Ryhmätavoitteet
Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät
- Tuomir
- Herttua
- Viestit: 539
- Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
Ryhmätavoitteet
Kun sotahuuto 2009- osio tulee, joku modehan voisi siirtää tän sinne.
Eli siis. Luin vuoden 2006 skenaario-osiota ja silmiin pisti se luopiojuttu. Siinä oli ryhmien tavoitteista jota voisi olla ensi vuonna. Se vähän värittäisi tapahtuman viitekehystä kun ryhmillä on hieman eriävät tavoitteet taistelussa. Ja sitä ideaa ryhmien toiveista kannatan, saa erityyppisiä ryhmiä helposti.
Eli siis. Luin vuoden 2006 skenaario-osiota ja silmiin pisti se luopiojuttu. Siinä oli ryhmien tavoitteista jota voisi olla ensi vuonna. Se vähän värittäisi tapahtuman viitekehystä kun ryhmillä on hieman eriävät tavoitteet taistelussa. Ja sitä ideaa ryhmien toiveista kannatan, saa erityyppisiä ryhmiä helposti.
Kunnes lääkäri kieltää!
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
- Tuomir
- Herttua
- Viestit: 539
- Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
Olisi kyllä kiva. Ne briiffit vaan vievät tosi paljon aikaa, ja kaikki se aika on taistelemisesta pois... tällainen systeemi myös vaikeuttaisi skenaarioiden pikauusintoja puolia vaihtaen, kun briiffit pitäisi vetää siinäkin välissä. 500-600 ihmistä, jotka pitää jakaa pariinkymmneen paikkaan kuulomatkan ulkopuolelle toisistaan ja sitten briiffata muutaman ihmisen voimin, on oikeasti aikamoinen projekti.
Huomasimme tänä vuonna, että se ainoa kerta, kun poikettiin "kerrotaan kaikki tavoitteet kaikille" -linjasta, meni metsään. Tarkoitan nyt hornankattilaskenaariota, jossa sisälläolijat eivät tienneet, että toisella osapuolella on aikaraja.
Huomasimme tänä vuonna, että se ainoa kerta, kun poikettiin "kerrotaan kaikki tavoitteet kaikille" -linjasta, meni metsään. Tarkoitan nyt hornankattilaskenaariota, jossa sisälläolijat eivät tienneet, että toisella osapuolella on aikaraja.
- Nipsu
- Herttua
- Viestit: 682
- Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
- Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Kapteeni
- Viestit: 141
- Liittynyt: Lauantai, 03.03.2007 16:36
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
Näin tulevaisuutta ajatellen, piste jokaisesta pelialueelta elossa päässeestä olisi ehkä myös ollut suht toimiva ratkaisu. Toisaalta noin isolla kuopalla se olisi ehkä mennyt siihen, että koko armeija rushii ulos yhdestä kohtaa, ellei piirrittävä osapuoli ole nopea.
"Learn to obey before you command."
"Ei se ase vaan se käyttäjä."
- Jesua Sukaton
- Herttua
- Viestit: 898
- Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Gitoll
- Herttua
- Viestit: 583
- Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 13:03
- Paikkakunta: Jyväskylä
Järjestelyt briiffien osalta on hoidettavissa hyvinkin yksinkertaisesti ja nopeasti jos sille koetaan tarvetta. Kannatan kyllä ryhmätavoitteiden asettamista edes yksittäisiin skenaarioihin. Miksei jotain voisi olla koko sohunkin ajan?
Sotahuuto kasvaa kasvamistaan ja järjestäjillä on käytettävissään nakkiryhmiä ja briiffaustakin voi helpottaa ryhmien sisäisen tiedotuksen avulla. Nyt tarkoitan esimerkiksi sitä, että megafoniin kuuluttava henkilö ilmoittaa, että jokaisen taisteluun osallistuvan ryhmän on lähetettävä yksi taistelulähetti briiffaus-pisteelle. Pisteellä nakitettu järjestäjä jakaa jokaiselle ryhmälle jo valmiiksi paperille kirjoitetun oman tavoitteen ja on joka ryhmän oma vastuu jakaa tämä tieto jäsenille ja salata tavoite.
Tavoite voi olla neljän sivun mittainen historiallisella taustalla perusteltu tehtävä kaukaiselta ruhtinaalta, jota ryhmä lukee omassa rauhassaan metsän siimeksessä tai sitten paperilla lukee "Tappakaa kaikki veljekset", jonka jälkeen ryhmä kuiskuttaa ennen skenaarion alkua noin 7 sekuntia ohjeistusta ryhmälle.
Mitä hornankattilaan tulee, niin vaikkei skenaario itsessään ollut itselleni mieleinen, oli se mielestäni skenaariona toimiva. Osa väestä pääsi maaliin, haavereita tuli siinä missä linnanvaltauksessakin ja tietä rynnistävä joukko teki hyvin mielenkiintoisia liikkeitä. En usko, että parit narinat briiffauksesta pilasivat koko tätä skenaariota.
