Jalkineet

Ohjeita, vinkkejä ja ideoita suunnitteluun ja toteutukseen.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
bluurankeli
Kapteeni
Viestit: 114
Liittynyt: Tiistai, 23.09.2008 06:17
Paikkakunta: pori

Jalkineet

Viesti Kirjoittaja bluurankeli » Keskiviikko, 24.09.2008 19:33

Mahtaisikohan joku osata kertoa, että millaisia jalkineita kannattaisi käyttää? Olisi hyvä jos jalkineet olisivat sekä aikakauteen sopivat, että myös mukavat taistelussa, eikä tarvitsisi joka kahakan jälkeen keräillä itseään, ja paikkailla rakkoja. Millaisia itse käytätte?
Nahkurin orsilla tavataan...
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Keskiviikko, 24.09.2008 20:15

Nilkkaa tukevat kengät ovat lähes tulkoon elinehto. Maiharit ovat melko suosittuja, itselläni on goretexin jonkinlaiset vaelluskengän tapaiset, ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Sohu 07:ssa ei ollut kivaa juoksennella suonsilmäkkeissä ja arvaamattomassa maastossa lenkkareilla.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Kuvatus
Kreivi
Viestit: 393
Liittynyt: Maanantai, 09.04.2007 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kuvatus » Keskiviikko, 24.09.2008 20:20

Maiharit tai kumisaappaat eivät ole historialliset, mutta tukevat nilkkaa paremmin kuin esimerkiksi lenkkarit. Jos on viitseliäs niin voi tehdä näin:
- Leikkaa vanhasta nahkasohvasta päällys irti
- Leikkaa palat suunnilleen sukkien muotoisiksi (huomaa, että kenkä vie paljon tilaa)
- ompele 'sukiksi' leikatut palaset yhteen (kengän/jalan tunkeminen väljään sukkaan on mukavampaa kuin tiukkaan)
- sido sukat naruilla, nyöreillä ym. housujen lahkeisiin, jotta ne pysyvät ylhäällä.

Lapikkaat voisi olla ihan jees?
Rovio kirjoitti:Tai siis jos haluatte harrastaa ihmeellisiä mussunmussun taktiikoita ja turhaa teoriaa :) . Menkää mieluummin Spitaalisiin kun nillä on niin tajuttoman mageet tapardit.
Pyry Veteli kirjoitti:Hankkisitte edes viikset.
Rakka
Paroni
Viestit: 161
Liittynyt: Sunnuntai, 03.02.2008 17:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rakka » Keskiviikko, 24.09.2008 21:29

Kumppareissa ei kyl oo mun kokemuksen mukaan muita hyviä puolia kuin vedenpitävyys, nilkkaa ne ei ainakaan tue ja pito on vähintäänkin arvaamaton. Mä pärjäsin oikein hyvin muinaisluistimilla viime Sohussa, paitsi lauantaina päätin etten mee kastelemaan kenkiäni sinne riisipeltoon, vaan olin vaan avojaloin.
Jos sit jotain vähemmän autenttisista ja helpommin saatavilla olevista jalkineista puhutaan, niin jotkut perussaappaat ois ehkä se paras kompromissi. Tai maiharit. (Jos oon menossa metsään ilman 15-kiloista rinkkaa ja tiedän että kovin märkää ei oo luvassa, niin ite otan ne maiharit. Vaelluskengät on sen verran heavy duty että niillä ei viitti päiväreissuille lähtä.)
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 24.09.2008 22:25

Ensisijaisesti parasta on laittaa keliin sopivat kengät. Jos sataa tai on juuri satanut niin ne kumpparit jalkaan. Tai talvikengät jos on vain liian kylmä. Jos luonto ei rajoita valintoja voi hifistellä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 24.09.2008 23:01

Rakka kirjoitti:Kumppareissa ei kyl oo mun kokemuksen mukaan muita hyviä puolia kuin vedenpitävyys, nilkkaa ne ei ainakaan tue ja pito on vähintäänkin arvaamaton.
Kumppareistakin löytyy monoa joka lähtöön... Näistä olen kuullut varsin hyvää palautetta.
Kuva
Itse taistelen isommissa mätöissä maiharit jalassa, treebneissä useimmiten lenkkareissa.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Keskiviikko, 24.09.2008 23:03

