Sääntösysteemin täysuudistus.

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2009 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 09.12.2008 02:24

Nightingale kirjoitti:SELVÄ osuma ei tarkoita sitä, että sinuun sattuu
Itse en ainakaan suostu uskomaan että selvän osuman vaatiminen ei nostaisi iskujen kovuutta.
Eniten pahaa tälle lajille tekee se, että näissä keskusteluissa oletetaan jokatoisen boffaajan olevan järjetön peeloerkki joka haluaa tappaa kanssapelaajansa.
Reiluun viiteensataan mättäjään mahtuu valitettavan paljon peeloerkkejä, ja jo muutama peeloerkki voi pilata monen muun päivän. Ja "huijata" voi huomaamattaankin, esim. nuo berserkit. Jo nykyisellään Sohussa linjaa vasten syöksyvät yksittäiset sankarit kuolevat keskimäärin varmaan viidennen tappavan osuman tienoilla.
Olin tänään treeneissä. Tunnistin kyllä jokaisen osuman joka minuun tuli. Useimmiten jo ennen kuin se tuli. Ei se ole niin vaikeaa.
Sanoit harrastaneesi pitkään, toisin sanoen sinua voi sanoa kokeneeksi, kyllä kokeneet boffaajat pystyvät tunnistamaan osumat, etenkin treeneissä, joissa on maksimissaan parikymmentä kaveria. Mutta siinä vaiheessa kun siltatyönnön keskelle heitetään juuri harrastuksen aloittanut pihaboffaaja, jolle joku on vielä mennyt lyömään peltiä niskaan, ei voida olettaa että hän tunnistaa kirveen osuman miekan osumasta, tai viillon lyönnistä, ja osaa reagoida niihin oikein. Kuten jo jossain sanoin, kokeneiden kavereiden mättöihin tämäntyyppinen systeemi on loppuunmietittynä varsin hunajainen, mutta Sotahuudossa, jossa aloittelijoiden suhde osallistujamäärään nähdän on ihan eri luokkaa, toimii mielestäni nykyinen systeemi paremmin.

Mutta joo, ilmoitelkaa sitten kun tuollaiset mätöt pidetään jossain niin koitan änkeä mukaan :)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Tiistai, 09.12.2008 03:58

Kovastippa täällä halutaan tarttua pieniinkin yksityiskohtiin ja vikoihin sensijaan että käsitettäisiin tavoite ja ideoitaisiin lisää sen puolesta...
Ehdottaisin että haarniskoiden lisäksi myös aseet saisivat omat arvo elementtinsä, iskuvoimaan katsomatta, realistisuutta vaalien.

Säännöt parilla hienosäädöllä & yksinkertaistuksella:
Vahinkoarvo:
A1: Viilto = Ei vaikutusta.
A2: Leikkuu = Tappaa paljaan pinnan ja vie nahan/renkaan armoripisteen
A3: Murskaus= Tappaa kaiken
A4: Pisto= Tappaa kaiken

Haarniskat
B1: Ei haarniskaa > A1
B2: Nahka tai Rengas haarniska 1x > A2
B3: Teräslevy pinta > A2
B4: Kilpi > A2,A3,A4

Aseiden vahinkoarvot:
C: Yhdenkäden aseet = A1,A2,A4
C2:Kahdenkäden aseet = A1, A2, A3,A4
C3:Keihäät = A4
C4:Jouset ja Heittokeihäät= A4

(Vahinkoarvo ei ole yhteydessä iskujen voimaan, joka on yksilöllinen, vaan aseen tuomaan elementtiin iskussa). Tämä on aika yksinkertaista?
Ja kaikkein innokkaimmat valittajat katsokaa pidempään tuota taulukkoa, se tekee järkeä. Yhdenkäden kirveet ovat yhä ala-arvoisia koska ne eivät murskaa eivätkä pistä, toisin kuin miekat, mutta eihän kukaan niitä käytä.

Nyt voisi heti valittaa että kahdenkädenaseet, keihäät, heittokeihäät ja jouset omistaa, mutta huomioikaapa että kilvet suojaavat kaikelta, eikä niiden käyttäjillä voi olla kahdenkäden asetta. Toisinsanoen kilpi ja miekka kombinaatio säilyttää arvonsa kilpi keihään ollessa vaikeampi toimia nopeana ja kevyenä.

Seuraukset: Aloittelijat pääsevät mukaan ilman panssaria noudattamalla tyypillistä kombinaatiota: Kilpimiehet eteen ja Hilparit yms taakse.
Nahka ja Rengashaarniskaa käyttävät voisivat skirmishailla nykyiseen tapaansa toimien flankkina/antiflankkina raskaille rivistöille. On kuitenkin luultavaa että noita skirmaajia olisi enemmän, joten taistelu säilyisi hyvin samankaltaisena. Erilaiset kahdenkäden nuijat ja miekat saavat suuremman arvon.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 09.12.2008 13:58

