Suojaavista kypäristä suojapiste kaikissa treeneissä

Kaikille avoin PK-seudun ryhmien yhteinen keskustelualue

Valvojat: Beatific, Triks, Sir Overpond

Vastaa Viestiin

Suojapiste takas muihinkin kuin raskaisiin treeneihin

Joo, kaikkiin vaan
14
42%
Joo, kaikkiin paitsi superkevyisiin
4
12%
Aivan sama minulle
1
3%
Ei muuteta nykykäytäntöä syystä X
3
9%
En käy näissä treeneissä, valitsen oman spesiaalin äänestysvaihtoehdon!
11
33%
 
Ääniä yhteensä: 33
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Suojaavista kypäristä suojapiste kaikissa treeneissä

Viesti Kirjoittaja Beatific » Sunnuntai, 10.03.2013 23:01

Tervehdys,

Takakäden tikarin laillistamisen innoittamana olen rohkaistunut tekemään toisenkin pienen, osavaltiotasoisen anteeksi pk-seudun laajuisen aloitteen.

Nyt kun superkevyet-kevyet-raskaat-raskaat -treenit-formaattia on pyöritetty jo jonkin aikaa, ja siihen ollaan ilmeisen tyytyväisiä (minä ainakin olen, sitä keihäsjyystöä, siis omaani, ei viikosta toiseen jaksaisikaan), niin on aika ehdottaa pientä viilausta.

Superkeveistä ja keveistä treeneistä haarniskojen poisjättämisen mukana lähti myös suojapiste oikeasti suojaavista kypäristä.

Tämä käytäntö on Sotahuutosääntöjen perinteiden vastainen, ei rohkaise ketään käyttämään kypärää, ei opeta kansaa panssaripisteiden laskemiseen (kyllä, sekin tarvitsee hieman harjoitusta) tahi lyömään naps-naps-haarniskatpois-tuplalyöntejä ja antaa tarpeetonta handicappia raskaan teräskypärän periaatekäyttäjille. (se muuten oikeasti haittaa aika paljon)

Tänäänkin eräs neitokainen piteli auts-korvaansa tovin. Ja saarnaa siinä sitten kypärän käytön tärkeydestä uusille harrastajille, kun kukaan ei niitä treeneissä käytä, eikä niistä sitäpaitsi ole edes hyötyä puolissa treeneistä.

Joten mites olis, otetaanko kypäräsuojapiste takaisin kaikkiin treeneihin?

Niille ketkä näissä treeneissä eivät käy on aivan oma spesiaali äänestysvaihtoehto.
Viimeksi muokannut Beatific, Sunnuntai, 10.03.2013 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 10.03.2013 23:16

Olen ehdottomasti kypärän suojapisteen kannalla perustuen turvallisuuteen. Antaisin pisteen, myös pään oikeasti suojavasti kypäristä (ilman proppausta). Sohuun tietty proppaus.

Olen nähnyt treeneissä monta ikävää pään kolahdusta jotka eivät ole tuleet aseista vaan seinistä, lattiasta, nyrkeistä yms.

Vaikka lajin rikkaus on helppo lähestyttävyys ja aloitettavuus kun mitään suojavarusteita ei tarvita ja hyvä niin. Kannatan silti kaikkea mikä kannustaa suojavarusteiden käyttöä. Kun aloittelijan kanssa ottelee kahdestaan ei mitään tarvita, mutta kun isompi joukko mättää varsinkin sisällä niin alkaa tulla elementtejä johon aseiden pehmustaminen ja muut säännöt eivät enää vaikuta.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Pertsa^
Herttua
Viestit: 793
Liittynyt: Sunnuntai, 03.06.2007 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pertsa^ » Maanantai, 11.03.2013 02:43

lattia on parkettia ja seinät betonia. liukastuminen tai kaatuminen ja pään lyönti on salitreeneissä oikeastaan isompi vaara kuin randomsohukentällä jossa on pehmeää peltoa yms
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 11.03.2013 12:31

Ja nilkkojen ja polvien taittamiset tietty, eilenkin meni yksi polvi. Mutta se on obviously asia erikseen.

