Voimankäyttö bofferitreeneissä

Kaikille avoin PK-seudun ryhmien yhteinen keskustelualue

Valvojat: Beatific, Triks, Sir Overpond

Kuunlilja
Nostoväki
Viestit: 6
Liittynyt: Maanantai, 29.11.2010 15:54

Voimankäyttö bofferitreeneissä

Viesti Kirjoittaja Kuunlilja » Maanantai, 07.03.2011 20:42

Hei,

Haluaisin nostaa esille aiheen, joka on viimeaikoina alkanut kaihertaa mieltäni, nimittäin voimankäyttö bofferitreeneissä ja sen vaikutus koko lajin turvallisuuteen. Olen itse käynyt viime syksystä lähtien Espoon sunnuntaitreeneissä, mutta viimeaikoina motivaatio ja fiilis koko hommaa kohtaan on alkanut laskea. Tuntuu, että jokaisista treeneistä kotiutuessa on jokin ruumiinosa enemmän tai vähemmän kipeänä, pahimmillaan niin, että muita treenejä joutuu jättämään väliin, jotta saisi itsensä paranneltua seuraavaa viikkoa varten.

Syksylläkin toki välillä saattoi käydä jotakin pientä, mutta yleensä kyse oli hetken kirpaisusta, mikä itsessään ei ole vaarallista. Oman kokemukseni mukaan vammojen määrä on kuitenkin lisääntynyt melko selkeästi kevättä kohti tultaessa, myös muidenkin kuin itseni kohdalla. Olisikohan lisääntyvä panssari osaltaan syyllinen, vai mistä muutos johtuu?

Itseäni ei niinkään huoleta kirpaiseva isku ja välitön kipu, vaan kaikkein eniten vammat jotka jäävät vaivaamaan ja alkavat uusiutua, esimerkiksi niskassa tai ranteissa. Niin hieno ja rakas harrastus kuin boffaus minulle onkin, en näe siinä arvoa, jos sen hintana on ruumiin terveyden menettäminen. Mielelläni näkisin itseni vielä nelikymppisenäkin miekka kädessä, täysissä ruumiinvoimissa.

Tiedän toki, että kun kyse on tällaisesta lajista, ei kaikilta haavereilta voi mitenkään välttyä, ja vahinkojahan sattuu aina. Se kuuluu pelin henkeen, samoin kuin lievä kipu - kukapa erityisemmin nauttii vaikkapa siitä kun keihäs pistää naamaan, vaikka se olisikin hyvin pehmustettu?

Toivoisin silti, että ihmiset jaksaisivat varmistaa, ettei oma voimankäyttö kasva hurjemmissakaan skenuissa liialliseksi. Onhan boffaus loistava tapa purkaa energiaa, mutta mielestäni on ehdottomasti väärin purkaa agressioita vastapuolen boffaajiin. Ideana on kuitenkin loppupeleissä se, että kaikilla on kivaa. Eniten kunnioitusta kerää se taistelija, joka osaa hallita asettaan ja käyttää sitä tehokkaasti mutta turvallisesti, eikä se, joka saa mäiskittyä voimakkaimpia ja kivuliaimpia iskuja. Vanha sanonta kuuluu: "Kun taito loppuu, väkivalta alkaa."

Jos tietää olevansa huonolla tuulella, pitäisi se pystyä purkamaan jollain muulla tavalla kuin tavallista kovemmilla lyönneillä. Agressiivisuus kun tuntuu olevan tarttuvaa lajia: kun yhtä lyödään kovaa, hän ärsyyntyy ja alkaa sen takia käyttää itsekin turhaa voimaa. Näin syntyy noidankehä. Mielummin käy nätisti huomauttamassa kovaa lyöneelle, että pienempikin teho riittää. Ei se mielestäni kerro minkäänlaisestä nössöydestä, vaan sekä terveestä itsesuojelusta että myös muiden boffaajien ajattelemisesta.

Tietenkään kaikista vammoista ei voi syyttää muita, vaan on osattava katsoa peiliin ja tunnistettava myös omat väärät tekniikat ja muut vammoille altistavat tekijät ;)

Mutta tiivistettynä: tämän romaanin pointti ei ole dissata tai syyttää ketään henkilökohtaisesti, vaan herättää keskustelua aiheesta ja saada muidenkin mielipiteitä. Ja tietenkin varmistaa, että kentällä kunnioitetaan muita ihmisiä eikä käytetä tarpeetonta väkivaltaa. Treeneihin on kivempi tulla, jos niistä selviytyminen vahingoittumattomana on todennäköisempää kuin oikeaan sotaan lähtiessä ;)
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Maanantai, 07.03.2011 21:43

Kiitos tärkeän aiheen esillenostamisesta, Kuunlilja.

Olen ollut huomaavinani saman asian ja mitä olen muiden harrastajien kanssa asiasta keskustellut, emme ole ainoita joita tilanne häiritsee.

Tosi vaikea lähteä avaamaan, mistä tällainen voisi johtua. Yksi arvaus on ollut, että monta peräkkäistä siltatyöntö-vääntöä aiheuttaa tarpeetonta aggressiota ja pareissa viime treeneissä siltatyöntöä ei ole pelattukaan. Kyseinen skenaariotyyppi ei imho muutenkaan sovi sisätiloihin.