Nyt kun tässä rupesin miettimään, niin noin puolet vuoden 2008 päälle 500 osallistujasta oli skirmish-porukoissa (vähän panssaria jos ollenkaan) ja linjaryhmätkään eivät kautta linjan ole peltiin verhottuja, niin miksi ajaa läpi näin massiivisia muutoksia. (joista eniten hyötyvät vanhat ja aktiiviset ryhmät joiden nyrkkipajoissa on kautta aikojen tehty muutakin kuin tuherrettu foorumilla). Eikö tämä lisäisi alottelijoiden ja wanhojen gurujen kuilua entisestään? Jos sallitte, vastaan itse: Kyllä lisäisi.
Avatar
Aldaron
SH07 vastuupäällinen
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 12.07.2006 00:05

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 09.12.2008 15:33

Bosmare kirjoitti:2008 sotahuudon säännöissä vaadittiin mystinen "osuma kunnon liikkeestä", eli osumien arviointia ei tule pitää täysin uutena tai ylitsepääsemättömänä asiana.
En ole huomannut täällä mainitun virolaista sääntöä, että miekan kärjen on tehtävä vähintään metrinen puhdas, suora kaari ennen osumaa jotta se lasketaan. Tässä olisi minusta hyvä ja kirjaimellinen täsmennys tännekin.
Sitten vielä niistä revitalisoivista raajoista. Vastustan tätä, se on epärealistista ja vaikeasti määriteltävää ja heikentää raajaosumia liikaa.
Olen eri mieltä. Ihan realistisestikin rengaspanssari pysäyttää kyllä miekan terän, saatu vamma on siis tyyppiä "kova isku tylpästä esineestä". Minusta on aivan uskottava ajatus että sellainen lamauttaa raajan, mutta ellei se katko luita niin kovin pysyvää vahinkoa ei tapahtune.

Ja heikentäisikö se todella raajaosumia? Nykyiselläänhän jos lyön haarniskoitua kättä, sen omistaja jatkaa entiseen malliin ihan huomaamatta ensimmäistä osumaa. Uudella säännöllä haarniskoidun käden omistaja lopettaisi käden käyttämisen välittömästi, ensimmäisestä osumasta.

Kokonaisuutena, suhtaudun varautuneen positiivisesti näihin sääntöehdotuksiin, mutta näkisin että niitä on kokeiltava käytännössä massatapahtumassa ennen Sotahuudossa käyttämistä (sillä sohu on toimiva, vakiintunut brändi ;).
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Tiistai, 09.12.2008 15:55

Kiitos Jumsjumsille hyvästä sääntöehdotuksen tiivistelmästä (ja Nightingalelle selvennyksistä). Tätä sääntöprotoa eteenpäinvieville haluan huomauttaa, että ei kannata luulla, että Sotahuudon sääntöjen muuttaminen, saati sitten vaihtaminen, on helppoa. Edes pienenpien muutosten tekeminen Sotahuudon sääntöihin ei tapahdu äkkiä, kuten backstab-sääntöä kritisoineet ovat huomanneet. Jos joku ihan oikeasti haluaa, että tällainen säännöstö otettaisiin Sotahuutoon käyttöön, kannattaa varautua vuoden, jopa vuosien vääntämiseen, sillä varauksella että homma ei koskaan edes mene läpi. Pahoittelen, jos kuulostan pessimistiseltä, mutta en halua herättää turhaa toivoa.

Bofferoinnin kannalta yleisesti olen sitä mieltä, että kaikki uudet säännöstöt ovat tervetulleita ja toivonkin, että pienemmissä porukoissa uusiakin sääntöjä käydään läpi ja kokeillaan.

Rakentavana jatkokehitysideana: voisiko joku kirjata tästä säännöstä sellaisen kokonaisen version esimerkiksi wikiin, jossa sitä voisi työstää eteenpäin? Tämä keskustelu alkaa olla niin pitkälle rönsöillyttä, että varsinainen sääntöproto katoaa vähitellen muun pulinan alle.

Säännöstöstä kiinnostuneille suosittelen ehdotuksen testaamista käytännössä, edes pienellä porukalla. Nyt kukaan ei ole sanonut edes kokeilleensa ehdotettua sääntöprotoa - pitääkö tämä paikkansa? Vasta käytännössä alkaa näkemään, miten homma toimii. Sotahuudon sääntöjä voi toki kritisoida, mutta siitä on vuosien ajalta kokemusta ja se on todistettu jokseenkin toimivaksi. Jotta ehdotetun sääntöproton käyttöä voisi harkita, tulisi siitäkin saada jatkossa vertailukelpoista kokemusta.

Pienen porukan kokemuskaan ei tietenkään suoraan yleisty isompaan joukkoon. Tällä tavalla on alkunsa saanut käsittääkseni myös backstab-sääntö (korjatkaa jos olen väärässä): Jyväskylän sisätreenien kasvaessa yli parinkymmmenen hengen huomattiin, että rintaman revettyä takaapäin rynnivät taistelijat alkoivat jakelemaan säälimättömän kovia iskuja niskaan. Backstab-sääntö mahdollisti tällöin turvallisemman lähestymisen takaa, kun puukottajan ei tarvinnut enää tähdätä päähän tai torsoon, vaan esim. pakaraan. Vastaavasti kun backstab-sääntö on nyt käytössä kertaluokkaa suuremmassa tapahtumassa, Sotahuudossa, on sääntö aiheuttanut ennakoimattomia kummallisuuksia.

