Sivu 1/1

Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Keskiviikko, 26.03.2014 13:19
Kirjoittaja Zaibe
Morjens SOHU-kansa!

SOHUn hallitus kaipaa jälleen sääntömuutosehdotuksia teiltä osallistujilta, jotta tapahtuman säännöt jatkossakin vastaavat osallistujien haluja sekä näkemyksiä.

Tähän ketjuun tulee laittaa vain valmiita ja hyvin jäsenneltyjä sääntömuutosehdotuksia jotka hallitus sitten ottaa käsittelyyn. Ehdotusten lähettämisen takaraja on sunnuntai 13.4.2014.

Ennen sääntömuutosehdotuksen tekemistä, käykää lukemassa Gnomuksen ohje niiden tekemiseen.

Kiitos ja muistakaa, että Ukkoskukkula kutsuu teitä jo kolmen kuukauden päästä!

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Keskiviikko, 26.03.2014 21:52
Kirjoittaja Keisari_P
Raajaosumasäännön poistaminen, tilalle kaksi kestopistettä.

Tavoite:
1. Poistaa epäselvyydet osumakohdista. (osuiko jalkaan, lonkkaan vai takaselkään?, osuiko olkapäähän viistosti tullut isku torsoon vai käteen? Osuiko sama isku kahteen eri paikkaan?
2. Luopua pelikokemusta heikentävästä yhdellä jalalla hyppelystä, tai yhdellä kädellä taistelusta.
3. Pidentää soturin skenaariokohtaista hengissäoloaikaa kun taistelu ei pääty ensimmäiseen hipaisuun.
4. Yksinkertaistaa sääntöjä, säännöt nopeampi selittää ja omaksua.

Muutos:
Osumakohtien sijaan laskettaisiin osumien määrä. Yksi osuma per lyönti / pisto.
Jokaisella olisi kaksi kestopistettä, eli jokainen soturi kestäisi kaksi osumaa, ennen kuolemaa.
Raajaan kohdistunut osuma ei tee raajaa käyttökelvottomaksi, eikä asetta tarvitse siirtää tästä raajasta pois, tai välttää raajalla kävelyä.


Perustelu:
Osumakohtiin perustunut sääntö aiheuttaa epäselviä tilanteita silloin, kun osuma ei selkeästi osu yhteen osumakohtaan vaan useampaan, tai osuma tulee torson ja raajan rajalle. Myöskin useamman yhtäaikaisen osuman sattuessa on helpompi rekisteröidä osumien määrä, kuin niiden tarkka osumakohta.
Nykyinen sääntö raajan menettämisestä vähentää peli-iloa (lukuunottamatta JP:tä joka iloitsee muille tästä aiheutuneesta harmista ja mielipahasta).
Kahden osumapisteen sääntö yksinkertaistaisi sääntöjä, mikä on sotahuudon sääntöjen periaatteen mukainen linja --> mahdollisimman yksinkertaiset ja toimivat.
Muutokset pelitasapainoon on lähinnä parampaan suuntaan --> taistelun kesto pidentyy. Kerrasta poikki ei välttämättä ole mikään ihanne ja ideaali.


Mahdolliset muutokset pelitasapainoon:
Taistelut kestäisivät hieman pidempään, kun ensimmäiseen hipaisuun ei kuole --> parannus ( enemmän taistelua, vähemmän odottelua)
Nuoliin ei kuole yhtä helposti (yksi osuma ei pudota kokonaan pois pelistä).
Varsiaseen käyttäjän voi olla vaikeampi voittaa duelia aktiivista päälle ryntäävää kamikaze soturia vastaan, kun tappoon tarvitaankin kaksi osumaa entisen yhden sijaan.


