Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Valvoja: Mannunvartija

Vastaa Viestiin [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Ilkkas
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Keskiviikko, 17.04.2013 22:43
Paikkakunta: Jyväskylä
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Ilkkas » Tiistai, 04.02.2020 22:09

Sääntömuutosehdotuslistalta voi halukkaat käydä lukemassa kaksi erillistä (ja onneksi hyvin yhtenevää) sääntömuutosehdotusta, joista toinen on Rottien laatima ja toinen on viime kesän Sotahuudon jälkeen perustetun keskusteluryhmän kollektiivinen ehdotus. Ryhmä koostuu Rottien ja Camulosin insinööreistä, sekä kahdesta muusta sotakonemielisestä jäsenestä. Ryhmä perustettiin nimenomaan tuomaan järjestystä siihen tyhjiöön, joka sotakoneiden säännöstössä tällä hetkellä vallitsee.

Yli puolen vuoden kestäneen ja välillä aika kiivaankin keskustelun lopputuloksena meillä on hyvin yhteneväinen näkemys isosta osasta sääntöehdotuksia, en ala käymään koko tekstiä läpi. Keskityn tässä avauspostissa nimenomaan noihin muutamaan erimielisyyteen ja kirjoitan auki argumentteja puolesta ja vastaan niin kuin minä olen ne ymmärtänyt. Kannustan kaikkia asiasta kiinnostuneita avoimeen ja rakentavaan keskusteluun mistä tahansa sääntömuutosehdotuksien kohdasta, jotta saisimme mahdollisimman a) turvalliset b) reilut c) inspiroivat d) selkeät säännöt sotakoneille tälle ja kaikille tuleville vuosille. Minun käsitykseni ja saamani palautteen mukaan sotakoneet ovat tähän mennessä olleet hauska kuriositeetti. Toivon näiden sääntöjen luovan raamit uudelle ajalle, jossa sotakoneilla on oma roolinsa tässä suuressa sotahuudon shakissa.

Aloitetaan ensimmäisestä ja suurimmasta kiistakapulasta mikä meillä on keskustelussa ollut:

Sotakoneiden sallittu lukumäärä:

On ehdotettu neljänlaista rajoitustapaa: 1) Per joukkue -rajoitus 2) Kuten haavurit, eli per alkava 15 (tai 20) taistelijaa 3) Per armeijakunta 4) Per joukkue x kevyttä ja/tai x raskasta sotakonetta

Olemme jakautuneet melko jyrkästi kahteen leiriin tämän kysymyksen suhteen. Joko halutaan rajoittaa paljon (Rottien ehdottama 2 sotakonetta per ryhmä) tai rajoittaa hyvin vähän/ei ollenkaan. Rajoittamisen kantavana ajatuksena on pelko siitä, että sotakoneita tulee suuri määrä ja se pilaa kaikilta muilta peli-ilon. Koska sotakoneet tappavat hipaisusta, on ajatus suuresta linjaryhmästä jonka taustalla tykittää 20 ballistaa aika karmaiseva. Toinen esitetty argumentti on, että jos sotakoneiden määrää rajoitetaan niin silloin rakentajat keskittyvät tekemään niistä muutamasta tehokkaampia, tyylikkäämpiä ja historiallisesti tarkempia. Kolmantena on ehdotettu, että aluksi sallittaisiin vain pieni määrä sotakoneita ja sitä voitaisiin nostaa tarvittaessa (tähän on luonnollisesti ehdotettu vasta-argumentiksi päinvastaista toimintatapaa).