Alustavasti näyttäisi siltä, että vähintään 'kaikki paitsi superkevyet' nauttii varauksetonta suosiota.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 11.03.2013 12:46

Rehellisyyden nimissä sanon tähän väliin sen, minkä varmaan jo arvasittekin: vaikka vetoan turvallisuuteen ja kypärien käytön kannustamiseen, on perimmäinen henkilökohtainen motivaationi saada kompesaatio raskaan päähineen tuomalle haitalle. Mokoma pönttö sekä hidastaa, että suurentaa pääni kaksinkertaiseksi => matrix-väistöt vaikeampia => osumia enemmän => panssaripisteellä plus-miinus-nolla.

Tietty turvallisuutta vastaankin voisi argumentoida: kaveri peltipönttö päässä kolhii sillä muita. Mutta 10 vuoden aikana en muista ottaneeni kuin yhden pääyhteentörmäyksen: se oli Jontsun kanssa kun tämä otti ja kompuroi lätkäkypärä edellä takaraivooni. Oli kyllä melkoinen täräys, en todellakaan olisi halunnut ottaa sitä vastaan ilman teräskypärää...

Ja teräskypärää käytän nimenomaan oman turvallisuuden vuoksi. Lajissa, jossa yksissä treeneissä tulee kymmeniä iskuja kaaliin pidän sitä ainoana vaihtoehtona. Toisaalta yksilöturnauksissa käytin pitkään urheilukypärää, nyt olen luopunut siitäkin pelillisen haitan vuoksi...

EDIT: silloin kun etsubon treenit olivat 'rajuimmillaan' pari vuotta sitten, muistan ottaneeni ketjuaventailinkin käyttöön lisätäkseni kypärän tuomaa suojaa.

Loppukaneettina edeltävälle tajunnanvirralle: kypärää käytetään aivan liian vähän treeneissä. Jos sitä voidaan tukea panssaripisteellä edes himpun, tulisi tämä himppu käyttää.

Ja järkeviä vasta-argumentteja on vaikea keksiä, sellaiseksi ei oikein kelpaa se että 'eihän se välttämättä lisää kypärien käyttöä'...

(ja sama postattu facebookkin)
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Maanantai, 11.03.2013 17:13

Tavallaan mietin että miks niille jotka ei käy treeneissä on oma äänestysvaihtoehto? Voishan he olla äänestämättäkin.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 11.03.2013 18:18

Joensuu kirjoitti:Tavallaan mietin että miks niille jotka ei käy treeneissä on oma äänestysvaihtoehto? Voishan he olla äänestämättäkin.
Samaa mieltä. Vaikeuttaa vaan äänestyssuhteiden arviointia kyseinen vaihtoehto.

Mutta keskusteluun liittyen, itsekin kannatan kypäräpisteen suomista kaikille kypärille myös treeneissä. Jyväskylässä tästä ei ole tehty mitään periaatepäätöstä suuntaan tai toiseen, vaan kunkin treenin vetäjä on tarvittaessa linjannut asian (tai ollut linjaamatta). Pitäisi meilläkin keskustella asiasta.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 11.03.2013 20:10

Tämä on muuten vuosia pinnan alla kuplinut aihe, josta ei ole oikein koskaan puhuttu kansallisella tasolla. Yleensä niissä treeneissä mitä mä oon vetänyt / missä olen ollut, lähivuosina siis Tampereella, Lahdessa ja Orivedellä, on ollut jonkinlainen sanomaton linja, että kypäristä saa kypäräpisteen (ellei erikseen halua olla laskematta), mutta niitä ei monikaan tuo.

Oikeasti tämä keskustelu on aika yksinkertainen ja se kannattaisi tiivistää ajatukseen siitä, mitä varten treenataan:

1) Jos treenataan Sotahuutoon, ei ole mitään syytä olla antamatta kypärästä suojapistettä. Kaikkia jo tässäkin ketjussa tulleita puolesta-argumentteja on mahdoton sivuuttaa.

2) Jos kuitenkin treenataan Liigaa silmällä pitäen, ei ole mitään syytä antaa kypärästä suojapistettä.

Ensisijaisesti liigaorientoituneita treenejä ei tosin taida tässä maassa vielä toistaiseksi ollakaan*. Jyväskylässä pyöri aiemmin talvella sittemmin lakkautetut duelitreenit, jotka nähdäkseni palvelivat juurikin tuota jälkimmäistä tarkoitusta. Mutta kyllä noidenkin aika vielä tulee viimeistään silloin, jos liiga onnistuu vakiinnuttamaan ensi kautena asemansa skenessä.

