Sivu 6/7

Lähetetty: Sunnuntai, 22.08.2010 22:20
Kirjoittaja Kakure
Vainoharhainen kirjoitti:Kuulemani mukaan 4 in 1 kyljissä reikiintyy ja hajoaa. Onko siis fiksumpaa tehdä 6 in 1, King's Mail tai jotain muuta?
Pärjääkö 4 in 1-kudoksella.
Tuo hajoaminen koskee pääasiassa kainaloita, koska sillä korkeudella on paljon painoa ja liikettä. 6:1 vaikuttaa mielenkiintoiselta, miten meinasit hypätä eri kudoksesta toiseen, mutta 4:1 pitäisi pärjätä ihan hyvin, kunhan vain tekee tarpeeksi isot reiät kainaloihin, jotka eivät joudu "venymään" joka suuntaan. Korjailemaan joutuu silloin tällöin, muttei rasittavan usein kuitenkaan. Laita vaikka tuplalenkit nurkkiin ja kulmiin, jos kesto huolestuttaa.

Lähetetty: Sunnuntai, 22.08.2010 23:25
Kirjoittaja saloneju
Ei auta tuplalenkit (ellei tee kings maillea koko paitaan). Silloin kudos alkaa vaan repeämään ensimmäisistä laitimmaisista tuplalenkittömistä kohdista sen sijaan, että lähtisi ihan reunasta - mutta täysin samalla lopputuloksella. Ei kannata myöskään alkaa kikkailemaan 6-1, king's maillella tai vastaavilla kudoksilla. Ihan turhaa työtä, turhaa painoa ja eikä myöskään musta näytä paremmalta saati autenttisemmalta.

Rengaspaidan tekemisessä ei kyllä minun kokemuksella poppakonstit auta, vaan huolellinen ja järjestelmällinen tekeminen:

1) Valitse järkevä langanpaksuus ja lenkkikoko - esim. 2mm langanpaksuus + 10mm lenkkien sisähalkaisijalla lenkkikokona takaa sen, että kudos ei pääse juurikaan repeytymään. Esim. 1,6/8mm on kyllä kevyempää ja jonkun mielestä paremman näköistä, mutta ei kestä lähellekään yhtä kovaa käyttöä.

2) Tee paita huolella, järjestelmällisesti ja sopivan kokoiseksi. Varmista, että hihoista ja kyljistä löytyy saman verran rivejä ja oikeissa linjoissa, jolloin myös kainalot sulkeutuvat nätisti. Jos jollekin puolelle jää sulkemisvaiheessa enemmän rivejä, kainalokohtiin tulee enemmän vääntöä ja siten ratkeavat helpommin. Ei kainaloihin oikeasti tarvitse jättää niitä paljonpuhuttuja aukkoja, jos tekee paidan hyvin.

3) Sulje lenkit huolella. Tämä on ihan oikeasti yllättävän tärkeä asia. 90% porukasta ensimmäistä rengaspaitaa tehdessään sulkee lenkit luvattoman huonosti, jolloin ne myös hiertävät alla käytetyt paidat rikki ja lenkit avautuvat omia aikojaan. Ole ankara suljettujen lenkkien laadun suhteen varsinkin alussa, ellei homma meinaa sen takia kokonaan tyssätä.

(4) Makuasia, mutta valitse sinkityn langan sijaan hehkutettua, joka sinkityn sijaan tosin ruostuu käyttämättömänä, mutta juuri siksi näyttää ja tuntuu huomattavasti aidommalta.)

Joka tapauksessa kannattaa kuitenkin varautua siihen, että teki miten tahansa, ennen pitkää rengaspaita kyllä alkaa ratkeamaan kainaloistaan jos aktiivisesti käyttää, joten silloin tällöin korjaamiseen pitää varautua. Ja tosiaan, ei järkevistä lenkkikoista tehnyt 4in1-paita hajoa muuta kuin kainaloistaan kuten Kakure tuossa jo sanoi; se kuinka nopeasti, riippuu sitten siitä miten hyvin paita on tehty.

