Sivu 1/1

Ryhmien parittaminen? / Flanking

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 00:44
Kirjoittaja Falcata
Pariin otteeseen ryhmien parittaminen otettiin puheeksi. Ylipäänsä voitaisiin tässä topikissa selvittää, mitkä ryhmät osaavat pelata kimpassa jne. Ilmeisesti McPossut osaa toimia yhdessä aika hyvin? Mitenkäs muut?

Sitten tuosta ryhmien parittamisesta. Itsekään en kiinteitä taistelupareja välttämättä kannata, mutta välillä parittaminen voisi olla oikeinkin hedelmällistä. Muerte-Rutto kombolla saadaan tuntuva jysäri johonkin kohtaan, mutta jääkö koko muu Sveanmaan armeija ilman riittävää iskuvoimaa? Toisaalta, tekeekö iskuvoiman jakaminen armeijasta tehottoman?

On vesiselvää, että liittolaisarmeijamme tulee pitämään linjan, ja me vyörytämme sivusta ja selästä. Vyörytämmekö vain toiselta puolelta, vai jaammeko armeijamme esim. vasempaan ja oikeaan siipeen? Jos jaamme armeijamme kahteen osastoon, tulee kumpaisenkin vahvuus olemaan n. 50-60, mikä on vyörytyspoppooksi varsin mehevä määrä. Tuolla määrällä menee kevyesti vastustajan lukumäärältään olemattomista kevyistä ryhmistä yli, jonka jälkeen edessämme siintääkin vihollistemme perse. Miten muuten suhtaudumme vastustajan keveisiin? Jätämmekö huomiotta, tapammeko ensin, vai tapamme vain jos lähtevät perään?

Toinen vaihtoehto on tietty valtava reilu sadan hengen avoin häröpallo muodostelma, jolla motitetaan vähän isompia ja raskaampiakin joukkoja. Isosta häröpallosta voisi sitten tarpeen tullen irroittaa eri kokoisia osastoja tekemään läpimurto kun linjassa havaitaan aukko ensi kosketuksen jälkeen.

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 00:57
Kirjoittaja Pahistonttu
Liittolaisemme voi hoitaa korkeintaan vähän yli puolet linjamme pituudesta, eli me emme voi ajatella, että he pitävät linjan ja me kaikki koukkaamme, myös meidän on tehtävä osuutemme ja sille osalle sattuu varmasti myös vahvoja ryhmiä...

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 01:10
Kirjoittaja JP666
kylläse näin on nähtävä... :/ osa meistä tappelee varmaankin joissain skenaariossa ainankin osan aikaa linjassa huom oletan että viisi henkilöa... :oops:

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 01:34
Kirjoittaja Falcata
Paitsi jos saamme liittolaiseksemme Viron armeijan, jolla on pelkkiä linjamiehiä. Silti taitaa meidän linjamme jäädä lyhyeksi. Eniveis, hieman kuvitusta:

Kuva

Tältä voisi tilanteen kuvitella näyttävän kenttätaistelun, metsäkohtaamisen tmv. alussa. Vihollisella on pitempi linja, mutta meillä on skirmaaja ylivoima.

Kuva

Linjat etenevät. Joko koukkaamme koko linjan taakse, tai sitten esim. hoidamme vihun skirmaajat ensin jottei meidän linjaa flankita. Todennäköisesti ainakin kokemattomat kevyet lähtevät meidän peräämme, jolloin voimme huoletta nopeasti motittee heidät.

Kuva

Tähän tyyliin. Jos ne ei lähde perään niin a) motitetaan ne heti alkuunsa tai b) annetaan niiden olla (vaara että oma linjamme koukataan).

Kuva

Ja perseessä ollaan. Jotta tällainen toimisi, meidän täytyy olla todella nopeita, ettei vihollisen omaamme vahvempi linja ehdi murjoa meidän linjaa kasaan. Linjaan tietty lykätään ne liittolaisarmeijan skirmaajat. :)

Sitten vielä tuosta flankkimisesta. Kun pääsemme selustaan, iskemmekö heti kiinni reunoilla ja lähdemme rullaamaan molemmilta reunoilta keskelle päin, vai iskemmekö kankkuun kiinni vasta linjan keskellä, ja rullaamme ulospäin? Keskelle iskiessä kohde ei takuulla ole tietoinen meistä, varsinkin jos kontakti on jo otettu. Reunoilla väki näkee meidän koukkaavan ja on siksi valppaampaa. Muutoin kyllä reunoilta keskelle tuntuu jotenkin siistimmältä. Vähän tietty varmaan riippuu onko liittolaislinjamme mallia vahva vai heikko keskusta?

Ylipäänsä kontaktista. Väistämättä pitkissä respaskenuissa ja muutenkin päädytään tällaiseen tilanteeseen:

Kuva

Elikäs meidän parin ryhmän skirmausosasto kohtaa yksinäisen / taistelusta hieman erilleen jääneen raskaan, ison ryhmän. Todennäköisesti molemmat ovat tietoisia toisistaan.

