Jousimiehet HOI!!!

Mikä toimi? Mikä ei toiminut? Miksi? Miten parantaisit? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin, miten? Yms.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 27.07.2007 16:19

Vaikuttaa ainakin kestäviltä: http://www.idv-engineering.de/IDV_Hoved_test.mpeg

Muistelen Sotahuudon jousiammuntakilpailussa ainakin erään osanottajan nuolien päätyneen maaliin monesti poikittain. Veikkaan, että kyseiset nuolet aiheuttivat huomattavasti merkittävämmän turvallisuusuhan kuin se, että nuoli tuntuu osuessaan aavistuksen epämiellyttävämmältä.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Perjantai, 27.07.2007 20:03

Ja kuten videosta huomaatte, se on kestävä ja tarpeeksi suuri, ettei mene silmään. :D
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 27.07.2007 22:46

Sen mitä itse käsillä pääsin noita hypistelemään, en siltikään ottaisi tuota mielelläni silmään. Perinteisempää mallia olen ottanut silmään lähemmäs tusina kertaa, joten niihin minulla on jo jonkinlainen luotto (jos tulevat oikeassa asennossa), mutta tuo IDV tosiaan vaikutti sen verran pyöreältä (painuu aika hyvin silmäkuoppaan) ja toisaalta melko jäykältä, että silmä voisi tuosta ottaa vähän enemmänkin itseensä. Tästä on kai testi tehty, mutta haluaisin nähdä siitä videopätkää tai jotain, että näkisi sen ammutun ilmeen ja jännityksen jolla nuoli on ammuttu häntä silmään.

Onko joku muu valmis SH:n hyväksi testaamaan nuolta silmäänsä? :lol:
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 27.07.2007 22:53

Juu, kyllä IDV-nuolet nykyisiä ikävemmiltä vastaanottajan kannalta vaikuttivat. Haluaisin tosin päästä hypistelemään niitä vähän enemmän ennen kuin alkaa mielipiteitä muodostamaan.
Keisari_P kirjoitti:Muistelen Sotahuudon jousiammuntakilpailussa ainakin erään osanottajan nuolien päätyneen maaliin monesti poikittain.
Hävyttömän iso osa niistä nuolista kyllä päätyi poikittain, eikä näistä voi syyttää lähinnä muuta kuin huonosti tehtyjä sulituksia. Toki nämä ovat ihan selvä turvallisuusriski, mutta se, ettei taito nuolien tekemiseen ole vielä kovin hyvin hanskassa keskivertoampujalla ei ole argumentti siirtyä kovempiin nuoliin.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Lauantai, 28.07.2007 01:27

Nuolien rakenne ainakin vakuuttaa, ja tuon puristeluvideon ansiosta vaan enemmän :D Itse pidän vissiinkin usean Euroopan maan esimerkkiä, varmaa tehdaslaatua, vaikkakin pikkasen kivuliaampaa osumaa tarpeeksi hyvänä perusteena hyväksyä IDV-nuolet. Ostan ainakin itselleni muutaman, vaikkei sohuun hyväksyttäisikään.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 29.07.2007 03:04

Rämän kuvaamissa raakamateriaaleissa 1 kameran 3 nauhalla kohdassa 2:16 näkyy kuinka nuoli kimpoaa nokki edellä erään rämäläisen kypärään.
Hetkeä ennen epämääräistä tilannetta Haltia näkyy nuoli jänteellä kuvassa oikean puoleiselta kukkulla. Nuoli kimpoaa kuvan vasemmalla kilvestä.
Mikäli nuoli olisi kimmonnut puoli metriä toiseen suuntaan, se olisi voinut helposti osua Azoria silmään. Mikäli nuoli oli Haltian ampuma, kyseinen nuoli oli siinä tapauksessa Wizzylin valmistama.

