Osumasäännöistä

Palautetta ryhmille ja järjestäjille. Jälkipelit, tulokset ja valokuvat.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Maanantai, 05.07.2010 12:18

Tuosta kuolleiden hakkaamisesta lyhyesti, paras keino välttää tulevansa lyödyksi kuolleena on mennä KYYKKYYN. Ikävän paljon näki tänä vuonna sitä että kuolleiden virran keskellä hiippaili muutama elävä vastustaja jotka sitten tulivat puukottamaan selkään. Jos tilanne on päällä niin mahdollisimman nopeasti pois kontaktista ja kyykkyyn, kunnes tilanne on rauhoittunut sen verran että pääsee valumaan pois taistelualueelta kuolleiden kokoontumispaikkaa kohti.

Tuo on kuitenkin vähän off-topicia. Nyt itse asiaan; minusta (toisen käden tiedon mukaan, henkilökohtaisia negatiivisia kokemuksia ei ollut lainkaan) ongelma ei ollut niinkään osumien ottamattomuudessa vaan juuri siinä että jäätiin "tuleen makaamaan" kuolleena kilpien alle. Muussa kuin siltatyöntö-variaatiossa sieltä edestä pääsee pois aivan varmasti, joten perustelu siitä että eturivin kilpimiehellä ei olisi tilaa poistua normaalitilanteessa ei ole validi.

PS. kossu_______pullo vetoa että pseudothei trollasi ;)
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 05.07.2010 12:28

Jos joku mulle huutaa että mä kuolin, niin mä kuolen. Kaikkia osumia ei vain voi aina huomata ja silloin ainakin itse tykkään siitä että mulle sanotaan siitä, sillä joissain tilanteissa se lyöjä vaan tietää paremmin että osuiko se isku vai ei. Vaikka isku olisikin tullut keihään varrella tai muuten epäkelvosti, kuolen mieluummin kuin annan itsestäni kuvan huijarina. Samaan hengenvetoon pahoittelut kaikille niille joiden osumia en itse syystä tai toisesta huomannut. :( Toivottavasti näitä ei ollut paljon.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 05.07.2010 12:56

DiabolusIgnis kirjoitti:Tuli tuosta Haltsun viestistä mieleen että välillä ihmiset lyövät jo kuolleita, vaikka selkeästi näyttää olevansa kuollut. Metsässä sain keihäästä naamaan semmosella vauhdilla että olin onnellinen pystyessäni varautumaan siihen. Tämä sattui kun minulla oli sekä miekka (terästä pidin kiinni) että kilpi vasemmassa kädessä, oikea käsi pään päällä.
Itseä häiritse jonkun verran epäselvät kuolleet, joilta piti erikseen jokaiselta kysyä ovatko ne kuolleita vai eivät. Elikkä merkki selkeästi päälle. Kilpi alas, jos mahdollista niin sisäpuoli ulospäin ja miekka pään yläpuolelle käsi terässä kiinni, jotta se näkyy niin edestä kuin takaa. Itseäni ei lyönyt yksikään henkilö kun olin merkin selvästi laittanut päälle. Lisäksi aina (kun muistin/ehdin/tajusin) ilmoitin omasta kuolemastani sanallisesti taistelussa, jotta vastustajan ei tarvitsisi lyödä kun olen merkkiä nostamassa.

Elikkä oikeasti, jos ette ole kyykyssä puun vieressä kaukana taistelusta, vaan seisoskelette rintaman reunalla miekka ylösalaisin käsi kahvalla, mutta kilpi edelleen oikeinpäin yläkehoa suojaamassa, niin uskokaa tai älkää, teitä saatetaan lyödä.

Siirtymistä vielä erikseen, pistäkää ne merkit päälle. Jos siinä kävelee vaikka 20 henkilön jono, jossa porukalla hilparit olalla terä ylöspäin, kilvet ja miekat käsissä, niin kuinka helvetissä siinäkin pitäisi tietää onko kyseessä kuollut vai elävä? Voihan sitä aina kysyä, mutta varsinkin yllättävästä kulmasta tulevasta backstab-hyökkäyksestä menee aikalailla idea, jos ne olivatkin vain laiskoja elossa olevia.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 05.07.2010 13:03

Hyviä argumentteja suuntaan jos toiseen. Kissa todellakin on pöydällä ja siinähän sihisee kynnet ulkona.

Minulle tulee näistä ensinnäkin se mieleen, että faban off-game-/raatoliinan kokeilu kuun lopussa tulee oivaan aikaan. Siitä onko tällaisesta, hei mä olen todellakin kuollut, saadaankin siis pian kokemuksia ja ne kannattaa ottaa mukaan tähän arviointiin. Selvästi tuo miekan pitäminen väärin päin ei aina auta, ja mitä teetkään 4,5+ -metrisellä keihäällä, jonka pistokärki ei edes välttämättä näy metsässä. Jokin toinen nopea ja helposti hahmotettava visuaalinen viesti voisi todellakin auttaa. Mikään keino ei tietenkään poista kaikkia ylilyöntejä, mutta siksipä voi aina huomauttaa jälkeenpäin.

Mitä tulee juuri käydyn sotahuudon kannastyöntötilanteisiin, olen enemmän ja enemmän Pertsa^:n esittämällä kannalla. Kun siltatyöntöä otettiin treenipäivillä, tapahtui tämä nurmikolla, missä kuolleet poistuivat "veden" kautta sivummalle. Nyt sohussa tähän ei ollut mahdollisuutta, vesi kun oli oikeata ja kannakset jyrkkiä. Vaaratilanteita oli sekä lauantain kannastyönnössä, että sunnuntain arkussa. Olin molemmissa puolellani aivan etulinjassa, ja täytyy todeta, että jos itseni puolesta en pelännyt, niin monien muiden puolesta kylläkin, kun meininki lähestyi Metallican 1998 Ruisrockin eturiviä. Sanottakoon että painan 120 kg ja haarniskaakin on päällä lähes 20 kg, eli jalat olivat tukevasti maassa. Tunnustan näin ollen olevani vaaratekijä monille muille näissä tilanteissa. Se ei ole todellakaan hyvä asia.

Kun kuolleet eivät oikeasti pääse pois, hakataan turhaan kyyryssä olevia ja tuossa arkku-skenaariossa tämä päti molempiin suuntaan Spartaan ja SOS:in ynnä muihinkin. Jossain vaiheessa oli tilannetta pakko hillitä ja ärjyä ihmisille, että nyt päästätte kuolleet pois. Lauantaina tähän tarvittiin HOLD-komento, sunnuntaina ei.