Lähetetty: Maanantai, 23.08.2010 16:40
Kirjoittaja Vainoharhainen
miten meinasit hypätä eri kudoksesta toiseen
Näin olen tehnyt olkaremmit, 4in1:sta 6in1:iin http://irc-galleria.net/user/Sandc/picture/122435276
1,6/8mm on kyllä kevyempää ja jonkun mielestä paremman näköistä, mutta ei kestä lähellekään yhtä kovaa käyttöä.

1.6mm on jo varastossa ja hauberkin alussa
Sulje lenkit huolella.
Olen lenkit 'lukinnut' niin, että olen pistänyt ne ensin toisiensa ohi ja kun olen vetänut niitä takaisin erilleen, se menee paikoilleen napsahtaen.
mutta valitse sinkityn langan sijaan hehkutettua
Juu hehkutettua on :D

Kiitos valaistuksesta. Voin antaa armoa teille ensi SoHu:ssa jos teidät tunnistan. :twisted:

EDIT: Selvä. Ensi SoHuun.

Lähetetty: Maanantai, 23.08.2010 17:12
Kirjoittaja saloneju
Älä armoa anna, mutta tule ihan mielellään rehdisti haastamaan. :wink:

Lähetetty: Maanantai, 23.08.2010 18:27
Kirjoittaja JonTzu
Höh, sinkkirasismia! Ei sinkki ole väärin, se on rehtiä suojaa varusteille. Ja kuluessaan sinkkipaita on parhautta.

(Ei sillä, kaikkein parhaan näköinen on kunnolla öljytty hehkutettu. Mutta se sottaa niin että en suosittele. Kokemusta on...)

Lähetetty: Maanantai, 23.08.2010 20:02
Kirjoittaja Keksikeijo
Mistäs tuota hehkutettua kannattaa lähteä etsimään? Tykkään sen lookseista ja tekisi mieli siitä rengaspaita väsätä.

Lähetetty: Maanantai, 23.08.2010 20:26
Kirjoittaja Kapselitus
Paikallinen rautakauppa taitaa olla aika pätevä paikka käydä kysymässä.

Lähetetty: Tiistai, 24.08.2010 12:33
Kirjoittaja JinXed
Itse tuli väsättyä oma hauberk 4in1 2mm/10mm tekniikalla, elikkäs ekaksi tein Poncho tyylisen johon sitten lisäsin hihat ja lopuksi kyljet yhteen.
Mittasuhteiden kanssa joutu hieman taistelemaan esim selkäpuolta joutu pariin otteeseen leventämään että olkapäät pääsi liikkumaan paremmin eteenpäin.

[/url] http://i744.photobucket.com/albums/xx84 ... auberk.jpg

Kainalot joudun avamaan kun ahdisti aika paljon, jotka parsin kasaan hieman väljemmin. Eivätkä enään haittaa liikettä nimeksikään.

Hihat hieman (onkos se nyt kaventamista) supistin päästä kun olivat aika veltot

Kestävyys todetaan tulevissa tapahtumissa ja yritetään parannella heikkoja kohtia

Lähetetty: Keskiviikko, 18.05.2011 19:56
Kirjoittaja Demolicious
Nakkaampa tämän tänne.

Onkos joku joskus kinnittänyt chainia(palasta) plateen?(esim peltilevyyn)
Jos on, nii millä menetelmällä on kiinnittänyt? Helpoin ois varmaan porata levyn alareunaan muutama reikä ja sitoa rautalangalla kiinni, mut ajattelin kysyä.

Lähetetty: Keskiviikko, 18.05.2011 20:30
Kirjoittaja PattiJalka
On noita aventaileja tehty paljonkin chainista. Menetelmä juuri kuten sanoit, reikiä vaan reunaan ja kiinnität niinkuin parhaalta tuntuu.