Mielestäni ensimmäinen väite on tunnepohjaisesti osuva, mutta ei välttämättä kovin realistinen. Sääntöehdotuksissa ollaan tuomassa sääntö, jossa sotakoneen osuma toiseen sotakoneeseen tuhoaa kyseisen vehkeen, samoin lähitaisteluaseen isku tuhoaa sotakoneen. Tämä tekee koneista hyvin alttiita skirmaajille ja läpimurroille. Sotakoneet toimivat myös hyvänä magneettina jousitulelle. Viime sotahuudon kevyen sotakoneenkäyttäjän kokemuksesta oli yllättävän vaikeaa löytää sitä tilannetta, missä sotakone toimi niin kuin siitä unelmoi. Eli staattista linjaa mihin paukuttaa. Se vaati vakaan oman linjan, joka ei liikkunut liian nopeasti ja vakaan vastustajan linjan mikä ei liikkunut liian nopeasti. Muissa tilanteissa oli vaikea päästä ampumaan niin, ettei osuisi omiin ja ylttäisi vastustajiin, joiden täytyy olla tarpeeksi tiiviissä muodostelmassa että he eivät voi väistää. Eli oma kokemukseni sotakoneista oli, että ne olivat huomattavasti tehottomampia kuin tunnepohjaisessa pelkoreaktiossa kuvittelee. Toki silloin kun olosuhteet olivat optimaaliset tuli myös tulosta. Monelle kanssataistelijalle tämä saattoi olla ainoa kokemus koko viikonloppuna ja se jää värittämään mielikuvaa herkästi. Mutta eikö olisi yhtä lailla syytä kieltää suuret linjaryhmät, jotka jyrää pienempien ryhmien ylitse samalla argumentaatiolla?

Aiemmat kohdat mielessä pitäen otetaan skenaario, jossa suuri linjaryhmä (60 taistelijaa) päättää valmistaa 10 kevyttä sotakonetta riviensä tueksi. Edellisen sotahuudon kokemuksen perusteella yksi sotakone vaatii kohtalaiseen toimintakykyyn vähintään kaksi miehistöä. Tämä on 20 soturia pois linjavahvuudesta. Linja kapenee ja sotakoneet joko kiertelevät muiden armeijakuntansa ryhmien takana etsimässä ampumakulmia tai kököttävät kylki kyljessä ahtaasti ja huonosti liikkuvana oman linjansa takana. On totta, että tuskin kukaan linja haluaa tulla tämän sotakonerivistön eteen seisomaan ja odottamaan ammuksia. Luultavammin tämä ryhmä ei kohtaa linjoja edessään vaan hajanaisia joukkoja, joihin on hyvin vaikea osua sotakoneilla, joten linjan on pysyttävä liikkeessä ja sotakoneiden pysyttävä mukana tai jäätävä jälkeen. Jälkeen jääneet sotakoneet ovat helppoa riistaa skirmaajille. Näin suuresta linjaryhmästä tulee keskikokoinen linjaryhmä, jonka sotakoneet ovat enemmän haittana kuin hyötynä tai sitten kiertelemässä muualla.

En usko, että sotakoneiden rajoittamisella on vaikutusta sotakoneiden laatuun. Ne, jotka tykkäävät hioa ja tehdä tarkkaa ja kaunista tekevät niin, ne joilla on vähemmän kiinnostusta estetiikkaan ja enemmän kiinnostusta vaikka lajin urheilulliseen aspektiin toimivat oman luontonsa mukaan.

Jos taas sotakoneita ei rajoiteta tai rajoitetaan vain vähän (esim 5 sotakonetta per ryhmä) se tuo lajin pariin uusia harrastajia (Camuloksen 9:stä sotakonemiehistöstä noin puolet oli ensikertalaisia), innostaa luomaan ja tutkimaan uutta aluevaltausta ja tuo uuden elementin taistelukentille. Skirmiryhmille tulee tärkeää tekemistä ja suurten linjojen yhteenottoon tulee uusi muuttuja keihäiden pituuden ja kilpien koon lisäksi. Ja voi hyvin olla, että sotakoneet jäävät edelleen hyvin marginaaliseksi ilmiöksi, jolloin rajoitukset nitistävät peli-ilon innokkailta insinööreiltä ja miehistön jäseniltä joiden täytyy jakaantua useaan eri ryhmään, koska säännöt kieltävät heiltä yhteisen tekemisen.

Jos joskus ilmenee, että sotakoneet rikkovat peliä jollain lailla, voi sääntöjä kiristää tai muokata sellaiseksi, että ylilyönneiltä vältytään. Jos taas säännöt luodaan niin tiukoiksi ettei kehitystä ja innovointia pääse tapahtumaan niin sotakoneet tulevat luultavasti pysymään kuriositeettina.

