Säännöt
Lähetetty: Maanantai, 20.02.2012 13:45
Hei kaikki! Seuraavaksi ovat luvassa kuninkaantekijät tapahtuman säännöt! Pääsette kokeilemeen näitä ohjatusti vielä kesän taistelutapahtumissa, joten olkaahan paikalla Noxbossa ja Sohussa!
Kuninkaantekijät 2012 - Säännöt
Sääntöjen tarkoitus
Kuninkaantekijät-tapahtuman säännöt poikkeavat hieman aikaisemmin suomalaisissa taistelutapahtumissa nähdyistä. Näiden sääntöjen tarkoitus on maksimoida taistelun hauskuus ja näyttävyys sekä tuoda siihen taktista syvyyttä. Pyydämme kaikkia tutustumaan sääntöihin tarkasti, mutta muistamaan erityisesti seuraavat ohjeet:
1. Jokainen on vastuussa omasta aseestaan ja siitä, mitä se tekee. Säännöt tukevat sitä, että lyönnit ovat harkittuja ja ottavat huomioon myös lyönnin kohteen. Tästä huolimatta sinun vastuullasi on, ettet satuta kanssapelaajiasi.
2. Muistakaa, että pehmomiekkailu on herrasmieslaji! Iloitse oman onnistumisesi lisäksi myös muiden onnistumisesta. Tunnista sinuun osuneet lyönnit rehellisesti ja oleta samaa vastustajalta. Missään tilanteessa ei katsota hyvällä lyöntien tahallista huomaamatta jättämistä eikä huutamalla tappamista.
Taistelusäännöt
Iskut ja niiden vaikutus
Haluamme, että Kuninkaantekijöissä jokainen lyönti on mahdollisimman hyvä ja harkittu. Lisäksi haemme taisteluun realistisempaa tuntumaa. Siksi kaikki iskut eivät vahingoita kohdetta. Vahingoittavaksi iskuksi lasketaan kaikki seuraavat:
1. Selkeä viilto: Näihin lasketaan selkeä liike, jossa aseen teräosa hankaa kohdetta pitkin TAI lyönti, jossa vain pistokärki viiltää kohdetta ja ase jatkaa matkaa. Tällaiset lyönnit eivät tehoa kevyeen eivätkä raskaaseen panssariin, mutta vahingoittavat panssaroimatonta pelaajaa normaalisti.
2. Selkeä lyönti: Lyönniksi lasketaan isku, joka tulee selkeästä liikkeestä (noin metrin kaari) ja kimpoaa takaisin vastustajasta. Aseen tulee siis pysähtyä vastustajaan. Jos ase jatkaa matkaa, on kyseessä viilto kuten ylempänä. Lyönnit toimivat myös kevyen panssarin läpi, mutta pysähtyvät raskaaseen.
3. Selkeä pisto: Pistoksi lasketaan osuma, jossa aseen pistokärki painuu selkeästi kasaan ja kohde tuntee selkeän työnnön. Jos pisto osuu huonosti ja jatkaa matkaa vastustajan ohi, on kyseessä viilto. Pistot lävistävät kaiken panssarin. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi.
Pyrimme siihen, että jokainen saisi kuolla näyttävästi kunnolliseen iskuun. Haluamme, että annatte vastustajallenne tämän kunnian ja siksi voit jättää huomiotta osumat, jotka ovat pelkkiä hipaisuja, osuvat vain vaatteisiin tai tukkaan tai ovat täysin voimattomia. Kaikissa tilanteissa se, jota lyödään, päättää oliko lyönti hyvä vai ei! Tämä sääntö on ehdoton. Jos vastustaja ei huomaa lyöntiäsi tai noteeraa sitä, lyö uudestaan ja paremmin.
Esimerkkejä tilanteista, joita ei tarvitse ottaa vahingoittavina:
-Pelaaja lyö horjahtaessaan taaksepäin ja lyönti tulee perille voimattomana ja ilman tukea.
-Ase jää pelaajien väliin eikä mahdu liikkumaan.
-Pelaaja tarttuu oman miekkansa terään.
