Raskaasta panssaroinnista parempaa peliteknistä hyötyä

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Viestiketju Lukittu
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 28.02.2011 09:09

Otetaan taas vähän kontekstia auki niin nämä yksittäiskertomukset eivät saa liikaa painoa.

Paikalla oli ~4-5 jokerimiestä:
- Muerten Heikki (nick tuntematon minulle; haarniskojen anatomia ei tarkemmin tiedossa, miekka + iso kilpi)
- Rämän Kommando (panssaripisteen gambe + chain, armeijakypärä, säärisuojat, miekka + rämäkilpi)
- LehtoA (BM:n täyspitkä posh chain, oma rottinkikypärä + Ivarin nahkalamellaari, bambuhilpari)
- Muerten Finecando_Elensar (en ole varma nickin oikeinkirjoituksesta, tai siitä oliko jokeria..., aseistusta en muista)
- joku vielä, kuka?

Tuosta yli oli haarniskointia paikalla upgradettaa muutama chainimies jokeriksi, mutta halukkaita ei löytynyt. Eräs jota sitkeästi yritin (Nico Peltola) sovitti gambea, mutta kieltäytyi sitten kunniasta koska setti kuulemma haittasi mobiliteettia liikaa.

Minun havaintojani:
- Lehdon tehot mielestäni nousivat kokonaisuutena hieman; mies oli paljon tavallista hitaampi, mutta häntä oli vaikea saada hengiltä; ei kuitenkaan merkittävästi vaikeampi kuin jos jokeri olisi puuttunut (olin vastapuolella
lähes koko ajan); isommassa skenaariossa ulkona olisi tehot varmaan tippuneet lisää
- kerran lipunryöstössä paetessaan lipun kanssa Lehto sai (näin tilanteen alusta loppuun) mielestäni iskua enemmän kuin olisi tarvinnut tappamiseen; ei kuitenkaan pysähtynyt
- Ivarin raflaava pesisesimerkki (ei siis tapahtunut taistelussa vaan erien välissä demohengessä) ei tarkemmin ajateltuna ole relevantti koko keskustelulle
- muutoin minulla ei laajempia kokemuksia, että jokerit eivät olisi ottaneet iskuja; kokonaisuutena jokerin "osuman ottamattomuus" on minun näkökulmastani, tuon Lehdon kujanjuoksun jälkeenkin edelleen myytin asteella; ei tarpeeksi evidenssiä, että se olisi pahempaa kuin ihan tavallisestikin, panssareilla tai ilman
- Heikki teki setissään ehkä enemmän itsemurhasyöksyjä kuin tavallisesti; kenties harjoittelun puutetta, luuli että jokeri auttaa. Joka tapauksessa ei jättänyt "vaarallista muistikuvaa"
- Muerten paikalla olleesta viisihenkisestä poppoosta selkeästi vaarallisimmat olivat haarniskoimattomat veljekset Ivar ja Assar
- haarniskointi (en puhu jokerista) haittaa osumien väistämistä, erityisesti huonojen sellaisten
- haarniskointi haittaa myös osumien ottamista, erityisesti huonojen osuminen
- haarniskointi haittaa selästä tulevien osumien ottamista (et näe mitä tapahtuu, joten vaikeampi havainnoida)

Itse vedin haarniskoiden puolesta merkittävästi downgreidatussa setissä grillibascinet + aventail & kendohanskat. Tehot olivat parhaat varmaan tänä vuonna, oikein hämmästelin omia taitojani pariin otteeseen :wink:

Lukisin hyvin mielelläni jokerimiesten omista kokemuksista, muutenkin kuin Lehdon osalta! Samoin kuulisin mielelläni jousimiesten tuntoja tämän aiheen ympäriltä.

Mielestäni pelitestaus jatkukoon edelleen ja samoilla jokerin ehdoilla. Erityisen vaaralliselta pelitasapainon kannalta jokeri ei mielestäni vaikuta, oikeastaan tuntuu tässä vaiheessa epäselvältä onko siitä edes haittoja kompensoivaa hyötyä.

