Ehdotuksia sääntöihin?

21.-23.8.2009 Hauholla (http://fantasybattle.ryhmarama.fi)
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Ehdotuksia sääntöihin?

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 16.07.2009 04:00

FaBan järjestäjäporukalla on erittäin hyvä ja kova draivi päällä. Henkilökohtaisesti uskon, että luvassa on eeppinen tapahtuma, jota mitkään säännöt eivät pysty pilaamaan. Tästä tulee hyvä tapahtuma. :) On mahdollista, ettei vielä tänävuonna fantasiaelementtien täyttä potentiaalia osata sääntöjen osalta hyödyntää. Sen tiedän, etten halua tätä.
Magiassa olisi varmasti suurta potentiaalia tuottaa monelle paljon Peli-Iloa, mutta taistelupainotteisessa pelissä se saattaa myös keikauttaa tasapainon helposti väärään suuntaan. Tästä johtuen näkisin magian minimissään.

Itse kannatan avoimuuspolitiikkaa ja mielelläni kuuntelen osallistujien ehdotuksia. Jotta ehdotukset voitaisiin parhaiten ottaa huomioon, ne tulisi esittää sellaisessa muodossa, jossa ehdotukset voitaisiin suoraan kopioida säännöiksi.
On hyvin vaikea koostaa tasapainoista kokonaisuutta kaikista ehdotuksista varsinkin, kun suurin osa ehdotuksista tuo tavallisesti lähinnä esiin pointteja jotka olisi kiva huomioida, muttei ehdoteta tarkalleen miten.
Viralliset Säännöt päivitetään kotisivuille heti kun ne on kirjoitettu puhtaaksi.
Pistänpä tähän nyt linkin keskeneräiseen raakileeseen jossa ennenkaikkea lihavoidut kohdat tarvitsevat vielä säätöä. Omalla järjestäjäfoorumilla asiasta keskustellaan, mutta heittäkää te nyt mahdollisimman hyviä ehdotuksia ja kommentteja, mielellään muodossa, jossa ne kelpaisivat suoraan säännöiksi.
HOLD-sääntöäkin tullaan tarkentamaan.

Itse henkilökohtaisesti haluaisin kokeille ainakin yhdessä skenaariossa sääntömallia jonka periaate tietääkseni toimii hyvin Rottinkipuolella - jokainen kuolee siinävaiheessa kun se tuntuu reilulta ja kohtuulliselta. Jokaisen käsitys kohtuudesta varmasti vaihtelee, mutta ainakaan ketään ei voisi syyttää huijaamisesta panssaripisteiden suhteen. :P
Voi olla, että tämä hetkellisesti lisää kontaktin kovuutta, mutta luottaisin Suomessa käytettävien aseiden turvallisuuteen (yliraskaita hilpareita lukuunottamatta), sekä osallistujien ymmärrykseen siitä, että kyseessä on herrasmieslaji, jossa hauskuus perustuu siihen, että osumat lasketaan.
Parhaimmillaan tämä ei koventaisi kontaktia, vaan tekisi siitä selkeämpää ja tilanteista helpommin tulkittavia, näin maksimoiden Peli-Ilon. :)
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 16.07.2009 09:42

Kuolan korjatessa:
Ei nyt ainakaan maahan. Itse olen pariin kertaan tullut tuupatuksi maahan rytäkässä ja siellä on jännäkakka lähellä, kun saa kilven alla pelätä että milloinka se läskipersekanssaboffaaja tallaa teräskärkimaiharilla niskan päälle tai potkii kylkiluut sisään. Ja mitäs sitten kun ei ole edes sitä pehmustettua vanerin palaa suojana?

Pois vain jaloista ja kiireen vilkaa. Ehkä jos kuolee nuolisateeseen kaukana mistään tapahtumasta, voi heittää sen teatraalisen kuoleman (masusta kiinni, ähkäisy ja lyyhistyminen), mutta ei sinnekään kannata jäädä asumaan.

Parantajat:
Sepittäkää jokaiselle osapuolelle jokin henkinherätysloru/loistu/virsi/kirous/yms., jonka tämä mananmajoilta noutaja lorisee kaiken kansan kuullen rituaalien saattelemana.

Peltisepät:
Sama kuin yllä, vaikka ehkä tässä tapauksessa loitsu voisi olla kaikille sama, jonkin universaali alkemian loitsu tai jotain.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Torstai, 16.07.2009 11:46

MrBigMr on oikeassa, ei sinne tallottavaksi ole kiva joutua, rottinkikamat päällä uskaltaisin, mutta niitä en pidä päälläni. Teatraalisuus sopii kyllä hyvin, jos pieni kahakka sallii sen, että kuolee tyylikkäästi, eikä jää valtavan joukon tallotavaksi.