Lähetetty: Torstai, 19.05.2011 09:03
Kirjoittaja JonTzu
Toinen on niitata ja/tai liimata rautaan kiinni nahanpala johon laittaa lenkit kiinni. Itse olen aina niitannut myös vaikka olisin liimaakin käyttänyt.

PROS
Hyvänä puolena nahka joustaa, tuntuu mukavammalta kuin rauta ihoa jäytäessään ja näyttää joidenkin mielestä hyvältä. Sen minkä verran sitä nyt näkyviin jää.

CONS
Nahan käyttäminen on työläämpää ja kiinnittää rautaan rikkoutuvampaa kallista materiaalia jota joutuu aika ajoin uusimaan. Nahka ei näy juurikaan koska se on sijoitettava pääosin raudan taa piiloon jos ei aio jättää haarniskointiin suojausaukkoa josta oikea terä voisi pujahtaa sisään. Pelkässä bofferikäytössä tällä ei tietenkään ole niin väliä.

Lähetetty: Perjantai, 20.05.2011 10:04
Kirjoittaja mummomikael
Minä tein yhtä monta reikää poralla kun mitä tuli renkaita aventailin ensimmäiseen riviin :? Eli ~parikymmentä muistaakseni.

Hienon näköinen ja kestävä tuli mutta ei tarpeeksi hyvä varmaankaan suhteutettuna työn määrään:D Tee helpommala tavalla;D

Lähetetty: Perjantai, 23.12.2011 22:41
Kirjoittaja Lauri,m
Saisko joltain ammattilaiselta vielä kuvauksen, että miten lenkki kiinnitetään kunnolla ja niin, että pysyy!?!! =) Kiitän jo vastauksista, koska vietän loput vapaa-ajasta tästä lähtien kutomassa RAUTAA! :D

Lähetetty: Lauantai, 24.12.2011 09:54
Kirjoittaja JonTzu
Lauri,m kirjoitti:Saisko joltain ammattilaiselta vielä kuvauksen, että miten lenkki kiinnitetään kunnolla ja niin, että pysyy!?!! =) Kiitän jo vastauksista, koska vietän loput vapaa-ajasta tästä lähtien kutomassa RAUTAA! :D
Ratkaisuja löytyy!

*Niittaa lenkit. Tarvittava aika on moninkertainen mutta hyvää tulee. Eli en oikeasti suosittele kuin jatkokurssin jatkeeksi.

*Tee paksummista lenkeistä. 2mm/10mm on todettu kohtuullisen kestäväksi kudokseksi.

*Sinkitty lanka on hieman tukevampaa kuin sinkittämätön mutta sinkistä ei pidetä historianelävöittäjäpiireissä. Alumiinilanka on aivan kelvotonta ja siitä ei edes saa pisteitä. Jousiteräslanka on kuningas. Titaanilanka niitattuna tai kiinteinä lenkkeinä on keisari ja maksaa tsiljouna €/kg.

*Korvaa puolet lenkeistä kevyillä aluslevyillä. Tällä hetkellä paras hinta/laatu-suhde lienee seuraavilla:
http://www.battlemerchant.com/Special-O ... :4175.html

*Tee isompi paita niin kangas joustaa ja kestää.

*Jos joku kohta ratkeilee tee kyseinen kohta joustavammaksi ja/tai kestävämmistä lenkeistä. Eli niitatuista tai paksummista.

Hyviä vääntämisiä ja jouluja!

(Ja jos aiot vääntää rautaa PALJON muista venytellä ja tehdä vuoron perään työn eri vaiheita jotta rasitus kohdistuu eri osiin ruumista. Jos teet valtavia työrupeamia yhtä työvaihetta saat ennemmin tai myöhemmin jonkun rasitusvamman ja homma jumiutuu.)

