Tilanteita, joissa päätit olla ottamatta osumaa

Palaute ja jälkipelit
Leldin
Kapteeni
Viestit: 135
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:35
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Leldin » Tiistai, 08.07.2008 13:57

Onhan se sen verta sanottava että ainoa minkä itse myönnän ja muistan skipanneeni oli Nuoli joka ammuttiin tornista ja viilti juuri olkapäätäni jatkaen matkaa.

En ottanut osamaksi ja ei myöskään nuolenampunut possukaan sitä laskenut. tilanne käytiin kuitenkin läpi myöhemmin ja olimme samaa mieltä.

Oli kuitenkin hyvä laukaus Tapsa ;)
....
Stugane
Soturi
Viestit: 38
Liittynyt: Maanantai, 26.05.2008 18:40

Viesti Kirjoittaja Stugane » Tiistai, 08.07.2008 15:36

En muista kuka oli vastassa viimeisessä isossa mettäskenussa, mutta en ottanut osumaksi nopeata huitaisua joka osui kilttiini(saattoi hipaista vyön solkeani). Kaveri joka löi oli jo hävinnyt paikalta paettuani onnistuneesti taistelukentältä, joten en päässyt selittämään tilannetta tarkemmin hälle. Tosin kaveri sai iskettyä minulta käden pois, joten eiköhän se tyydyttänyt kaveria ihan hyvin.

Toinen oli isku keihäästä(linnanvaltaus respoilla) joka osui ensin kilpikäteeni ja kimposi siitä kylkeeni kylki edellä. Kaveri rupesi huutamaan että olin saanut kuolettavan osuman, mutta itse ajattelin ettei siinä ole mitään järkeä ottaa osumaa nuijakeihäästä. Anteeksi tästä, mutta luulisin että olin oikeassa ;)
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Tiistai, 08.07.2008 16:42

Itse lopetin taistelun jo "liiankin" aikaisin. Jos joku kävi louskuttamaan, että kuolit, vaikka itse en osumaa huomannut, otin siitä kuoleman.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 08.07.2008 17:58

Linnaa puolustettaessa olin muurilla kilpenä ja sillointällöin tuli iskuja selkään joiden lähdettä en tiennyt enkä nähnyt, mutta takanani oli vain omia keihäsmiehiä tökkimässä ylitseni, oletin osumat omien jätkien polviksi joten jätin ne laskematta. Varmistin myöhemmin päätelmäni, kun tilanne hieman rauhoittui.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Taape
Soturi
Viestit: 28
Liittynyt: Sunnuntai, 10.12.2006 22:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Taape » Tiistai, 08.07.2008 18:09

Jätin ottamatta pääosumaa kun kaksi kertaa keihäs siveli juuri ja juuri pystyssä sojoittavaa siilitukkaani, olisi vähän sama kuin osuisi kengännauhoihin. Toivottavasti kukaan ei pahastunut hirveästi.

Edit: Toisaalta palautin palveluksen kuolemalla ensimmäisestä lyönnistä monta kertaa unohtamalla että oli rengaspanssari päällä..
Avatar
Harmburger
Paroni
Viestit: 236
Liittynyt: Lauantai, 25.03.2006 14:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Harmburger » Tiistai, 08.07.2008 18:17

Linnassa tuli keihään varresta osumia ja kerran kopsahti nuolen varsi päähän. En ottanut osumaksi. Kertaalleen päähäni tipahti heittokeihäs. Tajusin mikä se oli, vasta kun näin sen maassa vieressä ja kävelin kentän laidalle. Jos olisi ollut edes hattu päässä, en olisi varmaankaan tuntenut koko hökötystä. Kerran tai pari otin käsiosumaksi lyönnin, joka tuli tarpeeksi ylös olkapäähän ollakseen torso-osuma. Tajusin tilanteen vasta jälkikäteen ja pyydän anteeksi iskujen antajilta.
Avatar
Gregorius
Herttua
Viestit: 708
Liittynyt: Torstai, 23.03.2006 18:23

