Sääntösysteemin täysuudistus.

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2009 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Viestiketju Lukittu
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Sääntösysteemin täysuudistus.

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Sunnuntai, 07.12.2008 20:38

Ensin havaintoja:

Ihmiset valittavat: Pienikin kilpi = infinite hitpoints, käsisuojus on hyvä, gauntletti ei, nahkapanssari on hyvä, full pleitti ei, kirveitä ei ole, eikä nuijia. Hipaisut tappavat rautatankin, kukaan ei pistä, kaikki lyövät ranteella epäautenttisia ja outoja kikkalyöntejä. Järjestäjiä vituttaa, pelaajia vituttaa, osumia ei lasketa. kaikki sanoo että asialle ei voi tehdä mitään.

Ehdotus:

Panssarisäännöt uusiksi.

Kunnon lyöntejä on kolmenlaisia: On hyvä viilto, hyvä lyönti (kunnon swingi ja napakka osuma) ja kunnon pisto.

Väitän että jokainen lyönti menee johonkin edellä mainituista. Muuten sen ei edes pitäisi tehdä vahinkoa. Oikeesti o.O

Oletus, mies tietää millaista panssaria sillä on päällä, ja millainen lyönti se nyt oikeasti oli. Tämä ei ole niin vaikeaa.

Ratkaisu:
Panssari noteeraa lyönnin laadun.

Nahkapanssari suojaa viilloilta. Siis oikeasti suojaa. Ei anna osumapisteitä vaan suojaa.

Chaini suojaa viilloilta ja lyönnit tekevät raajat käyttökelvottomaksi (parempi jos ne palaavat käyttöön hetken lepäämisellä).

Pleitti suojaa sekä viilloilta että lyönneiltä, mutta kuten kaikki muukin, se kuolee pistoihin. Pistoihin mahduttaisin mielelläni myös sotanuijan ja kirveenkin (tai hakku jne...)

Utopia: Tämä on helpompi kuin laskea osumapisteitä (mitä se todallakin on). Tämä on myös naurettavan realistinen verrattuna tämän hetkiseen systeemiin.

Taisteluissa olisi enemmän kestoa, enemmän vääntöä ja mielekkäämpiä lyöntejä. Tappaakseen pitäisi saada kunnon finisherit eikä riitä että lyö kahdesti varpaaseen. Rintamataisteluissa olisi paljon enemmän järkeä, paljon vähemmän tuplatappoja ja pitäisi yrittää lyödä haarniskoimattomiin kohtiin. Wau! Tämähän kuullostaa jo sotimiselta.


Harkitaan tätä.

-Vesa
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 07.12.2008 20:45

kukaan ei pistä
Höpsis pistot on varsinkin sohussa todella tehokkaita kun ne tulevat yllättävän nopeasti ja niitä on hankala torjua. Mikään ei ole mukavampi tappelun alotus kuin napakka pisto nassua kohti.

Mutta jos tämmöisillä säännöillä jonkunlaisen tapahtuman pidät niin minä olen kyllä mukana mäiskimässä.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
TAUkki
Kreivi
Viestit: 486
Liittynyt: Keskiviikko, 16.04.2008 16:10

Viesti Kirjoittaja TAUkki » Sunnuntai, 07.12.2008 20:49

Kyllähän ideana tuo on hyvä.
Mutta onhan kommunismikin hyvä idea. :wink:

Oma mielipiteeni on se, että siellä sekamelskan keskellä ympikypäräinen soturi, joka ei edes kunnolla näe tulevaa iskua, tuskin erottaa viillon ja lyönnin toisistaan.
Mutta tämä on vain minun mielipide.

Keihäsmiehen korvaan tuo kuulostaa ihanaiselta, kaikki kuolevat yhteen iskuun.
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Sunnuntai, 07.12.2008 21:29

TAUkki kirjoitti:
Keihäsmiehen korvaan tuo kuulostaa ihanaiselta, kaikki kuolevat yhteen iskuun.
Juu, uskoisin että tämä sääntöuudistus saisi kilpikeihäskombon yleistymään melko radikaalisti

Mutta kyllä, tämä ehdotus on ideatasolla sinänsä toimiva. Tällainen systeemi
korjaisi varmasti monia asioita joita mainitsit nykyisen systeemin heikoiksi kohdiksi, mutta silti olen tätä ajatusta vastaan, ainakin tällaisenaan. Vaikka nykyisessä systeemissä onkin huonot puolensa, on tässäkin omansa. Isolla porukalla kysymykseen "mikä on kunnon isku" on vaikea saada yhteistä vastausta. Kuten onkin tullut monissa yhteyksissä todettua suusta kuin toisestakin; osumakalibraatio on mahdollista saada toimimaan pienillä porukalla, mutta muuttuu vaikeammaksi porukan kasvaessa.

