Näin valmistuu Sugarloaf käden käänteessä. [!! 78 KUVAA !!]
Lähetetty: Tiistai, 13.02.2007 03:44
Ajattelin, että kun innokkaita takojia nyt kuitenkin piisaa, on ehkä turhaa varjella Rämän takomistaitoja suurina salaisuuksina. Tässä alunperin Rämän sisäiseen levitykseen tekemäni esittely Sugarloaf kypärän takomiseen.
http://kuvablogi.com/blog/1904/10/
Aluksi piirretään kaavat peltiin
Leikataan palat
Merkataan kummin päin puoliskot taotaan.
Aloitetaan upotus hakemalla karkea muoto reunoilta
Reunoille ilmestyvät rypyt tulee takoa heti pois.
Liian laakealla vasaralla upotus ei onnistu…
Vasaran vaihtaminen pyöreämpikärkiseen tuotti tulosta. Upotus etenee nopeasti ja muotoa on tarkkailtava jatkuvasti
Toisen puoliskon kimpussa:
Jälki on aluksi todella muhkuraista
Huomatkaa, kuinka laakea kuoppa riittää upotukseen. Kuopan reunan symmertinen muoto vähentää pellin pompahtelua sormille. Pellin pompahtelua voi myös vähentää paremmalla takomistekniikalla.
Lopulta syvyys alkaa olla kohdallaan
Jälki on edelleen tässä vaiheessa vielä melko muhkurainen
Jo pieni siloittelu (18MB videopätkä) tuottaa tulosta.
Laakeaksi pyöristetty 1kg vasara toimii mainosti siloittelussa
Muhkuraisuus tasoittuu hienosti siloitellessa
Luonnostellaan pään mitat alustaan ja verrataan taottavan kypärän muotoa tavoitteeseen.
Kaavat ovat aina reilut, ylimääräinen leikataan pois.
Takalevy taotaan oikeaan muotoon
Etulevy taotaan oikeaan muotoon takomalla kappale kauttaaltaan tasaisesti.
Tässä etulevy on taottu puoliksi. Levy kaartuu taottaessa tasaisesti alasinta vasten.
Levyä ei ole väännelty lainkaan, kaarevuus on syntynyt pelkästä takomisesta tasaista alasinpintaa vasten.
Kypärän osat ovat melko valmiita.
Visiiri on leikattu ja siihen porataan reiät 6mm poranterällä. (Jostain syystä pelti ei ollut yhteistyöhaluinen, kolme poranterää saivat aikaiseksi yhteensä 10 reikää. Pitänee hankkia laadukkaampia poranteriä.)
Tältä piikillä lyödyt merkit tulee näyttää toiselta puolelta katsottuna.
Kun visiiri on leikattu ja reijät porattu, kannattaa piirtää muutama apuviiva, jotta muoto ei takoessa menisi pieleen.
Taotaan visiiri tasaisesti alasintavasten, kuten etu ja takalevykin
Visiirin kulmaa varten tarvitaan alasin.
Muoto näyttää tältä, kun kulma on hakattu. Sisäpuolelta pitää siloitella "posket" tasaiseksi.
Siloittelun jälkeen
Visiiri taottuna muotoonsa
Seuraavassa vaiheessa piirretään leikkausviiva ylhäältäpäin molempiin puolikkaisiin. Kypärän kaareva reuna asetetaan piirroksen kaarta vasten ja taipuisaa viivoitinta käyttäen piirretään keskiviivaa pitkin leikkausviiva. (huom kuvassa viiva on menossa väärin. Pitäisi mennä viivaa pitkin, eli työntää yvemmälle.)
Sama toistetaan toiselle puoliskolle.
Kypärän puolikkaiden merkkaus halkaisua varten.
Juuri käyttöön saamamme nakertaja on jokaisen kypäräsepän unelma. Laite jättää siistin reunan eikä roskaa. Kyseinen vekotin pystyy jopa 3mm paksuun peltiin! Moinen maksaisi uutena 200-400€. Omamme saimme käyttöömme ilmaiseksi.
Kypärä hitsataan MIG hitsauslaitteistolla. Pienellä virralla hitsaus on helppoa, mutta jälki jää helposti huokoiseksi. Isolla virralla pelti taas palaa helposti läpi, mutta jälki on tasaisempaa. Säätöjä kannattaa siis vaihdella tarpeen mukaan ja vaikka harjoitella hukkapaloilla oikeiden asetusten löytämiseksi.