-Pelaajat ovat kilpikontaktissa ja naputtavat toisaan selkään pelkästään ranteen voimalla. (Huomaa, että tässä tilanteessa on mahdollista tehdä oikeita lyöntejä, erityisesti viiltoja, mutta niiden tulee olla selkeitä ja tarkoituksenmukaisia.)
HUOM: Se, että iskun tulee olla selkeä, ei tarkoita, että sen tulee olla kova. Oletamme jokaisen hallitsevan aseensa ja ottavan vastustajansa huomioon. Lopussa hidastettu lyönti on aivan yhtä vahingoittava kuin täydellä voimalla isketty.
Sotakoneet
Sotakoneeksi hyväksyttyjen aseiden kaikki osumat haavoittavat kuolettavasti, myös kilven läpi.
Vahingoittuminen
Pelaaja on jaettu osumakohtiin, jotka ovat pää, torso, kädet erikseen ja jalat erikseen. Pakara ja hartia lasketaan torsoksi, olkapää on kättä.
- Osuma päähän tai torsoon haavoittaa kuolettavasti (katso kohta Kuolettavasti haavoittuminen).
- Osuma raajaan tekee sen käyttökelvottomaksi. Osumat jo haavoittuneeseen raajaan EIVÄT VAIKUTA pelaajaan enempää. Useamman raajan menettäminen ei haavoita kuolettavasti.
Esimerkiksi rikkinäistä kättä ei saa nostaa suojaamaan tulevalta iskulta eikä sitä saa liikuttaa millään muullakaan tavalla. Sen sijaan haavoittuneen käden puoleisen kyljen kääntäminen vihollista kohti on täysin sallittua. On vastustajan tehtävä osata lyödä pelaajaa johonkin muualle kuin jo haavoittuneeseen käteen. Haavoittunutta jalkaa voi laahata perässä tai sen voi nostaa ilmaan. Tärkeintä on, ettei pelaaja ota juoksuaskeleita tai tukeudu vahingoittuneeseen jalkaan. Molemmat jalat menettänyt pelaaja saa edelleen kontata turvaan (tai antautua näyttävästi kohtalolleen).
Kuolettava haavoittuminen
Kun saat osuman päähän tai torsoon, olet kuolettavasti haavoittunut. Tämän tapahtuessa tee välittömästi seuraavat asiat:
1. Tiputa suojaus ja taisteluasento. Valita, huuda ja näytä kärsivältä haluamillasi tavoilla.
2. Hoipertele harmittoman mutta kärsivän näköisenä sen verran sivuun, ettet jää taistelun jalkoihin.
3. Mene maahan.
Jos olet kuolettavasti haavoittunut, saat ryömiä, kontata tai kieriä, erityisesti jos sinun täytyy väistää taistelua. Saat seurata taistelua, huutaa tuskaisesti parantajaa tai istua kiveä tai puuta vasten, mutta et saa koskaan nousta istuma-asentoa ylemmäs.
Parantaminen
Kuka tahansa voi parantaa toisen pelaajan vahingoittuneen raajan niin, että molemmat asettavat aseensa sivuun, haavoittunut istuu maahan ja toinen taistelija sitoo minkä tahansa kankaanpalan vahingoittuneeseen raajaan. Tämä tulee toistaa jokaiselle rikkoutuneelle raajalle erikseen. Haavoittuneen sitomiseen tarkoitettuja kankaanpaloja saavat pelaajat tuoda vapaasti peliin mukanaan tai vaikka repiä vaatteistaan taistelun tuoksinassa. Tyylikkään ja aidon näköisistä siteistä saa tyylipisteitä, erityisesti jos ne ovat valmiiksi veressä.
Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi vielä nostaa takaisin elävien kirjoihin vahvojen parannuskääröjen avulla. Näitä kääröjä saa vain pelinjohdolta. Niitä käytetään niin, että kuoleva taistelija makaa maassa ja parantava taistelija seisoo tai kyykistyy tämän yläpuolella. Hän lukee käärön sisällön kuuluvalla äänellä ja tämän jälkeen repii käärön kahteen osaan. Parannettavan pelaajan vastuulla on kerätä käärön palat talteen. (Tämä osa rituaalia on tärkeä, sillä emme halua jättää roskia pelialueelle.)