Rottinkipuolelta oleva sääntö, eli kuollaan kun katsoo sen olevan oikein voisi toimia. Toisaalta sääntö on enemmänkin, että kun tuntee varusteiden läpi, että lyönti oli hyvä. Jos otat pienen näpäyksen boffomiekasta kahakassa se tuntuu typerältä kuolla, mutta jos rynnistät kilpimuuriin, tapat kaksi ja saat 10 keihästä päähän voi tuntea kuolleensa hyödyllisesti.

Parantajat voisivat lukea sen tietyn loitsunpätkän, joka heille annetaan (vaikka paperilappusella) ja herättää henkiin tietyn määrän omia sotureita valinnan mukaan. Tiedä sitten koskeeko koko armeijaa vai vain omaa joukkoa. Määräkin on vaikea sanoa.

Alkemisti voisi myös lukea tietyn loitsun ja palauttaa panssaripisteet, mutta tarvitsee koskea vaikka kaverin kypärään tai panssariin, että koko panssaripistepool palautuu.
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
Hiisi
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 10.05.2006 13:15
Paikkakunta: Kuopijo

Viesti Kirjoittaja Hiisi » Torstai, 16.07.2009 11:52

Futhark kirjoitti: Alkemisti voisi myös lukea tietyn loitsun ja palauttaa panssaripisteet, mutta tarvitsee koskea vaikka kaverin kypärään tai panssariin, että koko panssaripistepool palautuu.
Tälläisessä koskettelussa vähemmän on enemmän.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 16.07.2009 12:14

Kysymyksiä panssarisäännöistänne ja sen myötä ehkä tarve selventää niitä:

Tulevatko panssaripisteet jonkin karrikoidun panssarityypin (kangas, nahka, chain, levy) mukaan vai yksilöllisen panssarin laadun mukaan? Esimerkkinä nyt nipinnapin Sotahuutosäännöt täyttävä rengaskatiska ja toisaalta minimisäännöt liki sentillä ylittävä nakkitakki. Oikeusmurhalta tuntuisi, jos stereotypioiden mukaan kangas olisi automaattisesti muuta huonompi. Erittäin kunnioitettavaa, jos saatte kaikki panssarit yksilöllisesti tarkastettua, muutoin kehotan tuumimaan tarkkaan, miten tehdän vähiten vääryyttä.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Torstai, 16.07.2009 12:47

Kuolon korjatessa

Taistelija tekee yhden seuraavista (suositaan listassa ylimpää mikäli varustus on riittävä)):

1. Mikäli varustus antaa myöten, jää makaamaan siihen paikkaan SCA-ohjeistuksella: sikiöasentoon, kilpi tai ase keskivartalon suojaksi (hyvä kypärä suojaa pään, joten siitä ei tarvitse huolehtia). Mikäli ei ole kunnon kypärää, tätä ei tehdä.

2. Mikäli varustus ei anna myöten (=ei hyvää kypärää, muilla panssarinosilla ei väliä), kävelee kuolemaan pois taistelun keskipisteestä ja asettuu sikiöasentoon maahan kuolleeksi ja suojaan releillään pään ja keskivartalon.

(3. Jos maassa makaaminen kuolleena siltikin tuntuu ihan kauhealta, tekee kuten Sotahuudossa; kävelee syrjään, menee kyykkyyn ja laittaa aseet kuoleman merkiksi.)


Henkilökohtaisesti on lisättävä, etten ole ikinä nähnyt minkäänlaista ongelma- tai vaaratapausta tuossa kuolleena maahan makaamaan -jutussa, joten olisi korkea aika kokeilla sitä käytännössä myös Suomalaisessa boffaamisessa isommassa mittakaavassa. Kuolleiden tunnistaminen on joka tapauksessa edelleen tietyissä määrin ongelma Sotahuudossa. Tän ehdotuksen ei kuitenkaan pitäisi sisältää juurikaan minkään tason riskejä, koska jokainen voi halutessaan jatkaa samaa käytäntöä kuin Sotahuudossa.

Ei rottinkitaistelussa ja Virossakaan jäädä POIKKEUKSETTA maahan makaamaan siihen kiihkeimpään paikkaan jos se tuntuu tyhmältä idikseltä, vaan mennään sitten sivumpaan tai kävellään suoraan kentän laidalle jos se on tarpeeksi lähellä, ja hyvin on nämä käytännöt toiminut. Tässä ehdotuksessa olisi erona se, että jokainen jolla ei ole kunnon kypärää voisi käyttää veto-oikeutta ja kävellä suosiolla syrjempään kuolemaan.
Viimeksi muokannut saloneju, Torstai, 16.07.2009 12:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 16.07.2009 12:48

Futhark kirjoitti:Jos otat pienen näpäyksen boffomiekasta kahakassa se tuntuu typerältä kuolla, mutta jos rynnistät kilpimuuriin, tapat kaksi ja saat 10 keihästä päähän voi tuntea kuolleensa hyödyllisesti.
Nyt samantien tuollainen asenne pois osumien ottamisesta. Heti. Ei muttia. Ja jos joku oikeasti rynnii kilpimuuriin, tappaa 2 tyyppiä ja vaaditaan sen 10 keihästä takomassa sitä päähän että se tajuaa kuolla, jokin on silloin vialla.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 16.07.2009 12:56

