Sääntösysteemin täysuudistus.
Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät
- Sigmarite
- Kreivi
- Viestit: 351
- Liittynyt: Keskiviikko, 24.12.2008 09:52
-
- Kreivi
- Viestit: 489
- Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
- Paikkakunta: Kuopio
- frozen
- Herttua
- Viestit: 705
- Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
- Paikkakunta: Kerava
- viikinkisoturi
- Herttua
- Viestit: 566
- Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Kreivi
- Viestit: 489
- Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
- Paikkakunta: Kuopio
Sanoisin että kysymyksessä on kultainen keskitie jos tällaista sääntöuudistusta lähdettäisiin toteuttamaan. Tämä on täysin hullua hypoteesiani enkä itsekkään pidä ajatuksesta että sellaista lähdetään toteuttamaan.
Tämä on kuitenkin näkemykseni asiasta:
a) Sotahuuto ei ole liverpoolipeliä
Toisaalta
b) Sotahuudoissa on historiallinen viitekehys, jonka mukaan pukeudutaan ja jonka mukaiset aseet ovat käytössä.
----
a) Eläytymistä liverklooripeleissä määritellään yleensä hahmolomakkein ja propein, vaattein yms.
b) Sotahuudossa eläytyminen on varusteissa, vaatetuksissa ja niissä käytöksissä mitä taistelukentällä huudetaan. Varmasti lähes jokainen Sotahuutoon osallistuja on huutanut kuolemaa vastustajalleen aikomatta tappaa tätä oikeasti.
----
a) Larpit ovat yleensä kestoltaan yhtenäisiä tapahtumia viitekehykseltäänkin.
b) Sotahuuto tapahtuu useissa erilaisissa skenaarioissa.
----
Jos halutaan puhua eläytymisen tuomasta lisäpisteestä pisteytyksissä niin pitäisi määritellä mitä eläytymisellä tarkoitetaan. Koska on vaikea puuttua niihin asioihin joita esim. ryhmä huutaa vastustajilleen taistelussa. Lisäksi eikö näyttävyydestä saa jo jonkinnäköistä suosiota puoleensa pisteytyksessä? Jos näin on niin sittenhän on oikeastaan aika turhaa rueta moisesta nilkuttamaan lisäpisteitä, koska lähes kaikki Sotahuutoon osallistuvat hankkivat kuitenkin jonkinlaiset edes sinnepäin sopivat vaateparret ja tabardit.
Haluan kuitenkin sanoa, että KuoLan kaarti eläytyi voimakkaasti Warhammer Livessä italialaistyyppisiin pelokkaisiin palkkasotureihin, samaten kuin Sotahuudossa 2005. Warhammer Livessä Kuolan Kaarti nähtiinkin monesti pakenevan taisteluista säilyttäen ukkonsa kentällä ennemmin kuin taistelevan. Sama eläytyminen jatkui melko pitkälti Sotahuudossa tuona vuonna mutta erityisyytenä mainittakoon hupailumielinen eläytyminen skenaarioiden välillä. Ei siitä pisteitä saanut mutta meillä oli hauskaa. Samaten niillä jotka olivat sosiaalisissa interaktioissa aiheen kehyksissä kanssamme.
Tämä on kuitenkin näkemykseni asiasta:
a) Sotahuuto ei ole liverpoolipeliä
Toisaalta
b) Sotahuudoissa on historiallinen viitekehys, jonka mukaan pukeudutaan ja jonka mukaiset aseet ovat käytössä.
----
a) Eläytymistä liverklooripeleissä määritellään yleensä hahmolomakkein ja propein, vaattein yms.
b) Sotahuudossa eläytyminen on varusteissa, vaatetuksissa ja niissä käytöksissä mitä taistelukentällä huudetaan. Varmasti lähes jokainen Sotahuutoon osallistuja on huutanut kuolemaa vastustajalleen aikomatta tappaa tätä oikeasti.
----
a) Larpit ovat yleensä kestoltaan yhtenäisiä tapahtumia viitekehykseltäänkin.
b) Sotahuuto tapahtuu useissa erilaisissa skenaarioissa.
----
Jos halutaan puhua eläytymisen tuomasta lisäpisteestä pisteytyksissä niin pitäisi määritellä mitä eläytymisellä tarkoitetaan. Koska on vaikea puuttua niihin asioihin joita esim. ryhmä huutaa vastustajilleen taistelussa. Lisäksi eikö näyttävyydestä saa jo jonkinnäköistä suosiota puoleensa pisteytyksessä? Jos näin on niin sittenhän on oikeastaan aika turhaa rueta moisesta nilkuttamaan lisäpisteitä, koska lähes kaikki Sotahuutoon osallistuvat hankkivat kuitenkin jonkinlaiset edes sinnepäin sopivat vaateparret ja tabardit.
