Yö/ilta-skenaario?

Keskustelua Sotahuuto 2009:n skenaarioista, uusia skenaarioehdotuksia, yms.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 14.07.2007 18:22

Pimeällä kirkasvärisetkin tabardit sulautuvat jotenkin ympäristöönsä. Päivänvalolla taas värikkäät vaatteet loistavat todella kauas, ja vartijoiden ja vastaavien ohittaminen huomaamatta on paljon vaikeampaa. Tämä taas tekee "intiaanitoiminnasta" käytännössä mahdotonta sillä heidät huomataan helposti jopa kymmenien ellei satojen metrien päästä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 17.07.2007 01:03

http://personal.inet.fi/cool/jjlammi/aurinko.html

5.7. Helsinki
Päivän pituus: 18:34
Auringon nousu: 03:05
Auringon lasku: 21:44
Porvarillinen hämärä alkaa: 01:31
Nautillinen hämärä alkaa 23:19

Hämärän eri asteet:

* Porvarillinen hämärä (engl. civil twilight): Aurinko on 0 - 6 astetta horisontin alapuolella. Nimi tulee siitä että keskiajalla käsityöläiset eli porvarit näkivät vielä työskennellä. Kirkkaimmat tähdet tulevat esiin.
* Nauttinen hämärä (engl. nautical twilight tai military twilight): Aurinko on 6 - 12 astetta horisontin alapuolella. Saanut nimensä siitä kun horisontti on vielä selkeästi näkyvissä ja tähtiä alkaa näkyä taivaalla yhä enemmän ja entisaikojen merenkulkijat pystyivät käyttämään sekstanttia sijaintinsa määrittämiseen.
* Astronominen hämärä (engl astronomical twilight): Aurinko on 12 - 18 astetta horisontin alapuolella. Tähtitieteellisiä havaintoja voi jo aloitella, mutta horisontissa on vielä kajoa.
* Pimeys: Aurinko on enemmän kuin 18 astetta horisontin alapuolella.

Toisin sanoen työskentelyä haittaava hämärän aika on 23:19 - 01:31 (2h 12min)


Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sotahuuto on hieman liian suuri tapahtuma tämän kaltaiseen extra ohjelmaan. Yöpelien ystäville suosittelen Viron keväistä "Jüriöö Ülestõus"-mättöpeliä, tai muita nimeomaan yömättöihin tarkotettuja tapahtumia. Virossa keväällä oli sentään ihan oikeasti pimeää. Suosittelen pitämään kunnon panssareita päällä, jotta piiritystikkailta liukastuneet päälle putoilevat ihmiset eivät tunnu pahasti.

Melko helposti saataisiin järjestettyä yksipäiväinen tapahtuma jossa mättö kestäisi yön yli.
Jos Sotahuudossa la-su välille otetaan yöskenu, se vaikuttaa varmasti Sunnuntain vireystilaan.
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Torstai, 19.07.2007 11:34

Keisari_P kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sotahuuto on hieman liian suuri tapahtuma tämän kaltaiseen extra ohjelmaan.
Olen Keisari P:n kanssa samoilla linjoilla. Yöskenaario on ideana hyvä, mutta ei välttämättä sitä Sotahuudon ydinaineista. Itse ainakin lähtisin yöpeliin mielellään ihan varta vasten, en mielelläni osana tapahtumaa, joka on päiväosallistumisenakin fyysisesti raskas.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Lauantai, 04.08.2007 16:36

Siirretty naamioitumista käsitteltelevä viesti "Vaatteet, kankaat liput logot"-osioon.
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Torstai, 06.09.2007 22:42

Tässä palanen empiiristä kokemusta yöllä mättämisestä

tura siis piti pienimuotoisen mätön tossa hiljattain, n. 12 osallistujaa, Laajalahdessa lupauksenvuroi-nimisellä kukkulalla
paikka oli melko rohkeasti valittu, siellä oli enemmän kuin tarpeeksi jyrkkiä paikkoja sekä vanhoja juoksuhautoja
jokatapauksessa, kun ensin aloitimmse ctf:ällä omat hyökkääjät ensin kiersivät vähän hassusti omaan tukikohtaansa, ja pimeässä melkein tappoivat omat lipun puolustajansa. Ulottuvuus sinänsä...

