Jalkineet

Ohjeita, vinkkejä ja ideoita suunnitteluun ja toteutukseen.

Valvoja: Ylläpito

DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Torstai, 16.07.2009 17:36

Hiisi kirjoitti:
DiabolusIgnis kirjoitti:
Haltia kirjoitti:Hyvät nahkaiset ratsastussaappaat. ne mulle tulee ens vuonna. Hintaa toki löytyy, se 200€...
Menin tänä vuonna SoHu:un lenkkareilla (huonot, mutta ei mennyt nilkka onneksi) jotka maksoivat 5€..

Hintaeroa?
Nimenomaan nilkka ei mennyt onneksi. Ei ne nilkat nyt mitenkään helposti hajoa mutta en itse lähtisi kokeilemaan. Parempi pelata varman päälle ja panostaa laatuun..
Yritän tosiaan hankkia ensi SoHu:a varten jonkin sortin nilkkaa tukevat kengät. Minullahan on maiharit, mutta ovat merkkiä New Rock, ja raskaat. Eivät mitään juoksukenkiä siis.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Trael
Kapteeni
Viestit: 115
Liittynyt: Maanantai, 06.07.2009 18:16
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Trael » Torstai, 16.07.2009 17:52

tämä sotahuuto tuli sitten omaltakin osalta vedettyä, käytännössä nilkkaa tukemattomissa vahvikkeisissa, turvakengissä... kyllä niilläkin ihmeesti tuntui kirmaavan kun skirmaajaa tuli riittävästi perässä lippua tavoitellen :D

ja kyllä vahvikkeet eivät edes jääneet ainoastaan lisäpainoksi... ainakin kerran viimeisen skenaarion linjataistelussa vihollisen edetessä jätin jalkani jonkun kävelylinjalle ja kiitos vahvikkeiden tunsin juuri senverran vain kengissä lisäpainoa että saatoin todeta "jaa kappas joku käveli vinottain kenkien yli", joten "eipä ongelmaa, vahvikkeet" oli ihan mukava sanoa toisen alkaessa pahoitella. jossain vaiheessa samaa riskiä kyllä taisi toisessa jalassa olla parinkymmenen sekunnin rauhallisemmin ottamisen verran kipua... en kyllä ihan varmaksi muista oliko syy lievästi osumaa ottanut nilkka.

pitäneepä ehkä jossain vaiheessa katsella viidakkomaihareita, voisivat olla mukavat sadekelien kengät myös.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Sunnuntai, 19.07.2009 21:12

[huvittunut sivuhuomautus] Vanhaa ketjua nostettiin kysymyksellä koskien autenttisia kenkämalleja, ...~>10 viestiä maihareista/lenkkareista/ratsastussaappaista 8) [/huvittunut sivuhuomautus]
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Saapikkaista

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Maanantai, 20.07.2009 17:25

Moe !!

Niin, pakkohan sitä on taas tehdä tikusta asiaa...

Minä olen joskus tehnyt itselleni varsin mukavat ja sievät keskiaikakengät parkkinahasta, eikä mieleenikään tulisi lähteä niiden kanssa Sotahuutoon temmeltämään. :D Vaikka kuinka autenttiset ja aikakautiset olisivatkin. Niistä kun yksinkertaisesti puuttuvat kaikki mukavat ominaisuudet mitä nykykengissä on. Sotahuutoyhteensopivuus on samaa luokkaa kuin rantasandaaleilla.

Ne, joilla on suuri epävarmuus siitä mitä jalkaansa laittaisi, suosittelen käyntiä kenkäkauppiaan puheilla. Alan ammattimiehellä kun yleensä on jokin mielikuva siitä mitä kenenkin jalka kaipaa. Nykykengät ovat kaaaaaaukana kaikenlaisesta autenttisuudesta tahi aikakautisuudesta, mutta anteeksi vain, jalkani äänestävät toisin.
Esim. maiharit ovat toki sotahuudossa hyvät, mutta naisten on vaikea löytää tarpeeksi pieniä kokoja. Lisäksi lesti on tehty enempi miehisiä mittoja huomioiden, jonka johdosta olen muutaman kerran saanut polveni kipeiksi, koska kävellessä jalka on hiukan eri asennossa. Tämän huomaa eritoten kovalla pohjalla kävellessä.
Naisten kengissä valittaen on ihan liian vähän mitään jalkineita jotka sopisivat römyämiseen ja rellestämiseen.