Lähetetty: Keskiviikko, 22.02.2012 13:16
Kirjoittaja Tomb Kingg
En kuollaksenikaan löytänyt parempaa threadiä minne tämän laittaa joten poistakaa/siirtäkää jos näätte sen asialliseksi, mutta meneekös tämmöinen chaini http://www.battlemerchant.com/Chain-Mai ... :2109.html sohussa? Kukkaron kannalta hyvin houkuttava, mutta noita sääntöjä kun ei muista millään :oops:

Lähetetty: Keskiviikko, 22.02.2012 13:50
Kirjoittaja PattiJalka
Ei niitä sääntöjä tarvitse ulkoa muistaa, ne löytyvät ihan kaikille internetsistä...

Ja menee läpi, lanka on 1,6mm ja lenkkien halkaisija 8mm(eli suhde on 0,2, vaadittu suhde on 0,16)

Lähetetty: Keskiviikko, 22.02.2012 13:52
Kirjoittaja Tomb Kingg
Lompakkoni kiittää :wink: .

Lähetetty: Maanantai, 25.06.2012 19:44
Kirjoittaja Jopotzuki
Aloin tekemään tuossa viime viikolla rengashaarniskaa 1,5mm langasta ja 8mm halkaisijalla. Kauanko siinä suurinpiirtein menee aikaa? Yritänkö tehdä sitä villinä sohua silmälläpitäen vai luovutan ja otan tavoitteeksi seuraavan vuoden sohun?

Lähetetty: Tiistai, 26.06.2012 08:39
Kirjoittaja JonTzu
Jopotzuki kirjoitti:Aloin tekemään tuossa viime viikolla rengashaarniskaa 1,5mm langasta ja 8mm halkaisijalla. Kauanko siinä suurinpiirtein menee aikaa? Yritänkö tehdä sitä villinä sohua silmälläpitäen vai luovutan ja otan tavoitteeksi seuraavan vuoden sohun?
Riippuu koostasi. Wanha motto on että ensimmäinen paita on 100 tuntia. Ja jos teet 100 tuntia ennen Sotahuutoa sinulla on jännetuppitulehdus.

Jos saisit jonkun muunkin prässättyä orjatyövoimaksi ja tekisitte eri työvaiheita koko ajan vaihdellen projektia eteenpäin homma voisi tuurilla valmistua Sotahuutoon kenenkään itseään rikkomatta. Mutta kysyy kyllä päättäväisyyttä ja järkeä.

Niin tai näin niin onnittelut oman projektin aloittamisesta!

Lähetetty: Tiistai, 26.06.2012 10:29
Kirjoittaja saloneju
JonTzu kirjoitti:
Jopotzuki kirjoitti:Aloin tekemään tuossa viime viikolla rengashaarniskaa 1,5mm langasta ja 8mm halkaisijalla. Kauanko siinä suurinpiirtein menee aikaa? Yritänkö tehdä sitä villinä sohua silmälläpitäen vai luovutan ja otan tavoitteeksi seuraavan vuoden sohun?
Riippuu koostasi. Wanha motto on että ensimmäinen paita on 100 tuntia. Ja jos teet 100 tuntia ennen Sotahuutoa sinulla on jännetuppitulehdus.

Jos saisit jonkun muunkin prässättyä orjatyövoimaksi ja tekisitte eri työvaiheita koko ajan vaihdellen projektia eteenpäin homma voisi tuurilla valmistua Sotahuutoon kenenkään itseään rikkomatta. Mutta kysyy kyllä päättäväisyyttä ja järkeä.

Niin tai näin niin onnittelut oman projektin aloittamisesta!
Riippuu myös iästäsi ja oletko lomalla! Mä olin 14-vuotias kun tein oman ensimmäisen rengaspaitani, ja tein sen viikossa alusta loppuun. Oli mulla kädetkin rakkuloilla ekan päivän jälkeen, mutta pikku hiljaa ne hiertyi sellaisiksi koviksi känsiksi ne rakkulat. :D Nykyään ei enää fysiikka kestäisi, eikä muuten liikenisi tuollaisia aikojakaan sen tekemiseen...