Toinen arvaus voisi olla osumien ottamattomuus, mikä saa ihmiset lyömään kovempaa. Minä ainakin olen huomannut, että Espoon treeneissä osa porukasta pelaa aivan eri säännöillä kuin toiset, jotkut jopa ihan kokonaan omillaan. Kun minusta on tuntunut, ettei joku laske osumiani, olen mennyt keskustelemaan asiasta. Toivoisin, että muutkin tekisivät niin mieluummin kuin kävisivät mäiskimään kovempaa.
Joissakin tulevista Espoon treeneistä voisi pitää alussa lyhyen briiffauksen Sotahuudon säännöistä. Olen käsittänyt, että samoilla säännöillä pelataan myös Espoossa. Joillekin ne tuntuvat olevan epäselviä. Harva meistä kuitenkaan on kävelevä sääntökirja, kertaus ei tee kellekään pahaa.

Mahdollisena osasyynä lisääntyneisiin haavereihin voisin nähdä myös puutteellisesti tehdyt tai rikkoutuneet aseet. Ei kaikissa, mutta mielestäni liian monissa treeneissä jonkun ase hyllytetään syystä tai toisesta. Pelaajat ovat itse vastuussa aseista, joita treeneissä käyttävät, sitä ei voi mielestäni liikaa korostaa. Jatkossa voisi harkita käytäntöä, että aina kun tuo uuden bofferin (tai nuolia, kilven, jne.) treeneihin, kävisi sen tarkastuttamassa treenien vetäjällä. Jatkossa aseen kunnosta huolehtiminen olisi käyttäjän itsensä vastuulla. Pieni vaiva, jos sillä voidaan karsia edes osa treeneissä tapahtuvista haavereista.

Jos voimankäyttö on lisääntynyt vasta muutamissa viime treeneissä, voisi syy mahdollisesti olla myös jokeripistetestauksessa. Kun muutama kaveri ei välttämättä puhtaasti panssaroinnin takia huomaa "normaalia" osumaa, heitä lyödään kovempaa ja äkkiä samaa sovelletaan muihinkin. Mä olen huomannut ainakin ottavani entisen parin napautuksen sijaan viisi tai kuusikin lyöntiä torsoon/kypärään, vaikka olen normaalilla panssarisetillä liikkeellä.
Nyt kun asiaa tarkemmin mietin, luulen että syy voisi tosiaan olla juurikin jokeritestauksessa.

Ehdottomasti olisi toivottavaa, että mahdollisimman moni ottaisi tähän kantaa ja kertoisi omia mietteitään aiheesta, luonnollisesti käymättä sotaan yksittäisiä taistelijoita kohtaan. Jos kokee jonkun tietyn henkilön toiminnan treeneissä häiritseväksi, siitä kannattaa sanoa suoraan henkilölle itselleen, eikä spekuloida foorumilla.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Maanantai, 07.03.2011 22:24

Hyviä pointteja, ja hyvä että asiaa nostetaan esille.

Tuon vielä esiin yhden näkökannan, jonka huomasin kun olin sunnuntaina käymässä, nimittäin porukan määrän. Iso määrä porukkaa aiheuttaa tiiviimpiä tilanteita ja intensiivisempää vääntöä. Varsinkin sisätiloissa, kun alue on tiukasti rajattu ja mahdollisesti vielä tiivistetty maalien avulla. Ahtaassa paikassa ryminää ja vartalokontaktia tulee aina enemmän, mikä ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan aiheuttaa niitä vammoja kaikkein eniten, ja adrenaliinikin alkaa virtaamaan ihan uudella tavalla. Tän oon huomannut joka kevät, kun oon sisätreeneissä käynyt, ja tänä keväänä ihan erityisesti, kun on ollut niin paljon väliä käynneissä. Viimeksi olin talvella käymässä, jolloin porukkaa oli tuskin puoliakaan nykyisistä; kontrasti on aika valtava. En laskenut sunnuntaina, mutta nopeesti arvioiden väittäsin, että liikuttiin neljänkymmenen paremmalla puolella. Tilanne helpottuu, kun päästään ulos, mutta asiaa voisi auttaa myös jos varsinkin alussa tai lopussa matsattaisiin salia leveyssuunnassa, jolloin rivi on leveämpi eikä yhtä tiivis. Se myös treenaa vähän erilaista ryhmätoimintaa.

Tässä nyt meikäläisen pari senttiä, tietysti on tärkeä pitää mielessä, että loppujen lopuksi kaikki palautuu aina yksittäisen taistelijan käytökseen, pidetään jokainen siis huolta omastamme.
It'll be awesome.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Maanantai, 07.03.2011 22:27

Annetaan sitten vastakkainen näkökulma, että minua ei ole koskaan lyöty liian kovaa ja ainoat kerrat kun on kovasti sattunut niin jokin on mennyt ennakoimattomalla tavalla pieleen. Ja kerran tuli nuoli nenään. Joskus on päätä huimannut monien varsiaselyöntien jälkeen, mutta en näe siinä vikaa. Voisihan sitä ottaa kypärän.

Sitten mitä muuten vaan mietin, niin miksi Kuunliljan ranteet ovat kipeitä lyönneistä? Ainoa tuska mitä olen saanut käsiini on tullut rasituksesta, jos jokin on sattunut se on tullut päähän.