Haavoittuneen teloittaminen
Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi teloittaa näyttävällä lopetusliikkeellä torsoon. Lyönnin ei tarvitse olla kova, kunhan se on selkeä ja mahtipontinen. Maailmassamme haavoittuneiden teloittaminen on kuitenkin äärimmäisen kunniatonta ja raakaa. Vain jumalten hylkäämät luopiot tekisivät sellaista, varsinkaan ilman kuninkaan käskyä!
Teloitettu pelaaja jää siihen, mihin hänet tapettiin. Hän ei saa enää kommunikoida elävien kanssa, eikä häntä voida palauttaa henkiin edes kääröillä. Tarvittaessa pelaaja voi siirtyä nopeasti pois taistelun tieltä, jos hän uhkaa jäädä jalkoihin, mutta tämä tulee tehdä ripeästi ja pysytellen mahdollisimman matalana.
Vapaaehtoinen kuoleminen
Elävä tai kuolettavasti haavoittunut pelaaja voi halutessaan päästää itsensä päiviltä lyömällä itseään valitsemallaan näyttävällä tavalla. Tätä voi käyttää, jos pelaajan täytyy poistua henkilökohtaisille asioille kesken skenaarion tai jos pelaaja huomaa rikkoneensa sääntöjä ja haluaa palauttaa kunniansa.
Jos lähdet tällä tavalla kuolleena taistelukentältä, liiku mahdollisimman nopeasti kentän laidalle ja pidä aseet selkeästi pois taisteluasennosta. Jos palaat takaisin kentälle, mene kuolleena takaisin maahan. Tapahtuman tunnelman kannalta jokainen haavoittunut ja valittava taistelija on tärkeä, joten älä poistu, ellei se ole välttämätöntä.
Jos huomaat rikkoneesi sääntöjä
Haavoittuneen raajan käyttäminen tahallaan on äärimmäisen törkeää ja epäurheiljamaista. Jos huomaat tehneesi niin vahingossa, voit palauttaa kunniasi ripeällä ja näyttävällä seppukulla. Sama pätee myös muiden sääntöjen rikkomiseen kuten osumien huomiotta jättämiseen. Jos pelaaja poistaa itsensä pelistä, sääntörikkomus on loppuunkäsitelty.
Panssarit
Panssarin käyttäminen on sallittua ja suotavaa. Panssareiden tulee olla valmistettu historiallisesti sopivista materiaaleista ja niiden tulee olla järkevän paksuisia ja painoisia esikuviinsa verrattuna. Koska kevyt tarttuminen on sallittua, panssareiden, erityisesti gauntlettien turvallisuus on erityisen tärkeää. Panssaritarkastajat voivat kieltää kaikki varusteet, joissa on teräviä kulmia, ulokkeita tai muuta vaarallista. Kiinnitä tähän huomiota, kun suunnittelet panssareitasi tapahtumaa varten.
Panssarit jaetaan kevyisiin ja raskaisiin.
Kevyttä panssaria ovat kaikki nahka- ja kangaspanssarit ja näiden välimuodot sekä pelkkä rengaspanssari. Kevyt panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta.
Raskasta panssaria on kaikki metallista valmistetut panssarit kuten levypanssarit ja suomupanssarit sekä rengaspanssari, jonka alla on gambesoni. Raskas panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta ja kaikilta lyönneiltä.
Panssari suojaa vain siellä, missä sitä on.
Jos käytät panssaria, sinun on oltava tarkkaavainen lyöntien vastaanottamisessa. Kiinnitä huomiota erityisesti heikkoihin kohtiisi ja palkitse vihollisen onnistunut viilto panssaroimattomaan kohtaan! Lisäksi haluamme huomauttaa, että oikea soturi kantaa panssariaan ylpeästi esillä eikä piilottele sitä riepujen alla.
Kehokontakti
Vastustajaan saa tarttua kevyesti, mutta tarttuminen ei saa johtaa vääntämiseen, lukkoihin tai kaatamiseen. Myös vastustajan asetta tai kilpeä saa manipuloida kädellä, mutta vastustajan vetäessä aseensa pois, siitä on päästettävä irti, jotta bofferit eivät rikkoutuisi. Vastustajaa saa työntää kilvellä, mutta kilvellä ei saa lyödä. Ota muut pelaajat huomioon, äläkä työnnä holtittomasti vaarallisessa maastossa.
