Sunnuntaitreenien "asetarkastuksista ja tapaturmista&am

Kaikille avoin PK-seudun ryhmien yhteinen keskustelualue

Valvojat: Beatific, Triks, Sir Overpond

Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Sunnuntaitreenien "asetarkastuksista ja tapaturmista&am

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 05.02.2010 12:27

Nimenhuudon kautta tuli viesti:
Treeneissä voisi aloittaa asetarkastukset. On näkynyt nokkisuojattomia nuolia ja hazardeja aseita; esim. Hapertuneita vanhoja, teippaamattomia Bambuaseita tai muuten vaan hazardeja. Näin saatas ehkäistyä tapaturmia joita nyt on olut jo treeneissä muutamia. Lisäksi pitäis määritellä yhteinen kenkäpolitiikka. Joko ei kenkiä ollenkaan tai ei ilman kenkiä asiaa kentälle. Lisäksi sukka kielto kengättömiltä olis ehdoton.
Kun en ole ollut paikalla, niin mistä on kyse? Millaisia tapaturmia on sattunut? Voisi kuvitella, että lisääntynyt väkimäärä (ja aloittelijoiden luultavasti entistä suurempi osuus) on myös vaikuttanut treenien dynamiikkaan...

Ilman kenkiä treenaaminen on varmaankin hyvä laittaa pannaan, sitä olen yrittänyt ajaa jo vuosia (en kovin aktiivisesti, tosin). Kannatan lämpimästi ajatusta "ilman sisäpelikenkiä ei asiaa kentälle". Tosin taas ilman kenkiä treenaaminen ei liene oikea suunta...

Asetarkastukset puolestaan kuulostavat näin äkkiseltään vähän tarpeettomalta byrokratialta. Asian voisi ehkä hoitaa jotenkin muutoinkin.
Ja onko bambun teippaamatta jättäminen oikeasti riski?

No joo, tällaisia ajatuksia herätti. Julistan keskustelun avatuksi :wink:
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Perjantai, 05.02.2010 13:52

Minulle heräsi sama kysymys tuosta bambun teippaamattomuudesta. Tietääkseni se ei sälöydy vaarallisesti eikä sen yhden ainoan bambuaseen lisäksi ole mitään mennytkään hajalle? Koen päin sitä kuuluisaa tehdyt nuolet suurempana riskitekijänä, vaikka kyllä mekin teippasimme bambuhilparimme varmuuden vuoksi. Asiasta ei taida mitään virallista linjausta olla olemassakaan?

Hajalle menneet nuoletkin on käsittääkseni poistettu käytöstä aina kun on huomattu, että nokkisuoja on irronnut tms. Sain kyllä otsaani sellaisenkin nuolen noissa treeneissä, joka oli yksinkertaisesti väärin tehty. Kuhmu tuntuu edelleen. Vähintäänkin nuolitarkistukset olisi hyvä tehdä, mutta aikaa säästyisi, jos kukin tekisi sen kotonaan ja voitaisiin luottaa, että näin myös tapahtuu.

// Varsinaista asetarkastusta en kannata, sillä näillä osallistujamäärillä voidaan heittää hellät hyvästit kahden tunnin varsinaiselle treenaukselle. Maalaisjärki on avainsana tässäkin asiassa.

Kengistä samaa mieltä. Unohdin viimeksi sisäpelistöövelit eteisen lattialle eikä tehnyt gutaa varpaille. :oops:
Viimeksi muokannut Triks, Perjantai, 05.02.2010 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sunnuntaitreenien "asetarkastuksista ja tapaturmist

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Perjantai, 05.02.2010 13:55

Nuo nokkisuojattomat nuolet ovat usein sattuneet sellaisiksi treenien aikana, ja niistä on ainakin saatu haava jalkaan tulleesta osumasta. Ehdotan tähän että aina kun poimitaan nuoli, tarkistetaan sen kunto ainakin katsomalla onko nokkisuojaa jne. Niin minä ainakin teen.