VAIHTOEHTOINEN MUUTOSEHDOTUS (FaBan kestopistesäännöt)

Kaikilla on kaksi kestopistettä, osuma päähän tai torsoon vie kaksi kestopistettä, osuma kaikkialle muualle vie yhden kestopisteen lyöntiä kohden.
Tämä sääntö edelleen sisältäisi osumakohdat (pää, torso, muut), muttei vaatisi osumakohtien tarkkaa kirjanpitoa.

Tämä sääntö ei muuttaisi nykyistä pelitasapainoa lainkaan, sillä keihäsmies saisi edelleen yhdellä hyvällä pistolla tapettua päälleryntäävän vastustajan.
Wanha "Kerrasta poikki" kuolema - sääntö pätisi edelleen jos osuma tulee päähän tai torsoon.

Vertailukohtia:

Muiden maiden boffokulttuuri:
Virossa raajaosumat on korvattu kestopisteillä jo kauan sitten. V uonna 2007 virolaiset napsivat huvittuneena valokuvia tilanteesta, jossa suomalaiset soturit hyppivät molemmat yhdellä jalalla turnauksessa. Nykyinen yhdellä jalalla hyppimissääntö on ulkopuolisen silmissä lähinnä huvittavaa.

Muut boffotapahtumat:
FantasyBattle tapahtumatrilogiassa raaja-osumat eivät aiheuttaneet raajan menetystä. Tästä keskusteltiin lähinnä ensimmäisen Faban jälkeen kun sääntö oli uusi. Huolimatta kaikkeen uuteen liittyvästä muutosvastarinnasta, säännön vastaanotto oli positiivinen. Fantasybattlessa erona oli kuitenkin, että raajaan kohdistunut osuma vähensi yhden kestopisteen, ja päähän tai torsoon kohdistunut osuma vähensi kerralla kaksi (ollen kuolettava). Nyt kuitenkin ehdotan, että myös päähän ja torsoon vaaditaan kaksi osumaa.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Torstai, 27.03.2014 01:08
Kirjoittaja Falcata
Muutos jalkaosumasääntöön

Muutetaan taistelusääntöjen kohdasta '2.3.1 Haavoittuminen' virke "Vahingoittunut jalka on nostettava ilmaan, eikä sille saa laskea painoa." muotoon "Vahingoittuneen jalan jalkapohja, päkiä mukaanlukien, ei saa koskea maahan."

Tavoite:
Vähentää yksijalkakinkkailun aiheuttamia turvallisuusriskejä ja samalla parantaa lajin ulkoista näyttävyyttä (aiempien ketjujen keskustelun perusteella yhdellä jalalla kinkkaamista pidetään erittäin tyhmän näköisenä ja nilkalle vaarallisena) ilman, että jalkaosuman pelitekninen merkitys vähenisi merkittävästi.

Perustelut:
Jalkaosumista käytiin pitkällistä keskustelua foorumeilla aiheeseen pyhitetyssä ketjussa. Keskustelussa käytiin läpi monia vaihtoehtoisia ratkaisuja jalkaosuman simuloimiseen, mutta useimmat niistä tuntuivat vaikuttavan liian radikaalisti jalkaosuman pelitekniseen merkitykseen (esim. polvilleen pakottaminen) tai olivat liian vaikeasti määriteltäviä tai muuten epämääräisiä (kävelyvauhti, 'takajalka-ei-saa-ohittaa-etujalkaa', etc). Tässä sääntöehdotuksessa mikä tahansa muu kohta jalasta jalkapohjaa ja päkiöitä lukuunottamatta saa koskea vapaasti maahan. Näin ollen esim. kengänkärjellä voi saada maasta tukea ja kinkkausapua. Tämä vähentänee kaatumisia ja nilkalle aiheutuvaa riskiä nykytilanteeseen verrattuna, mutta ei merkittävästi vähennä jalkaosuman peliteknistä merkitystä. Vanhat metodit, kuten yhdellä jalalla pomppiminen ja polville käyminen ovat edelleen sallittuja tapoja, eli osallistujien sopeuttamistarve uusiin sääntöihin on vähäinen - et riko uusia sääntöjä vaikka noudattaisit vanhaa jalkaosumasääntöä. Lisäksi uusi sääntö on varsin yksiselitteinen ja helposti ymmärrettävä.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Keskiviikko, 09.04.2014 14:36
Kirjoittaja olho
Wanha sääntö:
3.3.3. Jouset kirjoitti:Tehdasvalmisteisia IDV-nuolia käytettäessä on jousen suurin sallittu vetolujuus 20 paunaa.
Uusi sääntö:
Hyväkuntoisia IDV engineeringin vaahtopäisiä LD-nuolia saa käyttää, mutta silloin jousen suurin sallittu vetolujuus on 20 paunaa.
Tavoite:
Selventää mistä nuolista on kyse. Ei mene HK Larp Arrowt, IDV:n perinteiset ja IDV:n hitaammat vaahtokärkiset sekaisin.