Viesti Kirjoittaja Gregorius » Tiistai, 08.07.2008 19:23

Noh, minulla oli kaksi keskivartalopanssaria päällä (coat-of-plates ja rengashaubergeon) ja mieleeni muistuu ainakin yksi tilanne, jossa lauma verenhimoisia kuolalaisia liittolaisineen hyökkäsi meidän kimppuumme Riskissä. Eräs kuopiolainen teki selväksi, että sain ilmeisesti aika kasan osumia tuntematta niistä yhtäkään, ja olin kääntänyt aseen vasta kun kypärä helähti toisen kerran :oops:
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 08.07.2008 19:26

Itse otin ne kaikki 4 osumaa jotka sain. Ei siinä muuta voi kun Vishan juoksee päälle ja hutkii sut mustelmille. Kerran tuli keihäästä niskaan ja kerran luovutin kun nuolet loppuivat kesken. Sit siinä kukkulan valtauksessa tuli aikas hyvin turpaan enkä meinannut päästä pois paikanpäältä. Se oli aika kamalaa....

Itse annoin montakin osumaa ja ne jätettiin huomiotta. Valitettavasti enimmäkseen Vishnan puolelta.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Tiistai, 08.07.2008 19:45

Accu kirjoitti:Itse otin myös kaikki osumat, yhden nuoliosuman tosin meinasin jättää ottamatta linnataisteluskenaariossa kun se mielestäni ei ainakaan kärki edellä minuun osunut, taisi osua nuoliviinistä törröttäviin nuoliin tms. Vähän aikaa hölmistyneenä katseltuani tulikin sitten niin hirveää huutoa possuilta että "kuolit kuolit".
Jos tilanne oli se missä minä ammuin ja huusin, se oli tarkoitettu vieressäsi seisovalle. Pahoittelen jos huudot näyttivät kohdistuvan sinuun. Kyseessä saatta toki olla eri tilannekin.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Tiistai, 08.07.2008 20:20

Mäiskeessä X sain liittolaisen keihään varresta takaapäin. Vihollista selässä ei ollut. Katsoin taakseni, kukaan ei pahoitellut, että "tapoin sut, sori". Ilmeisesti terä ei osunut ja päätin jatkaa taistelua (osumahan oli yllättävä, eli olisin kuollut vaikka panssaria olikin).
Avatar
Rumiluntti
Herttua
Viestit: 610
Liittynyt: Sunnuntai, 06.01.2008 22:13
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rumiluntti » Tiistai, 08.07.2008 20:41

JP666 kirjoitti:toinen oli kun puollustimme linnaa, meillä oli hyvä kilpi muuri siinä ihan pienessä vasemmalla olevassa sisään tulossa, meidän jousi tuli siihen että tarvitaanko täällä apua nousin ja käänsin päätäni ja sanoin ei täällä mitään tarvita ihan hyvin me täällä vedetään juuri kuin olin käätämässä päätä takaisin huomasin keihään tulevan kohti tein refleksi väistön ja olin HUH KUN KÄVI LÄHELLÄ. kaverit siinä vasta puolella sitten ihmetteli että eiköse muka osunut tai jotain muuta suputti en kuullut kunnolla ja kysyin siitä muurin takaa että oliko se osuma he eivät osanneet vasta niin otin osuman. En siis tuntenut mitään kasvoissani.
Taisi olla minun pisto, itse en olisi osumaksi laskenut ja yritin sitä huutaakkin. Melkoista herrasmieskäytöstä, pistin huomion skenaariolappuun :wink:
latexdragon
Asemies
Viestit: 19
Liittynyt: Sunnuntai, 25.05.2008 20:23
Paikkakunta: Taipalsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latexdragon » Tiistai, 08.07.2008 22:47

Minä huomasin muutaman kerran ottavani osumat liiankin herkästi, taisin kerran unohtaa sen panssarinkin tuoman osumaedun. :D

Muuten jätin kerran iskun laskematta, itseasiassa suurkuninkaan tapossa, koska häneen oli tullut jo varmaan 5-6 kuolettavaa iskua niin minulta kuin muutamalta muultakin, ja silti miekka viuhui vielä hetken kaikkien niiden lyöntien jälkeen, eli ei ollut kyse mistään samanaikaisesta deathblowsta. (Eipä silti, se oli kyllä panssariosuma, eikä sen jälkeen enää tullut faitteja, mutta silti, tunnustan, olisin pitänyt panssariani vahingoittumattomana. :D )