Skenaariot itse eivät toimineet liian hyvin, mutta seuraa positiivisia huomioita:
-piiloutuminen oli oikeasti mahdollista ja peräti helppoa, kunhan vain nakkasi kiiltävät boffot johonkin pusikkoon/alleen/taakseen -> väijyttäminen olisi ollut hyvinkin mahdollista helpommassa maastossa. Jos malttaa olla pukeutumatta vaaleisiin vaatteisiin
-Tunnelma oli katossa, ja jännitystä piisasi

Negatiivisella puolella taas löytyy
-Jos nuolia aikoo käyttää niin hukkuvat aivan satavarmasti
-loukkaantumisriski, riippuu tosin henkilön itsensä varovaisuudesta/sen puutteesta
-kaste. Yöllä kosteudella oli paha taipumus tiivistyä boffojen pintaan. Kun ase oli koko ajan mukana, niin ei meinannut huomata, mutta käyttämättömien boffojen pinnat olivat selvästi kosteita. Jos ase on kokoajan messissä niin sitä ehtii kyllä pyyhkiä jos siihen ehtii kastetta kerääntyä

lisäksi ei erottanut ihmisiä toisistaan lukuunottamatta joitain silmiinpistäviä tuntomerkkkejä vaatteissa. Värejä ei todellakaan erota
Deiniel
Ritari
Viestit: 63
Liittynyt: Sunnuntai, 29.04.2007 16:33
Paikkakunta: Kankaanpää (55km Porista pohjoiseen)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Deiniel » Perjantai, 07.09.2007 18:45

Nooh...Meillä oli myös omalla porukalla pieni yömättö viime viikonloppuna ja siellä oli kyllä suurin piirtein myös 12 henkilö...Itse olin niin sanotusti hyviksien komentaja ja tiimissäme oli 5 henkilöä mutta "paremmat" aseet.Toinen punaisten pahis tiimi sisälsi 7 henkilöä ja "huonommat" aseet.Ja tosiaankin kuten yllä jo mainittu niin tunnelma katossa,mahtavat piiloutumis mahdollisuudet ja 8h jälkeen alkoi jo olla hiki(klo 02.00?)Mahtavaa asiassa oli vielä se että skenuun sisältyi vielä noin 60kg artifakti jota piti kantaa noin 1,5km että voitettaisiin...ainoastaan yksi polven nyrjähdys sattui,Sekin tosin suoralla peltotien pätkällä juostessa.Ja jos minä ja kymmenisen kappletta "kalle kakstoist" wee pysyy loukaantumattoma yöllä pimeässä metsässä niin ihmettelen jos ei aikuiset siihen pysty...Kyllä olen vahvasti edelleen sitä mieltä että yö skenu SH-08:saan
It's not the size of your army, it's not the strength of your arm, it's not the lenght of your blade. Only thing that matters, it's the will from your heart.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Perjantai, 07.09.2007 19:57

Deiniel kirjoitti:Ja jos minä ja kymmenisen kappletta "kalle kakstoist" wee pysyy loukaantumattoma yöllä pimeässä metsässä niin ihmettelen jos ei aikuiset siihen pysty...Kyllä olen vahvasti edelleen sitä mieltä että yö skenu SH-08:saan
En epäilekään, etteikö 12 aikuista kykenisi yöskenaarion vetämään loukkaantumatta. Kyse on volyymista. Vaikka oletettaisiin loukkaantumisriskin kasvavan lineaarisesti väkimäärän kasvaessa, niin 400 hengen yöskenaario vastaisi yli 33 teidän yöskenaariotanne, eli 33 nyrjäytettyä polvea. Kuulostaako mukavalta sunnuntain skenaarioita ajatellen?