Mitä tulee homman teoreettisempaan puoleen, olen goblintaikurin kanssa samoilla linjoilla siitä, että ehdotettu säännöstö polkisi aloittelijaryhmiä, eli heikentäisi aloittelijaystävällisyyttä, joka taitaa olla yksi Sotahuudon perusarvoista. Tältä pohjalta ehdotettu säännöstö todennäköisesti toimisi pienellä porukalla tai vaihtoehtotapahtumissa, mutta ei kyllä sotahuudossa.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 09.12.2008 16:36

Ensimmäisenä: Tarkoitukseni ei ole ilkeillä, vain sanoa asioita mahdollisimman selvästi, jotteivat argumenttini huku sääntösäätöpuuroon, jossa mietitään sopivia yksityiskohtia. En itse puutu näihin, vaikka huomasin monesti mielen tekevän.


Haluan ensin vain kommentoida keskustelun lähtökohtaa:

En ymmärrä ajatusta taustalla, jonka mukaan "random huitomista" pitäisi vähentää. Kun katsoo sotahuudon tuloksia ja palautetta, ovat vuodesta toiseen pärjänneet porukat nimenomaan niitä, jotka ovat harjoitelleet kunnolla lyömistä ja/tai toimineet vähintäänkin järjen kanssa ajatellen. Systeemi ei voi kovin pahasti olla rikki "random osumien" takia, jos se palkitsee vuodesta toiseen osaamisesta menestyksellä sotakentällä. Luulisi tällaisten kokemusten rohkaisevan treenaamaan ihan oikeasti järkeviä asioita, eikä peeloilemista. Se, että vähemmän harjoitelleilla on ongelmia iskujen kanssa poistuu ihan vain harjoittelemalla, ei sääntöjä muuttamalla.

Ei silti, sääntöjen viilaamista en vastusta, nyt vain esityksen pohja on ontto.
Sivuhuomiona, kun olet osaava kaveri, osaat välttää tilanteita, joissa sinua lyödään omituisesti. Sääntöjä kehitettäessä Blite juuri tiivisti oikean menettelytavan. Tähdentäisin vielä, että tuossa testaavassa pienessä porukassa kannattaa ottaa mukaan muutama ihan pystymetsästä tempaistu kaveri.

Ja tuosta ehdotuksen lisäämästä hauskuudesta, joka syntyisi tarkkuudesta mm. levypanssareiden parhauden mallintamisessa:

Kuinka monesta oli oikeasti tänä vuonna hauskaa lyödessään kerta toisensa jälkeen muutamaa ongelmallisempaa virolaistapausta tuumien, että ottikohan se osuman tällä kertaa?

Kalibraation nousukin voi olla joistakuista hauskaa. Meno on reteämpää. Kyllä varmasti, olen ehdottomasti samaa mieltä. Mutta kuinka monesta se on hauskaa? Katsotaan vain Sotahuudon ja suurimpien kotomaisten rottikitapahtumien volyymia ja mietitäänpä porukalla vastausta kysymykseen. Seuraavaksi mietitään, tulivatko Sohussa kicksit ilmastointiteipillä ja putkieristeellä kasatulla torrakolla realistisiksi viilatuilla säännöillä käydyistä dueleista vai 500+ osallistujan massasta. Sohua rakentaessa joudutaan miettimään valitettavasti paljon muutakin kuin optimaalisia sääntöjä, vaan kysymys on paljon kokonaisvaltaisemmista ratkaisuista.

Post scriptumina sarja kysymyksiä, joihin kukin tahollaan voi miettiä vastausta:

Kuinka moni tunnistaa ehdotuksen yhteneväisyydet Ragnarokiin?
Kuinka monesta ne ovat yksinkertaiset (Jumsjumsin esittämät 4x3 kategoriaa, joista mietittäväksi n vaihtoehtoa)?Kuinka moni uskoo, että homma oikeasti toimii 500+ tilanteessa, jossa menneiden vuosien kasvukäyrän perusteella pahimmillaan 1/3 väestä on ensi kertaa pässiä kyydissä?

Post post scriptumina: Ragnarokin asevaurioon perustuva järjestelmä oli alussa harkinnassa, kun tapahtumaa luotiin. Ei tarvittu kuin 80+ tapahtumia alle, että oli kokemus sitä, että ei se oikeasti voi toimia. Ragnarokille lähinnä naureskeltiin. Jokainen vuosi on vahvistanut kokemusta aiheesta. Toki myös kasvattanut sen väkimäärän osuutta, joka aktiivisen treenauksen ja kokemuksen ansiosta kykenisi myös jo monimutkaisempaan systeemiin. Heille siis jotain omaa tapahtumaa, jos haluavat. Meillä resurssit riittävät valitettavasti vain yhden sotahuudon järjestämiseen parin vuoden välein, joten tekijöille olisi kyllä kysyntää, kun kenttä laajenee ja ihmiset kaipaavat variaatiota ja tapahtumia ylipäänsä.
Viimeksi muokannut Kantti, Tiistai, 09.12.2008 17:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 09.12.2008 16:41

Sitten hieman triviaa tärkeämmän asian jälkeen, kun ei malta ihminen olla puuttumatta:

Vielä triviaa täyslevyistä. Täällä ajetaan aika vahvasti täyslevyjen etuja. Päivän kysymyksenä: kuinka moni Sotahuudoista on sijoittunut aikakaudelle, jolloin levypanssarin valmistus oli sillä tasolla, että sillä saavutettiin ehdotuksessa mainitut edut?

