Jos hakee optimi priima asentoa kädelle, eikä tee esimerkiksi temppu kilpeä jonka tarkoituskin
on olla jossain suhteessa kummallinen tai huono (tälläisiäkin kilpiä voi hyvin käyttää harjoitteluun
testatessaan esim. epäintuitiivisten kehonkuvallisten (/spatiaalisten) mallien vaikutusta erilaisiin
reaktio malleihin (eli miten suhteutuu A. konventionaaliseen miekkailu teoriaan (abstrakteina
periaatteina, B. luontaisiin ("oh shit" toiminta, jossa reagoidaan jotenkin vailla edustavaa spatiaalista
mallia kilvestä tilassa, mitä omituisempi kilpi on sitä helpommin teet tässä virheen) tai C. intuitiivisiin
reaktioihin (joissa siis tietoisuus kilvestä spatiaalisena elementtinä on läsnä), ja lopulta D. harjoiteltuina
käytänteinä (osittain reaktiivisina formi/kata muotoisina).
(Edellinen ei ole miekkailun filosofisesti tarkka kuvaus ilmiöstä, vaan lähinnä kuvainnollinen.)
Mutta siis, jos unohtaa edellisen temppuilun niin optimus prima asento on siten että nyrkki osoittaa
>malli varoasennossa> suoraan neljäkymmentä viisiastetta taakse ilman että (heater tai neliskulmaisen
mallisissa) kilven torjuntalinjat lähtevät vääntymään. Pitää hakea kilven painopiste, se piste jonka
ympärillä kilpi haluaa kääntyä (rotaatio piste, ks 1. Toisin kuin miekoissa kilven rotaatio piste voi olla
myös ilmassa kilven rakenteen ulkopuolella, mutta tietenkin ennakoitavan spatiaalisen mallin sisäpuolella.
Laskematta mukaan ulkoisia muuttujia.) ja sijoittaa kahva siihen siten ettet kannattele / liikuttele sitä
vain (pelkällä) kädellä (ranteella tms.) vaan koko kehollasi jota kätesi kilvessä vain sattuu edustamaan;
tällöin myös kilpeesi kohdistuva voima kohdistuu koko kehoosi eikä esim. käteesi tai ranteeseesi.) Myöskin,
tällöin sinun ei tarvitse kannatella kilpeä vaan kilpi kannattelee sinua, eli samoin kuin rotaatio pisteensä
ympäri pyörivä miekka liikuttaa oikeastaan itse itseään, kilpeä ei myöskään silloin tarvitse erikseen
liikuttaa vaan se reagoi kehon liikkeisiin ikään kuin itsestään. Myös eri lihakset, tai eri tavoin painottuen
osallistuvat kilven ylläpitoon (vr. jousiammunta kädellä tai koko keholla) ja mahdollistavat räjähtävän
voiman tuottamisen eri tavoin kuin erikseen ylläpidetystä kilvestä.
1.
http://www.tameshigiri.ca/2014/05/16/wh ... els-right/
Tälläisellä kilvellä - tai nämä seikat huomioiden rakennetulla - kilvellä voisi periaatteessa repäistä koukkivan
hilparin (ainakin sillä oletuksella, että hilparoitsija koukkii huolimattomasti) hivenen suuntaasi eteenpäin
ja vasta-paine-sitouttaen (eli hilparihenkilö olettaa hilparin palautuvan, mutta se jatkaakin toiseen suuntaan)
sen, jatkaen paine-kasaan-ajamis sitouttamiseen eteenpäin ja kohti miellyttävää lopputulemaa. Miksi otin
hilparin esiin, syy on; jokaisen kilven rakentajan tulisi kysyä itseltään vakava kysymys, "mitä tapahtuu
hilparin repäistessä / vetäessä tuosta tai tuosta kohdasta?" Temppu kilvillä ei edes kannata harkita ottelevansa
hilpareita vastaan mikäli hilparin käyttäjän on tosissaan (mutta turvallisuuden, kontrollin ja yleisen järjen
puitteissa luonnollisesti) sillä kilpi kääntyy sinua vastaan, ainakin ellet ole kärsimään valmis ovela sankari.
(esim. Mr. Kitolan (Faltata@) kenttä oveluudella kaikki on mahdollista, jopa sekin mikä ei ole mahdollista,
kokemuksesta tiedän joutuani miekkosen "kouluttamaksi" (tarkoittaa taktisen tason voittoa joissa olisin
periaatteessa voinut tehdä mitä vain mutta en käytännössä kyennyt tekemään mitään ennen kuin huomasin
olevani tippunut pelistä, ts. toinen toimii nolla temmolla ja itse et hahmota tilannetta, tempo ääretön) sohukentällä.)
