Maahan jäämisestä kuolleena

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2009 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Mitä mieltä olisit maahan jäämisestä kuolleena?

Maahan jääminen pitäisi olla pakollista.
9
5%
Minulla on turvallinen varustus, jäisin maahan makaamaan. Pitäisi olla vapaaehtoista.
36
21%
En jäisi maahan makaamaan. Pitäisi olla vapaaehtoista.
50
29%
Kuulostaa vaaralliselta.
57
33%
Kokeillut sääntöä esim. virossa, kannatan. (vapaaehtoisena)
10
6%
Kokeillut sääntöä esim. virossa, en kannata. (edes vapaaehtoisena)
10
6%
 
Ääniä yhteensä: 172
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Maahan jäämisestä kuolleena

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 01.02.2008 17:17

Tähän mennessä suositus on aina ollut, että kuollut ilmaisee mahdollisimman nopeasti olevansa kuollut nostamalla aseen kahvan niin korkealle kuin saa, ja vaikkapa sanoen ääneen kuuluvasti "Kuolin!". Tämän jälkeen ollaan välittömästi poistuttu taistelun melskeestä sivummalle ja istuttu alas tai kävelty taukopaikalle.

Virossa säännöt menevät siten, että kuollut kaatuu heti maahan jääden siihen retkottamaan kyljelleen sikiöasentoon suojaten käsillä päätään. Tässä asennossa ylikävely ei aiheuta suurta vaaraa.
Nordic Equinoxissa tämän kokeilu ei tuottanut ongelmia vaikka ruumiina ollessa päältä tosiaan juostiinkin.

Ehdottaisin, että suomen HOLD-käytäntöä muutettaisiin siten, että halutessaan soturi joka kokee varustuksensa puolesta pystyvänsä turvallisesti jäämään kuolinpaikalleen maahan makaamaan, voisi sen tehdä ilman, että joku ulkopuolienen tulkitsee tämän vaaratilanteeksi ja huutaa koko pelin poikki. HOLD-huudon käyttö jäisi maassa makaavan itsensä vastuulle.
HOLD huudon käytöstä erikseen linjaisin vielä siten, että sen saa kuultuaan tarvittaessa toistaa vain kerran. Kaikki toiminta HOLD-huudon jälkeen keskeytyy, laskeudutaan toisen polven varaan ja ollaan hiljaa.
Lisäksi ottaisin käyttöön Virolaisten käyttämän säännön, jonka seuraksena se osa taistelukentästä jotka eivät HOLDIa huomioi vaan jatkavat taistelua tai muuta toimintaa, ovat kaikki tuomarin päätöksestä kuolleita. Tämä sääntö kuulemma opettaa samalla seuraamaan taistelukenttää hieman paremmin.

Kysymys kuuluu, oliko Sotahuuto 2007 huudetuista holdeista kuinka moni oikeasti aiheellinen? Käsittääkseni ainkakin ensimmäisen kenttätaistelun HOLD-huuto aiheutui siitä, kun muutamat Virolaistaistelijat kuoltuaan jäivät oman käytäntönsä mukaisesti maahan makaamaan kilpensä alle ja joku huusi HOLDin tulkittuaan tämän vaaratilanteeksi.

Maahan retkottamaan jääminen olisi siis vapaaehtoista. Käytännössä se selkeyttäisi pelitilannetta ja olisi jopa realistista. Kilvin ja kunnollisin kypärin varustetuille soturille se ei edes olisi erityisen vaarallista.
Mielestäni tähän tulisi olla sääntöjen puolesta mahdollisuus.

Edit: lisäsin aiheeseen äänestyksen. Halusin erikseen erottaa vaihtoehdot "kokeillut sääntöä" sillä ainakin oma mielipiteeni asiasta muuttui kokeilun seurauksena.
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Perjantai, 01.02.2008 17:43

Minua ei ainakaan huvita jäädä tallottavaksi. Tallotuksi tuleminen on erittäin vaarallista, varsinkin jos talloja juoksee, pitää jalassaan kovia maihinnousukenkiä ja pitää yllään 25 kg panssaria. Lisäksi jos kielletään huutamasta holdia muiden puolesta, saattaa tulla vaaratilanteita. Oletetaan, että joku on kaatunut maahan ja hänen ylitseen juostaan. Henkilö itse on ehkä tajuton, eikä voi tietenkään huutaa yhtään mitään. Tässä tilanteessa olisi mielekästä, että joku huutaisi holdin eikä vaan ajattelisi että itse hän huutaa jos tulee joku hätä.