Sotakoneiden jako kevyisiin ja raskaisiin

Koen, että sotakoneiden jakaminen kahteen erilliseen ryhmään niiden rakenteen mukaan luo selkeyttä sääntöihin ja mahdollistaa erilaisten sotakoneiden kehittelyn. Kevyet sotakoneet, kuten Camulosin viimevuotiset, ovat liikuteltavia, mutta huomattavasti tehottomampia kuin raskaat, kuten Rottien. Näen, että molemmille rakennetyypeille on paikkansa taistelukentällä. Kevyet sotakoneet ovat jopa turvallisempia, koska niistä on aina vastaamassa yksi miehistön jäsen ja kantamassa ne pois taistelukentältä sotakoneen tuhouduttua, eikä niissä ole niin suuria voimia käytössä.

Ammusten väriehdotus muu kuin raatoliinan

Selkeyden vuoksi olisi hyvä pitää raatoliinat omana värinään, mutta olisi myös hyvä saada sotakoneen ammuksille oma helposti tunnistettava värinsä, sekin nimenomaan selkeyden vuoksi.

Voimantuotossa kuminauhojen salliminen

Koska kyseessä on boffereiden, eli viemäriputkesta, putkieristeestä, vaahtomuovista ja ilmastointiteipistä rakennettujen aseiden ympärille keskittyvä historiallishenkinen urheilutapahtuma, tuntuu minusta oudolle jos kuminauhat kielletään sotakoneista. Minusta boffereiden suuri viehätys on nimenomaan siinä, että kuka tahansa voi marssia rautakauppaan ostamaan tarvikkeet ja teippailla itselleen aseen. Mielestäni sotakoneiden rakentajien tulisi voida toteuttaa samaa filosofiaa. Totta kai niin, että laitteet ovat turvallisia, kuten bofferitkin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta työskennellä sepän pajoissa tai käyttää eläinten jänteistä tehtyjä köysikimppuja torsiotykeissään.

Maasta kimpoavat ammukset ovat vaarattomia

Koska kaikki muutkin projektiilit/keihäänpistot, jotka nuohoavat maata on vaarattomia niin sotakoneiden ammustenkin tulisi olla. Selkeyden vuoksi. Maasta pomppivat ammukset tekevät muutenkin sekavasta taistelusta entistä sekavampaa.

- - - - - - - - -

Siinä muutama ajatus, mitä aiheen tiimoilta on herännyt. Jatketaan keskustelua!

P.S. Pahoittelen kirjoitus-/ajatusvirheitä, tykitin tämän yhdeltä istumalta ja alkaa silmät sirrittää.
varakreivi
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Maanantai, 08.07.2019 23:24
Paikkakunta: Jyväskylä
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja varakreivi » Tiistai, 04.02.2020 23:12

Loistava avaus, nyt vaan keskustelua käyntiin!

Tällainen selvennys tuli mieleen:

Kevyiden ja raskaiden koneiden eroavaisuudet näkyvät sääntömuutososiosta, mutta sanottakoon nyt vielä tässäkin että jako koskee pääasiassa koneiden käyttäytymistä miehistön kuollessa. Kyseessä on puhtaasti käytännön turvallisuutta koskeva sääntöehdotus. Raskaat koneet pysyvät tukevasti pystyssä ja voidaan jättää kentälle, kevyet koneet (jotka voivat vaikka kaatua, tai joihin voi perääntyessään kompastua) vaativat aina vierelleen miehistön jäsenen ja viimeinen kuollut vie koneen mukanaan pois. Muiden sääntöjen (kuten sotakoneen osumat) osalta kaikki koneet ovat samanlaisia, eikä muiden kuin koneen miehistön tarvitse millään tavalla arvioida onko joku kone kevyt vai raskas.
vormi
Soturi
Viestit: 36
Liittynyt: Torstai, 18.06.2015 19:52
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja vormi » Perjantai, 07.02.2020 16:59

Selkeitä ehdotuksia ja hyvä avaus!

Nopeana kommenttina vain, että jos yhdeksän tai kymmenen sotakoneen miehistöstä puolet on uusia, sotakonetta käyttämään tulleita osallistujia, se ei vie 20 soturia linjavahvuudesta - näistä 10 ei olisi linjavahvuuten mahdollisesti ikinä tullutkaan.
Metan kehityksen kuvailu (siis että sotakonelinjaa väistetään) on pätevän oloista. Käytännössä kuitenkin viime vuonna yhdeksän sotakoneen linjaryhmä pärjäsi nähdäkseni oikein hyvin. Siinä olette tietenkin oikeassa, että sääntöjä ei pidä laatia pelkkien kauhukuvien perusteella.