Hentoisempia taistelijoita on toki hyvä lyödä toisella tavalla kuin isompia.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Maanantai, 07.03.2011 22:32

Sanotaan sekin, ehkä puoliksi aiheen vierestä mutta kunhan tarinoin, että tuntuu aina vähän vaivaannuttavalta jos joku pyytää minulta anteeksi lyöntiään. Kyllä minua lyödä saa.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 07.03.2011 22:34

Par hyvä. Itse olen yleensä tullut tunnetuksi siitä että minua voi lyödä kovaa. Se, että sua ei ole sattunut, on varmasti siitä kiinni että sulla on joko ollut hyvä tuuri, tai että sulla on korkea kipukynnys.

Ihmisruumiit tuntevat kivut sun muut eri tavoin ja jos jollekin on kynnyksenä liian kova lyöminen, on se ehdottomasti otettava huomioon. Itsekään en mieluusti ota sellaisia oikeasti kovia lyöntejä missä veri maistuu suussa jälkeenpäin. Näitä olen kyllä kerännyt useampia joten tiedän että ne ovat ihan oikea, olemassaoleva ilmiö.

Ehdottoman tärkeä keskusteluketju! Pisti silmään, veikken siellä käy treeneissä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Maanantai, 07.03.2011 22:41

Automaattinen kirjoitti:Ihmisruumiit tuntevat kivut sun muut eri tavoin ja jos jollekin on kynnyksenä liian kova lyöminen, on se ehdottomasti otettava huomioon.
Sen takia lauseeni hentoisemmista taistelijoista. Triks pyysi mahdollisimman monilta kantaa.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Maanantai, 07.03.2011 22:57

Par kirjoitti:Sen takia lauseeni hentoisemmista taistelijoista.
Aika harva syystä tai toisesta pystyy kesken taistelun määrittämään, että onko tuo vihu nyt hentoisempi vai ei. Helpommalla pääsee niin lyöjä kuin lyötäväkin, kun lyödään kaikkia samalla tavalla - järki mukana. Varsinkin silloin, kun pääsee takaapäin lyömään.
Kuunlilja
Nostoväki
Viestit: 6
Liittynyt: Maanantai, 29.11.2010 15:54

Viesti Kirjoittaja Kuunlilja » Maanantai, 07.03.2011 23:05

Vähän OT..

Par kirjoitti:Sitten mitä muuten vaan mietin, niin miksi Kuunliljan ranteet ovat kipeitä lyönneistä? Ainoa tuska mitä olen saanut käsiini on tullut rasituksesta, jos jokin on sattunut se on tullut päähän.
Ranteen rikkoutuminen on omaa syytäni, olen yrittänyt ottaa vastaan liian kovaa iskua väärällä tekniikalla, eli periaatteessa se ei ole hyvä esimerkki tähän asiaan. Se on vaan eniten pinnalla, kun ranne vaikuttaa kaikkiin muihinkin harrastuksiini, ja pelkään nyt sen uutta vääntymistä.

Omalla kohdallani monessa tilanteessa kun on sattunut, on ollut kyse minun virheestäni, enkä niistä haluakaan yrittää syyttää ketään muuta. Silti mielestäni treeneissä ylipäätään sattuneiden ikävien tapausten määrä on kasvanut ja voimankäyttö muutenkin lisääntynyt.

Mielestäni jo se on huolestuttavaa, sillä jos mättö käy hurjaksi ja voimakkaaksi, on myös paljon vähemmän varaa niille omille virheille, vaikkapa sille ranteen huonolle asennolle. Toki jokainen taistelee omalla vastuullaan eikä kentälle kannata mennä vain ottamaan turpiin, mutta kaikki ovat aloittelijoita joskus. Täysin kokematon boffaaja ei voi millään tietää heti alussa, miten mihinkin iskuun kannattaa vastata ja millä lailla itsensä saa suojattua parhaiten. Parhaitenhan oppii harjoittelemalla ja mielestäni bofferikentällä pitää myös pystyä olemaan aloitteleva ja ns. huono taistelija saamatta silti oikeasti täysin turpiinsa, ja tässä asiassa boffaajien yleinen voimankäyttö on suuressa roolissa.
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lorach » Maanantai, 07.03.2011 23:28

Nimenomaan aloittelijaystävällisyys puuttuu tällä hetkellä täysin.

Itse odotan sunnuntaita viikon kohokohtana. Mutta viimeaikoina niistä on jäänyt vain paska maku. Yksinkertaisesti ei ole enää kivaa!

Sunnuntaina sain kentänlaidalta seurata tilannetta, missä mies jo osoittaa kuolleensa ja saa tämän jälkeen vieläkin iskua ja minuun katsottuna lähin kaveri puukottaa tätä niskaan kolmasti ohimosuoni pullottaen. Oikeasti ihmiset, tälläinen toiminta ei ole enää turvallista.
Kentänlaidalla istujat ovat nousussa, verrattuna syksyyn. Kävijämäärä tähän tietenkin vaikuttaa, kun tilat menevät ahtaiksi.