Holdin kuulemisesta sen verran, että taistelukentällä on niin kova meteli, ettei holdia kuule ellei se tule läheltä. Polvilleen laskeutumisen jälkeen hiljaa olemisessa on hyvänä puolena että kenttätappelussa ihmiset ainakin huomaisivat kun kummasti ihmiset hiljenevät ympärillä. Huono puoli tosin on jos taistelu on kahdessa eri paikassa yhtä aikaa. Silloin toiset eivät välttämättä kuule holdia heti eivätkä varmasti myöskään sen jälkeen, koska sitä ei enää huudeta.

Ainakaan viime Sohussa holdin paljous ei mielestäni tuottanut ongelmia. Minusta on parempi, että holdi huudetaan turhaan kuin että ei uskalleta huutaa oikeassa vaaratilanteessa. Kaikki eivät osaa arvioida yhtä hyvin mikä on tarpeeksi vaarallinen tilanne holdin huutamiseen.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Perjantai, 01.02.2008 18:37

Itse kannatan maahan tallaamiseen jäämistä vapaaehtoisena, koska näin selkeytyy homma ja ei tarvitse miettiä onko tuo menossa kuoleitten luokse vai mitä tekee. Esim kuulin huhua, että jotkut soturit olivat vaelleet taistelun aikana pitäen aseita alhaalla ja ollen täysin epäaktiivinen taisteluun, kun tämän soturin ohitse meni yhtä-äkkiä tuli ninja isku. Nämä henkilöt ovat siis yrittäneet näyttää kuoleelta, että toiset luulevat heitä kuoleiksi ja eivät kiinitä heihin huomiota ja sitten kyseinen soturi on metrin päästä lyönnyt.
Toivottavasti nämä ovat huhuja, eikä ole oikeasti tehty.

Itse haluasin, että tämmönen tehtäisiin "laittomaksi" ja rangaistuksena olisi suuri määrä pisteitä pois kyseiseltä ryhmältä. Myös tähän voidaan lisätä kuolleitten kokoontumispaikkalla kämppiminen ja muu juustottaminen kuoleitten käyttämistä lihamuurina, piilopaikkana ja etc.

Takaisin asiaan. Itse olin virossa taistelussa ja jäin panssarimörön alle jolla oli kovat ilkeät maihinnousu kengät ja paljon panssaria päällä. Kyseinen henkilö taisteli ja talloi samalla minun päällä taistelussa.

Sikiöasento+mahdollinen kilpi ruumin päälle+vapaa ehtoisuus+alkubriifissa huometaan maassa makaavien päältä ei saa talloa huvin vuoksi ja yritetään välttää juoksemasta heidän päältä.

Viron HOLD mallia kannattan, että vain vaarassaoleva henkilkö huutaa itse HOLDIN ja jos toiset huomaa, että kyseinen henkilö ei voi oikeasti huuta holdia tai hän on todella vakavassa tilaanteessa voi huuta HOLDIN. Näin säästytään turhilta holdeilta, jotka antavat lepoa, taktiikkan muutamista ja muutenkin taistelukentän tarkkailun. Kaikki jotka jatkavat taistelua holdin jälkeen pitäisi laskea kuoleeksi.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Perjantai, 01.02.2008 19:23

Vapaaehtoisena ei pitäisi olla mikään ongelma. Hyvin tehdyn kilven alla ja kunnollinen kypärä päässä on varsin turvallista olla isommankin kaverin tallomana.

