Telttakankaita

Ohjeita, vinkkejä ja ideoita suunnitteluun ja toteutukseen.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja Haltia » Sunnuntai, 29.03.2009 09:16

Tietääkö kukaan mikä kangas soveltuisi hyvin telttaan?
Tietenkin tässä tarkoitan myös kustannussäästöistä ajattelutapaa.
Tiedän, että aidot telttakankaat maksavat hunajaa.

Linkkejä sivuihin jos löytyy.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
pt
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 348
Liittynyt: Maanantai, 21.05.2007 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pt » Sunnuntai, 29.03.2009 10:27

Laatuteltta ky, Helsingin Konalassa, myy hyväksi havaittua luonnonvalkoista puuvillatelttakangassa hintaan 11€/metri. Kangasta on kahta vahvuutta, toinen leveämpi (160cm) mutta ohuempi, toinen kapeampi (140cm?) mutta paksumpi, molemmat siis saman hintaisia. Tai näin siis ainakin viime vuonna. Ovat tottuneet palvelemaan historiaharrastajia, eli kun kertoo mihin käyttöön on kangasta ostamassa niin osaavat auttaa. Kangas on kemiallisesti suojattua ja pitää vettä, ohuempi on riittänyt ihan hyvin. Myyvät kai muitakin värejä, mutta tuo luonnonvalkoinen on kyllä historiallisiin telttoihin sopivin.

http://www.teltta.net/ kannattaa soittaa etukäteen

Monet kangaskaupat sekä Etola myyvät nimellä markiisikangas vastaavaa, roiskesuojattua muttei välttämättä täysin vesitiivistä puuvillakangasta samassa hintaluokassa, mutta suosittelen kyllä Laatuteltan kangasta.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Sunnuntai, 29.03.2009 12:38

*kiittää ja niiaa syvään*

Oman teltan teko on pop. :D
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Teltta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Maanantai, 30.03.2009 11:36

Moe !!

Iski uteliaisuus. Tuleeko siitä pyöreä, paviljonki, neliskulmainen, kuusi- tai kahdeksankulmainen, metalli vai puusaloilla, kaminalla vai ilman ja itsestään seisova vai köysillä tuettu, roomalaismallinen, keskiaikainen vaiko viikinki/germaanityylinen? :)

Itse olen myös telttaa harkinnut, pitäisi vain keksiä jostain jokunen sata euroa ylimääräistä niin voisi sen tuolta laatuteltasta tilata. Kotiompelukone kun ei oikein telttakanvaasia jaksa pidemmän päälle ommella...

Mutta lähipiirissäni monet ovat tuolta laatuteltasta teltan tilanneet, palvelu pelaa ja laatu on hyvä. Mallin ja kaavojen suunnittelu kuulema kannattaa tehdä erittäin huolella, sillä valmiissa työssä näkyy todella hyvin toimiiko malli käytössä vaiko vain paperilla. Esimerkiksi teltan katon kallistuskulma on oleellinen asia.

Ai niin. Käytännöllisin tapa kuljettaa suurta telttaa on suksilaatikossa auton katolla. Sinne mahtuvat myös kepit ja salot, pohjakankaat, lämmityslaitteet sekä muut varusteet.

T: Telttakisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 31.03.2009 07:30

Heips kisuli.

Ha haa! Logistinen haaste on siis voitettu. Suksilaatikko se on!
Siitä tulee paviljonki, korkeudeltaan n.2,3m. Puusalot ja tukikepeillä, keskiaikamallilla.
Suunnittelemme sen itse ja kankaat ompelemme myös itse.
Olen miettinyt sitä, että se tilattaisiin, aikaa sääntyisi tosi paljon.
Mulla on kyllä kone joka ompelee, aikaa ei vain oikein ole.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Teltattaako?

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Maanantai, 06.04.2009 22:48

Moe !!

Jups, suksiboksi on ihan näppärä.