Toisen kerran jätin iskun huomioimatta, kun vastustaja itse jätti aivan selkeän iskun ottamatta vastaan (panssaroimattomaan kohtaan kuolettava osuma), niin totesin, että reilu peli sitten varmaan puolin ja toisin, "jos et sie huomaa, nii en miekään tällä kertaa." :wink:

Muuten kyllä, jos jotain jäi huomioimatta, niin on tosiaan jäänyt _huomaamatta_ ja täysin vahingossa.
-From the two evils I choose the one I haven´t tried yet-
Mesikämmen
Kapteeni
Viestit: 118
Liittynyt: Keskiviikko, 11.10.2006 20:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen » Tiistai, 08.07.2008 23:17

Yksi rämän keihäs tuli pärstää päin RISKissä, mutta se tuntui tässä päässä vain teipin suhaisulta, joten päätin jättää sen laskematta... Siinä ääneen sitä mietiskelinkin, eikä keihäsmies näyttänyt mitenkään loukkaantuneelta.

Linnaa puolustaessa taas jätin yhden nuolen osuman ottamatta, koska olin silloin juuri kumartuessa hold-huudon takia. Olihan minulla panssarikin, mutta ilman holdia olisin luultavasti väistänyt tai torjunut nuolen. Suuri osa oli kuitenkin jo kumartunut, joten ei kai siinä mitään väärää ollut...

Saatoin jättää muutaman kuolonsyöksyläisen iskun ottamatta, toisinaan taas otin niidenkin iskut vastaan, vaikka olivatkin sääntöteknisesti jo kuolleet. Ei niitä kuolonsyöksyjä enää, k?
Do want.
Medal
Herttua
Viestit: 626
Liittynyt: Maanantai, 07.04.2008 14:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Medal » Torstai, 10.07.2008 11:53

minulle jäi eniten epäselväksi linna tappelussa (sillon kun ruotsi oli hyökkäämässä olikohan se sunnuntaina) kun suojasin kilvelläni lähellä sivu sisään käyntiä ja tunsin monta kertaa kuin joku olisi lyönyt jalkaan mutta vieressä oleva keihäs tuntui saavan "osuman"aikaan.
ja se minä olin possujen keskiraskas kite kilvellä (monet erehtyivät mannuksi :wink: )
Manikyyri
Kreivi
Viestit: 370
Liittynyt: Keskiviikko, 02.01.2008 23:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Manikyyri » Torstai, 10.07.2008 12:58

Selkäänpuukotin RISK:ssä yhtä Leskentekijää ja kun miekkani oli n. 10 sentin päässä kohteesta tämä aloitti lyönnin taaksepäin ja osui minuun. Jos kohde olisi hieman aikaisemmin aloittanut iskun, olisin ottanut sen. Osuin muutenkin aikaisemmin.
hopea patongisti
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Torstai, 10.07.2008 14:03

Kuolonsyöksyt kyllä ovat pahimpia, kun näkee jo että syöksijä saa sen tarvittavan määrän iskuja, jatkuu meno vielä vähän aikaa ja joutuu siinä sitten itsekin varmistelemaan vielä "varmuuden vuoksi" että tyyppi lopettaisi. Linnaskenaariossa varsinkin turhauttavaa kun aiheuttaa
a)aukon siinä missä kuolee, yleensä makaamalla siinä.
b) kerää miekkoja kuin magneetti johtaen siihen...
c) ...että hyökkääjille avautuu aukko lyödä/tökkiä
Näitähän tuli pari ignorattua ihan vain sen takia kun oli jo sääntöteknillisesti kuolleet.
Ei niitä kuolonsyöksyjä enää, k?
kiitos :roll:

Muutaman kerran löysä tunika ja hipaisu taisi tulla ignoorattua.

