Sivu 1/3

Skenaariotoiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 11:25
Kirjoittaja Rezagh
EDIT: splittasin toiveet ketjusta erillisen skenaariotoiveketjun. T: Kantti

Aiemmissa viesteissä tulleiden toiveiden lisäksi:

- Pikauusintoja ja pitempien taukojen aikana sitten kesäteatteria ja tarinantynkää.

- Jonkinlaista juonta: esim. ensin kahakointia rajalla -> rajakylien polttelua -> rajalinnoituksen valtausta -> etenemistä kohti pääkaupunkia samalla kahakoiden -> taistelu pääkaupungin edustalla -> kaupungin valtaus jne.

- Uudenlaisia skenaariokonsepteja: esim. "kylän poltto" pulssirespoilla. Metsässä/aukealla useita taloja (esim. 10 taloa) muodostaa kylän, jonka hyökkäävä armeija yrittää polttaa (esim. pystyttämällä punaisen lipun talon jokaiseen kulmaan). Voittaja määritellään joko poltettujen ja säästyneiden talojen mukaan tai siten, että mikäli puolustajalla on yksikin talo polttamatta = voittaja -> puolustajan kaikki ryhmät saavat 10 pistettä (=talojen lkm.) ja hyökkääjä saa sen verran pisteitä, montako taloa ovat onnistuneet polttamaan.

Re: Toiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 11:27
Kirjoittaja Kantti
Rezagh kirjoitti:Aiemmissa viesteissä tulleiden toiveiden lisäksi:

- Uudenlaisia skenaariokonsepteja: esim. "kylän poltto" pulssirespoilla. Metsässä/aukealla useita taloja (esim. 10 taloa) muodostaa kylän, jonka hyökkäävä armeija yrittää polttaa (esim. pystyttämällä punaisen lipun talon jokaiseen kulmaan). Voittaja määritellään joko poltettujen ja säästyneiden talojen mukaan tai siten, että mikäli puolustajalla on yksikin talo polttamatta = voittaja -> puolustajan kaikki ryhmät saavat 10 pistettä (=talojen lkm.) ja hyökkääjä saa sen verran pisteitä, montako taloa ovat onnistuneet polttamaan.
Uudet skenaariokonseptit ovat muuten juuri sellaisia, joissa tarvitaan paljon ideoita. Kun järjestäjillä alkaa olla kohta 10 sotahuutoa lasissa, sitä tulee vähän sokeaksi uusille ideoille ja kaikenlaiset out-of-the-box tulevat ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita järjestäjien pureskeltaviksi!

Re: Toiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 11:42
Kirjoittaja Rezagh
Kantti kirjoitti:
Rezagh kirjoitti:Aiemmissa viesteissä tulleiden toiveiden lisäksi:

- Uudenlaisia skenaariokonsepteja: esim. "kylän poltto" pulssirespoilla. Metsässä/aukealla useita taloja (esim. 10 taloa) muodostaa kylän, jonka hyökkäävä armeija yrittää polttaa (esim. pystyttämällä punaisen lipun talon jokaiseen kulmaan). Voittaja määritellään joko poltettujen ja säästyneiden talojen mukaan tai siten, että mikäli puolustajalla on yksikin talo polttamatta = voittaja -> puolustajan kaikki ryhmät saavat 10 pistettä (=talojen lkm.) ja hyökkääjä saa sen verran pisteitä, montako taloa ovat onnistuneet polttamaan.
Uudet skenaariokonseptit ovat muuten juuri sellaisia, joissa tarvitaan paljon ideoita. Kun järjestäjillä alkaa olla kohta 10 sotahuutoa lasissa, sitä tulee vähän sokeaksi uusille ideoille ja kaikenlaiset out-of-the-box tulevat ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita järjestäjien pureskeltaviksi!
Tämäkin ajatus lähti siitä, kun sohussa järjestäjien esitellessä talot joku armeijastamme huusi "poltetaan kylä!". :D

