Anniskelualue Sotahuutoon

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2009 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Mitä mieltä olet anniskelualueesta sotahuudossa?

Äänestys päättyi Perjantai, 28.08.2009 16:38

Erinomainen ajatus!
27
31%
Ei siitä haittaakaan ole (ihan sama).
23
26%
Ei näin. Aiheuttaa liikaa ongelmia.
37
43%
 
Ääniä yhteensä: 87
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 31.03.2009 22:17

saloneju kirjoitti:Tavallaan kaljateltan idea ilman kaljaa on tosin munkin mielestä hyvä. Eli siis juurikin mainittu oheisohjelma ja meininki. Vuosi pari sitten oli puhetta simateltasta, joka vois edelleen olla tavallaan aika jees?
En kyllä tiiä miten ne päälle 10% simat eroaa kolmosoluesta. Tavallaan ihan hyvä että päälle viiteensataan ihmiseen alkaa jo mahtua aika monenlaista näkökulmaa
always FIGHTING~~
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Tiistai, 31.03.2009 22:18

C22 kirjoitti:
mikkotus kirjoitti: Vaihtoehdoiksi siis jää rajattu alue alkoholin nautiskeluun tai ei yhtään alkoholia.
Miksi? Mielestäni alkoholista ei ole muodostunut mitään elämää suurempaa ongelmaa sotahuudossa.

Ja yhtään ongelmatapausta en ole sotahuudossa nähnyt.

Tähän on ihan turha pistää mitään "en saa nukuttua kun jotkut vetää perseet!"-juttua.

Jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa ja tämähän on herrasmieslaji.
Jo heti ensimmäinen ongelma tulee alaikäisten takia. Alkoholin käyttö ei sinällään ole vielä aiheuttanut vaaratilanteita tai isompia ongelmia sotahuudossa, jos jätetään tuo meluaminen ja rellestäminen huomiotta. Mielestäni samaa linjaa ei pitäisi jatkaa pelkästään sillä mentaliteetilla, että ei edellisissä tapahtumissakaan mitään tapahtunut. Varsinkin kun kyseinen touhu on lain vastaista alaikäisten tapauksessa.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 31.03.2009 22:32

En ainakaan itse ole huomannut että alkoholi olisi itsessään aiheuttanut sen kummempaa häiriötä Sohuissa. Useimmat osaavat nauttia sitä kohtuudella, enkä tosiaan ole kertaakaan törmännyt känniseen örveltäjään Sohussa. Melua aiheutuu ihan ilman alkoholiakin. Alaikäisten ryypiskely on toki kitkettävä pois niin hyvin kuin järjen rajoissa suinkin kannattaa, eli tässä tapauksessa napata nuorimmilta nasseilta ne pullot pois. Noiden anniskelulupien hankkiminen ei myöskään liene ihan vaivaton homma? Ajatus ryypiskelyalueen eristämisestä näin muuten ei kyllä ole yhtään hassumpi idea. Voidaanhan sitä ihan muutenkin järkätä jonkinlainen mesta olusten nautiskeluun, jonne etanolin nautiskelijat voidaan häätää, vaikkei siellä alkomahoolia tarjoiltaisikaan?

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 31.03.2009 22:33

Minulle sotahuuto ei ole tippaakaan urheilutapahtuma. Minulle se on sosiaalinen tapahtuma, jossa kohtaan kavereita ja saan tehdä jotain yhdessä keskiaikaviitteisesti. Oluen nauttiminen kuuluu siihen oleellisesti. En myöskään ole ainoa, joka ajattelee näin.

Kaljateltta kuulostaa kivalta, ei tarvisi puskassa ryypätä ja näkisi muitakin saman alan harrastajia.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 31.03.2009 22:37

Itseasiassa voitaisiin miettiä tuleeko alaikäisten alkoholinkäyttöä valvoa yksityishenkilöiden vaiko poliisin toimesta. Sehän on käsittääkseni ainoa ongelma joka tähän ihanaan liuottimeen liittyy?
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Shimaa!

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Tiistai, 31.03.2009 23:03

Moe !!

Olen elävä todiste siitä, ettei Sotahuuto ole (oikea) urheilutapahtuma. Mie en urheile.

Ah, tämä jos mikä on vaikea aihe. Käytännössä en muista nähneeni jurrijuudaksia tai känniääliöitä Sotahuudossa, tavan mukaan häiriöksi ovat olleet leirissä mekastavat boffailijat. :)

Siis nämä jotka eivät ole hoksanneet ettei rivimättöä harrasteta keskellä leirintäaluetta ja muiden telttoja/tavaroita.