Ehdotuksia erilaisen magian simuloimiseksi (ja samalla parantaja- ja alkemistisäännöt). Mielestäni seuraavat säännöt simuloivat magiaa mukavan tasapainoisesti ja monipuolisesti. Maagien määrää tulee luonnollisesti myös vahvasti rajoittaa pelinjohdon toimesta. Kaikki eivät voi olla soturiparantajia täyslevyhaarniskoissaan. Toivottavaa olisi luonnollisesti myös, että maagit voisi tunnistaa jo ulkonäöstä. Itse sääntöehdotus:

Parantaja/Shamaani:
Parantajat voivat parantaa sotureiden saamia haavoja jumalallisilla kyvyillään. Käytännössä tämä toimii asettamalla käsi polvistuneen parannettavan päälle ja lausumalla loitsusanat. Loitsusanojen tulisi sisältää henkilön palvoman jumalan nimi ja käsky "parane". Esimerkiksi lumenorilainen pappisparantaja voisi parantaa loitsusanoilla "Kominaisuuden nimissä; parane". Parantaja voi parantaa vain oman armeijansa jäseniä, liittolaisia ei voi parantaa. Yksikään jumalaansa vakaasti uskova ei suostuisi parantamaan harhaoppisia. Parannettu soturi saa kestopisteensä takaisin täyteen kahteen välittömästi loitsun jälkeen. Parantaja voi käyttää kykyään korkeintaan viisi kertaa skenaarion aikana.

Alkemisti/Riimuseppä
Alkemisteilla on kyky muokata materiaa oppimillaan mystisillä taidoilla. Taistelussa kyky on hyödyllinen, koska alkemisti voi muokata rikkoutuneita varusteita takaisin ehjiksi muutamissa sekunneissa. Skenaarioissa tätä simuloidaan alkemistin kyvyllä "korjata" osuman saaneita panssareita. Alkemistin tulee koskettaa soturin panssaria kädellään ja lausua loitsusanat "Materia, etsi paikkasi". Välittömästi tämän jälkeen soturin kaikki panssaripisteet palaavat täysiin. Alkemisti ei voi käyttää kykyään, kuin korkeintaan kolme kertaa skenaarion aikana.

Pappi/Nekromantikko/Pyhimys/Henkilaulaja
Voimakkaimmilla papeilla on mahti tehdä ihmeitä ja suuria tekoja jumaltensa nimissä. Luonnon ja elämän tärkeimmät lainalaisuudetkin joutuvat taipumaan heidän mahtinsa edessä. Taisteluissa kuolleetkin soturit saattavat palata riveihin tällaisten mahtihenkilöiden käskystä. Skenaarioiden aikana näiden erikoislaatuisten suurvelhojen kykyä simuloidaan mahdollisuudella herättää kuolleita taistelijoita takaisin peliin. Tämä ominaisuus ei kuitenkaan tule ilmaiseksi. Kun soturi kuolee taistelussa, välittömästi (n. puolen minuutin sisään) tämän jälkeen Pappi voi pyrkiä herättämään kuolleen takaisin taisteluun. Papin pelaaja pysäyttää pois taistelusta matkaavan pelaajan (pelissä tämän sielun) ja käskee tätä pysähtymään. Tämän jälkeen pappi käskee jumalansa nimeen ja loitsusanoilla "nouse ja elä" taistelijaa heräämään henkiin. Esimerkiksi Norretialainen suurshamaani voisi käskeä kaatunutta taistelijaa lausuen: "Suuren hengen nimissä; nouse ja elä". Tämän jälkeen taistelija herää henkiin täysillä kestopisteillä, joskin panssareihin tullut vahinko säilyy. Henkiin herättäminen on äärimmäisen uuvuttavaa ja vaarallista loitsijalle. Tämän simuloimiseksi pappi menettää yhden kestopisteen, kun hän herättää kuolleen. Vahinko on pysyvää loitsijan sielussa, eikä sitä voi parantaa parantajan toimesta. Pappi voi myös herättää toisen kerran taistelijan henkiin, mutta tämä maksaa jo loitsijan oman elämän. Pappi voi käyttää kykyään vain oman armeijansa jäseniin.

