Sivu 1/1

Teräsvarusteiden maalaaminen

Lähetetty: Sunnuntai, 02.08.2009 21:15
Kirjoittaja bluurankeli
Kuten aihekin jo kertoo niin haluan asiantuntevia tai omaa kokemusta omaavia kommentteja teräsvarusteiden, kuten kypärien yms. maalaamisesta. Tarkoitus olisi maalata joitakin varusteita mustiksi, ja olisi kiva tietää, että pitääki/kannattaako ne lakata maalauksen jälkeen, kun maali on jättänyt mattapinnan teräkseen, ja mitä lakkaa jos? Ja tietenkin olisi kiva tietää noista hyvistä maalivaihtoehdoista myös?
Kiitos jo etukäteen.

Lähetetty: Maanantai, 03.08.2009 12:16
Kirjoittaja Jehuletti
Kokemusta ei suoranaisesti pannsareiden maalauksesta ole, mutta muutaman vuoden pikku ukkojen maalauksen perusteilla lähtisin käyttämään mastonin matta mustaa spray maalia, ja päälle matta tai kiilto lakkaa muutama kerros, riippuen siitä halutko matta pintaisen vai kiiltävän kypärän.

Lähetetty: Maanantai, 03.08.2009 17:26
Kirjoittaja saloneju
Tuskin kannattaa ainakaan kiiltävällä lähteä varusteita maalaamaan? Voi tulla vähän kornia jälkeä.

Lähetetty: Maanantai, 03.08.2009 17:37
Kirjoittaja Gitoll
Itsehän en ole näitä maalannut, mutta kypäräni ja spaulderini ovat mattamustat. Ilmeisesti ihan perus spraymaalilla värjätty pikaisesti. Minulla väri on tasainen ja pysynyt ihan hyvässä kunnossa vaikka varustus on ollut kunnolla käytössäkin. Lähes identtinen kypärä on Tmi:llä ollut teräsmiekkailussa tms. ja eroa alkaa jo huomata... En siis lähtisi edes lakkailemaan. Mattamaali riittää mainiosti.

Lähetetty: Maanantai, 03.08.2009 20:26
Kirjoittaja pt
Kun ei oteta huomioon jauhemaalausta ja muita teollisia vaihtoehtoja, parhaiten metallissa pysyy kiinni alkydimaali (Miranol). Se on kuitenkin kiiltäväpintaista, ja lopputulos voi tosiaan olla aika tyhmän näköinen kuten sanottu. Mattapinta on myös historiallisesti oikeampi vaihtoehto.

Helpointa on maalata matta-spraymaalilla, ihan perus-biltemalaatu käy varmaan. Naarmuja siihen voi kuitenkin tulla jo pelkistä oksista metsässä.

Korkealaatuinen akryylimaali (high end-esimerkkinä Roscon lavastemaalit, jälleenmyyjä Filmfotograferna Helsingissä) on vesiliukoista ja pysyy hyvin kiinni spraymaalilla pohjamaalatussa metallissa, on myös helppo käyttää.

Perinnemaalauksessa käytetyt pellava- ja petrooliöljymaalit pysyvät joten kuten kiinni metallissa, petrooliöljymaali oman kokemuksen perusteella paremmin. Ovat aika historiallisia vaihtoehtoja. Valmistajana Uula, jälleenmyyjänä maaliliikkeet. Olen maalannut panssarien takapuolia Uulan mustalla petrooliöljymaalilla.

On spekuloitu, että keskiaikaiset maalatut panssarit ensin rasvapoltettiin (tai yksinkertaisesti poltettiin) mustiksi, jolloin saatiin hieman kirkasta peltiä tarttumakelpoisempi pohja maalille.

Maalattuja sallet-kypäriä 1400-luvulta: http://pics.myarmoury.com/blacksallet1490v2_s.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2288/204 ... 77.jpg?v=0

Lisäkeskustelua aiheesta toisella kotimaisella:

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... OPIC_ID=77

Lähetetty: Maanantai, 03.08.2009 23:45
Kirjoittaja Tuomir
pt kirjoitti: Korkealaatuinen akryylimaali (high end-esimerkkinä Roscon lavastemaalit, jälleenmyyjä Filmfotograferna Helsingissä) on vesiliukoista ja pysyy hyvin kiinni spraymaalilla pohjamaalatussa metallissa, on myös helppo käyttää.
Haluan vain nillittää, että ei ole olemassa vesiliukoisia maaleja.
Sillä maalit eivät liukene veteen. Sen sijaan oikea termi on vesiohenteinen maali :wink: .

Lähetetty: Tiistai, 04.08.2009 16:13
Kirjoittaja PattiJalka
Itse maalaisin uusimman Achilleus tyylisen kypäräni mustalla maalilla, saattoi olla Miranolia, ja tein reunoille kulta koristukset. Kiiltää kyllä, mutta ei ainakaan omaan silmääni haittaa ollenkaan, päinvastoin.

Kypärä valmistui eilen, ja koska halusin sen tänään käyttöön treeneissä, en lakannut sitä, mutta ainakin mustamaali oli "iskunkestävää" eli sen ei pitäisi pahemmin boffereiden kosketuksista kärsiä.

Kunhan saan kameran käyttööni(unohtui viikko sitten mökille) otan kuvia tekemistäni panssareista, mukaanlukien kypärästä.