Osumien ottaminen on taitolaji, ja tuo mainittu kun mulle huudetaan "Sä kuolit", niin kuolen kanssa, on itse asiassa todella hyvä lähtökohta. Yleensä niitä huutoja tulee syystä. Lajin lähtökohtana olevan kunniallisuuden (so. herrasmiesmäisyyden) kannalta on ehkä parempi, että kuollaan mieluummin kuin mussutetaan.

Lisäksi on se maaginen sana, jota voisi kuulla vielä vähän useammin:

Anteeksi.

Toimii muuten todella hyvin jännitteiden purkamiseen taistelukiimassakin.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 05.07.2010 13:07

Sympatiani Spartalle, jotka tänä vuonna todella joutuivat monesti kevyestä panssaroinnista huolimatta ottamaan monta esim. ORCien rynnäkköä vastaan. Isoja, panssaroituja kavereita isojen kilpien kanssa painamassa päälle, niin ei ihme, jos paine rivissä hankaloittaa kuolleiden poistumista.

Pari huomiota kuitenkin;

Kiitos Vesa siitä, että avasit hieman mentaliteettia, jota olet ilmeisen tehokkaasti sotureillesi takonut päähän. Siinä on kuitenkin omasta mielestäni pari asiavirhettä, joita miettimällä uskon homman kehittyvän molempien osapuolten kannalta positiiviseen suuntaan.

Ensimmäisenä silmäni kohdistuivat tuohon kohtaan, jossa mainitset osumien ottamisen kaliiberista. Kysynkin vain mahdollisimman neutraaliin sävyyn, olettaen vastustajien käyttävän samaa kalibraatiotasoa, että saako spartalaisia vastaan taisteleva soturi jättää tyysti huomioimatta ne nilkkoihin tulleet osumat, jotka kilven alla makaava spartalainen nakuttelee kilvenraosta työntämällään kädellä pienen tikarin voimasta? Meinaan tätä nähtiin, ja paljon, ja nähtyäni asetarkastajan tehtävässä sinut kouluttamassa jotain spartan riveihin liittynyttä uutta soturia herää kysymys, oletko käskenyt miehiäsi tähän toimintaan? Meinaan eikö tämä ole vähän kaksinaismoralismia vaatia vastustajaa ottamaan osumat pelkän ranteen voimalla tulleesta tikarista, jos samalla periaatteella suuren hilparin terän osuessa ensin kilven reunaan ja siitä päähän, voi jättää laskematta?

Toinen seikka, mikä on mielestäni helposti korjattavissa, on tämä kuolleena riviin makaamaan jääminen. Mielestäni pseudothein esittämä ajatus, omassa sekavuudessaan (toim. huom.), jos sen oikein tulkitsin, perustuu enemmän pelkoon siitä, että saa kuolleena vielä hirvittävän määrän osumaa. On täysin realistista sanoa, että osumia rynnäkkötilanteessa kuolemisen jälkeen tulee _aina_ kuoleman jälkeenkin. Silti luotan Sotahuutajien järkevyyteen ja uskallan väittää, että paria osumaa enempää en usko panssaroimattoman spartalaisen saavan sen johdosta, että nousee seisomaan ja avaa selvästi kilpensä ja miekkansa pois taisteluasennosta samalla työntyen vastustajan rivin läpi.

Kirjoittelen lisää, jos tulee mieleen. Nightingalen/Vesan vastauksen kuulisin mielelläni, onko ajatuksissani mitään järkeä.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
spjarv
Soturi
Viestit: 34
Liittynyt: Tiistai, 24.06.2008 08:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja spjarv » Maanantai, 05.07.2010 13:10

Osumista puheen ollen hieman positiivistakin: kiitos niille kaikille seitsemälle "huutamalla tapetulle" jotka kuolivat örkkien sotakoneen uhrina saatuaan jumppapallosta. Hienoa, että osoitus ja huuto riittivät, koska muutenhan tuokin laite olisi sataprosenttisen hyödytön, kilven läpi sitä kun ei voi tunnistaa sotakoneeksi.
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Viesti Kirjoittaja Klasu » Maanantai, 05.07.2010 13:23

Osumista, SCA:n puolelta, ihan vaan ajatuksenruoaksi,

SCA:ssa osumasta päättää aina sen saaja, että oliko osuma hyvä vai ei. Osuman saajan vastuulla on kysyä tarvittaessa että osuiko, osuman antaja ei huutele mitään. Jos osuman antaja on eri mieltä, siitä keskustellaan heti taistelun jälkeen, eikä sen aikana. Syitä siihen ettei osumia joko huomaa tai halua ottaa on niin monta että tilanne on parasta käydä vasta matsin jälkeen rauhassa läpi.

Osumien huutelua pidetään erittäin epäkohteliaana, paitsi jos osuman saaja niitä kyselee.

Hyväksytty käytäntö SCA:ssa on, että jos lyöt jotakuta joka ei osumaa ota, lyöt uudestaan vähän kovempaa, ja vielä kovempaa ja vielä kovempaa kunnes osuma otetaan.

Alla havainnollistava video:

http://www.youtube.com/watch?v=kzcy1Z5ZdJo

Kuten lyömistä, myös osumien ottamista pitää harjoitella jotta se sujuu.
"Kun kypärä soi, ei itkeä saa."
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 05.07.2010 13:30

Misamasu:

Tarkoitin sanoa, että olen opettanut spartalaiset lyömään kunnes vastustaja tunnustaa kuolleensa ja pidättymään siitä että tapetaan huutamalla. Me nimenomaan ymmärrämme että ranteella naputtaminen panssaroidun miehen jalkaan on sekä huono lyönti että todella vaikea huomata. Ja ymmärrämme myös että tällaisesta asiasta vastustajalle valittaminen ei paranna kummankaan osapuolen päivää. Kuitenkin joskus tilaa on niin vähän ettei kunnon lyöntiä saa aikaiseksi ja yrittää pitää silti. Mutta se vastustaja sen päättää oliko se lyönti hyvä vai ei. Haluaisin vain että tästä olisi selvät säännöt. Jos minä saisin päättää, raajoihin lyömällä olisi mahdotonta tappaa kokonaan missään tilanteessa, mutta minähän en saa päättää.

Spartan miehistä moni on harrastanut taistelulajeja ja nämä ovat sekä tottuneita ottamaan kaikenlaisia lyöntejä että arvioimaan sitä miten ja mihin sen lyönnin voima pääsääntöisesti kohdistuu. Nämä saattavat siis luonnostaan tunnistaa huonoiksi sellaiset mitkä toisesta vaikuttivat hyvältä. Tämä ei ole nyt tarkoitettu puolusteluksi, kunhan yritän kertoa missä mennään.

Toisessa ketjussa hydeenin kommenttiin viitaten, jos todellakin on niin että tämän efektin lisäksi joukossamme oli joitain totaaliperseilijöitä niin aion pitää huolen että ensi kerralla ei ole.

-Vesa
Viimeksi muokannut Nightingale, Maanantai, 05.07.2010 14:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Maanantai, 05.07.2010 13:46

Itseäni hieman harmistuttaa tämä huutotappokulttuuri, joka sotahuutoihin on viimeaikoina päässyt pesiytymään. Panssaripaita kun sattuu jäämään suurimmalti osalti sinne tabardin alle niin sitä "KUOLIT KUOLIT KUOLIT HOMO VITTU MIKSET OTA OSUMIA RUNQVISTI!?" kyllä kuulee siellä kentällä useamminkin per skenaario. Vaikka takaisin huutaakin panssaria niin onhan tämmöiset tilanteet vähän säädyttömiä.


Tällaisille tilanteille tuskin mahtaa mitään, onhan meillä kaikilla mätkyttäjillä taistelun maku suussa noissa tilanteissa, mutta asiallisesti hommat hoituu mucawaisemmin.
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Avatar
Jackal
Paroni
Viestit: 156
Liittynyt: Keskiviikko, 31.05.2006 22:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jackal » Maanantai, 05.07.2010 14:08

Tärkeä aihe tämä tosiaan. Itsekin kiristelin hampaita kun ryhmäni -muutenkin heikon moraalin hetkillä- kertoi spartan "näkymättömistä panssareista". Sparta ei toki ole ainoa ryhmä joka tällaista palautetta on saanut, ja itsekin sain kommenttia osumien ottamisesta viimeisessä skenussa. (anteeksi tästä, minulle kommentoitiin asiasta ihan asiallisesti, mutta ei ihmetytä jos jotakuta ärsytti). Uskon kuitenkin että ainakaan Vesan toimesta modetusta ei ole harjoitettu tahallaan Spartassa, ja ymmärrän toki ettei aina voi tajuta että todellakin osumaa tuli otettua vähän liikaakin. Itse olen ainakin huomannut epäselviä tilanteita keihäiden kanssa, kun kys. Aseestahan otetaan vain pistoja. Itse tein nimenomaan sen virheen vikassa skenussa, että kuvittelin vihollisen keihään "sahaavan" jalkaani, kun sellaista usein näkee, joten laskin sen yhdeksi osumaksi. Asiasta kuitenkin huomautettiin ja luotan enemmän sivustakatsojaan asiassa. Mutta luulen, että sparta on ollut nimenomaan samankaltaisten tilanteiden uhreja koska ovat niin kovan rytinän keskellä, niin monen keihään kohteena.

Sitten oma ajatukseni kuolleiden poistumisesta on lähinnä se, että välillä kun linjasta on vaikea päästä pois, on ihan aiheellinen pelko tulla jyrätyksi jos avaisi kilven. Sitäpaitsi, jos työntö on niin kova ettei linjasta pääse pois, on mielestäni kohtuullista jos kaveri pitää sen kilven siinä ja tekee parhaansa päästäkseen pois. (kuolleita kilpimiehiä on jopa "käytetty hyödyksi" samanlaisissa tilanteissa ihan oikeissakin sodissa. Eihän kuolleet kävele pois linjasta...) mielestäni paras keino on vain tehdä parhaansa päästäkseen pois, mutta oman turvallisuudenkin takia kilpeä voi pitää vähän niin kuin suojana kun poistuu tilanteesta. (huom. Itse en ole linjassa enkä ole ohjeistanut tuollaista toimintaa perkeleelle, tässä lähinnä ajatuksia)

ja pahoittelut ehkä hiukan tönköstä tai epäjohdonmukaisesta kieliasusta, käytän puhelimen nettiä :D
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Maanantai, 05.07.2010 14:27

Huomautan omalla puolella oleville korkeintaan, tyyliin kaverilleni Timolle, "Hei,
tuo edellinen nuoli osui sua käteen eli käsipanssari taisi mennä" Timo: "Ok,
kiitos." jos näyttää iskun osuneen vaikkei hän syystä tai toisesta vain huomannut.
Mutta, tämä vuonna ylpeänä voin ilmoittaa ettei Kertaakaan vastustajalle huomauttanut
mistään tämmöisestä, viime vuonna kerran rintaan osuneesta nuolesta, eli parannusta!

Sama, jos joku huutaa "kuolit" otan heti kuolemaksi, koska luotan hänen arvioonsa
tilanteesta. Eikä tämä aina ole väärin, vaikka usein kyseenalaista, joku voi toisinaan
Kuolla ilman että tosiaan itse huomaa lainkaan, eli ei piruuttaan vaan vahingossa. (kuten
nyt esim. tuon SoS:in tykin tapauksessa.)

Kerran muertelainen tuli selkään /sivuun ja löi tuntumani mukaan kerran kunnon liikkeestä ja
toisen mahdollisesti rannekääntönä/vääntönä, ilmoitin oliko yksi? (mikä oli vaikutelmani)
käännyttyäni kärppänä (kysyen tilannetta) jos hän olisi vastannut oli "kaksi kunnon",
niin muitta mutkitta ja mutinoitta heti -> kuolema! Mielestäni, kuten Klasu toi esiin,
tämä kysyminen olisi hyvä käytäntö tilanteen sen salliessa, johon voi sanoa suoraan
vaikutelmansa ja sillä mennään, siis lopulta vastaajan vaikutelmalla!
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Maanantai, 05.07.2010 14:47

Vesa <3
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Maanantai, 05.07.2010 14:47

Kuolit! Kuolit! Kuolit! Huutelu skenaarion aikana aiheuttaa vain pahaa mieltä. Ei se lyöjä ole aina oikeassa, eikä panssaria aina näe vaatteiden alta. Kulttuuria olisi parempi viedä Klasun mainitsemaa SCA:ta kohti. Lyöjä päättää oliko se osuma ja skenaarion jälkeen voi käydä puhumassa kyseisen henkilön kanssa jos kaikkia osumia ei huomattu.
Avatar
Pajatso
Kreivi
Viestit: 278
Liittynyt: Keskiviikko, 28.04.2010 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pajatso » Maanantai, 05.07.2010 15:23

Tähän voisin itse heittää vielä lippuosumasyndrooma esimerkin tilanteesta, jossa osuminen kusee ikävästi:

Kikkailin viimesessä metsäskenussa tataarilipun kanssa jossai kentän laitamailla kun yksi entalialainen hyökkäsi sivustasta mun ja pasin kimppuun lyöden mua lipun "läpi" niin että isku pysähtyi siihen kun lipun "tukipuu" alhaalla osui jalkaani eli blokkasi iskun lippuun ilman että iskun taittama kangas kosketti mua. Torjuin siis tahattomasti iskun lipullani ja reagoin automaattisesti löymällä entalialaista miekallani rintaan ja tapoin hänet jolloin hän kertoi luulleensa tappaneensa minut ja itse sanoin ettei osunut, jolloin äärimmäisen kohteliaasti mustavalkotunikkainen vastustajani lähti kuolleena pois, tosin itselle jäi vähän paska maku suuhun kun en tajunnut ennen lyöntiä huutaa ettei osunut ja ottaa vaikka tyyliin duelia lipusta. Pahoitteluni siitä jos joku tunnistaa itsensä tilanteesta!

