Sivu 1/7

Rengashaarniskan tekeminen

Lähetetty: Sunnuntai, 08.06.2008 12:35
Kirjoittaja Haiden
Olen nyt aloittanut 1,6/8mm 1:4 euroopalaisella tyylillä. Lanka mitä käytän on haponkestävää terästä.

Mikä on nopein tapa vääntää rengashaarniskaa? Normaalilla yksi kerralla ja vai tekemellä valmiita 1:4 paloja ja liittää ne tämän jälkeen haarniskaan?

Lähetetty: Sunnuntai, 08.06.2008 13:34
Kirjoittaja saloneju
Itse teen kaksi riviä kerrallaan ja vannon sen nimeen. Toiset tekevät 1+4-paloja ja liittävät niitä keskenään. Se, kummalla näistä tekee, lienee maku- ja tottumisasia - mutta yhtä kaikki, molemmat niistä ovat ehdottomasti nopeampia kuin tehdä yksi rivi kerrallaan. Väitän kuitenkin, että jos aikoo tehdä ainoastaan yhden paidan, kaksi riviä kerrallaan on kaikista nopein tapa, koska se on helpompi omaksua kuin nuo 1+4-palat, joiden kääntelemiseen menee aloittelijalta helposti aivan liikaa aikaa. Lisäksi sillä tavalla tehtynä patternia on jokseenkin vaikeampi hahmottaa.

Lähetetty: Sunnuntai, 08.06.2008 15:58
Kirjoittaja Harold
Harold väsää paitansa 4:ssä osassa: etupala, takapala, kyljet ja hihat.

1. Otetaan mitat
2. Mitataan, kuinka monta yksikköä tarvitaan haluttuihin mittoihin...
3. ...tehdään 7 riviä pystyriviä ja haluttu leveys kerrallaan (8mm sisämitan renkaat)

Käytän 50%/50% menetelmää, niinkuin useimmat - esivalmistellaan suljettuja ja avonaisia renkaita etukäteen.

Lähetetty: Sunnuntai, 08.06.2008 19:06
Kirjoittaja saloneju
Harold kirjoitti:3. ...tehdään 7 riviä pystyriviä ja haluttu leveys kerrallaan (8mm sisämitan renkaat)
Itsekin teen samalla tavalla. X-määrä pystyrivejä (itse teen 10-12 tosin, mutta sama idea), joihin tehdään sitten leveyttä. Kaikista nopein suunta tehdä.



...teet kyljet erikseen?

Lähetetty: Maanantai, 09.06.2008 12:53
Kirjoittaja JonTzu
Minä teen loputtoman pitkää leveyssuuntaista ketjua. Minulle se on ollut luontevampi tapa, kavennukset yms. on helppo tehdä mukaan eikä tarvitse katsoa koko ajan ovatko lenkit oikein päin.

Lähetetty: Maanantai, 09.06.2008 15:18
Kirjoittaja Harold
Teen erillään: etu- & takapalat, hartiat levennyksineen, hihat levennyksineen ja kyljet erillään. Helpompi hahmottaa kokonaisuuksia kun sen pilkkoo järkeviin osiin.

Se on tosi että pystysuunnassa on nopeampaa kutoa; sitten puolestaan leveyssuunnassa punomalla on helpompi katsella levennyksien yms. paikat. Toki nämäkin voi huolehtia laskemalla etukäteen haluttujen palojen koot...
Edelliseen paitaan tein 10 x 15cm kokoisia paloja per/pvä - ei ala vituttamaan ja ehtii tehdä muutenkin. Ensimmäisten kolmen paidan jälkeen sitä ei ole enää pitänyt kiirettä noiden renkaiden kanssa...;) Nykysemmillään pidän tahtia 3-4h/vko.

Lähetetty: Tiistai, 10.06.2008 18:17
Kirjoittaja amaster
saloneju kirjoitti:
Harold kirjoitti:3. ...tehdään 7 riviä pystyriviä ja haluttu leveys kerrallaan (8mm sisämitan renkaat)
Itsekin teen samalla tavalla. X-määrä pystyrivejä (itse teen 10-12 tosin, mutta sama idea), joihin tehdään sitten leveyttä. Kaikista nopein suunta tehdä.
Kuulostaa jännältä, en tajunnut. Teette siis sivusuunnassa tms?

