Kysymyksiä pitkistä miekoista

Täällä on mahdollista saada selvennöksiä sääntötulkinnoista. Sääntöehdotukset ynnä muu "Kehitysideat" -osioon. Täällä kysymyksiin vastaavat AINOASTAAN järjestäjät.
Tophu
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Maanantai, 03.09.2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Kysymyksiä pitkistä miekoista

Viesti Kirjoittaja Tophu » Torstai, 29.05.2008 18:09

Säännöissä lukee kahdenkädenmiekan maksimi pituudeksi käyttäjän omapituus. Onko tällä ylärajaa tai jotain suositusta pituudesta? Oma pituus kun nyt on vaan 200 cm. Ajatuksena ei silti ole tehdä 2m miekkaa. Onko myös olemassa kahvalle jotain pituus rajoituksia?

Toinen asia on että mikä on 2-h miekan painosuositus ja voiko miekkaa painottaa? En itse pikaisen selauksen jälkeen löytänyt painosta mitään.

Kolmanneksi: Pitkä varsi tekee aseesta melko löysän, niin voiko rungon vahvistaa toisella PVC putkella? Siis sellaisella tiivisti toisen sisälle menevällä (jos onnistuu), tavoitellen miekkamaisempaa olemusta.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä pitkistä miekoista

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 30.05.2008 11:11

Tophu kirjoitti:Säännöissä lukee kahdenkädenmiekan maksimi pituudeksi käyttäjän omapituus. Onko tällä ylärajaa tai jotain suositusta pituudesta? Oma pituus kun nyt on vaan 200 cm. Ajatuksena ei silti ole tehdä 2m miekkaa. Onko myös olemassa kahvalle jotain pituus rajoituksia?
Yläraja on kuten itsekin totesit käyttäjän oma pituus. Käteviksi on koettu hieman lyhyemmät miekat (esim. pallea-leuka -välille yltävät) mutta suositusta ei ole. Kahvalle ei ole maksimipituutta mutta jos se alkaa mennä yli puolen metrin kovasti kannattaisi ehkä tehdä suosiolla varsiase.
Toinen asia on että mikä on 2-h miekan painosuositus ja voiko miekkaa painottaa? En itse pikaisen selauksen jälkeen löytänyt painosta mitään.
Painosuositusta ei ole ja painottamista ei ole suositeltu, se lisää kuitenkin voimaa lyönteihin. Jos päätät tehdä painotuksen älä tee hölmöistä materiaaleista ja laita kunnom pehmusteet teriin.
Kolmanneksi: Pitkä varsi tekee aseesta melko löysän, niin voiko rungon vahvistaa toisella PVC putkella? Siis sellaisella tiivisti toisen sisälle menevällä (jos onnistuu), tavoitellen miekkamaisempaa olemusta.
Nämä ratkaisut ovat kahdella valkealla pvc-putkella olleet turvallisia.

Suosittelen kyllä käyttämään 40mm:n pvc-putkea mieluummin kuin näitä kikkailuja, menee vähemmän rahaa ja aikaa.[/quote]
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Lauantai, 31.05.2008 11:17

Olen äärimmäisen pahoillani että tunkeudun järjestäjien alueelle, mutta en osaa pitää turpaani kiinni, kerta on kokemusta just tästä. Postakaa viesti jos tää on turhaa asiaa.
Oma Ihan-Hiton-Iso miekkani ylettyy mua otsaan (oon 180cm) ja tossa hiljattain kun humautti, niin ratkes taas kärki irti taas jälleen, juuri teipattuani sen kiinni. Tosi isoissa miekoissa alkaa olla se ongelma, ettei eristeet meinaa kestää, vaikka runko kestäisikin.
Toisaalta jos ei tao olan takaa vaan käyttää liikkuvammin, niin ongelma ei ole niin paha, omassani on n. 50 cm kahva. Tällöin aseeseen saa mukavasti vääntöä, mutta vaantö rasittaa myös runkoputkea. Iso ase vaatii toimiakseen kunnolla ison kahvan, ja se vaatii tukevuutta rungolta. Oman miekkani runko on västimen seutuvilla kolminkertaista 32-mm valkosta pvc:tä jottei ase taittuisi rikki. Ton kokosella kahvalla painotus on epäolennaista.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”