Itseäni ei Virossa pelottanut se maassa makaaminen kuolleena. Kilpeni päällä tapeltiin, vissiin aika kovastikin (en alkanut katsella ylöspäin siinä vaiheessa) mutta ei se oikeastaan mainittavasti edes tuntunut.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Perjantai, 01.02.2008 21:52

Tässä onkin jujun pointti ja juoni kokonaisuudessaan! Jos minulla olisi hyvä varustus, ei maahan jäämisessä olisi varmastikkaan kovin suurta kynnystä. Ongelma on juurikin varustuksessa. Minulla ei ole kilpeä eikä muuta asetta kuin jousi, ja en mielelläni jätä sitä kaikkien tallottavaksi.
Toisekseen, Viron porukat ovat tottuneita tähän maassa makaavan tallomiseen, tavallisen sohulaisen voi olettaa kompastuvan ja kiertävän kuolleet. Olisiko maassa makaavat enemmän esteitä kuin kuolleita?

Onko sitten reilua että osa jää maahan ja osa siirtyy syrjään? Onhan se autenttisesti upeaa jos porukkaa makaa kuolleena taistelutantereella, mutta tuottaako se lääkintäporukalle lisähommia?

Kun kerran IDV nuolet kiellettiin sen takia että ne tekivät mustelmia, niin näin summa summarum, luulen että tämäkin kielletään. Pelaajat ovat herkkänahkaisia, ei soturit panssarien alla. :wink:
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Perjantai, 01.02.2008 23:01

Sehän tässä onkin pointtina, että se tehtäisiin mahdolliseksi niille jotka katsovat kykenevänsä siihen. Ei kai tässä kukaan ole pakottamassa tätä kaikille, kilvettömille/kypärättömille.

Lähinnä muutosta tulisi siis siihen, että ei huudella sitä holdia jokaisesta maassa makaavasta kaverista jollei se nyt voihki ja valita siellä maassa.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 01.02.2008 23:02

En olisi Virossa jättäytynyt tallottavaksi, enkä aio tehdä niin Sotahuudossakaan. Mutta tilanteen salliessa kuolleena makuulle käynti on sekä tunnelmallista, että tilannetta merkittävästi selkeyttävää.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Perjantai, 01.02.2008 23:25

En jäisi maahan tallottavaksi. Ja mielestäni on edelleen hyvä idea että esim. järjestäjillä / valvojilla mitä ovatkaan, olisi pilli tai sumutorvi, jota voisi töräyttää holdin kuultuaan. Näin hold kuuluisi esim. metsäskenaarioissa muidenkin korviin. Pitää kuitenkin pitää huoli siitä ettei skenaarion päättymiseen merkkiä ja holdin merkkiä sekoiteta toisiinsa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Lauantai, 02.02.2008 10:24

Olisi mielettömän hienon näköistä jos taistelukentällä olisi kuolleita joka puolella ja taistelu olisi vielä käynnissä siellä täällä. Ainakin jos itse tykkäisi, niin tähänhän voisi lisätä sen pienen larppaushöystön ja heittää kuollessaan pientä esitystä ja samalla siirtyä pahimmasta sumasta pois.

Itse tunnen, että omistan tarpeeksi hyvät varusteet (parantuvat reilusti kesään mennessä), että jäisin maahan makaamaan. Kunnollinen kypärä ja kilpi riittänevät rengaspanssarin kanssa. Silti maassa oleminen saattaa olla hieman uhkarohkeaa, sillä vahinkoja voi sattua. Ei sitä tiedä, jos vaikka hieman nopeampi taistelu kääntyisi ja sitten olisi joko pakko alkaa hyppiä kuolleiden yli tai kompastella.

Kannatan vapaaehtoisuutta ja hieman väljemmälle siirtymistä.
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Teme
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 169
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 17:03
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Teme » Lauantai, 02.02.2008 13:34

Niin mutta onko käynyt mielessä se että jos ei satu olemaan sitä kilpeä tai kunnon kypärää, ja sitten jäät makaamaan sinne kaikkien sekaan.....

