Kankaista

Ohjeita, vinkkejä ja ideoita suunnitteluun ja toteutukseen.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 20.04.2008 21:42

Löysimme jostain halpaa ja suht hyvä laatuista kangasta, Orivedellä olleet tietävätkin jo miltä ne näyttävät. Kommenteja niistä otetaan toki vastaan ;) Yhdelle tabardille tuli hintaa 5e.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Sunnuntai, 20.04.2008 21:44

Voin sanoa että ovat ihan hyvän näköisiä. Ehkäpä värit ovat hieman räikeät mutta ainakaan ei sekoitu muihin ryhmiin.
Kuva
Tahna
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 03.06.2008 09:35
Paikkakunta: Espoo, (Tapiola)

Viesti Kirjoittaja Tahna » Torstai, 05.06.2008 20:20

Mites noista kangas maaleista/väreistä että eikös ne ole kauheen kalliita ja missä niitä myydään?

PS: Miten kilpeen laitettvat kankaat kiinnitetään kilpeen? Ite aattelin niitti pyssyllä mutta mitä te ootte mieltä tstä? jos jollain olisi kuvia ja ylipäätänsä ohje vanerikilven tekoon? :twisted: :D
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 05.06.2008 20:48

Tahna kirjoitti:Mites noista kangas maaleista/väreistä että eikös ne ole kauheen kalliita ja missä niitä myydään?

PS: Miten kilpeen laitettvat kankaat kiinnitetään kilpeen? Ite aattelin niitti pyssyllä mutta mitä te ootte mieltä tstä? jos jollain olisi kuvia ja ylipäätänsä ohje vanerikilven tekoon? :twisted: :D


((Seuraavaksi KeisariP:n kuva ryöppy, olkaa hyvät )) :lol:

Ei vaisinkaan. Mutta tosiaan KeisariP on tehnyt erittäin hienoja kuvallisia step-by-step ohjeita eri asioiden tekemiseen, eikös joku niistä ollut kilven teostakin? Vai oliko nämä valtiosalaisuuksia, nämä kilvet?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Puranen
Kreivi
Viestit: 498
Liittynyt: Sunnuntai, 01.10.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Puranen » Torstai, 05.06.2008 22:50

Tahna kirjoitti:Mites noista kangas maaleista/väreistä että eikös ne ole kauheen kalliita ja missä niitä myydään?

PS: Miten kilpeen laitettvat kankaat kiinnitetään kilpeen? Ite aattelin niitti pyssyllä mutta mitä te ootte mieltä tstä? jos jollain olisi kuvia ja ylipäätänsä ohje vanerikilven tekoon? :twisted: :D
Omani ostin Löytötavaratalosta, eikä mennyt elämä tai budjetti pilalle.
Vanerikilpi on suhteellisen yksinkertainen, leikkaa mutoon, katso kahvan ja mahdollisen kiinnitysremmin paikka, ja pora näille reijät. Kiinnitä kahva ja remmi, laita putkieristepehmusteet paikoilleen kilven reunoille. Omani kiinnitin jesarilla ja hyvin on pysynyt kasassa. Reunapehmusteiden jälkeen kiinnitä retkipatjasta leikattu kilven muotoinen pala kilven etupuolelle. Erikeepperi pitää kiinni, hienostuneempiakin tapoja voi käyttää. Anna setin kuivua, tee sopivan kokoinen kangas ja nido se kiinni kilpeen. Valmista tuli.
Onko siellä paholainen, pappi vaiko kukaties…
Herrasmies, piillottaako pöytähopeat?
Vai kestitsetkö pojat kopeat. (Päätä, päätä) Tee päätös nopeaan!
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 06.06.2008 00:58

Tahna kirjoitti:Mites noista kangas maaleista/väreistä että eikös ne ole kauheen kalliita ja missä niitä myydään?

PS: Miten kilpeen laitettvat kankaat kiinnitetään kilpeen? Ite aattelin niitti pyssyllä mutta mitä te ootte mieltä tstä? jos jollain olisi kuvia ja ylipäätänsä ohje vanerikilven tekoon? :twisted: :D
Itse olen käyttänyt sekä Miranolia (noin kympin pikku-purkki, mutta riittänyt hyvin kun siitä on tehnyt vain kuvioita) ja halpoja spraymaaleja, jotka ovat, kuten sanottu halpoja, ja kilvenpäällisissä kestäneet hyvin (kuten lipuissa ja tabardeissakin, kun ei niitä ole koskaan pesty, ja käyttökin ollut harvinaista).