Kaikkien maagien kykyjä voidaan rajoittaa skenaarioissa pelinjohdon toimesta. On myös mahdollista, että pelinjohto rajoittaa maagien sallittuja varusteita. Joissain skenaarioissa maageilla voi myös olla enemmän tai vähemmän sallittuja käyttökertoja loitsuilleen. Mahtavimmat maagit saattavat omata useammankin magiakoulukunnan kykyjä. Näille suurmaageille pelinjohto tiedottaa asiasta erikseen, mikäli moisia edes taistelussa tullaan näkemään.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Torstai, 16.07.2009 13:24

Tässä vielä panssaripisteiden laskenta:

http://users.metropolia.fi/~mikkoniv/sh ... /pool.html
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 16.07.2009 13:52

Azor kirjoitti:Tässä vielä panssaripisteiden laskenta:

http://users.metropolia.fi/~mikkoniv/sh ... /pool.html
Oletan siis, ettei panssareiden kategorioissa laadun kesken tehdä siis mitään arviointeja. Poistaako tämä nyt sitten jotenkin aikaisemmin Sotahuutosäännöistä valitetun epäkohdan siitä, että kunnolla panssaroituminen ei kannata? Tuntuu omituiselta tuo tyypittely ja tullee johtamaan ihan samanlaiseen epäoikeudenmukaisuuden kokemisen tunteisiin kuin nykyinenkin, ainoastaan hieman eri syistä. Mutta unohtakaa edellinen, se nyt on vain ääneen ihmettelyä, ei varsinaista asiaa, joka on:

Ilmeisesti mitään eroa ei siis ole, onko 10mm nakkitakki (joka sotahuudossa pitäisi muuten olla 15mm, jostain syystä tikkitakkiin riittää tuo 10mm) neljänneksessä torsoa tai 25mm nakkitakki, joka peittää torson täysin (ja jykevyytensä takeena seisoo ongelmitta itse maahan laskettaessa)? Ensimmäisessähän on selvästi kysymys panssarin alle tarkoitetusta pehmusteesta, jälkimmäisessä yhdestä myöhäiskeskiajan yleisimmästä jalkaväen stand-alone haarniskasta. Tämä yksittäinen (minulle henkilökohtainen) ongelma nyt ratkeaisi ihan vain lisäämällä uudenlaisen panssarityypin (jalkaväen gambeson nn millimetriä), mutta samalla tavalla esiin voi tulla muutakin (esim: varmasti sen tiheän 6:1 niitatun koko torson peittävän rengaspanssarin haltijaa korpeaa, että joku saa saman pisteen torsoon 25%, eli nipinnapin rinnat peittävästä 4:1 katiskasta.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 16.07.2009 15:15

Panssari suojaa vain siellä missä sitä on. Kun saat osuman panssariin, sinulta kuluu yksi panssaripiste. Kun saat osuman muualle kuin panssariin (tai panssaripisteet ovat loppuneet), kuolet jos osuma tulee päähän tai torsoon ja menetätä yhden kestopisteen mikäli osuma on raajaan. Toisesta raajaosumasta kuolet.
Tämä kohta jäi epäselväksi, muotoilu hieman sekava.

Eli jos on "täyspurkki" ja 5p tilillä, niin osuma raajaan vie yhden pisteen (=4), mutta toinen osuma samaan raajaan tappaa, vaikka pisteitä olisi vielä 3 jäljellä? Entäs pää ja torso-osumat? Ymmärrän, että on vielä vaiheessa, vähän vain ilmaistu. Käytännön esimerkki?

Toinen asia, ymmärrän, että halutaan viedä panssaroinnin tukeminen maksimiin, mutta chaini + 1,5mm panssari = mikään vaahtomuovista tehty ase ei varmasti tunnu yhtään missään. Saa olla jo aika helvetin kova kalibraatio (=aseet ei kestä), että tommosen kaverin saa tuntemaan osuman.

Siinä pari mietelmää.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Tuomir
Herttua
Viestit: 539
Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomir » Torstai, 16.07.2009 15:18

Misumasu kirjoitti:
Panssari suojaa vain siellä missä sitä on. Kun saat osuman panssariin, sinulta kuluu yksi panssaripiste. Kun saat osuman muualle kuin panssariin (tai panssaripisteet ovat loppuneet), kuolet jos osuma tulee päähän tai torsoon ja menetätä yhden kestopisteen mikäli osuma on raajaan. Toisesta raajaosumasta kuolet.
Tämä kohta jäi epäselväksi, muotoilu hieman sekava.

Eli jos on "täyspurkki" ja 5p tilillä, niin osuma raajaan vie yhden pisteen (=4), mutta toinen osuma samaan raajaan tappaa, vaikka pisteitä olisi vielä 3 jäljellä? Entäs pää ja torso-osumat? Ymmärrän, että on vielä vaiheessa, vähän vain ilmaistu. Käytännön esimerkki?

Toinen asia, ymmärrän, että halutaan viedä panssaroinnin tukeminen maksimiin, mutta chaini + 1,5mm panssari = mikään vaahtomuovista tehty ase ei varmasti tunnu yhtään missään. Saa olla jo aika helvetin kova kalibraatio (=aseet ei kestä), että tommosen kaverin saa tuntemaan osuman.