(Voi toki myös heittää kyseisellä säännöllä vesilintua ja antaa ihmisten lisätä niihin sitä pehmustetta.)

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Keskiviikko, 09.04.2014 19:28
Kirjoittaja olho
Kosmeettisia korjauksia:

Lisäys määrittämään kirveille ja nuijille samat putkimatskut kuin miekoille:
3.2.4. Kirveet ja nuijat kirjoitti:Kirveitä koskevat miekkojen putkimateriaalivaatimukset. Yli 180 cm pitkät aseet ovat varsiaseita ja niitä koskevat varsiasesäännöt.
3.2.5. Miekat kirjoitti:Miekan väistimen päät tulee pehmustaa 7 mm paksulla solumuovilla.
Muotoon...
3.2.5. Miekat kirjoitti:Miekan väistinten päihin riittää pehmusteeksi 7 mm paksu solumuovi.
Säännöissä määritellään minimipehmusteeksi kaikkialle 15mm, mutta myös väistimelle vain 7mm. Selvennys. (Jos näin ei ole, niin poistetaan 7mm -kohta säännöistä.)

3.2.6. Varsiaseet kirjoitti:Varsiaseen terässä on oltava pehmusteena vähintään 75 mm vaahtomuovia ja 15 mm solumuovia, tai 50 mm vaahtomuovia ja 45 mm solumuovia.
Joo... Lisäsin sinne "mm" tuon 45 perään...


Ainakin kohdissa "3.2.4. Kirveet ja nuijat" sekä "3.2.5. Miekat" puhutaan alle 110 cm aseista ja 110 cm ylittävistä aseista. Pitäisi muuttaa "alle" sanan tilella "enintään".
3.2.6. Varsiaseet kirjoitti:Kokonaispituudeltaan alle 110...
3.2.5. Miekat kirjoitti:Alle 110 cm pituisen miekan...
...alle 110 cm pitkissä miekoissa...
Alle 110 cm pituisen miekan...
3.3.5. Nuolet ja vasamat kirjoitti:Kärki ei saa nuolen pituussuunnassa katsottuna sivuun kääntyä painuessaan kasaan.
Muotoon...
Kärki ei saa kääntyä sivuun painuessaan kasaan.
...koska en edes ymmärrä mitä tuo alkuperäinen tarkoittaa.

3.2.3. Ketjuaseet kirjoitti:Terässä ei saa olla salibandypalloa painavampaa tai terävämpää esinettä.
Muotoon...
Terässä oleva vahvike saa painaa korkeintaan 23 grammaa sen säteen oltava vähintään 36 mm.
Koska sählypallo ei ole SI-yksikkö, pituutta ei mitata jalkapallokenttinä ja korkeutta niagaran putouksina. Prkl. Lisäksi haluan huomauttaa että tuo kieltäisi kaiken PAITSI sählypallot, koska et löydä noin kevyttä putkenpätkää noin isolla säteellä. Imho sädevaatimuksen voisi jättää pois, mutta tämä onkin nyt "kosmeettinen" korjaus typerään sääntöön.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Sunnuntai, 13.04.2014 21:43
Kirjoittaja olho
Lisätään:
3.2.6. Varsiaseet kirjoitti:Varsiaseessa saa olla takapäässä pelkään pistämiseen tarkoitettu peräpiikki. Peräpiikissä on oltava vähintään 150 mm vaahtomuovia.
Tavoite:
Virallisesti sallia se pirun buttspike.