Siltikin myös omasta puolestani toivoisin tätä itsensä hallintaa ja vältettäisiin menemästä berserkkiin. Ei ole oikein lyödä kovaa taistelijaa, joka ei edes huomaa iskun tulevan. Tällöin ihan kevyt napautuskin riittää, kyllä se vastaanottaja sen huomaa.

Ja jos joku meinaa ruveta syytämään paskapuhetta että "noku sillä oli rengaspaita ja se ei muuten huomaisi iskua" Niin saa lainaksi rengaspaidan ja pari esimerkkilyöntiä todetakseen itse, että kyllä se sieltä läpi tulee vaikka ei kovaa löisikään. Kovaa lyötäessä tulee vielä kovemmin, renkaiden vahvistamana.
Gambeson kombo on eriasia, mutta silloinkin tulee ottaa kalibraatio huomioon.

Haluaisin vielä muistuttaa varsiasemiehiä varovaisuuteen pehmustamattoman varren kera. Keksikää tekniikoita, miten toimia kun vastustaja pääsee teränne ohi. Perääntykää, tai tökätkää sillä buttspikellä, mutta älkää käyttäkö sitä vartta ja tarjotko poikittaista mailaa. Pitää ottaa huomioon, että vastustajan ainoa keino päihittää teidät, on tulla tarpeeksi lähelle, missä varren pituus on haitta. Hyväksykää tappio jos mitään ei ole tehtävissä.

Kuten jo aloitusviestissä siihen suuntaan sanottiin, sanon itse sen suoraan: Älä tule treeneihin jos aijot purkaa aggressioitasi muihin. Mene lenkille tai punnerra. Energiaa puretaan, mutta ei vihaa. Vihankäsittelyyn löytyy varmasti ohjeita googlaamalla.


Jakaako ketään muu samaa tunnetta, että treenien jälkeen ei ole enää kiva fiilis, mikä siitä tulisi saada?
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 08.03.2011 00:42

Meno on ollut aika kovaa viimeaikoina ja uskon, että raskaalla panssaroinnilla (enkä tarkoita nyt jokerisettejä) on vaikutusta. Kun on painoa niskassa, oma tuntoaisti heikkenee ja pitää saada monta iskua perille mahdollisimman lyhyessä ajassa (eli liikuttaa asetta mahdollisimman nopeasti) tekniikka raaistuu. Ainakin omassa varsiasetyöskentelyssä huomasin tekniikoiden menevän lähemmäs SoHun tai turnausten meininkiä, jossa tehdään tulosta mahdollisimmaan tehokkaasti ja lyödään mieluummin hiukan liian kovaa, kuin hiukan liian hiljaa. Valtaosahan tämän kestää, mutta aina silloin tällöin käy niitä vahinkoja ja tulee lyötyä juuri se astetta kovempi "pysäyttävällä voimalla" suoritettu isku sen kevyimmän kaverin naamaan.

Henkilökohtaiset vammani ovat myös viimeaikoina lisääntyneet hälyttävästi jokeritestauksen myötä. Tällä hetkellä ihon rikkovia pieniä haavoja on kymmeniä niin päässä, käsissä, kuin jaloissakin (kumma kyllä, torsossa ei ole yhtäkään :wink: ), kaikkialla siellä, missä on ollut paljasta ihoa näkyvillä. Valtaosa on omien sekä kavereiden ja vastustajien panssareiden repimää. Syynä on nähdäkseni nimenomaan intensiiviset ja ahtaat linjamätöt, joissa ollaan oteltu kilpi kilvessä kiinni. Varsinkin rengaspanssarit tuntuvat raapivan tehokkaasti. Ensikerralla otan ainakin hanskat ja pitkähihaisen paidan.

Kevyillä varusteilla matsaajat väsyvät vähemmän ja pystyvät paremmin katsomaan mihin osuvat ryntäillessä taistelukiimassa ympäriinsä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 08.03.2011 09:28

@ Kuunlilja. Omat rannevammat tyssäsivät siihen kun rupesin käyttämään ranteita tukevia hanskoja. Voit näitä lainata ensi sunnuntaina ja katsoa josko auttaisi.

Sitten omiin kokemuksiin: Itse treenaan rengaspaidalla, säärisuojilla sekä barbutalla, ja olen huomannut kovien pääosumien lisääntyneen vahvasti. Usein käy vielä niin että keihäs tyssää kilpeen, mutta painaa vielä sen kilvenreunan naamaani. Ja lujaa. Tästä päättelen ettei hän yritä tikata nopeasti vaan vahvasti, ei kivaa. Muuten en ole hirveästi kovaa osumaa ottanut, liekö sitten kilpi joka suojaa tarpeeksi, tai extrakerrokset... pehmustetta... :)

Itse koitan lyödä aina tilanteen mukaan joko nopeasti tai heikosti, mutta harvemmin lujaa. Poikkeuksena on se jos tyypillä on gambe/jokin muu oikeasti pehmustava panssari päällä. Rengaspaita ei pehmusta. Se on kova. Sanokaa toki jos olette eri mieltä niin voimme senkin väärinkäsityksen korjata.