Jos mahdollista, kannattaa ottaa mukaan varakengät. Aina voi sattua ja tapahtua ja jos ei muuta, niin on ainakin mukava vaihtaa kastuneet jalkineet kuiviin.

Avanti poppolo!

T: Kisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Julius
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 251
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 14:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Julius » Tiistai, 21.07.2009 13:10

Moi,

Itse peuhasin tänä vuonna Sotahuudossa keskiaikakengillä (tai siis tasapohjaisilla itseommelluilla nahkakengillä), ja vieläpä kuluneilla ja osin rikkinäisillä, enkä nyt heti väittäisi niitä käyttökelvottomiksi. Itse liukastuin kentällä vain kerran ja juoksemistakin haittasi enemmän hölskyvä nuoliviini. Toki muinaisluistimilla juoksenteleminen vaatii hieman totuttelua eivätkä nuo tue nilkkaa tai suojaa jalkapohjaa kuten esim. maiharit, mutta tuleepahan samalla kiinnitettyä enemmän huomiota siihen, miten liikkuu ja minkälaista maasto on. Kyse on lopulta henkilökohtaisesta valinnasta.
Medal
Herttua
Viestit: 626
Liittynyt: Maanantai, 07.04.2008 14:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Medal » Tiistai, 21.07.2009 19:17

mulla on nyt ollut lenkkarit joka ikisessä boffaus tapahtumassa jalassa jo 2007 (vai olikohan se -08) rähinäriekäsystä asti eikä oo menny nilkka missään vaiheessa...
Ainoa mikä huono puoli lenkkareissa on se näkö, valkoset lenkkarit ei oo millään tavoin autenttisen näköisetkään :?
Conan
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 643
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 01:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Conan » Lauantai, 25.07.2009 17:04

Se on mielenkiintoista miten edelleen perustellaan nilkantuennan tarpeettomuutta sillä että "JUURI MINULLE" ei ole sattunut nilkkavammoja. Kyllä sieltä vaan tänäkin vuonna aika monta taistelijaa talutettiin metsästä ulos kun eivät omalla nilkallaan kärsineet tulla.
Itse jättäisin varrettomat kengät kaappiin vaikka pelkästään siksikin että niihin menee niin helposti roskia...
"Varo mäyrää."
Rakka
Paroni
Viestit: 161
Liittynyt: Sunnuntai, 03.02.2008 17:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rakka » Maanantai, 27.07.2009 15:14

Suurin ongelma muinaiskengissä tänä vuonna oli niihin tunkeutunut (ja villasukkiin piiloutunut) loputon tomun määrä ja se, että siirtyminen söi kengänpohjia. Ja no, olihan se oja vähän ikävä hyppiä kun kengänpohjissa ei ole pitoa, mutta oma valinta - kengittä pellolla olisi pärjännyt oikein hyvin kun ei ollut missään vaiheessa edes yrittämässä linjaan.

Täältä löytyy useita kaavoja ja perusohje idioottihelpoille munaiskengille. Nahan menekki on melko kamala, mutta pienellä mittailulla ja sopivalla leikkauksella sitä voi pienentää. Päällysnahaksi käy melkein mikä vain sitkeä nahka, pohjanahan on hyvä olla tukevampaa (nelimillinen on hyvää, mutta melkein mahdotonta kääntää) jos ei halua pilata muinaiskenkiä kumipohjalla. Nahan hankinnasta taitaakin olla ketju yleisellä, suosittelen Kemin Nahkatarviketta jos saat ihmisiä kimppatilaukseen tai nahan menekki muihinkin projekteihin on todennäköistä.
Jos pohjanahka on paksua, kääntämättömät kengät toimivat aivan hyvin ja ovat helpommat ommella, mutta pohjanahkaan kannattaa tehdä viilto johon ommel uppoaa ettei hankaus kuluta lankaa puhki.
Kääntöpohjaisiin kenkiin kannattaa ommella päällysnahan ja pohjan väliin kapea nahkasuikale, se estää veden tunkeutumisen kenkään sauman kohdalta. Vettyy toki lopulta, mutta toimii aikansa. Valitettavasti en tajunnut tätä kun pohjasin omat kengät uudestaan ja päätin tehdä käännetyt. Mutta seuraavat sitten paremmat.
Kosteaa nahkaa on helpompi ommella. Naskali ja pihdit on ystäviä.
Ja kaikista synneistä raskaimman teemme kun emme tunne mitään
ja kaikista ihmeistä kaunein on tahto ja luottamus rakkauteen.
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Torstai, 30.07.2009 13:49

