Enemmän aukean alueen sotaa!

Keskustelua erilaisista skenaariotyypeistä

Valvoja: Ylläpito

Lisää avokenttä taisteluja?

Juu
50
75%
Ei kiitos
11
16%
Mikä kenttä taistelu? Ihan sama
6
9%
 
Ääniä yhteensä: 67
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Enemmän aukean alueen sotaa!

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Sunnuntai, 14.05.2006 17:09

Mietin tässä vain, että olisi hauska saada useampia avonaisella alueella tapahtuvia yhteenottoja, joita viime vuonna nähtiin 2(?) En muista tarkkaan..

Tällaisessa korostuisi molempien joukkueiden taktinen ajattelu ja ryhmän hallinnan taito. Olisi vapaampaa keskittyä rohkeisiinkin ratkaisuihin, jos skenuja olisi useampia. Ei tarvitsisi pelätä "äkkiäkuolemista" ja homma olisi hauskempaa.. Tällaisissa taisteluissa varustelu erot tulisivat paremmin esille.
Kuten historiassa on todistettu ( ja Maahinkaisten treeneissä, damn you Juri :D) varustelulla on merkitystä..

Että tällainen idea..
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Sunnuntai, 14.05.2006 17:18

Maaseutuoppilaitoksen maastossa on yksi erinomainen aukea, jolla voidaan suorittaa kenttätaisteluita, tai kenties "risk-skenaarion" (kts. skenaariot-keskustelualue) variaatio.

http://users.evtek.fi/~mikkoniv/sotahuu ... aikka2.JPG
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Sunnuntai, 14.05.2006 18:04

Viime vuonna mielestäni erittäin hieno oli sunnuntain ensimmäinen skenaario, jossa joukot aloittivat reippaan välimatkan päässä toisistaan, mutta nähtyään toisensa muodostivat jonkinlaisen kenttätaistelumuodostelman. Tällaista saisi olla lisää, ei heti tietäisi millainen muodostelma vihollisella on. Tällainen avoin taistelu myös mahdollistaa paremmat sivustakoukkaukset ja muut mukavat, mitä viime Sotahuudon kenttätaistoissa ei varsin pienen tilan vuoksi näkynyt.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
-Maikkeli-
Kreivi
Viestit: 319
Liittynyt: Keskiviikko, 08.02.2006 22:32
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Maikkeli- » Sunnuntai, 14.05.2006 18:20

Iso alue mahdollistaa myös sotajoukon selviin yksiköihin jakamisen (enkä ole sitten yhtään pelannut warhammereilla, en), joka toisi taisteluun muutakin kuin pelkän rivimätön. Samalla komentajalla onkin isompi määrä taktikointia hoidettavissa.
Enää ei pelkkä "massalla-päälle" taktiikka toimisikaan.
Viimeksi muokannut -Maikkeli-, Tiistai, 23.05.2006 14:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Sunnuntai, 14.05.2006 18:29

Hyvä, että ideani saa kannatusta :P

Tuo aukea näyttää _loistavalta_!
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 14.05.2006 18:31

Hyvä idea, koska tuossa taistelussa korostuu joukkojen erot tietyissä taistelun lajeissa. Esim. kevyt osasto juoksee helposti raskaiden osastojen ollessa taistelussa vihollisen sivustaan.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Attila
Soturi
Viestit: 25
Liittynyt: Tiistai, 21.03.2006 09:58
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Attila » Sunnuntai, 14.05.2006 19:24

Mikäs ettei, kunhan ei ole muusta kivasta pois. Vaihtelu virkistää, sanoo vanha kansa.
Pohjoisen valon klaanin taktinen heittopussi
"Simia meus ardet."
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Sunnuntai, 14.05.2006 20:58

Periaatteessa minulla ei ole mitään kenttätaistelua vastaan, mutta olisi tosiaan mukavaa, jos alue ei olisi niin rajattu: pieni ala tekee taistelusta häsellystä, eivätkä kevyemmät yksiköt pääse oikeuksiinsa.
It'll be awesome.
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Sunnuntai, 14.05.2006 23:41

Kuvan perusteella luvassa olisi oikeaa kenttätaistelua. Vertailun vuoksi viime sotahuudon kenttätaisteluituista tien suuntaiset olivat lähinnä solataisteluita ja tarjosivat hyvin vähän mahdollisuutta sivuttaisliikkeeseen.