Re: Toiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 13:10
Kirjoittaja Eglardion
Skenaario ehdotus: hallittu perääntyminen

Armeijat taistelevat 2 vs 4. Pienempi puoli on hyökkääjänä ja respaa. Suurempi armeija ei respaa. Suuremman armeijan tarkoitus on perääntyä hallitusti, kontroloiden jokaista perääntymispisteitä n minuuttia skenaarion edetessä. Perääntymispisteet ovat sopivan välimatkan päässä toisistaan ja niitä on x määrä (ehkä kolme?) ja ne symboloivat puolustuslinjoja, joilla on tarkoitus aiheuttaa runsaat tappiot vastustajille. Ideaalisti puolustuspisteet sijatsisivat helposti puolustettavissa paikoissa.

Skenaarion voittaja ratkeaa sillä kuinka kauan puolustava armeija kykeni pitämään puolustuspisteitä hallussaan ja kuinka paljon respoja hyökkääjät joutuivat käyttämään. Jos hyökkääjän käyttämien respojen määrä vaikuttaa voimakkaasti hyökkääjän voittomahdollisuuksiin, niin hyökkääjät eivät voi lähteä myymään henkeään halvalla.

Tämä on ehkä vähän turhan monimutkainen ehdotus. Perääntymismerkit pitäisi antaa hyvin selkeällä äänimerkillä, jotta skenaario voisi toimia. Yleensä yksinkertaisimmat skenaariot toimivat parhaiten, ja niitä ollaan ansiokkaasti tehty jo monta vuotta. Niissä ei loppujen lopuksi ole mitään vikaa.

Re: Toiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 13:30
Kirjoittaja Kantti
Eglardion kirjoitti:Skenaario ehdotus: hallittu perääntyminen

Armeijat taistelevat 2 vs 4. Pienempi puoli on hyökkääjänä ja respaa. Suurempi armeija ei respaa. Suuremman armeijan tarkoitus on perääntyä hallitusti, kontroloiden jokaista perääntymispisteitä n minuuttia skenaarion edetessä. Perääntymispisteet ovat sopivan välimatkan päässä toisistaan ja niitä on x määrä (ehkä kolme?) ja ne symboloivat puolustuslinjoja, joilla on tarkoitus aiheuttaa runsaat tappiot vastustajille. Ideaalisti puolustuspisteet sijatsisivat helposti puolustettavissa paikoissa.

Skenaarion voittaja ratkeaa sillä kuinka kauan puolustava armeija kykeni pitämään puolustuspisteitä hallussaan ja kuinka paljon respoja hyökkääjät joutuivat käyttämään. Jos hyökkääjän käyttämien respojen määrä vaikuttaa voimakkaasti hyökkääjän voittomahdollisuuksiin, niin hyökkääjät eivät voi lähteä myymään henkeään halvalla.

Tämä on ehkä vähän turhan monimutkainen ehdotus. Perääntymismerkit pitäisi antaa hyvin selkeällä äänimerkillä, jotta skenaario voisi toimia. Yleensä yksinkertaisimmat skenaariot toimivat parhaiten, ja niitä ollaan ansiokkaasti tehty jo monta vuotta. Niissä ei loppujen lopuksi ole mitään vikaa.
Vinkeä idea. Itse toki rikkoisin tämän lyömällä 4 armeijalla jäätävän vastahyökkäyksen ja sen jälkeen murskaamalla kerta toisensa jälkeen (todennäköisesti edes jonkinlaisessa) epäjärjestyksessä saapuvat respaajat. Mutta mietitään tätäkin eteenpäin, keep it coming!

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 14:41
Kirjoittaja virallinensivutuote
Arkku ei ole uusi idea, mutta hauska olisi nähdä hyvin toteutettu arkunkanto pitkästä aikaa, jollain järjellisellä rajalla arkun liikeille.
-Ei liian vapaasti, jottei arkku katoa metsään.
-Ei liian rajatusti, jottei kyseesä ole vain saatto tietä pitkin.