Mutta, asiaan.
Mielestäni boffaajat + kaljateltta ei ole riskialtis taikka huono yhdistelmä, mikäli asia hoidetaan oikein ja lain kirjainta noudattaen. Käsittääkseni koko roska on juurikin säädetty ongelmien minimoinniksi.
Kokemukseni mukaan normi bofferihörhö on melko harmiton tapaus, jopa parin kaljankin jälkeen. Niitä kiinnostaa eniten a) bofferi, b) sillä mätkyttäminen, c) koska syödään.
Sotahuutoon tullaan ensisijaisesti boffaamaan, en usko että kukaan oikeasti tulisi paikalle vain ryyppäämään itsensä taistelukyvyttömäksi.

En myöskään voi väittää, etteikö ehkä jossain tämän tapainen heppu luuraisi. :)

Eniten minua arveluttavat ns. natiivit, joiden taholta on toisinaan ollut ongelmia eri tapahtumissa. Voiko kaljateltan varata vain Sotahuuto-rannekkeen omaaville vai onko kaljaa tarjottava kaikille halukkaille?

T: Simakisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Gordon
Paroni
Viestit: 212
Liittynyt: Maanantai, 07.07.2008 21:35
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Gordon » Tiistai, 31.03.2009 23:38

mikkotus kirjoitti: Tiedäppä nyt on imagollisesti parempi kaljateltta vai juopottelevat alaikäiset. Julma tosiasiahan on se, että jos rajattua aluetta ei ole niin homma repeää käsistä. Toisaalta en kyllä itsekään kannata täysin kaljatelttaa, sillä tämän luonteinen tapahtuma pitäisi pystyä viettämään ilman alkoholia. Vaihtoehdoiksi siis jää rajattu alue alkoholin nautiskeluun tai ei yhtään alkoholia.
Meinasin että perjaatteessa jos ihmiset juovat tapahtumassa omiaan, niin ainakaan tapahtuman puolesta ei alkoholijuomiin rohkaista. Jos taas paikalla on tarjoilu, niin se muuttaa mun mielestä tapahtuman imagoa. Omasta mielestäni olisi tosiaan siisti, jos tästä anniskelualueesta tulisi tunnelmallinen ja muutenkin vähän panostettu paikka.
Niin kuin Kungfutse sanoo: "Naamas on naamas!"
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 01.04.2009 00:59

Kaljateltta loisi kyllä tunnelmaa, ja aluksi ajattelinkin, että sehän on hieno idea. Kuitenkin asiaa ajateltuani ja luettuani tämän ketjun, olen päättänyt vastustaa ajatusta. Itselleni Sotahuuto on kuitenkin ennen kaikkea liikuntatapahtuma, toki muutakin, mutta merkittävin asia koko tapahtumassa on boffaaminen, joka on urheilua/liikuntaa. Koska Sotahuudossa ei ole katsojia olisi kaljateltta tarkoitettu vain/lähinnä urheilijoille, mikä ei mielestäni ole ulkopuolisen näkökulmasta hyvä asia.
Muistan joskus jostain lukeneeni, että SCA -piireissä (mahdollisesti ulkomailla) on noussut ongelmaksi, että taistelutapahtumat ovat muuttuneet hengaus- ja juopottelutapahtumiksi, eikä iso osa matsaajista enää jaksa koko päivää. Voiko joku vahvistaa tämän?
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Keskiviikko, 01.04.2009 05:42

Pahistonttu kirjoitti: Muistan joskus jostain lukeneeni, että SCA -piireissä (mahdollisesti ulkomailla) on noussut ongelmaksi, että taistelutapahtumat ovat muuttuneet hengaus- ja juopottelutapahtumiksi, eikä iso osa matsaajista enää jaksa koko päivää. Voiko joku vahvistaa tämän?
Puhtaasti taistelutapahtumia ovat treenileirit ja turnaukset. Kummatkin ovat normaalisti ei-keskiaikatapahtumia, joten siellä näkyy suurimmalti osin niitä henkilöitä jotka pitävät tappelusta.
Sitten löytyy niitä isoja tapahtumia (esim. kymmenen päivää kestävä nuijasota), jossa on taistelua joka päivä, mutta koska siellä on myös muuta hengausta, grillausta, saunomista, feasteja ym. tulee jotkut juoneeksi siinä samalla alkoholia ja ne jotka laittaa prioriteetiksi sen yön yli valvomisen nuotion ääressä, ovat yleensä liian huonossa kunnossa tullakseen kentälle seuraavana päivänä.
Itse en ole nähnyt ehkä kuin pari tälläistä tapausta, mutta olen kuullut että joskus tarinoita että niitäkin olisi ollut enemmän. Mutta eivät ne koskaan ole olleet mikään suuri enemmistö tietääkseni.

