Sivu 1/2

Ryhmätavoitteet

Lähetetty: Perjantai, 01.08.2008 22:45
Kirjoittaja Tuomir
Kun sotahuuto 2009- osio tulee, joku modehan voisi siirtää tän sinne.
Eli siis. Luin vuoden 2006 skenaario-osiota ja silmiin pisti se luopiojuttu. Siinä oli ryhmien tavoitteista jota voisi olla ensi vuonna. Se vähän värittäisi tapahtuman viitekehystä kun ryhmillä on hieman eriävät tavoitteet taistelussa. Ja sitä ideaa ryhmien toiveista kannatan, saa erityyppisiä ryhmiä helposti.

Lähetetty: Perjantai, 01.08.2008 22:48
Kirjoittaja Pahistonttu
Vie paljon aikaa briiffata jokainen ryhmä erikseen, niin, etteivät muut sitä kuule...

Lähetetty: Perjantai, 01.08.2008 23:10
Kirjoittaja Tuomir
No, jos jokaiselle ryhmälle muutenkin annettaisiin hetki omaan briiffiin niin siinähän se menisi mukavasti mukana.

Lähetetty: Sunnuntai, 10.08.2008 12:15
Kirjoittaja Athene
Olisi kyllä kiva. Ne briiffit vaan vievät tosi paljon aikaa, ja kaikki se aika on taistelemisesta pois... tällainen systeemi myös vaikeuttaisi skenaarioiden pikauusintoja puolia vaihtaen, kun briiffit pitäisi vetää siinäkin välissä. 500-600 ihmistä, jotka pitää jakaa pariinkymmneen paikkaan kuulomatkan ulkopuolelle toisistaan ja sitten briiffata muutaman ihmisen voimin, on oikeasti aikamoinen projekti.

Huomasimme tänä vuonna, että se ainoa kerta, kun poikettiin "kerrotaan kaikki tavoitteet kaikille" -linjasta, meni metsään. Tarkoitan nyt hornankattilaskenaariota, jossa sisälläolijat eivät tienneet, että toisella osapuolella on aikaraja.

Lähetetty: Sunnuntai, 10.08.2008 20:39
Kirjoittaja Nipsu
Meille sanottiin, ettei vihun kuulukkaan tietää :shock: .

Lähetetty: Tiistai, 12.08.2008 12:39
Kirjoittaja Athene
Nipsu kirjoitti:Meille sanottiin, ettei vihun kuulukkaan tietää :shock: .
Ei kuulunutkaan, mutta tämä ei tuonut tilanteeseen lisää hauskaa, vaan päinvastoin ärtymystä jälkeenpäin.

Lähetetty: Tiistai, 12.08.2008 14:51
Kirjoittaja Creenan
Hornankattila:

Jos kattilassa olijat olisivat tienneet aikarajasta, he olisivat menneet piiloon ja sitten oltaisiin leikitty hippaa.

Jos aikarajaa ei olisi ollut, pakopistettä oltaisiin kämpitty koko armeijan voimin.

Minun mielestäni ihan asiallinen ratkaisu, eikä ole mitään valittamista siitä.

Lähetetty: Tiistai, 12.08.2008 21:15
Kirjoittaja Falcata
Näin tulevaisuutta ajatellen, piste jokaisesta pelialueelta elossa päässeestä olisi ehkä myös ollut suht toimiva ratkaisu. Toisaalta noin isolla kuopalla se olisi ehkä mennyt siihen, että koko armeija rushii ulos yhdestä kohtaa, ellei piirrittävä osapuoli ole nopea.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 01:19
Kirjoittaja Jesua Sukaton
Noinhan juuri Hornankattilassa meneteltiin. Jokainen elossa ollut soturi oli piste puolustajalle.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 09:25
Kirjoittaja Gitoll
Järjestelyt briiffien osalta on hoidettavissa hyvinkin yksinkertaisesti ja nopeasti jos sille koetaan tarvetta. Kannatan kyllä ryhmätavoitteiden asettamista edes yksittäisiin skenaarioihin. Miksei jotain voisi olla koko sohunkin ajan?

Sotahuuto kasvaa kasvamistaan ja järjestäjillä on käytettävissään nakkiryhmiä ja briiffaustakin voi helpottaa ryhmien sisäisen tiedotuksen avulla. Nyt tarkoitan esimerkiksi sitä, että megafoniin kuuluttava henkilö ilmoittaa, että jokaisen taisteluun osallistuvan ryhmän on lähetettävä yksi taistelulähetti briiffaus-pisteelle. Pisteellä nakitettu järjestäjä jakaa jokaiselle ryhmälle jo valmiiksi paperille kirjoitetun oman tavoitteen ja on joka ryhmän oma vastuu jakaa tämä tieto jäsenille ja salata tavoite.