Lisäksi uskoisin, että väkimäärän kasvaessa myös riskin kasvavat, eli loukkaantumisia per osallistuja tulee suurella joukolla enemmän kuin pienellä. Aiemmin mainittiin jos värien näkymättömyyden ongelma. Jos otetaan 5 vs 7 skenaariota, niin siinä voi aika hyvin tietää missä omat ovat ja tutut kaverit tunnistaa helpommin pimeässäkin, jos ei muuta niin äänestä. 200 vs 200 skenaario pimeässä metsikössä menisi älyttömäksi, kun kukaan ei tunnistaisi ketään ja pahimmillaan tulisi enemmän friendlykillejä kuin vihollisten tappoja.

Viimeinen huomioitava seikka on vastuukysymykset. Kun kaksitoista kaveria lähtee porukalla metsään ja joku teloo jalkansa, niin kaveri saa syyttää itseään. Tai pahimmillaan yhtä kaveriaan, jos homma seurasi nujuamista. Kun Sotahuudon järjestäjät passittavat 400 kaveria pimeään metsään ja heistä parikin loukkaa itsensä oikeasti, niin nousee kysymys onko vastuu vastuuttomalla järjestäjällä joka passitti porukan metsään, vai olisiko jokaisen (myös 15v aloittelijan) pitänyt osata arvioida riskit itse ja sitten syyttää itseään. Kannattaa myös huomioida mikä vaikutus on yöskenaariolla viikonlopun mittaisessa taistelutapahtumassa. Kun hakataan pari päivää putkeen, niin se yö on syytä varata lepäämiseen. Kahden päivän ja puolen yön mittainen tappelu on aika eri asia kuin käydä kavereiden kanssa hutkimassa yksi alkuyö.

Mikäli minusta riippuu, niin Sotahuudossa ei tulla näkemään yöskenaariota. Jos yöskenaarioita järjestetään erikseen, tai jopa Viron Juriöön kaltainen yötaistelu, niin olen mukana, mutta Sotahuutoon yöskenaario ei sovi.
Deiniel
Ritari
Viestit: 63
Liittynyt: Sunnuntai, 29.04.2007 16:33
Paikkakunta: Kankaanpää (55km Porista pohjoiseen)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Deiniel » Lauantai, 08.09.2007 20:11

Tuo on kyllä totta... :oops:
It's not the size of your army, it's not the strength of your arm, it's not the lenght of your blade. Only thing that matters, it's the will from your heart.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Maanantai, 10.09.2007 11:48

Yöskenaario on kaunis idea. Hyvinkin kaunis, mutta sen toteuttaminen valtavalla osalistujamäärällä on ihan itsemurhaa. Tuossa edellisissä keskuteluissa tästä aiheesta ilmeni, että jos tämä otettaisiin siltä pohjalta että halukkat saisivat osallistua, niin en usko että ketään jäisi leiriin edes saunakaljojen takia. :twisted:
Se kertoo sitä, että porukka on valmis riskeeraamann polvensa, mutta myös kertoo siitä lyhytnäköisyydestä, että kohta ei ole ketään pelaajaa joka jaksaisi tehdä yhtään mitään sunnuntai aamuna. Kuka on vastuussa kestäkin? Sotahuuto ja sen järjestäjät eivät ole vastuussa pelaajistaan. Jokaisen on otettava oma vakuutuksensa ja ymmärrettävä että vastaa vain omista teoistaan. Ryhmänjohtajat ovat osoittain vastuussa omasta ryhmästään. Täytyy muistaa, että vaikka yöskenu kuulostaa hienolta se ei vain yksinkertaisesti toimisi sotahuudon mittakaavoilla toteutetussa pelissä.

Harjoitusleireillä sitä voisikin kokeilla. :wink:
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Perjantai, 25.01.2008 02:48

Itse menisin metsään yksin, normaalin kilven ja lyhyehkön miekan kanssa. Odottelisin paikallani ja niittaisin lähelle tulleet. Isompia ryhmiä pystyy lähestymään ilman ongelmia jos paikka on tarpeeksi pimeä, ryhmä käyttää jotain valonlähdettä kulkemiseen ja keskustelee edes vähän.

Yöskenu olisi kiva jos tapahtumassa olisi korkeintaan 50 henkeä ja tapahtuma painottuisi nimenomaisesti tähän hipsintä/väijyntä/ muu scouttitoiminta -linjalle.