SCA puolella nähdään "urheilijat" ja "hengailijat" ihan sovussa keskenään, itse en ole törmännyt siihen että valitetaan jos toiset ovat erimieltä pitäisikö tapahtumien olla urheilumaisempia. :roll:
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Keskiviikko, 01.04.2009 07:54

Nyt kyllä on meikäläisen ymmärrys aika rajoillaan. Eli pistetään pystyyn alue, jossa sinun pitää ostaa juomat, sinne ei saa tuoda juomia, eikä sinne päästetä alle 18v.? Ja tämä ratkaisee muualla ryyppäämisen miten? Tämä suojelee lapsiamme alkoholin turmeltavalta vaikutukselta miten? Kyllä ne muksut sitä tulilientä lipittää jos ne todella haluaa, ja aina voi mennä sinne alueen ulkopuolelle piknikille ilman että järkkärit voivat tehdä mitään asialle.

Kyllä, aihepiiriin sopiva biletysalue on ihan hyvä idea, kunhan sieltä löytyy tilaa ja tarpeeksi iso grilli tai nuotio tai pari. Ei mikään häpeäalue, jossa on pimeää ja kylmää, eikä siellä ei viihdy kukaan. Mutta anniskeluoikeuksien hankkiminen alkoholin käytön rajaamiseksi tuntuu vähän oudolta. Itse olen kyllä tähän mennessä ollut SoHussa niin tiukalla budjetilla, että se ei kyllä tosiaankaan riitä kapakkihintaisiin drinkkeihin paikanpäällä, oli mitenkä iloinen tunti tahansa. Kaikki ei liiku tukku kahisevaa kalukukkarossaan vain odottaen tilaisuutta syytä menemään.

Annan ääneni juoma-alueelle ja sen tukemiselle, mutta anniskelulupa ja "kaljateltta" tuntuu ideatasoa pidemmälle vähän hukkayritykseltä.


Täytyy sanoa, että vähän tuntuu kukkahattutätimäiseltä (en yritä solvata ketään (poislukien kukkahattytädit) tai haastaa riitaa, sanon vain niin neutraalilla, mairittelevimmalla mahdollisella tavalla) "lastensuojenlun" nimissä tehtävältä rajaamiselta. Jos ei muuta keksitä, niin "think of the children!" Iso ihminen saa hakata lasta hopeapatongilla, mutta missään nimessä saa nauttia keskiolutta tämän nähden. Prioriteetit: check.

Ok, oli aika kärjistys ja onneton vertaus, mutta ei ne toisellakaan puolella ole aina parhaasta päästä. Myönnän kyllä, että kun en ole 2000-luvun sukupolvea ja kasvanut missään holhousyhteiskunnassa, en osaa sanoa mikä on tällä hetkellä se "oikea tapa" kasvattaa lapset, mutta kyllä minun lapsuudessani aikuiset saattoivat nauttia alkoholia lasten nähden ihan ilman että nämä saivat traumoja tai halusivat itse heti kokeillä. Kalja oli isille ja äidille, limppari pikkuisille. Ei lapset ole ihan täysin tyhmiä, eikä ne ole jotain ongelmahakuisia robotteja, jotka on ohjelmoitu rikkomaan kaikki aikuisten asettamat säännöt jos silmä välttää sekunniksikaan.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Vincibel
Paroni
Viestit: 172
Liittynyt: Sunnuntai, 29.03.2009 14:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vincibel » Keskiviikko, 01.04.2009 08:07

Idea on hyvä, mutta anniskeluoikeuksien hankkiminen hieman epäillyttää. Todella hyvä idea on kylläkin joku tietty tunnelmallinen paikka missä voi alkoholinsa nauttia poissa nukkujien korvista. Lisäksi kun on tietty paikka missä alkoholi liikkuu voivat järjestyksenvalvojat siellä katella jos joku päättää vetää perseet. Käsittääkseni kukaan ei vielä ole ehtinyt. :)

Jos paikan päällä on joku baari mistä voi ostaa (alkoholi)juomansa miten käy imagon kanssa. Ei välttämättä ole hyvä juttu jos uutisten loppukevennyksessä kuulee sotahuudon yhteydessä: "Nii ja tuolla on toi baari jos rupee janottaa" ,samalla kun 15v tyyppi juoksee haastateltavan takaa. :P
Juhlasohu 4thewin!
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Keskiviikko, 01.04.2009 08:18