Tavoite voi olla neljän sivun mittainen historiallisella taustalla perusteltu tehtävä kaukaiselta ruhtinaalta, jota ryhmä lukee omassa rauhassaan metsän siimeksessä tai sitten paperilla lukee "Tappakaa kaikki veljekset", jonka jälkeen ryhmä kuiskuttaa ennen skenaarion alkua noin 7 sekuntia ohjeistusta ryhmälle.


Mitä hornankattilaan tulee, niin vaikkei skenaario itsessään ollut itselleni mieleinen, oli se mielestäni skenaariona toimiva. Osa väestä pääsi maaliin, haavereita tuli siinä missä linnanvaltauksessakin ja tietä rynnistävä joukko teki hyvin mielenkiintoisia liikkeitä. En usko, että parit narinat briiffauksesta pilasivat koko tätä skenaariota.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 10:28
Kirjoittaja Gnomus
Monen eri porukan briiffaamisissa paperilla annetut tehtävät ovat melkein pakolliset. Järjestäjillä ei ole loputtomasti nakitettavia ja skenaariobriiffeissä pitäisi olla kaikille sama tieto. Esimerkiksi SH07:ssä pari skenaariota ratkesi siihen, että eri porukoilla oli eri käsitys maalialueista.

Paperitehtävät taas vaativat paljon ennakkovalmistautumista. Ryhmäkohtaisissa tehtävissä pitää myös miettiä tehtävien tasapuolisuus. Esimerkiksi jos Rämän tehtävänä on "Tapa Illuminati" ja Tuusan Nuuskan tehtävänä on "Tapa Vishna Grim" niin tiedän kumpi tehtävä todennäköisemmin toteutuu. Tappamisissa on myös vaikeutena selvittää kuka tappoi kenetkin ellei sotureilla ole jotain päänahkoja kerättäväksi ja silloin taas pelkkä tappaminen ei riitä vaan pitäisi saada haettua päänahkat talteen. Tehtävät olisi kivoja, mutta niiden tasapuolinen käyttö on vaikeaa.

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 21:54
Kirjoittaja AnttiT
Gnomus kirjoitti: Ryhmäkohtaisissa tehtävissä pitää myös miettiä tehtävien tasapuolisuus. Esimerkiksi jos Rämän tehtävänä on "Tapa Illuminati" ja Tuusan Nuuskan tehtävänä on "Tapa Vishna Grim" niin tiedän kumpi tehtävä todennäköisemmin toteutuu. Tappamisissa on myös vaikeutena selvittää kuka tappoi kenetkin ellei sotureilla ole jotain päänahkoja kerättäväksi ja silloin taas pelkkä tappaminen ei riitä vaan pitäisi saada haettua päänahkat talteen. Tehtävät olisi kivoja, mutta niiden tasapuolinen käyttö on vaikeaa.
Laittaisin rahani likoon Tuskan puolesta.. :D Vishna Grimin tappaminen vaatii lähinnä että odottaa heidän juoksevan taisteluun etulinjassa ja sitten tappaa ne muutamat selvinneet. :wink: Paitsi tietysti jos tehtävänä on "juuri teidän täytyy tappaa heidät", silloinhan tehtävä muuttuu mahdottomaksi heti kun joku toinen ryhmä tappaa yhden.

Eikö jonakin vuonna voisi oikeasti kokeilla pisteetöntä Sotahuutoa, tuo että kaikista tilanteista täytyy tehdä mahdollisimman tasapuolisia tappaa niin monta mahdollista piristystä..

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 22:20
Kirjoittaja saloneju
AnttiT kirjoitti:Eikö jonakin vuonna voisi oikeasti kokeilla pisteetöntä Sotahuutoa, tuo että kaikista tilanteista täytyy tehdä mahdollisimman tasapuolisia tappaa niin monta mahdollista piristystä..
Eiköhän nämä ole sitte pikkutapahtumien heiniä?

Lähetetty: Keskiviikko, 13.08.2008 22:38
Kirjoittaja Hiisi
Niin, koska sotahuutoon tullaan keräämään pisteitä ja voittamaan. :roll:

Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 07:52
Kirjoittaja Rumiluntti
Hiisi kirjoitti:
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?

Riskiä loputtomilla respoilla ilman lippuja... sekavaa, älytöntä, juoksuttavaa, eli ylitsepursuavan hupaisaa :lol: Ensi sohuun vika skenu? Kuka tahansa voisi pitää pistettä. Ja soppaa hammentämään vielä se että kaikilta omien hallistemalta pisteiltä voisi respata?! Drool...

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 10:59
Kirjoittaja goblintaikuri
Onhan Sohu SM-tason urheilutapahtuma kuiteskin.