Mutta niin periaatteessa miten tälläsiä pitäisi katsoa kun lipulla ei saa torjua mutta siihen osunut nuoli ei tapa eikä siis vissiinkään yllätysisku miekalla..?

//edit. pahoittelen huonoa kirjoitus asua//
"(Say 'thank you'.) NIPPLE SALADS!! (...Close enough.)"

"Let's see how those degenerate sophisticates handle a healthy dose of pure unreasoning violence."

- Avatar kuvan ottanu rakastettu kanssapossu Satu Lahdti, thänks<3
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 05.07.2010 15:52

Omakohtaisesti täytyy sanoa että olen syyllistynyt huuteluun lähinnä jos olen jo lukuisia kertoja osunut selkeän, silmin nähtävän osuman. Näin esimerkiksi keihäällä jalkoihin tulevissa, jotka tahtovat useasti jäädä ottamatta, koska niitä vain ei huomaa samaan tapaan kuin vaikkapa päähän tulevia.

Huutelu tässä vaiheessa on ollut aina sama: "Sua on osunut jo vaikka kuinka monesti paikkaan X." Tällä tapaa olen varma etten turhaan huuda, eikä siis epäselvyyttä pitäisi olla.

Kuoliaaksi huutelu on ikävää toki minustakin, kärsin mielestäni tästä itsekin. Kuoliaaksi huutelu täysin selviötilanteessa, jossa vastapuolen tulisi olla jos kaksin verroin kuollut, on eri asia. Ikävää sekin, mutta ilman että siitä huomauttaa, taistelu voi päättyä aivan erilaisella tapaa kuin se "oikein" mennyt versio olisi päättynyt.

Itse toki kuolen ehkä liiankin herkästi huuteluun (lue: aina) koska se vain on se herrasmiesmäinen tapa tehdä. Samaa teen jos: tilanne on epäselvä, osuman antanut olisi vapaasti voinut tempaista mihin tahansa ilman että olisin asialle mitään voinut (eli käytän backstab säännön muunnelmaa edelleen itseeni) tai jos teen sääntöjen vastaista tekniikkaa, kuten otteita henkilöstä itsestään.

Tämän sortin tapahtumat vaativat rehellistä toimintaa. Ilman sitä tämä degeneroituu silkaksi pehmoväkivallaksi ilman päämäärää. Ymmärrän toki jos harmittaa että saa osuman heti pitkän skenaarioiden välisen odottelun ja/tai siirtymän jälkeen, mutta osuma tulisi ottaa, sillä sen selvittely (jota usein jään tekemään sen sijaan että runttaan naamaan lukuisia kertoja kunnes vastapuoli ei enää tee mitään) on tappanut minut joka sohussa lukuisia kertoja. (Viimeksi mainitsin tästä tappajalleni joka tietysti harmitteli, mutta otin sen tosiaan silti kuolemaksi, kuten kuuluu jos minua osutaan.)

Ottakaa siis osumat, poistukaa paikalta suorinta reittiä ja pitäkää se merkki aina selkeästi näkyvillä. Näin vältetään kaikki turhat huutelut, kuolleiden lyömiset ja turhautumat jotka jokaista sotahuutoa on tähän mennessä varjostaneet.

Puoliksi OT:na pitää sanoa vielä kilpien alle lakoamisesta ja sieltä käsin koiville lyömisestä:
Tämä on ikävintä tyyppiä SoHussa tapahtuvista tilanteista, sillä ainoan vastatekniikan ollessa kilven päälle koko painolla hyppääminen, kieltäisin tämän toiminnan kokonaan. Usein näki ihmisten kaatuvan päälle tullessa välittömästi kilven alle ja alkavan viuhutella terää sieltä käsin.

Toinen ongelma tässä on se, että jos makaa maassa ja isompi rypäs päätyy tulemaan kohdalle, voi olla pahimmillaan hengenlähtö lähellä, kun paljon elopainoa päätyy kilven päälle litistämään alla oleilevaa henkilöä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 05.07.2010 15:52

Pajatso kirjoitti: Mutta niin periaatteessa miten tälläsiä pitäisi katsoa kun lipulla ei saa torjua mutta siihen osunut nuoli ei tapa eikä siis vissiinkään yllätysisku miekalla..?
Jos isku ei osu, niin se ei osu.
Aktiivisen ja passiivisen torjunnan käsitteet ovat epäselvät ja ne tulisi korjata tulevaa vuotta ajatellen jouset ja varsiaseet kun yleistyvät koko ajan ja ongelmia on jo ilmennyt. Liput ovat vielä marginaaliryhmä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 05.07.2010 16:05

Klasu kirjoitti:Osumista, SCA:n puolelta, ihan vaan ajatuksenruoaksi,

SCA:ssa osumasta päättää aina sen saaja, että oliko osuma hyvä vai ei. Osuman saajan vastuulla on kysyä tarvittaessa että osuiko, osuman antaja ei huutele mitään. Jos osuman antaja on eri mieltä, siitä keskustellaan heti taistelun jälkeen, eikä sen aikana. Syitä siihen ettei osumia joko huomaa tai halua ottaa on niin monta että tilanne on parasta käydä vasta matsin jälkeen rauhassa läpi.

Osumien huutelua pidetään erittäin epäkohteliaana, paitsi jos osuman saaja niitä kyselee.

Hyväksytty käytäntö SCA:ssa on, että jos lyöt jotakuta joka ei osumaa ota, lyöt uudestaan vähän kovempaa, ja vielä kovempaa ja vielä kovempaa kunnes osuma otetaan.

Alla havainnollistava video:

http://www.youtube.com/watch?v=kzcy1Z5ZdJo

Kuten lyömistä, myös osumien ottamista pitää harjoitella jotta se sujuu.
Tässä syystä SCA:ssa onkin pakolliset minimipanssarit ja kentälle lasketaan vain "hyväksytyt" soturit. Suora rinnastus boffoihin ei onnistu. Ja jos olen ymmärtänyt oikein (asiasta enemmän tieävät korjatkoon, jos olen väärässä), niin SCA:ssa on siirrytty pikku hiljaa paksumpiin ja jäykempiin rottinkeihin, jotta osumat laskettaisiin helpommin. Pehmustetuilla aseilla homma ei toimi samoin, koska muuten huono (eli kova) ase olisi "parempi" kuin asian mukainen ja turvallinen. Mutta se SCA-boffo rinnastuksista.