Lopuksi toivon vielä että ihmiset (yleistettynä) ottaisivat ripauksen lisää sitä tervettä järkeä mukaansa, minä myös. Jos naama on uusi, saattaa henkilö olla aloittelija. Voitte kysyä onko, ja jos on, olkaa helliä.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Ahneman
Paroni
Viestit: 176
Liittynyt: Keskiviikko, 04.02.2009 14:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ahneman » Tiistai, 08.03.2011 12:10

Triks kirjoitti:Toinen arvaus voisi olla osumien ottamattomuus, mikä saa ihmiset lyömään kovempaa. Minä ainakin olen huomannut, että Espoon treeneissä osa porukasta pelaa aivan eri säännöillä kuin toiset, jotkut jopa ihan kokonaan omillaan.
Tämä pitää varmasti paikkansa. Ja jos se sitä vaatii, niin olen ainakin itse valmis siirtymään kohti ns. "Lasermiekkailua" meiningin rauhoittamiseksi. Myös kokemattomuus voi olla syy liian kovaa lyömiseen (for real) Esimerkiksi itse en osaa keihästä käyttäessäni säädellä lyönnin voimakkuuksia niin, ettei joukkoon mahtuisi muutama ikäväkin pommi.

Loppufinaalina mainittakoon vielä, että pari Coronalaista on jo lopettanut sunnuntaitreeneissä käymisen kokonaan. Ei kuulema ollut enää niin hauskaa.
Keihäs on rapid fire -ase.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 08.03.2011 12:23

Olen varmasti osasyyllisenä tuohon liian kovaa lyömiseen. Luulisin että syitä on monia, yhtenä tuo panssareiden lisääntynyt määrä. Ihan tavan rengaspaitakin liikkuessaan haittaa osumien tuntemista. Heiluva rengaspaita "hakkaa" ihan itsessään jolloin pienimmät hipaisut eivät tunnu. Puhumattakaan sitten näistä pahemmista eli levyistä, lamellaareista ja gambeista. Kun vastapuolen kaveri ei meinaa tuntea osumia niin aletaan lyödä kovempaa, ja kun lyöntivoimaa on kerran treenien aikana nostettu se ainakin minulla meinaa alitajuisesti jäädä sinne korkeammalle tasolle. Kun tätä tapahtuu jatkuvasti niin aletaan ruimia lujempaa.

Toisena tekijänä pidän, keskisuomalaisena lasermiekkailun kannattajana", kalibraatiota. Kun kaikkein pienimpiä hipsuja ei meinata ottaa edes t-paidan läpi niin on pakko alkaa lyödä kovempaa tuloksen saavuttamiseksi. Jos haluaa olla tehokas, ei jokaista vastaantulijaa voi alkaa "kokeilemaan" että millähän voimalla tämä suostuu iskut ottamaan, varsiasemiehenä on päälle tuleva kilpimies tiputettava heti.

DiabolusIgnis kirjoitti:Usein käy vielä niin että keihäs tyssää kilpeen, mutta painaa vielä sen kilvenreunan naamaani. Ja lujaa. Tästä päättelen ettei hän yritä tikata nopeasti vaan vahvasti
Ymmärrän ongelmasi, mutta sanoisin vaan että opettele torjumaan. Jos torjunta on hyvin ja oikein tehty ei se nouse kilpeä pitkin naamatauluun. Tuntuu olevan aika monilla kilpimiehillä sellainen oletus näissä treeneissä että sen kun juoksee hilparia päin niin siihenhän se tippuu. Kilpiä ei osata pitää jämäkästi kiinni ja sitten tulee terästä nassuun. Hyvässä keihäänpistossa on juuri siitä syystä hieman voimaa takana että se on vaikea torjua.

En tarkoita että kovaa lyöminen olisi mitenkään ok, mutta lyöntivoiman nouseminen on koko treeniyhteisöstä ja kaikkien toiminnasta nouseva juttu. Jos oltaisiin kaikki sekä osumien lyönti- että ottopäässä erityisen huolellisia niin varmasti auttaisi asiaa.
Kuva
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 08.03.2011 12:51

LehtoA kirjoitti:
DiabolusIgnis kirjoitti:Usein käy vielä niin että keihäs tyssää kilpeen, mutta painaa vielä sen kilvenreunan naamaani. Ja lujaa. Tästä päättelen ettei hän yritä tikata nopeasti vaan vahvasti

Ymmärrän ongelmasi, mutta sanoisin vaan että opettele torjumaan. Jos torjunta on hyvin ja oikein tehty ei se nouse kilpeä pitkin naamatauluun. Tuntuu olevan aika monilla kilpimiehillä sellainen oletus näissä treeneissä että sen kun juoksee hilparia päin niin siihenhän se tippuu. Kilpiä ei osata pitää jämäkästi kiinni ja sitten tulee terästä nassuun. Hyvässä keihäänpistossa on juuri siitä syystä hieman voimaa takana että se on vaikea torjua
Ehkä en ollut selvä. Tarkoitin siis että pisto PYSÄHTYY (lue, ei enää jatka eteenpäin-liikettä) kilpeen, mutta perään tulee vielä työntöä joka lyö kilpeni naamatauluuni, sen sijaan että vetäisi keihään takaisin uuteen lyöntiin. Toisin sanoen, siinä on liike 1, joka pysähtyy kilpeeni. Tämän huomattuaan keihäs aloittaa liikkeen 2, joka lyö kilpeni naamaani.