Ääni ehdottamasti juoma-alueelle/juttualue, mutta ei kaljateltalle. Näin kaikki, jotka haluavat juoda tai puhua paskaa kello neljään asti yöllä voivat tehdä rauhassa, että Kalle/Niilo/Pekan kauneusunet ei mene kello kymmenen illalla pilalle ilkeitten schaissea puhuvien ihmisten takia.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Keskiviikko, 01.04.2009 09:25

MrBigMr kirjoitti:Nyt kyllä on meikäläisen ymmärrys aika rajoillaan. Eli pistetään pystyyn alue, jossa sinun pitää ostaa juomat, sinne ei saa tuoda juomia, eikä sinne päästetä alle 18v.? Ja tämä ratkaisee muualla ryyppäämisen miten? Tämä suojelee lapsiamme alkoholin turmeltavalta vaikutukselta miten? Kyllä ne muksut sitä tulilientä lipittää jos ne todella haluaa, ja aina voi mennä sinne alueen ulkopuolelle piknikille ilman että järkkärit voivat tehdä mitään asialle.

Kyllä, aihepiiriin sopiva biletysalue on ihan hyvä idea, kunhan sieltä löytyy tilaa ja tarpeeksi iso grilli tai nuotio tai pari. Ei mikään häpeäalue, jossa on pimeää ja kylmää, eikä siellä ei viihdy kukaan. Mutta anniskeluoikeuksien hankkiminen alkoholin käytön rajaamiseksi tuntuu vähän oudolta. Itse olen kyllä tähän mennessä ollut SoHussa niin tiukalla budjetilla, että se ei kyllä tosiaankaan riitä kapakkihintaisiin drinkkeihin paikanpäällä, oli mitenkä iloinen tunti tahansa. Kaikki ei liiku tukku kahisevaa kalukukkarossaan vain odottaen tilaisuutta syytä menemään.

Annan ääneni juoma-alueelle ja sen tukemiselle, mutta anniskelulupa ja "kaljateltta" tuntuu ideatasoa pidemmälle vähän hukkayritykseltä.
Ja lakia noudatetaan miten? Ideahan tässä oli juuri se, että alkoholi saadaan rajattua tietylle alueelle, jota pystytään valvomaan. Tämän myötä taas saadaan pidettyä tyhjänä se muu alue kaljapullon omaavista ihmisistä, mikä puolestaan helpottaa ja mahdollistaa ylipäätänsä järjestyksenvalvojien toimimisen tarkoituksenmukaisesti.

Tokihan ne muksut ja vähän vanhemmatkin pystyvät menemään alueen ulkopuolelle ryypiskelemään, mutta eivätpähän ole enää järjestyksenvalvojien vastuulla.

Siinä suhteessa olen kanssasi samaa mieltä, että rajattu, miellyttävä alue juopottelulle ja vaikkapa makkaranpaistolle toteutuisi. Anniskelulupa ja kaljateltta eivät itsessään ole vielä niin oleellisia.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Keskiviikko, 01.04.2009 09:55

mikkotus kirjoitti: Siinä suhteessa olen kanssasi samaa mieltä, että rajattu, miellyttävä alue juopottelulle ja vaikkapa makkaranpaistolle toteutuisi. Anniskelulupa ja kaljateltta eivät itsessään ole vielä niin oleellisia.
Kumma juttu, kun haluaisi taisteluiden jälkeen saunan ohella ottaa pari huurteista niin heti se on juopottelua :roll:
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Keskiviikko, 01.04.2009 10:04

C22 kirjoitti:
mikkotus kirjoitti: Siinä suhteessa olen kanssasi samaa mieltä, että rajattu, miellyttävä alue juopottelulle ja vaikkapa makkaranpaistolle toteutuisi. Anniskelulupa ja kaljateltta eivät itsessään ole vielä niin oleellisia.
Kumma juttu, kun haluaisi taisteluiden jälkeen saunan ohella ottaa pari huurteista niin heti se on juopottelua :roll:
Ei missään nimessä tuo pari vielä juopottelun mittoihin yllä. Kokemuksen perusteella eri ihmiset vain tuppaavat käsittämään tuon saunakaljan yhden ja kahdentoista välille :wink:
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Keskiviikko, 01.04.2009 11:54

-Alue olisi laillinen, eli sinne hankittaisiin kaikki anniskelualueelle tarvittavat luvat, välineet ja henkilöstö (ml. vartiointi)
Noi luvat ei välttämättä ole kaikkein mukavin asia selvittää ja hankkia. Selvitin noita juttuja Sotahuuto2006:seen, enkä nyt aivan tarkasti muista miten säännöt menivät. Suurinpiirtein näin: paljon helpompaa on todeta, että tapahtuma on suljettu (kuten häät) ja järjestää vaikka ilmainen alkoholitarjoilu (heti jos tarjoilu on maksullinen, tarvitaan taas vaikka mitä lupia, veroja, henkilökunnan oikea koulutus) tai että porukka juo omia juomia omalla vastuulla.
spjarv
Soturi
Viestit: 34
Liittynyt: Tiistai, 24.06.2008 08:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja spjarv » Keskiviikko, 01.04.2009 14:50