Mutta muistetaan kuitenkin että kuun ja venuksen asennot voivat aiheuttaa osumien ignorausta yhtä paljoin kuin paksu panssari ja kevyet hiparit.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 10.07.2008 16:44

Manikyyri kirjoitti:Selkäänpuukotin RISK:ssä yhtä Leskentekijää ja kun miekkani oli n. 10 sentin päässä kohteesta tämä aloitti lyönnin taaksepäin ja osui minuun. Jos kohde olisi hieman aikaisemmin aloittanut iskun, olisin ottanut sen. Osuin muutenkin aikaisemmin.
Tämä kyllä kaiketi laskettais osumaksi. Itse ainakin laskisin (siis jos lyönti on jo lähtenyt). Lisäksi jos et olis päässyt vapaasti valitsemaan kohtaa kohon lyöt, ei se olis selkäänpuukotus. Eli jos se toinen oli tosiaan SUA lyömässä tossa, ei se väldee ollu sitä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
keredwel
Kapteeni
Viestit: 102
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 20:48

Viesti Kirjoittaja keredwel » Torstai, 10.07.2008 18:25

ainoan vartaloon tulleen iskun, jonka jätin huomioimatta, oli kukkulassa kun entalialainen puski berserkkinä meidän linjan (joka muistutti siinä kohtaa kyllä enemmän jonoa) läpi saaden osumaa vähän kaikilta. tämä mätti ympäriinsä juostessaan läpi, osittain varmasti myös puolustaakseen itseään enemmiltä osumilta. sain hänen miekastaan myös hittiä, mutta soturi oli jo selvästi siinä vaiheessa kuollut aikaisempiin iskuihin joten en laskenut.

linnaan hyökätessä sain ensin nuolesta glaiveeni. en torjunut aseella, seisoin paikoillani, mutta ihmeen kaupalla nuoli osui juuri siihen varteen (pidin vielä asetta muuten vaan edessäni). huusin, että aseeseen osui. vähän myöhemmin samassa skenussa toinen nuoli osui vesipullooni, kun se heilui sivulla (erillään) vartalostani. huutelin taas että pulloon osui. en laskenut niitä, koska laskelmoin, että oikeassa elämässäkin voi nuoli tömähtää aseeseen tai pulloon vahingoittamatta kantajaa.
where have all the river pirates gone?
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 10.07.2008 18:40

keredwel kirjoitti:ainoan vartaloon tulleen iskun, jonka jätin huomioimatta, oli kukkulassa kun entalialainen puski berserkkinä meidän linjan (joka muistutti siinä kohtaa kyllä enemmän jonoa) läpi saaden osumaa vähän kaikilta. tämä mätti ympäriinsä juostessaan läpi, osittain varmasti myös puolustaakseen itseään enemmiltä osumilta. sain hänen miekastaan myös hittiä, mutta soturi oli jo selvästi siinä vaiheessa kuollut aikaisempiin iskuihin joten en laskenut.

linnaan hyökätessä sain ensin nuolesta glaiveeni. en torjunut aseella, seisoin paikoillani, mutta ihmeen kaupalla nuoli osui juuri siihen varteen (pidin vielä asetta muuten vaan edessäni). huusin, että aseeseen osui. vähän myöhemmin samassa skenussa toinen nuoli osui vesipullooni, kun se heilui sivulla (erillään) vartalostani. huutelin taas että pulloon osui. en laskenut niitä, koska laskelmoin, että oikeassa elämässäkin voi nuoli tömähtää aseeseen tai pulloon vahingoittamatta kantajaa.
Hmmm... Tämä on taas niitä, että kun tuo nuoli vain hipaisi juttuja. Tiedätkö kuinka vaikeaa on osua nuolella noinkin hyvin? Itse olisin ne osumaksi ottanut. Sillä selvästikkin tunsit osumat. Vesipullokin on sinussa kiinni. Se ei ole mikään panssari...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Torstai, 10.07.2008 21:12

Riskissä kaveri löi keihään lappeella kypärääni. Ei siinä ainakaan mitään selkeää terää näyttänyt olevan. Tyyppi häipyi nopeasti muualle taistelemaan ja hetken asiaa ihmeteltyäni jatkoin itsekin tappelua.