Pitääkö sen pohjanahan olla ns. nukkainen puoli maahan vai toisinpäin?
Rakka
Paroni
Viestit: 161
Liittynyt: Sunnuntai, 03.02.2008 17:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rakka » Torstai, 30.07.2009 19:59

Lihapuoli eli se nukkainen tulee sisäänpäin, tiiviimpi ex-karvapuoli ulospäin.
Ja kaikista synneistä raskaimman teemme kun emme tunne mitään
ja kaikista ihmeistä kaunein on tahto ja luottamus rakkauteen.
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Perjantai, 31.07.2009 12:48

Veikkaan että ainakaan talvella ei ole kovin hyvä pito :P
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Perjantai, 31.07.2009 14:23

Jos nahka kestää, pohjaan voi laittaa pitoa iskemällä sisään vanhoja naulankantoja. Muistaa vain leikata tarpeeksi sitä piikkiä pois ;)
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Julius
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 251
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 14:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Julius » Perjantai, 31.07.2009 14:40

Tosi optimoijat käyttävät talvella turkiskenkiä, joissa pohjat on tehty kahdesta osasta niin, että etu- ja takaosan karvansuunta on eri.
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Tiistai, 04.08.2009 11:38

Joo, päädyin sittenkin kohtuu autenttinseen, mutta samalla myös mukavaan ja kevyeen kenkään. Kyseessähän on siis mokkasiini :) Tein eilen toisen kappaleen valmiiksi n. 2mm nahasta jota suositeltiin käyttämään.
Avatar
Hyppyrotta
Kapteeni
Viestit: 100
Liittynyt: Sunnuntai, 19.06.2011 17:13
Paikkakunta: Rovaniemi/Oulu

Viesti Kirjoittaja Hyppyrotta » Tiistai, 15.05.2012 00:56

Itse otin viime vuoden SoHuun jostain isän varastosta "vanhat hyvät maiharit". Pohjat niistä jäi maantielle kun olin menossa lauantai-aamuna bajamajalla käymään. Pala palalta levisivät sinne kivasti. Loppuviikonloppu menikin sitten niillä maiharintyngillä, joita korjailin sillointällöin mustalla kangasteipillä. Aika autenttisen näköiset ne kyllä oli, eikä tullut kummempia jalkavaurioita tai edes rakkoja. Voisin jopa suositella skirmaajille, joilla on riittävän paksu nahka tuolla jalkapohjassa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 15.05.2012 01:05

Nilkkaa tukevat goretex-kengät. Vähemmälle riskille en nilkkojani halua altistaa + ei tarvitse välittää murasta kuin murasta.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 15.05.2012 01:15

Vanhat, painavat ja huonot maiharit ollut jalassa joka vuosi, paitsi vissiin 2009. Ostin juuri nämä ja yritän ajaa niitä sisään. Kellään hyviä vinkkejä, miten ehkäistä rakkoja ja hiertymiä? Mulla tuppaa tulemaan niitä vähän joka kengillä...
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Tiistai, 15.05.2012 01:43

Triks kirjoitti:Vanhat, painavat ja huonot maiharit ollut jalassa joka vuosi, paitsi vissiin 2009. Ostin juuri nämä ja yritän ajaa niitä sisään. Kellään hyviä vinkkejä, miten ehkäistä rakkoja ja hiertymiä? Mulla tuppaa tulemaan niitä vähän joka kengillä...
Itse olen ostanut suoraan jokaiset maiharit suoraan kirpputoreilta. Eivät hierrä nilkkoja paskaksi. Jokainen maihari mitä olen koittanut uutena on raapinut nilka verille, vaikka ollut nilkkaa suojamaassa teippikerrokset ja muut vastaavat.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Foe
Herttua
Viestit: 525
Liittynyt: Tiistai, 06.07.2010 19:18

Viesti Kirjoittaja Foe » Tiistai, 15.05.2012 02:41

Näillä mennään nyt ainakin vielä tämä sohu :D

Kuva
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Tiistai, 15.05.2012 06:44

Triks kirjoitti:Vanhat, painavat ja huonot maiharit ollut jalassa joka vuosi, paitsi vissiin 2009. Ostin juuri nämä ja yritän ajaa niitä sisään. Kellään hyviä vinkkejä, miten ehkäistä rakkoja ja hiertymiä? Mulla tuppaa tulemaan niitä vähän joka kengillä...
Hyvät sukat.