Luvan tarvehan on esimerkiksi monissa ainejärjestöissä kierretty yhteishankintamenettelyllä. Eli etukäteen myydään juomalippuja, joista jokainen oikeuttaa paikan päällä saamaan tämän aikaisemmin ostamansa juoman käteensä tarjoiltuna tuopista tapahtumapaikalla. Tällä tavalla juotavaa ei myydä paikanpäällä, vaan jokainen on itse ostanut juomansa etukäteen ja saa sen vaan kouraansa lipuketta vastaan. Rajoittavana tekijänä tietysti on se, että etukäteen ostamatta jättänyt ei voi saada juotavaa muuten, kuin ostamalla joltakin lipukkeita ostaneelta itselleen lipun. Itse ottaisin mielelläni "sotahuuto-lipun kahdella kylmällä kaljalla, kiitos".

Itse juomamyynti- ja juhlimisalueideasta muuten... se ei ratkaise mielestäni yhtään aikaisemmin esiin tuotuja ongelmia, mutta on muuten vaan hyvä idea tunnelman kannalta. Ei ole todellakaan huonoa esimerkkiä kenellekään, jos päivän urheilleet aikuiset ihmiset ostavat sivistyneesti kylmän tuoppijuotavan rankan päivän päälle. Huomattavasti fiksumpaa kuin mitä normaalin terassin ohi kävellessään näkee ihan tavallisessa suomalaisessa kaupungissa.

-Sami
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 01.04.2009 16:51

Pahistonttu kirjoitti:Kaljateltta loisi kyllä tunnelmaa, ja aluksi ajattelinkin, että sehän on hieno idea. Kuitenkin asiaa ajateltuani ja luettuani tämän ketjun, olen päättänyt vastustaa ajatusta. Itselleni Sotahuuto on kuitenkin ennen kaikkea liikuntatapahtuma, toki muutakin, mutta merkittävin asia koko tapahtumassa on boffaaminen, joka on urheilua/liikuntaa. Koska Sotahuudossa ei ole katsojia olisi kaljateltta tarkoitettu vain/lähinnä urheilijoille, mikä ei mielestäni ole ulkopuolisen näkökulmasta hyvä asia.
Muistan joskus jostain lukeneeni, että SCA -piireissä (mahdollisesti ulkomailla) on noussut ongelmaksi, että taistelutapahtumat ovat muuttuneet hengaus- ja juopottelutapahtumiksi, eikä iso osa matsaajista enää jaksa koko päivää. Voiko joku vahvistaa tämän?
Mun käsitys ei-aktiivisena SCA:laisena on se, että alkoholikulttuuri on noussut urheilun näkökulmasta jonkinasteiseksi ongelmaksi niissä piireissä. Mutta SCA-touhuhan onkin paljon muta kuin matsaamista, josta Niklas tuosta puhuikin, joten näitä kahta asiaa ei voi verrata toisiinsa. SCA tapahtumat on paljon myös ajanviettoa hyvässä seurassa ja meiningissä, esim tosiaan mainittu Nuijasota. Suurin osa porukasta tulee sinne viettämään kesää (viime vuonna ~130 osallistujaa, taistelukentällä kerralla 26(?) parhaimmillaan).

Mutta joo, kyllä SCA-porukoissa on paljon matsaajia, joita kiinnostaa matsaaminen (, mutta joilla ei välttämättä todellakaan kestä kunto matsata koko päivää, tai montaa päivää putkeen, ja tuntuu samaten että joka tapahtumassa on ainakin se yksi kaveri, joka on aidosti tullut paikan päälle matsaamaan, mutta joka jättää turnajaiset tai sotapäivän välistä krapulan takia. Niitä puolia rottinkihommista, joista en henk. koht. pidä ja joita en haluaisi tuoda boffaukseen.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 01.04.2009 17:21

Täytyy myös ottaa huomioon, että monissa ryhmissä on sekä täys- että alaikäisiä jotka mielellään viettäisivät iltansa porukassa, samalla notskilla. Mutta toisaalta täysi-ikäiset haluaisivat myös ottaa ne pari huurteista. Koska alaikäiset eivät pääsisi kaljateltan notskille, eikä sieltä saisi viedä juomia muille notskeille, ratkaisisivat nämä ryhmän täysi-ikäiset jäsenet todennäköisesti ongelman tuomalla omia juomia.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Kreivi Sinisulka
Kreivi
Viestit: 458
Liittynyt: Perjantai, 18.05.2007 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kreivi Sinisulka » Keskiviikko, 01.04.2009 17:22

Siis Sotahuudossa aiheuttaa imagollisen ja lastensuojelullisen ongelman se, että siellä täysi-ikäiset ihmiset nauttivat olutta ystäviensä seurassa ja ilmeisen kohtuudella, ehkä joku siellä känninkin riipaisee, mutta kyseessä ovat olleet jostain muualta kiskomasta tulleet aikuiset miehet.

