Sivu 1/6

Panssari

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 13:34
Kirjoittaja Archibald
Sain sellaisen käsityksen, että panssari suojaa aina yhdeltä iskulta, oli se sitten niittinahkaa tai kokopeltiä. Eikös se ole vähän epäreilua? Mielestäni olisi parempaa (ja aidompaa) jos esimerkiksi nahka suojaisi yhdeltä, renkaat kahdelta ja pelti kolmelta iskulta.

Entä jos on nahkaa chainin alla tai peltiä chainin päällä?


-a

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 14:10
Kirjoittaja Abelius
Menee liian monimutkaiseksi. Mitä vähemmän sattumanvaraisia tekijöitä, sitä yksinkertaisempi eli parempi. Raskaamman ja paremmin tehdyn panssarin etuinahan on jo sitäpaisi se, että massa nousee ja on enemmän tavaraa ottamassa iskua vastaan.

Tästäpä tulikin mieleeni viime harkoissamme spekuloitu hullu ajatus. Kypärähän suojaa yhdeltä iskulta, eli periaatteessa mokoman saa heittää pois kun saa pääosuman? Entäpä jos ottaa osuman kypärään ja sattuu kantamaan toista mokomaa vyöllä, vaikka offarilla istuvan kaverin lainaamaa? Eikö kypärän voisi vain periaatteessa vaihtaa ja näin periaatteessa taktikoida itselleen osumapisteen lisää. ;)

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 14:58
Kirjoittaja Azor
Järjestäjien Virallinen Linjaus(tm): kaikki panssarit suojaavat yhdeltä osumalta, eivätkä ole kumulatiivisiä (päällekkäisistä panssareista, esim. rengas + kangaspanssari, ei saa ylimääräisiä osumapisteitä). Tämä ei tietenkään ole historiallisesti eikä maalaisjärjellä ajatellen oikein, mutta kuten sanottu: mitä vähemmän liikkuvia osia, sen parempi. Myös bofferijousiaseiden surkean kantaman (verrattuna historiallisiin veljiinsä) kompensointi ns. "täyspenetraatiolla" päätettiin hylätä juuri yksinkertaistamisen nimissä. Pääasia, että mättö kulkee ja kaikilla hyvä mieli.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 16:08
Kirjoittaja Kops-Max
Kysyttäkööt nyt saman tien seuraavaa:

1. Oletetaan, että minulla on päälläni kypärä, levyhaarniska, rannesuojat, ja reisisuojat. Jos saan osuman kypärään, menettääkö kaikki muutkin haarniskan osaset siis toimintonsa?

2. Pirullinen vertaus: Oletetaan, että vierustoverillani on oikeassa kädessä yksi rannesuoja. Enemmän tai vähemmän hän torjuu lyönnin suojalla --> Hän on siis pelastettu, eikö?

Meinaan, että minua ainakin ketuttaisi, jos vieressäni taisteleva kaveri saa saman verran suojaa yhdestä braceristä, kun minä koko varustuksesta... Onhan se tietysti varmempi suoja se koko haarniska, mutta kun en siis asiastani ole varma, niin tahtoisin varmuuden.

Panssarin osumapisteen palautuminen skenaarion aikana.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 16:19
Kirjoittaja Keisari_P
Abelius kirjoitti:Tästäpä tulikin mieleeni viime harkoissamme spekuloitu hullu ajatus. Kypärähän suojaa yhdeltä iskulta, eli periaatteessa mokoman saa heittää pois kun saa pääosuman?
Tämä ongelma oli esillä Rämän kokouksessa tapahtuman tiimoilta. Onglma korjaantuisi, jos panssarin suojat palautuisivat 10min kuluttua panssarin "vahingoittumisesta". Taistelun pitäisi myös selkeästi tauota jotta panssari voisi palautua. Jokin vielä selkeämpi sääntö voisi olla vielä tarpeellinen huijaamisen estämiseksi. Tämän säännön tarkoitus ei ole tehdä panssaroiduista henkilöistä kuolemattomia, vaan juuri estää näiden "hyödyttömäksi" muuttuneiden panssareiden hylkääminen. Mielestäni toimiessaan tämä sääntö nostaisi panssareista saatavaa hyötyä sopivasti. Toivoisin kuitenkin, ettei sääntöä rikottaisi esimerkiksi tilanteessa jossa jousiampuja on saanut yhden osuman panssariin, ja osumasta on kulunut vain hetki ennen taisteluun menoa.
Ajattelimme myös panssarin osumapisteen palautuvan haavurin parentaessa haavoittuneen käden.