Oma tekniikkani:
Aloitin pujottamalla rautalankaan x määrän lenkkejä, joka oli kai suunnilleen saman verran kuin puolet ympärysmitastani sentteinä.
Ripustin roikkumaan kahden tuolin väliin. Sitten siihen kahden rivin taktiikalla lisää rivejä.
Itse en valmistele erikseen suljettuja ja avonaisia. Kun olen sahannut auki, heitän laatikkoon, josta sitten otan aina kaksi kerrallaan, laitan taisaiseksi (siis päät vastakkain). Toisen suljen ja toisen avaan. Sitten pujotan yms.

Teen paitaa niin, että aloitin edestä helmasta ja aloin tekemään ylöspäin, jätin sopivaan väliin pisara-mallisen kaula-aukon ja jatkoin selkää alas. Tällä hetkellä vähän vajaa puolen välin selkää (kiirekö? :D ).
Lopuksi yhdistän kyljet ja teen mahdolliset T-Paita hihat.

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 00:09
Kirjoittaja saloneju
Tuo tuolien välissä roikottelu kuulostaa kyllä vähän säätämiseltä. Jokainen tietty tyylillään, mutta kokeile joku kaunis päivä laittaa se kudos ihan pöydälle ja jatkaa siitä :wink:

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 14:52
Kirjoittaja Haiden
Itse olen tehnyt tähän asti rengashaarniskaa pituussuunnassa tuolla 1:4 paloilla. Tällä hetkellä enään viiminen rivi, niin etupala on valmis.

Lyötyykö netistä mitään selviä kutoamis tyyli ohjeiteita?

Lähetetty: Keskiviikko, 11.06.2008 15:13
Kirjoittaja amaster
Haiden kirjoitti:Lyötyykö netistä mitään selviä kutoamis tyyli ohjeiteita?
http://ilendil.1g.fi/larp/chainmail/ <- aloittelijan FAQ -topicissa :lol:
Löytyy kait myös panssarisääntöjen kohdalta sotahuuto.fi-sivustolla, josta itse aikoinani bongasin.
Selkeät kuvat tuolla, itse käytin juurikin tuota sivustoa.

saloneju kirjoitti: Tuo tuolien välissä roikottelu kuulostaa kyllä vähän säätämiseltä. Jokainen tietty tyylillään, mutta kokeile joku kaunis päivä laittaa se kudos ihan pöydälle ja jatkaa siitä Wink
Tarkoitin siis, että ensimmäiset (10?) riviä tein tuolla tavalla > pysyi suorassa ja helposti hahmotettavissa. Sitten kun alkoi pysyä itsestään kunnolla suorassa, niin siirryinhän minäkin siihen pöydälle. :)

Lähetetty: Torstai, 12.06.2008 21:52
Kirjoittaja Falcata
Meikäläinen kutoo usein vasemman reiden päällä. Oikean reiden päällä on purkki renkaita ja (yhdet...) pihdit. Itse tein (tyhmyyttäni) niin että kokosin ensin paidan tynnyrimalliseksi, ja tein siihen sitten olkaimet. Ongelmaksi muodostui olkainten kiinnitys (kudos meni saumakohdassa eri suuntiin), mutta kyllä siitäkin jotenkin selvisin. :roll: Ilmeisesti helpommalla olisi päässyt tekemällä ponchon mallisen ja sitten kutomalla kyljet kiinni?

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 10:07
Kirjoittaja saloneju
Rengaspaita pitää tehdä kuten mikä tahansa vaate. Ensin tehdään sopivan kokoiset palat ja sen jälkeen "ommellaan" ne saumoistaan yhteen. Eli käytännössä ensin suorakaiteen muotoinen pala, jossa on reikä keskellä. Sitten lisätään hihapalat, jolloin saadaan "ristin" muotoinen kappale, josta sitten suljetaan kylki, ja hihasaumat.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 10:53
Kirjoittaja JonTzu
Tuo homma menee kyllä Juhani vähän eri lailla jos tekee toisin päin sitä. Ensin tulee hihaa sekä kaula-aukkoa ja kylki sulkeutuu aika lailla heti sen jälkeen...