Linnan muurin yli lensi heittokeihäs syvälle linnoitukseen, kääntyi ilmassa poikittain ja osui minuun sekä toiseen rämäläiseen. Ei laskettu osumaksi.
Noudettava
Kreivi
Viestit: 378
Liittynyt: Keskiviikko, 30.04.2008 19:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Noudettava » Lauantai, 12.07.2008 12:42

Jossain kenttä skenussa sain luultavasti osuman eväspussiini jossa oli myös kenttäpullo. En huomannut osumaa, mutta vastustaja näytti hieman yllättyneeltä kun jatkoin hyökkäämistä. Jos se oli osuma niin anteeksi.
Avatar
keredwel
Kapteeni
Viestit: 102
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 20:48

Viesti Kirjoittaja keredwel » Lauantai, 12.07.2008 19:47

Haltia kirjoitti:Hmmm... Tämä on taas niitä, että kun tuo nuoli vain hipaisi juttuja. Tiedätkö kuinka vaikeaa on osua nuolella noinkin hyvin? Itse olisin ne osumaksi ottanut. Sillä selvästikkin tunsit osumat. Vesipullokin on sinussa kiinni. Se ei ole mikään panssari...
tiedän kyllä varsin hyvin, että nuolella - varsinkin bofferinuolella - ei ihan tuosta noin vain aina napakymppiin osuta.

aseosumassa ensimmäinen ajatus oli pikemminkin "huh, tuuripelastus". en osannut ajatella sitä tilanteena, jossa pitäisi miettiä, ottaako nuolen kuolettavana osumana vai ei. toinen proppiosuma meni pitkälti samaa linjaa, rynniessä hyökkäykseen muodostelmassa ei oikein ehtinyt jäädä hidastamaan olisiko-vai-eikö. myönnän kuitenkin, että vähintäänkin vesipullo olisi varmaan pitänyt ottaa jalkaosumana.

skenaarion jälkeen ei kuitenkaan tullut selvittelytarvetta, joten en usko että asiasta koitui liiaksi harmia ampujille.

edit: säännöissä ei tietääkseni ole mainintaa varuste-/vaateosumista? tulevaisuuden kannalta niitä voisi ehkä selventää, mieluummin jokin selkeä säännös kuin "omatuntolinjalla" meneminen.
where have all the river pirates gone?
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Lauantai, 12.07.2008 20:36

...
Viimeksi muokannut JP666, Lauantai, 12.07.2008 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Lauantai, 12.07.2008 21:26

Jos vesipullo roikkuu irrallaan kehosta niin, että ilman sitä nuoli olisi mennyt kokonaan huti, ei sitä minun mielestäni tarvitse laskea, eikä siinä ole mielestäni mitään epäselvää. Turha sitä on jousille mitään armonpaloja alkaa antamaan niin että "koska nyt sattuu olemaan vaikea osua niin melkein-osumatkin pitäisi laskea".
Avatar
atoivola
Paroni
Viestit: 163
Liittynyt: Maanantai, 10.07.2006 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atoivola » Lauantai, 12.07.2008 21:28

keredwel kirjoitti: edit: säännöissä ei tietääkseni ole mainintaa varuste-/vaateosumista? tulevaisuuden kannalta niitä voisi ehkä selventää, mieluummin jokin selkeä säännös kuin "omatuntolinjalla" meneminen.
Tämä kuuluisi oikeastaan Säännöt-osioon (ja ehkä jo seuraavien järjestäjien sääntövastaaville), mutta kerronpa oman yksityisen käsitykseni. Minusta tulkintoja on kaksi: selkein "omatuntolinja", jota myös useimmat noudattavat, on se, että varusteeseen tullut osuma otetaan silloin, kun se ilman kyseistä varustetta olisi osunut taistelijaan itseensä (edes hipaisuna). Tuntuu luonnolliselta.

Toinen, tiukempi tulkinta (ilmeisesti suositeltu?) on se, että kaikki soturissa kiinni oleviin varusteisiin tulleet osumat lasketaan. Kummassakaan tulkinnassa viitanhelmaa ei siis lasketa, sen sijaan osuma rengaspaidan helmaan vie panssarin. Erona ovat juuri nämä vyölaukut ym. ripustukset. Itse jätin ottamatta paksua laukkua hipaisseen osuman linnahyökkäyksessä - jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ottaa. Itsekin jousimiehenä tiedän kyllä, ettei osuminen ole helppoa... Katsoin ampujaa ja taputin laukkuani, hän nyökkäsi, joten mitään kaunaa tilanteesta tuskin jäi.

Poikkeuksena tietenkin aseet, joiden passiivinen torjunta lasketaan torjunnaksi myös nuolien suhteen (ammuin samaa keihäsmiestä kahdesti keihäänvarteen samassa linnaskenaariossa... :roll: )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”