Onko ehdotuksia mikä olisi riittävän selkeä raja panssarin osumapisteen palautumiselle? Ehdotettu on tuo 10min ja selkeä tauko taistelussa.

EDIT: Suojat eivät tule palautumaan itsestään skenaarioiden aikana. Tilanteet joissa tämä voisi olla aiheellista, ovat melko marginaalisia ja sääntöä käytettäisiin väärin.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 16:54
Kirjoittaja s_kettu
Minun mielestäni toi tollanen armorien uudistuvuus on huono idea kun tuskin kaikilla siellä on sekunttikelloa ja muutenki menee liian vaikeeksi

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 16:57
Kirjoittaja Nipsu
Kymmenen utunojaa vastaa haarniskan korjausta :lol:

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 17:23
Kirjoittaja RasWiz
Tollanen aika juttu olis tietenki hyvä mut aina löytyy epärehellisii ihmisii ja kun kaikilla just ei tota sekuntikelloa ole siinä tikittämässä. Punnerruksetkan ei ois yhtää hassumpi idea oikeestaan taistelun tauotessa, tosin niissäkin voi huijata ellei kaverit oo vähän rehellisempiä ja huomauta.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 17:26
Kirjoittaja Azor
Punnerukset kummittelevat joka keskustelualueella. ;) Olen hieman skeptinen uusiutuviin panssareihin, mutta olen valmis ottamaan saman kannan Keisari_P:n kanssa, jos hän saa sen linjattua järkevästi sääntöihin.

Jotkut asiat perustuvat ihmisten rehellisyyteen; bofferointi on yksi niistä.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 17:36
Kirjoittaja Wizzyli
Nipsu kirjoitti:Mites tuo jousimiehen haarniska? auttaako se vain muita nuolia vastaan jos mies säikähtää hengiltä vihun tullessa lähi etäisyydelle?
Ainakin itse toivon että tämä sääntö ei tulisi voimaan, sillä siinä tulee ehkä liikaa juurikin sitä liikkumavaraa. Metri, tai kaksi metriä ja etenkin kolme metriä ovat _äärimmäisen_ suhteellisia käsitteitä taistelussa.

Ja mitä entä jos jousimiehellä tosiaankin on panssari ja vyöllä lähitaisteluase jonka hän vetää puolustaakseen itseään?

Itselläni oli viime sotahuudossa jousen lisäksi kilpi ja kirves kannossa, kun lähitilanne tuli heitin jousen mäkeen ja otin muut aseet käyttöön.

Kieltämättä tämä jousimiehen kuoleminen suojeli arvokkaita jousia ilkeiltä mättäjiltä, mutta se rankaisi meitä jousimiehiä liikaa, etenkin kun tehokas ampumaetäisyys on alle 10m.

Ehkäpä tämän voi muuntaa muotoon, että _mikäli_ jousimiehellä on muukin ase, hän ei kuolekaan?

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 17:48
Kirjoittaja Azor
Tänä vuonna vastuu jousista on enemmän ampujalla itsellään, kuten UKK:n omituisista sanankäänteistä selviää. Jousimies voi halutessaan kuolla/antautua, mutta myös vaihtaa lähitaisteluaseeseen. Täytyy luottaa että hyökkääjä myös ymmärtää ja huomaa antautumisen eikä "varmuuden vuoksi" mäjäytä bofferilla jousimiestä ja tämän jousta.