Backstabbaamisesta: Bosmare valitteli, että stabatessa huutelu harmittaa. Ei kukaan nykysäännöillä pakota huutamaan. Jos kykenee muulla keinolla (esim. laittamalla miekka tuohon hartialle lepäämään) osoittamaan kaverille, että olisi ehkä aika siirtyä tuonelaan, on se enemmän kuin sallittua. Lisäksi toivon vilpittömästi, että ensi sotahuutoon backstab-sääntöä saataisiin kehitettyä paremmaksi. Viime vuonna keskustelu aiheesta virisi aivan liian myöhään.

Jalan regeneraatiosta: Aldaron on varmasti oikeassa, että leikkaava terä usein muuttuu vain nk. puujalaksi. Seuraava kysymys kuitenkin on, että kuinka moni sellaisen kunnollisen osuman esim. urheillessaan saanut (hyvä esimerkki tarpeettoman kovaa pohkeeseen tuleva salibandymaila) on pystynyt jatkamaan urheilua useampaan päivään, vaikka olisi saman tien saanut nykylääketieteen ja fysiologian tietämyksen tarjoamaa hoitoa vammaansa? Eivät kai nuo vuoden kullan kiilto silmissä treenanneet ja töitä tehneet huippu-urheilijat suotta jätä ottelua kesken saatuaan kiekon kipeästi suojuksen viereen? Puhumattakaan pienemmänkin vamman vaikutuksesta suorituskykyyn...

Huijauksesta: Ei tarvita oletusta, että kaikki huijaavat. On vain ajateltava pahimman kautta, sillä kourallinen epärehellisesti (ei väliä tapahtuuko tietoisesti vai adrenaliinipöllyssä innostuneena) pelaava pilaa lukemattomien ilon. Tästä on vahvaa kokemusta.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Aldaron
SH07 vastuupäällinen
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 12.07.2006 00:05

Tangentiaalista vastailua

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Tiistai, 09.12.2008 17:26

Kantti kirjoitti:Seuraava kysymys kuitenkin on, että kuinka moni sellaisen kunnollisen osuman esim. urheillessaan saanut (hyvä esimerkki tarpeettoman kovaa pohkeeseen tuleva salibandymaila) on pystynyt jatkamaan urheilua useampaan päivään, vaikka olisi saman tien saanut nykylääketieteen ja fysiologian tietämyksen tarjoamaa hoitoa vammaansa? Eivät kai nuo vuoden kullan kiilto silmissä treenanneet ja töitä tehneet huippu-urheilijat suotta jätä ottelua kesken saatuaan kiekon kipeästi suojuksen viereen? Puhumattakaan pienemmänkin vamman vaikutuksesta suorituskykyyn...
Kun kerran kysyttiin niin vastataan. Huippu-urheilijat jättävät suorittamisen kesken aivan varmasti jos suorituskyky on laskenut 10% (eli ei voi enää pärjätä muita kymmentä parin prosentin sisällä olevaa kilpailijaa vastaan), erityisesti jos on riski että kipeänä jatkaminen pidentää tai pahentaa kipeänä olemista.

Joukkuepelinkin kannalta on aika sama minkälainen sankari olet vaikkapa jääkiekossa, kannattaa päästää terve joukkuetoveri omalle paikalle jos suorituskyvystä häviää 10%. Kasvattaa omiakin mahiksia olla juhlimassa sitä kultaa :).
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 09.12.2008 17:35

Ah. Meillä on sitten vain erilainen kokemus aiheesta. Itse olen joutunut jäämään penkille sen tähden, ettei yksinkertaisesti minkäänlainen järkevä liikkuminen jalan varassa tullut kysymykseenkään. Kyseessä nimenomaan vahingossa ilman pidäkkeitä tullut salibandymailan isku reiteen. Perinteinen puujalka siis. Ehkä yleistin sitten liikaa omassa joukkueessa olleiden kokemusten pohjalta. Tarkoitus oli sanoa, että jos saa hetkeksi lamauttavan vamman, se harvemmin paranee pienen hetken levollakaan.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Tiistai, 09.12.2008 20:17

goblintaikuri kirjoitti:Nyt kun tässä rupesin miettimään, niin noin puolet vuoden 2008 päälle 500 osallistujasta oli skirmish-porukoissa (vähän panssaria jos ollenkaan) ja linjaryhmätkään eivät kautta linjan ole peltiin verhottuja, niin miksi ajaa läpi näin massiivisia muutoksia. (joista eniten hyötyvät vanhat ja aktiiviset ryhmät joiden nyrkkipajoissa on kautta aikojen tehty muutakin kuin tuherrettu foorumilla). Eikö tämä lisäisi alottelijoiden ja wanhojen gurujen kuilua entisestään? Jos sallitte, vastaan itse: Kyllä lisäisi.
1. Ajetaan massiivisia muutoksia jotta olisi realistisempaa, mielekkäämpää kamppailua.