Maiharit, huonomman kelin yllättäessä kumpparit. Itse en lähtisi kengissä miettimään, että ovatko ne nyt juuri ja juuri ajanmukaiset, tärkeää että ovat jalkoihin sopivan jämäkät ja toimivat.
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Torstai, 25.09.2008 23:35

Kengissä autenttisuus on vähemmän tärkeä seikka kuin missään muussa varusteessa. Eihän niitä kenkiä paljon kukaan katsele. Itselläni on vaelluskengät. Raskaat ovat, mutta pitävät vettä, istuvat hyvin jalkaan ja tukevat nilkkaa mukavasti. Treeneissä käytän yleensä lenkkareita.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 26.09.2008 21:04

Rakka kirjoitti:Vaelluskengät on sen verran heavy duty että niillä ei viitti päiväreissuille lähtä.)
Höh? Miksei päiväpatikalle ottaisi vaelluskenkiä siinä missä sille 100 kilometrin vaelluksellekin?
Rakka
Paroni
Viestit: 161
Liittynyt: Sunnuntai, 03.02.2008 17:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rakka » Perjantai, 26.09.2008 21:53

Siksi että mun vaelluskengät tukee nilkkaa vähän liikaakin. Tiettömässä maastossa ja lapin rakassa se on hyvä asia, mutta noin yleensä käveleminen on helpompaa jos nilkka pääsee liikkumaan vähän laajemmassa kulmassa.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Sunnuntai, 28.09.2008 22:09

Maiharit on kyllä poppi sotahuudossa. Tukevat nilkkoja, näyttävät cooleilta+autentisilta ja ei tarvitse peletä alle kaksitonnisia esineitä murskaavan sinun jalkojasi (kyllä minulla on teräskärkimaiharit sotahuudossa)
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Tiistai, 18.11.2008 19:00

Jos nilkka ei ole yliherkkä, ja tahtoo sen verran autenttisuutta ettei paista silmiin, niin suosittelen maailman parhaan firman myymää nahkasaapasta älyttömän halpaan hintaan, suhteessa laatuun:
http://www.varusteleka.fi/~O2Vyx0000001 ... a-knblbchr
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Tiistai, 18.11.2008 20:02

Ei oikein kumisaappaat tue nilkkaa, kun se kumi on vähän lärpäkettä. Maiharit taas tukevat paljon paremmin, kun varsi on tukevaa nahkaa, ja on melko tiukasti kiinni nilkassa. Ja saappaat voivat olla aavistuksen verran liukkaat...
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Otus
Herttua
Viestit: 535
Liittynyt: Perjantai, 13.07.2007 07:45
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Otus » Keskiviikko, 19.11.2008 21:19

Oravainen kirjoitti:Jos nilkka ei ole yliherkkä, ja tahtoo sen verran autenttisuutta ettei paista silmiin, niin suosittelen maailman parhaan firman myymää nahkasaapasta älyttömän halpaan hintaan, suhteessa laatuun:
http://www.varusteleka.fi/~O2Vyx0000001 ... a-knblbchr
Hinta on kyllä naurettavan halpa, mutta näkyy vaan olevan lastenkokoja myytävänä :x :wink:
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 20.11.2008 02:02

NVA -ei aikanaan ole ollut kamalan tarka sen kanssa, että miten ne koot sattuvat kohdilleen, itse valitsin suurimmat koon 44 saappaat jotka löysin ja poistin pohjallisen, menevät nyt koon 46 jalkaan. Mutta postimyynnillä ei voi oikein sovittaa, joten kannattaa käydä paikan päällä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Keskiviikko, 26.11.2008 17:22

Otus kirjoitti:Hinta on kyllä naurettavan halpa, mutta näkyy vaan olevan lastenkokoja myytävänä :x :wink:
isommat vähemmän lapselliset koot ovat kanssa saatavilla mutta jostain syytä ylimääräisellä hinnalla
http://www.varusteleka.fi/~5j3fx0000001 ... knblbchrgr
kannattaa olla keskikokoinen...
Avatar
AnttiT
Kreivi
Viestit: 384
Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Sunnuntai, 01.03.2009 12:15

Kokeilkaa mennä töihin rakennustyömaalle jonakin kesänä. Kaukolämpötunnelityömaalta saamani saappaat ovat olleet tukevat, vedenpitävät, kärkisuojatut ja jopa joissakin rajoissa teemallisen näköiset :)
No plan survives the first enemy contact intact. We have no plan. Ergo, we survive the enemy contact intact.
Ceterum censeo, Rämä esse delendam.
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Tiistai, 14.07.2009 22:43

Eli siis onko kenelläkään histel-harrastajalla vinkkejä viikinkiaikaan sopivien kenkien valmistusohjeita/vinkkejä? Olisin nimittäin ollut tällaisista kiinostunut.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Tiistai, 14.07.2009 23:53

http://members.ozemail.com.au/~chrisand ... ction.html esm.

