Jousimiehet HOI!!!

Mikä toimi? Mikä ei toiminut? Miksi? Miten parantaisit? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin, miten? Yms.
Talarus
Ritari
Viestit: 72
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 16:26
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja Talarus » Maanantai, 09.07.2007 20:20

Täytyy antaa kiitosta turvallisista osumista jotka nuolista otin - kukkulaskenussa tuli yksi suoraan rintaan (Kelttien näkymätön jousiampuja - taitavaa, taitavaa!) eikä se todellakaan tuntunut kipeästi.
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Maanantai, 09.07.2007 22:59

samassa skenussa sain maahinkaisnuolen päähän ja siitä perkeleestä jäi haavoja :( *ikuisesti katkera*
Only in Death does duty end
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Maanantai, 09.07.2007 23:56

sir_walder kirjoitti:samassa skenussa sain maahinkaisnuolen päähän ja siitä perkeleestä jäi haavoja :( *ikuisesti katkera*
Haavoja? Kai näit kuka ampui ja millaisilla nuolilla? :shock:
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Tiistai, 10.07.2007 18:29

Maahinkais jousimies jolla oli kypärä mutta ei semmosta jännää verkkoa kasvojen edessä( sitä hyyppää olin just ampumassa katajan takaa). Ja silmän viereen napsahti nuoli helvetinmoisella voimalla. Osumakohtaan jäi pieniä haavoja. nuolen kärki oli ainakin omiini verrattuna ohuet, ehkä just ja just se vaadittu 5 cm.

Ajattelin mennä skenun jälkeen sanomana asianomaiselle jousimiehelle pari valittua sanaa (ja ehkä tiputtaa kalliolta jos tuuri käy) mutta sitten ei häntä näkyny enkä jaskanu enää mennä etsimää, joten se jäi.
Only in Death does duty end
Avatar
atoivola
Paroni
Viestit: 163
Liittynyt: Maanantai, 10.07.2006 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atoivola » Tiistai, 10.07.2007 20:08

Minä olin se naamioverkkoinen jousimies enkä nähnyt tilannetta, mutta otan varmasti puheeksi jousimiesten kesken. En keksi muuta selitystä kuin että nuolen pää olisi ollut likainen, mutta ne kyllä on tapana tarkastaa joka skenaarion välissä. Osaisitko yhtään arvioida, mikä haavat saattoi aiheuttaa? Tutkit varmaan nuolen? Nuolien kärjet tehtiin sääntöjen mukaan ja niitä testattiin treeneissä ennen tapahtumaa.

Pyydän anteeksi koko Maahinkaisen jousimiehistön puolesta ja olen todella pahoillani kuten varmasti me kaikki.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Tiistai, 10.07.2007 20:59

Ja samaisessa skenaariossa sai yksi meidän ryhmäläinen nuolen silmäänsä vähän pahemmin.. (en ole varma kenenkä nuolesta, mutta ainoita ampujoita joita näin sieltä ampuvan meitä päin oli maahinkaisia.) No onneksi siinä ei käynyt mitään todella vakavaa.
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Tiistai, 10.07.2007 21:27

En tutkinut nuolta (oli vähän tuutilullaa olo. kun kunnon boffoiskun jälkeen yleensä). Näin jälkeenpäin ajatellen uskon myös että se on ollut nuolessa oleva lika joka ne haavat on aiheuttanut. voi myös olla että ne haavt on tullut teipin reunasta. Se nuoli ammutiin kunnon ylämäestä joten ehkä se on saanut sen takia extra vauhtia( fyysikot nyt työhön)

Ja anteeksipyyntö hyväksytty.
Only in Death does duty end
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 10.07.2007 22:04