Sallitut aseet
Aseiden rakenteeseen liittyvät säännöt ovat samat kuin Sotahuudossa. Uudet ja ihmeelliset aseet voidaan erityistarkastuksella sallia, jos ne katsotaan turvallisiksi. Sotakoneet ovat sallittuja ja tullaan tarkastamaan erikseen. Huomaa, että nuijat ovat barbaarisia aseita, jotka eivät pysty panssariin, koska niissä ei ole pistokärkeä. Jos haluat kantaa nuijaa, suosittelemme ottamaan mukaan myösi vara-aseen. (Tiedämme, että sotanuija on historiallisesti nimenomaan panssaria vastaan suunniteltu ase, mutta tämä on välttämätön pelitekninen kompromissi.)
Varstat ja ketjukuulat ovat sallittuja, mutta niilläkään ei voi lävistää raskasta panssaria. Myös näiden kanssa suosittelemme kantamaan toista asetta.
Pelaaja saa kantaa ja käyttää niin montaa asetta kuin haluaa. Jokaisen lyönnin tulee kuitenkin olla kunnollinen, jotta se laskettaisiin. Kilpi on poikkeus. Niitä sallitaan vain yksi per pelaaja, mutta sitä saa kantaa niinkuin parhaaksi näkee. Sen saa kiinnittää käsivarteen ja se suojaa myös selässä kannettuna.
Nuolet ja heittokeihäät läpäisevät kaiken panssarin. Tasapäiset IDV-nuolet ovat sallittuja. Kaikissa nuolissa tulee olla nokkisuoja. Heittokeihään minimipituus on 1,5 metriä ja siinä on oltava runkoputki. Minkä tahansa koko matkaltaan pehmustetun keihään saa heittää.
Projektiileista
Nuolien ja heittokeihäiden lyöminen ilmasta on kiellettyä. Muutoin saat torjua tai ohjata projektiilin sivuun haluamallasi tavalla.
Keihäät ja nuolet saa myös käyttää uudestaan skenaarion aikana, mutta tämän vaatimuksena on että tarkistat aina nuolen tai keihään kunnon ennen sen käyttämistä. Missään tilanteessa ei saa käyttä vahingoittunutta tai likaista asetta. Muistattehan käyttää vain omia aseitanne tai niitä joiden käyttämiseen olette saaneet omistajalta erikseen luvan.
Erityisiä huomioita
Painotamme tapahtumassa selkeää ja näyttävää taistelua. Siksi erityisesti takaapäin lyötyjen iskujen tulee olla selkeitä ja näyttäviä. Kohteelle ei saa jäädä epäselväksi mitä tapahtui. Samoin jos sinut on yllätetty takaa, kuole näyttävästi ja anna vastustajallesi onnistumisen elämys. Muissakin tapauksissa näyttävästi kuoleminen tullaan palkitsemaan tapahtumassa suurin kiitoksin.
Sääntötiivistelmä
Suurimmat eroavaisuudet Sotahuudon säännöistä:
-Osuma rikkinäiseen raajaan ei vahingoita enää enempää, eikä kahden raajan menetyksestä kuole
-Epämääräisiä, epäonnistuneita tai ei-tarkoituksenmukaisia osumia ei tarvitse ottaa lainkaan
-Jos sinulla on kevyttä panssaria, voit jättää siihen tulevat viillot huomiotta (sahaava liike ja lyönti, joka osuu vain pistokärjellä ja jatkaa matkaa)
-Jos sinulla on raskasta panssaria, voit jättää huomiotta kaiken muun siihen tulevan paitsi pistot (Pistoon liittyy selkeä työntävä liike. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi)
-Se, jota lyödään päättää aina osuiko vai ei. Huutamalla tappaminen on kiellettyä
-Kannettujen ja käytettyjen aseiden lukumäärää ei ole rajoitettu. Kilpiä saa olla vain yksi
-Kevyt tarttuminen on sallittua
-Kuollessa pitää mennä maahan, ei kuitenkaan vaarallisesti vastustajan jalkoihin.