Battlemerchantilla on kohtalaisia kääntökenkiä myös myynnissä ~50e hintaan.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 16.07.2009 00:24

Hyvät nahkaiset ratsastussaappaat. ne mulle tulee ens vuonna. Hintaa toki löytyy, se 200€...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Torstai, 16.07.2009 00:28

Haltia kirjoitti:Hyvät nahkaiset ratsastussaappaat. ne mulle tulee ens vuonna. Hintaa toki löytyy, se 200€...
:shock:

Menin tänä vuonna SoHu:un lenkkareilla (huonot, mutta ei mennyt nilkka onneksi) jotka maksoivat 5€..

Hintaeroa?
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Hiisi
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 10.05.2006 13:15
Paikkakunta: Kuopijo

Viesti Kirjoittaja Hiisi » Torstai, 16.07.2009 11:01

DiabolusIgnis kirjoitti:
Haltia kirjoitti:Hyvät nahkaiset ratsastussaappaat. ne mulle tulee ens vuonna. Hintaa toki löytyy, se 200€...
Menin tänä vuonna SoHu:un lenkkareilla (huonot, mutta ei mennyt nilkka onneksi) jotka maksoivat 5€..

Hintaeroa?
Nimenomaan nilkka ei mennyt onneksi. Ei ne nilkat nyt mitenkään helposti hajoa mutta en itse lähtisi kokeilemaan. Parempi pelata varman päälle ja panostaa laatuun..

Itselläni käytössä vanhat, uskolliset ja hyvin sisäänajetut vaellussaappaat. Ei ehkä ihan periodia, mutta ei ne jalat sieltä 500 muun parin joukosta erotu.
Legoinsinööri
Paroni
Viestit: 167
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 13:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri » Torstai, 16.07.2009 12:04

Itsellänikin oli pirttimäen treeneissä matalat työkengät paremman puutteessa ja jo ekan päivän metsäskenuissa nilkka taittui niin että se oli seuraavan kuukauden turvoksissa. Pahemminkin olisi voinut käydä ja tuli tosiaan harkittua sitä maihareiden hankkimista.
If only once they would call me Sir without adding the ", you're making a scene".
Avatar
TMl
Kreivi
Viestit: 343
Liittynyt: Tiistai, 16.05.2006 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TMl » Torstai, 16.07.2009 13:16

Nämä on muistaakseni mainittu täällä jo, mutta: http://www.varusteleka.eu/prebeo/showpr ... _2ID13JYA2.

Mukavat, kohtuuhintaiset (omasta mielestäni halvat) kesäkeleillä ei-hiostavat kengät, jotka tukevat nilkkaa ja kuivuvat nopeasti kastuessaan. Olen pitänyt näitä treenikenkinäni kohta vuoden verran.
Karel "porkkana" Suvitie
KuvaKuvaKuva
Räyhähenki
Paroni
Viestit: 208
Liittynyt: Perjantai, 27.06.2008 20:04
Paikkakunta: Kalliola

Viesti Kirjoittaja Räyhähenki » Torstai, 16.07.2009 17:29

TMl kirjoitti:Nämä on muistaakseni mainittu täällä jo, mutta: http://www.varusteleka.eu/prebeo/showpr ... _2ID13JYA2.

Mukavat, kohtuuhintaiset (omasta mielestäni halvat) kesäkeleillä ei-hiostavat kengät, jotka tukevat nilkkaa ja kuivuvat nopeasti kastuessaan. Olen pitänyt näitä treenikenkinäni kohta vuoden verran.
Näitä on myös yhdellä, ellei useammalla, meidän ryhmäläisellä, ja ovat olleet näihin tuotteisiin erittäin tyytyväisiä. Juurikin siksi että ne ovat halvat, ne kuivuvat nopeasti, ovat kevyet ja hengittävät enemmän kuin tavalliset maiharit.
Ei V.ttu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vaatteet, kankaat, liput, logot”