Itse en kyl siinä tilanteessa jäisi makaamaan sinne kaikkien tallottavaksi. Henkihän siinä lähtee... Oma mielipiteeni asiaan on se et oman mielen mukaan harkiten jääkö vaiko eikö jää makaamaan sinne taistelun keskelle.
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Lauantai, 02.02.2008 16:55

Keveähkön varustukseni ja varsinkin kilvettömyyteni takia en itse jäisi sinne maahan. Mutta makoilkaa vapaasti jos on hyvät varusteet (Huom mielipiteeni on muuttunut ekasta viestistäni), sehän selventää pelikenttääkin kun vain hengissä olevat ovat ylhäällä. Itseäni kyllä vähän hirvittäisi talloa muiden päältä, vaikka he olisivat sinne vapaaehtoisesti menneet. Lisäksi pelkäisin kompastuvani ympäriinsä makoileviin kuolleisiin. :D
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Sunnuntai, 03.02.2008 14:45

Niin tosiaan, kun esmes hakkuuaukealla on jo ihan mukavasti kaikenlaista törröttävä jonka päälle yleensä ihmiset eivät halua kaatua, tai joihin ihmiset saattavat kompastua ja kaatua vastaavan kategorian metsällisiin ulokkeisiin, niin ne maassa makoilevat tilanteenselventäjät lisäävät maaston epätasaisuus faktoria. Vaikka itse olisikin täysin valmis tallotuksi tulemiseen, niin entös sitten kun joku peruuttaa "kuolleeseen" ja rymähtää tämän päälle. Tai johonkin muuhun...
Näinhän voi toki tapahtua ihan minkä tahansa juurakon kanssa, mutta minä ainakin haluaisin välttää ylimääräsiä riskejä.

Mutta toisaalta vituttaa aina aivan suunnattomasti, kun toiset ei osaa ilmaista selkeästi kuolleensa/jotkut kyykkivät kuolleitten takana tjsp.
Mikään ei ole niin saatanan turhauttavaa kuin kun joku "kuollut" tulee läimäsemään. Siinä vaiheessa tekis mieli sanoa että "vastaanottaja laskee osumat" ja vetää ponnella lärviin.

Onneksi tätä asiaa on pohtimassa moni muukin minua fiskumpi ihminen
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Sunnuntai, 03.02.2008 21:05

Maahan jääminen tilanteissa, joissa ei ole hirveää ryysistä, voisi olla ihan hyvä. Vähentäisi näitä "onko tuo kuollut vai ei"-tilanteita. Tämä siis esimerkiksi silloin, kun juostaan vaikkapa pitkin metsää ja törmätään satunnaisiin vihollisiin. Paikoissa, joissa on paljon ihmisiä se on turhan vaarallista. Vapaaehtoisuutta kannatan.

Eikä sitä välttämättä tarvitse makaamaan jäädä. Voisi vaikka mennä istumaan jotain puuta vasten.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Sunnuntai, 03.02.2008 23:47

Oikeastaan kuolemisen ohjeistusta voisi täsmentää entisestään: korostaa välitöntä
a) maihin / kyykkyyn / istumaan menoa, tai
b) sivuun siirtymistä ase väärinpäin, ja sitten maihin menoa.

Lähtökohtana säännöissä voisi ihan hyvin olla, että vain elävät kävelevät ympäriinsä, ja kuolleena siirtyminen paikasta toiseen (ase väärin päin ja/tai käsi kypärällä, jne.) on poikkeustapaus, jota tapahtuu lähinnä siirryttäessä pois ryysiksestä.

Kuolleiden hortoilu peliä sotkien on yksi iso kehityskohde, jota saataneen sääntötäsmennyksillä ja -painotuksilla parannettua aika paljon.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Sunnuntai, 03.02.2008 23:53

Toisaalta ymmärrän että kuolleet haluavat kerääntyä porukkaan ja jutella ja keskustella lopun skenun ajan. Tulisi mielestäni kuitenkin painottaa että tätä kävelyä ja juttelua pitäisi välttää kun taistelua on lähistöllä.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 04.02.2008 00:49

Oma mielipiteeni olisi se että:
vaihe 1: Merkki päälle ja pois taistelusta (oman rivin puolelta jos mahdollista)
vaihe 2a: Siirry kuolleille osoitettuun kasautumispisteeseen merkki ylhäällä vältellen eläviä ja toimintaa
vaihe 2b: Mikäli poistumisreitillä on suurempaa toimintaa, halaa lähintä puuta/kiveä/tms ja pidä merkki ylhäällä, suorita 2a heti kun mahdollista
vaihe 3: Odottele vainajien keräilypisteellä kaikessa rauhassa, loikoile, juttele vainajien kanssa