-Näyttävistä lyönneistä ja näyttävistä kuolemista palkitaan
-Jos huomaat toimineesi vahingossa epäurheilijamaisesti, voit palauttaa kunniasi tyylikkäällä rituaali-itsemurhalla
Kuninkaantekijät 2012 - Säännöt
Sääntöjen tarkoitus
Kuninkaantekijät-tapahtuman säännöt poikkeavat hieman aikaisemmin suomalaisissa taistelutapahtumissa nähdyistä. Näiden sääntöjen tarkoitus on maksimoida taistelun hauskuus ja näyttävyys sekä tuoda siihen taktista syvyyttä. Pyydämme kaikkia tutustumaan sääntöihin tarkasti, mutta muistamaan erityisesti seuraavat ohjeet:
1. Jokainen on vastuussa omasta aseestaan ja siitä, mitä se tekee. Säännöt tukevat sitä, että lyönnit ovat harkittuja ja ottavat huomioon myös lyönnin kohteen. Tästä huolimatta sinun vastuullasi on, ettet satuta kanssapelaajiasi.
2. Muistakaa, että pehmomiekkailu on herrasmieslaji! Iloitse oman onnistumisesi lisäksi myös muiden onnistumisesta. Tunnista sinuun osuneet lyönnit rehellisesti ja oleta samaa vastustajalta. Missään tilanteessa ei katsota hyvällä lyöntien tahallista huomaamatta jättämistä eikä huutamalla tappamista.
Taistelusäännöt
Iskut ja niiden vaikutus
Haluamme, että Kuninkaantekijöissä jokainen lyönti on mahdollisimman hyvä ja harkittu. Lisäksi haemme taisteluun realistisempaa tuntumaa. Siksi kaikki iskut eivät vahingoita kohdetta. Vahingoittavaksi iskuksi lasketaan kaikki seuraavat:
1. Selkeä viilto: Näihin lasketaan selkeä liike, jossa aseen teräosa hankaa kohdetta pitkin TAI lyönti, jossa vain pistokärki viiltää kohdetta ja ase jatkaa matkaa. Tällaiset lyönnit eivät tehoa kevyeen eivätkä raskaaseen panssariin, mutta vahingoittavat panssaroimatonta pelaajaa normaalisti.
2. Selkeä lyönti: Lyönniksi lasketaan isku, joka tulee selkeästä liikkeestä (noin metrin kaari) ja kimpoaa takaisin vastustajasta. Aseen tulee siis pysähtyä vastustajaan. Jos ase jatkaa matkaa, on kyseessä viilto kuten ylempänä. Lyönnit toimivat myös kevyen panssarin läpi, mutta pysähtyvät raskaaseen.
3. Selkeä pisto: Pistoksi lasketaan osuma, jossa aseen pistokärki painuu selkeästi kasaan ja kohde tuntee selkeän työnnön. Jos pisto osuu huonosti ja jatkaa matkaa vastustajan ohi, on kyseessä viilto. Pistot lävistävät kaiken panssarin. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi.
Pyrimme siihen, että jokainen saisi kuolla näyttävästi kunnolliseen iskuun. Haluamme, että annatte vastustajallenne tämän kunnian ja siksi voit jättää huomiotta osumat, jotka ovat pelkkiä hipaisuja, osuvat vain vaatteisiin tai tukkaan tai ovat täysin voimattomia. Kaikissa tilanteissa se, jota lyödään, päättää oliko lyönti hyvä vai ei! Tämä sääntö on ehdoton. Jos vastustaja ei huomaa lyöntiäsi tai noteeraa sitä, lyö uudestaan ja paremmin.
Esimerkkejä tilanteista, joita ei tarvitse ottaa vahingoittavina:
-Pelaaja lyö horjahtaessaan taaksepäin ja lyönti tulee perille voimattomana ja ilman tukea.
-Ase jää pelaajien väliin eikä mahdu liikkumaan.
-Pelaaja tarttuu oman miekkansa terään.
-Pelaajat ovat kilpikontaktissa ja naputtavat toisaan selkään pelkästään ranteen voimalla. (Huomaa, että tässä tilanteessa on mahdollista tehdä oikeita lyöntejä, erityisesti viiltoja, mutta niiden tulee olla selkeitä ja tarkoituksenmukaisia.)