Ja eri (hieno) asia on tietenkin se, että on ylipäänsä upeaa, jos tapahtumaan tulee uusia osallistujia! Sotakoneet ovat aina olleet mieleeni kentällä, vastassa ja omalla puolella. Pääasiassa olen silti tapahtumaan tulossa boffaamaan. Olen myös tullut useana vuotena skenaariosta toiseen vahvojen armeijoiden/ryhmien täysin jyräämäksi. Jos saisin skenaariosta toiseen sotakoneen ammuksesta keihään varteen tai vaikka suoraan naamaan, se olisi mielestäni hyvin erilainen tapahtuma. Tuo on toki vain jossittelua ja mielikuvia. Nämä siis vain keskustelun vuoksi, en ole kielloista ja sääntömuutoksista mieltäni lukinnut mihinkään suuntaan! Hyvää työtä teiltä joka tapauksessa, jatkakaa innovointia!
Ilkkas
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Keskiviikko, 17.04.2013 22:43
Paikkakunta: Jyväskylä
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Ilkkas » Perjantai, 07.02.2020 22:15

Hyviä poimintoja! Aivan totta, että jos sotakoneet houkuttelevat uusia harrastajia, ei nämä ole pois linjasta. Haluaisin korjata hieman kohtaa "Käytännössä kuitenkin viime vuonna yhdeksän sotakoneen linjaryhmä pärjäsi nähdäkseni oikein hyvin." Viime Sohussa oli 4 sotakonetta, joista kolme oli samassa ryhmässä ja muutaman kerran kaikki 4 samalla puolella. :)
Taisteilija
Asemies
Viestit: 18
Liittynyt: Torstai, 05.07.2018 17:06
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Taisteilija » Tiistai, 18.02.2020 18:32

Hyvä, että sotakonesääntökeskustelua on avattu yleisesti koko boffaajaporukalle! Ilkkas tuo esille hyviä pointteja, mutta perustelee niitä ymmärrettävästi pohjautuen Camulosin viimevuotisten sotakoneiden kanssa taisteluun. Tällä kirjoituksellani pyrin tuomaan esille argumentteja ehkäpä enemmän Rottien sotakoneen kanssa taistelemiseen pohjautuen. Toivottavasti muut boffaajat ovat sitten vaikkapa näiden kahden kirjoituksen myötä entistä viisaampia sotakonesääntöjen linjauksien suhteen.

Sotakoneiden sallittu lukumäärä:
Ilkkas kirjoittaa:
Viime sotahuudon kevyen sotakoneenkäyttäjän kokemuksesta oli yllättävän vaikeaa löytää sitä tilannetta, missä sotakone toimi niin kuin siitä unelmoi.
Rottien sotakoneessa oli sekä toimivia että epätoimivia aspekteja. Vastapuolen taistelijoiden oli välillä vaikea tunnistaa sotakoneen osumat sotakoneen osumiksi. Muuten koin, että sotakoneemme oli tehokas ja oli linnaskenaariossa merkittävässä, ehkäpä jopa skenaarion ratkaisevassa roolissa.

Camulosin sotakoneet eivät samalla tavalla tuntuneet yhtä tehokkailta taistelussa, kun olin niitä vastassa, vaikka niitä olikin enemmän (toisaalta omaa konettamme vastaan en tietenkään koskaan taistellut). Siksi ehkä kevyempien sotakoneiden määrää ei välttämättä tarvitsisi rajoittaa yhtä rankalla kädellä kuin raskaiden sotakoneiden lukumäärää, jos ne ylipäätään sallitaan. Tosin esitetyt säännöt eivät erottele sotakoneita tehon vaan rakenteen perusteella... Mielestäni tehokkaiden sotakoneiden määrää tulisi rajoittaa, koska uskon, että verrattain pienikin määrä sellaisia voisi olla monessa skenaariossa täysin ratkaisevassa roolissa. Tämä muuttaisi peliä radikaalisti. Voittoon tähtäävät ryhmät, joilla on käytössään harrastajia, rahaa ja työpajatiloja voivat tehdä rottakoneen tehoisia tai tehokkaampiakin sotakoneita suuren määrän, mikä pahimmillaan vie peli-ilon tavallisilta harrastajilta, jotka shoppailevat askarteluainekset rautakaupasta ja puuhastelevat keittiön lattialla. En siis näkisi ongelmana sitä, että skeneen ilmaantuu monta heikkoa sotakonetta per ryhmä, vaan sen, että isot ryhmät saisivat tuekseen myös monta tehokasta sotakonetta.