Siinä pari mietelmää.
Käsittääkseni tuo toinen raajaosuma tappaa- lauseessa tarkoitettiin panssaroimatonta raajaa, sillä panssaripisteet ovat koko panssaroinnissa samat.
Kunnes lääkäri kieltää!
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 16.07.2009 15:25

Misumasu kirjoitti:Toinen asia, ymmärrän, että halutaan viedä panssaroinnin tukeminen maksimiin, mutta chaini + 1,5mm panssari = mikään vaahtomuovista tehty ase ei varmasti tunnu yhtään missään. Saa olla jo aika helvetin kova kalibraatio (=aseet ei kestä), että tommosen kaverin saa tuntemaan osuman.
Tuossa laskeskelin että näillä säännöillä pahinkin megapeltipurkki kaatuu 7 iskusta, kun taas SoHu-säännöillä rivimieheen voi pahimmillaan vaatia 9 iskua. Eli sinänsä en valita. Ainoastaan tosiaan tuo että virolaisilta lainattua panssaarisääntöä auttaisi virolaisilta lainatut asesäännöt. Meidän ylipehmustettu kama tuskin tulee huomatuksi ellei kunnolla tömähdä.

Tähtää kasvoihin, niin minä teen. Vastaanottavalle puolelle suosittelen laseja tai kypärää ristikolla.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 16.07.2009 15:27

Olen käyttänyt sotahuudossakin chaini+ 1,5mm pelti yhdistelmää. Kyllä sen läpi tuntee varsiaseen pistot ja aseiden lyönnit. Yhden käden miekalla pistäminen on kuitenkin jo täysin turhaa. Ongelmia osaisin kuvitella tulevan heikkojen iskujen ja takaapäin tulevien pistojen kanssa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 16.07.2009 16:14

Azor kirjoitti:Tässä vielä panssaripisteiden laskenta:

http://users.metropolia.fi/~mikkoniv/sh ... /pool.html
Uu-jee, meikäläinen saa peräti yhden panssaripisteen kaikesta kamastani.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 16.07.2009 18:00

Hyviä ehdotuksia tähän mennessä. Mahdin ehdotukset voitaisiin minun puolestani kirjata sellaisinaan sääntöihin. Toisaalta, se saattaisi ennemminkin lisätä peli-iloa, että liittolaispappi pystyisi parantamaan. Tämä rasismi-rajoitus ei nähdäkseni maksimoi peli-iloa.


Tässä on vielä viisi viikkoa aikaa tehdä varusteita. Panssarisääntöjen osalta juuri kattavuus palkitsee eniten Fabassa. Rengaspanssareita ei oikeasti ole ilman gambesonia käytetty. Bofferointi ja panssarit osiosta löytyy hyvä ohje Gambesonin tekoon. Koostan piakkoin havainnollistavan ohjeen viikinkikypärän tekoon jälleen runsain valokuvin kaikista työvaiheista.

Kun huomaatte epäkohdan, asia tulee parhaiten huomioiduksi kirjoittamalla epäkohdan korjaamiseksi se ehdotus joka voitaisiin suoraan kopioida säännöksi.
Rengaspanssarin osalta 6in1 punokset ja niitatut 4in1 punokset voisivat ehkä automaattisesti nousta pykälää ylemmäs. Olisiko se reilua?

Kestopistesääntö on mielestäni jo nyt aika selkeä. Säännön voi kirjoittaa monella eri tavalla niin, että se tarkoittaa samaa. Ihmiset hahmottavat asiat eri tavoin. Tässä sääntö selitettynä vielä yhdellä tavalla:

Jokaisella soturilla on kaksi kestopistettä. Osuma päähän tai torsoon kuluttaa kaksi kestopistettä, osuma raajaan kuluttaa yhden kestopisteen. Käytännössä tämä vastaa Sotahuudon sääntöä sillä poikkeuksella, ettei ensimmäinen raaja-osuma vaikuta millään lailla, eli yhdellä jalalla ei tarvitse hyppiä tai asetta vaihtaa toiseen käteen. Kun yhdellä jalalla ei tarvitse hyppiä peli-ilo nähdäkseni kasvaa.

Osuma panssariin vie aina yhden panssaripisteen, huolimatta siitä, osuiko isku kypärään tai raajapanssariin. Näinollen yksi osuma päähän ei kuluta kerralla kahta panssaripistettä.
Panssaripisteet suojaavat vain osumilta jotka osuvat panssariin.

Kuolemisen suhteen olen salonejun kanssa samoilla linojilla. Ketään ei pakoteta jäämään pahimman taistelun keskelle telottavaksi, mutta henkilöt joilla on tähän riittävät suojavarusteet voisivat näinkin tehdä.
En haluaisi ihmisten vaeltelevan epäeepisesti kuolleena sinne tänne. Myös parannusääntö menisi mielestäni rikki, jos ihmiset vaeltelevat minne sattuu kuolinpaikaltaan.
Kuolleiden tulisi kuitenkin jäädä matalaksi mahdollisimman lähelle kuolinpaikkansa. Turvallisuussyistä ei ole suotavaa, että maahan jäädään retkottamaan kuollutta näytellen. Kyykkyyn jääminen riittää. Jos käytössä on hyvä kypärä ja tukeva kilpi, voi kilven alle hyvin jäädä piiloon.