Kovempi nuoli ei olisi kimmonnut kohteesta taaksepäin yhtä kovalla vauhdilla.
Siinä on mielestäni jo riittävä peruste suosia nuolta joka on riittävän pehmeä jottei aiheuttaisi pysyvää vammaa, mutta kimpoilisi osumasta vähemmän.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Sunnuntai, 29.07.2007 11:02

Hui! Se on paha juttu! Eli nuolien käyttö tollasessa ryhmähakkaapäälle tilanteessa voi olla riskimpää kuin uskoinkaan. Paha. Nokkisuojukset olis siis ihan pop... Pahoittelen myös tapahtunutta, oli se ampuja minä tai kuka muu tahansa. Jos nuolen sulitus oli musta keltainen se oli minun. :oops:
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
EyesClosed
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Torstai, 06.07.2006 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja EyesClosed » Maanantai, 30.07.2007 12:10

Jos joku saa IDV-nuolen käyttöönsä, niin minä voin tulla kuvattavaksi kohteeksi silmään ampumiselle. Yksisilmäiset saa kuulemma paremmin naisia. Vitsistä huolimatta tämä on ihan todellinen tarjous. Saadaanpahan asia selvitettyä. Plus isokokoisena silmänikin ovat hieman normaalia isommat, joten jos ei minua satu niin tuskin sattuu ketään. Siis oikeasti, kivusta en tiedä.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Maanantai, 30.07.2007 12:30

Nykyisetkin nuolet tuntuvat aikamoisen häijyiltä, kun kopsahtavat sopivasti naamaan. Jos nuo IDV nuolet on vielä kovempia, niin itse asetun kyllä niiden vastustajiin. Itse olen valmis ottamaan sen minimaalisen riskin kimmokkeista, jos se tarkoittaa, että ei ole aina nuolen päähänsä otettuaan polvillaan maassa. Luonnollisesti asiasta ei kannata tehdä mitään päätöksiä ennen kuin niitä on päästy testaamaan sellaisten henkilöiden toimesta, jotka jotain asiasta ymmärtävät.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Maanantai, 30.07.2007 21:28

Minusta nykyisten nuolien kovuus johtuu pikemminkin siitä että ne jysähtävät (viisaampi korjatkoon) pohjaan kuin siitä että ne olisivat liian kovia. En ymmärrä miksi varta vasten suunnitellut nuolet olisivat vaarallisempia kuin kaiken näköiset omat viritelmät ainakin niiden taso olisi vakaamoi.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Maanantai, 30.07.2007 22:41

Varta vasten tehtyjä ne omatkin viritelmät on. Se, että jokin tekee nuolia ja myy niitä, ei vielä todista niiden turvallisuutta. Minäkin voin perustaa firman ja kehittää "Kuola standardin nuolet" ja myydä niitä kontaktikäyttöön. Nuoleni ovat puutikkuja, joiden ympärille on vedetty maalarinteippiä. Ja ne on tehty varta vasten. Vakaampi tasokaan ei auta, jos nuoli ei sovellu käyttötarkoitukseen.

Itse en ole kokeillut IDV nuolia, enkä siis niitä tyrmää, mutta jos ne sattuvat enemmän kuin nykyiset, niin en niitä tue.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Viesti Kirjoittaja Raakku » Maanantai, 30.07.2007 23:09

Paljoa en IDV-nuolia ehtinyt tutkia, mutta pikaisen silmäilyn perusteella ovat turhan kovia. En yhtään ihmettelisi vaikka olisi nenän murtuminen uhkana, jos sopivasti osuu.

Toisaalta ilmeisesti koko keskieurooppa käyttää noita, ammutaankohan näissä boffokulttuureissa päähän?
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Maanantai, 30.07.2007 23:14

Toinen hyvä kysymys on käytetäänkö kypäriä ja kuinka paljon.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 30.07.2007 23:34