2. Aloittelijoiden potentiaali säilyisi tai peräti nousisi taistelukentällä, sillä heitä ei voi tappaa myöskään miten sattuu koska 'viillot' eivät laske. Tämän lisäksi ryhmällä voi olla kahdenkäden miekkoja, keihäitä, jousia, hilpareita ja kilpimiekka settejä joilla luoda kevyenä ryhmänä tuhoa. Mikä ero? 2h miekan ja jousen arvon noustessa he saavat entistä paremman potentiaalin. Teräs haarniskan pitäminen johtaa kuitenkin enemmän tai vähemmän raskaaseen taisteluun, joten löytyisi yhä paljon kevyt vs. kevyt ryhmiä sotakentällä
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 09.12.2008 20:43

Jumsjums kirjoitti:
goblintaikuri kirjoitti:Nyt kun tässä rupesin miettimään, niin noin puolet vuoden 2008 päälle 500 osallistujasta oli skirmish-porukoissa (vähän panssaria jos ollenkaan) ja linjaryhmätkään eivät kautta linjan ole peltiin verhottuja, niin miksi ajaa läpi näin massiivisia muutoksia. (joista eniten hyötyvät vanhat ja aktiiviset ryhmät joiden nyrkkipajoissa on kautta aikojen tehty muutakin kuin tuherrettu foorumilla). Eikö tämä lisäisi alottelijoiden ja wanhojen gurujen kuilua entisestään? Jos sallitte, vastaan itse: Kyllä lisäisi.
1. Ajetaan massiivisia muutoksia jotta olisi realistisempaa, mielekkäämpää kamppailua.

2. Aloittelijoiden potentiaali säilyisi tai peräti nousisi taistelukentällä, sillä heitä ei voi tappaa myöskään miten sattuu koska 'viillot' eivät laske. Tämän lisäksi ryhmällä voi olla kahdenkäden miekkoja, keihäitä, jousia, hilpareita ja kilpimiekka settejä joilla luoda kevyenä ryhmänä tuhoa. Mikä ero? 2h miekan ja jousen arvon noustessa he saavat entistä paremman potentiaalin. Teräs haarniskan pitäminen johtaa kuitenkin enemmän tai vähemmän raskaaseen taisteluun, joten löytyisi yhä paljon kevyt vs. kevyt ryhmiä sotakentällä
Minusta taistelu on jo mielekästä. Kumman tahdon mukaan tässä siten aletaan tanssia?

Kakkoskohdassa puhut itsekin jo niin sekavia ja monista eri versioista, etten oikein tiedä mitä tuohon edes kehtaisi kommentoida
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Tiistai, 09.12.2008 20:52

Voisi olla mielekkääMPÄÄ

Puhuin aloittelijaystävällisyydestä, joka ei mielestäni laskisi vaan peräti paranisi. Varmasti tämänhetkinen sääntösysteemi hämmentää enemmän aloittelijoita kuin tämä mitä nyt haetaan, sillä nahan ja teräksen ero armorina on kuitenkin selvä kelle tahansa
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 09.12.2008 21:11

Tuo mielekkyys on mielipide ei fakta. Tämmöiset säännöt eivät uudistaisi todennäköisesti muuta kuin aseistusta ja lisäisi paljon huijausta. Varmast ien tietenkään voi sanoa kun en ole kokeillut vaan ei taidaolla kovin moni muukaan. Varatkaa joksiki viikonlopuksi sali ja yöpymispaikkaa ja kutsukaa ihmisiä kokeilemaan niin loppuu arvuuttelu.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 09.12.2008 23:01

Ei välttämättä, koska sinne viikonloppuun tulee todennäköisesti ne kaikkein kokeneimmat karjut joille tuollainen systeemi toimii. :p

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Tiistai, 09.12.2008 23:52

Pakko kokeilla, ja jos mahdollisuus niin käytetään aloittelijoita ja uusia tulokkaita kokeilussa, ja kysytään heidän mielipiteitä.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 10.12.2008 00:36

Jumsjums: Keihäät, hilparit ja jouset eivät ole "aloittelija" aseita. Lajista kiinnostuneet aloittavat yleensä sieltä miekka/kilpi tai 2k miekka linjalta. Kyseiset aseet eivät myöskään ole niitä helpoimpia käyttää tehokkaasti. En oikein jaksa uskoa, että joku uusi ryhmä panostaisi "raskaaseen" aseistukseen kovin paljoa ensimmäisellä sotahuutomatkallaan. Ainakaan aloittelijoiden teho ei nousisi, koska ne kokeneemmat ovat juuri niitä, jotka antavat parempia lyöntejä.

