arkkikiven peleihin (Kätyrin osa, Piruja miehiksi, Parhaaseen katseluaikaan, yms).

Lähetetty: Sunnuntai, 05.08.2007 01:55
Kirjoittaja Haiden
AD&D ja D&D:eeta on tullut hakattua.

Lähetetty: Lauantai, 18.08.2007 08:18
Kirjoittaja Unis
D&D:stähän on nyt tulossa nelosedikka.

Lähetetty: Lauantai, 18.08.2007 09:47
Kirjoittaja Haltia
Nelonen? Ei hitto... Täyttä rahastusta!!! :evil:

Lähetetty: Sunnuntai, 19.08.2007 10:36
Kirjoittaja Unis
Wizards of the Cash indeed

Lähetetty: Sunnuntai, 19.08.2007 19:04
Kirjoittaja Haiden
Unis kirjoitti:Wizards of the Cash indeed
Onko tiedossa radikaaleja muutoksia vai muutetaan sivun 231 spellin damagea ja nimeä?

Lähetetty: Sunnuntai, 19.08.2007 19:42
Kirjoittaja saloneju
Haltia kirjoitti:Nelonen? Ei hitto... Täyttä rahastusta!!! :evil:
Itsehän en ole d&d:itä koskaan ostanut, mutta tää näkökulma tuntuu oudolta. Jos peli edelleen myy, niin miksei sitä päiviteltäisi sitä mukaa kun parannusehdotuksia tulee ja hommaa halutaan kehittää? Vai onko joku ihan oikeasti niin hölmö, että tuntuu pakolliselta ostaa uusi edikka aina ilmestymisen jälkeen sen takia kun se on uusin? (Tämä ei siis ole kannanotto siihen, onko peli mennyt parempaan suuntaan vai ei, koska se aihe taas menee liian subjektiiviseksi järkevää keskustelua ajatellen.)

Lähetetty: Lauantai, 25.08.2007 14:03
Kirjoittaja Naktu
Ajattelisin, että D&D keskittyy liikaa taistelun simuloimiseen ja hahmon numeraalisten ominaisuuksien kehitykseen. Itse hahmon pelaaminen jää vähemmälle, tai ainakaan pelaajia ei suoranaisesti rohkaista siihen, kun kirjassa lukee tyyliin: "Voit valita hahmollesi luonteenpiirteitä, kuten "vihainen, hiljainen, lukutoukka, vihannes". Toki D&D oli alkujaan figupainotteinen dunkkismättö, mutta roolipelin pitäisi mielestäni aina olla roolin pelaamista.

Jos peli menee siihen, että sääntökirjan selaaminen vie enemmän aikaa, kuin itse pelin eteneminen, on menty metsään.

Tämän vuoksi arvostan Call of Cthulhun yksinkertaisuutta.

Lähetetty: Lauantai, 25.08.2007 21:56
Kirjoittaja saloneju
Naktu kirjoitti:---mutta roolipelin pitäisi mielestäni aina olla roolin pelaamista.
Miksi määritelmän sisällä pysyminen olisi itseisarvo?

Lähetetty: Sunnuntai, 26.08.2007 00:03
Kirjoittaja Adramelech
Naktu kirjoitti:Ajattelisin, että D&D keskittyy liikaa taistelun simuloimiseen ja hahmon numeraalisten ominaisuuksien kehitykseen. Itse hahmon pelaaminen jää vähemmälle, tai ainakaan pelaajia ei suoranaisesti rohkaista siihen, kun kirjassa lukee tyyliin: "Voit valita hahmollesi luonteenpiirteitä, kuten "vihainen, hiljainen, lukutoukka, vihannes". Toki D&D oli alkujaan figupainotteinen dunkkismättö, mutta roolipelin pitäisi mielestäni aina olla roolin pelaamista.

Jos peli menee siihen, että sääntökirjan selaaminen vie enemmän aikaa, kuin itse pelin eteneminen, on menty metsään.

Tämän vuoksi arvostan Call of Cthulhun yksinkertaisuutta.
Siis roolipelaamiselle ja eläytymisellehän ei voida tehdä sääntöjä. Taistelulle sen sijaan voidaan. Tästäpä syystä se kirja on täynnä pelkästään mättösääntöjä. Jos se on pelaajille ylivoimainen este eläytymiselle, niin eipä taida kannattaa yrittää edes.