HUOM: Se, että iskun tulee olla selkeä, ei tarkoita, että sen tulee olla kova. Oletamme jokaisen hallitsevan aseensa ja ottavan vastustajansa huomioon. Lopussa hidastettu lyönti on aivan yhtä vahingoittava kuin täydellä voimalla isketty.
Sotakoneet
Sotakoneeksi hyväksyttyjen aseiden kaikki osumat haavoittavat kuolettavasti, myös kilven läpi.
Vahingoittuminen
Pelaaja on jaettu osumakohtiin, jotka ovat pää, torso, kädet erikseen ja jalat erikseen. Pakara ja hartia lasketaan torsoksi, olkapää on kättä.
- Osuma päähän tai torsoon haavoittaa kuolettavasti (katso kohta Kuolettavasti haavoittuminen).
- Osuma raajaan tekee sen käyttökelvottomaksi. Osumat jo haavoittuneeseen raajaan EIVÄT VAIKUTA pelaajaan enempää. Useamman raajan menettäminen ei haavoita kuolettavasti.
Esimerkiksi rikkinäistä kättä ei saa nostaa suojaamaan tulevalta iskulta eikä sitä saa liikuttaa millään muullakaan tavalla. Sen sijaan haavoittuneen käden puoleisen kyljen kääntäminen vihollista kohti on täysin sallittua. On vastustajan tehtävä osata lyödä pelaajaa johonkin muualle kuin jo haavoittuneeseen käteen. Haavoittunutta jalkaa voi laahata perässä tai sen voi nostaa ilmaan. Tärkeintä on, ettei pelaaja ota juoksuaskeleita tai tukeudu vahingoittuneeseen jalkaan. Molemmat jalat menettänyt pelaaja saa edelleen kontata turvaan (tai antautua näyttävästi kohtalolleen).
Kuolettava haavoittuminen
Kun saat osuman päähän tai torsoon, olet kuolettavasti haavoittunut. Tämän tapahtuessa tee välittömästi seuraavat asiat:
1. Tiputa suojaus ja taisteluasento. Valita, huuda ja näytä kärsivältä haluamillasi tavoilla.
2. Hoipertele harmittoman mutta kärsivän näköisenä sen verran sivuun, ettet jää taistelun jalkoihin.
3. Mene maahan.
Jos olet kuolettavasti haavoittunut, saat ryömiä, kontata tai kieriä, erityisesti jos sinun täytyy väistää taistelua. Saat seurata taistelua, huutaa tuskaisesti parantajaa tai istua kiveä tai puuta vasten, mutta et saa koskaan nousta istuma-asentoa ylemmäs.
Parantaminen
Kuka tahansa voi parantaa toisen pelaajan vahingoittuneen raajan niin, että molemmat asettavat aseensa sivuun, haavoittunut istuu maahan ja toinen taistelija sitoo minkä tahansa kankaanpalan vahingoittuneeseen raajaan. Tämä tulee toistaa jokaiselle rikkoutuneelle raajalle erikseen. Haavoittuneen sitomiseen tarkoitettuja kankaanpaloja saavat pelaajat tuoda vapaasti peliin mukanaan tai vaikka repiä vaatteistaan taistelun tuoksinassa. Tyylikkään ja aidon näköisistä siteistä saa tyylipisteitä, erityisesti jos ne ovat valmiiksi veressä.
Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi vielä nostaa takaisin elävien kirjoihin vahvojen parannuskääröjen avulla. Näitä kääröjä saa vain pelinjohdolta. Niitä käytetään niin, että kuoleva taistelija makaa maassa ja parantava taistelija seisoo tai kyykistyy tämän yläpuolella. Hän lukee käärön sisällön kuuluvalla äänellä ja tämän jälkeen repii käärön kahteen osaan. Parannettavan pelaajan vastuulla on kerätä käärön palat talteen. (Tämä osa rituaalia on tärkeä, sillä emme halua jättää roskia pelialueelle.)
Haavoittuneen teloittaminen
Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi teloittaa näyttävällä lopetusliikkeellä torsoon. Lyönnin ei tarvitse olla kova, kunhan se on selkeä ja mahtipontinen. Maailmassamme haavoittuneiden teloittaminen on kuitenkin äärimmäisen kunniatonta ja raakaa. Vain jumalten hylkäämät luopiot tekisivät sellaista, varsinkaan ilman kuninkaan käskyä!