SoHu säännöstön epäkohtia voisi purkaa muillakin keinoilla kuin tällä, mutta eiköhän tästäkin vois saada jotakin toimivaa hiomalla aikaiseksi. Erityisesti hyvää tässä systeemissä on sen pyrkimys realistiseen taistelusimulaatioon, joka on minun mielestäni melko tärkeä asia bofferoinnissa.
Peltokorppi kirjoitti:
kukaan ei pistä
Höpsis pistot on varsinkin sohussa todella tehokkaita kun ne tulevat yllättävän nopeasti ja niitä on hankala torjua. Mikään ei ole mukavampi tappelun alotus kuin napakka pisto nassua kohti.
Näinpä, pisto on hyvinkin luonnollinen aloitus pitemmän etäisyyden iskusarjoille, koska siinä saa erittäin suuren uloittuvuuden.
Creenan
Kapteeni
Viestit: 141
Liittynyt: Lauantai, 03.03.2007 16:36

Viesti Kirjoittaja Creenan » Sunnuntai, 07.12.2008 21:34

Kovempia lyöntejä kaikille, ja keihäille turbobuustit, koska ne läpäisevät haarniskat.
Sotahuudossa nähtäisiin kahdenlaisia sotureita: sotureita keihäillä, ja sotureita kilvillä sekä pitkillä, pistämiseen tarkoitetuilla miekoilla ja lyhyillä, pistämiseen tarkoitetuilla miekan ja tikarin välimuodoilla.
osumia ei lasketa.
"Se oli ihan selvä viilto, ei se tehonnut!"
"Höpöhöpö, pisto se oli, se vain jatkoi kättä pitkin ensin pistettyään! Kuolit!"
"Ei siinä ollu tarpeeks voimaakaan!"
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Sunnuntai, 07.12.2008 22:10

Tälläkin hetkellä mikä tahansa tuherrus riittää tappamaan. Tämän säännön tarkoitus on parantaa rengas ja levyhaarniskaa. Ja lopultakin jos osumaa ei otetana niin lyödään kovempaa. Kukaan ei villä harniskaan joten jos osuma on kunnollinen niin ei kai siinä tarvitse vääntää oliko se pisto vai ei o.O

Se keihäiden että muiden aseiden pistot pitäisi olla vahvoja kunnollisia osumia, Kuoleehan niinhin keihäisiin nytkin? Näkisin kaikin puolin parempana plate miehen kannalta että sen pitää suojautua niiltä tappavilta iskuilta kun että sen pitää miettiä lasketaanko kaikkia outoja lyönninpuolikkaita. Jos kaveri ei tunnusta lyöntiä pistoksi, se ei ole pisto. Kyllä sen huomaa kun kaveri pistää kunnolla. Sen huomaa aina. Eikä ole puhe sellaisesta hipaisen sinua aseeni kärjellä pistosta. Vaan sellaisesta survon aseen mahaasi. Jos vastustajalla ei ole panssaria niin tämähän ei ole ongelma ei tarvitse miettiä millainen lyönti se on. Tämä johtaisi siihen että pitäisi hakea tappavaa iskua kunnon paikkaan ja pitäisi lopettaa raajarikot kunnon lyönnillä. Kuten sanottu jos tilanne on epäselvä niin se jatkuu. Mielestäni tällainen antaa paljon parempaa vääntöä kuin jos otetaan suoraan tuplat. Hyvät osumat huomataan. Yllättäen tämä antaisi älyttömän buustin myös eläytymiselle. Kun täytyy vääntää se tappo niin tuntuu järlevämmältä huutaa tuskasta ^^

Ja kyllä kaikki pistää, mutta eivät niinkuin ihmisiä oikeasti tapetaan. ns mora mahaan tyylillä.

TAUkki: Viilto on mallia laitan miekan iholle ja sahaan. Haarniskoimaton mies kuolee jokatapauksessa jos löytää miekan kainalosta tms. Lyönti on mallia viro, metrin swingi ja napakka osuma. Jos se on kyseenalainen niin otetaan se vaan siihen haarniskaan. Tappelu jatkuu. Saadaan vääntöä. Eivätkö ihmiset olisi onnellisempia etsiessään sitä hienoa ja tappavaa osumaa jonka se vastustajakin tietää tappavaksi?