Myöskään en usko, että nykyinen sääntö olisi hämmentävämpi kuin ehdotettu. Se, että kevyempi ja raskaampi haarnsika on peliteknisesti yhtä tehokas voi olla epärealistinen, mutta se sääntönä hyvin selvä ja yksikäsitteinen. Sen omaksuminen ei vaadi paljoakaan, kun taas ehdotetrulla systeemillä pitäisi taistelun tiimellyksessä pitää kyetä pohtimaan kokoa ajan sitä millainen ase on kyseessä, millainen isku ja millainen panssari. Paljon vaikeampaa kuin "kohteella on panssaria, lyö siis kahdesti".

Jos joku haluaa kokeilla säännön toimivuutta kannattaa kokeilla eri ratkaisuja. Pieni kokenut porukka vai isompi joukko, jossa paljon kokemattomia mutta myös joukko kokeneita? Entä avoin taistelumuodostelma vai "siltätyöntö"? Paljon tai vähän panssaria? Tasaisesti tai epätasaisesti jakautuneena? Lisäksi pitää muistaa, että rikkoutumisaltis säännöstökin toimii hyvin, jos porukka ei halua/tajua rikkoa sitä. Esimerkiksi Rähinäriekäsyn säännöt olisi voinut rikkoa hakemalla jalka- ja käsi hipsuttelua, mutta systeemi toimi hyvin kun väki ei lähtenyt kikkailemaan vaan löivät kunnolla (vartaloon ja päähän).
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Keskiviikko, 10.12.2008 01:32

Eiköhän tätä huomenna voidan kokeilla pienessä mittakaavassa, iso testi jää pakostikin myöhemmäksi. Kirjoitan huomenissa vielä yksinkertaistetun ja formuloidun koosteen, missä otetaan havainnot huomioon.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
frozen
Herttua
Viestit: 705
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja frozen » Keskiviikko, 10.12.2008 18:53

Vaikka ajatus kuulostaa hyvältä, niin tuo totetus ei mielestäni tulisi toimimaan sillä se mutkistaa asioita jo entisestään. Nykyinen systeemi on helppo ja yksinkertainen vaikkei ehkä niin realistinen, mutta onhan tämä ihan kelpo idea, jos siihen sisälle pääsee. Ei kuitenkaan sopisi mielestäni SoHuun ;D
Avatar
Ninjatek
Kapteeni
Viestit: 149
Liittynyt: Perjantai, 17.10.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja Ninjatek » Keskiviikko, 10.12.2008 20:47

Eikä kukaan ole sanonut että sohussa pitäisi pyrkiä realistisuuteen, onhan se kuitenkin urheilu eikä historian elävöitys tapahtuma
Monkeys don't anymore steal my underwear.
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Torstai, 11.12.2008 00:15

Noh, tätä sitten kokeiltiin noin 7 miehen assassiinien treeneissä, ilman raajan halvaantumis tai 2 käden aseiden vaikutuksia. Eli muodoilla
Ei armoria - kaikki tappaa
Nahkaa - Pitää lyödä tai pistää että saa vaikutusta, eikä sahata/sohia
Full plate - pelkkä pisto tappaa
Oikeaa armoria ei ollut käytössä, joten armorin arvo oli mielikuvituksellinen.
Monien koetuksien jälkeen havaittiin full platen olevan erittäin aggressiivinen muoto, sen hakiessa kykyä aina solmia vastustajan ase esim. kainaloon, koska se ei tapa, jatkaen vapaamuotoisella hakkaamisella vangittuun kohteeseen.
Vaikka taistelu olikin kiintoisaa kahden 'full platen' välillä kaiken takertumisten lomassa, olisi systeemi näin liian vaarallinen tehtäväksi sotahuudossa niin tekijöille kuin toisille lukemattomista syistä.
Se mistä kaikki tosin päätyivät yhdessä olemaan tyytyväisiä oli 'nahka' armorin vaikutus, mitä käytettiinkin lopulta erilaisissa dueleissa yms, koska kaikki kuolemat olivat selkeitä ja lisäksi omalla tavallaan tyydyttäviä sekä kuolevalle kuin tappajalle, koska tappoisku oli niin kirkas.
Tämä myös johti selkeästi voimakkaampiin lyönteihin, kuten jo arvioitiin.
Vaikka tämä ei meitä haitannut tai vahingoittanut, se voisi monia aloittelijoita, nuoria tai hauraita henkilöitä kavahduttaa. Siitä huolimatta tämän suoritustavan vaatimus oli toistaiseksi ainoa muutos jota voisimme toivoa sotahuutoon huoletta.

Emme päässeet tällä kertaa järkevään erotteluun metallin ja muun armorin välille, silti, ero on todellisuudessa niin suuri että asian kehittelyä kannattaisi yhä jatkaa.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 11.12.2008 01:01

Hienoa, että saitte suoritettua kenttäkokeiluja. Nyt ei tarvitse spekuloida, vaan on jotain pohjaa, jonka varassa keskustella. Voimankäytön jo arvasinkin, mutta tuo levymiesten painiksi pistäminen hieman yllätti (vaikka ei olisi pitänyt koska melkein kaikki aikalaistekniikat levyhaarniskoissa päätyvät painiin/kaatoon).