Ilkkas kirjoittaa:
Jos taas sotakoneita ei rajoiteta tai rajoitetaan vain vähän (esim 5 sotakonetta per ryhmä) se tuo lajin pariin uusia harrastajia (Camuloksen 9:stä sotakonemiehistöstä noin puolet oli ensikertalaisia), innostaa luomaan ja tutkimaan uutta aluevaltausta ja tuo uuden elementin taistelukentille. Skirmiryhmille tulee tärkeää tekemistä ja suurten linjojen yhteenottoon tulee uusi muuttuja keihäiden pituuden ja kilpien koon lisäksi. Ja voi hyvin olla, että sotakoneet jäävät edelleen hyvin marginaaliseksi ilmiöksi, jolloin rajoitukset nitistävät peli-ilon innokkailta insinööreiltä ja miehistön jäseniltä joiden täytyy jakaantua useaan eri ryhmään, koska säännöt kieltävät heiltä yhteisen tekemisen.
Vaikka Camulosin kevyet sotakoneet toivatkin uusia harrastajia pelikentille, ei se tarkoita, etteikö myös tehokkaan sotakoneen ammuksen kantajiksi/sotakoneen kantajiksi voisi tuoda uutta porukkaa sotimaan. Myöskin esimerkki, jossa 10 sotakonetta veisi taistelurivistä 20 taistelijaa, ei pätisi ainakaan meidän sotakoneen tapauksessa. Sotakoneen (ja mikä lie jumalaton läjä niitä ammuksia siinä mukana olikin) käyttöön ja liikutteluun ei tarvittu kuin yksi boffaaja. Mielestäni säännöt, jotka rajoittavat sotakoneiden lukumäärää eivät myöskään kiellä sotakoneinsinööreiltä yhteistä tekemistä, vaan päinvastoin kannustavat työskentelemään yhteisen koneen parissa sen sijaan, että kukin rakentelisi vain omaa konettaan. Ja voisihan samalla joukkueella olla useampikin sotakone, joista sitten valita aina skenaarion mukaan taisteluun sopivin laite?

Ymmärrän kyllä Ilkkaksen esiin tuoman huolen rajoitusten intoa nitistävästä vaikutuksesta, sillä Rottien ehdottamat säännöt käytännössä kieltäisivät Camulosin viime vuodeksi rakentamat sotakoneet. Ja minusta tuntuu kyllä hieman ikävältä kannattaa sääntöjä, jotka kieltävät jo rakennetut aseet. Toisaalta en aivan ymmärrä, miksi sotakoneen status pitäisi saada kädessä pidettävälle rakennelmalla. Mielestäni juuri tämä itsestään pystyssä pysymisen vaatimus erottaa sotakoneen esimerkiksi jousipyssystä tai varsijousesta. Tuskin myöskään olemassaolevien välineiden muuntaminen olisi ylitsepääsemätön haaste Camulosin insinööreille?
Kevyet sotakoneet, kuten Camulosin viimevuotiset, ovat liikuteltavia, mutta huomattavasti tehottomampia kuin raskaat, kuten Rottien.
Huomauttaisin, että myös Rottien viime vuotinen sotakone oli liikuteltava, tosin metsään sitä ei yksin saanut. Isompi ryhmä useammalla apurilla tuonkin taikatempun olisi tietenkin voinut tehdä.
Voimantuotossa kuminauhojen salliminen
Rottien ehdotus ei suinkaan kiellä kuminauhan käyttöä sotakoneen rakennusmateriaalina, vaan se pidettäisiin sallittuna ruudin mallinnuksessa. Ruutia on muuten kovin vaikea mallintaa, ja toisaalta budjettitietoisemmille sotakoneiden kehittelijöille olisi tuo tykkien kehittely sitten vähän niinkuin omana aselajinaan varattu.