Menin viime sohussa Skyrunin X socks, pitkillä maratonsukilla; ei rakkoja, ei väsymystä, ei ongelmia. Jos ne kelpaavat Saksan olympiajoukkueelle, ne kelpaavat minulle! Myös sveitsiläiseen patikointilaatuun kannattaa luottaa...
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 15.05.2012 07:03

Kevyet lenkkarit jalkaan nin jaksaa painaa. Jos nilkat ei kestä niin ne on heikot eikä ansaitsekkaan. (tai polvet...)
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Statisti
Sotilasmestari
Viestit: 97
Liittynyt: Torstai, 24.11.2011 11:24

Viesti Kirjoittaja Statisti » Tiistai, 15.05.2012 10:12

Urheiluteippiä nilkan tueksi ja ongelma on korjattu myös linnunluisilta. Ohjeita teippaukseen on netti pullollaan. Muistakaa sheivata säärikarvat ennen teipausta jos ette halua kylmävahausta päivän päätteeksi.

Rakkojen ehkäisemiseen toimii myös urheiluteippi päkiän ja kantapäiden alla. Yksi kerros riittää ja varmistu siitä että teippiin ei jää ryppyjä (ne aiheuttavat rakkoja). Myös erillisen rakkolaastarin ennakoiva käyttö ongelma alueilla auttaa. Tsekkaa ohjeet netistä.

Lisäksi jalkojen hikoamisesta aiheutuvaa hiertymistä voi ehkäistä vaihtamalla kuivia sukkia aktiivisesti. Vauvatalkki käytettynä runsain mitoin kengissä ja sukan sisällä, imee itseensä kosteutta ja helpottaa oloa. Ei ole kallista sekään ja toimii.

Paras konsti on kuitenkin kävellä uusilla kengillä paljon ja totuttaa jalat niihin.
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Tiistai, 15.05.2012 23:13

Mä liputan K-kengästä saatavan femman sprayn puolesta. Myyjä osaa kyl kertoa, kun kyselee rakon estosuihketta jos vaan on myynnissä enää. Luo ohuen kalvon jalalle. Ei oo yhtään rakkoa tullu edes uusien korkkarien kanssa, kun sitä on käyttäny. ;) Veemeli myös raportoi Fabasta et hänkään ei rakkoja saanu. Toimii huomattavasti paremmin kuin mitkään urheiluteipit.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 15.05.2012 23:27

Jossain teeveeohjelmassa laitettiin jalkaan ihan tavallista hiuskiinnettä. Sama kalvoperiaate ja ainakin siinä filmatisoinnissa esti rakot uusista korkokengistä. Kokeilkaa omalla riskillänne?
always FIGHTING~~
Lalli
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Maanantai, 13.07.2009 17:28

Viesti Kirjoittaja Lalli » Keskiviikko, 16.05.2012 12:44

[trollface] Reino-tohvelit kokoa 45

Ei purista, ei hierrä, eikä pysy jalassa mutta takaan ettei ainakaan paina liikaa. [/trollface]

Teräskärkimaiharit naulaanastumissuojalla on pop. Nilkka on tuettu niin

lujaa että kivi halkeaa ennen kuin nilkka nyrjähtää, varpaille astuva

168kg panssarimörkö ei edes harmita, ja

ensimmäinenkään kanto ei rei'itä jalkapöytää.

Saattaisivat varmaan painaa liikaa jos joskus juoksisin...
Ince kirjoitti: "Eiköhän mennä Ruttoa vastaan?" - Ei, kun meidät
tuhotaan siihen. - Mitä se tuommonen asenne oikein on?! - Se on realismia."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vaatteet, kankaat, liput, logot”