Hyvä huomio tuossa on kuitenkin tuo asian selvittely. Jos mahdollista, olisi hyvä, että epäselvät asiat hoidettaisiin taistelun jälkeen. Joko asianosaisten kesken tai ryhmänjohtajin kautta, jos tunteet on liian kuumina tai skenaarion jälkeen ei enää tunnista henkilöä.

Itse osoitin osuman kolmasti Sotahuudon aikana. Joka kerta tilanteessa, jossa itse päädyin kuolleeksi, joten ei ollut kiirettä juosta muualle. Kerran näytin iskukohdan kaverille jota pääsin backstäppäämään, kun hän katsoi kysyvästi. Toisella kerralla ruttolainen kysyi, että ehdinkä lyödä ennen kuolemaani. Molempiin meni enintän sekuntti. Kolmas kerta oli tilanteessa, jossa pääsin SOS:n rivien väliin ja parin satunnaisen iskun jälkeen ehdin iskeä kahta kaveria puhtaat tuplaiskut selkään ennen kuolemaani. Ensimmäisestä kohteesta en ehtinyt huomata, ottiko hän osumiksi vai luuliko satunnaisiksi kilpikolhuiksi, mutta jälkimmäisen taakse jäin ruumiiksi. Koska olin varma tilanteesta, mainitsin asiasta, kun mies jatkoi taistelua (kaveri otti homman ok, ja tämä oli ehkä pahin mahdollinen tilanne, kun vihollinen ilmestyy jostain oman muodostelman sisään). Omalta osaltani sain useampaan kertaan kysyä kavereilta vierestä tai takaa, että mikä siihen kypärääni helähti. Useimmiten oman keihään varsi, joskus kaverin kilpi ja kerran vai kaksi sitten vastustajan nuoli.

Epäselvissä tilanteissa ei kannattane huudella. Jos tilanne sallii tuon nopean kysymyksen tai kysyvän katseen, niin selvitään paljon pienemmällä mieliharmilla. Samoin nuoli- tai keihäsjyystön aikana olisi hyvä, jos osumanottanut jollain ilmaisee saaneensa osuman. Tuolloin se rintaan ampunut jousiampujakin voi hoksata, että kohteella oli panssaria ja siksi ei kuoltu, mutta osuma huomioitiin. Kunnon melee rysähdyksessä tuo ei sitten enää olekaan mahdollista, ja siellä ne pahimmat harmistukset tulee.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 05.07.2010 16:18

Klasu kirjoitti:Osumista, SCA:n puolelta, ihan vaan ajatuksenruoaksi,

SCA:ssa osumasta päättää aina sen saaja, että oliko osuma hyvä vai ei. Osuman saajan vastuulla on kysyä tarvittaessa että osuiko, osuman antaja ei huutele mitään. Jos osuman antaja on eri mieltä, siitä keskustellaan heti taistelun jälkeen, eikä sen aikana. Syitä siihen ettei osumia joko huomaa tai halua ottaa on niin monta että tilanne on parasta käydä vasta matsin jälkeen rauhassa läpi.

Osumien huutelua pidetään erittäin epäkohteliaana, paitsi jos osuman saaja niitä kyselee.

Hyväksytty käytäntö SCA:ssa on, että jos lyöt jotakuta joka ei osumaa ota, lyöt uudestaan vähän kovempaa, ja vielä kovempaa ja vielä kovempaa kunnes osuma otetaan.

Alla havainnollistava video:

http://www.youtube.com/watch?v=kzcy1Z5ZdJo

Kuten lyömistä, myös osumien ottamista pitää harjoitella jotta se sujuu.
Juhana kirjoitti:Kuolit! Kuolit! Kuolit! Huutelu skenaarion aikana aiheuttaa vain pahaa mieltä. Ei se lyöjä ole aina oikeassa, eikä panssaria aina näe vaatteiden alta. Kulttuuria olisi parempi viedä Klasun mainitsemaa SCA:ta kohti. Lyöjä päättää oliko se osuma ja skenaarion jälkeen voi käydä puhumassa kyseisen henkilön kanssa jos kaikkia osumia ei huomattu.
Reunahuomautuksena Klasulle ja Juhanalle: SCA:n ja boffauksen vertaaminen osumakalibraation suhteen on todella problemaattista useastakin syystä, ja jossain määrin myös vertailukelvotonta ainakin oman näkemykseni mukaan. Asiasta käytiin aikanaan SCA-puolella hieman perusteellisempaa keskustelua, joka muistini mukaan löytyy seuraavan ketjun loppupuolelta (Bofferoinnin ja keppimatsauksen erot sekä yhteläisyydet): http://www.phpbbserver.com/scafighting/ ... cafighting

(Logani-video on kyllä yhtä hupaisa joka kerta, varsinkin kun tietää kuinka kovalyöntinen kaveri on kyseessä. :lol: )

Keskusteluun yleisesti ottaen. Vaikkakaan säännöissä ei kaiketi asiaa tarpeeksi hyvin alleviivata, jo useamman vuoden on ainakin foorumeilla puhuttu ja painotettu sitä seikkaa, että siinä missä osuman pitää tulla kunnon liikkeestä, kunnon liikkeestä tullut hipaisukin tappaa. Tässäkin keskustelussa on monesti sotkettu keskenään termit osuman kovuus ja kunnon liike. Tosiasiahan on se, että vaikka kunnon liiketta voi vaatia hyvän osuman määritelmäksi, kovaa osumaa ei niinkään niin kauan kuin minimipanssarointia ei tässä lajissa ole. Tämä sama keskusteluhan käydään vuodesta toiseen, aina hiukan eri otsikolla.

Mutta ihan totta, voisi olla paikallaan selventää säännöissä ylläoleva kunnon liikkeen ja kovan lyönnin ero, kuten jo ketjun aloittajakin pyysi.

Ja todellakin, paras maku kaikille jää siitä, että asia puidaan skenaarion jälkeen ihan rauhassa kahden kesken. (Terveiset ainakin Vesalle ja Hytille, joista molemmista tapauksista jäi todella hyvä maku suuhun kun tilanteet hoidetaan mieluummin jälkikäteen sovitellen. :wink: )
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Maanantai, 05.07.2010 17:11

Mutta hei! Vastapainoksi on muuten ihan pakko sanoa, että muutaman kerran tuli tosi hyvä mieli kun onnistui listimään vastustajan ja vastustajalta kuului "Kuolin! Hyvin löit!" Tällaistakin kuulin muutaman kerran useankin ryhmän edustajalta. Automaattinen tosin jäi ainoana mieleen. Siinäpä malliesimerkkiä hyvästä urheiluhengestä!
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 05.07.2010 17:32

Kuten sanoin, halusin vain pyytää että säännöt kirjoitetaan paperille ettei niitä tarvitsisi niin paljon tulkita. Forumeilla puhuminen on yksi asia, mutta mikään mikä ei tule järjestäjiltä ei voi pitää sääntönä.