Saiko joku IDV-nuolesta kovaa osumaa? IDV-nuoli tuntuu ja näyttää varmasti pintapuolisesti kovemmalta kuin perinteinen nuoli. Turvallisen pehmusteen ei kuitenkaan tarvitse välttämättä tuntua sormissa pehmeältä, vaan pehmusteen tulee pidentää osumasta aiheutuvan impulssin kestoaikaa. Mitä kauemmin tietyn energiamäärän sisältävä impulssi kestää, sitä vähemmän vaikutusta iskulla on. Perusnuolissa oleva superloni menee kasaan erittäin nopeasti. Se ei kovissa osumissa paljoa impulssia pidennä. Kovemmissa osumissa norminuolen solumuovieriste menee kasaan.
IDV-nuolien pehmustemateriaali näyttäisi olevan kauttaaltaan jokseenkin tasalaatuista. Nuolet on todennäköisesti optimoitu pidentämään impulssi sopivaksi 25lb voimalle. Pienemmällä voimalla ne siis varmaankin tuntuvat kovemmilta, mutta turvallisuuden kannalta sillä ei ole merkitystä.

Kovempi ei siis välttämättä tarkoita vaarallisempi.
Peräänkuulutan vielä osuiko ketään henkilökohtaisesti liian kovalta tuntunut IDV nuoli? Vai perustuvatko "näytti kovalta" havainnot ainoastaan nuolten ulkonäköön tai pieneen hypistelyyn?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 30.07.2007 23:48

Keisari_P kirjoitti:Kovempi ei siis välttämättä tarkoita vaarallisempi.
Peräänkuulutan vielä osuiko ketään henkilökohtaisesti liian kovalta tuntunut IDV nuoli? Vai perustuvatko "näytti kovalta" havainnot ainoastaan nuolten ulkonäköön tai pieneen hypistelyyn?
Eikös se rämän (vai oliko se maahinkaine?) jousinainen voisi kertoa sattuko ne vai ei, kun sitä ammuttiin kylkeen(kö se oli?) Klasun toimesta, vaikka oli siinä viisi minuuttia sitä ennen vähätelly meidän jousiampujaa. ;)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 31.07.2007 10:31

Eikös IDV-nuolissa ollut jossain yhteydessä erillinen maininta siitä, että päähänampumista ei pitäisi niillä tehdä? No, tällainen suositus olisi toisaalta kyllä varmasti jokaisen fiksun nuolivalmistajan tuotteessa muutoinkin ihan korrektiuden vuoksi. :wink:

Itse pyysin Klasua ampumaan Sotahuudossa mua IDV-nuolella (muistaakseni selkään), ja kyllä se tuntui tömähtävän ihan eri voimakkuudella kuin perusnuolet, vaikka nuoli ammutiinkin käsittääkseni suht lerpulla voimakkuudella. Mitä muutenkin näin Klasun toimintaa Sotahuuto-videoista, se näytti erittäin fiksulta ja huomaavaiselta - ei koskaan tilanteeseen nähden liian kovaa viritystä jne. Jos jokainen jousiampuja olisi noin fiksu, sallisin Sotahuutoon vaikka tussunuolet.

No mutta, itse en halua alkaa spekuloimaan henkilökohtaisesti aihetta sen enempää tarkemman kokemuksen puuttuessa. Olisi mukavaa edelleen päästä testaamaan noita vähän enemmän ja sen jälkeen muodostamaan mielipidettään, nyt koko tämä keskustelu on vähän tällaista mutuilua puolin ja toisin.

Osaatko Klasu kokeneimpana tässä suhteessa itse kertoa omia huomioitasi nuolista?
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Tiistai, 31.07.2007 23:05

Palatakseni aiemmin mainittuun nuolien kimpoamisongelmaan, tästä oli puhetta jo ennen tämän vuoden sotahuutoa kun aloin ajamaan tätä nokkisuoja-asiaa. Itsekin olen saanut nuolen nokki edellä kehooni suhteellisen lähelle silmiäni ja olen vahvasti sitä mieltä että asialle tarvitsee tehdä jotain.