Creenan: Eikös tämä kuullosta aika realistiselta. Miten se olikaan, roomalainen gladius kreikkalainen xiphos.. miekan ja tikarin välimuoto... Erona on se että kun näillä taisteltaisiin niin tappelut ovat pitempiä, haastavampia ja palkitsevampia.

Kiehäät ovat hyviä, mutta niin ne ovat nytkin. Olisin valmis sanomaan että sivuun kilpistyvät keihään osumat eivät haarniskaan vaikuta. Keihäillä tapetaan kaukaa, ei läheltä. Nämä sattuivat olemaan historiassakin kaikkein suosituimpia aseita... Kunnon osuman saaminen kilpimieheen on työn ja tuskan takana myös keihäällä.

Suoraan sanottuna mikään ei ole niin kyseenalainen sesteemi kuin tämän hetkinen. "Hipaisuja ei oteta" No ei oteta, mutta sitähän saa sittä miettiä että miten hyvä isku se oli. Tämä johtaisi siihen että haarniskoidussa taistelussa kukaan ei edes yrittäisi kyseenalaisia lyöntejä. Se lyöjäkin tietää millainen on kunnon isku ja pyrkii tekemään juuri sellaisen tappavan survaisun. Olen valmis väittämään että tämä vähentää ihmettelyä puolin ja toisin (sen lisäksi että se on realistisempaa ja hauskempaa)
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Sunnuntai, 07.12.2008 23:02

Täähän on vaan kermavaahdolla ja kirsikalla kuorrutettu versio siitä, että otettaisiin käytäntöön "hipsuja ei oteta"-linjaus. Itseasiassa tämä olisi vain vielä paljon monimutkaisempi systeemi.

Ns. "kunnonlyönti tappaa"-linjaustahan esitettiin aikaisemmin? Tyrmättiin, koska kunnonlyönti vaatii enemmän voimaa > kalibraatio nousee > vahinkojen määrä kasvaa potenssiin kaksi. Lisäksi ruvetaan sihtaamaan sinne, mihin kaveri kuolee varmasti = suojaamaton kohta = valitettavan usein niska, alaselkä jne. Koska sääntöjen tarkoitus on tehdä hommasta turvallista, tämä on ihan nurinkurista.

Kuten sanottu, toimii pienellä porukalla. 500 henkeä = ei pieni porukka.

Samoilla linjoilla Peltokorven kanssa; jos haluat järjestää tällaisen tapahtuman, niin olen ehdottomasti mukana. Suostun jopa maksamaan, mutta tämän paikka ei ole Sotahuuto.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
arturo
Asemies
Viestit: 17
Liittynyt: Keskiviikko, 09.05.2007 21:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja arturo » Sunnuntai, 07.12.2008 23:17

Tämä systeemi luultavasti saisi lätkäkypärien määrän huikeaan nousuun, jos lyönnit tulevat "metrin svingi ja pläts" meiningillä. Onko se sitten hyvä vai huono asia, sitä minä en tiedä. Ainakaan itse en haluaisi saada pärstääni tämmöisia joka toisessa skenussa, voi pienimpiä hieman hirvittää tämä tämmöinen.

Niin ja tarkoittaako tämä että umpinainen metallikypärä suojaa kaikelta paitsi pistoilta, mutta coiffi vain viilloilta?
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 07.12.2008 23:19

Aika laajan aiheen pamautit kehiin!

En ole nyt siinä vireessä tänään, että haluaisin alkaa purkamaan mielipidettäni kokonaisvaltaisesti, mutta jotenkin tiivistääkseni sen ainakin alkajaiseksi suosittelisin joskus hamassa tulevaisuudessa käymään Virossa ja kokeilemaan kuinka hyvin toimii Sotahuutoa vähänkin monimutkaisempi kestopiste-/osumajärjestelmä. Lisäksi suosittelen rottinkitaistelun aloittamista, jos kalibraation nostaminen ja kunnon voimalla lyöminen kiinnostaa.

Tuo "kunnon" osuman määritteleminen kyllä kuitenkin on hankalaa ja aiheuttaa paljon keskustelua siitä, mikä linjaus nyt kannattaisikaan olla. Ei ole kuin muutama viikkoa, kun aiheesta oli laajemmaltikin keskustelua ja useamman tunnin ajan Oriveden treenileirillä. Useimmiten keskustelu palaa kuitenkin siihen lopputulokseen, että hipsuosumasysteemi on Sotahuudon kaltaiseen tapahtumaan oikeastaan ainoa mahdollinen. (Tämä ei ollut siis yritys sanoa, etteikö nyt aiheesta voisi tai kannattaisi keskustella.)
Viimeksi muokannut saloneju, Sunnuntai, 07.12.2008 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mosillan
Kapteeni
Viestit: 115
Liittynyt: Tiistai, 18.11.2008 17:57

Viesti Kirjoittaja mosillan » Sunnuntai, 07.12.2008 23:38

Misumasu: Tarkoituksena ei tietenkään ole kannustaa lyömään kovempaa. Okei tietenkin levyhaarniskaan pitää ehkä lyödä kovempaa kuin esimerkiksi nahkaharniskaiseen ihmiseen, jotta levyhaarniskan kantaja tietää, että on tullut selvä osuma.