Sen sijaan hyvä juttu olisi, että tapahtumalle hommataan erillinen anniskelualue, johon kaikki alkoholinnauttimishaluiset kokoontuvat ohrapirtelöä lipittelemään. Mitä olen festareilla yms. ulkoilmatapahtumissa nähnyt, tällaiset kaljateltat eivät yleensä ole kovinkaan viihtyisän näköisiä, tunnelmallisia paikkoja, vaan sotkuisia, meluisia ja täyteenahdettuja juottoloita. Enkä ole ikinä nähnyt, että kyyppari olisi kieltäytynyt tarjoilemasta päihtyneelle, ellei tämä nyt selkeästi ala olemaan laatta/matalaliitokunnossa, tai käyttäydy häiritsevästi.

Ollaanpas nyt hetki rehellisiä. Sotahuuto on yksi Suomen suven siisteimpiä tapahtumia, jossa käytetään hyvin vähän alkoholia. Yörauhan rikkoutuminen on johtunut pitkälti muista asioista kuin siitä, onko joku juonut kaljaa vai ei. Alaikäiset(kään) eivät tule sohuun ryyppäämään, en ainakaan ole nähnyt yhtään juopunutta alaikäistä. Sotahuuto tuskin antaa myöskään mitään huonoja vaikutteita, sillä paljon pahempaa rälläämistä näkee jokainen pentu, joka joskus on liikkunut minkään yli 3000 asukkaan taajaman keskustassa kesäisinä viikonloppuiltoina.

Itse pitäisin kaljateltan sijaan parempana ideana jotakin kenttätaverna-tyyppistä ratkaisua, josta myytäisiin myös henkeen sopivaa ruokaa pelkkien väkijuomien lisäksi ja merkittyä aluetta iltatoiminnalle, hiljaisuus nukkuma-alueella voitaisiin puolestani aloittaa melko aikaisinkin, jotta ihmiset siirtyisivät mahdollisimman pian tultuaan muualle hengailemaan.

Omasta puolestani ryppyotsaiset urheiluboffaajat voisivat ottaa välistä rennommalti ja huomioida sen näkökulman, että suurin osa sotahuutajista on sekä bofferin että keskikaljan viihdekäyttäjiä, itsekin menen mieluummin jonnekin muualle, kuin Sotahuuto-nimiseen tervehenkiseen urheilutapahtumaan, jossa ei saa larpata, juoda alkoholia, valvoa myöhään, heittää herjaa tai muutenkaan käyttäytyä sellaisella tavoin sopimattomasti, joka horjuttaisi jotenkin kuvaa uljaasta, sinivalkoisesta skandinaavisesta herraboffaajasta, joka kamppailulajin kautta opettaa nuorempia polvia reippaan ulkoilmaelämän, uhrautuvan isänmaanrakkauden ja terveiden elämäntapojen ihanuuteen. (offtopic) Jos tällaista bofferointiurheilu-ideologiaa haluaa edistää, niin sitä varten voisi olla hyvä perustaa tiukemmin rajattu ja pistejärjestelmältään selkeämpi vuosittainen kilpailutapahtuma. (/offtopic)
La vérité suivra l'épée du vainqueur
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Keskiviikko, 01.04.2009 17:50