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 13:12
Kirjoittaja Athene
Rumiluntti kirjoitti:
Hiisi kirjoitti:
Omasta mielestäni ainakin olisi ihan mukava saada mukaan vähän rennompaa mättöä ilman hampaiden kiristelemistä ja lippujen piilottelua. Epätoivoiset itsemurha tehtävät olisivat ainakin itselleni oikea piristysruiske (tätä lausetta sitten mietin yöllä sängyssä). Tiedä sitten tuntuuko se suurrimasta osasta jotenkin turhalta?

Riskiä loputtomilla respoilla ilman lippuja... sekavaa, älytöntä, juoksuttavaa, eli ylitsepursuavan hupaisaa :lol: Ensi sohuun vika skenu? Kuka tahansa voisi pitää pistettä. Ja soppaa hammentämään vielä se että kaikilta omien hallistemalta pisteiltä voisi respata?! Drool...
Joopa joo. Minä ainakin pitäisin aina mukavan, muutaman minuutin juomatauon kuoltuani, kun ei olisi kiire mihinkään. Tai vaikka pitemmänkin, jos siltä tuntuisi. :twisted:

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 18:25
Kirjoittaja saloneju
No, tätä keskustelua tuskin kannattaa ottaa muutenkaan mitenkään tosissani, mutta sekavaa riskia loputtomilla respoilla ja ilman respoja voi mättää vaikka jokaisissa treeneissä sen 100 kertaa vuodessa ja treenileirit päälle, jos niikseen huvittaa. Samoin epätoivoisia itsemurharynnäkköjä. Keskivertoryhmä tulee Sotahuutoon pitämään ennen kaikkea hauskaa, mutta samaan aikaan koettelemaan omia taitojaan treenattuaan ja varusteltuaan itseään vuoden verran, enemmän tai vähemmän. Läskiksi lyöminen on toisinaan hauskaa, mutta kukaan ei jaksa kehittää omaa porukkaansa Sotahuutoa varten samalla tasolla kuin nyt on vuosi vuodelta nähty, jos tarkoituksena silkka mättäminen ilman kummempia tavoitteita tai ryhmätoimintaa.

Henkilökohtaisesti voin ainakin sanoa ottaneeni sen verran monta tuhatta bofferimatsia ilman sen suurempaa tarkoitusta, että on kivaa edes kerran vuodessa tapella kunnollisilla skenaarioilla ja armeijoilla niin, että suoritusta edes jollain leikkimielisellä tavalla arvioidaan ja saadaan pientä kilpailullisuutta mukaan.


Aiheeseen liittyen, kysymys SH07:ssa olleille: millainen fiilis jäi vikasta skenaariosta?

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 22:04
Kirjoittaja Pahistonttu
Mikäs se vika skenu taas olikaan...?

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 22:06
Kirjoittaja Peltokorppi
Varmaan kyse siitä ihme könyämisestä kentällä.

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 22:08
Kirjoittaja Pahistonttu
Ne sekavat kenttätaistelunomaiset mätöt, joiden alkamisesta, loppumisesta eikä tuloksista saanut mitään selvää? En tykännyt.

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 22:39
Kirjoittaja Beatific
Saloneju, komp.

Viimeisestä skenusta: ihan ok kokonaisuutena. Skenun "yksinkertaisuus" oli näennäistä, vasta jälkikäteen alkoi tajuta kuinka paljon siinä olisi voinut / pitänyt taktikoida.

Lähetetty: Torstai, 14.08.2008 23:39
Kirjoittaja Falcata
Tarkoitetaanko 07 vikalla skenulla sitä kahden pisteen riskiä vai niitä epämääräisiä kenttätaisteluiden sarjoja? Kenttiä en ehtinyt ottaa kovin montaa, oli ne nyt ihan jees. Riskistä taas en oikein tykännyt, homma kusi aika pahasti kun alusti asti oli varsin selvää, ettei palkkikset tule ikinä valtaamaan sitä kukkulaa ranskalaisilta, enkuista nyt puhumattakaan. :roll: Itse mättäminen oli kuitenkin kivaa 8)

Lähetetty: Perjantai, 15.08.2008 00:04
Kirjoittaja Pahistonttu
Montako niitä taisteluita siellä kentällä edes oli silloin lopussa? Porukkaa kun tuli jatkuvasti lisää alueen ulkopuolilta ja ihmiset respailivat omatoimisesti, oletettuaan uuden taistelun alkaneen.

Lähetetty: Perjantai, 15.08.2008 11:29
Kirjoittaja saloneju
Tarkoitin 07:sta tosiaan sitä pisteyttämätöntä kenttää, jossa hyökättiin aivottomasti, jätettiin osumat laskematta, pistettiin painiksi ja jossain vaiheessa kuolleiden lauma respasi omatoimisesti kentän laidalta ja hyppäsi mukaan taisteluun ja tätä jatkettiin ties-kuinka-monta-kertaa. Sinänsä ihan hauskaa paineiden purkamista, mutta... :roll: