Isokisu kirjoitti:
Mielestäni hyvä (joskus jopa ainoa) keino kaikentyyppisten silmä ja päävammojen vähentämiseen on kasvosuojallisen kypärän tai suojalasien käyttö. Myös airsoftaajat käyttävät kasvosuojia leikkiessään sotaa.
Sanon tähän ex-softaajan arvolla että softaus on yhtä paljon leikkiä kuin boffauskin. Enemmän urheiluntapaista siis
Isokisu kirjoitti:
Mielestäni nykyiset nuolet on saatu hyvin toimiviksi, ottaen huomioon mitä viritelmiä on aikain saatossa nähty. Suhteessa niihin satoihin tai tuhansiin osumiin vammoja on tullut naurettavan vähän. Bofferointi on kontaktilaji ja niissä tulee vammoja. Mutta, mikäli riskejä havaitaan huolestuttavan paljon, on syytä muuttaa sääntöjä. Turvallisuutta ei kuitenkaan voi lisätä suuremmalla määrällä sääntöjä, vaan paremmilla säännöillä.
Totta, totta. Enemmän sääntöjä -> enemmän muistettavaa -> enemmän "oliko se niin vai näin?" tilanteita -> enemmän hämmennystä -> voi aiheuttaa enemmän vaaratilanteita.
Isokisu kirjoitti:
Mielestäni nuolien turvallisuuteen vaikuttavat olennaisesti kolme seikkaa: materiaalit, nuolienteko-ohjeet ja niiden tekotapa. Kun nuoli lähtee jänteeltä, ei jousiampuja voi enää vaikuttaa siihen, miten nuoli käyttäytyy. Se voi lentää suoraan, ottaa kimmokkeen, kaartaa sivuun tuulen takia tai muuta jännää.
Ammuskelin tänään metässä (ei ollut bofferinuoli, mutta eikös kaikki nuolet käyttäydy aika samantapasesti?), ja huomasin kuinka jyrkäsit, ja helposti ne kimpoilevat ihan vaikka vaan oksasta. Bofferinuoli tuskin käyttäytyy juuri näin, mutta sama efektihän se on jos joku sitä vahingossa kilvellä tai aseella huitaisee. Lentää mihin sattuu.
Ei ole mitään keinoa vaikuttaa nuoleen enään tässä kohin.
Tämän vuoksi onkin nokkisuojat.
Isokisu kirjoitti:
Ja totta. Jousiampujat ehkä itse tuppaavat saamaan vähemmän osumia jousesta, vaikka niitä vastapuolella olisikin. Sen sijaan jousiampujat saavat osumia kilvistä, miekoista, keihäistä, hilpareista ja sun muista kymmenistä eri asetyypeistä lukuisiin eri osumakohtiin ja toisinaan täydellä tunteella.
Yritän itse olla lyömättä avuttomia kovempaa kuin vain varmistustökkäsyn, mutta ymmärrän hyvin jos vaikka jousiampuja jää vahingossa taakse, ja häntä lyövä ehtii taistelu-bloodragessaan nähdä vain vihollisen, ja lyö siis kovaa.
Isokisu kirjoitti:
Ja kyllä, olen ottanut nuolesta osumia päähäni. Vahinkoa ei ole tullut, rillitkin ovat pysyneet ehjinä. Kerran nuoli osui ns. "hermoon" poskipään kohdalla ja toi ihan vedet silmiin, vaikka nuoli ei keskivertoa kovempaa osunutkaan.
-----
Tämäkin taas riippuu ihan siitä mihin osuu, (vaikka hermoon), mistä suunnasta, ja kuinka kovaa.
Isokisu kirjoitti:
Nuolissani on käytetty muovimattoa bluntin stopparina. Hyvin toimii. Bluntti ei poraudu retkipatjaan. Kärkipehmusteena on vaahtomuovirouheesta tehtyä patjaa, joka on kimmoisampaa kuin tavallinen superloni. Suosittelen.
Hienoa. Joku viitsinyt näköjään itse ajatella ja tehdä mahd. turvallisen nuolen.