Sotahuuto kasvaa kasvamistaan ja järjestäjillä on käytettävissään nakkiryhmiä ja briiffaustakin voi helpottaa ryhmien sisäisen tiedotuksen avulla. Nyt tarkoitan esimerkiksi sitä, että megafoniin kuuluttava henkilö ilmoittaa, että jokaisen taisteluun osallistuvan ryhmän on lähetettävä yksi taistelulähetti briiffaus-pisteelle. Pisteellä nakitettu järjestäjä jakaa jokaiselle ryhmälle jo valmiiksi paperille kirjoitetun oman tavoitteen ja on joka ryhmän oma vastuu jakaa tämä tieto jäsenille ja salata tavoite.
Tavoite voi olla neljän sivun mittainen historiallisella taustalla perusteltu tehtävä kaukaiselta ruhtinaalta, jota ryhmä lukee omassa rauhassaan metsän siimeksessä tai sitten paperilla lukee "Tappakaa kaikki veljekset", jonka jälkeen ryhmä kuiskuttaa ennen skenaarion alkua noin 7 sekuntia ohjeistusta ryhmälle.
Mitä hornankattilaan tulee, niin vaikkei skenaario itsessään ollut itselleni mieleinen, oli se mielestäni skenaariona toimiva. Osa väestä pääsi maaliin, haavereita tuli siinä missä linnanvaltauksessakin ja tietä rynnistävä joukko teki hyvin mielenkiintoisia liikkeitä. En usko, että parit narinat briiffauksesta pilasivat koko tätä skenaariota.
-
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 1427
- Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
- Paikkakunta: Lahti
Monen eri porukan briiffaamisissa paperilla annetut tehtävät ovat melkein pakolliset. Järjestäjillä ei ole loputtomasti nakitettavia ja skenaariobriiffeissä pitäisi olla kaikille sama tieto. Esimerkiksi SH07:ssä pari skenaariota ratkesi siihen, että eri porukoilla oli eri käsitys maalialueista.
Paperitehtävät taas vaativat paljon ennakkovalmistautumista. Ryhmäkohtaisissa tehtävissä pitää myös miettiä tehtävien tasapuolisuus. Esimerkiksi jos Rämän tehtävänä on "Tapa Illuminati" ja Tuusan Nuuskan tehtävänä on "Tapa Vishna Grim" niin tiedän kumpi tehtävä todennäköisemmin toteutuu. Tappamisissa on myös vaikeutena selvittää kuka tappoi kenetkin ellei sotureilla ole jotain päänahkoja kerättäväksi ja silloin taas pelkkä tappaminen ei riitä vaan pitäisi saada haettua päänahkat talteen. Tehtävät olisi kivoja, mutta niiden tasapuolinen käyttö on vaikeaa.
Paperitehtävät taas vaativat paljon ennakkovalmistautumista. Ryhmäkohtaisissa tehtävissä pitää myös miettiä tehtävien tasapuolisuus. Esimerkiksi jos Rämän tehtävänä on "Tapa Illuminati" ja Tuusan Nuuskan tehtävänä on "Tapa Vishna Grim" niin tiedän kumpi tehtävä todennäköisemmin toteutuu. Tappamisissa on myös vaikeutena selvittää kuka tappoi kenetkin ellei sotureilla ole jotain päänahkoja kerättäväksi ja silloin taas pelkkä tappaminen ei riitä vaan pitäisi saada haettua päänahkat talteen. Tehtävät olisi kivoja, mutta niiden tasapuolinen käyttö on vaikeaa.
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Laittaisin rahani likoon Tuskan puolesta.. Vishna Grimin tappaminen vaatii lähinnä että odottaa heidän juoksevan taisteluun etulinjassa ja sitten tappaa ne muutamat selvinneet. Paitsi tietysti jos tehtävänä on "juuri teidän täytyy tappaa heidät", silloinhan tehtävä muuttuu mahdottomaksi heti kun joku toinen ryhmä tappaa yhden.Gnomus kirjoitti: Ryhmäkohtaisissa tehtävissä pitää myös miettiä tehtävien tasapuolisuus. Esimerkiksi jos Rämän tehtävänä on "Tapa Illuminati" ja Tuusan Nuuskan tehtävänä on "Tapa Vishna Grim" niin tiedän kumpi tehtävä todennäköisemmin toteutuu. Tappamisissa on myös vaikeutena selvittää kuka tappoi kenetkin ellei sotureilla ole jotain päänahkoja kerättäväksi ja silloin taas pelkkä tappaminen ei riitä vaan pitäisi saada haettua päänahkat talteen. Tehtävät olisi kivoja, mutta niiden tasapuolinen käyttö on vaikeaa.
Eikö jonakin vuonna voisi oikeasti kokeilla pisteetöntä Sotahuutoa, tuo että kaikista tilanteista täytyy tehdä mahdollisimman tasapuolisia tappaa niin monta mahdollista piristystä..