Kilpeen olen kankaita kiinnittänyt teipillä, kaksipuoleisella teipillä, liimalla, niittaamalla takapuolelta (vedettyäni kankaan ensin reunapehmusteen ympäri) tai edellisten yhdistelmillä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Keskiviikko, 11.06.2008 12:17

Kelttikilpien kilvenpäällinen on vaan kiristetty tekemällä koko reunan mitalta sauma, ja sen sisään naru. Näin koko kontraptiosta saadaan ikään kuin pussi, joka kiristetään timmiksi kilven päälle.

Hyvin ovat kestäneet ja toimineet.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Keskiviikko, 11.06.2008 19:40

Itse on tullut kokeiltua aika monta keinoa: Liimaa, niittiä ja lopuksi sitten sitä kangaspussi sydeemiä, mikä onkin kaikista paras, koska sen voi tarpeen tullen pestä :wink: . Ja se on yksinkertainen ja helppo. Ei tarvitse olla ompelukonetaikuri, jotta voi tehä tälläisen kangaspussi-päällisen kilpeen.
Kankaisiin olen tehnyt kuviot ihan kangasväreillä. Koska paras jälki ja kesto syntyy kangasväreillä :) . Eikä mitään Miranooleja ja spreitä! Hyi :twisted:
Kuva
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 11.06.2008 21:23

Voin kyllä suositella tuota kangaspussi-tapaa. Vähän enemmän vaivaa kuin pelkkä kiinnittäminen, mutta mahdollistaa tarpeen vaatiessa helpon pesemisen / uudelleenkiinnittämisen jne.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 12.06.2008 02:22

itse pidän jesaroituja kilvenreunoja tyylikkäinä, joten en ole vaivautunut tuota kangaspussi-ideaa kokeilemaan, varmasti yksi kestävimpiä vaihtoehtoja. Kilpeäni en ole toisaalta koskaan edes halunnut pestä, joten pesumahdollisuusetu on aika merkityksetön minulle, ja voihan sen kilvessä kiinniolevankin kankaan putsata vaikkapa märällä rätillä tai harjaamalla :wink:
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Torstai, 12.06.2008 12:47

Pitää olla taas nihkeilijä.

Itselläni oli pienemmässä kilvessäni tuollainen pussi+narujärjestely. Toimii hyvin paitsi, että pussi syö sitä tilaa kilven sisäpuolelta. Isommilla kilvillä viiden sentin menetys laidasta ei haittaa, mutta juuri tuolla pikkukilvellä (pohjana 80l saavin kansi, valmistaja Orthex) veti sen verran sisään, että ilman hanskoja naru hiersi rystysiä todella pahasti.

Kunhan tuohon varautuu, niin huppu on kokonaisvaltaisesti paras vaihtoehto.
Negatiivista gloriaa tarjolla kestotilauksena vuoden ympäri.
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Torstai, 12.06.2008 16:50

Tämäkin on ihan valmistus tavasta kiinni :wink: Siitä voi tehdä niinkin pienen että se ylittää juuri reunapehmusteen sisäpuolelta
Kuva
Tahna
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 03.06.2008 09:35
Paikkakunta: Espoo, (Tapiola)

Viesti Kirjoittaja Tahna » Torstai, 12.06.2008 23:52

millä kiinnitätte puutarhaletkun ja P-eristeen kilven reunoille? :D
Avatar
Oravainen
Paroni
Viestit: 200
Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Oravainen » Perjantai, 13.06.2008 00:17

Jos runkomateriaali on tarpeeksi paksua, niin pienemmän kokoisilla nauloilla saa letkun pysymään aikas hyvin paikoillaan, kun laittaa niitä tarpeeksi ja huolella. Itse olen laittanut putkieristeet kiinni hankkimalla käsiini hukkapalan jotain ei-täysin-epäkestävää kangasta, jonkaa olen pingoittanut eristeen päälle niin että höskä pysyy paikallaan ja iskenyt kankaan eristeen reunasta nitojalla vaneriin.'
Tai sitten vaan vedät koko pumaskan kasaan jesarilla.
Tyyli on vapaa.
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Perjantai, 13.06.2008 13:09