Tämän idean tarkoituksena on poistaa oudot epäautenttiset lyönnit. esimerkiksi kilven takaa pään yli lyödyt osumat. Tarkoittaen sitä, että lyöjän on mietittävä, miten hänen kannattaa edes yrittää vahingoittaa vastassa olevaa tyyppiä.

Jos sinulla on vastassasi vaikkapa täysin haarniskoimat ihminen, niin tämän säännön myötä hänet tappaisi jopa hipaisu. Jos vastustajalla olisi kuitenkin vaikkapa rengashaarniska niin siihen ei hipaisut tunnu missään, eikä viillot auta, swingillä saisi vain "tajuttomaksi" ja pistolla tappaisi, joten tiedät mitä lyöjä tarvii hänet tappaakseen.

En minä halua vahingoittaa vastustajaani oikeasti, mutta haluan hänen kuitenkin tajuavan, että nyt hän on hävinnyt.

Kerroppas miten pystyt sinuun päin kääntynyttä levyhaarniskaista ihmistä pistämään alaselkään tai niskaan? Kuten ylempänä sanoin sinun pitää miettiä iskuasi jo sitä tekemään lähtiessä, jos näet selvän suojaamattoman paikan niin siihen ei tarvitse lyödä kovaa.

arturo: Itse olen sitä mieltä, että lätkäkypärä olisi ns. levyhaarniskan osa, joten siihen ei "metrin svingi" tehoa, joten niitä olisi turha edes yrittää.

Ja kyllä tarkoittaa, mutta periaatteessa "metrin swingi" riittää varmasti pienempikin coiffiin, jolloin coiffin omistajan pää olisi tajuton, joten hän ei liikkuisi, mutta jos häntä ei pelastetta häntä voi vaan pistää rintaan, jolloin kuolema tulee. Tässä vaiheessa piston ei tarvitse olla kova.

Lätkäkypärä on halvempi kuin chaincoif ja jos se olisi tehokkaampi niin kyllä sitä ihmiset sitten käyttäisi, jolloin turvallisuus lisääntyisi.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Sunnuntai, 07.12.2008 23:48

Tämäpä on kuin minun aloittama ketju. Itsekin lämpenen tällaisille asioille ja meitä on joitakin joita tämäntyyppinen lähestymistapa kiinnostaa, ihan vaan tiedoksi :) Pääosin Rämän ja Assasiinien treeneissä on käytössä perus Sohu-säännöt mutta myös pienimuotoista kokeilua ja spekulointia vaihtoehtoisesta tavasta on käynnissä pienellä porukalla (voidaan jauhaa siitä vaikka privana jos nappaa).

Tuo uudenlainen panssarinmallinnustapa on mielenkiintoisen erilainen. Ei enemmän pisteitä kunnon panssarista joita kukaan ei pysty laskemaan, vaan rajoitetaan tapaa jolla vahinkoa voi tehdä hyvään panssariin. Hyvin toteutettuna voisi jopa olla yksinkertaisempaa. Esitit kyllä aika laajan aiheen, ja enemmän tämä kai on keskustelua ideatasolla halusta uudistaa säännöstöä kuin vääntää siitä, onko nyt esitetty, oletettavasti sääntö-prototyyppi, täsmällisesti hyväksyttävässä kunnossa.
Kirjoitan luultavasti enemmän aiheesta myöhemmin, nyt ei pysty.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Sunnuntai, 07.12.2008 23:54

Väliaika!

Kuten mosillan sanoi tarkoituksena ei ole missään nimessä innostaa lyömään kovaa.Tarkoituksena on vain pyrkiä lyömään selvästi. Tämän säännön tarkoitus on laittaa lyöjä ajattelemaan lyöntiään, mihin tähdätä ja miten tappaa. Kyseessä ei missään nimessä ole ´"hipaisuja ei oteta sääntö", (mikä muuten on tälläkin hetkellä säännöissä...) Tämä johtaa varmasti hillitympään, tarkempaan ja turvallisempaan aseenkäyttöön.