Heinäpaalilinna tietysti olisi hieno (voin jopa ilmoittautua siivoamaan sitä tapahtuman jälkeen)

Kaikenlaiset puollustus kun toinen respaa-skenaariot on hienoja.

Ehkä väliin (ikään kuin hengähdykseksi) muutama kenttätaistelu tyyliin 2vs2 tai jopa 1vs1 (näitä voisi jopa ottaa yhtäaikaa erillään toisistaan.) Massa on mukavaa mutta välillä on hauska nähdä myös miten pienemmällä porukalla taistelut toimivat.

Re: Toiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 15:52
Kirjoittaja JP666
Eglardion kirjoitti:Skenaario ehdotus: hallittu perääntyminen

Armeijat taistelevat 2 vs 4. Pienempi puoli on hyökkääjänä ja respaa. Suurempi armeija ei respaa. Suuremman armeijan tarkoitus on perääntyä hallitusti, kontroloiden jokaista perääntymispisteitä n minuuttia skenaarion edetessä. Perääntymispisteet ovat sopivan välimatkan päässä toisistaan ja niitä on x määrä (ehkä kolme?) ja ne symboloivat puolustuslinjoja, joilla on tarkoitus aiheuttaa runsaat tappiot vastustajille. Ideaalisti puolustuspisteet sijatsisivat helposti puolustettavissa paikoissa.

Skenaarion voittaja ratkeaa sillä kuinka kauan puolustava armeija kykeni pitämään puolustuspisteitä hallussaan ja kuinka paljon respoja hyökkääjät joutuivat käyttämään. Jos hyökkääjän käyttämien respojen määrä vaikuttaa voimakkaasti hyökkääjän voittomahdollisuuksiin, niin hyökkääjät eivät voi lähteä myymään henkeään halvalla.

Tämä on ehkä vähän turhan monimutkainen ehdotus. Perääntymismerkit pitäisi antaa hyvin selkeällä äänimerkillä, jotta skenaario voisi toimia. Yleensä yksinkertaisimmat skenaariot toimivat parhaiten, ja niitä ollaan ansiokkaasti tehty jo monta vuotta. Niissä ei loppujen lopuksi ole mitään vikaa.


Tohon vois lisät että niiden vetäytyjen pitää kulettaa armejalippua vaikka tietä pitkin henkilö on vaikka joku joka kävelee. Sitten niillä vetäytyjillä olisi vielä sillä teillä hidasteita vaikka 3-5 sellasta viiden minuutin pistettä missä sillä lipulla pitää jököttää ennenkuin voi edetä seuraavan satametriä eteenpäin taas kököttämään viideksi minuutiksi. Siinä olisi hyvä vetäytymis saatto meiniki.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 15:54
Kirjoittaja Altagrin
Arkunkanto heinälinnaan, joka arkun (mahdollisesti) saapuessa muuttuu riskipisteeksi (miten ikinä senkään saisi toimimaan)! :P