Teloitettu pelaaja jää siihen, mihin hänet tapettiin. Hän ei saa enää kommunikoida elävien kanssa, eikä häntä voida palauttaa henkiin edes kääröillä. Tarvittaessa pelaaja voi siirtyä nopeasti pois taistelun tieltä, jos hän uhkaa jäädä jalkoihin, mutta tämä tulee tehdä ripeästi ja pysytellen mahdollisimman matalana.
Vapaaehtoinen kuoleminen
Elävä tai kuolettavasti haavoittunut pelaaja voi halutessaan päästää itsensä päiviltä lyömällä itseään valitsemallaan näyttävällä tavalla. Tätä voi käyttää, jos pelaajan täytyy poistua henkilökohtaisille asioille kesken skenaarion tai jos pelaaja huomaa rikkoneensa sääntöjä ja haluaa palauttaa kunniansa.
Jos lähdet tällä tavalla kuolleena taistelukentältä, liiku mahdollisimman nopeasti kentän laidalle ja pidä aseet selkeästi pois taisteluasennosta. Jos palaat takaisin kentälle, mene kuolleena takaisin maahan. Tapahtuman tunnelman kannalta jokainen haavoittunut ja valittava taistelija on tärkeä, joten älä poistu, ellei se ole välttämätöntä.
Jos huomaat rikkoneesi sääntöjä
Haavoittuneen raajan käyttäminen tahallaan on äärimmäisen törkeää ja epäurheiljamaista. Jos huomaat tehneesi niin vahingossa, voit palauttaa kunniasi ripeällä ja näyttävällä seppukulla. Sama pätee myös muiden sääntöjen rikkomiseen kuten osumien huomiotta jättämiseen. Jos pelaaja poistaa itsensä pelistä, sääntörikkomus on loppuunkäsitelty.
Panssarit
Panssarin käyttäminen on sallittua ja suotavaa. Panssareiden tulee olla valmistettu historiallisesti sopivista materiaaleista ja niiden tulee olla järkevän paksuisia ja painoisia esikuviinsa verrattuna. Koska kevyt tarttuminen on sallittua, panssareiden, erityisesti gauntlettien turvallisuus on erityisen tärkeää. Panssaritarkastajat voivat kieltää kaikki varusteet, joissa on teräviä kulmia, ulokkeita tai muuta vaarallista. Kiinnitä tähän huomiota, kun suunnittelet panssareitasi tapahtumaa varten.
Panssarit jaetaan kevyisiin ja raskaisiin.
Kevyttä panssaria ovat kaikki nahka- ja kangaspanssarit ja näiden välimuodot sekä pelkkä rengaspanssari. Kevyt panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta.
Raskasta panssaria on kaikki metallista valmistetut panssarit kuten levypanssarit ja suomupanssarit sekä rengaspanssari, jonka alla on gambesoni. Raskas panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta ja kaikilta lyönneiltä.
Panssari suojaa vain siellä, missä sitä on.
Jos käytät panssaria, sinun on oltava tarkkaavainen lyöntien vastaanottamisessa. Kiinnitä huomiota erityisesti heikkoihin kohtiisi ja palkitse vihollisen onnistunut viilto panssaroimattomaan kohtaan! Lisäksi haluamme huomauttaa, että oikea soturi kantaa panssariaan ylpeästi esillä eikä piilottele sitä riepujen alla.
Kehokontakti
Vastustajaan saa tarttua kevyesti, mutta tarttuminen ei saa johtaa vääntämiseen, lukkoihin tai kaatamiseen. Myös vastustajan asetta tai kilpeä saa manipuloida kädellä, mutta vastustajan vetäessä aseensa pois, siitä on päästettävä irti, jotta bofferit eivät rikkoutuisi. Vastustajaa saa työntää kilvellä, mutta kilvellä ei saa lyödä. Ota muut pelaajat huomioon, äläkä työnnä holtittomasti vaarallisessa maastossa.