Tahna kirjoitti:millä kiinnitätte puutarhaletkun ja P-eristeen kilven reunoille? :D
Jessellä.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Tahna
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 03.06.2008 09:35
Paikkakunta: Espoo, (Tapiola)

Viesti Kirjoittaja Tahna » Perjantai, 13.06.2008 13:11

entä ufoliukureihin? ite tein kahteen kilpeen sen jessellä mutta ajattelin että pitäskö eka kuumaliimata ja sitten vahvistaa jessellä? :twisted:
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 13.06.2008 14:00

Pienellä terällä poratut reiät noin 15cm välein ja nippusiteillä letku kiinni (kilvistä siis nyt kyse - lapioista ei ole kokemuksia). Rämä ainakin tekee omat kilpensä näin ja itsekin olen huomannut tuon hyvin toimivaksi keinoksi.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Perjantai, 13.06.2008 18:40

Tahna kirjoitti:entä ufoliukureihin? ite tein kahteen kilpeen sen jessellä mutta ajattelin että pitäskö eka kuumaliimata ja sitten vahvistaa jessellä? :twisted:
Ufoissa tosiaan ei kannata kikkailla millään nippusiteillä tai kuumaliimoilla, koska jesari on niihin paras ja helpoin ratkaisu. Vaneerikilvissä taas jesari ei oikein pidä, jolloin itse käyttäisin tuota nippusidetekniikkaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 13.06.2008 19:30

Itse olen tehnyt kaikkiin tasapuolisesti jesarilla tähän mennessä, enkä ole huomannut että kilpiä olisi sen takia hajonnut. Nippusideidea kyllä kuulostaa kestävältä, eikä loppujen lopuksi viene aikaakaan paljon yhtään; puuhun on nopea porata reikiä ja nippuside kiinnitetään ihan kirjaimellisestikin käden käänteessä.
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Perjantai, 13.06.2008 19:57

... Ja on aina varmempi kiinnike kun teippi :wink:
Kuva
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Maanantai, 16.06.2008 23:13

Tein itse vielä vanerikilpeen sen että niittasin jesarin pienillä niiteillä (paperiniittitasoa) joten se pysyy hyvin, repeämistä ei havaittavissa (1v vanha kilpi).
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
jeeeeelo
Paroni
Viestit: 183
Liittynyt: Maanantai, 20.10.2008 15:37
Paikkakunta: Sahalahti/Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jeeeeelo » Lauantai, 01.11.2008 12:57

mistä ostitte ne "5€ tabardi" kankaat?
"Okei pojat meidän täytyy LARPATA!"
------------------------------------------------
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Lauantai, 01.11.2008 13:26

Ihan paikallisesta kangaskaupasta saa puuvillakangasta melko halvalla, joten yhden tabardin hinnaksi tulee n. 5€ Riippuu tietysti paikasta. Tampereelta kun olen ostanut niin ei ole kalliiksi tullut. Helsingissä voi olla vähän eri hintataso, mutta en osaa varmaksi sanoa tuotakaan. :)
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Sunnuntai, 11.01.2009 22:58

Penkkariasun valinta on itselle luonnollinen kun löytyy kaikkea tavaraa kotoa, päätin siis ryhtyä viikinki. Alkavalla viikolla teen tunikan ja pitäisi miettiä millaista kangasta ottaa. Sen pitäisi olla aika jöpäkkää laatua ja suhteellisen autenttista.

Mitä minun kannattaisi valita? 8)
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 12.01.2009 00:48

Futhark kirjoitti:Penkkariasun valinta on itselle luonnollinen kun löytyy kaikkea tavaraa kotoa, päätin siis ryhtyä viikinki. Alkavalla viikolla teen tunikan ja pitäisi miettiä millaista kangasta ottaa. Sen pitäisi olla aika jöpäkkää laatua ja suhteellisen autenttista.

Mitä minun kannattaisi valita? 8)
Jos joudut penkkarirekassa kylmässä tuulessa pitkäänkin olemaan, niin suosittelen villakangasta tunikan tekoon, autenttista ja pitää lämpimänä. Kokemuksesta voin kertoa että esim. pellavatunika (joka sekin on autenttinen) on kylmä syyskuun iltana jo, joten voit arvata onko se sitten rekan kyydissä penkkaripäivänä. :roll:
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vaatteet, kankaat, liput, logot”