Ryhmälle yksin taas jotain jos meinaa tehdä onkin jo aivan eri asia. Kolme henkeä voisin kuvitella yllätysmomentin turvin saavani matalaksi mutten usko suurempaan.

Koska tapahtuma ei täytä alussa mainitsemiani ehtoja (tai siis täyttämisen sijaan ylittää ne reilusti..) en oikein olis myöskään halua tälläistä paikalla järjestettävän. Laitetaan nuoret kollit siltatyöntämään perjantain viimeisenä skenuna niin luulisi sitä suurimman innon miekkapoukkoiluun laantuvan.

Kai sitä voisi käydä vähän muutamia matseja ottamassa ennen nukkumaan menoa ihan kokeeksi ja koska paikalla on miekkailevaa väkeä niin tuhottomasti, mutta luulen että järkevintä olis painua iltapuuhien jälkeen hiljalleen nukkumaan. Ei mennä metsään 'hiipimään' joukkioittain.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Vanha Pummi
Paroni
Viestit: 243
Liittynyt: Keskiviikko, 30.01.2008 18:28
Paikkakunta: Oja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanha Pummi » Lauantai, 02.02.2008 18:38

Yöskenu olisi aivan mahtava, mutta kuten monet muutkin ovat jo todenneet, niin tällä osallistujamäärällä liian riskaabeli. Ymmärrän hyvin etteivät järjestäjät tällaista halua, en itsekään haluaisi jos olisin vastuussa.

Parasta jättää yöskenut ihan omaan boffauspiiriin, niin tapaturmilta vältytään (tai ainakin niitä tulee vähemmän). Loppujen lopuksi yöskenussa ei osaanottajien määrä paljon merkitse (IMO), tunnelmaa saa aikaan jo 10:llä henkilöllä vaikka muille jakaa. Ainakin pystyy piiloutumaan paremmin :wink:
Hitaasti, mutta rauhallisesti
-Dude

Vanhan pummin
Manikyyri
Kreivi
Viestit: 370
Liittynyt: Keskiviikko, 02.01.2008 23:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Manikyyri » Lauantai, 02.02.2008 23:25

Meilläkin veny boffaus kerran ihan pimeään asti. Ja huomasin, että siellä ei näy YHTÄÄN värejä. Eli sen kannalta yöskenu voi olla aika mahotonta.
hopea patongisti
Avatar
Pellonpekko
Herttua
Viestit: 686
Liittynyt: Keskiviikko, 02.01.2008 12:45

Viesti Kirjoittaja Pellonpekko » Sunnuntai, 03.02.2008 12:38

Manikyyri kirjoitti:Meilläkin veny boffaus kerran ihan pimeään asti. Ja huomasin, että siellä ei näy YHTÄÄN värejä. Eli sen kannalta yöskenu voi olla aika mahotonta.
Eipä sulla sitten hirveen hyvä pimeänäkö ole ;) Ja ota huomioon että kesällä se on eriasia kun talvella.
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Sunnuntai, 03.02.2008 14:37

Ei se värien erottaminen liity näköön. Pimeässä silmien tappisolut eivät toimi, ja sauvasolut hoitavat näkemisen. Värit on harmaan eri sävyjä.
joten kannattaa tökätä ja olla varma 8)
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 07.02.2008 02:18

Luvassa (tai siis ei koska tätä ei varmaankaan tulla tekemään..) siis paljon sokeaa tökkimistä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Evert
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Evert » Sunnuntai, 10.02.2008 13:40

Nääh, meikäläisellä on niin hyvät unenlahjat että jos lähtisin keskellä yötä hillumaan metikkää ni nukahtaisin sinne vaikka seisaalleni.
En ole filosofi, mutta voin vilkaista.
MarkkuTheGreat
Asemies
Viestit: 14
Liittynyt: Maanantai, 24.03.2008 09:04
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja MarkkuTheGreat » Keskiviikko, 26.03.2008 21:53

ideasi kuulostaa hyvältä itse pidän yöllä metsässä rämpimisessä koska ei voi tietää mitä vastaan tulee :wink:
ja koska itselläni ei ole paljoa panssareita on reilua että muillakaan ei ole :lol:
BofferiMies
Nostoväki
Viestit: 8
Liittynyt: Tiistai, 25.03.2008 22:46

Viesti Kirjoittaja BofferiMies » Torstai, 17.04.2008 19:51

Itse nukahdan myöskin todella helposti mutta kyllä uskoisin että jos menisin sinne metsään niin en kyllä nukahtaisi. :)

En käytä jousta vaan semmoista hienoa miekkaa ja kunnon kilpeä panssaria ei oikein tule käytettyä kun sellaista ei olekkaan enkä ole edes jaksanut hankkia .