Vaikka tämän tarkoitus ei nyt ollu puida sitä mikä on hyvä osuma, otan yhden esimerkin minun ja Salosen kohtaamisesta.

On vaikea määritellä miten ase on liikkunut ennen osumaa, varsinkin kun ei sitä aina näe. Sen sijaan vapaaottelijana tunnustelen automaattisesti lyönnin takana olevaa painoa. Hyvä lyönti tähtää aina läpi vastustajasta ja niin että se takana on hyvä rakenne. Kuitenkin kun treenataan ja halutaan olla herrasmiehiä tämän rakenteen (käsivarsi, hartia, selkä) annetaan pettää ja antaa periksi osuman hetkellä ettei iskusta tule terävää ja lävistävää.

Tällaisesta iskusta kuitenkin huomaa että vastustaja olis voinut vielä työntää jos olisi halunnut ja tämä on todella hyvä isku. Sen sijaan kun salonen löi minua keihäällä kasvoihin, tunsin vain hyvin kevyen kosketuksen nenänpäässä ja oletin että hän löi maksimietäisyydeltä eikä lyönnissä olisi enää ollut sitä ylimääräistä etäisyyttä joka oltaisiin tarvittu tappamiseen. Voi toki olla että salonen osasi vain olla todella herrasmiesmäinen ja hänellä olisi ollut vielä 10 senttiä ylimääräistä, missä tapauksess pahoittelen syvästi. En pystynyt näkemään keihään rataa, tunsin näin vain kärjen tulevan ja taivutin itseäni taakse.

Minusta ei siis ole tarpeen sekoittaa sellaista osumaa jonka lyö hitaasti ja hellästi, mutta jossa on liikerataa tehdä pidemmällekin, sellaisen kanssa joka raapaisee, eikä olisi voinutkaan olla parempi. Minulla ei ole koskaan jäänyt epäselväksi ne tilanteet missä kaveri on ollut kiltti ja vain painanut minua miekallaan sen sijaan että pamauttaa sillä. Mutta hyvässä osumassa on aina varaa painaa hieman. Hipaisussa ei. Minusta tässä olisi varaa ottaa hieman realistisemminkin.

En kuitenkaan halua vääntää tästä, tarkoitukseni oli vain saada mustaa valkoisella että jos tarkoitus on että bofferi on sähköpiiska niin se kirjoitettaisiin ylös. Olen tähän asti ollut sellaisessa käsityksessä että säännöt on tarkoitettu olemaan mahdollisimman turvallisia, mutta pyrkivän kuitenkin realismin suuntaan.

Jokatapauksessa minusta huutaminen on hyvin hyvin epäkohteliasta koska virheitä sattuu kaikille ja suurin osa niistä jotka sohussa eivät jotain huomaa eivät tee sitä tahallaan.

-Vesa
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 05.07.2010 17:39

Nightingale kirjoitti:virheitä sattuu kaikille ja suurin osa niistä jotka sohussa eivät jotain huomaa eivät tee sitä tahallaan.
Toi tulisi mun mielestä kaikkien painaa mieleen ja mukavan paljon tuota kuulikin toitotettavan kun joku katkerana pohdiskeli että miksei se ottelija X silloin kuollutkaan. Varsinaisia huijaajia on onneksi oikeasti tosi vähän.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Bosmare
Asemies
Viestit: 11
Liittynyt: Tiistai, 09.12.2008 00:23

Viesti Kirjoittaja Bosmare » Maanantai, 05.07.2010 17:45

Tällä hetkellä säännöt ovat selkeästi puuttelliset ja ihmiset tuntuvat kaikki pelaavan omalla käsityksellään "kunnon liikkeestä" ja omalla määrällä vääriä osumia jotka suostutaan ottamaan jotta oikeita ei jäisi huomaamatta.

1. Voimansiirron tunteminen:
Tämä koskee lähinnä pistoja. Sekä iskiä että vastaanottaja voivat olla varmoja osumasta. Iskiä tuntee vastuksen kätensä kautta, vastaanottaja tuntee voiman ja kompensoi sitä omalla lihastyöllään. Ei jää huomaamatta edes kovissa puskutilanteissa eikä ole vaaraa että laskee huonoja osumia oikeiksi.

2. Iskun tunteminen:
Tämä on se tuntemus mikä tulee hyvistä swingeistä yleensä äänen saattelemana. Ihminen erottaa helposti tunnon avulla iskut kosketuksista tai hankaamisesta. Panssarien läpi näitä on hankalampi tuntea ja siksi osumien täydellinen ottaminen panssarilla on näköaistin varassa ja siis mahdotonta kovissa tilanteissa.

3. Näkeminen:
Näkemällä voi huomata monenlaisia iskuja, mutta se vaatii sen että on hyvin tietoinen tulevista iskuista ja katsoo niiden suuntaan. Jos haluaa tunnistaa huonot osumat hyvistä pelkän näkemisen avulla se voi vaatia koko lyöntiliikkeen seuraamista. Näkeminen toimii erityisen hyvin 1v1 tilanteissa, missä voi tarkkailla keskittyneesti vastustajan liikkeitä.

4. Hankaamisen ja kosketuksen tunteminen
Kaiken sen ihme sahauksen ja säheltämisen pystyy tuntemaan aika hyvin. Kovissa tilanteissa kuitenkin selkeästi vaikeammin. Liikkeet jotka tuntuvat sahauksena tai kosketuksena tulevat mielestäni kunnon liikkeestä vain jos vihollinen lyö tarkoituksella hiljaa tai jos osuma tulee hipaisten bofferin reunalla.

Mielestäni sääntöjen tulisi olla sellaiset, että pelaajat omien selkeiden tuntemustensa avulla voisivat olla varmoja siitä oikeasta toimintatavasta. Esimerkiksi kun tuntee hankaamista, on hyvin mahdollista että se oli vaikka hyvä pisto joka osui vaahdolla jalkaan matkallaan ohi. On kuitenkin myös hyvin mahdollista, että se oli ohi mennyt pisto, jolla jäätiin sitten sahailemaan jalkaa.

En usko että lähes kukaan huijaa tarkoituksella, suurin osa vaan pelaa hieman eri peliä ja tekevät erilaisia ratkaisuja epäselvissä tilanteissa. Mielestäni olisi tarpeen tehdä säännöt, joita on helppo noudattaa yksiselitteisesti. Epäselvässä tilanteessa osuman ottaminen tai ottamatta jättäminen on mielestäni henkilökohtainen valinta jota ei voida tuomita yleisesti.