Virossa on käytössä juuri tämä sääntö. Itse olen ollut virossa kolmessa taistelutapahtumassa ja mielestäni kaikissa tämä sääntö on toiminut hienosti. Yleensä soturit siirtyvät kuoltuaan hieman sivummalle pahimmasta taistelusta, mutta eivät suinkaan aina. Itsekin jäin umpikypäräni ja kilpeni kanssa maahan Nordic Equinox tapahtumassa muutaman muun hyvin varustautuneen suomalaisen kanssa virolaislinjan juostessa päältä. Mitään ei sattunut ja kokemus oli eeppinen ja positiivinen.

Kun taistelua ei ole näköpiirissä, saa kuollut siirtyä taukopaikalle pitäen asetta kuolleen merkkinä kädessä väärinpäin aseen kahva mahdollisimman korkealla, jotta näkyy mahdollisimman kauas, ettei aseella olla taistelemassa. Keihään, jousen tai muun vähän epämääräisemmän aseen osalta, jossa kahva ei ole yhtä sekeä kuin miekassa, on hyvä pitää kättä ylhäällä.

Respawnin eli henkiinheräämisen sisältävissä skenaarioissa kuolleet siirtyvät heti kuoltaan henkiinheräämispisteelle. Respawnien osalta kannatan kellotettuja Respawneja jolloin esim. 5min välein kaikki respawn paikalle saapuneet heräävät henkiin samanaikaisesti. Kellotusväli riippuisi vahvasti skenaariotyypistä. Tällä simuloidaan samalla parhaiten "täydennysjoukkoa".

HOLD huudon osalta maassa makaavan tulee itse huutaa hold, kokiessaan tilanteen liian uhkaavaksi. Jotta holdia ei huudeta aivan turhasta ensimmäinen holdin huutaja kuolee peliteknisesti (ei peliteknisesti parannettavissa). On kuitenkin parempi olla peliteknisesti kuollut, kuin että joku kuolee oikeasti. Tähän mennessä Holdia on huudeltu aivan liian hövelisti ja lähinnä väärin kuullun perusteella. Ne tilanteet joissa Hold on ollut aiheellinen, ovat olleet hyvin selkeitä.

Antautuminen - Kuka tahansa saa alakynteen jouduttuaan antautua. Pahasti alakynteen joutunutta vastustajaa voi myös kehoittaa antautumaan jos on selvää, että hän tulee tilanteen häviämään. Näin vältytään ylimääräisiltä iskuilta ja peli-ilo maksimoituu. Vankien otto on lisäksi eeppistä.
Peliteknisistä syistä antautumisen suhteen ei saa huijata, vaan antautunut on peliteksnisesti yhtä lopullisesti pois pelistä kuin kuollut. Tarvitaan parantaja jotta antautunut voi jatkaa. Voisi toki olla eeppistä, että antautuneet voi ottaa vangeiksi. Peliteknisesti vangit eivät saisi karata, ellei joku tule vapauttamaan.
Sturm
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Perjantai, 10.07.2009 15:10
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Sturm » Torstai, 16.07.2009 18:32

½ p – avomallinen metallikypärä vähintään 1mm (esim. spangenhelm, kettlehat, viikingin "naamiokypärä")
¾ p – teräskypärä 1,5mm. Suojattava ainakin osittain niskaa,kaulaa ja leukaa. ilman kunnollista kasvosuojaa. Kaulasuoja voidaan toteuttaa myös bevor-tyyppisellä ratkaisulla. Sisällä oltava asianmukainen pehmustus esim. nakkipipo.
1p – umpiteräskypärä jossa kasvot ja kaula kunnolla suojattu (ei pelkkä SCA-grilli), vähintään 1,5mm (esim. great helm, bascinet, sallet+bevor, sugarloaf)
Mihinkäs sitten laskettaisi 1mm teräksinen sallet+bevor?
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 16.07.2009 18:55

Keisari_P kirjoitti:Kuolemisen suhteen olen salonejun kanssa samoilla linojilla. Ketään ei pakoteta jäämään pahimman taistelun keskelle telottavaksi, mutta henkilöt joilla on tähän riittävät suojavarusteet voisivat näinkin tehdä.
En haluaisi ihmisten vaeltelevan epäeepisesti kuolleena sinne tänne. Myös parannusääntö menisi mielestäni rikki, jos ihmiset vaeltelevat minne sattuu kuolinpaikaltaan.
Jos ne kuolleet manataan esiin mananmajoilta? Ja monissa ropeissa kuolleet tiimikaverit raahautuu muiden mukana, kunnes ne herätetään henkiin.