Paljon muutakin voisi sanoa, mutta tämä lienee tarkoituksenmukaista tällä erää.
Der Mittelalterliche Reiterschild, Jan Kohlmorgen, 2002.
1400 luku, 2002, Spada 2, Stephen Hand:in artikkeli Tässä näkyy Kitolan mainitsema "nenä-linja" näkyy alla jota "oikeiden" olosuhteiden alla suojaa
ylhäältä myös kypärän lippa. Kuvassa näkyy myös pienemmille heater mallin - etenkin - taivutetuille kilville suosittelemani perusasento, tai ainakin se
josta käsin kokonaisuutta kannattaa ryhtyä rakentamaan. (ellei tarkoitus ole temppuilla, tai muita omituisia syitä) Näin opetetaan myös Keski - Suomen
junnuille, jotka ovat taitavempia kuin minä koskaan heidän iässään ja hetkenä minä hyvänsä parempia kuin alaspäin valuva kirjoittaja nyt.
1500-luku, Achille Marozzollta, haluan tässä havainnollistaa asentoa joka (tuon muotoisella, ei temppu) kilvellä tulisi mielestäni saavuttaa. (Spada 2, Stephen Hand:in artikkeli) esim. maahinkaisen rivikilpi lievästi epäonnistui - hifismin kannalta - koska siitä tuli hitusen liian pitkä ja keskimääräisen käsisijan taivutus kulma on sellainen että joudut hivenen liikaa kannattelemaan kilpeä sen sijaan että se kannattelisi sinua. Myös liikkeessä (liikuttaessa, kävely, juoksu..) tiettyjä edellisistä juontuvia ongelmia, muistaen silti että kilpi oli askel oikeaan suuntaan ja huomattavasti monia edeltäjiään parempi.) Ideaalisesti kilpi tulisi rakentaa kaikki sen käyttöyhteydet (ja jos esim. käsisijan paikkaa kysytään, keskimääräisellä random käyttäjällä ei ole kokemusta määrittää miekkailu teknisesti parasta paikkaa, vaan he turvautuvat suositukseen joka tulisi asettaa miekkailu teorian kannalta; ja josta sitten voisi poiketa teorian kannalta "kyseenalaisempiin" paikkoihin, jotka kuitenkin palvelisivat paremmin kyseisen henkilön tyyliä tms.) mielessä pitäen. Testaten sitä monivaiheisesti eri yhteyksissään.
Historiallisesti tarkastellen ylläolevan näkemyksen kahvan sijoittelusta voisi kiistää lukuisilla paikkansa pitävillä
tilanne ja spesifeihin tarkoituksin viittaavilla perusteluilla, mutten pyrkinytkään universaaliin - erilaiset kategoriat
sisäänsä sulkevaan holistiseen (hologrammin omaiseen) näkemykseen - vaan ennenkaikkea argumentoin sumean
(naivistisen) perheyhtäläisen historiallisen yhteyden puolesta, modernin urheilumiekkailun kannalta. Silti on huomautettava,
että juuri historiallisesti esim. heatereissa saattoi olla samaan aikaan useinkin erisuuntiin eri tavoin meneviä remmityksiä
joita saattoi sitten käyttää tilanteen mukaan. (vr. miekan eri otteet tilanteen mukaan.) Näissä pehmomiekkailu yhteyksissämme
tämä olisi monissa tilanteissa ehkä hieman liioiteltua, vaikkakin kahden eri kiinnitystavan ratkaisuja on nähty.
Sattuessasi olemaan kansallis-sos.. puristi miekkailun historiallisen yhteyden suhteen, Gigantin toisesta rapiiri kirjasta
(1608) voi lukea samoja seikkoja jotka ovat - vulgaarin näkemykseni mukaan - muutoinkin kokemuksellisesti ilmeisiä,
otsikon "The True Method of wielding the Rotella" alta.
Niin kuin Raamatun efesolaiskirjeessä (6:16) sanotaan:
"Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet."
Niin myös hyvin tehty kilpi pelastaa sinut, suomen lain ja arkkienkelit,
konkreettisesti ja kuvainnollisesti. Lihassa ja hengessä, ja henki voittaa,
niin tässä maailmassa kuin seuraavissa. Anima vincit omnia.