Ja ajatelkaa nyt vähän miten monimutkainen tämä nyt oikein on?
Jos olette sitä mieltä että perus sotahuutaja ei pysty tätä helposti omaksumaan, niin mielestäni se on aika rankkaa älykkyyden aliarviointia. Olen edelleen valmis väittämään molemmilta osapuolilta vähemmän ajattelemista kuin tämänhetkinen järjestelmä.

Ymmärrän salonejun kannan ja olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä ettei sotahuutoa pitäisi viedä virolaiseen suuntaan.

Jälkihuomautuksena voisin vielä lisätä selkään puukotuksen. Onko hauskaa/realistista/järkevää että yksi mies juoksee miekka ojennettuna vastustajan rivin poikki ja backstabbaa kaikkia? Eikö olisi miellyttävämpää että pitäisi edes ihan oikeasti pysähtyä ja tehdä yksi hillitty ja hyvä panssarin läpäisevä pisto ja siirtyä sitten seuraavaan. Edelleenkään ketään ei tarvitse lyödä kovaa. Kunhan tekee selväksi että on nähnyt vaivaa.

lopuksi komppaan skylarkkia ja totean että tämän ei missään nimessä ollut tarkoitus olla koko totuus kerralla. Parannusehdotuksia kehiin.

Kertokaa miksi nykyinen systeemi olisi parempi.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 08.12.2008 00:19

Mielenkiintoinen eikä lainkaan hullumpi lähestymistapa. Tuosta kun vähän viilaisi tulisi ihan kokeilukelpoista sääntösettiä. Huiman laaja aihe kuitenkin, ei pysty kommentoida enempää tähän väliin.



Yritetään olla tekemättä tästä trollausta, arvokasta käydä tämäntyyppistä keskustelua. Modet puuttukoon aktiivisesti tarvittaessa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Maanantai, 08.12.2008 00:42

Heittäisin ilmaan seuraavan ajatuksen: Mistä tulee tarve tavoitella sääntöihin keskiaikaista "autenttisuutta ja realistisuutta" tapahtumassa, jossa muuten sallitaan kekkalointi esimerkiksi lenkkikengissä ja lippalakissa?

Harmittaisi muutenkin joutua oletusarvoisesti pistämään kaikkia jos joukkueen pelipaidan alta ei ehdi bongata sankarin panssarityyppiä
always FIGHTING~~
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 08.12.2008 00:46

Koska taistelusta tulee mielenkiintoisempaa, haastavampaa ja taktisempaa kun varustuksella on oikeasti enemmän väliä. Taistelun järkevyydellä on kuitenkin viihtymisen kannalta niin paljon enemmän väliä kuin lenkkareilla ;)

Ja olisihan se kauheaa jos vastustaja vain nauraisi lyönnillesi kun se kolahtaisikin metalliin. Eihän sellaista oikeasti tapahtunut ;)

Jos saat tilaisuuden seivästää kaverin, niin kai sinä nyt oikeastikin tekisit sen kunnolla ettei vain käy mitään yllättävää.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Maanantai, 08.12.2008 01:27

Miksi odinlyönti täysiä hilparilla päähän ei tapa, mutta pikku tikarin pisto täysiä plateen taas tappaa?

Backstabiin? Noh tehdään se keskiaika tyyliin myös, kun realistisuutta harrastetaan. Potkaistaan kaveri polvitaipeeseen tai vedetään kaveri kypärästä maahan? Eikö kuulosta mukavalta? Backstab on tarkoitettu poistamaan rushit selkään ja ylimääräisen louskuttamisen.

Annetaan esimerkki tyhmästä asiasta.

Miekka tällä tullaan vain pistämään, koska nämä tappavat platemöröt, eikä lyödä viisaasti haarniskoimattomiin kohtiin.

Hilparilla et voi lyödä platen lävitse, joten sinulla on käytännössä kädessä ylipainava keihäs.

Keihäs on taas jokaisen pojan märkäuni näillä säänöillä. Pistetään niin kovaa, kun pystytään ja saadaan tappoja.

Nuijan kanssa, kun kohdataan platemörkö pudotetaan nuija ja änkytetään "Siis ystäviähän me ollaan, eikö vain?"
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 08.12.2008 01:32

Kyllä, pidän itsekin tämän tyyppisestä lähestymistavasta, mutta
Ei, Sotahuutoon ei kiitos. SH kuitenkin toimii bofferoinnin kattotapahtumana, jonka on tarkoitus olla ennen kaikkea turvallinen, aloittelijaystävällinen ja säännöiltään mahdollisimman yksiselitteinen. Turvallisuusaspekti ei liene ongelma, mutta eniten mietin tuota aloittelijaystävällisyyttä. Panssariton kaveri on aika helppoa riistaa jos itsellä sattuu olemaan panssaria, tämä ei mielestäni ole kovin aloittelijaystävällistä. Sitten tulee nämä epäselvät tilanteet, adrenaliinihuuruissa on ihan oikeasti panssarit päällä välillä mahdoton sanoa että oliko toi osuma nyt lyönti vai pisto, tai että miten reagoida pistoon joka luisuu sivuun.