En itse ole ollut sotahuudossakaan mutta en tiedä että olenko edes menossakaan .
¨Miksi Harjoitella Jos On Syntynyt Boffaamaan.¨

- Mutta Kun Minä en Vaan Ole. :D
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Torstai, 17.04.2008 21:43

Kaikkea ei vaan voi saada samassa paketissa, pitäähän välillä syödä ja nukkuakin!
always FIGHTING~~
Tahna
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 03.06.2008 09:35
Paikkakunta: Espoo, (Tapiola)

Viesti Kirjoittaja Tahna » Torstai, 05.06.2008 16:48

Kyllä mun mielestä vois pikku mätön yöllä/illalla järjestää mutta ihan vapaa ehtosesti.. mutta sillon porukkaa saattais ilmaantua iaka vähän siihen ni siitä ei tulis kauheen hauskaa.. :twisted: mutta kyllä se jotenki ehkä onnistuis :twisted:
Avatar
Nalfein
Kreivi
Viestit: 302
Liittynyt: Torstai, 24.07.2008 21:29
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nalfein » Perjantai, 26.09.2008 21:32

Tahna kirjoitti:Kyllä mun mielestä vois pikku mätön yöllä/illalla järjestää mutta ihan vapaa ehtosesti.. mutta sillon porukkaa saattais ilmaantua iaka vähän siihen ni siitä ei tulis kauheen hauskaa.. :twisted: mutta kyllä se jotenki ehkä onnistuis :twisted:
Mä ainakin tulisin, kuulostaa varsin kiehtovalta :P :twisted:
Horroksesta herännyt vanha possu
Avatar
TAUkki
Kreivi
Viestit: 486
Liittynyt: Keskiviikko, 16.04.2008 16:10

Viesti Kirjoittaja TAUkki » Perjantai, 26.09.2008 22:24

Nalfein kirjoitti:
Tahna kirjoitti:Kyllä mun mielestä vois pikku mätön yöllä/illalla järjestää mutta ihan vapaa ehtosesti.. mutta sillon porukkaa saattais ilmaantua iaka vähän siihen ni siitä ei tulis kauheen hauskaa.. :twisted: mutta kyllä se jotenki ehkä onnistuis :twisted:
Mä ainakin tulisin, kuulostaa varsin kiehtovalta :P :twisted:
Perjantai-yönä oli vapaaehtoista mättöä leiristä hornankattilaan siirymäpolulla.
Avatar
Evert
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Evert » Sunnuntai, 28.09.2008 20:08

muutin mielipidettäni :D Kyllä kiitos yöskenulle.
En ole filosofi, mutta voin vilkaista.
Avatar
Amssi
Sotilasmestari
Viestit: 95
Liittynyt: Tiistai, 12.02.2008 15:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Amssi » Sunnuntai, 05.10.2008 17:59

TAUkki kirjoitti:Perjantai-yönä oli vapaaehtoista mättöä leiristä hornankattilaan siirymäpolulla.
Jep, niin oli, mutta se ei ollut mikään "yö-skenu" se oli ihan vain jono mättöä. Onhan sekin toki kivaa, mutta hiukan eriasia. :)

Olisi kyllä mukava koettaa sitä skenaarion muodossa. Siitä voisi tulla...
...Mielenkiintoista. :twisted:
Melkein amazoni, puuttuu enää se -zoni sieltä lopusta.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Sunnuntai, 05.10.2008 20:59

pidän mielipiteeni samana. ei


:twisted:
always FIGHTING~~
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”