Aiempaan käytäntöön (säännöissä ei ollut vikaa, vain toteutuksessa) nähden eroa on se, että sieltä taistelualueelta poistutaan mahdollisimman pian. Ei jäädä katselemaan loppua taistelua vaikka se olisikin kivaa. (Vainajapiste voidaan koettaa sijoittaa niin että sieltä näkee tilanteen, jos maasto sallii.) Kun ollaan kuolleita pidetään se merkki selkeästi päällä eikä vaan lonnita minne sattuu miten sattuu. Jos haarniska painaa eikä sitä merkkiä jaksa koko aikaa pitää selkeästi esillä, niin sitten ainakin se ase väärinpäin käteen ja heti jos joku elävä lähestyy niin nostetaan se merkki taas näkösälle.

Lisähuomioita: Jos joltain kysytään että onko elossa vai kuollut, pitää vastata heti ja valehtelematta. Lisäksi elävien pitäisi välttää puita halailevia vainajia, outoja otteita aseista (jotka voidaan tulkita kuolleisuuden merkiksi) ja tarvittaessa ilmoittaa oma-aloitteisesti olevansa elossa, mikäli on päätynyt tilanteeseen jossa on vaara sotkeutua kuolleisiin.

Viime vuodelta muistan kaksi tilannetta joissa homma ei toiminut hyvin. Arkun kannossa Englantilaiset olivat valmistautumassa palkkisten telomiseen ja siinä tienposkessa armeijoiden välissä istuskeli vainajia. Vaikka kavereille koetettiin huutaa, että siirtykää siitä muualle, niin istua tollottivat siinä paikassa josta oli tulossa taistelun keskus. Loppujenlopuksi tuossa tilanteessa ei tullut taistelua, mutta kyseiset vainajat istuivat kuin tatti aivan väärässä paikassa. Toinen sattui samassa skenaariossa. Olin tulossa hieman Maahinkaisen pääjoukon perässä ja siinä minun ja pääjoukon välissä lonni kaksi entalialaista. Toisella kilpi ja miekka selvästi kuolleenmerkkinä väärinpäin. Toisella hilpari käsissä ja hilpari mies käveli kilpimiehen perässä. Siinä sai pidemmän aikaa huudella kaverille ennen kuin sai vastauksen että onko mies elossa vai ei. Elossa oli, joten olisi ketuttanut jos siitä olisi vaan kävellyt selkäänlyötäväksi kun kaveri kävelee vainajan kanssa eikä reagoinut mitenkään siihen että kävelin paikalle.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Tiistai, 25.03.2008 05:30

Ei makailua kentällä. Puiden halailua mieluummin ja kentältä poistumista.

Täällä ollaan selvästi lämmitty eteläisten naapurien sankarisäännöstölle. Eipä siinä mitään jos tykkää. Näyttävää ja sankarillista toimintaa suosivaa.

Itse pidän enemmän siitä taistelemisesta niin että toimitaan järkevästi ilman ylimääräisiä riskejä vahinkojen sattumiselle. Ja sääntöjen pitämistä minimissä jottei tule porsaanreikiä tahi muita kummallisuuksia jotka mahdollistavat tahi innoittavat poikkeamaan sääntöjen puitteista tulkinnanalaisuuden tai jopa silkan vilungin nimissä.

En tiedä onko tuo Viron meininki mitä, mutta kuuleman mukaan eksoottista paikoitellen.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Tiistai, 25.03.2008 13:16

Varmaan järkevää mennä tänä vuonna Hyväksi Havaitulla Kaavalla. Eksoottisia variaatioita voidaan kokeilla sitten muissa tapahtumissa, kuten mahdollisesti Rämän SH Fantasy Battlessa ensi vuonna. Ilmeisesti siellä ollaan ainakin kokeilemassa backstab-säännön poistamista.