Oli miten oli, nuoli oli selvästikkin tarkistuksen tarpeessa ennen ampumista. Hyvä ettei sulle käynyt pahemmin.
Pakko myöntää, että yhdessä skenussa ammuin oman nuoleni kaksi kertaa. Taivuttelin sitä kyllä ja tarkistin sen tietysti ennen ampumista. Hävettää näin jälkeenpäin, mutta sain ainakin yhden panssaripisteen sillä pois... :oops:
Lähinnä itse ajattelin, että kun tarkistin sen yhtä hyvin kuin skenun jälkeen tarkistan nuoleni niin se ei ollut NIIN paha teko. Tosin, sääntöjen kiertäminen on aina pahasta. Sain sen verran kovat tunnontuskat, etten tehnyt sitä enään uudestaan. 8)
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
atoivola
Paroni
Viestit: 163
Liittynyt: Maanantai, 10.07.2006 21:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atoivola » Tiistai, 10.07.2007 22:16

Maahinkais jousimies jolla oli kypärä mutta ei semmosta jännää verkkoa kasvojen edessä( sitä hyyppää olin just ampumassa katajan takaa).
Tuli vielä mieleeni, että olisiko nuoli voinut saada jotain mukaansa mainitsemastasi katajasta? Yleensähän nuoli ei juuri oksien läpi tule, mutta jos siinä on ollut jotain kevyttä roskaa välissä, ja nuoli on tullut lujaa, ja este on ollut vasta nuolen lentoradan lopussa... Spekulointia.

Lujaa nuolet toki tulevat, sain yhden leukaani omissa treeneissä ja kyllä se korvissa tuntui vielä pitkään. Tyrmäysisku. Mutta ei haavoja, ei mustelmia.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 10.07.2007 22:21

Itse olen kerännyt maahinkaisten treeneissä aika aktiivisesti nuolia päähäni ja melkeinpä eniten silmiin. Pientä punoitusta lukuunottamatta eivät ole vahinkoa tehneet. Eniten ovat sattuneet ne jotka ovat lentäneet hitusen ohi, mutta liikkeen takia sitten osuvatkin varrella ja etenkin sulituksella on usein tapana jättää jonkinmoinen vekki peräänsä jos osuu sopivasti. Sotahuudossakin kaikki minuun osuneet nuolet tulivat päähän, joten olen vain tyytyväinen että oli kypärä päässä, jolloin nuolista ei ollut mitään haittaa terveydelle.
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Viesti Kirjoittaja Klasu » Tiistai, 10.07.2007 23:05

Morjens, olen nyt hetken koneen ääressä:

---

Ihan tiedoksi, SCA:ssa ei käytetä ns. tussunuolia. Siis sellaisia joissa on varren edessä kolikko ja jotain pehmustetta nahkapussin sisällä. SCA:ssa ei myöskään käytetä perusbofferinuolia (=puupalikka + solumuovi + polyuretaanivaahto + teippiä), eikä IDV-nuoliakaan.

---

IDV-nuolten kärjessä on polyuretaanivaahtoa ja se voi imeä itseensä vettä jos nuolen upottaa jonnekin. Sama kun jos upottaisi perusboffonuolen veteen, pesusieniefekti siis. En ole kokeillut, pitääpä testata. Tällaista vesipalloa ei tietenkään saa ampua ketään päin (heitetyllä vesipallolla = pieni ilmapallo + vettä saa muuten silmän puhki), vaan samalla kun muutenkin tarkistaa nuolenkärjen niin pusertaa siitä vedet pois. Talvisissa olosuhteissa tulee tietenkin kysymykseen myös jäätyminen. Käyttökelvottomuus on hetkellinen riesa, nuolet sinänsä kestävät vettä.

Jos foorumeita uskoo niin IDV-nuolilla on ammuttu 'onnistuneesti' ihmisiä päähän ja silmiin Saksassa. Mutta mikäli halutaan testailla rauhassa niin ehkä ensi vuonna pääosumat voi sallia kunhan jousien virit pidetään näillä nuolilla vaikka aluksi matalina. Tämänvuotisen kokemuksen perusteella 20 paunan viri riitti ihan hienosti ja varmaan vähemmälläkin pärjäisi kun kerran lentävät noin suoraan ja hyvin.