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 16:27
Kirjoittaja saloneju
- 2v4 armeijaa jossain muodossa olisi mahtava saada.
- Vanha kunnon 300. Tänä vuonna se meiltä evättiin, älkää olko niin julmia tulevana. Juhlavuosi ja kaikkea. :D
- Kaksi kertaa vedetty saatto, jossa mitataan onnistumisen sijasta saatettua matkaa (ensin toinen puoli saattajana, sitten toinen) - Sotahuuto-historiassa ei ole käsittääkseni koskaan tehty onnistunutta saattoa, enkä oikein ymmärrä miksi niiden kuvitellaan onnistuvan edelleenkään - saattava osapuoli on aina tappiolla jo asetelmallisesti; koska saatot käytännössä aina epäonnistuvat kuitenkin, olisi tarkoituksenmukaisempaa mitata kuljettua matkaa onnistumisen sijaan.
- Loppumattomien respojen skenut pois valikoimasta; tilalle rajattu, mutta avokätinen määrä laskettuja respoja tai pulssirespoja
- Kukkulaskenuja
- Peruskenttää - Sohuhistorian paras kenttä käytössä, ilo irti siitä kuten viimeksikin!
- Linna olis kova. Voiko kymppisohu olla paras koskaan jos siellä ei ole linnaa? :wink:
- Useamman respan riskejä kuin tänä vuonna. 2 on taktisesti todella köyhä riski; mieluummin 3-6 pistettä.
- Shakkikellot pistelaskun avuksi riskeihin, saadaan kellotusajat sekuntintarkasti ylös.
- Käänteinen risk; joka pisteellä (3-6 pistettä) on shakkikellot / tiimalasit kellottamassa aikaa, jona risk-piste EI ole ollut tietyn armeijan hallussa; kun tiimalasista loppuu aika, piste suljetaan molemmilta osapuolilta. Kun kaikki pisteet on suljettu, skenaario loppuu ja hävinnyt osapuoli on se jolle jäi enemmän hiekkaa/aikaa kellottamatta.
- ...tai sama ihan "normaalipäin": kun jompi kumpi osapuoli on kellottanut tiimalasinsa täyteen, kyseinen piste suljetaan molemmilta loppuskenaarion ajaksi. Kun kaikilta pisteiltä on kellotettu jomman kumman osapuolen tiimalasi täyteen, skenaario loppuu; skenaarion voittanut osapuoli on se, joka onnistui haalimaan itselleen enemmän "hiekkaa"/sekunteja.

Paskaks vaan ja palamaan!

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 16:55
Kirjoittaja Isokisu
Moe !!

Kylän polttaminen kuulostaa kyllä hauskalta. :P Ja jos saadaan heinälinna, voidaan koettaa tuikata sekin tuleen...siis tietenkin vain skenuissa...hehe...

Onnistunut tuhopoltto voitaisiin jopa merkitä pienellä savupanoksella, merkki joka näkyisi hyvin kaikille.

Prinsessanryöstö voisi olla myös hauskaa, mutta luultavasti ei prinsessasta... Ehkä olisi turvallisinta hankkia sellainen harjoitusnukke jostain salilta, se tuskin kärsisi vaikka joutuisikin vähän riepoteltavaksi. ;)

Tuhopolttoja ja ryöstelyä. Kehittävää puuhaa teineille koko viikonlopuksi.

T: Pyromaanikisuli

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Torstai, 15.08.2013 17:16
Kirjoittaja Gnomus
Hei!
Nyt loppuu se spoilaaminen meidän suunnitelmistä :-P

Kiitos hyvistä ideoista. Osa on ollut jo pitkään to-do -listalla, osaa on harkittu ja osa on ollut uusia ja tulevat varmasti päätymään suunnittelulistalle. Ei muuta kuin lisää vettä myllyyn, niin uusina ideoina kuin jo heiteltyjen hiomisena. Tehdään tästä yhdessä paras SoHu tähän mennessä, ja se helpottuu kun tiedetään mitä te osallistujat halautte.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Perjantai, 16.08.2013 11:04
Kirjoittaja Skylark
Yleisellä tasolla vieläkin enemmän pikauusintoja voisi olla. Myös se kolmas samanlainen kelpaa jos on nopea kohtaaminen metsässä.
Respat voisivat olla rajoitettuja, joko määrälimitti, tai sitten pulssirespat. (pulssiaika vähintään 5 minuuttia tai jopa enemmän niin kuolemalla on merkitystä)
Rajattomia respoja max. yksi per päivä. (pidän respaskenujen mättöpitoisuudesta mutta rajatuilla respoilla saadaan best of both worlds!)