Pituus voisi olla myös pitkän miekan mukainen 120 mm. Tästä on ollut joskus epäselvyyttä ja tarvittaisiin linjaus.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Sunnuntai, 13.04.2014 21:45
Kirjoittaja olho
Poistetaan:
3.2.6. Varsiaseet kirjoitti:Kaikki varsiaseen terät tulee erivärisiä teippejä käyttäen teipata selvästi varresta erottuviksi. Mikäli aseelle on ominaista lyönti- ja pistoterän yhtenäisyys, on tämä tehtävä samalla tavalla selväksi.
Tavoite:
Lyhentää sääntöjä. Tuota ei ole taidettu ikinä edellyttää keltään tai aseita sen takia hylätä, eikä se ole kiinnostanut ketään.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Sunnuntai, 13.04.2014 21:58
Kirjoittaja olho
Lisätään:
5.2. Liput kirjoitti:Jokaisella tapahtumaan osallistuvalla ryhmällä on oltava oma lippu mukana skenaarion alussa, ellei toisin ole skenaarioteknisistä syistä määrätty.

Jos lippu on pehmustettu vähintään 15 solumuovilla, voidaan se laskea aktiiviseksi puolustusvälineeksi. Muussa tapauksessa siihen tulleet osumat tulee laskea sen peittämään osumakohtaan, ellei kohde voi kiistatta havaita, ettei osuma olisi muuten kohteeseen osunut.
Tavoite:
Saada kaikkien liput näyttämään hopeapatong... Siis vihdoin selventää että jokaisella ryhmällä on lippu oltava (muussa tapauksessa se muuten jää heti muutamilta kotiin). Lisäksi selventää mitä lipulla saa ja mitä ei saa tehdä. Kirjoitettu käyttäen hyväksi kohtia "2.2.3. Kohde ja hyökkäyksen osuminen" sekä "2.4.1. Toiminnallinen - kilven käyttäminen".

Jätin tarkoituksella avoimeksi kysymykseksi kankaaseen osuvat nuolet, mutta kieltäydyn lähtemästä mihinkään "aktiivinen torjunta" vs "se lippu vaan sattui olemaan välissä" -pelleilyyn.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Sunnuntai, 13.04.2014 22:42
Kirjoittaja olho
Lisätään seuraava:
3.3.3. Jouset kirjoitti:Jos jousi on pehmustettu vähintään 15 mm solumuovilla, voidaan se laskea aktiiviseksi puolustusvälineeksi.
Tavoite:
Sallia minun käyttää sitä torjumiseen Vainovalkeissa. Ai, tää oli SoHuun? No selkeyttää uutta mahtavaa kategoriaa "aktiiviset puolustusvälineet", joihin haluan myös kilvet ja pehmustetut liput. Lisäksi tuo määrittely antaisi minun pitää siitä kiinni lähitaistelussa kilpikädellä. Onhan jousessa tietty jänne joka "voisi olla vaarallinen", mutta oikeesti, isomman riskin se aiheuttaa kun viskaan sen maahan taisteluun joutuessani. Porukka tuppaa kompastuilemaan siihen.

Re: Sääntömuutosehdotukset 2014

Lähetetty: Maanantai, 16.06.2014 16:33
Kirjoittaja Pahistonttu
olho kirjoitti: Onhan jousessa tietty jänne joka "voisi olla vaarallinen"
Lisäksi jänne on "pehmeä", eli vaikka löisit sillä, niin se ei lähtökohtaisesti aiheuta vahinkoa.