Säännöstö tuntuu siis soveltuvan hyvin tietyllä tavalla "hardcoremmalle" porukalle, joilta löytyy sitä panssaria ja kokemusta niin että osumat osataan ottaa oikein. Sotahuudon mittakaavassa vastaavalla osallistujakunnalla säännöt aiheuttaisivat varmasti tilanteita joista jää paha maku suuhun itse kullekin kun "hyvä isku" voidaan etenkin taistelutilanteessa tulkita monella tavalla "toi ei ottanut mun osumaa, ei muka ollut riittävän hyvä pisto, vitut". Jonkinlainen oma tapahtuma tällaisella säännöstöllä otettaisiin varmasti lämpimästi vastaan. Säännöstö kannustaa tällä hetkellä mittavaan keihäs- ja hilpariarsenaaliin, levypanssariin, ja kilpimiehien tapauksessa yhdenkäden kirveisiin tai vasaroihin, joissa on pistokärki. En näkisi myöskään täyspanssaroitua zweihänderin heiluttajaa huonona vaihtoehtona, jos kahdenkäden aseille modataan jonkinlaista vaurioboostia (kahdenkäden aseen lyönnit kuuluisivat samaan kategoriaan pistojen kanssa?). Ei kuulosta ainakaan meikäläisen korvaan edes kauhean huonolta, kunhan viitekehys sitten sijoitettaisiin sinne levypanssarien kultakaudelle.

Mitenkä muuten olit ajatellut kantama-aseiden vauriota?

Mutta joo, omana tapahtumanaan hell yeah, Sotahuutoon ei kiitos.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 08.12.2008 01:55

Haukotus.. Alkaa jo uni tulla mutta vielä viimeinen kommentti.

Haiden: Eikös ne hilparit ole kirveitä. Odin lyönti päähän tappaa.

Miekalla pistetään. Kyllä. Plate mörköä vastaan. Ei muita. Ja näin se on oikeastikin.

Keihäät ovat edelleenkin huonoja läheltä. Ja jos jalkoihin ja käsiin on vaikea lyödä niin koitapa pistää sitä kilven takana olevaa rynnistäjää..

Ja etköhän sinä jotain tuohon nuijaongelmaan keksi...

Edelleen. Nämä ongelmat ovat tämänkinhetkisessä systeemissä. Muutoksen tarkoitus on tehdä panssarissa taistelemisesta mielekkäämpää ja niiden tappamisesta jännittävämpää.

Falcata: Aloittelijaystävällisyys on oikea ongelma ja sikäli todella hyvä huomio. Tämä haarniskoiden parantaminen tekisi niistä todella paljon parempia ja voi olla että varustautumattomat aloittelijat jäävät pahasti jalkoihin. Voisin väittää että jäävät ne jalkoihin tälläkin hetkellä, mutta eiköhän tämä kuitenkin asiaan vaikuttaisi.

Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä että tämä kasvattaisi vitutuskerrointa välttämättä. Puolet on tarkoitus pitää kuitenkin tasaisina ja on niitä isoja monstereita omallakin puolella. Lisäksi ison haarniska miehen tappaminen muutuisi sitäkin antoisammaksi, eikä ole paha asia että aloittelijakin joutuu ajattelemaan aseistustaan ja toimintaansa. Ensikertaa sohussa ollessani minä en saanut suuri viboja siitä kuinka hyvin tapoin kaikkia vaan siitä kuinka pelottavilta ja mahtavilta porukka näytti yhdessä rivissä. Ja kyllä tämä lisäisi haarniskoidun ritarin pelkokerrointa.

Voi olla että kahdenkädenmiekan paikka olisi sotanuijan kanssa tai ainakin raajan lamauttavana aseena.

Jos nyt haluaisimme olla ajatukselle uskollisia, niin jouset läpäisevät panssarit (edelleenkin vain kunnollisesta osumasta). Ehkäpä toisimme uudistuksen että paksummat levyt pysäyttävät jousen. Tasapaino painon ja turvan kanssa. Mutta jousen läpäisykyky on oikeastikin läheltä aika hurja. Tätä pitää kuitenkin puntaroida tarkasti.