Muita tapaturmia on ainakin ne että on tullut lyöntiä niskaan (en nyt tiedä oliko tahallaan, toivon ainakin ettei ollut), joka laukaisi migreenin. Itse olen saanut omasta kilvestä otsaani johtuen siitä että joku heppu hyppäsi tarkoituksella suoraan päälle... Siitä seurasi sitten vi*utusta. Ei tarvitse ottaa niin tosissaan että rupeaa oikeasti tahallaan hyppimään toisten päälle, kiitos.

Kenkiin liittyen; käytän itse aina sisäpelikenkiä, ja suosittelen niitä. Mielestäni niitä pitäisi käyttää. (Onko tuolla Omniassa kenkiä lainaksi niille joilla ei omia ole?) Ja jollei ole kenkiä, ei tarvitse mielestäni pitää sukkiakaan, ne liukuvat.

Sanon ei kiitos asetarkastuksille koska ne vievät aikaa, ja pitäisihän ihmisten pystyä huomauttamaan toisille että aseesi ei ole nyt ihan turvallisessa kunnossa. Teippaamaton bambu voi katketessaan sälöytyä, uskoisin? Hyvät ihmiset, tässä käytetään nyt ihan maalaisjärkeä. Jos et usko, tai jos muut eivät todellakaan usko, että aseesi on boffauskunnossa, korjaa se, tai ota muu ase. Lainaa vaikka, mutta älä aiheuta loukkaantumisen riskiä, ei ole mukavaa ottaa vastuuta kun joku loukkaantuu oman varomattomuuden/välinpitämättömyyden takia.

Kiitos. Keskustelu jatkukoon :P
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Perjantai, 05.02.2010 20:27

IMHO sisäpelikenkien käyttö on ihan ihmisten oma asia, kunhan sukat ottaa jalasta. Paljasjalkastahan siinä sattuu, kun tallotaan. Monilla boffauksen lisäksi urheilua harrastamattomilla ei kenkiä edes ole, vähän hölmöä mun mielestä vaatia tätä varten? Ite en ees usein jaksa ottaa mukaan, vaikka kaapin pohjalla lojuvatkin. Lisäksi olis vähän tyhmää kun unohtas ottaa ja sen takia ei pystyis boffaamaan? Suositellahan tietty aina voi, ja ite ainakin oon neuvonu uusia ottamaan jos löytyy.

Nuolet ovat mielestäni suurin riskitekijä, koska niillä nyt vaan on kaikkein todennäköisintä saada vahinkoa aikaan. Erityisesti salioloissa, kun kimmokkeita tulee helpommin seinistä ja muualta. Eli nyt arkkipällin roolissa julistan nokkisuojattomat nuolet pannaan treeneissä. Huomautan kerran per ampuja. Lisäksi velvoitan jokaisen jousiampujan tarkastamaan nuolensa pintapuolisesti jokaisen matsin jälkeen.

Muista aseista sen verran, että aika ei mitenkään riitä 40+ aseen tarkastamiseen, eikä sellainen olisi mitenkään mielekästäkään. Näkisin, että treeniympäristössä jokainen vastaa omista aseistaan; jos olet epävarma, älä käytä! Lisäksi jos omasta aseesta tulee valitusta, niin tee asialle jotain, äläkä vaan totea, että kyl tää on ihan hyvä.


Yleisestikin olisi toivottavaa, että jos on jotain sanottavaa niin sanokaa, oli sitten kyse muitten aseista, boffaustavoista tai yleisestä käytöksestä. Foorumeilla valittaminen harvemmin ratkaisee mitään, mutta suoraan puhuminen kylläkin.
It'll be awesome.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 05.02.2010 21:49

komp
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Lauantai, 06.02.2010 02:17