Monesta hyvästä ideassa (kuten tässä paremmasta panssarista palkitseminen) ei pelkästään hyvä idea riitä, vaan juuri se oikea muotoilu ja tasapainotus on se vaikein asia. Erilaisten panssarien palkitsemisesta on puhuttu paljon, mutta tasapaino turvallisuuden, toimivuuden, rajanvetojen ja taktisen tasapainon kanssa on hankala, eikä nykyinen systeemi ole välttämättä paras (joskaan itse en ole yrityksistä huolimatta onnistunut keksimään parempaa).

Sääntöasioista keskusteltaessa tai niitä ehdotettaessa on myös syytä muistaa, että vaikka tämä on Sotahuudon foorumi voidaan täällä puhua myös yleisestä boffauksesta. Jos luotamme Jumsjumsin arvioon, että ehdotettu systeemi (heidän kokeilemassaan muodossa) johtaa vaaralliseen painiin ja on Sotahuutokelvoton, ei se tarkoita, etteikö kyseinen tyyli sopisi niille, jotka haluavat painia haarniskassa muualla. Erilaisista sääntöehdotuksista kannattaa, jopa pitää, puhua. Niitä pitää myös kokeilla monipuolisella väellä erilaisissa tilanteissa, koska se on varmin tapa huomata niiden toimivuus/toimimattomuus. Vasta kokeilemalla nähdään onko ehdotus täysi susi, hyvä, mutta Sotahuutoon kelpaamaton, vaiko jalostuskelpoinen idea joka saadaan yksityiskohdat viilaamalla Sotahuudon sääntöihin.

Vaikka en itse usko, että tämä idea sopii Sotahuutoon (tosin saa nähdä minne homme jatkossa jalostuu) se saattaa toimia hyvinkin eri tilanteissa. Itse olen ainakin valmis haastamaan huomisissa treeneissä jokaisen joka väittää omistavansa (kuvitteellisen) levyhaarniskan. Raportoin sitten omista kokemuksistani.

*lähtee teroittamaan miekkansa pistokärkeä*
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Torstai, 11.12.2008 04:23

Jep jep. Kokeiltu on ja tulos on tässä.

Lyöntien kovuutta en pistäisi täysin sääntösysteemin piikkiin (Assassiinit on kovia lyömään), eikä sitä kukaan paikallaolijoistakaan käsittääkseni kokenut vaaralliseksi tai häiritseväksi, lisäksi tällä systeemillä vältytään täysin ikäviltä varmistuslyönneiltä kuolleeseen mieheen, mikä itseasiassa minusta on tärkeämpää, kuin se että kirpaiseeko se tappava isku. Siihen varmistavaan kun ei välttämättä ole enää varautunut.

(Vaikka tämä aiheuttaisikin napakampia lyöntejä, on huomattava miellyttävä synergia siinä että se aiheuttaa nimenomaan napakampia lyöntejä panssariin ;) )

Vaarallisia tilanteita kuitenkin syntyin, kuten jumsjums sanoi lähinnä työntäessä ja tarttuessa vastustajaan ahtaassa tilassa. Sellainen sotiminen mitä tänään harjoitimme, ei olisi sotahuutoon sopivaa, tästä olemme samaa mieltä. Me emme kuitenkaan ottaneet mitään kantaa siihen saako vastustajaan tarttua ja saako tätä töniä. Itse nautin tästä kontaktipelistä, ja monet treeneissä olijoista olivat myös taistelulajien harrastajia joten asenne oli yleinen. Tämä on kuitenkin sotahuudossa tämänhetkistenkin sääntöjen puitteissa kiellettyä, joten jos tarttuminen rajoitetaan aseen kontrollointiin niin ongelmien tulisi pienetä roimasti. Vaarallisinta on kuitenkin kaatuminen mahdollisesti vaarallisessa maastossa.

On sanottava, että näillä säännöillä varsinkin raskaan panssarin taistelussa oli meillyttävä ja tavallaan antoisa tuntu. Kaikki tilanteet päättyivät selvästi, ja tuplia tuli verrattaen todella vähän. Tuo painiminekin on jotain sellaista minkä sallimista voisi kokeilla jossain kontekstissa.

Keskimäärin yksi raskaasti panssaroitu mies vastasi kahta panssaroimatonta. Järin suurta kuilua osaavimpien ja uudempien välille ei syntynyt.

Jumsjums: Mitä ne oli ne lukemattomat syyt miksi tämä ei sovi? unohdinko jotain?



Tällähetkellä ehdottamani sääntömalli on kokonaisuudessaan seuraava.

Panssareita on kahdenlaisia. Raskaita ja kevyitä.

Kevyt panssari suojaa viilloilta joita ovat siis kaikki konkreettisesti viiltävät tai sahaavat liikkeet, plus ranteella tehtävät naputukset.

Rakas panssari suojaa lyönneiltä. Kahdenkäden aseen isku käteen pakottaa pudottamaan siinä pidetyn esineen, mutta ei tee muuta vahinkoa. 2 käden aseen isku päähän tappaa.