Toisaalta tien yli käydyisäs taisteluissa aloitettiin hyvin lyhyeltä etäisyydeltä, että strategiset optiot olivat hyvin rajoitetut. Yhteistä molemmille tapauksille kuitenkin oli, että toiminta degeneroitui nopeasti rivitaisteluksi.

Odotan innolla useampaakin isommalla kentällä käytävää kunnon kenttätaistelua, jossa myös strategialla ja komentoketjulla on merkitystä.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 15.05.2006 11:05

Voisi toimia oikein hyvin jos armeijat aloittaisi tuon kuvassa olevan niityn/pellon kummaltakin reunalta. Kenttätaistelu siinä mielessä että näkösuojaa ja maastoesteitä ei juurikaan olisi, mutta etäisyyttä viholliseen ja tilaa liikkua sivusuunnassa runsasti.

Kenttätaistelujen hyvänä puolena pitää sanoa se että ne kestävät vähän aikaa ja ovat helppo organisoida. Siinä ehtii ottaa parikin kenttäkoitosta samassa ajassa kun yhden liikkuvamman skenaarion. Molempia täytyy olla, mutta kenttämatseja saa mielestäni olla runsaasti.
Avatar
Grislan
Paroni
Viestit: 178
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 17:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Grislan » Maanantai, 15.05.2006 14:47

Mielellään muutama tuollainen, kiitos! Tuollaisessa maastossa saa hyvän fiiliksen, kun näkee samansaikaisesti koko vihulaisarmeijan vyörymässä kohti...ja tietää lahtaavansa ne kaikki, hehee. Ei vaan, mutta kannatan!
Härifrån tvättas!
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Maanantai, 15.05.2006 16:58

Gnomus oli oikeillä jäljillä. Eri skenariotyyppien välillä painotusta tehdessä olisi syytä katsoa ajankäyttöä eikä lukumäärää.

Liikuvamman metsäskenarion aikana kun ehtii vetäistä sen pari-kolme kenttätaistelua.

Toisin sanoen minä kaipaan parin tunnin metsässä rymyämisen vastapainoksi pari tuntia kenttätaistelua. Tarkoitti se sitten lukumäärissä katsottuna minkälaista jakaumaa vain.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Maanantai, 15.05.2006 19:27

Järjestäjät pyrkivät tässä suhteessa tasapainoon. Erilaisia skenaariotyyppejä tulee lukuisia. On metsää, on avointa, on nopeutta suosivaa, on panssarointia suosivaa ahtaampaa kenttätaistelua jne.

EDIT: Ja koska suosiota avoimille alueille tuntuu olevan (tosin 20+ ei vielä ole kovin luotettava jakauma) harkitsemme kyseisen skenaariotyypin lisäämistä.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 16.05.2006 21:21

Tack så mycket :D Huom. allekirjoitus.. :twisted:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Perjantai, 19.05.2006 15:01

Ehdottomasti lisää näitä. Paikka näytti niin täydelliseltä!! Ja TÄSTÄ minusta mättötapahtumassa on kyse. Metsään pääsee juoksemaan pienemmälläkin ryhmällä mutta aukeatasitelut yli kahdella sadalla hengellä on jo aivan eri luokkaa järjestää..
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
FrezzA
Soturi
Viestit: 36
Liittynyt: Lauantai, 11.03.2006 01:49
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja FrezzA » Perjantai, 19.05.2006 16:38

Isompi alue tosiaan mahdollistaisi kaikenlaista kivaa.... ja tulis myös kova olo päästä tappeleen useaan otteseen laajalla taistelukentällä :)
The devil is loser and he`s my bitch for better or worse and you don`t care which
the devil is a loser and he`s my bitch runnin` into trouble yos skitch he`s my bitch!!!
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Sunnuntai, 21.05.2006 14:25

Kuten jo eräs tässä taisi mainitakkin:

Mahtaako näissä päästä liikkumaan kuinka paljon sivulle? Kevyet porukat eivät pääse kapeassa (esim. viime vuoden tie) paikassa oikeuksiinsa.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Sunnuntai, 21.05.2006 18:33

Mahtaako näissä päästä liikkumaan kuinka paljon sivulle? Kevyet porukat eivät pääse kapeassa (esim. viime vuoden tie) paikassa oikeuksiinsa.
Linkittämästäni kuvasta saa ehkä jonkun käsityksen alueen aukean alueen laajudesta. Se on huomattavasti suurempi kuin viimevuotinen.