Itse vastustan kengättömyyden kieltoa sillä itse en käytä kenkiä koska se pilaa juoksutekniikkani. Itseasiassa vedin vielä viime vuoteen asti ulkotreeneissäkin kengättömänä mutta ei nykyään enää jaksa sitä jalkojen putsausta jälkeenpäin. Eikä mua kukaa oo tallonu.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Lauantai, 06.02.2010 15:29

http://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php?t=4039&start=50

Kuten tuossa keskustelussa olevasta kuvasta näkee niin nuolen kärki käytettäessä wiki-blunttia saattaa tehdä mukavan sivuun kääntymisen. Leveämpi bluntti ehkäisisi tietenkin tätä ongelmaa. Ongelman huomannee parhaiten jos varsi "heiluu" pidettäessä kärjestä kiinni ja pyörittää. Omissa sitä on yritetty ratkaista liimaamalla (uusissa nuolissa) ja huolellisemmalla teippauksella.

Ps. Ainakin yksi omista nuolista on tehnyt tuon tempun kunnolla niin että lähes pelkkä bluntti on osunut nuolen tultua huonossa kulmassa ja kärki taipunut tieltä, tämän jälkeen vasta siirrytty teippaamaan kaikki osat erikseen ja lisäämään epox liimaa yms.
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Sunnuntai, 07.02.2010 01:37

Siis joo. Kannattaa varmaan kaikkien pitää huolta siitä, että omat aseet ja varusteet on turvallisia, ja jos tulee sellainen olo, että jonkun toisen ei ole, niin siitähän voi käydä kohteliaasti kyselemässä, että onkos nuo minkä standardin mukaan tehty. Kohteliasta lienee myös siinä vaiheessa antaa toisen tutkailla asettaan. Mittanauhakin on keksitty, jos haluaa ihan tarkkanana porkkanana olla.

En kyl näkis järkeä siinä, että joka treenien alussa pidettäisiin mitään sen syvällisempää asetarkastusta, mutta jos jotakuta hämmästyttää kummastuttaa jonkun ase, niin en oikeastaan tajua, miksei sitä voisi perinteiseen tyyliin tarkastaa lyömällä sillä sen käyttäjää tai tarkastamalla sen strategiset mitat mittanauhalla. Molempi parempi, niin selviää ongelmat. Lisäks vois joskus pitää ohjeistuksia, kun uusiakin on treeneissä aina välillä käynyt, siitä miten eri aseita käytetään turvallisesti. Esim. ei lyödä päähän takaapäin kovaa, ei lyödä niskaan kovaa jne.

Sit taas on esim. tapaus bambu, ja tapaus varstat. Bambu nyt on aika pitkälti selvää pässinlihaa, suht turvallinen, kestävä ja kevyt runkomateriaali joka ei tähän mennessä mitään ongelmia ole aiheuttanut. Ei laillinen 09 säännöissä, mutta toivottavasti kirjataan ensi sohun sääntöihin sallittuna. Mitä enemmän sitä käytetään treeneissä, sitä enemmän dataa saadaan sen ominaisuuksista, lähinnä hajoamisen ja turvallisuuden suhteen. Tähän asti vaikuttanut hyvältä.

Varstoissa aika pitkälti sama juttu, paitsi että niissä kerättävän datan määrä on suurempi. Mahdollisia uusia varstasääntöjä varten mm. ketjun pituus sekä varstan kokonaispituus olisi hyvä saada määritettyä suht järkeviksi, niin 1k kuin 2k varstan suhteen.

ps. nuolissa tosiaan leveämpi bluntti ja kärki vois parantaa turvallisuutta, myöskin huolellinen teippaus ja solumuovipehmustus sivuilla. lisäksi ohjeistus ampumisetäisyyksistä yms jutuista vois parantaa turvallisuutta.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Tiistai, 09.02.2010 22:08

En ole ehtinyt käymään paljoakaan, Leppävaara on kaukana ja sunnuntait tuurista kii, mutta kommentoin tätä kuitenkin. Tai siis kenkäasiaa, aseista ei mitään uutta sanottavaa.

Lyhyesti: mikä se on se argumentti sisäpelikenkäpakon puolesta? En itse keksi nimittäin mitään vakuttavaa, kenkäkiellon puolesta useitakin. Alla pari tärkeysjärjestyksessä.