---

Laitan lisää IDV-infoa kunhan joudan, olen nyt aika pahasti lomilla (viime viikolla lähin sähköpistoke oli 1.5 kilometrin päässä).

t. Klasu
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Tiistai, 10.07.2007 23:31

atoivola kirjoitti:
Maahinkais jousimies jolla oli kypärä mutta ei semmosta jännää verkkoa kasvojen edessä( sitä hyyppää olin just ampumassa katajan takaa).
Tuli vielä mieleeni, että olisiko nuoli voinut saada jotain mukaansa mainitsemastasi katajasta? Yleensähän nuoli ei juuri oksien läpi tule, mutta jos siinä on ollut jotain kevyttä roskaa välissä, ja nuoli on tullut lujaa, ja este on ollut vasta nuolen lentoradan lopussa... Spekulointia.
No siinä oli risua ja pikkupuita ympäriinäs että teoriassa olis voinu tulla jotain mukaan, mutta mielestäni mun ja jousimiehen välissä ei ollu mitään.
Only in Death does duty end
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 10.07.2007 23:31

Klasu:

Hienoa, että sulla on tietoa pääosumista. Voisitko kysyä siitä nuolitilauksesta kun ehdit? Siinä 100 nuolen perukoilla ollaan. Kysäise, että olisiko mahdollista saada alennusta.

Kiitos.

:mrgreen:

Hyvää loman jatkoa.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Leldin
Kapteeni
Viestit: 135
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:35
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Leldin » Tiistai, 10.07.2007 23:52

Klasu, mieluusti ostaisimme sinulta 5 nuolta näin tulevan sotahuudon testikäyttöön jos se sinulle vain passaisi?
....
Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Keskiviikko, 11.07.2007 00:04

Jotakuta ammuin kyllä nuolella silmään vahingossa kukkulaskenussa. Siltä kaverilta tosin pyysin anteeksi jo tapahtumapaikalla myöhemmin ja sovittiin asia. Kypärää minulla ei ollut ja tarkistin kyllä huolellisesti kaikki nuoleni skenujen välissä - päät erityisesti.

Onhan se tietenkin ikävää että jotakuta sattui, mutta jos realistisia ollaan, yllättäen silmään osunut bofferimiekka, hilpari, keihäs tai mikä tahansa muu sattuu ihan yhtä paljon kuin nuoli - jos siis ei ehdi reagoimaan.

Tuosta risukon läpi tulosta - ei ole mahdollista. Ammuin pari nuolta mistä katsoin että "varma osuma", sit jäivät johonkin pieneen näkymättömään risunpätkään matkalla ja pysähtyivät ihan totaalisesti, eivät minun boffonuoleni ainakaan lentäneet mistään läpi.
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Viesti Kirjoittaja Klasu » Maanantai, 23.07.2007 09:42

Terveppä terve, tässä tulee IDV-nuoli-infoa:

Valitettavasti en pysty hoitamaan teille tilausta, en toisaalta voi myydä omiani koska tuo n. 30 kpl tuntuu olevan juuri sopiva määrä nuolia seuraavaa Sotahuutoa varten.

Voitte kuitenkin ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan joka osaa kommunikoida ihan hienosti englanniksi, kuten mekin kaikki. Ihan rohkeasti vaan, se on mukava kaveri. Valmistajan, Norbert Fleck, saa kiinni paukkaamalla sähköpostia osoitteeseen

info@idv-engineering.de

Minimitoimitus on 32 kpl koska nuolet tulevat 32 kpl:een laatikoissa. Muistakaa myös kertoa minkä väriset sulat nuoliin haluatte (aina 32 kpl kerrallaan), värivaihtoehtoja näkee valmistajan sivuilla osoitteessa:

http://www.idv-engineering.de/index.html

Juuri tulleen tiedon mukaan nuolista on uusi versio ulkona. Näissä on tylppä nokki. Muilta osin nuoli on samanlainen. Muistakaa pyytää että saatte näistä uusia nuolia 'with safety nock'.