mikkotus kirjoitti:
C22 kirjoitti:
mikkotus kirjoitti: Siinä suhteessa olen kanssasi samaa mieltä, että rajattu, miellyttävä alue juopottelulle ja vaikkapa makkaranpaistolle toteutuisi. Anniskelulupa ja kaljateltta eivät itsessään ole vielä niin oleellisia.
Kumma juttu, kun haluaisi taisteluiden jälkeen saunan ohella ottaa pari huurteista niin heti se on juopottelua :roll:
Ei missään nimessä tuo pari vielä juopottelun mittoihin yllä. Kokemuksen perusteella eri ihmiset vain tuppaavat käsittämään tuon saunakaljan yhden ja kahdentoista välille :wink:
Kuten viime keskutellus totesin, eri ihmisillä on erilaista toleranssia. Jotkin menee sekaisin parista, toiset voivat juoda korin illassa ja pysyä vain pienessä pöhinässä. Jokainen meistä on erilainen ja jokainen pärjää eri määrillä. Itse saatan yhdestä oluesta saada pienen pärinän, joka menee kyllä ohi puolessa tunnissa, jonka jälkeen pitää ottaa toinen, jos haluaa jatkaa pärinää, tai palata maan pinnalle ja katsoa kun X, Y ja Z heiluu hilpeinä sen ensimmäisen pullonsa kanssa.
spjarv kirjoitti:Luvan tarvehan on esimerkiksi monissa ainejärjestöissä kierretty yhteishankintamenettelyllä. Eli etukäteen myydään juomalippuja, joista jokainen oikeuttaa paikan päällä saamaan tämän aikaisemmin ostamansa juoman käteensä tarjoiltuna tuopista tapahtumapaikalla. Tällä tavalla juotavaa ei myydä paikanpäällä, vaan jokainen on itse ostanut juomansa etukäteen ja saa sen vaan kouraansa lipuketta vastaan. Rajoittavana tekijänä tietysti on se, että etukäteen ostamatta jättänyt ei voi saada juotavaa muuten, kuin ostamalla joltakin lipukkeita ostaneelta itselleen lipun. Itse ottaisin mielelläni "sotahuuto-lipun kahdella kylmällä kaljalla, kiitos".
Eikös wanhaan aikaan palkkoja maksettu oluina?
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 01.04.2009 21:47

Kreivi Sinisulka kirjoitti:Omasta puolestani ryppyotsaiset urheiluboffaajat voisivat ottaa välistä rennommalti ja huomioida sen näkökulman, että suurin osa sotahuutajista on sekä bofferin että keskikaljan viihdekäyttäjiä, itsekin menen mieluummin jonnekin muualle, kuin Sotahuuto-nimiseen tervehenkiseen urheilutapahtumaan, jossa ei saa larpata, juoda alkoholia, valvoa myöhään, heittää herjaa tai muutenkaan käyttäytyä sellaisella tavoin sopimattomasti, joka horjuttaisi jotenkin kuvaa uljaasta, sinivalkoisesta skandinaavisesta herraboffaajasta, joka kamppailulajin kautta opettaa nuorempia polvia reippaan ulkoilmaelämän, uhrautuvan isänmaanrakkauden ja terveiden elämäntapojen ihanuuteen. (offtopic) Jos tällaista bofferointiurheilu-ideologiaa haluaa edistää, niin sitä varten voisi olla hyvä perustaa tiukemmin rajattu ja pistejärjestelmältään selkeämpi vuosittainen kilpailutapahtuma. (/offtopic)
No nythän ollaan syvällä arvokeskustelun siimeksessä :lol: "Ryppyotsainen urheiluboffaaja" on nyt tässä yhteydessä vähän provosoiva nimitys sille, ettei halua tuoda alkoholikulttuuria kiinteäksi osaksi tapahtumaa, jonne 99% väestä tulee ensisijaisesti hikoilemaan liikunnan merkeissä, sanoi sitä sitten urheiluksi tai sosiaaliseksi kesäviikonlopun viettotavaksi. Se, millä nimityksellä Sotahuutoa kuvailee ei muuta sitä asiaa, että keskeisin osa tapahtumaa (sekä ajankäytöllisesti että ideallisesti) on boffereilla mättäminen, eli hikoilu - käytännössä ja periaatteessakin siis liikunta bofferitaistelu-nimisen pelin varjolla. Ja kun liikunnasta tehdään kilpailua (kyllä, Sotahuudossa jaetaan pisteitä ja sijoja!), sitä kutsutaan urheiluksi. Katsokaa vaikka sanakirjasta jos ette usko :lol:

Toki itsellenikin Sotahuudon (ja koko bofferoinnin) tärkeimpiä anteja on yhteisö. Turha yrittää tehdä rajanvetoa tiukkis-urheilijoiden ja rennosti ottavien ei-urheilijoiden välillä. Kaikki haluaa ottaa rennosti ja nauttia olostaan, ja väite siitä että urheilullisesti sotahuudon ottavat tulisivat Sotahuutoon tiukkis-asenteella, on mun mielestä lähinnä trollausta jonka voi pitää ihan omana nokkeluutenaan. Enpä ole ainakaan minä nähnyt vielä boffaajaa, jonka ensisijainen tarkoitus tulla Sotahuutoon olisi ollut jotain muuta kuin tulla pitämään hauskaa hyvässä seurassa, painottipa sitten urheilullisuutta hommassa tai ei.