1) Kitkakengät totuttaa huonoon ja luonnottomaan liikkumistekniikkaan, kuten Jesua Sukaton (khöm) yllä sanoi. Lisäksi luulen että kenkien kanssa kiinnittää vähemmän huomiota tasapainoon (tästä en ole ihan satavarma, kun käytän kenkiä niin vähän). Itse en ainakaan pysty kenkien kanssa tekemään kunnollisia väistöjä, kun avojaloin treenaavana olen ihan liimattu lattiaan niillä belsebuupin kumipohjilla :s

Potentiaalisesti jopa turvallisuusriski, jos tulee ongelmia maastossa yms toimimisessa (märkä nurmi tai sora on aika erilainen pinta kuin parketti+pitopohjat).

2) Kengättömiä sattuu pirusti kun kengällinen kaveri juoksee varpaille. Kenkäpakko hoitaa tämän ongelman, mutta kenkäkielto on selvästi helpompi tapa saavuttaa sama tulos. Totta tietysti että 'kaikilla kengät'-tilanteessa tulee nettona vähemmän pieniä havereita, mutta pitkään judoa (missä paljaat jalat kopisee kovaa) harrastaneena väittäisin että suurin osa naarmuista ja haavoista putoaa yksinkertaisesti sillä että kaikki muistavat leikata kynnet.

3) Kengät haisee, ainakin meikäläisen hikirauhasilla.

4) Ainiin, kaikilla ei ole kaapissa sisäpelikenkiä, mutta kuka tahansa voi ottaa sukat pois. Kenkiä saa halvallakin, joo, mutta taas; kielto yksinkertaisesti on helpompi tapa.

Summa summarum, jättäisin sisäpelikengät niille joille ne on suunniteltukin; salibandy-pelaajille ja sen sellaisille.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Eternal_Crow
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Lauantai, 09.01.2010 23:42
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Eternal_Crow » Tiistai, 09.02.2010 23:00

joo tosta bambusta kun tuli puheeksi ^^ ois iha kiva jos pehmustaisitte niitä aseitanne jotka ovat jostain pvc-putkea kovempaa laatua : D olen itse saanut nytten 3 sellaisesta takaraivoon/päähän ja ne ei tunnu hirveen mukavilta.

ja jos nyt ilman sisäpelikenkiä ei saa tulla niin epäilen että treeneistä löytyisi hyvällä tuurilla 10 boffaajaa.. en näe järkeä siinä.

mutta ainoa vaatimus olisi bambujen pehmustaminen ^^ ainakin varsta aseissa : D
The Crow comes back
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 09.02.2010 23:04

Eternal_Crow kirjoitti:joo tosta bambusta kun tuli puheeksi ^^ ois iha kiva jos pehmustaisitte niitä aseitanne jotka ovat jostain pvc-putkea kovempaa laatua : D olen itse saanut nytten 3 sellaisesta takaraivoon/päähän ja ne ei tunnu hirveen mukavilta.
Mielestäni treeneissä näkyneet bambuaseet on pehmustettu ihan yleisten standardien mukaisesti? Varstaako vain tarkoitit? Siitä tulleet osumat olivat vähän kirpakoita, mutta muissa bambu-varsiaseissa ongelmana tuntuu olevan ennemminkin se, etteivät kaikki tunne osumia.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Eternal_Crow
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Lauantai, 09.01.2010 23:42
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Eternal_Crow » Keskiviikko, 10.02.2010 01:40

siellä on bambu aseita joissa ei ole suojattu niin sanoen kiinni pito aluetta (_____**) tähdet ovt suojattu alaviiva ei
The Crow comes back
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Keskiviikko, 10.02.2010 02:15

Haluaisitko kuvailla tarkemmin?

Tarkoititko siis vain varstaa vai myös bambupoleja. Varstoja tosiaan on se yksi pitkä ja muita bambuaseita oli 3?