Kuva

Lähdetään motittamaan.

Kuva

Ja spläts, pihdit kiinni. Ongelmana tässä on se, että yksi ryhmistämme kohtaa kilpikeihäs muurin, joka ei varmasti tunnu hyvältä. Kertokaa te kokeneemmat miten hoidatte nuo tilanteet. Jotenkin näin?

Kuva

Eli tuo kilpikeihäsmuurin kohtaava ryhmä jarruttaa / ottaa etäisyyttä ja syöksyy taas päälle kun muut ovat jo päässeet kunnolla ahteriin kiinni?

PS: Kyllä, minulla on hyvin tylsää ja Sohu-kuumeessa en keksinyt mitään muuta tekemistä. Vaikkei tästä mitään hyötyä olisikaan niin keskustellaan silti, sitähän kaikki kuitenkin haluaa? :)

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 03:39
Kirjoittaja Wizzyli
Jarruttaminen/perääntyminen on oikea ratkaisu. Itse Hannibal käytti tätä taktiikkaa roomalaisia vastaan ja se toimi silloin, miksi ei nytkin.

Eli etulinja ottaa kontaktin mutta lähtee pakittamaan hitaasti juuri ja juuri taisteluetäisyydellä niin, että pysyy hengissä eikä anna vihollisen juosta yli. Vihollisen linjalle tulee taistelusokeus päälle ja he luulevat voittavansa alivoimaista vihollista eivätkä tajua että oikeasti heitä saarretaan ja homma kusee.


Ongelma on se että vihollinen yleensä pyrkii myös levittämään linjaansa mahdollisimman laajalle, ettei juuri tätä pääsisi käymään. Tämä toimii etenkin kevyitä vihollisia vastaan, kun ei ole pelkoa siitä että tulisimme yli.

Tätä varten mekin tarvitsemme nyrkkiosaston joka tekee tälläiseen levitettyyn (ja siksi heikkoon) linjaan reiän josta skirmaajat pääsevät toteuttamaan itseään. Irlantilaisia voi käyttää tähän, possujen armeija ei pahasti hätkähdä jos meitä kuoleekin ~10 henkeä rynnäkössä.

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 10:10
Kirjoittaja LehtoA
Itse näkisin tällaisena potentiaalisena nyrkkiosastona esimerkiksi meidät. Meillä on eturiviin isoja kilpiä ja useampiakin varsiaseita tehoa tuomassa. Levinneeseen vihollisriviin todennäköisesti saamme puhkaistua reiän.

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 15:19
Kirjoittaja JP666
ajattelin aivan samaa LehtaA:aan kanssa. siinä vaiheessa kun vihollinen näkee että me ollaan rivistä läpi niin niille iskee paniikki ja todenäköisesti vaan alkavat painaa täysiä kohti meidän toista armejaa. :roll:

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 16:11
Kirjoittaja Falcata
Ruton lisäksi Muerte on ainakin Pahistonttujen puheiden mukaan toinen potentiaalinen iskuryhmä. Kentän oikealle laidalle Rutto + pari muuta ryhmää, toiselle Muerte ja pari muuta ryhmää? Nämä pari muuta ryhmät voisivat toisella puolella olla esim. Possut & Mantu (~50?), toisella puolella taas loput skirmaajat, Vasara, Tuska, Korpit vainaat (~40?). Pitäisi olla melko lailla yhtä vahvat nuo puolet. Tai miksei laittaa Muertea ja Ruttoa samalle puolelle, niin että toinen puoli koostuisi skoteista ja pari muusta ryhmästä, toinen lopuista?

Oli miten oli, kokemattomat ryhmät (Vasara ja Korpit) taitavat tarvita mukaansa yhden vähän kokeneemman ryhmän, jotta ei tule sellaisia mihis-helkkariin-me-nyt-mennään jäätymisiä, eikä myöskään jäätäisi turhan innokkaasti jahtailemaan yksittäisiä vihuja. Vasaran kohdalla ei ongelmaa pitäisi noista ylläolevista olla, mutta ei se kokeneempi ryhmä siinä vieressä pahaakaan tee. Ainakin meidän soltuille tulisi mukava motivation boost jos saataisiin tapella ruttolaisten kanssa rinta rinnan, heihin kun tutustuttiin jo Orivedellä. :) Meillä tulee olemaan valtaosa ajasta 60-80% kilpiä, loput poleja, joten pystyisimme varmasti antamaan myös aika hyvää supportia Ruton murroille, toisaalta voimme tarpeen tullen luoda hyvin nopeasti myös kilpiseinän joten pystymme screenaamaan vihuja niin että Rutto tai muut pääsevät vyörytyspuuhiin.