Ja reilusti vaan sitä metsää! ja mastoliaaniskenaario

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Perjantai, 16.08.2013 11:16
Kirjoittaja MrBigMr
Pistetään tännekin, kun onhan tuo tavallaan skenujuttu.
Viimeisessä riskissä yhtenä pisteenä voisi olla Paavi pallillaan. Ensin pitää tappaa Paavi (ja mahd. henkivartijat), sitten ja asettaa armeijan komentaja (tai jos on 2012 tyylisiä karaktäärejä per armeija, niin sitteen joku heistä) Paavin pallille. Tästä kerääntyy sitten pojoja. Jos komentaja kuolee tai poistuu pallilta, lasku loppuu.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Perjantai, 16.08.2013 17:40
Kirjoittaja saloneju
Skylark kirjoitti:(pidän respaskenujen mättöpitoisuudesta mutta rajatuilla respoilla saadaan best of both worlds!)
Juurikin näin! Saadaan mättöintensiivisyyttä ylöspäin mutta kuitenkin siten, että taistelujen taktisuus säilyy ja kuolemilla on (selkeästi mitattavissa olevaa) merkitystä.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Perjantai, 16.08.2013 19:36
Kirjoittaja Aarimoto
Kuuden osapuolen metsärisk, jokainen armeija toimii itsenäisesti omaksi hyväkseen. Pisteitä vähemmän kuin armeijoita, jolloin saattaa olla kannattavaa tehdä taktista yhteistyötä muiden kanssa (hetkellisesti). Testaa armeijatason osaamista.
- Voidaan käyttää kalibroimaan jakoja myös.
- Jos pidetään aikaisin lauantaina, auttaa hahmottaamaan jakoja
- menee skirmaamiseksi

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Perjantai, 16.08.2013 22:23
Kirjoittaja Tyrisalthan
Kenttätaistelu, jossa kenttä on jaettu 3 yhtä suureen osaan. Jokaisella palasella aloittaa yksi armeija kummastakin osapuolesta. Tietyn ajan (esim 5 minuuttia) jälkeen rajat poistuvat (vaikka torven töräytyksestä), ja jäljelle jääneet taistelevat miten kykenevät.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Lauantai, 17.08.2013 13:23
Kirjoittaja Undbitr
Tyrisalthan kirjoitti:Kenttätaistelu, jossa kenttä on jaettu 3 yhtä suureen osaan. Jokaisella palasella aloittaa yksi armeija kummastakin osapuolesta. Tietyn ajan (esim 5 minuuttia) jälkeen rajat poistuvat (vaikka torven töräytyksestä), ja jäljelle jääneet taistelevat miten kykenevät.
Tämä on pakko toteuttaa!