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 13:16
Kirjoittaja saloneju
Nyt en hahmottanut? :oops:

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 13:22
Kirjoittaja JonTzu
saloneju kirjoitti:Nyt en hahmottanut? :oops:
Ääh, kunhan jorisin epäselviä. Lähinnä kai yritin urista että hahmotan itse tekemisen aivan eri lailla kuin sinä, se rauta ikäänkuin valuu sieltä hartioilta alaspäin paitaa tehdessä. Mielenkiintoista miten työtapa vaikuttaa koko esineen hahmottamiseen.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 16:24
Kirjoittaja saloneju
Jaa, no nyt ymmärsin. Tuntuu vaan jotenkin kauhean epäloogiselta olla tekemättä rengaspaitaa kuin vaatetta, koska sulkeminen mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa mahdollistaa helpomman / paremman sovittamisen. Kai se on tuolla tavalla tehtynä vähän vaikeampi sovittaa, mutta tietty toisaalta palkitsevampaa, kun työn tulos näkyy "valmiin" paidan muodossa (olkoonkin että se on sitten tissitoppi tai napapaita) nopeammin.

Lähetetty: Perjantai, 13.06.2008 18:36
Kirjoittaja Falcata
Ei vaan sattunut olemaan vaatteiden tekemisestä muutenkaan mitään tietoa tai kokemusta. Noh, päällä tuo pysyy ja suht hyvin istuu joten mikäs siinä. :)

Lähetetty: Lauantai, 08.11.2008 14:32
Kirjoittaja Zinkki
Kertokaahan että kannattaako rengaspanssarin hihojen kudos kääntää jos hihat ylettyvät kyynärpäihin.

Lähetetty: Lauantai, 08.11.2008 16:10
Kirjoittaja Harold
Sanoisin omasta kokemuksesta, että ei kannata. Mikäli olen tehnyt paidan T-malliseksi (eli punos vain alkaa valua alaspäin kyynärpäihin), niin hiha antaa parhaimman liikkuvuuden. Tämä on myös se "historiallinen" tapa tehdä rengaspaita. Suosioon on varmasti syynsä.

Omassa paidassani pidin monta vuotta käännettyjä hihoja. Olkapäästä oli vaikea saada siistiä, kättä ei saanut nostettua hirveän korkealle (otti saumasta kiinni & meni ruttuun olkapäästä) ja käden taipuminen rajoittui selvästi.

Lähetetty: Lauantai, 08.11.2008 23:15
Kirjoittaja saloneju
Sanoisin omasta kokemuksesta, että kannattaa. Musta taas hiha liikkuu ja pysyy mukana matsatessa paremmin kun se on käännettynä. Uskoisin että tässä tapauksessa puhutaan kuitenkin eniten makuasioista.

Hmm, mielenkiintoinen juttu muuten tuo "historiallinen" tapa jättää kääntämättä. Liittyykö se nimenomaan viikinkien tapaan tehdä rengaspaitaa vai onko 3/4 hihat jätetty kääntämättä myöhemminkin historiassa? Se voi myös liittyä olennaisesti mitä muuta varustusta ja aseistusta ja tekniikkaa on käytetty. Jos miettii suojaavuutta, voisin kuvitella, että kilpimiehen 3/4 on järkevämpi jättää kääntämättä, koska lyönnit käsille tulee enemmän silloin kun käsi on vaakatasossa, kun taas keihäsmiehen hihojen kannattaisi olla käännettynä, koska iskut tulevat useammin kun käsi on pystysuorempana.

Itse en ole huomannut omissa paidoissani ongelmaa käden kääntämisen kanssa. Liittyyköhän tämän muuten kudoksen paksuuteen tai sauman paikkaan (jos sulla on sauma jollain tapaa saatu "ylemmäs" tai olet käyttänyt erikoisen paksua kudosta, esim. jossain kuvassa sulla oli 8/2mm joka kieltämättä on aika paksua)?