Lähetetty: Maanantai, 21.09.2009 22:18
Kirjoittaja Qoshovius
Olisi vähän kysyttävää tuosta tervaamisesta:

Olen tekemässä metallityön tunneilla koulussa sormusta n. 2mm teräksestä sormusta, jonka ajattelin tervata.

Kokeilin tervausta n. 1mm koekappaleeseen, onnistui aika hyvin. Kaksi kerrosta tervaa tyylillä lämmitys->tervaa TAUKO lämmitys->tervaa.
Lämmitys tapahtui ihan sellaisella puhalluslampulla. (ei oikea termi, kuitenkin poltin kiinni kaasupullossa)

Nyt sitten kuitenkin kun yritin samalla menetelmällä tuota 2mm sormusta tervata, ei oikein tuntunut terva tarttuvan. Kun tervaa lämmitti uudestaan, kaikki paloi pois ja sormukseen jäi vain haalea harmaa väri.
Onko tässä kysymys siitä, että sormus ei ollut tarpeeksi kuuma? Mikäli näin niin tuossa kaasuliekkipuhallin-systeemissä ei riitä vääntö.
Pitäisikö sitten käyttää kaasuhitsausliekkiä?

Lähetetty: Maanantai, 21.09.2009 23:06
Kirjoittaja mikko
Luulisin että vehje ei oo ollut tarpeeksi kuuma. Omien kokemuksien perusteella terva tarttuu hyvin sitten kun rauta sinistyy. Terva saa sihistä ihan kunnolla. Lämpötilasta riippu myös sitten lopputuloskin. Kuumemmalla raudalla tarttuu paremmi, mutta pinnasta tulee karhea. Juuri oikealla lämpötilalla voi saada kiiltävää jälkeä (näyttää muuten aika päheeltä). Ihan mistä itte tykkää, kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.

Jos poltin toimii normaalisti nestekaasulla ja liekki on sininen niin silloin kyllä vääntö riittää. Pitää vaan kuumentaa pitempään. Itte lämmitellessäni 2mm rottinkipottaa tuntu että rauta ei kuumene ei sitten ikinä, mutta kyllä se loppujen lopuksi kuumeni. Toisaalta 1mm akillespottaa tehdessä huomas että 1mm kuumenee hyvään lämpötilaan paaaaljon nopeammin.

Ja tee lisää kerroksia jos ei muuten onnistu. Jos jokasella kierroksella jää edes vähän niin kymmenennellä sitä on jo paljon.

Nää on vaan mun kokemukseen perustuvia ajatuksia. Joku jolla on ihan oikeeta koulutusta asiasta voi tietää ehkä pare.

Lähetetty: Maanantai, 21.09.2009 23:13
Kirjoittaja Qoshovius
Joo, tuollaista kiiltävää pintaa haen. Tosin jos se menee karheaksi niin teräsvillakäsittely auttaa.

Pitänee vain kokeilla sitten lämmittää pidempään, tila on kyllä sen verta hämärä etten ainakaan tuota sinistymistä erottanut.

Lämpenisikö sormus nopeammin miedolla hitsausliekillä? Siis ei sellaisella millä oikeasti hitsataan vaan vähän "viileämmällä"

Lähetetty: Tiistai, 22.09.2009 15:06
Kirjoittaja mikko
Lämpiäähän se, koska liekki on selvästi kuumempi. Hitsausliekki voi vaan olla niin pistemäinen, että sillä on vaikeampi saada sormus tasaisen läpöseksi. Tasainen lämpötila taas on aika tärkeä juttu että tulee tasanen pinta.

Lähetetty: Tiistai, 22.09.2009 15:26
Kirjoittaja saloneju
Kyllä tuon pitäisi mukavasti lämmitä ihan nestakaasullakin, mutta kokeile ihmeessä happi-asetyleeniä (oletan että tarkoitat hitsausliekillä sitä?) jos tuntuu siltä ettei muuten tule mitään. Ja kun puhutaan sormus-mittaluokan tavarasta, niin kannattaa todellakin olla varovainen sen kanssa. Jos teillä on koululla joku hyvin lämpöä johtava alusta (skamolex, leca-sora, tai vaikka sitten vai pala teräslevyä?), laita sormus sen päälle ja anna "yleislämpöä" lämmittämällä liekillä sormuksen vierestä alustaa, jolloin se lämpiää tasaisen lämpimäksi. Eli siis silloin liekin ei tarvitse missään vaiheessa edes koskettaa sormusta ja lämpötila leviää siihen kuitenkin varmasti tasaisesti -> sormuksen pinta ei kärsi eikä tule karheaksi vaan saat sen kiillon säilymään, mutta toisaalta tervan pitäisi tarttua täysin tasaisesti.

Lähetetty: Tiistai, 22.09.2009 21:59
Kirjoittaja Falcata
Jos taas sormus on liian kuuma niin silloinhan se juuri polttaa kaiken tervan pois?

Lähetetty: Tiistai, 22.09.2009 22:20
Kirjoittaja saloneju
Juu näinhän sen pitäisi kai käytännössä käydä. En itsekään tiedä ihan kauhean tarkasti terva/öljypoltosta, mutta ~300 asteeseen on mut ohjeistettu pinta kuumentamaan ennen polttoa.