Lähetetty: Torstai, 28.06.2012 15:12
Kirjoittaja Jopotzuki
Mikä on nopein tyyli kutoa rengaspanssaria? ITe oon tehny nyt sillein yhtä vaakasuoraa riviä kerrallaan. Onko siihen muuta keinoa?

Lähetetty: Torstai, 28.06.2012 15:25
Kirjoittaja Cadiac
Nopeinta on sulkea ensin puolet lenkeistä ihan irralleen, ja jättää toinen puoli lenkeistä valmiiksi auki. Avoimia lenkkejä saat helpoiten sillä, kun ennen "vieterin" leikkaamista venytät sitä hieman auki pituussuunnassa ja sitten leikkaat. Suljettuja lenkkejä voi käyttää hyödyksi esimerkiksi niin, että tekee 3 lenkin levyisen suikaleen kerrallaan, jonka sitten liittää avoimilla lenkeillä kiinni paitaan, jolloin siis syntyy neljä kerrosta uutta lenkkiriviä.. Näin tein omani joskus, pidin tavoitteena yhtä tälläistä ympärimenevää suikaletta päivässä, ja projekti valmistui muutamaan viikkoon.

Lähetetty: Torstai, 28.06.2012 15:35
Kirjoittaja JonTzu
Jopotzuki kirjoitti:Mikä on nopein tyyli kutoa rengaspanssaria? ITe oon tehny nyt sillein yhtä vaakasuoraa riviä kerrallaan. Onko siihen muuta keinoa?
Se on idioottivarmoin keino. Levennykset ja kavennukset saa sillä tavalla tehtyä helpoiten.

Hyvä puoli tuossa on myös että voit tuottaa sellaista loputonta nauhaa miltei missä vain pätkä kerrallaan ja yhdistää sitä paitaasi ajallaan.

On nopeampaa tuottaa paitaa pienemmissä osissa. Koko paitaa ei kannata yhdistää kuin vasta aivan lopuksi, tee siihen asti hommaa osa kerrallaan.

Mokia ei kylläkään kannata tehdä. Niiden korjaaminen on hitainta. Jos edellinen paloista tekeminen on liian vaikea ajatella tee jotenkin helpommin.

EDIT: Ja siis todellakin, puolet lenkeistä ensin kiinni. Oletin jotenkin että se olisi välttämättä miten hommaa tehdään kuitenkin.

Lähetetty: Torstai, 28.06.2012 15:59
Kirjoittaja mikkotus
Jopotzuki kirjoitti:Mikä on nopein tyyli kutoa rengaspanssaria? ITe oon tehny nyt sillein yhtä vaakasuoraa riviä kerrallaan. Onko siihen muuta keinoa?
Tee paita osissa, vaikka 20x20 rengasta kerrallaan. Teet renkaita suhteessa 4 suljettua 1 avonainen. Otat 4 suljettua rengasta ja pujoitat avonaisen niiden läpi ja suljet avonaisen. Toista tämä esim. 10 kertaa.
Laita palaset pöydälle ja muodosta niistä ketju. Liitä palaset toisiinsa ja ketju on valmis. Tee vielä 10 ketjua lisää ja liitä ne toisiinsa pituussuunnassa.
Tällöin koko paitaa ei tarvitse raahata aina mukana vaan voit liittää pieniä palasia paitaan.

Tässä on netissä oleva ohje hieman samankaltaiseen tyyliin, joskin ohjeessa tehdään tyhmästi 1/4 ja 1/2 palaset. Paljon tehokkaampaa tehdä 1/4 ja 1/4 palaset :)

http://www.instructables.com/id/Europea ... econd-row/

Lähetetty: Torstai, 28.06.2012 16:02
Kirjoittaja JonTzu
Mikkotus esittää siis tässä toisen (ja minusta tietysti aivan väärän :wink: ) tavan tehdä hommaa noissa pienissä nykerrettävissä palasissa joita joutuu koko ajan tarkistamaan oikein päin sen sijaan että tekisi vain rivejä joita voisi yhdistää samalla tavalla mutta vaivattomammin.