2,3 metriä korkea paviljonki on kyllä TOSI minipaviljonki. En muista nähneeni kenelläkään niin pientä paviljonkitelttaa. :D Se mahtuisi kaverini klaaniteltan sisään vaivatta. Se on noin 13 hengen teltta ja siinä on korkeutta yli 3 metriä ja leveyttä noin 7 metriä leveimmillään.
Korkeudesta on se etu, että sisällä voi pitää pientä tulta, mistä on taas iloa siinä vaiheessa kun on todella märkää.
Ainoa vika mallissa on, että se on tehty tavallisesta puuvillakankaasta ja sen läpi toisinaan pisaroi vesi sisään sateella, vaikka sivujen kallistuskulmat onkin tehty oikein, eli vesi lorisee nätisti kangasta myöten maahan ja muodostaa ankkalammikon, josta on kiva herätä...Ojien kaivaminen teltan ympärille on aina jotenkin yliarvostettua. ;)

Ai niin. Muistakaa tuuletusräppänä telttaan.

Muiden telttaprojektien katsominen on ollut opettavaista, pystyy näkemään että mikä toimii ja mikä ei.

T: Telttakisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 07.04.2009 01:32

Katsotaan mitä meidän insinöörit saavat aikaan.
Teltta on suunniteltu matalaksi ihan vain sen takia, että se säästää kangasta.
Rahastahan on kaikessa aina kyse.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Matti kukkarossa.

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Sunnuntai, 26.04.2009 21:22

Moe !!

Ah, mallinne siis tulee olemaan pikemminkin puolijoukkueteltan mallia, kuin keskiaikainen paviljonkiteltta. Mikäs siinä, malli on testattu ja todettu toimivan juuri niin kuin toimii. :) Ainakin siihen on helppo nikkaroida tuuletusaukko.

Toivon että koneenne jaksaa jyristellä telttakankaan kanssa urheasti eteenpäin. Muistakaa käyttää tukevaa ompelulankaa ja tehdä oikeanlaiset tuplasaumat.

Ei muuten ole lainkaan huono homma pitää mukana paikkaussarjaa teltalle. Jesseteippi pysyy huonosti kankaassa kiinni ja jos sataa, niin se voi irrota.

T: Leirikisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Rumiluntti
Herttua
Viestit: 610
Liittynyt: Sunnuntai, 06.01.2008 22:13
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rumiluntti » Sunnuntai, 07.06.2009 00:35

Ei sotahuudossa sada, turhaan tuotakin tuumitte.
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Keskiviikko, 20.08.2014 20:02

Laitetaan nyt vaikka tähän topikkiin. Kun muutakin saman aiheen asiaa tässä.

Bongasin tälläisen nettipuodin ku http://www.tippet.fi, myy keskiaikaisia kankaita ja muuta sälää. Esim hamppua ja pellavaa. Löytyypi kans kyllästysaineita joten saa vettähylkiväksikin.

Teltan ompeluhan on hiukan mutkikasta kun keskiaikaiset teltat ovat melkoisen geometrisiä hirviöitä. No siihen löytyy apu keskiaika.orgin näppärästä exeltaulukosta jonka löytää osoitteesta http://www.keskiaika.org/kirjasto/pteltta/pteltta.xls ja tuo näyttää laskevan jopa kankaiden leikkauskulmat sun muut. Muuta telttajuttua kans, http://keskiaika.org/Leiriel%C3%A4m%C3%A4%C3%A4.php

Itseä asia kiinnostaa sikäli että koska toistaiseksi mulla ei ole parempia resursseja jeesata Miekkaleijonia niin koitan organisoida teltan tai parin valmistumisen, ettei ens vuonna tule paahtoritaria panssarikuorrutteella :P

Jaa niin, pellavainen, 12-sektorinen teltta vaatis mainitun nettipuodin pellavasta tehtynä 600, kankaan hinnan ollessa 12e/metri. Jos tyytyy halvimpaan puuvillaan mitä kaupoista löytyy saa hinnan leikattua kolmannekseen. EDIT eikun siis 300e halvimmalla pellavalla.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
Avatar
Leperi
Soturi
Viestit: 21
Liittynyt: Maanantai, 14.07.2014 09:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja Leperi » Torstai, 21.08.2014 16:10

Piru vie, tätä informaatiota olisin kaivannut pari-kolme viikkoa aikaisemmin, hemmetti kun en huomannut. Olisin välttänyt monet ongelmat joita koin ensimmäisen ja traumoista päätellen myös ainoan oman telttani ommellessani ( saksi-teltan ja parin muun telttatyypin rakastettava äpärä-lapsi ). Mutta no, voisin sanoa pari asiaa mitä nyt tuli mieleen omista kamalista kömmähdyksistä ( osa ei pelkästään kangasvalintoja koske, mutta no jaa-- )