Mikäli havaitaan, että tätä halutaan ja että homma pelittää paremmin, uudet tuulet levinnevät myös Sotahuutoon.
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Tiistai, 25.03.2008 16:20

Yksi eniten käytetyimmistä huudoista boffatessa on varmaankin "Ootsä kuollu?!". Kun taistellaan Sotahuudossa, joka on kuitenkin historian elävöittämistapahtuma, toivoisi sitä ettei jää kovinkaan epäselväksi kenet manala on perinyt. Kaikki eivät nykysäännöillä muista siitä terästä ottaa kiinni, taikka edes nostaa käsiään ylös. Välillä on taas epäselvää missä deathzone on, tai sinne ei yksinkertaisesti mennä, vaan jäädään katsomaan kahakkaa loppuun asti.

Olen Beatificin puolella tuossa kuolemisessa. On tunnelman kohottaja jo sinänsä nähdä "kaatuneita" vihollisia ja kumppaneita tienlaidalla, polvillaan taikka maaten, miten vain kukin parhaaksi näkee. Oikeutettua minusta ei kuitenkaan ole kuolleiden hortoilu pitkin metsiä ja mätön seuraaminen, elleivät paikan päälle ole kuolleet. Minusta on kunkin pelaajan oma häpeä jos on kuollut yksinään keskelle korpea ja joutuu siellä odottaa skenaarion loppua (torvi). Joskus vaan käy niin.
Varmalla sydämellä
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 25.03.2008 16:49

Itse kannatan kuolleiden poistumista paikalta niin että he selvästi ilmaisevat olevansa kuolleita, eli asetta pidetään kiinni terästä ja selvästi pään yläpuolella.
Viime Sotahuudossa ORC käveli ylitseni, kun olin kompastunut taistelussa. Ilman panssaria ja isoa kilpeä olisi sattunut varmasti. Voin vain kuvitella, mitä tapahtuu, kun kymmenenhengen kevyt ryhmä on kuollut läjäksi jonkun panssarihirmu ryhmän eteen, joka lähtee etenemään vauhdilla. Teräskärkinen maihari rusahtaa panssaroimattoman skirmaajan rintakehän läpi, kun tankki askeltaa eteenpäin, ilman minkäänlaista näkyvyyttä jalkoihinsa historiallisen umpikypäränsä sisältä.
Jos kuolleet siis jäävät makoilemaan jalkoihin heitä pitää varoa ja väistellä, mikä on vaikeaa, ja tuottaa myös taktisia ongelmia (kuviten kuolleista tuleva muuri, jonka yli ei satuttamatta pääse).
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 25.03.2008 17:28

Sekin muuten on helpommin sanottu kuin tehty se miekan kääntäminen. Jos sulla on toisessa kädessä kilpi ja toisessa miekka ja heti kuoltuasi pitäisi saada miekka toisin päin niin miekka pitäisi heittää ympäri yhdellä kädellä, jolloin on hyvin suuri todennäköisyys että saat etsiä miekkaasi lähimmistä pusikoista. Heti kun siitä kovimmasta taistelusta on päässyt ohi niin se miekka on helppo kääntää. Monet näyttävätkin jo keskellä taistelua kuoltuaan kohottavan vain miekan kahva kohti taivasta pitäen silti kahvasta kiinni. Tämä kuitenkin näyttää aika pitkälti torjunnalta :roll: Itse olen tyytynyt huutaman "KUOLINKUOLINKUOLIN" tai selkeimmissä tapauksissa (kolme sälliä triplaa mut joka puolelta) huudan vain "Joo" ja käännän aseen.

Ja en tykkää vieläkään tallottavaksi jäämisestä. Kilpi on pieni ja heppoinen ja panssarikin on kevyttä sorttia. Kuoltuani hipsin jonkinmatkan päässä istuskelevien muiden kuolleiden luo spekuloimaan tapahtunutta aseet selvästi poissa käsistä.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 25.03.2008 17:41

Joo, käytännössähän ase pyöräytetään heti kahva ilmaan, ja ote terästä otetaan vasta kun lähdetään siirtymään. Jos kuitenkin käden jossa ase on väärin päin (kahvasta pidettynä, kuoleman merkiksi) kohottaa suoraan ylös, niin varmaankin valtaosa paikalla olijoista ymmärtää viestisi. Myös sanallinen ilmaisu on tiukoissa tilanteissa mielestäni suotavaa (edellä mainittu KUOLINKUOLINKUOLIN!).
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 25.03.2008 18:39