Kuten (muusta kuin optimoidusta) haarniskoinnista ylipäätäänkin kun boffauksesta puhutaan... :cry: Minkä takia tähän keskusteluun ja kehittämiseen tuleekin panostaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Maanantai, 28.02.2011 10:05

Toivon, että tuota LehtoA:n pointtia tunnottomuudesta testataan lisää, mielellään kyseisen miehen toimesta ja systemaattisesti asiaan huomiota kiinnittäen. Tämä toive nyt johtuu siitä, että jokainen miehen kanssa matsannut tietää, että kysymyksessä on yksi Suomen parhaista osuman ottajista. Usein lyöjäkään ei tiedä osuneensa, mutta mies tippuu silti. :wink: Kun tiedetään testikappaleen osumanottamisen taso ilman panssarointia (ja se olisi syytä selvittää myös ilman jokeria peruspanssaroinnilla), on helpompi arvioida tuloksia.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 28.02.2011 10:14

Mutta kun panssari on painavaa ja ikävää ja meinasi kunto loppua eilen. Onko pakko uhrata peli-ilo monista treeneistä pelkkään jokeritestaukseen?

Ei vaan, mielelläni jatkan testausta, tosin se riippuu lainatorsojen saatavuudesta, koska itse en sellaista haarniskaa omista.

edit:
Tuli mieleeni eräs huomionarvoinen seikka. Jokerimörkönä pääsin huomattavasti useammin linjakohtaamiseen mukaan. Ilman jokeripistettä jouset ovat järjestään napsineet meikäläisen pois kuljeksimasta noin puolessa vedoista. (oma subjektiivinen, skenun väliin jättämistä aina yhtä paljon kiroava arvio) Eivät viitsineet tuhlata nuoliaan, ei minua taidettu jousella ampua koko treeneissä kuin yhden käden sormilla laskettava määrä.
Kuva
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 28.02.2011 10:42

Lehto otti minun antamani iskut ihan kuten pitikin. Noissa treeneissä lattia muuten täyttyy nuolista, ja eivät ne jaksa minuakaan ammuskella vaikka ihan peruspanssarit ovat päällä... no aina välillä kypärässä kolisee :lol:

Antti, voin roudata sulle mukaan esim. sitä samaa chainia, pitäisi jostain vain saada sulle mahtuva gambeson testiin mukaan. Aarimoton Gambe olisi sellainen sopiva (chainin päälle), mutta se on Muerten panssaripajalla tuunauksessa... Kenties sitä voi sieltä tuoda pelitestaukseen sunnuntaisin? Voin myös ottaa sitä haltuuni sillä varauksella että en halua hidastaa ko. projektin etenemistä. Tai sitten voit vetää pelkästään tuolla chainilla jotta saadaan vertailupohjaa!

Jokerien määrä treeneissä tulisi pitää ainakin eilisen tasolla jotta saadaan kokemuksia. Voin taas itse uhrautua ensi viikonloppuna, vaikka haarniskaton ninjatikkausnautintoboffaus hauskaa onkin.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 28.02.2011 10:57

Oikeastaan jokeripisteen ja peruspanssaroinnin ero on se ratkaiseva. Hidastuminen on tietysti huomattavaa, kun siirrytään kiltistä täyspitkään chainiin, teräksisiin säärisuojiin ja lamellaariin. Samoin kestävyys.
Verrattaessa taas peruspanssareita ja jokeripanssareita, olisi ne oikeat (ja vähemmän selvät) erot löydettävissä. Vetoan siis kaikkiin perus rengaspanssarin käyttäjiin Espoon treeneissä. Lainatkaa se lisätorso, vaikka sitten vain pariin matsiin!
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 28.02.2011 12:23

Iso komp Pahistonttu, kerrankin tässä keskustelussa :lol: Peruschainimiehet, kokeilkaa kun siihen on mahdollisuus!
Automaattinen kirjoitti:Kärjistän, ihan jotta pelko valtaa mielet ja moiset hömpötykset unohdetaan. :)
Näitä hömpötyksiä miettiessä kannattaa pitää mielessä se, että myös nykyiseen haarniskasäännöstöön voidaan suhtautua jonkinlaisena esihistoriallisena fossiilina vuosilta kivi ja keppi, joka vain lämättiin paikalleen kun jotain sääntöjä piti saada, ja johon sittemmin moni on niin tottunut ettei pane merkille sen mahdollisia epäkohtia.