Sanot aseita, eli siis tarkoitatko että siellä oli vähintään kaksi bambuasetta joiden varsi oli kokonaan täysin pehmustamaton, ja joiden osumat päähän tuntuivat ikäviltä? Osaatko yhtään selittää minkä näköisistä aseista on kyse?

En siis todellakaan halua olla hyökkäävä ja bambuvartisen aseen omistajana haluan tietää jos kolhin muita tietämättäni turhan kivuliaasti.(millasta reaktiota en ainakaan toistaiseksi ole huomannut, pikemminkin päinvastoin)
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Keskiviikko, 10.02.2010 08:38

Eternal_Crow kirjoitti:siellä on bambu aseita joissa ei ole suojattu niin sanoen kiinni pito aluetta (_____**) tähdet ovt suojattu alaviiva ei
Hmm. Mittasin juuri omat kaksi bambuasettani, hilparin ja glaiven. Hilparissa kolmasosassa rungon pituudesta on climasnapilla peitetty, glaivessa puolet.
Eli toisessa ---------****** ja toisessa -----------*****. Itse en ole hilparia pahemmin käyttänytkään, mutta treeneissä ei ole kukaan kyllä sanonut mitään että olis saanu kirvesvartta ohtaan. Ja tosiaan kyllä bambua hurjasti kovempi (ja painavempi :D) materiaali on 40/50 mm harmaa pvc, et ne "kovat osumat" on voineet tulla sit siitä.

Sivuhuomautuksena, molemmat aseeni ovat siis koko pituudeltaan lasikuituharsolla ja lätkäteipillä päällystetyt hapristumisen ja sälöytymisen estämiseksi.

ps. btw. viime treeneissä minulta voi tilata bambuisen varsiaseen. hyvä pisnes. vaihdan niitä nykyään kakkuihin. sohu hallitus huom wink wink, jos haluatte päästä testaamaan hyvin tehtyä ja laadukasta bambuista varsiasetta niin laittakaa sacherkakku postiin niin minä lähetän teille bambuu :P
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Keskiviikko, 10.02.2010 14:44

Bambu on tosiaan paljon jäykempää kuin pvc-putki, mutta se on huokoisempaa eli pehmeämpää. Lisäksi bambu on tyyliin viisi kertaa kevyempää(ja halvempaa) kuin vastaavan pituisiin aseisiin käytettävä muoviputki, joten sillä tulevat iskut on aika kevyitä verrattuna "pvc-tukkeihin".

Jos siinä riisipuikossa on vielä paksuille ja painaville pvc-aseille suunniteltujen standardien mukaiset pehmustukset, niin ongemana on pikemminkin kevyempien iskujen huomaaminen vähänkään paksumman kankaan saati sitten panssarin läpi. Varsinkin lähitaisteluun sidottua panssaroitua jehua vastaan voi lyödä kolmekin "ihan kunnon iskua" selkään, mutta kun kevyessä aseessa on reilu vaahtomuovipehmustus ennen climasnappia niin panssaroitu tuntee vaan "jotain" ja ottaa yhden osuman panssariin.

En todellakaan halua syyllistää, sillä vastaavanlujuiset iskut kyllä huomataan muilla aseilla. Putkivartisissa poleissa on samoilla pehmustuksilla varmaan triplasti massaa ja miekat on huomattavasti kovempia. Ja onhan se tavallaan realistisempaakin että kuolema saa niittää kevyemmällä viikatteella vähän reilummin... :D

Musta on kuitenkin hyvä että bambupoleillakin olisi solumuovi+vaahtomuovi -vaatimus terässä. Vaikka ne on kevyitä, niin pitkän vipuvarren takia niilläkin voi halutessaan lyödä aika kovaa. Kuitenkin joku vähintään 8cm vaahtumuovia(snapin lisäksi) tuntuu pikkasen overkilliltä bambun lyöntiterään. Siinä mun naginatassa on pienimmillään varmaan joku 5-6 cm vaahtomuovia teippauksen jälkeen ja ainakin mä olen kokenut sen riittäväksi.

