Viesti
Kirjoittaja Demolicious » Perjantai, 25.05.2012 21:23
Vaikka tämä lisäys nyt tulee aika lailla jäljessä, niin tässä kun luin tätä läpi, aloin samalla miettiä viime SoHua ja ajattelin samalla jakaa omia näkemyksiäni viimevuodesta. Huomautettakoon, että vaikka teksti saattaa olla välistä negatiivista, tämä ei ole haukkuma- ikä valitusviesti, vaan puhtaasti omia kokemuksia, huomioita ja mielipiteitä. Viesti ei ole myöskään kohdistettu henkilökohtaisesti kehenkään.
Tähän viestiin on kerätty vain pahimmat palat omista kokemuksistani. Itse tapahtumasta nautin todella, haluan vain nostaa keskusteluun liittyvät tilanteet esiin.
Vaikka olenkin ollut tähän mennessä vasta kahdessa SoHussa, huomasin kuitenkin eron 10- ja 11- tapahtumissa. Vielä viime SoHussa alaikäisenä olen ollut ain selvin päin, ja tulen vastedeskin Sotahuudossa olemaan. Juomista ei kuitenkaan viime vuonna estänyt ala-ikäisyys, sillä tarjoajia oli sellaisia määriä, että lauantaiaamuna olisin voinut halutessani olla täysin taju kankaalla.
Meillä on Korpeissa pyritty pitämään päihteetön leiri, sillä ryhmässä on kuitenkin niitä ala-ikäisiä, joten vanhempien ryhmäläisten on parempi mennä juomaan/tupakoimaan korppialueen ulkopuolelle. Muutaman kerran mainitsinkin asiasta ulkopuolisille, kun sattuivat kysymään, saattoi joukossa olla joitain järjestäjiäkin, varmasti en pysty sanomaan, joten en sano mitään. Pointti tässä kuitenkin on, että sekä omaan henkilökohtaiseen kieltäytymiseeni tarjotusta oluesta, sekä ajatukseen päihtettömästä leiristä suhtauduttiin parhaimmillaankin ivallisesti tai epäilevästi. Nuoremmille osallistujille tällainen paine voi olla liikaa, eikä kukaan halua katsella jotakuta 15-vuotiasta ensikertalaista itkemässä pahaa oloaan kun oli alkoholilla houkuteltu.(kärjistetty esimerrki, tällaista ei sattunut)
Itse olen yleensä SoHussa hereillä vähintään 2-3 aamulla, ja tapaan tänä aikana kierrellä ympäriinsä katselemassa ja juttelemassa. Illan mittaan meno kiihtyi viime vuonna huomattavasti edellisestä, Aamukierros sitten näytti miten yöllä oltiin juhlittu, sillä huomattava määrä oli sunnuntaiaamuna liian krapulassa päästäkseen edes teltasta ulos, saati skenaarioihin mukaan.
Olen huomattavan pessimistinen sen ajatuksen suhteen, että Sotahuuton saataisiin toimiva nollatoleranssi käyttöön. Itse en halua nähdä sitä, kun osallistujat luikkivat vähin äänin nurkan taa juopottelemaan vanhemmilta/järjestyksenvalvojilta piilossa. Moisesta tulee lähinnä vaikutelma yläasteelaisita jotka piilottelevat nurkan takana ja leuhkivat sillä, kuinka paljon oli viikonlupulla tullut juotua.
En välitä henkilökohtaisesti siitä, onko Sotahuudossa nollatoleranssi vai ei, mutta en myöskään ole kiinnostunut näkemään viimevuoden kaltaista toimintaa. Ivallinen suhtautuminen juomattomuuteen, varsinkaan kun henkilö, jolle on tarjottu, ilmoittaa selkeästi olevansa alaikäinen sekä ei-kiinnostunut, ei vahvistamaan Sotahuudon ilmapiiriä uusille tulokkaille.
Jos viime SoHu olisi ollut itselleni ensimmäinen, olisi näiden kokemuksien pohjalta jäänyt kuva, että paino on enemmän iltakänneissä kuin mättämisessä usean osallistujan osalta.
Itselleni joku tokaisikin: "kännääminen ei kannata, mutta kerran kannattaa kokeilla oikein kunnon kännit, että tietää, miltä se tuntuu. SoHu on hyvä paikka siihen." Nimiä en julkaise, jos joku itsensä tunnistaa, niin saa imoittaa jos haluaa.
Kaikki on mahdollista, jopa ettei mikään ole mahdollista.