No, tämä nyt menee silkaksi semantiikalla kikkailuksi. Vakavammin ottaen kaljateltta-asiassahan ei ole kyse mistään muusta kuin siitä mihin suuntaan tapahtumaa haluaa viedä. Kaljateltta ei ole mun listassa kovin korkealla, enkä nyt ehkä jaksa aiheesta sen enempää vääntää. Ymmärrän toki hyvinkin ne syyt, miksi kaljateltta tuntuu jonkun mielestä olennaiselta kohennukselta Sotahuutoon tapahtumana.
Viimeksi muokannut saloneju, Torstai, 02.04.2009 09:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Keskiviikko, 01.04.2009 22:01

Jos homma on toiminut tähänkin asti ongelmitta, miksi pistää pystyyn kaljatelttaa, joka vain laskee tapahtuman imagoa ja vaatii kaikennäköistä säätämistä lupa-/ lakiasioiden kanssa?
Jos lievästi humaltuneet henkilöt häiritsevät, niin kyllähän heille toki voidaan jonkilainen juoma-alue osoittaa, mitään baaria en kannata.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Keskiviikko, 01.04.2009 22:30

Alkuperäiseen ehdotukseen sisältyy alkoholin tarjoilu. Alkoholin saannin helpottaminen ei ymmärrykseni mukaan rajoita sen käyttöä. Juu on ihmisten oma asia ja teillä on oikeus dokata, mutta tekee aika hallaa tapahtuman imagolle. Riippuu sitten vanhemmista miten suhtautuvat lastensa kesänviettoon, mutta sotahuudon kasvua tapahtumana (varsinkin alaikäisten piirissä)ei (toivottavasti) ainakaan lisää alkoholitarjoilu. Jos tarvitset kaljaa, niin roudaa itse paikalle. Aika hassua jos järjestäjät hoitiaisivat paikalle ruuan, vessat ja kaljaa.

Käytännön kannalta kaljottelu-alue lisää järjestäjien hommaa ja säätöä, esimerkiksi jos majoitusalue on koulu tjsp. niin kitkaa voi syntyä.

en kannata ajatusta.
En kyllä tuomitsekaan, mutta omasta puolestani ne, jotka sitä anniskelu-aluetta niin halajavat, voisivat järjestää sen keskenään.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Keskiviikko, 01.04.2009 22:48

Oravainen kirjoitti:Alkuperäiseen ehdotukseen sisältyy alkoholin tarjoilu. Alkoholin saannin helpottaminen ei ymmärrykseni mukaan rajoita sen käyttöä. Juu on ihmisten oma asia ja teillä on oikeus dokata, mutta tekee aika hallaa tapahtuman imagolle. Riippuu sitten vanhemmista miten suhtautuvat lastensa kesänviettoon, mutta sotahuudon kasvua tapahtumana (varsinkin alaikäisten piirissä)ei (toivottavasti) ainakaan lisää alkoholitarjoilu. Jos tarvitset kaljaa, niin roudaa itse paikalle. Aika hassua jos järjestäjät hoitiaisivat paikalle ruuan, vessat ja kaljaa.
Niin kaikki vanhemmat ovat lukenneet sotahuudon foorumit ja tietävät 100% varmuudella kuinka sotahuuto on täynnä ilkeitä juoppoja ja siellä on jopa KALJATELTTA!

Jotakin realismin tajua tähänkin hommaan. Ihmiset eivät kuolle jos he juovat alkoholia, eikä ihmiset kuole jos heidän vieressä joku juo alkoholia.

Mitä Salonejun kommenttiin tulee, kyllä sotahuudossa on keskeinen osa on tuota tiukkapipourheilua mikä on vain hyvä asia skenujen aikana. Ei siellä ruveta kesken skenun pontikkapannusta huikkaa ottamaan ja rähistä puukkojen kanssa pullon pohjista. Skenujen jälkeen tapahtuma ei ole enään urheilua, vaan paskan puhumista eri ryhmien välillä ja hauskan pitoa.

Käsiylös ihmiset joilla on oikeasti ollut vaikeuksia sotahuudossa juovien ihmisten kanssa? Se ei ole hyvä selitys, jos vihaat alkoholia koko sielustasi ja haluat muittekin olla juomatta. Enemän häiriötä on aiheuttanut leiriin kokoontuneet ringit, jotka ovat höliseet yön ylitse ja tämän takia pari ihmistä ei ole saaneet kunnolla unta.

Ei SS-partiota metsästämässä kännisiä ihmisiä pillien kanssa ja totaali bännille.
Ei Kaljateltalle.
Kyllä Grillaus ja paskanpuhumis alueelle.
Viimeksi muokannut Haiden, Torstai, 02.04.2009 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”