Omistajana olen tosin kaikkea muuta kuin luotettava todistaja ja kaiken lisäksi mua on lyöty kyseisellä aseella vain muutama hassu kerta. Eli jos olet saanut pitkäteräisestä ruskealla bambuvarrella vatustetusta "naginata-glaive -mutantista" ikävää hittiä niin sano ihmeessä. En todellakaan halua olla pimennossa jos se sattuukin, saati sitten jos olen vahingossa bashäillyt ihmisiä varren pehmustamattomalla osalla tai jotain vastaavaa.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Keskiviikko, 10.02.2010 16:21

Mikäli taas bambut sallitaan ja niille kelpaa vähempi pehmustus, alkaa ne jo muistuttaa niitä bannattuja taistelusauvoja käytettävyydeltään - keveitä superkeppejä. Pehmusteet tuovat myös massaa. Ei liikaa massaa vaan riittävää massaa, miekoissa ja poleissa. vrt viromiekat
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Ourboros
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Keskiviikko, 15.02.2006 23:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ourboros » Keskiviikko, 10.02.2010 21:28

Heips vaan kaikki. Minä lähetin sen viestin kaikille jotka on nimenhuudossa. Pääsyynä on ollut huomion herättäminen aseiden turvallisuuteen. Pääsääntöisesti aseet on olleet ihan hyviä. Kuitenkin haluan muistuttaa kaikkia tarkkuutteen aseiden turvallisuudessa myös treenikaudella. Itse olen saanut osuman jostain aseesta (en varma mistä) jossa runkoputki on tuntunut läpi. Tämä on varmasti vaarana vanhemmissa aseissa, jotka on olleet pitkään käytössä ja pehmusteet hapertuneet. Itsellänikin oli tämmöinen ase ja se joutuikin samantien korjattavaksi. Eli pää pointii oli pitäkää aseet turvallisina.

Bambusta sen verran että olis hyvä jos ne olis teipattuja, vaikkakkan ne ei näemmä säleydy merkittävästi. Pienikin säle saattaa aiheuttaa ikäviä silmävämmoja, ja vaikka laji onkin kontaktilaji, teippaaminen ei ole niin vaikea tehtävä että se kannattaisi jättää tekemättä. Teippaaminen kuitenkin vähentää merkittävästi säleiden riskejä.

Kengistä/ kengättömyydestä seuraavaa. Minulle on sama kuinka päin tehdään vai mennäänkö sekaisin. Itse tykkäään taistella ilman kenkiä. vanhana judokana tiedän että löydän tasapainon paljon paremmin kengittä. Tärkein pointini tässä oli sukat. Sukat jalassa juokseminen on vaarallista, varsinkin kontaktilajeissa. Syynä on sukan liukuminen lakatulla puulla, joka saattaa aiheuttaa kaatumisia. Kaatumiset ja pään lyöminen kovaan pintaan ei sitten olekkaan enään hauskaa.
Carpe diem, tempus fugit
Eternal_Crow
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Lauantai, 09.01.2010 23:42
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Eternal_Crow » Torstai, 11.02.2010 08:21

Vibelius kirjoitti:
Eternal_Crow kirjoitti:siellä on bambu aseita joissa ei ole suojattu niin sanoen kiinni pito aluetta (_____**) tähdet ovt suojattu alaviiva ei
Hmm. Mittasin juuri omat kaksi bambuasettani, hilparin ja glaiven. Hilparissa kolmasosassa rungon pituudesta on climasnapilla peitetty, glaivessa puolet.
Eli toisessa ---------****** ja toisessa -----------*****. Itse en ole hilparia pahemmin käyttänytkään, mutta treeneissä ei ole kukaan kyllä sanonut mitään että olis saanu kirvesvartta ohtaan. Ja tosiaan kyllä bambua hurjasti kovempi (ja painavempi :D) materiaali on 40/50 mm harmaa pvc, et ne "kovat osumat" on voineet tulla sit siitä.