Sallitut aseet
Aseiden rakenteeseen liittyvät säännöt ovat samat kuin Sotahuudossa. Uudet ja ihmeelliset aseet voidaan erityistarkastuksella sallia, jos ne katsotaan turvallisiksi. Sotakoneet ovat sallittuja ja tullaan tarkastamaan erikseen. Huomaa, että nuijat ovat barbaarisia aseita, jotka eivät pysty panssariin, koska niissä ei ole pistokärkeä. Jos haluat kantaa nuijaa, suosittelemme ottamaan mukaan myösi vara-aseen. (Tiedämme, että sotanuija on historiallisesti nimenomaan panssaria vastaan suunniteltu ase, mutta tämä on välttämätön pelitekninen kompromissi.)
Varstat ja ketjukuulat ovat sallittuja, mutta niilläkään ei voi lävistää raskasta panssaria. Myös näiden kanssa suosittelemme kantamaan toista asetta.
Pelaaja saa kantaa ja käyttää niin montaa asetta kuin haluaa. Jokaisen lyönnin tulee kuitenkin olla kunnollinen, jotta se laskettaisiin. Kilpi on poikkeus. Niitä sallitaan vain yksi per pelaaja, mutta sitä saa kantaa niinkuin parhaaksi näkee. Sen saa kiinnittää käsivarteen ja se suojaa myös selässä kannettuna.
Nuolet ja heittokeihäät läpäisevät kaiken panssarin. Tasapäiset IDV-nuolet ovat sallittuja. Kaikissa nuolissa tulee olla nokkisuoja. Heittokeihään minimipituus on 1,5 metriä ja siinä on oltava runkoputki. Minkä tahansa koko matkaltaan pehmustetun keihään saa heittää.
Projektiileista
Nuolien ja heittokeihäiden lyöminen ilmasta on kiellettyä. Muutoin saat torjua tai ohjata projektiilin sivuun haluamallasi tavalla.
Keihäät ja nuolet saa myös käyttää uudestaan skenaarion aikana, mutta tämän vaatimuksena on että tarkistat aina nuolen tai keihään kunnon ennen sen käyttämistä. Missään tilanteessa ei saa käyttä vahingoittunutta tai likaista asetta. Muistattehan käyttää vain omia aseitanne tai niitä joiden käyttämiseen olette saaneet omistajalta erikseen luvan.
Erityisiä huomioita
Painotamme tapahtumassa selkeää ja näyttävää taistelua. Siksi erityisesti takaapäin lyötyjen iskujen tulee olla selkeitä ja näyttäviä. Kohteelle ei saa jäädä epäselväksi mitä tapahtui. Samoin jos sinut on yllätetty takaa, kuole näyttävästi ja anna vastustajallesi onnistumisen elämys. Muissakin tapauksissa näyttävästi kuoleminen tullaan palkitsemaan tapahtumassa suurin kiitoksin.
Sääntötiivistelmä
Suurimmat eroavaisuudet Sotahuudon säännöistä:
-Osuma rikkinäiseen raajaan ei vahingoita enää enempää, eikä kahden raajan menetyksestä kuole
-Epämääräisiä, epäonnistuneita tai ei-tarkoituksenmukaisia osumia ei tarvitse ottaa lainkaan
-Jos sinulla on kevyttä panssaria, voit jättää siihen tulevat viillot huomiotta (sahaava liike ja lyönti, joka osuu vain pistokärjellä ja jatkaa matkaa)
-Jos sinulla on raskasta panssaria, voit jättää huomiotta kaiken muun siihen tulevan paitsi pistot (Pistoon liittyy selkeä työntävä liike. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi)
-Se, jota lyödään päättää aina osuiko vai ei. Huutamalla tappaminen on kiellettyä
-Kannettujen ja käytettyjen aseiden lukumäärää ei ole rajoitettu. Kilpiä saa olla vain yksi
-Kevyt tarttuminen on sallittua
-Kuollessa pitää mennä maahan, ei kuitenkaan vaarallisesti vastustajan jalkoihin.
-Näyttävistä lyönneistä ja näyttävistä kuolemista palkitaan
-Jos huomaat toimineesi vahingossa epäurheilijamaisesti, voit palauttaa kunniasi tyylikkäällä rituaali-itsemurhalla