Kannattaa laittaa vuori jos on mahdollista ja varmistaa, että kaikki sivustat saa tiukasti kiinni. Itse palelin kevyessä puuvillateltassani sen verran pahasti viime viikonlopun keskiaikamarkkinoilla, että jäin kovasti kaipaamaan niitä vuoria, jotka olisivat tilannetta voineet hivenen parantaa. Mitä tulee telttakankaisiin - itse käytin perus Eurokangas-puuvillaa, sitä joka ei ole kammottavan räikeän lumenvalkoinen. Hyvin se toimi, vettä ei tullut sisään kuin pieni noro kun olin ommellut ainakin katon kriittisimpään kohtaan pikaisesti vuoren! Hinnaksi 17,5 metrille kangasta tuli vähän päälle 80 euroa, mikä on keskimääräisen vähän kun vertaa, mitä olisi voinut maksaa.. Ja meikäläisen teltta oli vieläpä keskimääräisen pieni (n. 2m x 2m alaltaan ), niin tuohon vain lisäilemään niitä kangasvaroja isompaan telttaan..

Suosittelen, että jos ei halua noita fiinimpiä kankaita ostaa, niin ennemminkin tekee päällystysainetta itse ja sivelee sillä telttansa. Suihkuteltiin yötä ennen markkinoita jonkin verran jotain kangaspäällystettä teltan päälle, kyllä se ihan tosissaan auttoi. Tosin, mitä huhut kertovat, niin erityisen hyvää päällystettä saa mehiläisvahasta, pellavaöljystä ja tärpätistä. Ensi vuonna varmaan kokeilen valmistaa ja päällystän sillä päivitellyn telttani.
“He'd been wrong, there was a light at the end of the tunnel, and it was a flamethrower.”
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Perjantai, 22.08.2014 00:28

Mä impregnoin vaatteitani silikonisprayllä, jolloin se myös hylkii likaa. Kannattaa ottaa huomioon että saattaa aiheuttaa ihoärsytystä. Suojaa muuten kans nahkaa ihan törkeän hyvin.
Luulen kyl et joku viksu osaa kertoa mikä olis soveltuvampi konsti noin niinkuin autenttisuuden kannalta. Retkeilykaupoista saa ihan asiaan tarkoitettujakin aineita.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
ulmiina
Kapteeni
Viestit: 117
Liittynyt: Maanantai, 05.08.2013 13:51

Re: Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja ulmiina » Perjantai, 22.08.2014 14:19

Teltan valmistuksessa kannattanee muistaa semmoisetkin seikat, että ei se pelkkä kankaan hinta, vaan kaikki muukin. Jos tarkoitus on pysyä kuivana viikko vesisateen keskellä, kannattaa perehtyä kunnolla kankaan vedenkestävyyteen sekä homesuojaukseen. Myös saumatyypeillä ja mikälie-langalla voi saada paljon tuhoa aikaiseksi, eli kunnon ydinlankaa ja ns. farkkusaumat. Mutta aina pitänee myös muistaa se, että paljonhan riippuu myös teltan käyttötarkoituksesta. 1-2 yötä pienessä kesäsateessa kerran vuodessa ei vaadi kankaalta/saumoilta paljonkaan. SItten jos teltassa yövytään vaihtelevissa olosuhteissa, useita kertoja vuodessa, tapahtumasta toiseen reissaten tai kun vettä tulee taivaalta alas 5 päivää ja yötä saavista kaataen, onkin tilanne ihan toinen.
Graalin Nartut - Vanaha Narttu
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Telttakankaita

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Sunnuntai, 24.08.2014 13:23

Muerten teltan kankaat on ostettu suraavasta liikkeestä: http://www.shelby.fi. Ei ehkä täysin keskiaikaista, mutta helvetin hyviä oikeita telttakankaita korkeilla vesipilariarvoilla ja homesuojauksella sekä sisäpinnan lämpösäteilyä heijastavalla alumiinipinnoitteella.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vaatteet, kankaat, liput, logot”