Vähän kuin se sammakko, joka hiljalleen keitetään elävältä... tai se jokeripistemies kuumana kesäpäivänä :wink:

En itse asiassa tiedä nykyisen haarniskasäännöstön historiaa ja juuria, niistä olisi kiintoisaa kuulla lisää!
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 28.02.2011 14:11

Beatific: Tottahan minä sen ymmärrän että osa suhtautuukin. Se vaan tässä on edelleen, että myytti tai ei, enemmän panssaria = enemmän osuman ottamattomuutta. Minä en siis näe mitenkään epäloogisena että kun pistät toisen kerroksen päälle, et tunne senkään vertaa.

Mutta kuten aiemmissa viesteissä olen jo ilmaissut, hyvä että kehitysideoista keskustellaan ja että joku jaksaa testata ja paneutua.

Tulen joka tapauksessa taipumaan "neuvoston" päätökseen kun lopussa tomu on laskutunut tässäkin ketjussa. :D

Mutta siis epäkohdat mua kyllä kiinnostaa. Se, että tähän on muodostunut tilanne jossa raskaat panssarit ovat tavallaan kärsimässä haittaa kevyempien jumppiksien tähden, ei suinkaan ole säännöstön vika, vaan enemmänkin sen seulan millä perusteella pisteitä annetaan. Tästähän oli kyllä juttua tuolla aiemminkin.

Itse säännöstö on nerokas, koska se on KISS periaatteen mukainen viimeistä piirtoa myöden (backstabin poistuttua).

Josta tulikin mieleeni: Eikös se backstab saatu pois osittain juurikin sillä perusteella että se oli monen mielestä epäselvä ja monimutkainen.

Näin ollen kysynkin miten tämä olisi tuolta osin parempi asia? Toki tässä tapauksessa osuman ottajan tulisi tietää milloin pisteet loppuu, kun taas lyöjän ei periaatteessa tarvitse, backstabissa molempien pitää tajuta tilannetta.

EDIT: Piti muuten sanoa Beatificille erilliskiitos lähes tieteellisestä purkusuorituksesta treenien suhteen. Nää on ollu esimerkillisiä ja selkeitä selostuksia. Väliin ehkä tulee vähän mielipidettä väliin ja lobbauksen maku, mutta hey, sitähän tässä ollaan tekemässä. :D
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 28.02.2011 16:47

Automaattinen kirjoitti: Josta tulikin mieleeni: Eikös se backstab saatu pois osittain juurikin sillä perusteella että se oli monen mielestä epäselvä ja monimutkainen.
Juuri näin. Se poistettiin, koska se monimutkaisti sääntöjä kauheasti verrattuna siihen hyötyyn jonka se toi.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Maanantai, 28.02.2011 18:04

N.Hirvelä kirjoitti:
Automaattinen kirjoitti: Josta tulikin mieleeni: Eikös se backstab saatu pois osittain juurikin sillä perusteella että se oli monen mielestä epäselvä ja monimutkainen.
Juuri näin. Se poistettiin, koska se monimutkaisti sääntöjä kauheasti verrattuna siihen hyötyyn jonka se toi.
Ennen kaikkea näin itse, että se poistettiin halusta tukea raskasta ja kattavaa panssarointia. Silloin riski-hyöty -analyysi osui oikein.

Nykyisten sääntöjen historiasta paras kertoja on Jontzu, mutta sanottakoon nyt, että niitä ei nyhjäisty tyhjästä. 2005 järjestäjillä oli tuolloin takanaan 5-6 vuoden boffotreenaus (allekirjoittanut poislukien, aina laiska olen ollut treenaamaan :oops: ) ja useita taistelutapahtuman kaltaisia liveroolipelejä. Näissä oli nähty vaikka minkämoista hirvitystä sääntöjärjestelmissä ja rikottukin niitä matkan varrella useampia. Ennen kaikkea oli nähty tyhmää pamputtamista ja mahdotonta kirjanpitoa sekä räikeää epätasapainoa. Siinä sitä tuumattiin, että minkälaista boffausta me haluamme nähdä ja mikä voisi toimia ja päädyttiin yksimielisesti nykyjärjestelmään.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 28.02.2011 18:15

Jotenkin noin arvelinkin nykysäännöstön muodostuneen. Kärjistin, sillä halusin tuoda julki sitä kyseenalaistamisen henkeä, mitä tarvitaan kun jotain yritetään kehittää. Ehkä nykysääntöjen historiasta ei ole tarpeen jatkaa tässä ketjussa pidempään, vaikka se onkin omasta näkökulmastani mielenkiintoinen aihe!