Ehdotan että vain selkeät napakat iskut ja voimaa välittävät pistot hyväksytään tai vaihtoehtoisesti sitten kosketus = kuolema systeemiä. En itse keksi muita vaihtoehtoja, jotka eivät aiheuttaisi eripuraa sellaisten pelaajien välille jotka kuitenkin haluavat pelata oikein.
Avatar
AR2
Kreivi
Viestit: 417
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 14:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja AR2 » Maanantai, 05.07.2010 18:57

Hyvä että tästä keskustellaan näin avoimesti eikä kiroilla selän takana osumien ottamattomuudesta.

Se on vain niin että bofferit ei tarkoituksella ole tehty satuttamaan, ne on keveitä ja jos sillä lyö rautaan tai teräkseen niin ei ihme että huomaa, varsinkaan kun kyykkii ison kilven takana ja osumat tulee kilven yli ilman näköhavaintoa kypärään tai olkasuojiin.

Eli jos lyö panssariin niin pitää lyödä niin että se osuu ei hipaise jos ei tunnu niin ainakin niin kaveri huomaa sen jos ei huomaa lyö uudestaan jos ei vieläkään huomaa niin jos on mahdollista on parempi huomautaa ei alakaa kiroamaan ja käskemään.

Mielestäni ei ole väärin sanoa osumista sillä eihän kukaan ala väittämään moisia ilman syytä, eihän? :wink:

Mitä tulee kuolleisiin niin kokeneiden sotahuuto veteraanien on helppo toimia näissä tilanteissa kuin sotahuudossa ensimmäistä kertaa olevat.

Osa kuolleista menee muina miehinä muide tielle, osa kyykkii siellä muiden jaloissa ja osa tekee sen mitä pitäisi eli menee helvettiin sieltä muiden tieltä ja näyttää olevansa kuollut. :lol:

En tiedä mahtaako asialle mitään, joillekkin vaan se tilanteen taju ei mene perille. :P
-Si vis pacem para bellum-

Arttu Partanen
Avatar
Zaibe
Suurmestari
Viestit: 1172
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 00:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zaibe » Maanantai, 05.07.2010 19:03

Aluksi: Luulen että suurin osa minun ja Vesan erimielisyyksistä boffauksen suhteen johtuu siitä että Vesa vapaaottelijana suhtautuu bofferointiin ensisijaisesti kamppailulajina, kun taas minä jalkapallo taustallani suhtaudun siihen ensisijaisesti joukkueurheilulajina. Sotahuudon täytyy säännöiltään pysyä sellaisena että kaikkien näkökantojen bofferoijat mahtuvat sinne.

Vesan viestit luettuani ymmärrän ehkä paremmin Spartan taistelijoiden toimintaa tämän vuoden SOHUssa.
Minun näkemykseni mukaan Spartan taistelijoilla oli usein suuria ongelmia ottaa mielestäni täysin selviä osumia sisään, varsinkin niissä tilanteissa joissa heidän kilpiriviään vastaan rynnäköitiin(Tottakai rynnäköidessä tulee aina epäselviä tilanteita puolin ja toisin, mutta Spartalla mielestäni muita enemmän). Ja näitä ongelmia ei mielestäni voi sälyttää ainoastaan muutaman uuden kaverin niskoille. Panssaroimattomaan päähän lyöminen tuntui vain laukaisevan polvelle meno-reaktion, jonka jälkeen aloitettiin miekalla taistelu. Jos te tosiaan olette treenanneet mentaliteetilla että vain "kunnon osumat" otetaan ja kilven kautta päähän tulleita osumia ei lasketa, niin ei ihme että olemme olleet hieman törmäyslinjalla. Teillä on käytössä niin isot kilvet, että todennäköisesti suurin osa osumista tulee jotenkin kilven kautta, lähes aseesta riippumatta. Esimerkiksi miekalla on parempi liu'uttaa päähän pisto kilpeä pitkin, samalla painaen kilven reunaa alaspäin, kuin pistää suoraan päähän. Samoiten hilparilla on vaikea olla osumatta jollakin aseen kohdalla kilpeen vaikka itse aseen terä osuisi vain vastustajaan. Ja johtuen juurikin tästä panssaroimattomuudesta, on vaikea kuvitella että paljaaseen päähän tullutta osumaa miekasta, hilparista tai keihäästä voisi sekoittaa takana olevan, oman kaverin keihäänvarresta tulleeseen kosketukseen.

"Kunnollisen osuman"-käsite jakaa mielipiteitä niin paljon että siihen keskusteluun on tässä aivan turha mennä. Sen sijaan käytetään keskustelun pohjana, kuten Vesa itsekkin pyysi, tämän vuoden vahvistettuja sääntöjä. "Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja on tullut kunnon liikkeestä." Hyväksytty osuma siis vaatii tosiaan sen kunnollisen liikkeen, mutta bofferointi-skenessä kunnollinen liike sisältää mielestäni lähes kaiken muun paitsi voimattomat rannenäpäytykset. Toiseksi hyväksyttävältä osumalta vaaditaan fyysistä terän osumista. Siinä ei eritellä pitääkö osumankohdan olla laaja tai pitääkö raapaisun tuntua kunnolla. Ja tärkeimpänä, siinä ei sanota että osuman pitäisi teoriassa pystyä lävistämään tai tekemään kunnollinen vamma vastustajalle osuessaan. Näin ollen minun mielestäni Salosen keihään pisto, Vesan aikaisemmassa esimerkissä, oli täysin hyväksyttävä osuma. Se tuli kunnon liikkeestä ja osui vastustajaan.

Uskaltaisin myös tehdä väitteen että osaltaan tähän Spartan osumien ottamis ongelmaan vaikuttaa erityisen suuri voitonnälkä ja onnistumisen halu. Vesalla on varmasti vapaaottelijana todella suuri kilpailuvietti ja karismaattisena johtajan sekä vahvana persoonana, hän on varmastikkin välittänyt osan siitä omalle ryhmälleen. Tämä ei todellakaan itsessään ole mikään negatiivinen asia. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että boffo-skenessä saisi olla enemmänkin kilpailua mukana. Mutta kaikki asiat muuttuvat jossain määrin negatiivisiksi jos ne viedään liian pitkälle.
Kaikkia ryhmiä pitää lähteä haastamaan ennakkoluulottomasti ja itseluottamuksella SOHUssa, mutta jos alusta asti on isketty sisään sellainen mentaliteetti että meidän panssaroimaton ryhmä kyllä pärjää taistelussa pitkäänkin raskaasti haarniskoitua, isompaa ryhmää vastaan ja niin ei käykkään(kuten on todennäköistä), se voi johtaa jopa alitajuiseen osumien laskemattomuuteen.
Tämä viimeisin kommentti on tosiaan puhdasta olettamusta, jota en voi perustaa mihinkään faktaan, mutta se on kuitenkin yksi mahdollisuus.