Aloitetaan hitsaus edestä parhaiten yhteensopivasta kohdasta.
Taotaan hitsattavat pellit samaan tasoon aina muutama sentin hitsauksen jälkeen. Tähän tarkoitukseen soveltuu mainiosti tankoon hitsattu peräkärryn vetokoukun nuppi.
Jos rako on liian pieni kuten tässä kuvassa
Rakoa pitää avartaa.
Sauman pitää olla umpinainen
Jälki ei ole järin kaunista heti hitsauksen jälkeen
Sauma hiotaan rälläkän lamellilaikalla (kuvassa kiinni rälläkässä)
Tässä hieman mallaillaan millainen kypärästä on tulossa
visiiriä ei kuvassa ole painettu oikeaan syvyyteen, levyjä ei ole vielä kiinnitetty toisiinsa.
Kun kypärä on hitsattu, aloitetaa takalevyn sovitus. Porataan aluksi taakse keskelle reikä josta laitetaan ruuvi läpi ja kiristetään.
Takalevyn saa parhaiten sopimaan yhteen takomalla aina kiinnitetyn ruuvin jälkeen.
Etulevy asetetaan paikalleen samalla periaatteella.
Taotaan visiiri sopivaan muotoon samaa tekniikkaa hyödyntäen kuin etu ja takalevyjen takomisessa.
Piirretään aukon ääriviivat leikkausta varten.
Leikataan aukko oikean malliseksi.
irrotetaan ruuvit,
hiotaan palat,
laitetaan ruuvit takaisin,
niitataan palat toisiinsa,
kiinnitettään visiiri lukkomuttereilla,
kiillotetaan.
Salonejun kypärä hiomisen jälkeen.
Visiirin kiinnitystä varten kannattaa kiinnittää visiiri paikoilleen puristimilla.
Nautitaan valmiista kypärästä:
Ja bostaillaan hienolla visiirillä: (mannekiinina Ibu, Juhanan 2mm rottinkikypärä)
Salonejun Kypärä (mannekiinina Keisari_P)
Edit: Lisätty kuvia visiirin työstämisestä, kypärän puolikkaiden leikkaamisesta oikeaan muotoon ja hitsauksesta.
Jatkossa lisään vielä kuvia.
http://kuvablogi.com/blog/1904/10/
Aluksi piirretään kaavat peltiin
Leikataan palat
Merkataan kummin päin puoliskot taotaan.
Aloitetaan upotus hakemalla karkea muoto reunoilta
Reunoille ilmestyvät rypyt tulee takoa heti pois.
Liian laakealla vasaralla upotus ei onnistu…
Vasaran vaihtaminen pyöreämpikärkiseen tuotti tulosta. Upotus etenee nopeasti ja muotoa on tarkkailtava jatkuvasti
Toisen puoliskon kimpussa:
Jälki on aluksi todella muhkuraista
Huomatkaa, kuinka laakea kuoppa riittää upotukseen. Kuopan reunan symmertinen muoto vähentää pellin pompahtelua sormille. Pellin pompahtelua voi myös vähentää paremmalla takomistekniikalla.
Lopulta syvyys alkaa olla kohdallaan
Jälki on edelleen tässä vaiheessa vielä melko muhkurainen
Jo pieni siloittelu (18MB videopätkä) tuottaa tulosta.
Laakeaksi pyöristetty 1kg vasara toimii mainosti siloittelussa
Muhkuraisuus tasoittuu hienosti siloitellessa
Luonnostellaan pään mitat alustaan ja verrataan taottavan kypärän muotoa tavoitteeseen.
Kaavat ovat aina reilut, ylimääräinen leikataan pois.
Takalevy taotaan oikeaan muotoon
Etulevy taotaan oikeaan muotoon takomalla kappale kauttaaltaan tasaisesti.
Tässä etulevy on taottu puoliksi. Levy kaartuu taottaessa tasaisesti alasinta vasten.
Levyä ei ole väännelty lainkaan, kaarevuus on syntynyt pelkästä takomisesta tasaista alasinpintaa vasten.
Kypärän osat ovat melko valmiita.