Sivuhuomautuksena, molemmat aseeni ovat siis koko pituudeltaan lasikuituharsolla ja lätkäteipillä päällystetyt hapristumisen ja sälöytymisen estämiseksi.

ps. btw. viime treeneissä minulta voi tilata bambuisen varsiaseen. hyvä pisnes. vaihdan niitä nykyään kakkuihin. sohu hallitus huom wink wink, jos haluatte päästä testaamaan hyvin tehtyä ja laadukasta bambuista varsiasetta niin laittakaa sacherkakku postiin niin minä lähetän teille bambuu :P

uskon että vanhemmat boffaajat ymmärtävät pehmustamisen ^^

mutta siellä on silti useita jonka aseen varsi alue on täysin teippaamaton sekä suojaamaton ainoastaan "terä kuviointi" on pehmustettu.
The Crow comes back
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Torstai, 11.02.2010 11:50

Eternal_Crow kirjoitti:mutta siellä on silti useita jonka aseen varsi alue on täysin teippaamaton sekä suojaamaton ainoastaan "terä kuviointi" on pehmustettu.
Tarkoitatko useita bambuaseita vai aseita ylipäätään? Minä en ainakaan ole bongannut yhtäkään varsiasetta, jossa ei olisi myös runkoputkea pehmustettu.

Varren ei kaiketi ainakaan pvc-putkesta tehdyistä tarvitsekaan olla teipattu? Bambusta ei ole mitään linjausta. Runkopehmustetta pitää toki olla. Meillä ne bambutkin on teipattu, kyllä joo.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Eternal_Crow
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Lauantai, 09.01.2010 23:42
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Eternal_Crow » Perjantai, 12.02.2010 00:28

pari bambu asetta on näkyny joita ei ole varresta teipattu/pehmustettu
The Crow comes back
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Perjantai, 12.02.2010 10:30

Eiköhän jostain tietyistä aseista olisi parempi sanoa paikan päällä. Omistaja saattaisi ehkä tietääkin että ase ei välttämättä täytä minimi vaatimuksia.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
pseudothei
Paroni
Viestit: 193
Liittynyt: Lauantai, 30.05.2009 20:50
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja pseudothei » Lauantai, 20.02.2010 13:50

siis miksi valittaa tästä asiasta jos se ketään ei ole tähänkään mennessä haitannut siis sanoo nimenomaan paikan päällä niin ehkä asialle tulee silloin muutos mut täällää niin noh miten sen muutoksen nyt ottaa
Si vis pacem, para bellum.
Avatar
DFade
Kersantti
Viestit: 52
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 19:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DFade » Sunnuntai, 28.03.2010 22:42

Omnian tämänpäiväisten treenien jälkeen voisi taas olla aika herätellä ajatusta järjestäytyneistä varustetarkastuksista treenipaikoilla. Kun ulkopelit taas alkavat, ei olisi hirmuisen huono idea käydä pienen sovitun porukan voimin kaikkia treeneissä liikkuvia pelivälineitä läpi, sekä merkkailla niitä vaikka jollain väriteipeillä/tarroilla/tussauksilla.

On huomattavasti mukavampi todeta ase vaaralliseksi puristelemalla ja pähkäilemällä, kuin odottaa, että juuri omalle kohdalle kosahtaa. Tämä lienee lähes kaikille itsestäänselvyys. Ei myöskään ole kenenkään mieltä ylentävää jäädä keskustelemaan kesken mätön, oliko se patenttikärki nyt ihan turvallinen.

Coronan nuolinikkareille haluan toivottaa kaikkien päivän treeneissä olleiden puolesta edes vähän enemmän lahjoja. Myös kyseisten mustien torpedojen käyttäjät voisivat tiedostaa vastuunsa.