*toivottavasti joku osoittaa minut vääräksi! :wink:
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 11.03.2013 23:46

Lähinnähän tässä on kyse tilanteesta, jossa haarniskat on säännöllä erikseen kielletty osasta treenejä. Ei siis haluta myöntää peliteknistä etua niille, joilla on enemmän kuljetuskapasiteettia, eikä tilanteita jossa varustuksen turvin vain juostaan läpi 1k miekkailijoista.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 12.03.2013 18:52

Tonttu ehkä hieman liioittelet haarniskoinnin peliteknistä hyötyä? Jos olisivat noin hyviä, niin olen ihan varma että niitä käytettäisiin enemmän myös treeneissä. Mutta ei mennä siihen.

Mitä tulee tuohon "ei haluta" -puoleen, niin minulla on fiilis että nykysysteemillä haettiin eniten vaihtelua siihen ainaiseen keihäsjyystelyyn. Ja se on toiminutkin hyvin.

Lähinnä haarniskat menivät pesuveden mukana kuten takakäden tikari joskus aikoinaan. Uskon, että haarniskat voisi hyvin tuoda takaisin (kaikkiin paitsi superkeveisiin treeneihin) pilaamatta mitään.

Mutta asia kerrallaan: ensin kypärien suojapiste.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 12.03.2013 19:19

Beatific kirjoitti:Mitä tulee tuohon "ei haluta" -puoleen, niin minulla on fiilis että nykysysteemillä haettiin eniten vaihtelua siihen ainaiseen keihäsjyystelyyn. Ja se on toiminutkin hyvin.
Keihäsjyystelyyn ja niihin osittain hallitsemattomiin panssarirynnäköihin, jotka koettiin aika hazardeiksi. Miksi itse ajoin hanakasti panssarittomuutta oli myös aikanaan rehottanut osumien laskemattomuus, mikä toisaalta on korjaantunut suurimmaksi osaksi aivan muista syistä.
Lähinnä haarniskat menivät pesuveden mukana kuten takakäden tikari joskus aikoinaan. Uskon, että haarniskat voisi hyvin tuoda takaisin (kaikkiin paitsi superkeveisiin treeneihin) pilaamatta mitään.
Ensimmäisestä kohdasta olen eri mieltä, toisesta samaa. Toisaalta itse en panssareita kaipaa ja enemmistö tuntuu kyselyiden ja muun fiilisten tunnustelun perusteella vaikuttanut tyytyväiseltä nykyiseen jakoon kevyiden ja raskaiden treenien välillä.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 12.03.2013 20:08

Hallitsemattomia panssarirynnäköitä...no, minä en ole semmoisissa ollut mukana, joten en ota kantaa. Muutenkin olen ollut aika vähän mukana viimeiset 2 vuotta, tänä keväänä tietty enemmän.

Kuten sanoit, haarniskoinnilla tai sen puutteella lienee lopulta ehkä aika vähän vaikutusta osumien laskemattomuuteen tai hallitsemattomiin rynnäköihin. Molemmat ovat vähän sellaisia...noh, sanoisinko aloittelijoiden juttuja. Pistetään mun viime sunnuntain sormiosumien laskemattomuus noroviruksen jälkilaiskuuden piikkiin, häpeän sitä vieläkin.

Ja asia kerrallaan. Joten olisiko Elena sinun mielestäsi harkittavissa että kypärien suojapiste ainakin kokeilumielessä takaisin 3/4 treenikertaan? Olet tietty vain yksi ihminen, mutta merkittävä sellainen, ja jossain määrin edustat tässä - ainakin minun silmissäni - nykyisen linjan (joka siis pääpiirteiltään minusta hyvä!) arkkitehtejä.

Entä ne (toistaiseksi 2), jotka eivät toivo nykykäytäntöä muutettavan - millaisia perusteluja?
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 12.03.2013 23:13

Sä taisit Jarno tosiaan skipata sen yhden hurjan kevään, kun treenien kävijämäärät huitelivat 30-40 tyypissä per kerta ja meno oli paikoin oikeasti aika hurjaa. Tämä keskustelu voi avata ehkä sitä keissiä vähän lisää. Jälkeen päin mulle on tullut ihmisiä kertomaan, ihan hiljattain siis jopa, etteivät noiden treenien jälkeen ole uskaltaneet Omnialle tulla, vaikka ovat kuulleetkin menon rauhoittuneen. Ja jossain kuolee keijukainen aina, kun joku ei halua tulla lyömään mua Omnialle. :(

Mulle ei kyllä tule kovin hyviä vasta-argumentteja mieleen, ja turvallisuus on pop, joten miksei tota voisi kokeilla kuukauden toisissa treeneissä nyt ensin ja katsotaan sitten lisää. Muutenkin voisi ehkä hanakammin huudella treeneissä kypärän käytön kannattavuudesta.

