Antautuminen
Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
Poistin sen, koska omasta mielestäni kyseinen viesti ei liittynyt kehittävästi keskusteluun. Tämä kuitenkin on kehitysideoiden alue, jossa ainakin itse odotan, että ihmiset keskustelevat asiasta siten, että tuovat omaa näkemystä esille alkuperäiseen aiheeseen liittyen, eivätkä antautumis-ketjussa rupea puhumaan siitä, kuinka kovia goblineita kukakin on.Hanhap kirjoitti:Mihin mun viesti katos? :O
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
- JonTzu
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 2966
- Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
- Paikkakunta: Helsinki
Sääntöehdotuksista on mainittava että pistelaskua ei voi oikeastaan vaikeuttaa nykyisestä. Tänä vuonna skenaarioista tuli 400+ palautelappua jotka täytyi huomioida. Homma on pakko pitää todella simppelinä, tämänvuotisenkin tietomäärän sisään naputtelu oli aikamoinen urakka.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
- Kreivi Sinisulka
- Kreivi
- Viestit: 458
- Liittynyt: Perjantai, 18.05.2007 21:28
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Kapteeni
- Viestit: 101
- Liittynyt: Perjantai, 27.06.2008 22:52
- Paikkakunta: Mäntyharju
- Haltia
- Kuningas
- Viestit: 2733
- Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
- Paikkakunta: Vantaa
Kuten sanoin, ehkä vuonna 2030...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
http://selenejousineidot.multiply.com/
- frozen
- Herttua
- Viestit: 705
- Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
- Paikkakunta: Kerava
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
Hö, minä tykkäsin! Testiin vaan jossain pienemmässä tapahtumassa!.
En kannata pisteteknistä vaikutusta. Minusta siinä on hyötyä/haittaa ihan riittävästi, että antautuja menettää lipun/komentajan eikä saa enää yhtään lippua/tappoa, ja antautumisen vastaanottaja välttää enemmät tappiot ja saa lippuja.
Ainoana pisteisiin vaikuttavana asiana ottaisin gloorian jakamisen, jota muutenkin jaetaan ryhmien subjektiivisten kokemusten mukaan. Sitä ei myöskään ole pakko antaa, jos kokemus on neutraali, esim. armeijan rippeet antautuvat, ja voittaja jättää vangit henkiin. Tämä voisi olla oletustoiminta, josta ei tarvitse läpyskässä erikseen mainita. Antautujan armeija voisi sitten halunsa mukaan antaa glooriamiinusta antauneelle ryhmälle (jos antautuminen esim. on muun armeijan mielestä ennenaikaista) tai antautumisen vastaanottajille (jos nämä lahtaavat vankinsa).
Sitä en ole miettinyt, olisiko "vankien" poistuminen alueelta omin avuin paras vaihtoehto, vai antaisiko jonkinlainen vartijointihässäkkä lisäarvoa. Todennäköisesti vaihtoehto a, ihan jo virtaviivaisuutensa vuoksi. Karkaamiset ym. ovat liian mutkikkaita.
Joku mainitsi ongelmana "hei, miks sä tapoit, mä just olin antautumassa" -asetelman. Mielestäni tämä pitää vain antautuessa hyväksyä; jos on niin kiinteässä kontaktissa, että vastustaja ehtii hutkaista ennen kuin huomaa pudotetun aseen, nii so what: sittenhän kuolit. Antautuminen olisi myös henkilökohtainen päätös, eli toisella puolella kenttää viipottavan ei tarvitsisikaan sitä huomata. Tietysti komentajan kuuluvilla olevat tottelevat (tai jättävät tottelematta) kun antautumiskäsky käy.
Antautuminen voisi tosiaan mennä holdin kanssa sekaisin, mutta sekin olisi varmasti ratkaistavissa vaikka aseiden pudottamisella ja käsien nostamisella (aika yleismaailmallinen antautumisen merkki) huutelun sijaan. Lisäsäännön muistaminen ei olisi ongelma, koska antautumissääntöä ei ole mikään pakko käyttää. Alkubriiffissä sääntö on läpikäytävissä kahdella lauseella, joka selventää tilanteen niille, jotka eivät ole lukeneet sääntöjä: "Jos vastustaja antautuu pudottamalla aseensa, on kunniatonta tappaa häntä ja siitä voi saada negatiivista glooriaa. Antautunut osapuoli poistuu omatoimisesti pelialueelta eikä enää palaa skenaarion aikana taisteluun."
Hyviä ja huonoja puolia (osin edellisten koontia siltä osin, kun olen samaa mieltä):
+Selväksi käynyt peli loppuisi nopeammin, suurin osa osallistujista hyötyisi tästä
+Realistinen vaihtoehto historiallisessa taistelussa (oikeastikaan yleinen käytäntö ei ole lahdata hävinnyttä armeijaa viimeiseen mieheen, Saloneju)
+toisi mielestäni tunnelmaa molemmille osapuolille.
-tästä on mahdollista saada liian mutkikas juttu, jos ei mieti toteutusta huolella. KISS on syytä muistaa.