Tässä toinen kuva aukeasta, jossa on pari ukkoa antamaan mittakaavaa.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 22.05.2006 13:27

Tuo näyttää TÄYDELLISELTÄ! Siinä on kaikki... mitä tarvitsee :D . Ketään ei suosita ja kevyt jalkaväki saa juosta tarpeeksi.


-a
Avatar
Asmodeus
Asemies
Viestit: 12
Liittynyt: Maanantai, 22.05.2006 11:19
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja Asmodeus » Maanantai, 22.05.2006 13:40

Mahtavaa. Juuri tälläistä sotahuudolta haen!

Ja jokainen pysytessään jää makaamaan kuolleena kentälle! Saadaan hyviä promo kuvia 07 peliin :D

Joo ei tuu toteutuu...
Alea icta est
Krokkelis
Asemies
Viestit: 13
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:42

Viesti Kirjoittaja Krokkelis » Maanantai, 22.05.2006 15:41

Joo, tosiaan, olisi aika hienoa saada kuvia missä hikiset tyypit makaa maassa paskaan ryvettyneinä jeesusteippipatukat käsissä :)
Life is a misery, don't know how it's come to be
Death, the epitome of all of our days
In the past we had no choice to hear or to be the voice
Close you eyes and visualise the demon to arise!
Avatar
Asmodeus
Asemies
Viestit: 12
Liittynyt: Maanantai, 22.05.2006 11:19
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja Asmodeus » Maanantai, 22.05.2006 23:41

Joo, tosiaan, olisi aika hienoa saada kuvia missä hikiset tyypit makaa maassa paskaan ryvettyneinä jeesusteippipatukat käsissä Smile
Eli näyttäisi samalta kuin viimeeksi siltatyönnön jäljiltä :D
Alea icta est
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 23.05.2006 00:16

Krokkelis kirjoitti:Joo, tosiaan, olisi aika hienoa saada kuvia missä hikiset tyypit makaa maassa paskaan ryvettyneinä jeesusteippipatukat käsissä :)
Jos tällaista kuvamateriaalia tahtoo, niin päivän viimeisten skenaarioiden välissä oleva tauko lienee otollinen aika ottaa kamera käteen ;) Tuolloin kun vielä on mahdollisuuksia löytää soturi, jolla on panssariakin yllään. Toinen vaihtoehto on sitten nuo Asmodeuksen esittämät siltatyönnön jälkimainingit.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
qMp
Herttua
Viestit: 841
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 18:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qMp » Tiistai, 23.05.2006 09:59

Jep. Kunnon kenttätaisteluita kyllä odotan suurella innolla. Ja mitä enemmän niitä mahtuu, sen kivampi (vaikka ei sitä ihan pelkkää kenttämättöä haluakaan).

Mitä kuvaamiseen tulee, mättöjen jälkitilanteissahan "kuolleet" on väsymys sopivasti lavastanut kuvaajien iloksi. Väsyneiltä voi pyytää aina myös tuskaisia kuolinirvistyksiä ja omituisesti (vaan ei ehkä liian) vääntyneitä asentoja, mikäli heiltä edes vähän jaksamusta löytyy. Ja voihan tuossa kentälläkin lavastaa "taistelutilanteen" kuolleine ja yhä taistelevine sotureineen vaikka missä välissä. Kukapa täällä ei haluaisi auttaa tapahtuman promokuvien teossa jatkoa varten? ;)
Kantti kirjoitti:Mielestäni qMp on aika jännän äärellä kommentoidessaan.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Kenttätaistelun ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 23.05.2006 14:23

Allekirjoitan ehdottomasti Gnomuksen teesit ja olen itsekin mielelläni mukana lukuisissa kenttätaisteluissa, olivat ne sitten iik-spläts -tyyppiä lähietäisyydeltä tai enemmän manooverointia vaativaa kauempaa aloittaen.

Järjestäjien kannattaa kuitenkin jo tässä vaiheessa miettiä, miten hoitaa nopeatempoisen ja usein hieman epäselvän kenttätaistelun pisteytys. Viime vuonna sitä hommaa tehneenä voin sanoa, että vaikeaa oli, kiireistä samaten. Eli kannattaa miettiä, palkittaisiinko kenttätaisteluissa muunlaisella (lue: kevyemmällä, nopeammin kirjattavammalla, vähemmän kaatuneiden laskemista vaativalla) tavalla kuin muissa skenaarioissa, sillä kenttätaistelussa on jopa ryhmänjohtajan vaikea pitää lukua skenaarion jälkeen siitä, mitä 30 hengen maahinkaiskaartille todella tapahtui.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”