Ja kyllä, raporttini ovat ja tulevat jatkossakin olemaan hauska sekoitus objektiivisen kertomisen yrittämistä, mielipiteitä ja lobbausta... eikä minulla oikeastaan ole tähän väliin mitään oikeaa lisättävää. :)

Backstabin poistamisesta; itse muistelen, että kyse oli sekä epäselvän säännön poistamisesta, sekä panssaroinnin hyödyn parantamisesta.

Panssaroinnin hyötyjähän voisi parantaa myös ottamalla käyttöön "2 raajaa => kuolema" -säännön; itse äkkiseltään kannattaisin sitä, mutta ei siitäkään aiheesta nyt sen enempää...
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 28.02.2011 20:30

Rehtiytenne ja asiallisuutenne asian kuin asian käsittelyssä hivelee hitaasti rappeutuvaa mieltäni. :D

Eli arvostan kyllä kovasti Beatificin aktiivisuutta, sitä ei saa missään nimessä muuksi tulkita!!
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 28.02.2011 20:51

Kaikilla keskusteluun osallistuvillahan lienee pitkällä tähtäimellä sama tavoite: Paremmat säännöt ja parempi Sotahuuto. Vaikka ajammekin omaa näkemystämme, ei kenenkään tavoite kuitenkaan taida olla sääntöjen muuttaminen oman edun tavoittelemiseksi muiden kustannuksella.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 28.02.2011 23:50

Kyllä täällä koko ketjun pituudelta taitaa olla ihan kaikin puolin asiallista keskustelua että eipä tässä kellään epäselvää siitä kieltämättä ole. :D Kunhan ihastelin jälleen tätä keskustelun tasoa. :)
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 01.03.2011 12:01

Hyvää keskustelua.

Itseäni arveluttaa jokuripisteessä neljä asiaa:

1. Pysyvätkö säännöt tarpeeksi selkeinä ja yksiselitteisinä? Tarkoittaen, onko siinä yksi liikkuva osa liikaa osallistujalle, joka ei jaksa lukea nykyisiäkään sääntöjä. Ja saadaanko kriteerit yksikäsitteisiksi, ei-subjektiivisiksi ja reiluiksi, niin että erilaiset panssariratkaisut olisivat järkeviä?

2. Osumian huomaamisen muutos. Jo nyt raskaimmilla panssareilla on ongelmia havaita osumia. Treeneissä monesti osuman kuulee vain äänestä, mutta satojen ihmisten linjarymähdyksessä tämä ei ole mahdollista. Jos panssarointia vielä lisätään, niin havaitseminen vaikeutuu entisestään.

3. Miten tämä vaikuttaa ihmisten lyömiseen? Jokeripiste tarkoittaa, että pitää lyödä ainakin kerran enemmäm. Kuten Pahistonttu totesi, ei hyväkään backstab aina riitä. Johtaako tämä entistä enemmän painikontaktiin vihollisen toiminnan estämiseksi tai sitten naputuskisaan siitä kumman panssarit loppuu ensin. Kumpikaan ei ole hyvä suunta.

Lisäksi kohdan kaksi huomioiden olettaisin iskujen voiman kovenevan, ja kun iskuja lisäksi tarvitaan enemmän, niin lopputulos ei välttämättä ole kaikille mieluisa. Ihan jokaisesta tabardissa olevasta ei näe, että onko siellä panssaria, ja jos on, niin onko sitä bonussetin vertaa. Tllöin helposti lyödään jokaista epäselvää tapausta kuin sillä olisi bonussetti, josta on vaikea tuntea iskuaj läpi, eli monesti ja kovaa.

4. Tasapaino. Useampikin kokeilija on kertonut, että ei se panssarisetin paino ole paljoa lisääntynyt entiseen tai nykyisen panssarin saisi melko helpolla modattua bonuspisteiseksi. Jos kriteerit nostetan korkealle (jopa historiallista korkeammaksi) sääntö vaikuttaa vain muutamaan henkilöön ja on silloin jo itsessän turha. Jos bonuksen saa kohtuullisella vaivalla, niin bonusmiehiä alkaa olla jo suuremmat joukot. Bonukset myös kasautuisivat kokeneimmille/raskaimmille ryhmille. Jos Sotahuudossa on 100 bonusmiestä 600:sta niin bonusta ei ole joka kuudennella osallistujalla, vaan bonukset kasautuvat.