Lisäksi jos vaikuttaa testeissä siltä, että raskaat panssari gimppaantuvat liikaa jousia ja keihäitä vastaan, voidaan harkita seuraavaa balansoivaa sääntöä: Raskaaseen panssariin pistot raajoihin eivät toimi. (todellisuudessakin hyvin vaikea suoritus, eikä niistä tarvitse huolehtia jos sovitaan jo valmiiksi ettei onnistu.)

Suosittelisin tämän kanssa lisäksi kontaktisääntöjen fprmuloimista seuraavanlaisiksi: Töniminen ja kaataminen on ehdottomasti kiellettyä, (kilpiin saa vielä työntää), mutta kädestä saa ottaa kiinni, mikään ei kuitenkaa saa johtaa lukkoihin, eikä käsiä saa väännellä.

Innostaisin kaikkia halukkaita kokeilemaan näitä sääntöjä ja kertomaan kokemuksistaan. Miettikää myös vähän muita sohun sääntöjä ja miten ne vaikuttavat tähän taisteluun. (Edelleenkään en pitäisi huonona ajatuksena että rikkinäiseen raajaan lyöminen ei tappaisi)

-Vesa
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Torstai, 11.12.2008 07:00

Vielä siitä miksi se johti painiin; oli vastassa mikä tahansa ase, sen pistokyky haluttiin poistaa, joten aseen vangitseminen halailulla yms oli jokaisen luontainen suunta.

Vaarallisia asioita tällaisessa taistelussa jossa 1 tai 2 fullplate sotilasta jotka pyörivät ja riuhtovat, on esimerkiksi kaatuminen, kaatuminen toisten päälle, kyynärkuppien ym osuminen toisiin.

Siitä huolimatta ettei tämä näin kävisi sotahuutoon, monista se oli kuitenkin
melko hauskaa, in a sick, twisted, not at all fun way
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Torstai, 11.12.2008 14:39

Nightingale kirjoitti: Raskas panssari suojaa lyönneiltä. Kahdenkäden aseen isku käteen pakottaa pudottamaan siinä pidetyn esineen, mutta ei tee muuta vahinkoa. 2 käden aseen isku päähän tappaa.

-Vesa
kahden- ja yhdenkäden lyöntien erottelussa voi tulla ongelmia, varsinkin isomman mittakaavan mätöissä. Lisäksi jälleen kovimmat (eli kahdenkäden) lyönnit kohdistettaisiin päähän, mikä ei välttämättä ole hieno asia. Kolmanneksi tuossa heikennetään kypärän asemaa mikä yleisellä tasolla voisi johtaa monella kypärästä luopumiseen. Tosin suojaahan se yhä pikkuosumilta, mutta silti.

Mutta, sanoisin että jos tämäntyyppistä sääntöjärjestelmää haluaa oikein vakavissaan kehitellä niin ainakin suunta on oikea, tämä on jo huomattavasti yksinkertaisempi ja selkeäsanaisempi versio kuin pari aiempaa. That being said, tuossa on vielä huima määrä säädettävää ja linjanvetoja, eikä välttämättä sovellu koskaan sotahuutoon, vaan isojen poikien rankempiin tapahtumiin tai muihin vastaaviin.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Torstai, 11.12.2008 14:47

Pleittikypärä suojaa edelleen kaikkein tärkeimmältä, eli kilven yli läpsimiseltä. Se yksissään on jo huima parannus, ja riittäisi minusta nostamaan kypärien käyttöä järkyttävästi. Se hilparin huitaisu on kuitenki niin paljon helpompi torjua. Niin kauan kun kypärillä pidetään edelleen sellainen vaatimus että niiden on suojattava oikeasti, en usko että tämä on ongelma. Edelleen jos et tiedä oliko se kahdenkäden ase vai ei niin otat sen kuolemana. Kuten eilen päästiin toteamaan, jo se että tietää miten kaverin voi tappaa vaikuttaa siihen millaisia osumia lyödään, joten harvoin tarvitsee edes miettiä oliko se tappava vai ei. Jo tällä hetkellä hilparit jne tähtäävät pääasiassa nimenomaan kilven yli päähän. Positiivista on että yksi tällainen riittää, ei tarvita kahta. Jos lujaa lyömistä tai päähän lyömistä pidetään ongelmana, mielestäni asiaan on puututtava ensisijaisesti pehmustussäännöillä, asennekasvatuksella, ja jos tämä ei auta niin harkitaa päähän lyömisen kieltämistä. Sekään ei välttämättä ole täysin perusteetonta. Itse en näe tätä näin suurena ongelmana. Sotahuudossa ketää ei ole vielä satutettu vakavasti lyömällä bofferilla.

Olen jumsjumsin kanssa siinä määrin erimieltä, että tätä ehdottomasti pitäisi vielä kokeilla tiukemmilla kontaktisäännöillä, ennen kuin sen sopimattomuus julistetaan. On vaikea arvioida miten paljon se riehuminen johtuu säännöistä ja miten paljon siitä on pakollisesti lajiin kuuluvaa (tässä lajissa kuitenkin tapellaan...) Sotahuudossa tälläkin hetkellä saa työntää kilvellä jne, joten oikeilla linjanvedoilla olen varma että tästä saa turvallisen.


Jatketaan testaamista.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”