Pahistonttu kirjoitti:Joo, käytännössähän ase pyöräytetään heti kahva ilmaan, ja ote terästä otetaan vasta kun lähdetään siirtymään. Jos kuitenkin käden jossa ase on väärin päin (kahvasta pidettynä, kuoleman merkiksi) kohottaa suoraan ylös, niin varmaankin valtaosa paikalla olijoista ymmärtää viestisi. Myös sanallinen ilmaisu on tiukoissa tilanteissa mielestäni suotavaa (edellä mainittu KUOLINKUOLINKUOLIN!).
Ja tuon jälkeen poistutaan kääntämällä selkä vihollisiin ja poistutaan omien läpi, jos ollaan linjassa. Ei siis kannata yrittää kävellä kuolleena vastustajan linjan läpi, lyödään vaan kahta kovempaa, vaikka se tuntuisikin luontaiselta poistua siihen suuntaan mihin jo valmiiksi on kasvot kääntyneinä. :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Tutta
Kapteeni
Viestit: 128
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tutta » Tiistai, 25.03.2008 22:35

Mulla on aivan omakohtainen kokemus tästä Pirates of the Perämeressä, jossa makasin maassa valittaen käteeni lyötyä iskua (siis sattui in-game vain), kun joku peruutti ja kaatui jalkoihini. Siitä muistona oli jalassa arpi pari vuotta ja sattui muuten ihan kivasti se polven päälle astuminen. Onneks ei haavaa pahempaa tullut. Tässä pointtina kummiskin on se, että koen maahan makaamisen olevan melko vaarallista nimenomaan niille elossaolijoille (siinä tapauksessa että maassa makaaminen olisi vapaaehtoista). Silloin kun peruuttaa vihollisia pakoon, ei välttämättä oikein uskalla vilkuilla taakseen. Totta kai maastossa on paljon muutakin mihin voi peruuttaessaan kaatua, mutta kyllä ne kuolleet lisäisi tätä lukumäärää aika vietävästi. Ja tietenkin kun kaatuu taaksepäin siinä on kaikenlaista riskiä takaraivonsa lyömisestä ties minne ja kuten joku hyvin huomauttikin jo niistä terävistä kepeistä yms.

Sen lisäksi tällainen kysymys: mitä se teille toisi lisää Sotahuutoon, että muutamat hyvin panssaroidut makaisivat kuoltuaan kentällä/maastossa? Ihan vain näön vuoksiko tätä tehtäisiin, jos kerta osa kuitenkin käyttäisi kuolleena muita keinoja kertoakseen olevansa kuollut?
Tutta of Many Laughters
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 26.03.2008 13:20

Säännön muuttaminen parantaisi mielestäni seuraavia seikkoja:
Olisi selkein tapa, erottaa kuolleet. Ei tarvitsisi enää huudella: "Ootko elossa?"
Estäisi turhat Hold-huudot, joita 2007 taisi esiintyä jopa kahdesti.
Olisi käytettävissä olevista vaihtoehdoista realistisin.

Lisäksi maahan kaatuneet saisivat jäädä seuraamaan mielenkiintoisen tilanteen loppuun, mikä ilmeisesti nykyään aiheuttaa ongelmia. Luonnollisesti toiminnan keskelle kaatuneet voisivat pyrkiä tilaisuuden tullen ryömimään syrjemmälle.

Sääntö olisi sitäpaitsi vapaaehtoinen, eli maahan ei olisi pakko jäädä.


Virolaiset opettivat meille varoasennon (jota ei taidettu tosin Nordic Equinoxissa kerrata), johon maahan kaatuneen tulee käyttää. Sikiöasento jossa polvet ovat koukussa rintaa vasten ja kyynerpäät pään sivuilla suojaamassa. Kun tässä asennossa ei katso ylöspäin, kestää melko hyvin isommankin kaverin tallonnan.
Luonnollisesti osallistujilta oletetaan nykyistä suurempaa valppautta, mutta mielestäni se ei ole ongelma mikäli asian tiedostaa.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”