Onko Helsingin treeneissä bonusvarusteet olleet satunnaisilla miehillä siellä täällä vai kasattuina murtoryhmiksi, joissa on useampia miehiä toisiaan tukevalla varustuksella ja yhteisellä toimitnasuunnitelmalla? Samoin onko bonukset olleet tasaisesti molemilla puolilla vai epäsymmetrisesti? Satunnainen bonustelu ei pelkästään riitä, vaan keskittäminen ja epäsymmetria ovat myös merkittäviä tutkimuskohteita.

Jatkan kiinnostuneena raporttien ja näkemysten seuraamista. Harmikseni en itse pääse mukaan kokeiluihin vähään aikaan. Katsotaan saadaanko ehdotukset ja ratkaisut viilattua ajoissa siihen kuntoon, että ongelmakohdat saadaan lakaistua maton alle :D
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Tiistai, 01.03.2011 13:27

@ 1: Jokeripistesäännöstä tarvitsee tietää ainostaan niiden, joilla kyseinen setti on. Lyö siihen asti että kuolee, on mielestäni hyvä ohjennuora jo nykyisillä säännöillä.

@ 2: Osumien havaittavuus ei ole ongelma jokerisäännön kannalta, enemmän kyse on huonosta lyöntitekniikasta. Opettele lyömään hyvällä tekniikalla niin osumasi lasketaan, vaikka kaverilla olisi mitä päällä. Monet jotka jokeripisteen saisivat käyttävät varmaan jo nyt tupla torsopanssaria. Itse ainakin teen niin.

@ 3: Tuskin mitenkään, ja jos ollenkaan luultavasti näemme parempaa lyöntitekniikkaa.

@ 4: On varmaan totta että veteraanit pärjäisivät entistä paremmin aloittelijoita vastaan. Tosin harvassa on kerta kun 15-v ensimmäistä kertaa ase kädessä oleva, voittaa veteraanin muutenkaan. Näen että ero skirmareiden ja linjaryhmien välillä kasvaisi, mikä on vain hyvä asia. Kun linjamies voi oikeasti luottaa panssariinsa (edes hieman enemmän) niin ero mobiliteetin ja stabiliteetin välillä saa paremman suhteen mielestäni. Ja loppujen lopuksi jokeri ei auta kovassa rytäkässä, missä osumia tulee hirvittävä määrä lyhyen ajan sisällä, vaan enemmänkin staattisessa mähinässä.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 01.03.2011 13:38

Eglardion kirjoitti: @ 3: Tuskin mitenkään, ja jos ollenkaan luultavasti näemme parempaa lyöntitekniikkaa.
Tämä pointti on jo lähtökohtaisest vähän hataralla pohjalla, koska aseet ovat pehmustettuja ja niiden ei ole tarkoituskaan tuntua voimakkaasti. Tällöin tämä parempi tekniikka tarkoittaa lähinnä kovempaa lyömistä, jotta pehmusteiden vaikutus saadaan neutraloitua. Tämä ei ole luultavastikaan suuressa mittakaavassa se tie mihin halutaan lähteä.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 01.03.2011 13:47

Komppaan tässä ZamboNettiä, jos kovempaa lyöminen ja kovemmat aseet auttavat osumien laskemisessa niin ollaan väärällä tiellä. Siitä että tekee minimejä parempia ja pehmustettuja aseita ei pitäisi ainakaan periaatetasolla rangaista.
Kuva
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 01.03.2011 14:07

Komppaan edellisiä, ei hyvä lyöntitekniikka tunnu sen enempää kuin huonompi, kun kyse on boffauksesta. Pelkästään esim. nuolien havainnointi panssari päällä on vaikeata. Sitten kun ottaa huomioon esim. keihäällä tehdyt pistot vaahtomuovikärjellä, nii tulee jo vaikeuksia.

Itse en halua henkilökohtaisesti että boffaus menisi rottinkitaistelun suuntaan, meillä on jo laji kovaa lyömiseen, jossa voimalla ja sitä tuottavalla tekniikalla ("oikea tekniikka") on väliä, ei me tarvita toista täysin samanlaista lajia.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kommando » Tiistai, 01.03.2011 22:22

Omat kokemukseni jokeripisteestä:

Päälimmäisenä jäi mieleen jäykkä olo. Kun oli tällainen gambeson ja chaini päällekkäin, käsien liike oli aika hidasta. Nopeat kokokäden liikkeet oli jotakuinkin poissa laskuista. Lisäksi kyynärpää ei noussut korkeammalle kuin olkapään tasalle.