-veisikö antautuminen helpon teurastuksen ilon voittavalta osapuolelta?
-onko liian pieni nippelilisäys sääntöihin?
Kokonaisuutena plussat ovat mielestäni miinuksia painavammat, joten testaukseen vaan vaikka fabassa tai rähinäriäkäsyssä.
En kannata pisteteknistä vaikutusta. Minusta siinä on hyötyä/haittaa ihan riittävästi, että antautuja menettää lipun/komentajan eikä saa enää yhtään lippua/tappoa, ja antautumisen vastaanottaja välttää enemmät tappiot ja saa lippuja.
Ainoana pisteisiin vaikuttavana asiana ottaisin gloorian jakamisen, jota muutenkin jaetaan ryhmien subjektiivisten kokemusten mukaan. Sitä ei myöskään ole pakko antaa, jos kokemus on neutraali, esim. armeijan rippeet antautuvat, ja voittaja jättää vangit henkiin. Tämä voisi olla oletustoiminta, josta ei tarvitse läpyskässä erikseen mainita. Antautujan armeija voisi sitten halunsa mukaan antaa glooriamiinusta antauneelle ryhmälle (jos antautuminen esim. on muun armeijan mielestä ennenaikaista) tai antautumisen vastaanottajille (jos nämä lahtaavat vankinsa).
Sitä en ole miettinyt, olisiko "vankien" poistuminen alueelta omin avuin paras vaihtoehto, vai antaisiko jonkinlainen vartijointihässäkkä lisäarvoa. Todennäköisesti vaihtoehto a, ihan jo virtaviivaisuutensa vuoksi. Karkaamiset ym. ovat liian mutkikkaita.
Joku mainitsi ongelmana "hei, miks sä tapoit, mä just olin antautumassa" -asetelman. Mielestäni tämä pitää vain antautuessa hyväksyä; jos on niin kiinteässä kontaktissa, että vastustaja ehtii hutkaista ennen kuin huomaa pudotetun aseen, nii so what: sittenhän kuolit. Antautuminen olisi myös henkilökohtainen päätös, eli toisella puolella kenttää viipottavan ei tarvitsisikaan sitä huomata. Tietysti komentajan kuuluvilla olevat tottelevat (tai jättävät tottelematta) kun antautumiskäsky käy.
Antautuminen voisi tosiaan mennä holdin kanssa sekaisin, mutta sekin olisi varmasti ratkaistavissa vaikka aseiden pudottamisella ja käsien nostamisella (aika yleismaailmallinen antautumisen merkki) huutelun sijaan. Lisäsäännön muistaminen ei olisi ongelma, koska antautumissääntöä ei ole mikään pakko käyttää. Alkubriiffissä sääntö on läpikäytävissä kahdella lauseella, joka selventää tilanteen niille, jotka eivät ole lukeneet sääntöjä: "Jos vastustaja antautuu pudottamalla aseensa, on kunniatonta tappaa häntä ja siitä voi saada negatiivista glooriaa. Antautunut osapuoli poistuu omatoimisesti pelialueelta eikä enää palaa skenaarion aikana taisteluun."
Hyviä ja huonoja puolia (osin edellisten koontia siltä osin, kun olen samaa mieltä):
+Selväksi käynyt peli loppuisi nopeammin, suurin osa osallistujista hyötyisi tästä
+Realistinen vaihtoehto historiallisessa taistelussa (oikeastikaan yleinen käytäntö ei ole lahdata hävinnyttä armeijaa viimeiseen mieheen, Saloneju)
+toisi mielestäni tunnelmaa molemmille osapuolille.
-tästä on mahdollista saada liian mutkikas juttu, jos ei mieti toteutusta huolella. KISS on syytä muistaa.
-veisikö antautuminen helpon teurastuksen ilon voittavalta osapuolelta?
-onko liian pieni nippelilisäys sääntöihin?
Kokonaisuutena plussat ovat mielestäni miinuksia painavammat, joten testaukseen vaan vaikka fabassa tai rähinäriäkäsyssä.
- Gordon
- Paroni
- Viestit: 212
- Liittynyt: Maanantai, 07.07.2008 21:35
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mun mielestä tässä nyt ehdotetaan jo olemassaolevaa sääntöä. Siis varsinkin jos otetaan se vaihtoehto a, että vanki poistuu pelialuuelta. Tällä hetkellähän saa lopettaa taistelun milloin haluaa nostamalla sen kätensä ja aseensa päänsä päälle. Sitten se vain noteerataan kuolemalla. Kuinka moni tätä kuitenkaan oikeasti käyttää, kun ideana ainakin tietääkseni on tapella? Mun mielestä nykyinen asetelma ainakin on ihan riittävä omaan makuuni.
Niin kuin Kungfutse sanoo: "Naamas on naamas!"
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Sefraim
- Herttua
- Viestit: 556
- Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Oma synopsikseni ideasta:
Antautua saa, antautunut lasketaan statistiikassa kuolleeksi. Se toimii, eikä mutkista jo valmiiksi hankalaa pisteenlaskua kesken kaiken.
Eli:
Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä.