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Lauantai, 17.08.2013 13:47
Kirjoittaja BlueSkie
Ja yhtäkkiä: Koko Kuola katosi taistelukentältä juostuaan maagisen ulottuvuusrajan toiselle puolelle.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Sunnuntai, 18.08.2013 22:34
Kirjoittaja olho
virallinensivutuote kirjoitti:Ehkä väliin (ikään kuin hengähdykseksi) muutama kenttätaistelu tyyliin 2vs2 tai jopa 1vs1 (näitä voisi jopa ottaa yhtäaikaa erillään toisistaan.) Massa on mukavaa mutta välillä on hauska nähdä myös miten pienemmällä porukalla taistelut toimivat.
Armeijoiden välisiä turnajaisia voisi olla kyllä ihan hauska katsoa. Varsinkin neljällä armeijalla olisi suht nopea toteuttaa ja voisi vetää todella nopealla tahdilla (lukuunottomatta 2. karsinta ja kultapeli väli, johon pitäisi antaa muutama minuutti ylimääräistä keräämään nuolet ja levähtämään).
saloneju kirjoitti:- Käänteinen risk; joka pisteellä (3-6 pistettä) on shakkikellot / tiimalasit kellottamassa aikaa, jona risk-piste EI ole ollut tietyn armeijan hallussa; kun tiimalasista loppuu aika, piste suljetaan molemmilta osapuolilta. Kun kaikki pisteet on suljettu, skenaario loppuu ja hävinnyt osapuoli on se jolle jäi enemmän hiekkaa/aikaa kellottamatta.
- ...tai sama ihan "normaalipäin": kun jompi kumpi osapuoli on kellottanut tiimalasinsa täyteen, kyseinen piste suljetaan molemmilta loppuskenaarion ajaksi. Kun kaikilta pisteiltä on kellotettu jomman kumman osapuolen tiimalasi täyteen, skenaario loppuu; skenaarion voittanut osapuoli on se, joka onnistui haalimaan itselleen enemmän "hiekkaa"/sekunteja.
Oi kyllä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin jo pidetyn Risk pisteen puolustus, kun linja on siirtynyt jo seuraavalle. Pisteet joko pysyvästi lukkoon, tai vähintään peleistä tuttu linja, jossa seuraavan pisteen vallattua edellinen lukkiutuu, kunnes se seuraava taas menetetään tai matsi päättyy.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Maanantai, 19.08.2013 15:12
Kirjoittaja Pahistonttu
Kaikki suunnitellut skenaariot pitäisi pyrkiä testaamaan etukäteen. Eli etukäteen järjestäjä kellottaa juoksumatkoja riskpisteille ja/tai arkuille ja/tai respoille ja katsoo, että ne ovat mahdollisimman tasaisia. Pelkkä matka ei ratkaise aikaa vaan myös maasto vaikuttaa siihen. Mikään ei vituta niin paljoa, kuin skenaario, joka hävitään siksi, että se oli rikki.

Jokaisen skenaarion tulisi ratketa lähtökohtaisesti taistelemalla, jos skenaario voidaan voittaa puhtaasti tuurilla, tai kovempaa juoksemalla, se on huonosti suunniteltu skenaario. Esimerkiksi arkunkanto, jossa arkku on niin kevyt, tai aloituspaikat niin huonosti suunnitellut, että arkku on jo maalissa, ennen kuin taistelua ehditään käymään on varsin epätyydyttävä. Juoksukilpailuja järjestetään erikseenkin.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Maanantai, 19.08.2013 15:28
Kirjoittaja goblintaikuri
Kellotuksesta kannattaa muistaa se oppi vuodelta 2010, että jos kellotetaan vain yhden henkilön juoksuun kuluva aika on se hieman eri kuin missä ajassa 300 henkilöä siirtyy. Jos siis sattuisi samankaltaista pullonkaulaa olemaan kuin siellä metsässä 2010.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Maanantai, 19.08.2013 21:27
Kirjoittaja Mahti
Samaa mieltä Pahistontun kanssa. Ainakin 2012 skenaariosuunnittelussa eniten meni aikaa juurikin metsässä kellon kanssa turaillessa ja miettiessä etäisyyksiä. Siltikään lopputulos ei ollut aina 100% toivotun kaltainen. Pelkällä mutuilulla on aivan turha lähteä etäisyyksiä vetämään, testailua on syytä tehdä.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Tiistai, 20.08.2013 18:17
Kirjoittaja Haiden
Vanhanajan siltatyöntö rajatuilla respoilla. :twisted:

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Lauantai, 24.08.2013 14:50
Kirjoittaja Altagrin
Suattaisi pöheikköön sotkua jättää, mutta heinälinnan ja kukkulanvaltauksen jos jotenkin solmisitte yhteen, ni kiva ois.

Re: Skenaariotoiveet

Lähetetty: Lauantai, 24.08.2013 20:38
Kirjoittaja DiabolusIgnis
Aika näppärästi nuo heinäpaalut saa mönkijällä vietyä, tietenkin maastosta riippuen. Pienet heinät voi luontevasti potkia pitkin luontoa, johon ne maatuvat myös.