Sotahuudolle tekisi hyvää uudistukset jotka erottaisivat aselajit ja toisivat sille merkitystä mitä hosakeppiä milloinkin käyttää. Ei ole tarpeen että jokaisella on hyvät mahdollisuuden kaikissa tilanteissa. Tapahtuu sitä nykyäänkin, mutta mielestäni erot raskaiden ja kevyiden, keihäiden ja miekkojan jne välillä tulisi tehdä. Ne ovat hyviä eri tilanteissa ja niin pitäisi olla suhussakin. Käytämme oikeaa asetta oikeassa paikassa.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Maanantai, 08.12.2008 11:01

Aihe on hyvä ja keskustelemisen arvoinen. Esitän tällä kertaa kannanottoni videoiden muodossa.

Katsokaa ensin tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=dPRB-JZ6Et0

Ja verratkaa tähän:

http://www.youtube.com/watch?v=3Omk32Jq4LY (voi kelata suoraan kohtaan 5:00)

Kumpi on mielestänne lähempänä Sotahuudossa mallinnettavia konflikteja?

Ajatus sääntöjärjestelmän muuttamisesta realistisempaan suuntaan on hyvä, mutta Sotahuutoa ajatellen ehdottomasti liian idealistinen. Hienorakeiset sääntöviritelmät toimivat hyvin kaksintaistelussa tai pienellä porukalla, mutta isommassa kenttämätössä viillot, pistot ja iskut eivät takuulla erotu toisistaan. Hyvä jos pystyy edes laskemaan montako sai ja minne.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 08.12.2008 12:35

blite kirjoitti:Ajatus sääntöjärjestelmän muuttamisesta realistisempaan suuntaan on hyvä, mutta Sotahuutoa ajatellen ehdottomasti liian idealistinen. Hienorakeiset sääntöviritelmät toimivat hyvin kaksintaistelussa tai pienellä porukalla, mutta isommassa kenttämätössä viillot, pistot ja iskut eivät takuulla erotu toisistaan. Hyvä jos pystyy edes laskemaan montako sai ja minne.
Ehdottmasti samaa mieltä. Lisäisin vielä viimeiseen listaan, että kun jo nykyään ei edes tiedä tuliko osuma oksasta, kaverin pommelista vai keihään varresta niin olen kyllä aika skeptinen sen suhteen, että osuman tyyppi olisi oikeasti tunnistettavissa.

Olen kuitenkin Nightingalen kanssa jokseenkin samaa mieltä siitä, että osuman kriteerinä pitäisi olla, että lyönti on alun perinkin edes tarkoitettu lyönniksi - riippumatta kuitenkaan siitä, millä voimalla se on tullut. Toisin sanoen: hipaisukin riittää, kunhan lyöjä on edes yrittänyt tehdä siitä lyönnin (eli siis esim. karkuun juostessa kun tehdään paniikkikäännös vastustajan edessä ja miekka sattuu osumaan kaveria torsoon ilman tarkoitusta lyödä tai ilman että miekka on tehnyt lyönninomaista kaarta -> ei osuma).
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 08.12.2008 13:29

blite: Terävä analyysi, mutta miten hienorakenteinen tämä nyt on? Tarkoituksena olisi jopa että random huitominen ja heiluttelu vähenisi ja keskityttäisiin tekemään selviä iskuja. Voi olla että ulkopuolelta lyöntejä on vaikea erottaa toisistaan, mutta suoraan sanottuna minä kyllä tiedän sohussa lähes aina mihin kuolin ja miten se tuli, poikkeuksena jotkut todella randomit sohimiset, mutta miksi sellaisiin pitäisi kuolla lainkaan? Ja tätä vielä helpottaisi se että lyöjä tietää miten pitää lyödä.

saloneju: Eikö ongelma ole tälläkin hetkellä sama? Sinun pitää tietää tuliko se osuma terästä, varresta vai oksasta jne. Tämän uudistuksen syvin juoni olisi siinä, että epäselviä lyöntejä ei tarvitsisi noteerata panssarissa. Tätä voitaisiin yksinkertaistaa vielä pidemmälle ja erottaa ainoastaan tappavat pistot muista lyönneistä. Minusta tämä ei kuitenkaan ole tarpeen. Ja kuitenkin, montako osumaa oikeasti otat sohussa? Sinunhan tarvitsee laskea vain omasi. Tämä sääntö tarkoittaisi että haarniskoitu kaveri voisi dissata kaiken paitsi selvimmät tappoyritykset ja sikäli helpottaisi naurettavasti laskemista. Haarniskoimattomillehan tämä ei ole mikään ongelma edelleenkään ja he huomaavat osumia paljon paremmin tälläkin hetkellä.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Maanantai, 08.12.2008 14:04

Nightingale kirjoitti: Tarkoituksena olisi jopa että random huitominen ja heiluttelu vähenisi ja keskityttäisiin tekemään selviä iskuja.
Tarkoitus on hyvä, mutta millä tavalla esittämäsi sääntöuudistus edistäisi sen toteutumista?