Onko linjaus hyvä vai pitäisikö sitä selventää jollain tavalla? Jousimiehet ovat viime kädessä itse vastuussa taisteluvälineistään. Pitäkää huoli ettei jousenne heilu miekkojen seassa eikä tallaannu kanssataistelijoiden jalkoihin.

Tämä melkein kuuluisi "Säännöt" - "Jouset/Bofferinuolet" keskusteluun kuin "Panssariin", mutta menipähän jo.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 17:56
Kirjoittaja Wizzyli
Muutaman aasinsillan kautta tähän päästiin mutta eipä silti, kiitos selvennyksestä. Linjaus kuulostaa hyvältä.

Re: Panssarin osumapisteen palautuminen skenaarion aikana.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 20:19
Kirjoittaja JonTzu
Keisari_P kirjoitti:Onko ehdotuksia mikä olisi riittävän selkeä raja panssarin osumapisteen palautumiselle? Ehdotettu on tuo 10min ja selkeä tauko taistelussa.
Ei sellaista ole. Pitäkää kiinni sääntöjen yksinkertaisuudesta, ei ole mitään syytä listätä kikkailuja joita osallistujat eivät tule muistamaan tai käyttämään oikein.

Iso osa porukasta lukee säännöt kerran kotisivulta ja unohtaa kaikkien erikoistapausten toiminnan.

Jos sääntöjä ei saa yhden A5-arkin alueelle niitä on liikaa.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 20:20
Kirjoittaja Leldin
No ensinnäkin aiheesta: panssarin uusiutuminen

tässä maailmassa jopa larppaajien keskuudessa on niin paljon puijaavia ihmisiä joten en todellakaan suosittele mitään hiton panssarin uusiutumista.
Se tulee olemaan täyttä murhaa.

toisekseen minä en viitsisi tuoda kallista käsintehtyä joustani sinne vain siksi että joku voisi lyödä sen "vahingossa" kun ei näe mitään merkkiä että olen antautunut, esim vaikka nostamalla kädet ylös. sekin vain siksi että he eivät ole käyttäneet sellaista merkkiä. joten jos te olette sallimassa jousimiesten lähitaistelun, niin sopikaa ainakin joku merkki millä voi näyttää antautumisen.

Panssarin uusiutumisesta

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 20:24
Kirjoittaja Kantti
Tuo uusiutuminen ei tulisi toimimaan. Kyse ei ole ihmisten pahuudesta, vaan siitä, että adrenaliinin ollessa päällä ja tilanteen ollessa katossa liian helposti jättää osuman ottamatta ajatellen, että eiköhän se panssari ollutkin palautunut. Tulee paljon tahatonta pahaa mieltä ja siitä seuraavaa nillitystä. Viime vuonnakin oli jo ilman tällaisia sääntöjä monella pahaa mieltä ja kiihtymystä sen tiimoilta, kun joku ei tuntunut osumaa huomaavan (tai sitten ei itse huomannut lyöneensä ohitse). Moinen ongelma vain moninkertaistuisi tuollaisella.

Ja levyhaarniskastaan murehtiville. Kyllä sillä on merkityksensä, että hienoa levaria kantaa. Moni jo alitajuisesti miettii, että onpa kovan näköinen sälli ja lähtee kamppailuun henkisesti altavastaajana.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 21:05
Kirjoittaja Automaattinen
Puhumattakaan siitä miltä rivillinen levyhaarniskoita näyttää ja että paljonko se rivi painaa kun yrität tulla päälle kilven kanssa vaikka.

Moro moro.

Panssareiden uusiutminen on perseestä ihan jo sen takia että se on vaan niin perseestä. Jos jokainen skenu on suht lyhyt päräys kuitenkin ei siinä ole mitään järkeä että haarniska uusiutuu joka välissä.

