Raajaosumasäännön poistaminen, tilalle kaksi kestopistettä.
Tavoite:
1. Poistaa epäselvyydet osumakohdista. (osuiko jalkaan, lonkkaan vai takaselkään?, osuiko olkapäähän viistosti tullut isku torsoon vai käteen? Osuiko sama isku kahteen eri paikkaan?
2. Luopua pelikokemusta heikentävästä yhdellä jalalla hyppelystä, tai yhdellä kädellä taistelusta.
3. Pidentää soturin skenaariokohtaista hengissäoloaikaa kun taistelu ei pääty ensimmäiseen hipaisuun.
4. Yksinkertaistaa sääntöjä, säännöt nopeampi selittää ja omaksua.
Muutos:
Osumakohtien sijaan laskettaisiin osumien määrä. Yksi osuma per lyönti / pisto.
Jokaisella olisi kaksi kestopistettä, eli jokainen soturi kestäisi kaksi osumaa, ennen kuolemaa.
Raajaan kohdistunut osuma ei tee raajaa käyttökelvottomaksi, eikä asetta tarvitse siirtää tästä raajasta pois, tai välttää raajalla kävelyä.
Perustelu:
Osumakohtiin perustunut sääntö aiheuttaa epäselviä tilanteita silloin, kun osuma ei selkeästi osu yhteen osumakohtaan vaan useampaan, tai osuma tulee torson ja raajan rajalle. Myöskin useamman yhtäaikaisen osuman sattuessa on helpompi rekisteröidä osumien määrä, kuin niiden tarkka osumakohta.
Nykyinen sääntö raajan menettämisestä vähentää peli-iloa (lukuunottamatta JP:tä joka iloitsee muille tästä aiheutuneesta harmista ja mielipahasta).
Kahden osumapisteen sääntö yksinkertaistaisi sääntöjä, mikä on sotahuudon sääntöjen periaatteen mukainen linja --> mahdollisimman yksinkertaiset ja toimivat.
Muutokset pelitasapainoon on lähinnä parampaan suuntaan --> taistelun kesto pidentyy. Kerrasta poikki ei välttämättä ole mikään ihanne ja ideaali.
Mahdolliset muutokset pelitasapainoon:
Taistelut kestäisivät hieman pidempään, kun ensimmäiseen hipaisuun ei kuole --> parannus ( enemmän taistelua, vähemmän odottelua)
Nuoliin ei kuole yhtä helposti (yksi osuma ei pudota kokonaan pois pelistä).
Varsiaseen käyttäjän voi olla vaikeampi voittaa duelia aktiivista päälle ryntäävää kamikaze soturia vastaan, kun tappoon tarvitaankin kaksi osumaa entisen yhden sijaan.
VAIHTOEHTOINEN MUUTOSEHDOTUS (FaBan kestopistesäännöt)
Kaikilla on kaksi kestopistettä, osuma päähän tai torsoon vie kaksi kestopistettä, osuma kaikkialle muualle vie yhden kestopisteen lyöntiä kohden.
Tämä sääntö edelleen sisältäisi osumakohdat (pää, torso, muut), muttei vaatisi osumakohtien tarkkaa kirjanpitoa.
Tämä sääntö ei muuttaisi nykyistä pelitasapainoa lainkaan, sillä keihäsmies saisi edelleen yhdellä hyvällä pistolla tapettua päälleryntäävän vastustajan.
Wanha "Kerrasta poikki" kuolema - sääntö pätisi edelleen jos osuma tulee päähän tai torsoon.
Vertailukohtia:
Muiden maiden boffokulttuuri:
Virossa raajaosumat on korvattu kestopisteillä jo kauan sitten. V uonna 2007 virolaiset napsivat huvittuneena valokuvia tilanteesta, jossa suomalaiset soturit hyppivät molemmat yhdellä jalalla turnauksessa. Nykyinen yhdellä jalalla hyppimissääntö on ulkopuolisen silmissä lähinnä huvittavaa.
Muut boffotapahtumat:
FantasyBattle tapahtumatrilogiassa raaja-osumat eivät aiheuttaneet raajan menetystä. Tästä
keskusteltiin lähinnä ensimmäisen Faban jälkeen kun sääntö oli uusi. Huolimatta kaikkeen uuteen liittyvästä muutosvastarinnasta, säännön vastaanotto oli positiivinen. Fantasybattlessa
erona oli kuitenkin, että raajaan kohdistunut osuma vähensi yhden kestopisteen, ja päähän tai torsoon kohdistunut osuma vähensi kerralla kaksi (ollen kuolettava). Nyt kuitenkin ehdotan, että myös päähän ja torsoon vaaditaan kaksi osumaa.