Kieltämättä lisättäköön IDV-nuolien bonuslistaan se että ne eivät (kuulemma) kimpoa yhtä voimakkaasti kuin perinteiset bofferinuolet.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Mannunvartija
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 29.10.2006 12:17

Viesti Kirjoittaja Mannunvartija » Keskiviikko, 01.08.2007 15:52

Tosiaan, ne eivät kimpoa samalla tavalla, kuin periteiset bofferinuolet. Syy on jotakuinkin tämä:

Perinteisessä bofferinuolessa "äärimmäinen" pehmuste on vaahtomuovi, joka puristuu kasaan nopeasti ja iskuenegia imeytyy tähän. Vaahtomuovi palaa hyvin nopeasti muotoonsa, ja tästä johtuu "raju" kimpaminen

IDV-nuolissa taas "ääripehmuste" on muistaakseni polyuretaanivaahto, joka palautuu muotoonsa hitaammin, ja tämän takia nämä nuolet eivät kimpoa aivan niin rajusti.

Ja täällä oli spekulaatiota päähänampumisen kieltämisestä. Totta, Klasua ohjeistettiin olemaan ampumatta panssaroimattomia kohteitä päähän. Eikä hän näin tehnytkään.
Can-Do
Lippu-Jippu
Rakkaalla possulla on monta nimeä.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Keskiviikko, 01.08.2007 19:03

N.Hirvelä kirjoitti: Eikös se rämän (vai oliko se maahinkaine?) jousinainen voisi kertoa sattuko ne vai ei, kun sitä ammuttiin kylkeen(kö se oli?) Klasun toimesta, vaikka oli siinä viisi minuuttia sitä ennen vähätelly meidän jousiampujaa. ;)
Maahinkaisen naikkonenhan se oli joka sai käsivarteensa iskun, kun en ehtinyt ajoissa varoittamaan. Olisi kyllä kiva tietää miltä se tuntui.
Klasu oli erittäin herrasmiesmäinen ja tarkka, en voi kuin kätellä hienoista osumista.

Tällä hetkellä on sellainen tilanne meneillään, että luultavimmin conissa saan Klasulta 4kpl nuolia joita voidaan sitten testata kunnolla, niin ei tarvitse spekuloida mitään. Me tehdään Aten kanssa kunnon testit, videoineen päivineen niin saatte jotain "käsinkosketeltavaa" aiheesta.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
elfi
Nostoväki
Viestit: 3
Liittynyt: Perjantai, 03.03.2006 22:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja elfi » Perjantai, 03.08.2007 12:01

Minä tosiaan "kuolin" arkussa yhteen niistä nuolista, mutta nuoli osui oikeasti jouseeni ja päätin ottaa sen kuolemaksi, joten en voi todellista kovuutta osumassa määrittää... Mutta nuoli tosiaan kimposi siitä käteen ja tuntui about yhtä kovana kuin tavallisen nuolen osuma eli voisi päätellä sen olevan siinä mielessä pahempi kuin tavallisen nuoli.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 03.08.2007 21:18

Haltia kirjoitti: Tällä hetkellä on sellainen tilanne meneillään, että luultavimmin conissa saan Klasulta 4kpl nuolia joita voidaan sitten testata kunnolla, niin ei tarvitse spekuloida mitään. Me tehdään Aten kanssa kunnon testit, videoineen päivineen niin saatte jotain "käsinkosketeltavaa" aiheesta.
Parasta tietysti olisi jos niistä nuolista pari saataisiin ensi vuoden jousiasiamiehille Conissa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Lauantai, 04.08.2007 07:54

Mä vaihdan omia nuoliani Klasun nuoliin, joten rahalla saa ja hevosella pääsee. :wink:
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Maanantai, 06.08.2007 21:14

Mjoop. Hakekaa ihmeessä minutkin jostain ropettamasta pois kun alatte testaamaan noita, haluaisin olla ainakin katsomassa ja maalitaulunakin niin osaa sanoa oikeaa asiaa noista.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Keskiviikko, 08.08.2007 13:08

Joops. Etsin sut käsiini sieltä jostain, jos coniin olet tulossa. :D
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Torstai, 16.08.2007 10:33

Testasitteko noi nuolet? Miten toimi?
Only in Death does duty end
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”