Toivottavasti tämä kirjoitus avasi keskustelua taas hieman lisää!
kotkasotilas
Nostoväki
Viestit: 8
Liittynyt: Sunnuntai, 08.07.2018 18:31
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja kotkasotilas » Torstai, 20.02.2020 21:53

Ehdottaisin seuraavaa asiaa sotakoneiden sääntöuudistukseen: Kun sotakone tuhouhtuu taistelussa, niin kaikki samaan armeijaan/ryhmään kuuluvat henkilöt kuolevat 5 metrin säteellä sotakoneesta. Tämä ei koske ryhmää/ armeijaa joka tuhoaa sotakoneen, vaikka se olisi 5 metrin säteellä sotakoneesta. Tällä säännöllä saataisiin ryhmä/armeija miettimään sitä kuinka paljon kannataa laittaa taistelijoita sotakoneen ympärille suojaamaan sitä tai kuinka monta käyttäjää on sotakoneella tai miten, mihin ja milloin sitä käytettään. Samalla saataisiin sotakoneisiin taktinen heikkous. Taktinen heikkous olisi vastapaino sotakoneiden heti tappaville ammuksille.
Ilkkas
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Keskiviikko, 17.04.2013 22:43
Paikkakunta: Jyväskylä
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Ilkkas » Perjantai, 28.02.2020 10:21

Jes, kiitos keskustelun laajentamisesta! Tahtoisin kommentoida muutamaa esiin nostamaasi kohtaa.
Taisteilija kirjoitti:
Tiistai, 18.02.2020 18:32
Vaikka Camulosin kevyet sotakoneet toivatkin uusia harrastajia pelikentille, ei se tarkoita, etteikö myös tehokkaan sotakoneen ammuksen kantajiksi/sotakoneen kantajiksi voisi tuoda uutta porukkaa sotimaan. Myöskin esimerkki, jossa 10 sotakonetta veisi taistelurivistä 20 taistelijaa, ei pätisi ainakaan meidän sotakoneen tapauksessa. Sotakoneen (ja mikä lie jumalaton läjä niitä ammuksia siinä mukana olikin) käyttöön ja liikutteluun ei tarvittu kuin yksi boffaaja.
Nimenomaan tämä uusien harrastajien tuominen taistelukentälle on minusta hieno asia, tapahtui se sitten tavalla tai toisella. Mutta väite, että teidän sotakoneen käyttöön ei tarvittu kuin yksi boffaaja kuulostaa hieman oudolta, sillä muistan tuon yhden boffaajan kanssa keskustellessani -viime sotahuudon aikana ja sen jälkeen- hänen ilmaisseen toivomuksensa saada apukäsiä koneen käyttöön, jotta sotakone toimisi paremmin. Kirjoitin nimenomaan, että sotakoneen tehokkaaseen käyttöön tarvitaan useampi kuin yksi käyttäjä.
Camulosin sotakoneet eivät samalla tavalla tuntuneet yhtä tehokkailta taistelussa, kun olin niitä vastassa, vaikka niitä olikin enemmän (toisaalta omaa konettamme vastaan en tietenkään koskaan taistellut). - - Rottien sotakoneessa oli sekä toimivia että epätoimivia aspekteja. Vastapuolen taistelijoiden oli välillä vaikea tunnistaa sotakoneen osumat sotakoneen osumiksi. Muuten koin, että sotakoneemme oli tehokas ja oli linnaskenaariossa merkittävässä, ehkäpä jopa skenaarion ratkaisevassa roolissa.