Jos sääntöjä haluaa uudistaa niin esimerkiksi salonejun ehdotus random säkäpuolustusten poislukemisesta voisi olla järkevä lisäys. Sääntöteknisesti tähän saattaisi riittää esimerkiksi pelkkä kirjaus: "Aseen osuessa kimmokkeesta tai sen tippuessa, selvästi vahingossa, vastustajan jo saatua kuolettavan iskun tai muutoin epärealistisesti, voidaan sen osuma jättää huomioimatta". Perfektionisti toki toivoisi, että tällaiseen voitaisiin "formalisoida" täysin täsmällinen määritelmä, mutta menepäs latelemaan sellainen tuonne sääntöihin niin saadaan puolitettua se kaksi prosenttia, jotka nyt lukevat kaikki säännöt ;)

Kuten monet ovat todenneet, teknisempien iskujen vaatiminen nostaa kalibraatiota. Jos Sotahuuto halutaan jatkossakin pitää aloittelijaystävällisenä ja sellaisena, että kevyilläkin varusteilla voi osallistua, ei tässä ole mitään järkeä. On kuitenkin aivan selvää, että monella on halua bofferoinnin tekniseen kehittämiseen ja sitä kautta uusien vaatimusten tuomiseen myös lyöntisääntöihin. Itse toivoisin, että tämäntyyppinen kehitys voisi tapahtua Sotahuudon rinnalla, esimerkiksi visioidun bofferiliigan kautta!
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 08.12.2008 14:20

Kerrohan nyt sitten että mitä järkeä tässä kestopistejärjestelmässä on ja miksi se on niin hyvä että siinä pitäisi pysytellä?
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Maanantai, 08.12.2008 14:34

Nightingale kirjoitti:Kerrohan nyt sitten että mitä järkeä tässä kestopistejärjestelmässä on ja miksi se on niin hyvä että siinä pitäisi pysytellä?
Nykyjärjestelmästä ja sen "hyvyydestä" suhteessa muihin vaihtoehtoihin on keskusteltu paljon. Tästä keskustelusta on myös hyviä koosteita. Katso esimerkiksi Wikin Kooste panssarisäännöistä. Keskustelukoosteissa löytyy myös ruodintaa mm. selkäänpuukotuksesta, vaikka mitä ilmeisimmin ehdottomasi muutos olisi näitä koosteita yleisempi.

Nykyinen systeemihän ei varsinaisesti ole kestopistejärjestelmä ja siten huomio myös esimerkiksi panssarin vaikutusalueen. Jo nyt kannattaa tähdätä panssaroimattomiin alueisiin, sillä niiltä osin panssari ei suojaa.

Tuskin kukaan voi sanoa, että nykyinen systeemi on absoluuttisesti paras vaihtoehto. Itse koen, että rakentavinta onkin nimenomaan vertailu suhteessa muihin systeemeihin. Olisi mielenkiintoista saada vastaavanlainen vertailu tämän keskusteluketjun ehdotuksesta suhteessa muihin vaihtoehtoihin.
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 08.12.2008 14:45

Mielestäni jo sääntö siitä, että saman raajan hakkaaminen toistuvasti ei tapa vaan ainostaan tekee raajan käyttökelvottomaksi tekisi paljon. Tämän jälkeen nopeat tapot vaikeutuisivat huomattavasti ja pitäisi aina nähdä vaivaa että saa lopetettua vastustajan.

Wikin panssari koosteessa on käyty läpi vain vaihtoehtoja joissa lasketaan jotain pisteita. Mielestäni tämä on väärä lähestymistapa ja exponentiaalisesti vaikeutuva tie kun sääntöjä yritetään parantaa.

Skylarkin sanoin: Rajoitetaan tapoja jolla panssaroidun miehen voi tappaa. Tuo lyöntien jaottelu kolmeen kastiin ei ole absoluuttinen tai ainoa vaihtoehto millä tämä voidaan saavuttaa, mutta se tuntui tähän mennessä luontevimmalta ajatukselta.

Tämä on mielestäni oikea tie. Lisätään tämä tuohon vertailuun ja katsotaan miltä näyttää.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”