Lähetetty: Sunnuntai, 26.08.2007 11:26
Kirjoittaja E.Hirvelä
No Kerpillä aloitin muutama vuosi sitten.
Sitten on tullut kokeiltua vähän kaikenlaista, mm. Cyberpunk, Star Wars roleplaying game, D&D, Ultimathe thule ja Miekka ja Magia 8) . Kyllä niitä muitakin oli, ei vain tule nyt mieleen.
Ainiin huuomri puolelta vielä Väinö d20 on tullut pelattua, on se kyllä hyvä!

Lähetetty: Sunnuntai, 26.08.2007 17:11
Kirjoittaja Naktu
Adramelech kirjoitti:
Naktu kirjoitti:Ajattelisin, että D&D keskittyy liikaa taistelun simuloimiseen ja hahmon numeraalisten ominaisuuksien kehitykseen. Itse hahmon pelaaminen jää vähemmälle, tai ainakaan pelaajia ei suoranaisesti rohkaista siihen, kun kirjassa lukee tyyliin: "Voit valita hahmollesi luonteenpiirteitä, kuten "vihainen, hiljainen, lukutoukka, vihannes". Toki D&D oli alkujaan figupainotteinen dunkkismättö, mutta roolipelin pitäisi mielestäni aina olla roolin pelaamista.

Jos peli menee siihen, että sääntökirjan selaaminen vie enemmän aikaa, kuin itse pelin eteneminen, on menty metsään.

Tämän vuoksi arvostan Call of Cthulhun yksinkertaisuutta.
Siis roolipelaamiselle ja eläytymisellehän ei voida tehdä sääntöjä. Taistelulle sen sijaan voidaan. Tästäpä syystä se kirja on täynnä pelkästään mättösääntöjä.
Aivan niin. Tarkoitinkin sitä, että D&D:ssä sääntöjä on mielestäni liikaa (tosin ne ovat yksinkertaisia), ja se syö aikaa pelaamiselta.
saloneju kirjoitti:Miksi määritelmän sisällä pysyminen olisi itseisarvo?
En tiedä. Voin kuitenkin kertoa tarkoittaneeni sitä (ehkä se ei selviä lauseestani, johon viittasit), että mielestäni roolin pelaaminen on olennaisinta roolipeleissä. Voimme huomata käsitteiden samankaltaisuuden, joskin eron tekee se, että roolipelaaminen toimintana on muutakin, kuin roolin pelaamista tai siihen eläytymistä.

Kenties pitäisi sanoa "Roolipelin pitäisi olla aina pääasiassa roolin pelaamista".

Lähetetty: Maanantai, 24.09.2007 19:58
Kirjoittaja Slayer
Falcatan kanssa ja ilman on tullu pelattuu cyperpunkin ja praedorin säännöillä. on se btw kumma et melkein joka pelin alussa meidän ryhmä istuu jostain syystä klassisesti majatalon tiskillä tai pöydissä. itse shadowrunia ois tarkotus peluuttaa jossain vaihees. vaikuttaa ihan jännältä järjestelmältä :P

Lähetetty: Maanantai, 24.09.2007 21:36
Kirjoittaja Futhark
Meilläkin on välillä ihan nostalgian vuoksi se klisee taverna 8) Yleensä itse pidän enemmän seikkailusta, joka alkaa kuin Tsehovilainen tilanne-novelli, eikä oman hahmon taustaa ole välttämättä luotu mitenkään suuria määriä :D

Lähetetty: Sunnuntai, 25.11.2007 19:44
Kirjoittaja Mekol
Ropetusta takana se 6 vuotta. Lukuisia kertoja pelaajana ja pelinjohtajana vieläkin enemmän.

Sillä klassisella ja ainoalla oikealla D&D aloitettiin. Vanha kunnon punakantinen suomennos edelleen lojuu hyllyssä.

Siitäpä sitten KERP:iin

Ja kun tähän kyllästyttiin niin Praedoria muutama kampanja väänetty.

Kaikki D&D variaatiota tullu myös kokeiltua. Tällä hetkellä johdan peliä Star Warsin maailmassa

Lähetetty: Tiistai, 27.11.2007 16:10
Kirjoittaja Falcata
Itsekin olen vetänyt Star Warsia. Sith sodan aikainen maailma on oikein mielenkiintoinen, kun voi heitellä sinne tänne sithejä, mandalorialaisia supercommandoja jne :P