Rottien sotakonetta vastaan taisteleminen tuntui minusta mahtavalta, sillä sotakoneen läsnäolo sai veren pumppaamaan. Sitä kohti oli pelottava marssia, mutta siitä huolimatta en missään vaiheessa kokenut ettäkö se olisi ollut jotenkin ylivoimainen tai epäreilu. Ei vaikka niitä olisi ollut kolme tai viisi. Ja kuten aiemmin kirjoitin, kun sotakone (meidän kevyet tai teidän raskas) on optimitilanteessa, se toimi tehokkaasti. Useassa skenaariossa tätä optimitilannetta ei löytynyt lainkaan (hyvänä esimerkkinä metsäskenut ja nopeasti liikkuvat linjat pellolla) ja yhtä monessa vain hetkellisesti.
Toisaalta en aivan ymmärrä, miksi sotakoneen status pitäisi saada kädessä pidettävälle rakennelmalla. Mielestäni juuri tämä itsestään pystyssä pysymisen vaatimus erottaa sotakoneen esimerkiksi jousipyssystä tai varsijousesta.
En tiedä kävitkö kertaakaan kokeilemassa meidän ballistojamme, mutta kyseessä ei ole kädessä pidettävä varsijousi/jousipyssy. Kyseessä on historiallisiin esikuviin perustuva kohteenpoistoon käytetty sotakonemalli. Itsessään pystyssä pysymisen vaatimus on mielestäni outo, sillä se ei ole sen turvallisempi tai historiallisempi tai muutenkaan 'aidompi' kuin tuettavat sotakoneet. Jotta sotakoneeseen saa tarpeeksi tehoja laukomaan huomattavasti nuolia painavampia projektiileja, tarvitsee sen olla tietyn kokoinen/painoinen.
Ymmärrän kyllä Ilkkaksen esiin tuoman huolen rajoitusten intoa nitistävästä vaikutuksesta, sillä Rottien ehdottamat säännöt käytännössä kieltäisivät Camulosin viime vuodeksi rakentamat sotakoneet.
Rottien esittämä raja tuntuu kieltämättä henkilökohtaiselta kiusanteolta, mutta se ei vaikuta siihen, mitä sanon sotakoneiden puolesta. Ajattelen sotakoneiden kehitystä omaa joukkuettani pidemmälle. Syy miksi se tuntuu kiusanteolta ei johdu jo rakennetuista sotakoneista, sillä kuten olet hyvin sanonut, sotakoneita voi vaihdella skenaarioiden välillä jos siltä tuntuu. Rajoitus kahteen tuntuu kiusanteolta, koska meillä on hyvä porukka, jolla me olemme kokoontuneet yhdessä rakentamaan ja tekemään näitä ballistoja (eli keittiön lattialla voi rakennella myös yhdessä, ja lopputulos ei silti ole välttämättä niin upea kuin teillä) ja muovaamaan koko sotakoneskeneä. Jos sotakoneiden määrää rajoitetaan rankasti, se rajoittaa myös meidän tiimimme osallistumismahdollisuuksia rankasti. Samalla myös näen, että jos sotakoneita rajoitetaan rajulla kädellä, niin kuin olette ehdottaneet, se rajaa myös uusien innostuneiden porukoiden syntymistä.