Minusta parempi, että kuolleet painuu emättimeen sieltä rytinän keskeltä, ja palaavat toilailemaan kuolinpaikoilleen kunhan rintamalinja siirtyy johonkin suuntaan, tai jotain. Ei sitä töllöttävää ruumislaumaa katso kovin mielellään siellä kentällä. Ehkä näkymättömät goblinit (tai peräti goblintaikurit...) siirtävät ruumiit pois, tai valkyriat hakevat soturit Valhallaan? Epäkuolleet voi vain mädäntyä ja vampyyrit poksahtaa tuhkaksi. Etc. Etc.
Kyykkyyn jääminen riittää. Jos käytössä on hyvä kypärä ja tukeva kilpi, voi kilven alle hyvin jäädä piiloon.
Kovassa rytäkässä kyllä voi olla, että iskuja tulee silti. Ei siinä ole aikaa katsella että onko se kaveri jo saanut tarpeekseen, vai onko se vain goblinpuolustuksessa kilpensä takana. Wanha wiisaus sanoo, jos olet epävarma, lyö lisää. Jos tulee vastaan joku if-game heebo, sitä tirvaistaan kunnes kädet nousee ja naama venähtää tappion karvaasta kalkista.

Itse lensin kerran selalleni vastustajan rynnäköstä ja maattuani kilven alla hetken tajusin että en ollut ottanut tappavia iskuja, jotan eikun säilä heilumaan ympärillä vilisevien kinttujen korkeudelta kilven alta. Pari kaveria näytti aika hölmistyneiltä, olivat varmaan olettaneet että kuolin rytäkässä. Ja on noita epäkuolleita ninjojakin nähty, jotka tekeytyy kuolleiksi siksi aikaa, että käännät niille selkäsi.


P.S.
Ja pienenä sivumainintana tuli näistä parannus, yms. loitsuista mieleen, että mitä jos vain antaisi tietyn määrän loitsuja per puoli sen mukaan miten monta jantteria siellä on, ja antaa ihmisten sitten siellä itse jakaa ne loitsut omien maagiensa kesken? Näin voi myös miettiä kuka on hyvä tekemään mitäkin. Joku taistelupappi ei varmaan tee isolla parannusloitsunimaskalla mitään, kuten se saattaa kuolla äkkiäkin, kun taas se riisikeppisamoaja tst-sauvansa kanssa ei paljoa muuta teekään kuin istuskelee linjojen takana ja paikkailee heppuja, mutta ei sillekääno ole hyvä kaikkia antaa, jos se voi kuukahtaa yhdestä iskusta ja vielä kaikki loitsut mukanaan.

Parannusloitsujahan muuten käytettiin tämän vuoden Rähinärääkäsyssä, kun ei ollut sidetarpeita metsäskenuihin. Itse vain menin potilaan luo, polvistuin vamman ylle ja ristiä heiluttaen veisasin "In nomine padre, et fili, et spiritus sancti. Amen.", jonka seurauksena pyhä voima valtasi uupuneen taistelijan ja tämä saattoi jatkaa matkaa. Itsesensuurilla rajasin itselleni kolme loitsua per mättö.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Torstai, 16.07.2009 19:05

olho kirjoitti:
Futhark kirjoitti:Jos otat pienen näpäyksen boffomiekasta kahakassa se tuntuu typerältä kuolla, mutta jos rynnistät kilpimuuriin, tapat kaksi ja saat 10 keihästä päähän voi tuntea kuolleensa hyödyllisesti.
Nyt samantien tuollainen asenne pois osumien ottamisesta. Heti. Ei muttia. Ja jos joku oikeasti rynnii kilpimuuriin, tappaa 2 tyyppiä ja vaaditaan sen 10 keihästä takomassa sitä päähän että se tajuaa kuolla, jokin on silloin vialla.
:oops: Eh... vähän huono esimerkki (aivan liian kärjistetty), olen pahoillani jos aiheutin itsestäni huonon kuvan. Otan kyllä kuuliaisesti osuman.
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Torstai, 16.07.2009 19:22

Mutta olihan siitä osa ainakin aivan totta. Jos tosiaan vastustajan rivistä kymmenen miestä tökkää samaan aikaan juuri sinua naamaan niin sehän on suorastaan "eeppinen voitto" niinkun jotkut coolit internet heput sanoo..
always FIGHTING~~
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 16.07.2009 21:16

Keisari_P kirjoitti:
Kun huomaatte epäkohdan, asia tulee parhaiten huomioiduksi kirjoittamalla epäkohdan korjaamiseksi se ehdotus joka voitaisiin suoraan kopioida säännöksi.
Rengaspanssarin osalta 6in1 punokset ja niitatut 4in1 punokset voisivat ehkä automaattisesti nousta pykälää ylemmäs. Olisiko se reilua?
Ensimmäisenä haluan tähdentää, että en missään nimessä halua vastustaa sääntöjänne. Teette tapahtumasta oikeutetusti omannäköisenne. Itse asiassa monet säännöistänne ovat sangen nerokkaita. Panssarisääntönne erityisesti tähdätessään historiallisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen. Pitää vain olla varovainen, ettei sitten erilaisilla stereotypioilla ja luokitteluilla mene jälleen epäoikeudenmukaiseksi. Systeeminne on siitä vaarallinen, että se on niin hyvä, että se vaatisi lähestulkoon jokaisen panssarin tapauskohtaisen arvioinnin erittäin pätevän ihmisen toimesta (jolloin on tietysti vaarana, että tulee silti huonosti yhteismitallisia arvioita). Odotan vilpittömästi mielenkiinnola laajempia kokemuksia muutoksista. Erityisesti kiinnosta peli-iloa lisäävänä tekijänä tuo rajojen käyttökelpoisuus osuman jälkeen, sillä se kuulostaa yksinkertaisesti nerokkaalta.