Onko muuten tällaisesta screenauksesta minkäänlaisia kokemuksia? Tilanteessa jossa skirmish ryhmä saa peräänsä vähän isomman ja raskaamman ryhmän, tavallisesti vain juostaisiin karkuun ja juoksutettaisiin tuota raskaampaa niin kauan kuin nämä seuraavat. Mutta entä kun on kiire ja kyseinen ryhmä pitää saada nopeasti hengiltä / näillä on esim. armeijansa suurbanneri (arvokasta saalista)? Jos toinen skirmaus ryhmä juoksee tuon raskaamman perseeseen, ryhmän etulinja ei aina välttämättä edes huomaa tapahtunutta, vaan jatkaa etenemistään alkuperäistä kohdettaan kohti, samalla kun puolet ryhmästä jää tuhoamaan persuksiin iskijän. Erittäin todennäköiseltä vaikuttaisi persuksiin tulleen ryhmän tuhoutuminen, kun se jahdattu skirmish ryhmä ei pääsekään käsiksi kun vastassa on kilpimuuri (joskin alkuperäistä n. puolet pienempi). Tällaisessa tilanteessa screenaaminen tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta. Toinen skirmish ryhmä ei juoksekaan persuksiin, vaan asettautuukin vihollisryhmän tielle. Vihollinen joutuu kiinnittämään huomionsa poikkiteloin asettuneeseen ryhmään, jolloin tuolla aluksi jahdatulla skirmish ryhmällä on mahdollisuus iskeä kiinni kankkuun. Screenaus ryhmän täytyy tietenkin taistella puolustavasti ja pitää oikea etäisyys viholliseen, jotta nämä eivät jyräisi screenia yli sillä aikaa kun toinen skirmish flankkii.

Vielä kuva selventämään:

Kuva

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 19:24
Kirjoittaja JP666
eikä meidän tarvitse ottaa ihan aina sitä taistelu kontaktia.... se riitää jos saadaan enemmän pois taistelusta kuin on omia joukkoja tilanteessa... sitten kun ne erkanee muusta porukasta niin otetaan heidät pois pelistä :twisted:


Otettaisiinkos jonkunäkönen tappo tavota itselläni on ollut jo viime vuodesta.... jos saan useamman kuin 3 pois pelistä niin olen "periaatessa" oman työn tehnyt :roll:. tämä ei tarkoita sitä että noniin nyt mä oon telonut kaksi jätkää niin typerä itsemurha hyökkäys ja kaveri pois pelistä.

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 21:10
Kirjoittaja Rovio
Falcata kirjoitti:Ruton lisäksi Muerte on ainakin Pahistonttujen puheiden mukaan toinen potentiaalinen iskuryhmä. Kentän oikealle laidalle Rutto + pari muuta ryhmää, toiselle Muerte ja pari muuta ryhmää? Nämä pari muuta ryhmät voisivat toisella puolella olla esim. Possut & Mantu (~50?), toisella puolella taas loput skirmaajat, Vasara, Tuska, Korpit vainaat (~40?). Pitäisi olla melko lailla yhtä vahvat nuo puolet. Tai miksei laittaa Muertea ja Ruttoa samalle puolelle, niin että toinen puoli koostuisi skoteista ja pari muusta ryhmästä, toinen lopuista?
No Pahistonttu onkin ihme miekkonen. Mutta joo, kyllä pitäisi onnistua, on meillä jonkin asteinen panssarointi, pari isompaakin kilpeä ja ei olla niin huonoja kun jotkut on. Kentän suuren koon takia siellä pitäisi olla välejä joista luikkia läpi, mieluummin varmaan niin kuin että juostaan joku ryhmä edestä kumoon.

Lähetetty: Keskiviikko, 02.07.2008 22:03
Kirjoittaja Falcata
JP666 kirjoitti:eikä meidän tarvitse ottaa ihan aina sitä taistelu kontaktia.... se riitää jos saadaan enemmän pois taistelusta kuin on omia joukkoja tilanteessa... sitten kun ne erkanee muusta porukasta niin otetaan heidät pois pelistä :twisted:
Kyseessä olikin tilanne, missä ei ole tuohon aikaa, vaan vihollinen pitää kaataa mahdollisimman nopeasti. Jos esim. omat tarvitsevat välitöntä supporttia tmv.

Lähetetty: Torstai, 03.07.2008 15:34
Kirjoittaja Medal
mahtavan kuuloisia suunitelmia! mutta tuleva sohu on minulle ensimmäinen (niinkuin varmasti monelle muulle uusille) joten en voi tietää kuinka hyvin käskyjä annetaan vai pitääkö itse tietää kaikki :)
itse ainakin toivoisin selkeitä käskyjä sota tantereella ettei sitten tule jälkeenpäin vinetystä siitä kuinka jotkut eivät teheneet jotakin asiaa oikein.

Lähetetty: Torstai, 03.07.2008 15:38
Kirjoittaja Falcata
Perusstrategia päätetään ennen skenaariota joukkueiden johtajien kesken, jotka välittävät sotasuunnitelman ryhmälleen. Ryhmät sitten pyrkivät toteuttamaan annettua tavoitetta parhaansa mukaan, sillä kun rytinä alkaa, käskyjä on mahdotonta antaa / kuulla.

Lähetetty: Torstai, 03.07.2008 15:56
Kirjoittaja Medal
hyvä tietää