Isomman määrän hinta/kpl jäänee 6-7 euroon, mutta kysykää aina hinta. Postikulujen pitäisi edelleenkin kuulua hintaan, eli jos tilaat 32 kpl nuolia niin maksat vain nuolista. Tulleja ei tietenkään tule koska ollaan EU:n sisällä. Toimitusaika oli itselläni alle kaksi viikkoa. Saksan posti on nykyään DHL joten toimitus on erittäin luotettava.

Maksaminen tapahtuu etukäteen pankkisiirrolla. Tilinumeron ja pankkikoodit saatte valmistajalta. Maksun voi tehdä esimerkiksi Nordean verkkopankissa. EU-maksusta ei tule mitään kuluja.

Terveisin,

Klasu
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Maanantai, 23.07.2007 13:49

Kiitos Klasu. Alan sitten hoitamaan tätä.

IHMISET!!!!

Laittakaa mulle yksäriä haluatteko 10, 20 vai 32 nuolta! Yritän saada kappalehinnan putoamaan 5€/klp. Jos se ei onnistu, niin ilmoitan siitä heti kaikille ja sovitaan sitten pienemmät tilaukset tai keksitäänjotain muuta.

Huomatkaa, että sivuilta saa tilauttua myös jousia, joten jos haluatte sellaisen, niin saadaan hommattua samoilla postikuluilla!
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 24.07.2007 00:54

Olikos Leldin tai Wizzyli päässyt testaamaan näitä nuolia jo ajan kanssa? Jos ei, ne eivät ole vielä kosheria SH-kamaa. SH07:ssähän näitä käytettiin yhden ampujan toimesta erityissopimuksella eikä sellaisia ryhdytä tekemään varsinkaan jos nuolia tulee enemmän paikalle.

Tämä vain varoituksena nuolien tilaajille, ne eivät ole vielä luvallisia SH-nuolia eikä ole taattua että ne sallitaan.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 24.07.2007 17:49

Olen kirjoittanut Wissylille ja Klasulle. Tarkoitus olisi saada yksi nuoli jota voidaan testata ja todeta hyvinksi niin, että se ne saadaan ensi sotahuutoon luvallisiksi. En tilaa mitään ennenkuin olen saanut tiedon siitä että nuolet käyvät ensi huutoon ja että nuolia on tilauksessa vähintään 200 klp.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Tiistai, 24.07.2007 21:03

Testasin niitä Klasun nuolia pikaisesti sotahuudossa, en voi sanoa että olisin hirveästi tykännyt niistä mutta en mene sanomaan mitään. Ennenkin (useita kertoja) olen ollut skeptinen uusien juttujen suhteen vaikka ne ovat olleet lopulta ihan hyviä ja luotettavia juttuja, joten voi olla että niin on nytkin.

Sen pikatestauksen perusteella ei vaan silti tee mieli ottaa IDV-nuolta naamaan 25-paunaisella jousella ammuttuna alle 10 metristä. Ehkä jos tehoja rajoittaa ja laittaa kpj-vaatimuksen ampujille (vaatimus olisi siis että ampujalta löytyy se j).

Eli minulla ei ole mitään sitä vastaan että mukana olisi IDV-nuolilla kymmenkunta jousimiestä joiden tiedän olevan sen verran järkeviä etteivät ammu täysiä virejä missään tilanteessa jossa nuoli voi osua arkaan paikkaan, mutta jos jousimiehiä on useita kymmeniä (jotka kaikki käyttävät IDV-nuolia), osa ensikertalaisia ja vaan "kokeilemassa jousta", niin en tykkää ollenkaan.

Mutta tämä on nyt vain minun mielipiteeni, ei varsinaisesti edes virallinen järjestäjätahon kanta.

Mainittakoon loppuun että joissakin asioissa IDV-nuolet olivat huimasti perinteisiä boffonuolia edellä, mm. varsi ja sulitus olivat täysin ylivertaisia. Lisäksi se että IDV:t eivät kulu käytössä yhtä nopeasti kuin teipillä ja puuvarrella rakennetut nuolet eikä joukossa ole muuten vaan huonoja yksilöitä (kuten käsintehdyissä aina on), lisää kieltämättä osaltaan turvallisuutta.