Ehkä jossain toisessa ketjussa mua kiinnostaisi pohtia sitä, mitä saloneju tuossa sivusikin, eli mitä varten treenataan. Luulen, että yhä kasvavissa määrin väki käy treeneissä myös, miten sen nyt sanoisi, kuntoilumielessä? Ja koska haluaa tulla paremmaksi, mutta ei välttämättä juuri Sotahuutoa silmällä pitäen. Tiedä häntä.

Mutta joo, jos tässä nyt ei tule mitään käänteentekeviä vastakkaisia mielipiteitä, kokeillaan vaan.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 13.03.2013 08:59

Beatific kirjoitti:Kuten sanoit, haarniskoinnilla tai sen puutteella lienee lopulta ehkä aika vähän vaikutusta osumien laskemattomuuteen tai hallitsemattomiin rynnäköihin. Molemmat ovat vähän sellaisia...noh, sanoisinko aloittelijoiden juttuja.
Tästä olen vahvasti eri mieltä - en sinänsä siitä etteikö aloittelijat saattaisi yhtälailla sortua osumien laskemattomuuteen (tätä tapahtuu useinkin ja siitä pitää nopeasti pyrkiä eroon ettei se muodostu tavaksi), mutta _vielä_ yleisempää se on tosi kokeneiden ottelijoiden keskuudessa joilla on pidempi tauko boffauskesta alla. Tämä on todettu ainakin Jyväskylässä tosi selväksi trendiksi. Aina kun kokenut matsaaja joutuu pitämään armeijan tai muun syyn takia pidemmän tauon, niin lähes poikkeuksetta palaamisen yhteydessä herkkyys osumien laskemiseen on laskenut huomattavasti. Tämä ei ole välttämättä tahallista, mutta asia pitää vain tuoda aktiivisesti esille, jotta konkari osaa kiinnittää asiaan huomiota. Lähes poikkeuksetta herkkyys palaa aika nopeasti.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 13.03.2013 15:26

Täysin samaa mieltä Sampon kanssa haarniskaosumien laskemisesta. Se unohtuu.

Oma kevään teemani treenauksessa on saada persiistä oleva osumien huomaaminen toimimaan ja eri sääntöjärjestelmät pois selkärangasta boffatessa. Olen tyrmistynyt siitä kuinka huonosti esimerkiksi tuplaosumia huomaa rytinätilanteissa kun ei ole ulkomuistissa kuunnella niitä äänen kautta. Tai käsiosumia tajuaa laskea. Onneksi on asioista huomauttavia treenikavereita ja en ole juuri menossa mihinkään tapahtumaan hölmöilemään. :roll:

Suosittelen haarniskassa tapahtumia käyville että setti laitetaan päälle hyvissä ajoin ja sen kanssa treenattaessa osumien ottamista mietitään. Ainakin itselläni kehitystä tuntuu tapahtuvan lähinnä virheitä huomaamalla ja korjaamalla. Siihen menee useita harjoituskertoja.

Hyvänä puolena haarniskaharjoittelun aloittemisessa on että muut voivat saada hupia siitä kun on ensimmäisiä kertoja pitkään aikaan juoksubofferitreeneissä piñatana. Ei nouse jalka eikä miekka ihan niin kuin pitäisi. :lol:

Itse koen että erityisesti kypäriä pitäisi saada treeneihin, ihan harrastajakunnan vaarojen vähentämiseksi ja pitkäaikaisterveyden vuoksi. Tässä suhteessa piste voisi toimia. Jos ihmiset eivät muuten tuo kypäröitä paikalle tällainen porkkana voisi olla mielekäs.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 13.03.2013 22:50

Perun puheeni siitä, että osumien laskemattomuus olisi aloittelijoiden juttuja. Se tosiaankin taitaa tiivistyä niihin veteraaneihin, joilla taukoa alla.

Ja taitaa olla jossain määrin myös persoonakysymys...Paras lääke siihen lienee kollektiivinen jatkuva huomauttelu.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 14.03.2013 00:48

Henkilökohtaisesti ja rakentavaan sävyyn. Muutoin tulee vaan hammasten kiristystä ja *ituttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pääkaupunkiseudun boffaajat”