Edit: Tähän vielä, että jos joku 08 antautui, niin kevyesti tökkäisin rintaan ja sanoin että "okrait, olet nyt sitten kuollut" ja jatkoin matkaa. Veikkaan että antautumisessa on kyse siitä, ettei turhaan halua ottaa sitä hopeapatonkia kovaa lärviin, kun ei kuitenkaan voi edes tiputtaa yhtä hyökkääjää.
Antautua saa, antautunut lasketaan statistiikassa kuolleeksi. Se toimii, eikä mutkista jo valmiiksi hankalaa pisteenlaskua kesken kaiken.
Eli:
Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä.
Edit: Tähän vielä, että jos joku 08 antautui, niin kevyesti tökkäisin rintaan ja sanoin että "okrait, olet nyt sitten kuollut" ja jatkoin matkaa. Veikkaan että antautumisessa on kyse siitä, ettei turhaan halua ottaa sitä hopeapatonkia kovaa lärviin, kun ei kuitenkaan voi edes tiputtaa yhtä hyökkääjää.
Viimeksi muokannut Sefraim, Maanantai, 23.02.2009 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.
Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.
KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.
KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Ja menettäisit mahdolliset glooriapisteet ja mahdollisuuden saavuttaa Kuola? Saattaisit jopa saada negatiiviset glooriat siltä antautujalta... Itse katsoisin antautumisen luovuttamista kunniakkaammaksi vaihtoehdoksi epätoivoisissa tilanteissa (tai mustelmien pelossa), ja ottaisin samalla hyödyn tilanteesta.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
- Peltokorppi
- Marsalkka
- Viestit: 2442
- Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
- Paikkakunta: Jykylä
- Hiisi
- Herttua
- Viestit: 556
- Liittynyt: Keskiviikko, 10.05.2006 13:15
- Paikkakunta: Kuopijo
- Evert
- Kreivi
- Viestit: 439
- Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
- Paikkakunta: Lappeenranta
-
- Paroni
- Viestit: 226
- Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25
- Evert
- Kreivi
- Viestit: 439
- Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Tomb Kingg
- Kreivi
- Viestit: 361
- Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 16:43
- Paikkakunta: Tampere
- PattiJalka
- Marsalkka
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
- Paikkakunta: Ylöjärvi
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Tiedotus: Muerte tullaan ohjeistamaan niin, että vangiksi antautuvien henki säästetään ja vangeista pyritään pitämään huolta samaan tapaan, kuin kaapatuista lipuistakin. Mikäli vanki kuitenkin pyrkii pakoon, hyökkäämään vangitsijan kimppuun, tai vastustaa toiminnallaan Muerten tai sen liittolaisten toimintaa tullaan häntä kohtelemaan kuten vihollistaistelijaa.
Muertelle voit siis antautua, ja säilyttää silti henkesi!
Muertelle voit siis antautua, ja säilyttää silti henkesi!
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
- PattiJalka
- Marsalkka
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Hyvä yritys Pahistonttu... En vain oikein luottaisi tuohon...
Response:
Goblin Teamille saa antautua, jokaista antautujaa kohdellaan kuin jumalaa eikä missään nimessä harkitakaan mestaamista. Tämä käytäntö on voimaissa vain ensimmäisessä skenaariossa, johtuen erinäisistä syistä, kuten mahdollinen luottamuksen menettäminen yms. pikkujutut.
Response:
Goblin Teamille saa antautua, jokaista antautujaa kohdellaan kuin jumalaa eikä missään nimessä harkitakaan mestaamista. Tämä käytäntö on voimaissa vain ensimmäisessä skenaariossa, johtuen erinäisistä syistä, kuten mahdollinen luottamuksen menettäminen yms. pikkujutut.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
- E.Hirvelä
- Herttua
- Viestit: 985
- Liittynyt: Maanantai, 02.10.2006 20:26
- Paikkakunta: Tampere
Korjaus: Goblin Teamille saa antautua jos saamme ottaa propaganda kuvia teistä ja lipustanne. Galenit kuitenkin teurastetaan loppuun asti, joten sori, turha antautua puheidenne jälkeen. (Niklas ja sampo myös).PattiJalka kirjoitti:Hyvä yritys Pahistonttu... En vain oikein luottaisi tuohon...
Response:
Goblin Teamille saa antautua, jokaista antautujaa kohdellaan kuin jumalaa eikä missään nimessä harkitakaan mestaamista. Tämä käytäntö on voimaissa vain ensimmäisessä skenaariossa, johtuen erinäisistä syistä, kuten mahdollinen luottamuksen menettäminen yms. pikkujutut.
Quadruple silver clubin jäsen.
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Vangin ottamisesta hyötyy ja antautuneen lyömisestä kärsii, joten minulla ei ole mitään syytä syödä sanaani. Tietysti mikäli epäilyttää liikaa, voi aina luovuttaa ja julistautua kuolleeksi, mutta tällaisen tarjouksen jälkeen pitäisin sitä raukkamaisena vaihtoehtona.PattiJalka kirjoitti:Hyvä yritys Pahistonttu... En vain oikein luottaisi tuohon...
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.