Haluan kuitenkin sanoa, että KuoLan kaarti eläytyi voimakkaasti Warhammer Livessä italialaistyyppisiin pelokkaisiin palkkasotureihin, samaten kuin Sotahuudossa 2005. Warhammer Livessä Kuolan Kaarti nähtiinkin monesti pakenevan taisteluista säilyttäen ukkonsa kentällä ennemmin kuin taistelevan. Sama eläytyminen jatkui melko pitkälti Sotahuudossa tuona vuonna mutta erityisyytenä mainittakoon hupailumielinen eläytyminen skenaarioiden välillä. Ei siitä pisteitä saanut mutta meillä oli hauskaa. Samaten niillä jotka olivat sosiaalisissa interaktioissa aiheen kehyksissä kanssamme.
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
- Sigmarite
- Kreivi
- Viestit: 351
- Liittynyt: Keskiviikko, 24.12.2008 09:52
-
- Kreivi
- Viestit: 489
- Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
- Paikkakunta: Kuopio
- viikinkisoturi
- Herttua
- Viestit: 566
- Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
- Sigmarite
- Kreivi
- Viestit: 351
- Liittynyt: Keskiviikko, 24.12.2008 09:52
- viikinkisoturi
- Herttua
- Viestit: 566
- Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tuo on viimevuoden sotahuuto säännöistä ja minusta ne toimi aivan hyvin.Nykyaikaisen kypärän naamioimista esimerkiksi kankaalla tai teipillä suositellaan. Erityisen räikeän väriset kypärät saatetaan naamioida paikan päällä järjestäjien toimesta.
Itse en nähnyt moniakaan lätkäkypäriä naamioimatta, pääasia, että halutessaan saa suojata päänsä vaikka kotoa löytyvällä lätkäkypärällä.
- Nightingale
- Kreivi
- Viestit: 406
- Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
- Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila
Herätellääs vähän.
Toinen ehdotus edellisen rinnalle.
(riittävän) Panssaroitua miestä vastaan jotta osuma tekisi vahinkoa, on sen oltava sellainen, että lyöjä huitaisee, osuu ja jatkaa painamista osumakohtaan. Tämä yhdistettynä siihen että lyönnin pitää tulla edes jonkin moisesta liikkeestä, antaisi panssareille kaivattua kestävyyttä.
Itse en pidä tästä niin paljon sillä se muuttaa jossain määrin lyöntitekniikkaa, mutta tämä poistaa sen ettei tarvitse miettiä millä aseella tai millä tavalla lyönti tuli. Jos huitaisu tulee ja osuman jälkeenkin lyöjä pystyy laittamaan siihen voimaa, se on läpäisevää sorttia.
Suht helppoa ja ehkäpä hieman realististakin.
Toinen ehdotus edellisen rinnalle.
(riittävän) Panssaroitua miestä vastaan jotta osuma tekisi vahinkoa, on sen oltava sellainen, että lyöjä huitaisee, osuu ja jatkaa painamista osumakohtaan. Tämä yhdistettynä siihen että lyönnin pitää tulla edes jonkin moisesta liikkeestä, antaisi panssareille kaivattua kestävyyttä.
Itse en pidä tästä niin paljon sillä se muuttaa jossain määrin lyöntitekniikkaa, mutta tämä poistaa sen ettei tarvitse miettiä millä aseella tai millä tavalla lyönti tuli. Jos huitaisu tulee ja osuman jälkeenkin lyöjä pystyy laittamaan siihen voimaa, se on läpäisevää sorttia.
Suht helppoa ja ehkäpä hieman realististakin.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
- Kreivi Sinisulka
- Kreivi
- Viestit: 458
- Liittynyt: Perjantai, 18.05.2007 21:28
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Nightingale
- Kreivi
- Viestit: 406
- Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
- Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila
Okei okei Mulla vaan oli tylsää ^^
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
- Automaattinen
- Komentaja
- Viestit: 1605
- Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
- Paikkakunta: Mouhijärvi
Yks mikä tuottaa ongelmia jatkossa on toi aseista kiinni ottamisen salliminen, vaikkakin tekee realismia jonkun verran. Toisaalta kun niitä osumia ei oikein tahdota ottaa kunnolla kilpirivissä, pistää keihäänsä täysin turhaan riskialttiiksi.