Ei muuta kuin kohti sotakoneiden aamunkoittoa!
Taisteilija
Asemies
Viestit: 18
Liittynyt: Torstai, 05.07.2018 17:06
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Taisteilija » Lauantai, 29.02.2020 18:14

Ilkkas kirjoitti:
Perjantai, 28.02.2020 10:21

Nimenomaan tämä uusien harrastajien tuominen taistelukentälle on minusta hieno asia, tapahtui se sitten tavalla tai toisella. Mutta väite, että teidän sotakoneen käyttöön ei tarvittu kuin yksi boffaaja kuulostaa hieman oudolta, sillä muistan tuon yhden boffaajan kanssa keskustellessani -viime sotahuudon aikana ja sen jälkeen- hänen ilmaisseen toivomuksensa saada apukäsiä koneen käyttöön, jotta sotakone toimisi paremmin. Kirjoitin nimenomaan, että sotakoneen tehokkaaseen käyttöön tarvitaan useampi kuin yksi käyttäjä.
Noh, eikös tämä nimenomaan osoita, että yksin sitä tuli käyteltyä? ;) Toki onhan tuo niin, että sotakoneen käyttöön/apuriksi on ehkä pienempi kynnys tulla, kuin linjarymyäjäksi tai skirmikirmaajaksi, eli siinä mielessä olet oikeassa, että uusiakin harrastajia sillä voisi saada.
Ja kuten aiemmin kirjoitin, kun sotakone (meidän kevyet tai teidän raskas) on optimitilanteessa, se toimi tehokkaasti. Useassa skenaariossa tätä optimitilannetta ei löytynyt lainkaan (hyvänä esimerkkinä metsäskenut ja nopeasti liikkuvat linjat pellolla) ja yhtä monessa vain hetkellisesti.
Jännittävästi itse koin, että teidän sotakoneenne olivat kaikkein tehokkaimpia juuri siellä metsässä, minne meidän isompaa konetta ei saatu vietyä, koska metsässä oli vaikeampi liikkua, väistellä tai huomatakaan sotakoneita.
En tiedä kävitkö kertaakaan kokeilemassa meidän ballistojamme, mutta kyseessä ei ole kädessä pidettävä varsijousi/jousipyssy. Kyseessä on historiallisiin esikuviin perustuva kohteenpoistoon käytetty sotakonemalli. Itsessään pystyssä pysymisen vaatimus on mielestäni outo, sillä se ei ole sen turvallisempi tai historiallisempi tai muutenkaan 'aidompi' kuin tuettavat sotakoneet. Jotta sotakoneeseen saa tarpeeksi tehoja laukomaan huomattavasti nuolia painavampia projektiileja, tarvitsee sen olla tietyn kokoinen/painoinen.
Tämä heitto "varsijousista" oli ehkä enemmän spekulaatiota/pelkoa mahdollisimman peli-ilon vastaiseksi optimoiduista potentiaalisista sotakoneista, mitkä ehkä voisivat olla sääntöehdotuksen mukaan laillisia, mutta eivät lainkaan toivottuja. En tarkoittanut, että teidän koneenne olisi sellainen ollut.
Rottien esittämä raja tuntuu kieltämättä henkilökohtaiselta kiusanteolta, mutta se ei vaikuta siihen, mitä sanon sotakoneiden puolesta. Ajattelen sotakoneiden kehitystä omaa joukkuettani pidemmälle. Syy miksi se tuntuu kiusanteolta ei johdu jo rakennetuista sotakoneista, sillä kuten olet hyvin sanonut, sotakoneita voi vaihdella skenaarioiden välillä jos siltä tuntuu. Rajoitus kahteen tuntuu kiusanteolta, koska meillä on hyvä porukka, jolla me olemme kokoontuneet yhdessä rakentamaan ja tekemään näitä ballistoja (eli keittiön lattialla voi rakennella myös yhdessä, ja lopputulos ei silti ole välttämättä niin upea kuin teillä) ja muovaamaan koko sotakoneskeneä. Jos sotakoneiden määrää rajoitetaan rankasti, se rajoittaa myös meidän tiimimme osallistumismahdollisuuksia rankasti. Samalla myös näen, että jos sotakoneita rajoitetaan rajulla kädellä, niin kuin olette ehdottaneet, se rajaa myös uusien innostuneiden porukoiden syntymistä.
Rajoituksen taustalla on tosiaan pelko tehokkaiden sotakoneiden skenen murskaavasta vaikutuksesta, eikä antipatia ketään kohtaan. Toisaalta myös se ajatus, että jos koneita on vähemmän, porukka voi panostaa niiden laatuun eikä lukumäärään. Toki meillä on aika pienen ryhmän perspektiivi asiaan, kun ollaan pieni porukka, joka on tottunut satsaamaan siihen laatuun, kun lukumäärää on vaikea ollut saada. Toisaalta epäilen, että teillä on kyllä tulossa nyt runsaasti hyvinkin laadukkaita koneita, joita ei liene ihan normikeittiössä kasattu 8)
Ilkkas
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Keskiviikko, 17.04.2013 22:43
Paikkakunta: Jyväskylä
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Keskustelu sotakoneiden sääntöuudistuksesta

Viesti Kirjoittaja Ilkkas » Tiistai, 03.03.2020 16:33

Vaikka aika keskustelulle taitaa olla ummessa, tahtoisin vielä kiittää Taistelijaa tarkennuksista. Ymmärrän pelkoa sotakoneiden murskaavasta vaikutuksesta ja hyvä kuulla, ettei hampaankoloon ole mitään jäänyt. Itse en pidä kyseistä pelkoa kovin realistisena, mutta se on tainnut jo käydä ilmi aiemmin. :) Toivottavasti saadaan mahdollisimman hyvät säännöt sotakoneille!

PS. Samaan konelukumäärään tähdätään kuin viime vuonna, kolmisen sotahuutoskenelle uutta, innostunutta tekijää joukossamme.
Vastaa Viestiin
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”