Ymmärrän kyllä tuon torjumisen, useimmiten saankin ohjattua keihään ohitseni kilvellä/miekalla.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 08.03.2011 14:35

Mielenkiintoista, selvästi eilen missasin jotain!

Mutta eipä silti. Muutama viikko sitten kiinnitin rottinkikelpoiseen grillikypärääni aventailin, nostaen koko höskän painon jonnekin seitsemän kilon kieppeille. Sen jälkeen ei ole enää tullut iskuja päähän jotka sattuisivat... lähinnä keihäät, joista tulevaa iskua ei ehtinyt huomata ennen kuin kolahti olivat ongelmana itselläni.

Muistelen, että viime keväänäkin käytiin samanlaista keskustelua, mutta niilläkään kerroilla en ollut itse mukana. Luultavasti lisääntyneet kävijämäärät ovat tälläkin kertaa ilmiön takana (joskaan eivät ehkä se pohjimmainen syy).

Asiaan täytyy mielestäni löytää kuitenkin muunlainen ratkaisu kuin ruveta rajoittamaan kävijämäärää tai käytettyjä haarniskoita.

Jos porukassa on sankareita, jotka useammin kuin muut aikaansaavat verta, hikeä ja kyyneleitä, on kenties jonkinlainen keltainen/punainen kortti käytäntönä paikallaan. Nimiä kyselemättä, onko asia näin? Jos oikein tarkkaan asiaa mietin, niin saattaa olla että jotkut joskus taistelevat välillä melko Suurella Sydämellä ...
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
DFade
Kersantti
Viestit: 52
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 19:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DFade » Tiistai, 08.03.2011 16:02

TL;DR:
Ehdotan nykyisen mättötappelun vähentämistä sisätreeneissä.
Linjoja ja panssarikimaraa on kivempi ja turvallisempi harrastaa ulkona riittävässä tilassa. Tämä lienee boffaajille selviö.


Oma luotaukseni:

Lisääntyneen väkivallan (olkoon päivän aiheen sateenvarjotermi) teoreettinen selitys on kohonnut tilannenopeus, jonka aiheuttaa suurempi ihmismäärä samassa tilassa. Mysteeri ratkaistu.

-Suurempi ihmismäärä ympärillä tappelussa aiheuttaa korkeamman adrenaliinitason. Suurempi ihmismäärä johtaa nopeampiin tilanteisiin.

-Panssarointi ja tietyt aselajit lisäävät boffauksen fyysisyyttä. Rajoitettu tila myös vähentää ihmisten kykyä valita sijaintinsa ja asemansa kamppailussa.

-Kohonnut tilannenopeus, adrenaliinitaso ja fyysisyys aiheuttavat tilanteiden hallitsemattomuutta, joka aiheuttaa vahinkoja.


Ehdotan tekniikkaan keskittymistä sisätreeneissä.
Rajoitetun tilan suurin hyöty saadaan assasiinitreenien kaltaisella kohdennetulla treenillä, jossa tarkoitus on kiinnittää huomiota lajin monipuolisuuteen ja mahdollistaa uusien taitojen kuivaharjoittelu. Samalla voi ehkä huomata ympärillään tuntemattomiakin ihmisiä. Tämä ei tarkoita treenaamisen tylsistymistä tai espanjalaisen ympyrän kolmioiden laskemista.

Tässä ei ole mitään uutta. Haastakaa.
En muuten ole tänä vuonna käynyt yksissäkään Leppävaaran treeneissä.

Jatkoprovo:
Liian kovaa lyöminen, osumien ottamattomuus, panssarien aiheuttamat vahingot, lisääntynyt fyysisyys ja joidenkin laskenut pelinautinto voidaan selittää aivan samalla ympäristötekijällä. Voimme tietenkin yksilöidä nämä syyt henkilöihin ja poistaa kentältä hurmoksesta kärsivät, panssaroidut, vääriä aselajeja harrastavat ja muuten ikävät pelaajat.
Viimeksi muokannut DFade, Keskiviikko, 16.03.2011 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 08.03.2011 16:13

Kaikki tai vähintäänkin suurin osa Espoon treenien kävijöistä varmaan allekirjoittaa toteamuksen joukkomättö vaan on kivaa. Käsittääkseni meillä on olemassa jo enemmän tekniikkaa painottavat treenit (ke-treenit), tosin en ole aivan varma mitä siellä nykyisellään tehdään, kävin vain kerran toiminnan alkumetreillä.

Näinkin isolla porukalla uskon olevan mahdollista saada aikaan hyvää, hauskaa ja turvallista joukkomättöä, vaikka tila onkin rajallinen eikä välttämättä kestä kävijämäärän äkillistä nousua enää tästä pisteestä.

Äkkiseltään voisin ehdottaa ratkaisuksi panssarikieltoa (pl. kypärät), olisiko kokeilemisen arvoista? Tätä voisi kokeilla vaikkapa vain kerran ja katsoa, vaikuttaako mihinkään. Itse olen ainakin saanut suurimman osan muutamien viime treenien ruhjeista nimenomaan muiden panssareista. Tässä keskustelussa joku (Pahistonttu?) taisi todeta saman. Toisekseen mitä olen treenien aikana tilannetta ehtinyt seuraamaan, panssarinyrkkirushit ovat aika hurjan näköisiä, kun vastapuolen mahdollisuus peruuttaa/väistää/tehdä oikein mitään on rajallinen.