Lähetetty: Sunnuntai, 09.11.2008 16:39
Kirjoittaja Harold
Omassa paidassani on 2mm/10mm renkaat, ja sauma oli samassa paikkaa missä t-paidankin hihansauma. Saumasta ei ole yhtään selvää lähikuvaa ja sitä on tietenkin vaikeaa näin verbaalisesti selittää.. No, paita ei ollut T-mallinen, vaan ennemminkin /I\ jotta sauma asettuisi siististi päälle puettuna. Purin ja rakentelin sauman & rakentelin uuden muutamia kertoja ja mietin että millä helvetillä saa siistin sauman ja hyvän liikkuvuuden.
Loppupeleissä luovutin, purin hihan pieniksi osiksi ja kasasin uudelleen T-malliin (jota olen aikaisemmin pitänyt "tylsän" näköisenä...).

Tuo on muuten hyvä pointti - seiväsmies ja kilpimies varmasti hyötyvät eri suuntaan punotusta hihasta eri tavoin... Löytysköhän tähän aiheeseen netin ihmeellisestä maailmasta valmista vastausta?

Lähetetty: Sunnuntai, 09.11.2008 21:46
Kirjoittaja Zinkki
Noh. Taidan tehdä hihat ilman mitään kääntämisiä. En nimittäin tykkää ylimääräisistä saumoista kauheasti.

Lähetetty: Perjantai, 21.11.2008 18:16
Kirjoittaja mummomikael
Mites kun teen siitä 1,5 mm langasta 8 mm kokosia renkaita, niin en tajua miksi näin käy mutta kuitenkin. Mulla aukeaa tekemis vaiheessa jotain renkaita ilmeisesti siitä liitos kohdasta eli siitä mistä rengas on leikattu auki, kun se osuu toisen liitoksen hohdalle ja siitä jotenkin irtoaa.

Auttaskohan jos tekisi 2 mm langalla?

En oo sitä oikein saanu yhtään tehtyä sen aukeamisen takia ja ajattelin että ei ole järkeä oikein tehdä, mitäköhän käy sitten jos sen saa jotenkin valmiiksi ja ottaa käyttöön :D

Oon koittanu ikään kuin litistää niitä renkaita ettei siihen jäisi yhtään rakoa mutta nistä tulee aina niin tehdessä epämuodostuneita.

Lähetetty: Lauantai, 22.11.2008 19:31
Kirjoittaja Harold
Voisiko sulkemisvaiheessa Kuningas Kärsimättömyys päästä valtaan, eli renkaat ei alunperinkään ole suljettu kun ne punotaan kankaaksi? Se on yleinen moka, joka on alussa varmaan käynyt itse kullekin.;)

Onko langasta tekemäsi jouset pyöreitä, eli tuleeko renkaat pyöreinä ulos? Ja millä leikkaat renkaasi? Jos leikkaat peltisaksilla, renkaan toinen puoli vääntyy auki, jolloin se täytyy sulkemisen yhteydessä suoristaa...

Lähetetty: Maanantai, 24.11.2008 23:27
Kirjoittaja Oravainen
aloitin hiljattain vääntämisen, ja kelailin tässä, että kun pitkät hihat ovat tähtäimessä, niin oli ihan kiva että ne on vähän kapeammat siellä ranteen seutuvilla kuin kainalossa...

Jos tekisin koko härväkkeestä sellasen t-mallisen jossa renkaat kulkevat jatkuvast isamaan suuntaan, on punoksen suunta vähän väärässä suunnassa hyvän laskeutumisen kannalta, kuten tässä
http://home.messiah.edu/~gdaub/armor/pi ... auberk.jpg
Oma järkeni sanoo että jos tällä tyylillä vähentäisin hihan sivuista yhden rivin symmetrisesti kummaltakin puolelta, voisin ehkä jotenkin vääntämällä saada hihojen kaventumisen tapahtumaan.

Toinen vaihtoehtoni on tämä: http://homepage.ntlworld.com/gheathcote ... auberk.JPG
en vaan oo törmänny yhteenkään tolla tyylillä tehtyyn panssariin, ja näiden parin minuutin aikana ensisilmäyksen jälkeen en ole keksinyt miten moinen tehtäisiin. Tai siis miten hihat liittyvät etu- ja takakappaleisiin.
Mutta tollasessa mallissa kudos laskeutuu oikein ja saan vähennettyä rivejä tarpeen mukaan juuri sieltä mistä pitää

EDIT: pahoittelen turhaa postausta, autoin itseäni :D
http://www.mailleartisans.org/articles/ ... i?key=3467
http://www.mailleartisans.org/articles/ ... i?key=9873