Settini oli myös raskas. n. 20 min ottelun jälkeen olin yhtä väsynyt kuin 40 min ottelusta normaaleissa kamoissa, eli sama sarja ilman gambea. Tämä siitä, että iskuihin tuli käytettyä enemmän energiaa, että sen sai liikkeelle. Tehotkin laskivat hieman ja juokseminen oli pois laskuista.

Jokeripiste auttoi, mutta enimmäkseen pidemmissä taistoissa, jossa ei tehty heti rynnäkköä. Eniten kuolin siihen, että vastaan tuli kaks-kolme, jotka swarmas yli ja paukuttivat selkään/hartioille. Siinä tuli tilanne niin nopeasti, että ei kerennyt iskemään montaa kertaa, ennen kuin oli jo pois pelistä. Jokerista oli myös apua, kun itse pääsi iskemään hieman sivusta, jossa pääsi niskan päälle nopeasti.

Iskut kyllä tuntuivat yhä hyvin, vaikka olikin se gambe siinä välissä. Tietysti miekanisku tuntui huonommin kuin pisto, mutta ei ollut ongelmaa rekisteröidä osumaa. Asia voi kuitenkin olla toisenlainen SoHussa.

Summa summaarum. Jokeripiste tuli oikeuksiinsa, kun otti keihäänpistoja päähän, tuli "linjahärnäystä" eli pois linjasta-nopea lyönti-linjaan, tai pääsi yllättämään vastustajan. Vähiten hyötyä siitä oli, kun selkään tuli rumpusoolo-backstab tai otti vastaan rynnäkköä, koska molemmissa en kerennyt reagoimaan, kunnes olin jo kuollut.

En tyrmää ideaa, vaan kannatan sitä kovasti sekä sen testaamisen jatkamista.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 01.03.2011 22:59

Gnomus kirjoitti:Onko Helsingin treeneissä bonusvarusteet olleet satunnaisilla miehillä siellä täällä vai kasattuina murtoryhmiksi, joissa on useampia miehiä toisiaan tukevalla varustuksella ja yhteisellä toimitnasuunnitelmalla? Samoin onko bonukset olleet tasaisesti molemilla puolilla vai epäsymmetrisesti? Satunnainen bonustelu ei pelkästään riitä, vaan keskittäminen ja epäsymmetria ovat myös merkittäviä tutkimuskohteita.
Toistaiseksi jokeri on ollut:
- 2 sunnuntaina yhdellä ainoalla (ensin Beatific, viikon päästä Pahistonttu)
- 1 sunnuntaina monella (~5) osallistujalla, jakautuneena lähinnä yhdelle puolelle

Näen, että treenien perusmuotoon tullaan tuskin koskemaan pelitestauksen nimissä, kenties kuitenkin noihin pointteihin saadaan ainakin jotain arvauksia aikaiseksi... kunhan dataa tulee edes vähän lisää.

Viime sunnuntaina tuntui olevan jonkinmoinen haaste olevan saada ihmisiä ylipäätään pitämään jokerisettiä, noilla löysilläkin kriteereillä, toivon mukaan kokeilunhalu ei kuitenkaan lopahda.

En nyt kommentoi kohtia 1-4 kovin pitkästi tähän hätään, olisi kuitenkin lähinnä spekulaatiota minunkin puoleltani.

Kuitenkin kohdasta 2 (osumien havaittavuus): Tämä lienee jokerin merkittävin mahdollinen kompastuskivi. Minulla on kuitenkin intuitiivinen tunne, että - yllättävää kyllä - se ei tulisi oikeasti nousemaan merkittäväksi ongelmaksi. Jonkinmoisen boffaushistoriani (joka on kuitenkin laskutavasta riippuen jopa 10v lyhyempi kuin keski-suomen sankareilla) aikana olen ollut havaitsevinani, että haarniskoinnin määrä ei lopulta tunnu korreloivan osumien ottamisherkkyyden kanssa kovinkaan hyvin, enkä usko jokerin tuovan siihen muutosta. Erityisesti jokerin osalta "dataa" tätä fiilistä tukemaan ei kuitenkaan vielä ole. Mitä mieltä muut konkarit olette tästä asiasta, olenko keksinyt sen itse vai ovatko muutkin havainneet vastaavaa?
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 01.03.2011 23:17

Oliko Kommando testaamassa tuota jokeripistettä kilvellä ja miekalla, vai jollain muulla setillä? Ei oikein tullut selväksi tuosta tekstistä.