Kilpiäkin pyörii treeneissä jo sen verran, että varsiasemiehet eivät ehkä ole ihan ilmaista jousenruokaa. Voin olla väärässäkin? Tällä hetkellä vähän hirvittää, kun ahtaassa tilassa ja nopeissa tilanteissa rymistelee +/- 40 ihmistä menemään, suurella osalla rautaa päällä.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 08.03.2011 16:50

Ennen panssarin ottoa käyttöön pääsin tosiaan noin puolessa vedoista lyömäetäisyydelle. Jouset napsi aika nopeasti panssarittoman varsiasemiehen pois. Jos panssarit kielletään pitäisi samalla kieltää jouset, muuten menee varsiaseiden käyttö todella kummalliseksi kun pitäisi koko ajan piilotella kilpien takana.
Kuva
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 08.03.2011 17:43

Ehdotan seuraavaa: Otetaan asia puheeksi seuraavissa treeneissä heti alussa ja noin puolessa välissä, kun viimeisetkin ovat saapuneet. Kiinnitetään asiaan huomiota ja yritetään olla kiltimpiä. Jos tämä ei toimi, niin ruvetaan miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 08.03.2011 17:45

Itse tulin seuraavaan lopputulokseen keskustelun ja ajattelun jälkeen.

Ehdotan että seuraavissa treeneissä pidetään pieni alkubriiffi joka sisältää kohdat 1-5.

1) EHDOTUS. Tänään lasermiekkailusäännöillä = EI KALIBRAATIOTA. Osuma on osuma vaikka vain naarmuttaisi.

2) KUULUTUS. Lyökää MAKSIMISSAAN sillä voimalla että voisitte itse hymy suussa ottaa saman iskun vastaan.

3) KUULUTUS. Jos, ja JOS, joku ei ota iskua MIELESTÄNNE oikein, KESKUSTELKAA asiasta skenaarion JÄLKEEN. Ja tehkää se molemminpuolisella kunnioituksella jotta jäisi hyvä mieli molemmille.

4) KUULUTUS. Kaikki tahallinen osumien huomaamatta jättäminen saa jäädä pois. Tosiasia on kuitenkin että lyöjälle usein jää ainakin epäilys siitä että osui, joka voi ja tulee johtamaan kovempiin lyönteihin.

5) KUULUTUS. JÄRKI KÄTEEN! Ei aiheuteta mitään tarkoituksellisia vaaratilanteita. Ei hypätä päälle, ei lyödä kilvellä (töniä saa, kohtuuden kanssa.) eikä varsinkaan lyödä tahallaan lujaa päähän/selkään. Muutenkin voi selkään tullessa vaikka sanoa "Tuiks!" (Kuten olen kuullut jonkun tekevän. Mahtavaa.), ja todeta että olet kuollut. Jos backstabbaat useampaa, lyö vaan nopeasti, mutta älä kovaa.

Näiden asioiden tarkoitus EI ole estää tappelemasta tehokkaasti, vaan tarkoitus on parantaa yleistä peli-iloa. Treeneissä on pahasti vikaa jos porukka jää pois sen takia että kokevat sen vaarantavan terveytensä.

Nuo caps lockilla tehdyt selvennykset ovat sitten varmuuden vuoksi, en epäile teidän lukutaitojanne rakkaat kanssaboffaajat :)

Mielipiteitä? Lisättävää?
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 08.03.2011 18:35

Pahistonttu kirjoitti:Ehdotan seuraavaa: Otetaan asia puheeksi seuraavissa treeneissä heti alussa ja noin puolessa välissä, kun viimeisetkin ovat saapuneet. Kiinnitetään asiaan huomiota ja yritetään olla kiltimpiä. Jos tämä ei toimi, niin ruvetaan miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Tätä olin myös miettinyt. Tehdään näin.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 08.03.2011 21:33

komp Tonttu ja Triks. Kiinnitetään asiaan huomiota, ja konkareiksi itsensä kokevat HUOMAUTTAKAA KUN NÄETTE HUOMAUTETTAVAA!

Ensi sunnuntaina paikalle tulee luultavasti väkimäärän ennätys, joten nätisti tappeleminen ja hyvä käytös olkoot erityisessä tarkkailussa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 08.03.2011 21:35

Kannatan Hyvistontun ehdotusta. Kaikenlainen eri aseiden tai varusteiden kieltäminen taas mielestäni ei ole hyvä idea. Osa ihmisistä rakastaa harrastusta juuri jousimiehenä tai panssarimörkönä. Uskon, että tällä olisi todella karsiva vaikutus treeneihin ja jopa harrastajiin. Huonosti käyttäytyville panssarimiehille pitää vaan sanoa rakentavasti, jos meno on liian hurjaa.

Itse olen tänä talvena käynyt sunnuntai treeneissä todella vähän ja keskittynyt keskiviikko treeneihin (koska huomasin, että yhdet hyvät teknikka treenit kehittävät yksilötasolla enemmän kuin koko kauden mättö treenit), mutta ne treenit missä olen käynyt ovat kyllä olleet aika intensiivisiä. Olen myös huomannut, että haluan käyttää AINA kypärää ja pitkiä vaatteitä sunnuntaitreeneissä. (itse tosin pidän kovasta ryminästä ja kovasta kalibraatiosta).