Visiiri on leikattu ja siihen porataan reiät 6mm poranterällä. (Jostain syystä pelti ei ollut yhteistyöhaluinen, kolme poranterää saivat aikaiseksi yhteensä 10 reikää. Pitänee hankkia laadukkaampia poranteriä.)
Tältä piikillä lyödyt merkit tulee näyttää toiselta puolelta katsottuna.
Kun visiiri on leikattu ja reijät porattu, kannattaa piirtää muutama apuviiva, jotta muoto ei takoessa menisi pieleen.
Taotaan visiiri tasaisesti alasintavasten, kuten etu ja takalevykin
Visiirin kulmaa varten tarvitaan alasin.
Muoto näyttää tältä, kun kulma on hakattu. Sisäpuolelta pitää siloitella "posket" tasaiseksi.
Siloittelun jälkeen
Visiiri taottuna muotoonsa
Seuraavassa vaiheessa piirretään leikkausviiva ylhäältäpäin molempiin puolikkaisiin. Kypärän kaareva reuna asetetaan piirroksen kaarta vasten ja taipuisaa viivoitinta käyttäen piirretään keskiviivaa pitkin leikkausviiva. (huom kuvassa viiva on menossa väärin. Pitäisi mennä viivaa pitkin, eli työntää yvemmälle.)
Sama toistetaan toiselle puoliskolle.
Kypärän puolikkaiden merkkaus halkaisua varten.
Juuri käyttöön saamamme nakertaja on jokaisen kypäräsepän unelma. Laite jättää siistin reunan eikä roskaa. Kyseinen vekotin pystyy jopa 3mm paksuun peltiin! Moinen maksaisi uutena 200-400€. Omamme saimme käyttöömme ilmaiseksi.
Kypärä hitsataan MIG hitsauslaitteistolla. Pienellä virralla hitsaus on helppoa, mutta jälki jää helposti huokoiseksi. Isolla virralla pelti taas palaa helposti läpi, mutta jälki on tasaisempaa. Säätöjä kannattaa siis vaihdella tarpeen mukaan ja vaikka harjoitella hukkapaloilla oikeiden asetusten löytämiseksi.
Aloitetaan hitsaus edestä parhaiten yhteensopivasta kohdasta.
Taotaan hitsattavat pellit samaan tasoon aina muutama sentin hitsauksen jälkeen. Tähän tarkoitukseen soveltuu mainiosti tankoon hitsattu peräkärryn vetokoukun nuppi.
Jos rako on liian pieni kuten tässä kuvassa
Rakoa pitää avartaa.
Sauman pitää olla umpinainen
Jälki ei ole järin kaunista heti hitsauksen jälkeen
Sauma hiotaan rälläkän lamellilaikalla (kuvassa kiinni rälläkässä)
Tässä hieman mallaillaan millainen kypärästä on tulossa
visiiriä ei kuvassa ole painettu oikeaan syvyyteen, levyjä ei ole vielä kiinnitetty toisiinsa.
Kun kypärä on hitsattu, aloitetaa takalevyn sovitus. Porataan aluksi taakse keskelle reikä josta laitetaan ruuvi läpi ja kiristetään.
Takalevyn saa parhaiten sopimaan yhteen takomalla aina kiinnitetyn ruuvin jälkeen.
Etulevy asetetaan paikalleen samalla periaatteella.
Taotaan visiiri sopivaan muotoon samaa tekniikkaa hyödyntäen kuin etu ja takalevyjen takomisessa.
Piirretään aukon ääriviivat leikkausta varten.
Leikataan aukko oikean malliseksi.
irrotetaan ruuvit,
hiotaan palat,
laitetaan ruuvit takaisin,
niitataan palat toisiinsa,
kiinnitettään visiiri lukkomuttereilla,
kiillotetaan.
Salonejun kypärä hiomisen jälkeen.
Visiirin kiinnitystä varten kannattaa kiinnittää visiiri paikoilleen puristimilla.
Nautitaan valmiista kypärästä:
Ja bostaillaan hienolla visiirillä: (mannekiinina Ibu, Juhanan 2mm rottinkikypärä)
Salonejun Kypärä (mannekiinina Keisari_P)
Edit: Lisätty kuvia visiirin työstämisestä, kypärän puolikkaiden leikkaamisesta oikeaan muotoon ja hitsauksesta.
Jatkossa lisään vielä kuvia.