Toisaalta on se myös hyvä asia, mutta kunhan mietin että tuo aseissa roikkuminen on sellanen mistä vois puhua vähän.
Puolesta ja vastaan olis kiva kuulla. Mä lähinnä kannatan, mutta edellä mainitusta syystä pidän tavallaan tasapainoa horjuttavalla tavalla jos osumien ottaminen on samaa kuin viime linnaskenuissa esims osassa tapauksista. Eikä siis muuten kuin siks että ei varmaan tajunnu aina osuman saaja että toi töytäsy tuli nyt jostain kilpirivin suunnalta näkymättömistä eikä osannu sanoa oliko se keihäs vai ei.
Samapa tuo silti. Ainahan mää meen kumminki niillä säännöillä millä on ilmotettu mentävän.
Toisaalta on se myös hyvä asia, mutta kunhan mietin että tuo aseissa roikkuminen on sellanen mistä vois puhua vähän.
Puolesta ja vastaan olis kiva kuulla. Mä lähinnä kannatan, mutta edellä mainitusta syystä pidän tavallaan tasapainoa horjuttavalla tavalla jos osumien ottaminen on samaa kuin viime linnaskenuissa esims osassa tapauksista. Eikä siis muuten kuin siks että ei varmaan tajunnu aina osuman saaja että toi töytäsy tuli nyt jostain kilpirivin suunnalta näkymättömistä eikä osannu sanoa oliko se keihäs vai ei.
Samapa tuo silti. Ainahan mää meen kumminki niillä säännöillä millä on ilmotettu mentävän.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Sigmarite
- Kreivi
- Viestit: 351
- Liittynyt: Keskiviikko, 24.12.2008 09:52
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Uskoisin nyt viitattavan jo sallittuun keihäisiin/varsiaseisiin tarttumiseen. Itse kannatan sääntöä, koska se pakottaa keihäsmiehen katsomaan, että minne sen keihäänsä tunkee, ja antaa myös mahdollisuuden pysäyttää kilpitulpan sisälle survottu nuohoaja, jonka heikkoja pistoyrityksiä pitäisi muuten vain yrittää väistellä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
-
- Sotalordi
- Viestit: 1116
- Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48
- Oravainen
- Paroni
- Viestit: 200
- Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
- Paikkakunta: Espoo
Mieleen tullutta:
-Iskun jälkeen painaminen on yksi lisä systeemin, joka on alunperin pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertaiseksi. Nykyään jos vastustaja ei tunnu kuolevan jostain syystä, tulee helposti lyötyä uudestaan. Jos vastustajan panssaria ei huomaa, voi päätyä närkästyneenä kyselemään vastustajaltaan miksei tämä laske niitä kymmentä wrappia jotka olet hänelle antanut. Tää ei mun mielestä kuulosta edes "tunnelmaa luovalta epävarmuudelta", joka olisi sekin huono kehityssuunta. Enemmän epäselvyyttä -> mahdollisesti enemmän vaaratilanteita, tarpeettomia lyöntejä ja kuolleita aivosoluja.
-SoHun osanottajien keskuudessa synnyttää erimielisyyttä järkevä osumien laskeminen. Vielä enemmän epäselvyyttä aiheuttanee jos mättäjien olisi vielä erikseen arvioitava painetaanko lyönnin jälkeen tarpeeksi. Panssari ei helpota tilannetta, ja jotkut nuoremmat osanottajat voivat olla kykenemättömiä aiheuttamaan tarpeellista painetta jonka iskun vastaanottanut laskisi
-Painamis-vaihe pidentää hyökkäystä, ja on suhteellisen helppoa lopettaa se alkuunsa, kun on ensin saanut varoituksen, kun on tuntenut osuman (jos ei tuntenut osumaa, vielä pahempi) Tämä lisää panssarin tehokkuutta, mikä on mielestäni huono kehityssuunta, Sohuun ei tultu mittaamaan kuka teki juustoimmat varusteet, vaan kuka on eniten 1337. Tässä taas auttaa yksinkertainen säännöstö.