Kärjen pehmustusta en vaan koe riittävänä. Eikä se olekaan jos stantardina pitää tähän asti käytössä ollutta 2cm makuualustaa + 5cm superlonia, riittävästi bluntattuna of course.

noniin. Nyt olen mielipiteeni sanonut. Kiitoksia ja anteeksi.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 24.07.2007 21:41

Jos nuo IDV:t nyt näyttävät olevan muuten kaikin puolin hyviä, niin eikö niihin voi lisätä pehmustusta?

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 24.07.2007 22:05

Olen juuri lähettänyt valmistajalle kyselyä onko niihin mahdollista saada parempia pehmustuksia. Tämän viikon aikana saan varmasti vastauksen. odotellaan sitä, niin osataan keskustella asiasta paremmin.
Olen myös miettinyt pään rei-ittämistä, jos se saisi pehmeyttä lisää aikaiseksi, vai pilaisiko nuolen kokonaan...(?) :?

( Kyselin myös saadaanko alennusta ja onko mahdollista saada nokkisuojuksella. Ne pitää meitä varmaan tosi nynneröinä... :roll: )
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 24.07.2007 23:26

Tulevan Sotahuudon järjestäjänä sanoisin, että yhdet säännöt kaikille. Eli IDV-nuolet joko sallitaan tai kielletään, mutta niitä ei sallita vain tietyille henkilöille jollakin subjektiivisella/mielivaltaisella perusteella.

Ja jos joku saa IDV-nuolen käsiinsä, niin kannattaa pitää Leldin ja Wizzyli ajan tasalla ja pyrkiä toimittaa nuoli heillekin kokeiluun. Ilman kyseisten herrasmiesten (SH08 jousivastaavien) suostumusta IDV-nuolia ei tulla käyttämään. Kuten Wizzyli jo kirjoitti, on nuolten osalta epäilyksiä, mutta niitä ei ole vielä päästy tarkastelemaan kunnolla. Parastahan olisi saada heiltä kelpuutus jo nyt kesällä tai viimeistään syksyllä, niin väki tietäisi miten nuoliin tullaan suhtautumaan. Hyväksyntä vaatisi kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä sitä vastuullisten omaa kokeilua, ei vain muiden mielipiteitä tai sanallista kuvausta toimivuudesta.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Keskiviikko, 25.07.2007 11:50

Juuri tähän olen pyrkimässä. En aio tilata mitään, ennenkuin saan valmistajalta vastauksen ja mahdollisesti yhden nuolen kokeiluja varten.
Toivon, että voimme wizzylin kanssa tehdä yhteistyötä saadaksemme mahdollisimman paljon käsinkosketeltavaa tietoa IDV-nuolista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 26.07.2007 18:54

Tässä vastaukset Saksan IDV-tehtaalta... :D

K: 1. Do your arrows come whit "safety nock"?
V: At the moment it depends on the color (unless you simlpy order them"with safety nock").

K: 2. Can you make them whit more softer arrow head? (bigger and softer, so it hurts less...)
V: If I made them softer, they would hit harder !The reason is: The foam has to eat up the arrow's energy before theit gets compressed completely. Therefore I need a very dedicatedstiffness to get the best compromise between impact feeling andsafety.So, there is very little I can do about this point.

K:3. Can we have some discount if we order 200 or more arrows?
V: Yes. At an order quantity of 192 arrows (= 6 packing units of 32 each= 1 "big parcel") I can grant a 10% discount.
Mit freundlichen Grüßen

Norbert Fleck

Eli tässä pariin kysymykseen vastauksia. Taitaa mennä siihen, että yritän ostaa Klasulta yhden nuolen jotta päästään kokeilemaan sitä eri olosuhteissa. Itse valmistaja ei aio muuttaa nuoliaan edes meidän isompaan tilaukseen.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”