:roll:

Heittää sitten haarniskansa pois jos se on niin pirusti kätevämpää. Kyllä otan mielelläni vastaan sen yhden suojapisteen raskaasta ketjusta tai vaikka levystä ja kannan ison osan taistelusta turhaa painoa päällä.

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 22:28
Kirjoittaja Azor
Eikä unohdeta vanhaa cyberpunk viisautta: "Tyyli ennen tarkoitusta". Melkein pitäisi antaa joku palkinto parhaimman ja kovimman näköiselle retkueelle. ;)

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 22:34
Kirjoittaja JP
Haarniskan palautuminen? Mistä ihmeestä tuollaista on saatu päähän?
Eikö foorumeilla ole jo tullut selväksi, että säännöt yksinkertaisiksi.Tuohan aiheuttaisi hirveästi huijaamistakin. Ei ikinä!

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 22:39
Kirjoittaja C22
Azor kirjoitti:Eikä unohdeta vanhaa cyberpunk viisautta: "Tyyli ennen tarkoitusta". Melkein pitäisi antaa joku palkinto parhaimman ja kovimman näköiselle retkueelle. ;)
ja/tai yksilölle, joka on selvästi panostanut ulkonäköönsä SoHua ajatellen

:wink:

Lähetetty: Maanantai, 03.04.2006 22:46
Kirjoittaja BlueSkie
C22 kirjoitti:
Azor kirjoitti:Melkein pitäisi antaa joku palkinto parhaimman ja kovimman näköiselle retkueelle. ;)
ja/tai yksilölle, joka on selvästi panostanut ulkonäköönsä SoHua ajatellen

:wink:
Haa, haistan haasteen! Paras voittakoon! :)

PS. Kelle voi osoittaa lahjuksensa? ;)

Lähetetty: Tiistai, 04.04.2006 11:15
Kirjoittaja tiarAnon
Ilmeisesti yleinen kanta on varsin selvä, eikä minuakaan juuri kiehdo panssarien palautuminen. Helvetin liikkuva osa. Ja kaikkihan tietää, että ne hajoo aina ekana.

Ja kyllä mun silmissäni pisteet karisee, jos rupeaa panssareitaan riisumaan kun niiden käyttöarvo on kadonnut. Tuohan on pelitekniikalla kikkailua, mokomat! :P Tuskin tuo nyt on oikeasti kovin suuri ongelma.

Lähetetty: Tiistai, 04.04.2006 12:21
Kirjoittaja C22
BlueSkie kirjoitti:
C22 kirjoitti:
Azor kirjoitti:Melkein pitäisi antaa joku palkinto parhaimman ja kovimman näköiselle retkueelle. ;)
ja/tai yksilölle, joka on selvästi panostanut ulkonäköönsä SoHua ajatellen

:wink:
Haa, haistan haasteen! Paras voittakoon! :)

PS. Kelle voi osoittaa lahjuksensa? ;)
haaste on otettu vastaan :twisted:

Lähetetty: Tiistai, 04.04.2006 17:21
Kirjoittaja Wizzyli
Jooh. Kiltti, sinistä ihomaalia, hurja ilme. Ei teillä peltipurkeilla ole mahkuja.

Lähetetty: Tiistai, 04.04.2006 21:03
Kirjoittaja Automaattinen
Wizzyli kirjoitti:Jooh. Kiltti, sinistä ihomaalia, hurja ilme. Ei teillä peltipurkeilla ole mahkuja.
Monta kymmentätuhatta lenkkiä käsin väännettynä paidaksi, hurja ilme ja asianmukainen huuto. Hah! Teillä asusteettomilla raakalaisilla ei ole mitään mahkuja.

Lähetetty: Keskiviikko, 05.04.2006 16:07
Kirjoittaja Wizzyli
No perkele. Teen kohta rengaspanssarikiltin. Mitäs siihen sanot?