En tykkää ajatuksesta panssarin hyödyn lisäämisestä. On tehtävä valinta sääntöjen mukaan optimoinnin, tyylin (ja hinnan) välillä. Jos tätä lähdettäisiin muuttamaan säännöillä, jotta raskaan panssarin käyttäjät kokisivat saavansa ansaitsemansa hyödyn, se tekisi sitten hallaa vähemmän panssaroiduille, jotka toistaiseksi taitavat olla enemmistö. Jos on rakkautta lajiin (joka on varmaan usealle osasyy panssariin hankkimiselle) toivoisin sitä olevan myös muillekin boffaajille jaettavaksi.
-Iskun jälkeen painaminen on yksi lisä systeemin, joka on alunperin pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertaiseksi. Nykyään jos vastustaja ei tunnu kuolevan jostain syystä, tulee helposti lyötyä uudestaan. Jos vastustajan panssaria ei huomaa, voi päätyä närkästyneenä kyselemään vastustajaltaan miksei tämä laske niitä kymmentä wrappia jotka olet hänelle antanut. Tää ei mun mielestä kuulosta edes "tunnelmaa luovalta epävarmuudelta", joka olisi sekin huono kehityssuunta. Enemmän epäselvyyttä -> mahdollisesti enemmän vaaratilanteita, tarpeettomia lyöntejä ja kuolleita aivosoluja.
-SoHun osanottajien keskuudessa synnyttää erimielisyyttä järkevä osumien laskeminen. Vielä enemmän epäselvyyttä aiheuttanee jos mättäjien olisi vielä erikseen arvioitava painetaanko lyönnin jälkeen tarpeeksi. Panssari ei helpota tilannetta, ja jotkut nuoremmat osanottajat voivat olla kykenemättömiä aiheuttamaan tarpeellista painetta jonka iskun vastaanottanut laskisi
-Painamis-vaihe pidentää hyökkäystä, ja on suhteellisen helppoa lopettaa se alkuunsa, kun on ensin saanut varoituksen, kun on tuntenut osuman (jos ei tuntenut osumaa, vielä pahempi) Tämä lisää panssarin tehokkuutta, mikä on mielestäni huono kehityssuunta, Sohuun ei tultu mittaamaan kuka teki juustoimmat varusteet, vaan kuka on eniten 1337. Tässä taas auttaa yksinkertainen säännöstö.
En tykkää ajatuksesta panssarin hyödyn lisäämisestä. On tehtävä valinta sääntöjen mukaan optimoinnin, tyylin (ja hinnan) välillä. Jos tätä lähdettäisiin muuttamaan säännöillä, jotta raskaan panssarin käyttäjät kokisivat saavansa ansaitsemansa hyödyn, se tekisi sitten hallaa vähemmän panssaroiduille, jotka toistaiseksi taitavat olla enemmistö. Jos on rakkautta lajiin (joka on varmaan usealle osasyy panssariin hankkimiselle) toivoisin sitä olevan myös muillekin boffaajille jaettavaksi.
-
- Sotahuuto '12 -järjestäjä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
- Paikkakunta: Leppävirta
-
- Sotalordi
- Viestit: 1116
- Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48
-
- Ritari
- Viestit: 71
- Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 13:39
- Paikkakunta: nastola
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Lainaus säännöistä: "Kehokontakti osallistujien välillä sallitaan. Vastustajaan tarrautuminen on kuitenkin kiellettyä, samoin töniminen, kamppaamiset tai muu pidemmälle viety painiskelu. Mikään tekniikka ei saa johtaa lukkoihin"
Itse laskisin ranteeseen tarttumisen tarrautumiseksi, mutta esimerkiksi avokämmenellä tehty työntö vastustajan ranteeseen olisi sallittu.
Itse laskisin ranteeseen tarttumisen tarrautumiseksi, mutta esimerkiksi avokämmenellä tehty työntö vastustajan ranteeseen olisi sallittu.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
- Misumasu
- Marsalkka
- Viestit: 2292
- Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
- Paikkakunta: Jyväskylän mlk
Hyvin tiivistetty, yhdyn tähän.Pahistonttu kirjoitti:Lainaus säännöistä: "Kehokontakti osallistujien välillä sallitaan. Vastustajaan tarrautuminen on kuitenkin kiellettyä, samoin töniminen, kamppaamiset tai muu pidemmälle viety painiskelu. Mikään tekniikka ei saa johtaa lukkoihin"
Itse laskisin ranteeseen tarttumisen tarrautumiseksi, mutta esimerkiksi avokämmenellä tehty työntö vastustajan ranteeseen olisi sallittu.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
-
- Ritari
- Viestit: 71
- Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 13:39
- Paikkakunta: nastola