No plan survives the first enemy contact intact. We have no plan. Ergo, we survive the enemy contact intact.
Ceterum censeo, Rämä esse delendam.
Ceterum censeo, Rämä esse delendam.
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
- Hiisi
- Herttua
- Viestit: 556
- Liittynyt: Keskiviikko, 10.05.2006 13:15
- Paikkakunta: Kuopijo
Niin, koska sotahuutoon tullaan keräämään pisteitä ja voittamaan.
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?
- Rumiluntti
- Herttua
- Viestit: 610
- Liittynyt: Sunnuntai, 06.01.2008 22:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
Hiisi kirjoitti:
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?
Riskiä loputtomilla respoilla ilman lippuja... sekavaa, älytöntä, juoksuttavaa, eli ylitsepursuavan hupaisaa Ensi sohuun vika skenu? Kuka tahansa voisi pitää pistettä. Ja soppaa hammentämään vielä se että kaikilta omien hallistemalta pisteiltä voisi respata?! Drool...
- goblintaikuri
- Herttua
- Viestit: 887
- Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
- Paikkakunta: Paikkakunta:
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
Joopa joo. Minä ainakin pitäisin aina mukavan, muutaman minuutin juomatauon kuoltuani, kun ei olisi kiire mihinkään. Tai vaikka pitemmänkin, jos siltä tuntuisi.Rumiluntti kirjoitti:Hiisi kirjoitti:
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?
Riskiä loputtomilla respoilla ilman lippuja... sekavaa, älytöntä, juoksuttavaa, eli ylitsepursuavan hupaisaa Ensi sohuun vika skenu? Kuka tahansa voisi pitää pistettä. Ja soppaa hammentämään vielä se että kaikilta omien hallistemalta pisteiltä voisi respata?! Drool...
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
No, tätä keskustelua tuskin kannattaa ottaa muutenkaan mitenkään tosissani, mutta sekavaa riskia loputtomilla respoilla ja ilman respoja voi mättää vaikka jokaisissa treeneissä sen 100 kertaa vuodessa ja treenileirit päälle, jos niikseen huvittaa. Samoin epätoivoisia itsemurharynnäkköjä. Keskivertoryhmä tulee Sotahuutoon pitämään ennen kaikkea hauskaa, mutta samaan aikaan koettelemaan omia taitojaan treenattuaan ja varusteltuaan itseään vuoden verran, enemmän tai vähemmän. Läskiksi lyöminen on toisinaan hauskaa, mutta kukaan ei jaksa kehittää omaa porukkaansa Sotahuutoa varten samalla tasolla kuin nyt on vuosi vuodelta nähty, jos tarkoituksena silkka mättäminen ilman kummempia tavoitteita tai ryhmätoimintaa.
Henkilökohtaisesti voin ainakin sanoa ottaneeni sen verran monta tuhatta bofferimatsia ilman sen suurempaa tarkoitusta, että on kivaa edes kerran vuodessa tapella kunnollisilla skenaarioilla ja armeijoilla niin, että suoritusta edes jollain leikkimielisellä tavalla arvioidaan ja saadaan pientä kilpailullisuutta mukaan.
Aiheeseen liittyen, kysymys SH07:ssa olleille: millainen fiilis jäi vikasta skenaariosta?
Henkilökohtaisesti voin ainakin sanoa ottaneeni sen verran monta tuhatta bofferimatsia ilman sen suurempaa tarkoitusta, että on kivaa edes kerran vuodessa tapella kunnollisilla skenaarioilla ja armeijoilla niin, että suoritusta edes jollain leikkimielisellä tavalla arvioidaan ja saadaan pientä kilpailullisuutta mukaan.
Aiheeseen liittyen, kysymys SH07:ssa olleille: millainen fiilis jäi vikasta skenaariosta?
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
- Peltokorppi
- Marsalkka
- Viestit: 2442
- Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
- Paikkakunta: Jykylä
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tarkoitetaanko 07 vikalla skenulla sitä kahden pisteen riskiä vai niitä epämääräisiä kenttätaisteluiden sarjoja? Kenttiä en ehtinyt ottaa kovin montaa, oli ne nyt ihan jees. Riskistä taas en oikein tykännyt, homma kusi aika pahasti kun alusti asti oli varsin selvää, ettei palkkikset tule ikinä valtaamaan sitä kukkulaa ranskalaisilta, enkuista nyt puhumattakaan. Itse mättäminen oli kuitenkin kivaa
"Learn to obey before you command."
"Ei se ase vaan se käyttäjä."
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
Tarkoitin 07:sta tosiaan sitä pisteyttämätöntä kenttää, jossa hyökättiin aivottomasti, jätettiin osumat laskematta, pistettiin painiksi ja jossain vaiheessa kuolleiden lauma respasi omatoimisesti kentän laidalta ja hyppäsi mukaan taisteluun ja tätä jatkettiin ties-kuinka-monta-kertaa. Sinänsä ihan hauskaa paineiden purkamista, mutta...