Noita sääntöjä ja hyviä tapoja kannataa kyllä aina tasaisin väliäjoin käydä läpi jos tuntuu, että mopo karkaa käsistä. En kuitenkaan lähtisi kieltämään tai muuttamaan mitään radikaalisti ennen tuota pahistontun ehdotusta.

Jos väkeä ja panssaria on paljon, kannattaa kuitenkin mielästäni taistelut pitää lyhyinä ja leveänä, niin kuin on jo ehdotettu. Eli leveys suunnassa nopeita linjamättöjä ilman respoja. Ahtaassa tiloissa väsyneet respaajat yleensä lyö ja toimii hölmösti. Molemmille puolille voi myös merkitä kuningaat tai vastaavat, jonka kuoleminen lopettaa pelin heti. Näin saadaan lyhyempiä ja varovaisempia matseja. Joukot voidaan myös jakaa esim. 5 hengen pienryhmiin missä on lippu mikä pitää varastaa. Voittaja on se joka kerää ensimmäisenä esim. 3/4 osaa vastustajan lipuista. Tämä varmasti ohjaisi taisteluita rauhallisempaan ja varovaisempaan suuntaan. Tämä myös tietysti pakottaa ihmiset ajattelemaan muutakin kuin mättöä ja rynnäkköä. Ehkä joku jopa oppii hieman taktiikkaa ja pelisilmä kasvaa? Osan pelaajista voi myös laittaa vaihtopenkille odottamaan, että joku kuollut tulee läpsäisemmän, näin kaikki ei ole samaan aikaan ahtaalla, mutta kaikki pääsevät joka skenuun. Treenien välissä ja lopussa voi myös pitää tekniikkan opetus juttuja tai muodollisia harjoituksia, jos todetaan, että jengi käy liian kuumana. Silloinkun olen paikalla niin voin tämmöisiä vetää, jos tarvetta on.

Mainostaakseni taas keskiviikko treenejä, jos joku haluaa rauhallisempaa boffausta ilman hampainen kirestelyä tai ilman karjumista kun jengi ei kuuntele ohjeita niin tervetuloa. Suurinpiirtein joka toinen kerta on tarjolla peruskamppailu juttuja, jotka on sidottu keskiaikaan ja joka toinen kerta sitten perus asetekniikkaa. Aina voi kuitenkin vain boffata jos kamppailu jutut ei nappaa. 80% on pärjännyt koko kauden tähän asti ihan vaan verkkareilla. Täytyy myös sanoa, että keskiviikko treeneissä aktiivisesti käyvät uudet tyypit ovat kehittyneet talvessa ihan käsittämättömän paljon verrattuna muihin aloittelijoihin. Eron huomaa varsinkin sunnuntai treeneissä kun miehiä saa todella varoa. Ensi kaudelle keskiviikko treenit ilmeisesti siirtyvät Etsubon hallintaan, mutta sama meininki jatkuu. Ajatus toisista treeneistähän aikoinaan lähti mm. juuri tarpeesta jakaa kasvavaa väkimäärää. Voimme Skylarkin kanssa antaa sunnuntaina lyhyen näytöksen ja briiffin keskiviikko treeneistä. Keskiviikko treeneissä ei ole muuten ollut mitään kalibraatio tai osumattomuus ongelmia, mutta uskon että tämä johtuu nimenomaan väkimäärästä ja ei niin inteesiivisestä mätöstä. Ainoa ongelma on, että treenit loppuu kun aika tulee täyteen, eikä voi vetää aamuun asti =(
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
berserker
Sotilasmestari
Viestit: 82
Liittynyt: Keskiviikko, 20.02.2008 21:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja berserker » Tiistai, 08.03.2011 21:43

Jos kokee, että iskut tuntuvat liian lujilta ja sattuu, niin sillon voi hommata
panssaria sen mukaan ettei tarvitse olla huolissaan asiasta (tai treenata
itsensä siihen pisteeseen etteivät vastustajan iskut tule läpi :p) Mielestäni
pieni kipu on tuossa asiassa paras opettaja. silloin oppii kummasti
suojaamaan niitä paikkoja paremmin mitkä ovat useimmiten kipeinä.
Missään nimessä motivaatio boffaukseen ei kenellekään voi/saa olla toisten
tahallinen satuttaminen tietenkään, mutta kaikki nyt varmaan ovat
kokeneet tilanteita joissa adrenaliini virtaa, veri kohisee päässä ja kaikki
tapahtuu sekunneissa, silloin usein tulee iskettyä
"eläimellisellä reaktionopeudella" jolloin sitä iskun tehoa ei tule niinkään säädettyä,
näitä nyt varmaan tapahtuu, kuten sanottu, useimmin massatapahtumissa,
eikä niinkään perustreeneissä, mutta voi treeneihinkin panssaroitua.
Jos bofferimättö on muka jonkun mielestä liian rajua niin koittakaa
taistelua teräsaseilla missä kilpibashikin on sallittua.
Ulfnar,s Ministry of Propaganda
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pääkaupunkiseudun boffaajat”