Mainitsemasi muutos rengaspanssarin osalta ei kuulosta lainkaan hassummalta. Oli hieman tyhmää vain nostaa itse epäkohtaa esiin, vaikka pyysitte suoraan korjausehdotuksia. :oops: Itse ehdotan gambesonien osalta seuraavaa:

Riittävän tukeva gambeson lasketaan samaan tapaan luokkaa ylemmäksi. Riitävän tukevan määritteleminen on sitten vaikeampaa ja luulen monen olevan siinä minua parempi. Mutuna tietysti hyvältä rajalta kuuloistaisi 20mm, joka on siis tuplaten minimi ja tarjoaa taatusti jo aidosti tukevampaa suojaa kuin yksinäinen rengaspanssari (niittaamaton), vaikka toki käytössä ehkä kuluisikin nopeamin korjauskuntoon (ei toki yhden taistelun aikana ehtisi vaikuttaa, mutta noin pitkässä juoksussa).

Itse kaadun paljon turvallisemmin mielin 23 (noin) mm gambesonissani risukkoisessa metsässä selälleni kuin chainissa. Vaimoni nipinnapin 15mm gambesonisas en olisi lainkaan yhtä levollisin mielin.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 17.07.2009 00:22

Tosi tukevia gambeja ja posheja chaineja (tosipientä lenkkiä ja/tai niitattua) voisi kenties nostaa luokkaa ylemmäksi, sanoisin minäkin.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Perjantai, 17.07.2009 14:25

Pienet ja epämääräiset heittoveitset, tähdet ja vastaavat, ovat kiellettyjä, sillä niitä voi heittää kerralla paljon saavuttaen hyvin kyseenalaisia osumia.
Tuo jälkimmäisin sivulause herätti hieman ihmetystä. Jos ainoa heittoveitset kieltävä syy on se, että niitä voidaan heittää monta kerrallaan, niin ongelmahan on hyvin helppo korjata kieltämällä monen veitsen heittäminen kerrallaan, lisäksi heittoveitsien taistelijakohtaista määrää voisi rajoittaa vaikka kolmeen per tällaisia haluava soturi. Heittoveitset olisivat kiva lisä, jos ne vain saa toteutettua turvallisesti. Vaikkei heittoveitsiosumia varmastikaan aina noteerattaisi pienen massan takia, ei sekään ole mielestäni pätevä syy moisten kieltämiseen, heittoveitsiä mukaan ottava voi panssareihin kolahtaneen ja noteeraamatta jätetyn heiton jälkeen kohauttaa olkapäitään ja ajatella että "ei sitten". En haluaisi heittoveitsien sallimisen aiheuttavan mitään ikäviä pelinkeskeyttäviä riitoja siitä, osuiko nyt vai ei, joten olisi parasta sanoa, että jos vihollinen ei huomaa, ei se silloin ole osuma.

Lisäksi heittoveitsiin/kiviin/kirveisiin/ mitä nyt sallitaankaan, jos sallitaan voisi pistää vielä pieneksi ektrasäännöksi, että vartaloon ja päähän osuessaan vievät vain yhden kestopisteen.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Perjantai, 17.07.2009 14:29

Pienten heittaseiden osalta on myös se ongelma, että ne eivät lävistä panssaria siinä missä tavalliset lyömäaseet. Olisi jotenkin kornia jos fullplatesoturin voisi tappaa heittämällä tätä parilla heittoveitsellä rintapanssariin. Lisäksi heittoveitset voivat osua kahva edellä, jolloin periaatteessa vahingoittava osa ei osu, mutta mistäs se kukaan osaa sanoa osuiko se terä vai kahva edellä?

Ihan hyvä että pysyvät kiellossa jos multa kysytään.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Perjantai, 17.07.2009 14:35

Nojoo, on kyllä totta että heittoveitsikeskitykset rivitaisteluissa olisivat hyvin rumia. Myöskin tuo kahvanosuminen oli hyvä pointti.

Eli mitä jos se rajoitus olisi sittenkin "kolme heittoveistä per ylisiisti ja kevyt taistelija, joka osuisi terällä aina heittäessään ja osaisi käyttää niitä tilanteissa, joissa niidemn käyttö maksimoisi eeppisyyden huippuunsa" (lue; piraatti) :)
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Fantasy Battle I - Menneisyyden Kaiku”