Pidän itseäni todella huonona foorumi-kirjoittana, koska en oikein osaa tuoda pointtiani selkeästi esiin ja usein ne onkin väärin ymmärretty. Tämän viestin tarkoituksena ei tosiaan ole kritisoida sitä ajatusta jonka pohjalta Sparta ryhmänä toimii, vaan tuoda esiin käytännössä ilmenneita ongelmia ja pohtia niiden syitä.
Spartan toiminnassa on paljon enemmän kehuttavaa kuin moitittavaa, kuten esimerkiksi hyvä yhteishenki, saumaton yhteistyö ryhmän sisällä, uuden asecombon sisääntuonti, jne. Mutta tässä keskustelussa ei keskitytä nyt niihin.


Toivon vilpittömästi että tämä keskustelu ei johda samaan tulokseen kuin Virolaisten kanssa, jotka tulivat viime vuoden SOHUun tällä ajatuksella:"Me ollaan niin ylivoimaisia tässä tapahtumassa että meitä syytetään huijaamisesta, siksi me emme enää taistele tosissamme." Heidän omia sanojaan.

Todella kunnioitettava teko Vesalta nostaa tämä kissa pöydälle.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 05.07.2010 19:38

Kiitos Saloselle erinomaisesta linkistä, joka laajensi keskustelun mittakaavaa. Tuo rottinkitaistelun ja boffauksen vertailu on mielestäni juurikin järkevää, koska se auttaa meitä hahmottamaan kummankin lajin luonnetta, niiden vahvuuksia ja heikkouksia niin toimintakulttuurin, turvallisuuden kuin sääntöjärjestelmienkin suhteen.

Zaibe sanoi mielestäni äärimmäisen hyvin sen, että eritoten pistot liukuvat usein maaliinsa, mikä ei todellakaan tee niistä huonompia. Sanoisin vielä tähän lisäksi sen, että pistot (niin miekan kuin pitempienkin aseiden) ovat sellainen taitolaji, jonka osatessaan melkein pakostakin jättää löysää käsivarteen. Muistan joskus Ropeconissa pistäneeni suoraan päähän kaveria, joka lähti epäonnekseen ns. vastapalloon. Teki todella pahaa katsoa kun pää retkahtaa taakse ja kaverilta lähtee jalat alta. Kuten tuolla rottinkifoorumin keskustelussa todettiin nämä ovat niitä todella vaarallisia iskuja.

En kuitenkaan rajaisi keskustelua foorumilla pelkästään olemassa oleviin sääntöihin. Tietenkin niitä tulisi käyttää nyt päättyneen tapahtuman arvioinnissa, mutta tätä kalibrointikeskustelua on ehdottomasti käytävä, jotta voidaan taata sellainen sääntökehitys, joka, kuten jo todettiinkin, mahdollistaa kaikkien toimijoiden osallistumisen kansallisen tason tapahtumiin, mutta samalla olisi nykyistä selkeämpi. Helppoa? Tuskin. Tarpeellista? Mielestäni ehdottomasti.

Zaibe on kuitenkin mielestäni aivan oikeassa siinä, että voittamisen nälkä ajaa ihmiset helposti ylilyönteihin. Tässä suhteessa nöyryys onkin vaikeasti tavoitettava hyvä. Gnomuksen ja Automaattisen kannanotot osoittavat mielestäni oikean suunnan tässä asiassa.

Kuoliaaksi huutelussa olen itsekin ollut kovin huonotapainen männävuosina, ja oppimista on riittänyt. Kun olen luonteeltani vielä tulikiveä ja tappuraa, on joku varmasti saanut jossain vaiheessa minustakin epäilemättä huonon käsityksen. Tämä onkin se syy, miksi näihin keskusteluihin on tarvetta. Jälkipeli on aina mahdollisuus oppia nöyryyttä vähän rauhallisemmassa mielentilassa, kuin mihin kuumalla, heinäpölyn täyttämällä tantereella on milloinkaan mahdollisuutta. Olenkin teille kaikille kiitollinen näistä jokavuotisista turinatuokioista, sillä tänäkin vuotena huusin taas vähemmän kuin aiemmin. Kiitos!

Tuo kuolleiden liikkuminen on ehdottomasti vaikeampi kysymys, kuin mitä muutamat kannanotot antaisivat olettaa. Kilpisoturina kuolen yleensä tilanteissa, joissa linjat rytisevät huolella. Tällöin iskuja satelee joka puolelta ja vihulaista on ympärillä oikein todenteolla. Onkin tyypillistä, kuten edellä jo todettiinkin, että saan muutaman lisälyönnin, kun kolme vastustajaa varmistaa ison assassiinimörön hengenlähdön samanaikaisesti. Ei siinä mitään, mutta tämän takia näissä tilanteissa menen tyypillisesti polvelle vieden kilven pääni yllä ennen kuin saan miekkani kahvan ylös antautumisen merkiksi. Jos nimittäin jäisin ylös saisin (kokemusta on) vielä toiset kolme lyöntiä latvaan. Tällöin olen tietenkin muiden tiellä, mutta jos lähtisin kuolleena samoin tein rynnimään, olisi tilanne tuskin parempikaan. Säännöissähän määritellään vain:
Ensimmäisen tilaisuuden tullen poistutte pahimmasta taistelun tuoksinasta sivummalle häiriten taistelua mahdollisimman vähän.
Sitä kuka tilanteen määrittelee ei ole määritelty, eikä se ilmene säännöistä. On tietenkin syytä olettaa, että minä itse määrittelen sen, mutta tämä ei ole itsestään selvää. Kun heti perään säännöissä todetaan:
Mikäli paikalta poistuminen ei onnistu taistelun takia tai paluureitillä on toimintaa mene lähimmän puun tai kiven tms. esteen luokse ja istu/pysy alhaalla odottaen tilanteen rauhoittumista.
Tämän perusteella kaikki arkun kannossa paikoilleen jääneet SOS:set ja spartalaiset soturit käyttäytyivät mielestäni sääntöjen kirjaimen, joskaan eivät ehkä sen hengen mukaisesti. Se, että he näin toimiessaan estivät skenaarion jatkumisen, ei mielestäni ole heidän syytään. Kuten jo aiemmin totesin, tällöin tilanne saatiin ratkaistu hyvässä sovussa molempien osapuolien kevennettyä taistelutoimintaansa, mutta säännöt eivät todellakaan auttaneet tilanteen ratkaisemisessa.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”