Pohjaehdotuksena esittäisin tarkastajiksi muinaisten soturien kokoamaa vapaamuotoista ryhmää, jonka politiikkana olisi lähinnä olla hyväksymättä vaarallisia/alipehmustettuja/hajonneita pelivälineitä treenikäyttöön.
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Maanantai, 29.03.2010 00:54

Järjestäytyneet asetarkastukset heti ulkotreenien alettua ihan hyvä idea. Tarrat vielä parempi. EtSuBo kontrolli paras, heti kun se alkaa. Eli organisaation valtuuttamat asetarkastajat tarkistavat kaikkien aseet, merkkaavat ne teipillä ja mättäminen voi alkaa. Jos tulee epäselvyyksiä, muinaisten neuvosto päättäköön, ja periaatteena juurikin tuo ehdottamasi, eli diskataan epäilyttävät, vaaralliset & sääntöjen vastaiset aseet ja välineet.

Jos tulee toistuvaa valitusta jostain aseesta, kuten että aina kun siitä ottaa osumaa, meinaa lähteä taju tai puhjeta silmä, sen käyttö voidaan mielestäni ihan hyvin kieltää kunnes asia on todistetusti korjattu. Ylipäänsä treeneissä voisi olla ehkä hitusen kontrolloidumpi meno välillä, sääntöjen & muun suhteen mutta eiköhän siihenkin tule EtSuBo:n myötä jotain muutosta parempaan suuntaan. Tuntuu välillä, et porukka ottaa ihan sikana nokkiinsa, jos niille huomauttaa selvistäkin sääntörikkomuksista esim. aseiden tai niiden käytön suhteen. Kaikkihan välillä rikkoo sääntöjä vahingossa, mutta jos kukaan ei koskaan mistään kenellekään huomauta, tai pidä järjestystä yllä, homma rapistuu sekavaksi säheltämiseksi, joka on myös vaarallista.

Ps. Aseen testaaminen käyttäjään on perinteisesti ollut vahva ratkaisu. Toki moraalisesti arveluttavaa, jos ase oikeasti vaikuttaa vaaralliselta, mutta sääntöteknisesti oikeaoppisen, silti vaarallisen aseen kohdalla on ihan toimivakin konsti havainnollistaa jos toinen ei muuten usko.
Jätä se herkkukori siihen.
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Maanantai, 29.03.2010 15:17

DFade kirjoitti:
Coronan nuolinikkareille haluan toivottaa kaikkien päivän treeneissä olleiden puolesta edes vähän enemmän lahjoja. Myös kyseisten mustien torpedojen käyttäjät voisivat tiedostaa vastuunsa.
Coronan nuolet ovat valko-punasulkaisia, väriltään puunvärisiä ja 3 valkoista teippiä varressa, mustavartiset nuolet ovat kyllä Coronassa treenaavan nuolia, välitän viestin. Kyseiset nuolet kyllä täyttävät nykyiset standardit.

ps. kyseinen valitus lienee seurausta silmään osuneesta nuolesta mikä ei jättänyt mitään muuta vahinkoa kuin hetkellistä ärsytystä. Osuneesta nuolesta voi kysellä lisää, sen ehtivät katsoa muutkin kuin ampuja ja eivät nähneet nuolessa mitään vikaa.

Lisäksi korostan, että Coronan uusilla nuolilla ei ole saatu aikaan yhtäkään tapaturmaa/valitusta, vanhoilla 1, jonka jälkeen kaikki nuolet poistettiin käytöstä ja uusittiin (vanhat myös olivat Sohussa käytettyjä ja siellä läpi menneitä silloisten standardien mukaan tehtyjä). Voin ottaa kuvan nuolten rakenteesta myöhemmin leikkaamalla yhden kappaleen auki...

Itse olen tähän mennessä saanut 2 nuolta silmään (toinen coronan ja toinen Entalian Jussin), ei ongelmaa. Kaksi kertaa keihäästä silmään, isompi ongelma repaleisten teippien takia. Yhden nenäverenvuodon ja pari ruhjetta panssaritaklauksista. Yksi ryhmästä myös saanut panssaritaklauksesta lievän aivotärähdyksen. Ihan vaan mietin että halutaanko oikeasti mennä tällä voimalla näihin tilanteisiin ?
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pääkaupunkiseudun boffaajat”