Tiivistetty analyysi Kommandon fiilisten pohjalta olisi se, että kilpimiehiä vastaan jokeripiste ei paljoa auta yksinäisellä hepulla, jos päälle tulee kasa miehiä kerralla. Eli tietoa siitä ei saada vieläkään, miten tuo toimii jos suuremmalla porukalla jotka toimii yhteen, on jokeripiste (mitä luultavasti Sohussa näkisimme).
Vielä toisena huomiona, jos kerran jokeripiste auttaa juuri keihäitä ja muita pitempiä aseita vastaan, niin sehän tuhoaisi keihäiden, jousien, hilpareiden, heittokeihäiden ja muiden pitemmälle ylttävien aseiden tehoa taistelussa.


Tuohon Beatificin osumanottamiseen voin omalta osaltani kertoa, että on siinä selvä ero onko päällä kevyt chaini, josta tuntee helposti läpi osumat, vaiko esim. jäykkä birgandiini, josta ei millään onnistu huomaamaan osumaa, ellei osaa sitä aavistella ja ota ihan kuulopohjalta osumaa (varsinkin kylkiosumissa).
Sama homma kypärissä, 1.2mm on niin eri tuntuinen pienellä retkipatjapehmusteella, kuin 2mm kettle nakkipipo päässä.

EDIT: eri tuntuisella tarkoitan noissa kypärissä siis sitä, että ei kettlellä tunne osumaa, jos se tulee pistosta tai muusta pehmeästä osasta asetta, se pitää kuulla tai huomata.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 02.03.2011 01:40

Sain muutaman kerran organisoitua kentän oikeaan laitaan parin jokerimiehen ja parin tavallisen panssarimiehen muodostaman shocktroopin jolla mentiinkin sitten iloisesti läpi vastustajasta. Varsinkin parin varsiaseen tukemana toimi helvetin tehokkaasti.
Suurin ongelma tuntui olevan jokerimöröillä kunnon loppuminen, mikä ainakin osittain johtui jo tavallisista panssareista. Lähdolla ja Findecanolla oli tavallisen panssarin lisäksi vain äärimmäisen kevyt lisätorso (nahkalamellaari ja millinen rintapanssari). Aktiivisen panssareissa treenaamisen luulisi korjaavan tätä ongelmaa. Olen jopa kuullut huhuja, että on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka hakkaavat toisiaan kepeillä käyttäen vielä selvästi raskaampia settejä, pysyen silti pystyssä yli 20min.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 02.03.2011 02:41

Osumien ottamisesta pitää vielä sanoa, ettei kyse ole vain siitä ettei tunne iskua, vaan että jos tulee kaksi osumaa lähekkäin toisiaan, niin helposti laskee niistä vain toisen. Sehän on fakta, muuten taskuvarkaat eivät olisi niin menestyksekkäitä. Linja vs linja rynnäkössä erittäin todennäköinen tilanne, mutta treeneissä tällaisia tilanteita on erittäin harvoin verrattuna sohuun.
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Keskiviikko, 02.03.2011 08:57

Lienee turha valittaa kuumuudesta ja käsien kankeudesta kun käsien tuplasuojaaminen ei ole vaatimuksena, mutta saattaisi olla ihan hyvä vaatia torson lisäksi tuplasuojat kaikilta alueilta joille haluaa jokeripistealueen ulottuvan jos kerran jokatapauksessa niitä jo käytätte. En erityisesti ole pitänyt ajatuksesta että torson haarniskoinnin myötä esim. raajojen nahkasuojat ja rengashuppu muuttuisivat maagisesti paremmiksi. Turhan paljon jää optimointivaraa.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Keskiviikko, 02.03.2011 12:41

Mä osaisin nähdä kyllä ihan ok kombona esims visby platen ja nakkitakin. Olen metallilla tapellessa käyttäny. On mukava.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”